Börserna valde glädjen efter sänkningen av den amerikanska styrräntan och steg i Väst över hela linjen igår, och uppgångarna fortsätter för att avsluta vckan positivt även i de asiatiska tidszonerna. Affärsvärlden bekräftar Northvolts problem med Wuxi lead ifrån flera källor inklusive en som använder ordet “sabotage” och bloggens källor bekräftar uppgifterna hos AFV. Samtidigt uppges Northvolt sitta i krismöten med sina långivare om att strukturera om villkoren för skulderna, eller i praktiken en informell rekonstruktion (eller konkursskydd som det också kan kallas).

Stockholmsbörsen rusade med +1.91% för storbolagsindex OMXS30 och +1.83% för OMXSPI och dollarn föll till 10:16 SEK på den amerikanska dubbelsänkningen av styrräntan. Frågan är nu om stödet vid 10:20 fallit och om dollarn ska till nästa stödområde runt 9:80, eller om Riksbanken lyckas sänka kronan genom en egen dubbel- eller trippelsänkning. Euron är stabil på 11:34 SEK men guldet stärks trots dollarsänkningen till 846:- SEK per gram, bara en femma under prisrekordet. Detta kan implicera att guldet stärks på amerikanska räntesänkningar och att vi kan få se nya guldprisrekord framöver.
I USA valde man också glädjen och S&P-500 rusade +1.70% medan teknikjättarnas Nasdaq 100 gick +2.56%. Bäst inom FANANGST gick räntekänsliga Tesla, som rusade 7.36% då man likt i Sverige är beroende av att kunderna lånar pengar för att köpa en nybil.
Amerikanska långa räntor var kanska stabila även om de längsta löptiderna steg några tiondelas promilleenheter.
S&P-500 slog börsrekord, men Nasdaq-100 har mycket kvar att bevisa innan det är rekordnivåer igen.
Borta i Asien fortsätter glädjen, undantaget Straits Times som inte alls hade lust utan faller -0.39%. I övrigt går ASX 200 +0.35%, Hang Seng +1.45%, KOSPI +1.01% och Nikkei 225 +2.02%.

Affärsvärlden bekräftar via flera olika källor uppgifterna om Northvolts problem med den kinesiska regimens Wuxi Lead i en lång artikel, föredömligt ej bakom betalvägg.
Wuxi Lead ska levererat det mesta till produktionen och utan de kinesiska gästarbetarna fungerar inte produktionen. En källa och civilingenjör som tidigare jobbat Northvolt säger till AFV:
“Menyer som operatörerna ska trycka på för att sköta maskinerna var skrivna på kinesiska. Arbetarna använde Google Translate för att förstå hur maskinerna fungerade […] Det var flera hundra kineser på plats. De hade total kontroll och gjorde precis som de ville.”
Maskinerna från Wuxi Lead håller usel kvalitet. Källan använder ordet sabotage till tidningen:
“En hel maskin var byggd med samma sorts kablar som en person hade hemma i garaget, det kunde aldrig fungera. Det liknar sofistikerat sabotage från kineserna.”
Ytterligare en källa bekräftar den undermåliga utrustningen från Wuxi Lead och uppger att den är byggd enligt kinesernas egna specifikationer och inte efter europeisk standard.
Bloggens egna källor bekräftar det som framkommer i artikeln, och tillägger att uppgifter på annat håll om koreanska maskiner är felaktiga. Northvolt har endast enstaka koreanska maskiner på sin pilot i Västerås, medan fabriken ochi mångmiljardinvesteringen i Skellefteå är med Wuxi Leads maskiner.
Northvolt har också gett upp att tillverka eget katodmaterial på obestämd tid uppger AFV i sin artikel, och importerar istället detta från Kina.
Kinaexperten Jojje Olsson bekräftar till tidningen att det är riskabelt att förlita sig på kinesiska leverantörer och Kina inte vill släppa kontrollen över sin gröna teknik till Väst, och ger exempel på där det bara fungerat om kineserna får samäga.
Och kanske är det där vi hamnar i slutändan, där bloggen lagt hypotesen att kineserna tar över konkursboet så det blir en (då fungerande) kinesisk fabrik innanför EU:s tullmurar.
Affärsvärldens hela artikel och journalistik här.
I övrigt faller detta förstås i slutändan tillbaka på Northvolts ledning, som valde att gå vidare med Wuxi Lead och bygget av Skellefteåfabriken utan att fått pilotfabriken att fungera med utrustningen, och naivt svenskt trott att problemen skulle lösa sig. Förtroende inte bra, och kontroll är bättre när det handlar om tiotals miljarder i investeringar, vilket alla industribyggare vet. Varför ha en pilotanläggning om man ändå beställde en hel fabrik innan piloten fungerade? Det har också kommunicerats uppåt, men ledningen har valt att inte lyssna. Northvolt kommer oavsett hur detta sluta behöva göra om i ledningen.
Dagens Nyheter rapporterar att Northvolt sitter i förhandlingar med långivarna om ändrade lånevillkor, vilket kan jämföras med en informell företagsrekonstruktion. Eller konkursskydd som det också kan kallas, då grunden handlar om att man inte kan betala skulderna enligt nuvarande struktur med räntor, amorteringstider mm. T ex kan en löpande ränteutbetalande obligation ändras till en nollkupongare där man får hela summan och räntan först när den löper ut, och löptider på befintliga kuponger eller nollkupongare kan också ändras i en omstrukturering. Ytterst kan även skulder skrivas ner om långivarna är beredda att ta förlusten när alternativet är en konkurs och att man får noll och intet, då vissa långivare kanske står långt bak i kön när bolagets tillgångar ska avyttras för att betala skulderna.
Senaste mötet med långivarna hölls för en vecka sedan där långivarna sedan uppmanades att rösta för Northvolts begäran. Det stämmer välidgt väl överens med hur en formell rekonstruktion ser ut, även om domstol då är med för att formalisera det.
Dagens Industri tillför att Northvolt har velat ta in 15 miljarder kronor i en nyemission, som sedan halverats till 7.5 miljarder när det inte gick, vilket också verkar misslyckats. Långivarna i sin tur har dragit in välkända krisrådgivare i processen.
145 kommentarer
Man skall tillägga att syftet med att lägga Northvolts anläggning där den ligger är tillgången till fossiler energi. Batterier tillverkade av fossilfritt stål och återvunnet material och signifikant lägre utsläpp än motsvarande i Kina
Fabriken kommer inte läggas ner utan producer, fast med kinesiska ägare och när de fått ordning på det har de en flaggskeppsanläggning
Ja, relevant kommentar. Som du säger kan man skryta med “fossilfria batterier”.
När det gäller Tesla är Vänstern tydliga med att kollektivavtal gäller.
Frågan är vad de säger om att”gulingar” (Sorry, kunde inte låta bli att vara lite mindre PK så här tidigt fredagsmys)kör fabriken utan insyn eller svenska regler /avtal öht
För inte fan släpper Wuxi in svenskar nu.
De vill ha driften. Och Skellefteå får ett gäng städtjänster och logistikoperatörer , typ.
Utifrån arbetsplatsolyckorna så verkar det sådär med certifieringar kring arbetsplatssäkerhet iaf.
I övrigt blir “städtjänster” ungefär som för serverhallarna. De riktiga experterna flygs in vid behov, svenskarna är vaktmästare.
Exakt. Återigen, “Die dummer schweden”
Vi är också primärmål för ryska kärnvapen, eftersom vi har ett strategiskt läge för att angripa ryska Atlantflottan som bär 80% av de ryska SLBM med robotar utan kärnvapen
och extremt kort förvarningstid.
Tacka fan för att USA vill ha med oss och Finland i NATO.
Och DCA.
De kan skjuta konventionellt mot ryska ubåtar vid kaj. Numera är dock rysk doktrin att det genererar termonukelära laddningar över Uppsala , Örebro och andra centralorten. Dock ej huvudstaden.
Vi borde ha egna vedergällningsvapen.
Åker Uppsala åker Pieter. Åker Göteborg Åker Moskva osv. Åker Storsjöfallet åker två ryska kärnkraftverk.
Chernobyl de Luxe med en partiellt förångad reaktor.
Jag menar de vill ju ha “grön teknik”, frågan är hur gärna de vill det? Kan de dagliga med sin övertygelse, våra kära LO och S och V mfl?
Allt för det gröna.
Vid det här laget torde det vara uppenbart att S har ett rejält lager med olika principer, att använda beroende på vilket mediaväder det är för dagen.
Får en ju osökt att tänka på Groucho Marx…
Vi kommer strax vara på ungersk nivå gällande relationen till Kina.
Snart i ett Skellefteå nära dig: patrullerande kinesisk polis för att säkra ordning och att kinesisk teknik inte hamnar i orätta händer..
https://www.realtid.se/orbans-satsning-pa-elbilar-kollapsar-tragedi-for-ungern/
Vi ser att även om den enda räddningen för deras stora investeringar är tullmurar, aktiv industripolitik och ett native-industries-tänkande så kan Orban inte landa i den slutsatsen utan står och orerar om betydelsen av frihandel. Som vilken afrikansk kakaoodlare, eller konfedererad bomullsodlare, som helst.
“The growth of native industry was discouraged, in order to keep the colonies dependent on the United Kingdom for their finished goods.” https://en.wikipedia.org/wiki/Protectionism Det var kanske lite väl snällt, sanningen verkar vara att britterna, ffa i Indien, med flit förstörde de industrier som fanns för att göra kolonierna till råvaruleverantörer åt den egna industrin.
Idag är det USA och Kina som har en aktiv industripolitik, även om den kan vara lite dold. USA har plöjt ner miljoners miljarder i IT och halvledare — kamouflerat som försvarsutgifter — samtidigt som man predikat frihandel för Europa. Resultatet ser vi idag om vi sneglar mot Silicon Valley och Draghis aktuella rapport: vi halkar efter, och det i ett alarmerande tempo inom just framtidens industrier. Nu är även Kina på G med telefoner, halvledare och elfordon och batterier.
De som blir rika, inflytelserika och ledande i en sådan miljö är kolonisatörernas hantlangare — de riktigt rika i dagens Indien och Kenya härstammar visst från britternas kollaboratörer — och dem ska man definitivt inte lyssna på då de främst är motiverade av att behålla sin ställning och, i förlängningen, det system som orsakat den. Om det här fortsätter riskerar vi att bli för USA och Kina som Indien var för britterna.
OK, kineserna skall leverera katoderna, men skall de även leverera anoderna? https://www.byggindustrin.se/innovation/industriellt-byggande/klart-kinesiskt-bolag-mangmiljardsatsar-pa-fabrik-utanfor-sundsvall/
Vad blir kvar av Northvolts know-how?
Kineserna är tänkt att göra det kvalificerade, migrant arbetare resten. Många migrant arbetare skickas nu hem.
Kineserna är inte långivare så har svårt att se hur de ska komma över tillgångarna? Volkswagen ska ju bygga 6 egna batterifabriker, som största investerare torde dem blockera möjligheten för kinesiska aktörer att ta över. Jag tror att VW kommer ta över inkråmet, och ställa krav på Wuxi Lead att ersätta utrustningen eller riskera att VW drar sig ur sina köp. https://pandaily.com/wuxi-lead-strikes-agreement-with-volkswagen-on-20gwh-lithium-battery-equipment/
Förstår inte hur en Svensk organisation kan låta detta falera så gravt?
Vi ska ju vara bra på kvalitets- och säkerhetsstandarder och definitivt i miljardklassen orka göra risk analyser? Fan, tom jag klara ju av detta!? OK lets try:
Risk: Vikten av CE-märkning, ISO-standarder och kvalitetskontroll. I diktaturstater är det lägre krav på kvalitet (läs korruption) och säkerhet, vilket innebär att levererade produkter eller tjänster kan vara undermåliga.
Konsekvens: Produktskador, misslyckade projekt, och potentiella rättsliga åtgärder på grund av bristande efterlevnad av internationella standarder.
Åtgärd: Stränga krav på avtalet, kvalitetskontroll, både internt och hos leverantörer, samt implementering av leveranskontroller med både test- och certifieringsprocesser.
Dessutom så betala inte förrän man har fullgod leverans?
… köp från Korea och skippa kineserna. Ganska enkelt.
Hot, risk och sårbarhetsanalyser verkar inte ha varit på modet för ett par år sen.
Inte när kapital är billigt och alla är fartblinda.
Vi har varit naiva!!!
Är enda möjligheten framåt att köpa nya maskiner? Tydligen finns sydkoreanska.
Inte enda möjligheten. Andra möjligheten är att Kina tar över fabriken.
Koreanska maskiner innebär ett antal år innan fabriken är igång och säkert tiotals miljarder mer i pengar som ska in.
Enda möjligheten för Northvolt. I ditt alternativ existerar inte bolaget längre.
Undrar hur man kunde landa i att köpa från Kina gällande en så viktigt produktionsförutsättning. Egentligen spelar det nog ingen större roll för gemene man om kinserna äger hela fabriken eller styr de viktigaste och helt avgörande maskinerna för produktionen.
En möjlighet är att fabriken möter svensk byråkrati.
Då tröttnar kineserna och reser hem. vi får förutsätta art maskinerna fungerar om man kan läsa vad som står på HMIet.
Release engineera , och kopiera kinesernas maskiner.
det borde gå att köpa loss manualer och ritningar med rätt pengar.
När Kina ylar om IP kommer alla skratta åt dem.
Det kan vara värt några hundra miljoner i ingenjörstimmar.
Reverseengineera skall det såklart stå. Jädrans autoincorrect.
Den gick igång av sig självt.
Finns rutiner på hur man genomför det, så “bara” att följa manualen….
https://www.wbdg.org/FFC/ARMYCOE/COEMILHDBK/hdbk115a.pdf
Är inte längre yrkesverksam i branschen för verktygsmaskiner, men på den tiden var det verkligen krav på dokumentation för den sålda utrustningen svenska eller i undantagsfall engelska. Dessutom utbildning av operatörer och underhållspersonal hos tillverkaren i mitt fall tillverkare i Europa (Tyskland, Schweiz och Italien).
Har själv deltagit som tolk 10 tals gånger i samband med uppstart i Sverige, allt för att kunden skulle kunna överta produktionen. Det var tillvägagångssättet i branschen som helhet.
Det luktar verkligen illa om hela denna härva politiker, miljövänner, investerare och kommuner som såg möjligheten till en massiv nyetablering med utbyggnad av bostäder och inte minst arbetsplatser, lät sig övertalas (manipuleras, övertalats, mutats) av en makt med muskler och förmåga.
Allt som skett har gjorts med målet att kunna köpa anläggningen till ett vrakpris.
Att man accepterat leverans av maskiner med för operatörerna obegripliga menyer och manualer är för mig… obegripligt.
Jag har varit involverad i ett mindre antal betydligt billigare upphandlingar av maskiner till tillverkningsindustrin, och dokumentation och gränssnitt på svenska har alltid varit ett grundkrav. Utan detta, ingen godkänd FAT.
En lång historia men min särbos dotter jobbade som uh ansvarig där för några år sedan. Slutade med att hon blev utbränd av att ha blivit motarbetad av chefer och leverantörer. Saknades manualer, uh scheman, varudeklarationer och you name it. Hon är utbildad uh nånting men ansågs att hon inte kunde så ingen lyssnade på henne. Slutade med att hon blev utbränd, hon var ju besvärlig.
Detta var min tanke exakt, reverse engineering, ta över ägarskapet av maskinerna och kasta ut kineserna. Gå full-Chinese och kopiera allt, rakt av. Som sagt, ingen kommer att ta dem på allvar om de börjar tjafsa om IP.
Jag tror att det är svårt att bryta mot upphovsrättslagen i Sverige utan att det får konsekvenser.
Enligt AFV är Northvolts avtal med Wuxi Lead värt 2,7 GSEK. Läste nånstans att de avtalat om utrustning för 8 GWh produktion, med 8 GWh till som skulle levereras senare. Så 1,35-2,7 GSEK är det väl som står på spel.
Fn så aningslöst, man ryser.
Vi såg det inte komma!!!
Så varför valde de att köpa maskiner från Kina? Med tanke på all propaganda jag hört i snart 20 år om ett av kinas grannländer, hur allting där är överlägset hur beroende svenska företag är av kompetensinvandring från detta land och om hur världsledande de är på precis allting så hade jag ju förväntat mig att maskinerna kom därifrån.
De gick all-in på Kina alldeles innan alla illröda flaggor tändes (covid, halvledare).
På min arbetsplats så var det halvledarkrisen som till slut fick företagsledningen att förstå att Kina är ett problem.
Vad gör dessa magiska “maskiner”? Låter som Sauron är i kulisserna och vill få till härskarbatteriet.
Lysande tillfälle att etablera en ny industrigren i Sverige genom att beställa låta utveckla och beställa dessa maskiner från ett svenskt bolag och det finns en ny grön industrigren.
Jo. Börja med att reparera och reverse-engineera vad som finns på plats. Det innebär att byta ut styrdatorer mm men framförallt kräver det att man förstår processerna, mätvärden, toleranser, osv. Om det offentliga betalar ska denna vetenskap göras tillsammans med universitet.
NV borde för länge sedan insett att de behövde sådan kompetens.
Det låter också som en cirkus att kinesen själv bestämde allt på plats. Dvs NV hade ingen där med kompetens eller mandat att ingripa och styra upp.
Miffo
Har vi kompetens till allt du nämner? Ett standard industriföretag har ju svårt att rekrytera 25öres kompetens. Vår tids ungdomar tycks ha föredragit andra utbildningar.
Ja? Ungdomarna har väl sett att du kan bli miljardär på att sälja smink som gymnasieavhoppare, eller att du kan säkra dig en otroligt lukrativ karriär inom det politiska med bara en gymnasieutbildning. En karriär där det dessutom råder skyddad verkstad och du aldrig kan bli avskedad. Självklart väljer de då inte att bli industrioperatörer.
Om man ska tjäna lika mycket oavsett vad man gör, då är det bättre att göra något som är roligt och leder till personlig utveckling. Då går förmodligen jobb som automatiseringsingenjör bort för många.
hmmm hade en diskussion med en Svensk batteri forskare! Forskning finansieras, är allt jag vill säga! Helt blind!
Rättelse har en diskussion! Nu kom han med detta:
📢 Official Statement from Wuxi Lead Intelligent Equipment Co., Ltd
In response to recent rumors shared by anonymous sources on the Swedish blog Cornucopia and some other relevant reports, Wuxi Lead Intelligent Equipment Co., Ltd. (‘Wuxi Lead’) would like to address the matter as follows:
Wuxi Lead is a private company listed on a public stock exchange, whose operations are transparent and subject to thorough auditing. Wuxi Lead is a globally trusted provider of advanced manufacturing equipment, with a long-standing commitment to quality, transparency, and ethical business practices. We operate in full compliance with international standards and regulations, and all our equipment is subject to rigorous independent third-party inspection.
Together with our business partners, we are diligently working to scale up large-scale lithium battery production in Europe, contributing to the global transition towards clean energy. We want to reiterate that our relationships with all customers are founded on trust, transparency, and mutual respect.
The presence of Wuxi Lead personnel at production sites is standard industry practice, ensuring technical support and optimal performance of our equipment during installation, commissioning, and ramping-up phase.
We encourage the public to carefully consider the credibility of anonymous sources spreading unverified information. We also reserve the right to pursue legal action against any party disseminating false information that could harm our reputation or business interests.
Wuxi Lead remains committed to advancing sustainable energy solutions in collaboration with our partners. We greatly value the support of our stakeholders and remain dedicated to making a lasting, positive impact.
For further inquiries or clarifications, please contact our public relations team at [email protected].
Källan: https://www.linkedin.com/posts/lead-intelligent-equipment_official-statement-from-wuxi-lead-intelligent-activity-7242555955593269248-InPi?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
Spelar man buzzwordbingo så blev det nog full bricka av den svadan. Intressant att det stora kinesiska företaget känner sig så hotat av en bloggtext på svenska.
Företagsfloskler, sen ett hot, innan man avslutar med ännu en floskel.
Då är det väl bara att de ser till att lösa alla problem snabbt som attans, annars bevisar de ju att det de säger är just bara ordbajseri.
Forskaren verkar vara OK med att vara attack-källkritisk mot mig! Ni som har LinkedIn!
https://www.linkedin.com/posts/jari-aho-english_sabotage-northvolt-hybridkrig-activity-7241363478039408640-rn86?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
Hoppas NI tycker jag sköter mig bra? 😉
👍
’ensuring technical support and optimal performance of our equipment during installation, commissioning, and ramping-up phase.’
😅
Lös det problem som existerar istället för att hota kritiker. Om det verkligen inte skulle stämma med den kritik som riktats mot bolaget, är det bara att öka produktionen till exempel på måndag nästa vecka!
Nu har jag tagit tjuren vid hornen och svarat ..dock med försäkring i svaret! Ok?
Thank you for the official statement regarding Wuxi Lead’s role in the ongoing project and your commitment to transparency, quality, and international standards. It is reassuring to hear that your company values ethical business practices and rigorous independent inspections.
Our concerns stem from a broader commitment to ensuring that large-scale projects like this are executed with the highest standards of quality control and risk assessment. We believe that open dialogue and scrutiny are vital to achieving long-term success for all stakeholders involved. In this light, our questions are intended to support a transparent and sustainable path forward.
We appreciate the opportunity to continue this conversation and remain open to further engagement and clarification on any of the concerns raised, ensuring mutual trust and progress for the project.
Vi får se hur ee nappar. Betet har jag faktiskt jobbat på!
Angående räntekänsligheten i Sverige vid köp av Tesla så erbjuds 5 års räntefritt om man köper Y i september. 2% mot nuvarande styrränta för 3. Så åtminstone för småbilarna är räntekänsligheten måttlig.
Yes, jäkligt frestande. 4500:- per månad för en Model Y, liksom.
Frågan är vad som händer med andrahandsvärdet på sikt om Tesla fortsätter trycka ut nya bilar till vrakpriser.
Undrar för övrigt vem som vill köpa någon av de 50 beg MY som finns ute på Blocket just nu. Lånar man upp på huset till bästa ränta så hamnar månadskostnaden högre för en 3 år gammal bil med 6-8 000 mil i bagaget än vad du får betala för en kartongny.
Man ska inte underskatta hur mycket Garanti och Vagnaskadegaranti är värt för den första ägaren heller.
Köper man en bil som är ett par år gammal med 6.000 mil på mätarn så står man med en stor risk själv.
De är svindyra i USA, så det borde finnas en andrahandsmarknad där trots allt för en entreprenör som satsar på lite större volymer
Det är en enorm prissänkning från Tesla.
Man “får inte” sänka priserna pga samarbeten med leasgivare med mera. Andrahandsvärdet är kritiskt för att få leverera tjänstebilar.
Så därför behåller man de (för) höga priserna och subventionerar istället med låg ränta under tre år.
Räkna med att ett billån idag ligger på 6-8% ränta. En ny fyrhjulsdriven Y med autopilot och julhjul kostar 700 ish.
150.000 lägre pris om vi räknar med att man får 7% ränta gratis i tre år.
Så Teslan skulle i detta fall egentligen kosta 550.000
Men som sagt. Det kan man inte lägga ut med tanke på andrahandsvärdet och ens leasepartners.
Så kan man som Tigerman säger fråga sig. Vem betalar idag för en begagnad Tesla.
Med tanke på 30% värdeminskning på en elbil bara du startar så borde en begagnad Y ligga på 400.000 i dagsläget.
Annars skall man köpa en ny.
Fast köp av ny förutsätter ju att man kan sälja den när leasingen är över.
Pratade med kollegan på lunchen idag. Han köpte sin model Y för 790 k eller något för några år sedan.
Han har fått bud på 430k från en bilhandlare vilket inte täcker det beräknade restvärdet.
Enda sättet han får det är om han byter in den hos Tesla och köper en ny Tesla.
Bra och bra .. räntan är låg .. men det kompenseras med högt pris och folks obenägenhet att betala sina skulder. Vad gör du med en Y om 3 år när nya modeller finns och bilen forsatt är belånad upp över a-stolparna?
Om det finns något alternativt elbilsmärke som *inte* kan stänga av ens bil med fjärrkontroll så köper jag nog en bil av det märket hellre än en Tesla.
Jag trodde verkligen inte i min vildaste fantasi att man gjort sig så beroende av kineser. Det är helt enorma pengar vi pratar om för bygget av denna fabrik och det verkar verkligen vara rena vilda västern.
Tyvärr bråttom , bråttom och med massa pengar i sikte. Tunnelseende kanske?
Ja, bråttom är nog den stora förklaringen.
Det verkar inte bättre ån att den kinesiska diktaturen planerat scenariot och blåst svenska skattebetalare och investerar kollektivet.
Idag är kommentarsfältet ovanligt fullt av besserwissrar och konspirationsteorier. Jag försvarar absolut inte kineserna men man bör tänka på att de flesta som skriver här inte har tillgång till några mer fakta än tidningsartikeln utan bara gubbgissar vilt, dessutom är inkompetens ofta en bättre förklaring än konspiration.
Slutligen måste man ju ha någon att skylla på när det skiter sig och då passar ju kineserna fint som syndabock.
Vi känner CCPs långsiktiga mål. Det räcker. Samma som ruski mir, för att vara övertydlig.
I en bildtext i artikeln på Affärsvärlden, som länkas i bloggartikeln, står det “Wuxi Lead har nära band till den kinesiska diktaturen”.
Det stämmer eftersom alla kinesiska bolag har nära band till den kinesiska diktaturen. Partiet har full kontroll på allt.
Med tanke på hur bottenlöst inkompetent Northvolt uppenbarligen är så är det inte märkligt att det är övervägande lika inkompetenta politiker som finansierar det med andras pengar. Vi lever i en fars.
Ta ett stickprov i NVs styrelse t.ex. [REDACTED] så inser du rätt snart att, aj fan alltså det här blir nog inte bra!
Och den personen råkar bara vara ärketomten i ekvationen, sen har du alla nissarna…
Vi håller oss från osakliga personangrepp.
Uppfattat, vem vet någon gång kanske vi springer på varandra, då ska jag presentera mig och så ska du få all saklighet du någonsin kan tänkas önska dig i aktuellt ärende.
Jag tror LW klarar sig utmärkt utan det. Tacka honom för en bra blogg + rapportering istället och gå vidare med dagen.
?
Ser fram emot det.
Det var alltså inte ett angrepp mot mig.
Om vi lade ner Näringsdepartementet skull förmodligen statskassan spara många, många miljarder varje år.
Lite Jeopardy på den “Vad är CE märkning”
CE står för China Export, allmänt känt.
Med det sagt, jag har lyckats importera maskiner från Kina med äkta CE-märkning.
Om intygandet om överensstämmelse dessutom var korrekt blir jag imponerad.
Jag är som svensk lycklig över att jag relativt tidigt i min yrkesverksamma karriär fick möjligheten att jobba inom både branscher och kanske framför allt geografiska regioner där man hade en diametralt annan syn på hur en förhandling går till, vad som är viktigt och hur man ser på en motpart. Jag blev väl inte allmänt kulturellt assimilerad men jag tog i vart fall till mig att det där med win-win och konsensus som vi håller högt i Sverige kan man kasta i papperskorgen.
Både på fina firman och senare “privatbanken” så fick jag lära mig ett helt annat synsätt. Syniskt, vinstmaximerande, “jag först” och många gånger ett borderline brutalt “stampa på strupen koncept” men det är också det som gör många av dom till vinnare, åtminstone avseende risk och finansiell utkomst. Sverige och svenskar är tyvärr megaförlorare ur ett internationellt perspektiv minus dom som lärt sig att tuffa till sig lite!
Som en chef på “privatbanken” sa till mig en gång – till syvende och sist finns bara pengarna allt annat är brus…
Japanerna är för mig de som funkar bäst ihop med svenskarna. Lösningsorienterade och kvalitetsmedvetna in absurdum. Det går därför oftast att lita på att det som sägs faktiskt också gäller i handling. Jag gör gärna affärer med dem.
Till deras nackdel hör väl att de är toppstyrda och inte alltid tänker utanför boxen. Så har du själv råkat speca något som kanske inte riktigt funkar så kan du inte räkna med att de påtalar det utan bara gör som du sagt. Kanske ligger i deras filosofi att aldrig låta någon tappa ansiktet.
Det finns en kul anekdot från när Commodore 64 lanserades i början av 80-talet och den tekniska dokumentationen visade sig innehålla flera felaktigheter. De flesta utvecklare insåg att specen var felaktig och jobbade runt problemet, men…
“Some of the Japanese programmers who wrote early game software for the C-64 took a different approach, Yannes noted: “They wrote it according to the spec. It didn’t matter to them whether something worked or not. As a result, programs made sound effects you couldn’t hear.”
https://spectrum.ieee.org/commodore-64
Brasklapp
Bra inlägg, har inte jobbat på nivån att jag suttit i direkta förhandlingar, men många år i kulturellt knepiga regioner.
Men man växte in i det o för det mesta tuffade det på bra, personliga relationer är mycket viktigare t.ex o mycket annat.
Chocken kom när jag en bit in i medelåldern skulle börja jobba i Sverige.
@Brasklapp Korrekt beskrivning. Tyvärr.
Var någon företagsanalytiker som gjorde en väldigt korrekt iakttagelse.
Man finansierar nya företag genom främst riskkapital. Att ta upp lån innebär stora risker med:
* Kostnader som inte är kopplade till att bygga upp verksamheten (Ränta är kapitalförstörelse för en startup)
* Kovenanter som innebär att lånen kan sägas upp eller omförhandlas när man minst behöver det
* Gäldenärer som har större makt över företaget än ägarna vid utmaningar
Trots att det funnits gott om pengar från riskkapital så är det många förhoppningsbolag (eller ja. vissa är väl inne på 20 år som kapitalbrännare…) som tagit upp stora banklån och nu sitter jäkligt känsligt till om gäldenärerna vill ha betalt.
Sen har många åsikter om Northvolt. Känns som många som bor i städer där man har en självbild om att man borde fått batterifabriken själva och inte nån “jävla norrlandshåla” är väldigt bittra och skadeglada.
På en nivå liknande de som sitter och väntar på en bostadskrasch främst för “nu ska de jävlarna som fått pengar få sig”.
Det finns några dylika gamar här som kanske inte skriver det rakt ut men där man mellan raderna ser Jante och bitterheten över sina egna tillkortakommanden sticka ut. Skadeglädje och att man vill peka ut folk vid namn är tydliga tecken.
Sen finns det de som sakligt kan diskutera utmaningarna med ett av Sveriges största industriprojekt genom tiderna och hur man kan lamslås av att vara beroende av kinesiska leverantörer.
Faktum är att Skellefte kan drabbas av fabrikens vara eller icke vara i närtid. Men man ska inse att det här drabbar Sverige och bilindustrin i Europa hårt om det blir ett misslyckande.
Att hejja på att Northvolt går dåligt är lite att erkänna att man håller på Kina.
Litegrann som svärjisarna som hyllar Ungern som land.
Vilken är er agenda. Vem betalar er?
Det är stora arealer som behövs för sådana här projekt. De ytorna finns sällan söderöver.
För att inte tala om Tyckonomerna och Allvetarna som öser ut artiklar och inlägg som kritik mot allt som har någon slags kombination av “Norrland” och “Grönt” i sig. Utan att egentligen ha någon faktisk aning om företagen i sig.
Den som drar Hybrit, H2GS och NV över en och samma kam visar bara att man inte har någon aning om något. Att alla tre kan komma att floppa är förvisso ingen omöjlighet men det beror då på vitt skilda orsaker. Kopplingen mellan dessa är noll och intet.
I NV fall är det tydligt att det är företagets ledning som är det största problemet, inte den fysiska placeringen av Northvolt 1. Men det säger inte ett dugg om hur det kommer att gå för H2GS eller Stegra som de numera heter, detta trots att några av investerarna är samma personer/organisationer.
Håller med i stora drag, men att säga att “kopplingen mellan dessa är noll och intet” är väl att ta i? Alla tre bolagen är beroende av stora mängder billig el och är exponerade mot elpriset i SE1 och SE2. Och två av bolagen har som du skriver samma storägare.
@Tigerman
Northvolt och H2 Green Steel har Harald Mix gemensamt, så viss kamgemenskap har de nog.
Det största enskilda problemet bidrar du själv med: en totalt okritisk inställning till det faktum att vi skeppat offentliga medel till Kina. Att sen diskutera företagets geografiska position framstår som fjantig avledningsmanöver.
Glöm inte elbilshatarna. De avskyr Northvolt för de står för hållbarhet och miljö.
Man får ju vara rätt infantil om man tror att en fabrik för 80 miljarder bara kommer försvinna….
Som du är inne på kommer i “värsta” fall kineserna ta över den och driva den som en tullbefriad batterifabrik. Deras första steg lär ju vara att patcha firmware i maskinerna och plötsligt fungerar allt.
Vi vet ju att elbilar kommer. Denna nedgång i takten är bara en försening.
För övrigt. Det är därför tunga maskiner från europeiska, japanska och koreanska företag dominerar så ofta. Det är helt enkelt generellt bättre total cost of ownership och tillförlitlighet.
För att parafrasera citatet om krig och amatörer (Amatörer kollar på fräsiga uniformer och pansartanks, proffs på logistik). I företagsvärlden tittar amatörer på sticker price och proffs på TCO.
Som läget är nu är överkapaciteten stor, varför inte slå back en tid o fixa maskiner, relationer med kineserna.
Sedan kanske det bara är att acceptera kinesisk överhöghet
Vad som är störande är allt annat jox för tillverkningen också kommer från Kina
Själv känner jag ingen skadeglädje, tycker mest det är sorligt att ett så stort projekt riskerar att haverera med en enorm kapitalförstöring som följd. Förhoppningsvis är det många som drar lärdom av det som hänt/händer.
Afv var en intressant artikel…
Tycker det var ganska bra att detta skedde ur ett samhällsperspektiv ändå. Gör det väldigt tydligt för ej tidigare medvetna att göra direkta upphandlingar med Kina om något mer advancerat än plastbestick är en dålig idé.
Deras hela affärsklimat är ju radikalt annorlunda från väst. Om någon partner i en affär blir blåst är det inte lögnarens fel att de inte höll sitt ord, det är den utnyttjade partern för att de gick på det.
Man hade önskat att det kanske rörde en mindre viktig verksamhet bara.
Att en inköpare på Northvolt inte klarat av att kravställa att utrustning skulle kunna hanteras av Svensk- eller Engelsk-talande operatörer anser jag vara så naivt och okunnigt att det borde leda till åtal för ansvarslöshet inför huvudman och investerare.
Jag anser vidare att detta är medverkan till svindleri med investerarnas pengar. Att man inte haft ett antal kontrollstationer för att godkänna betalning för fortsatta leveranser är en annan del i detta.
I fordonsbranschen talar man om “Run-At-Rate”, dvs en anläggning/produktionslina skall kunna uppvisa att man kan producera i den takt kontrakten kräver. Innan denna demonstration har gjorts är inte anläggningen godkänd.
+1
Det är väl som med Västlänken. Man betalar ut pengarna även när det drar över budget, och sedan ska de begäras tillbaka när projektet är färdigt. Då är redan pengarna ute ur bolaget som skapades för projektet, som sätts i konkurs.
Många ledare skriker på att tidsplanerna ska hållas till varje pris.
Sen om tid då ersätter kvalitet och pris. Det är en annan sak.
Alltid lätt skrika på “inköparna är dåliga” då det garanterat finns en chef eller ledningsgrupp som gett order…
Det är den vanliga gamla konflikten mellan ekonomer och ingenjörer. Ekonomerna vill släppa produkten enligt plan, vare sig den funkar eller ej, medan ingenjörer inte vill släppa något som inte funkar. Eller som bara är tillräckligt bra och inte perfekt.
Det visar ju problemet med fartblindhet och nollränta dvs billigt kapital.
Ingen ställer de kritiska frågorna. Självklart har inköpare längre ner ifrågasatt direktiven uppifrån, men VD , handplockad från Tesla med allt vad det innebär och LG har såklart viftat bort det och sagt , var tyst och jobba på. Deadline är viktigare än kvalitet.
Tesla hade ju ENORMA kvalitets och inkörningsproblem som man fick ösa in miljarder på.
Så nej, jag tror inte inköparna är problemet. Det är Harald Mixs affärside kombinerat med LG och en optimistisk tidplan och undermålig affärsriskbedömning.
Hade jag jobbat där hade jag varit jävligt noga med att spara kompromat på kommunikation uppåt.
Blir man uppaagd pga arbetsbrist är det surt men när de försöker hänga en är det bra att visa att man gjort sitt jobb, och tvärvägra acceptera uppsägningen. Med fackets hjälp går det nog att laka ut mer ersättning. För sparken får man om de dragit igång processen.
Kom ihåg “världens bråkigaste kvinna” på Vattenfall som blev antivaxxer och SD riskdagsledamot. En gång i tiden gjorde hon ett bra jobb ochndrog ner brallorna på gubbarna i företagsledningen som ryggdunkar. Det var också en tid när man var fartblind och det kostade skattebetalarna 100mdr.
Sedan lökade hon rundor ett tag. Det gör man inte utan ett avgångsvederlag och när det tog slut så behövde SD stormtrupper lämpligt i tiden men kanske hon var lite för arg ändå för att passa in?
Kanske man inte har fler fucks to give indet läget när man är 50+?
Vet ej hur relevant.
Men du har en poäng.
Har ett synnerligen enkelt arbete likt nicket antyder.
Märkligt nog betalar detta enkla arbete i trakterna av 600″ året.
Antar det beror på jag/vi är hyfsade på logistik.
Du fattar byggbranschen.
Vår mest ineffektiva bransch.
Efter ca 47 000 h i detta.
Ja käre Jesus vilka pajasar som planerar inom detta.
Men åter till kärnan.
Man blir nog till åren mer självsäker och lär sig vad som är viktigt och ej.
Enkelt “skit i de”
Ursäkta för för dåligt språk.
@Rikkitikkitavi
“Hade jag jobbat där hade jag varit jävligt noga med att spara kompromat på kommunikation uppåt”.
En kollega till mig förklarade att man för inte protokoll på möten för att alla ska veta vad som sagts (och eventuellt beslutats). Man för protokoll för att skydda de oskyldiga och hålla reda på vilka de skyldiga är.
Eventuellt hade kollegan snott det nånstans.
Till de oskyldiga räknar man förstås sig själv. Jag brukade alltid föra mötesanteckningen oavsett om en “officiell” mötessekreterare hade utsetts eller inte. Efter mötet skickade jag alltid ut mina mötesanteckningar till alla mötesdeltagare. Ingen kom undan med att hitta på vad som sagts på ett möte.
föra mötesanteckningen -> föra mötesanteckningar
Det här är nog inte ett problem hos en inköpare utan hos hela ingenjörsteamet som utfört(?) FAT (Factory Acceptance Test) hos tillverkaren och sedan SAT (Site Acceptance Test) pa plats hos NV.
Att inte underkänna FAT om det inte finns dokumentation pa maskinerna är ju ett skämt.
Sådana tester görs väl bara om det står i köpeavtalet att de ska göras …?
Mycket intressant läsning om Svensk industri och andra kulturer.
Jag har lång och gedigen erfarenhet av Svensk produktion, men också global produktion.
Kina besökte jag första gången redan på 90-talet.
Men det som fick mig att skriva var inlägget om inköparens roll i upphandlingen av maskiner. Det är inte Inköp som skriver kravspecen vid tex upphandling av maskiner. Det ska göras av en teknisk avdelning. Men NV har kanske hoppat över den tekniska kravspecen och gått direkt på kommersiell förhandling.
Att NV har dem problem dem har förvånar mig, men ändå inte. Hela Sverige gått från Laget till Jaget perspektivet. Och jag vill påstå att VDar och ledningar i väldigt många företaget struntar i förordningar och arbetsmiljö. Att bryta mot dessa får aldrig, eller ytterst sällan någon konsekvens.
Idag rapporterar jag till två chefer. En från det stora landet i väst, och den andra kommer från ett hyfsat stort land i öst. Väst möter öst i det lilla landet Sverige. Det är så mycket tokigheter så jag skulle kunna fylla en hel bok. En sak är dock väldigt tydlig, min moralkompass fungerar mycket dåligt i den miljön.
Kort tydlig beskrivning av hur ett projekt skall hanteras, men otåliga investerare, gröna fanatiker och blåögda politiker, borde vara signaler nog för att dra i bromsen!
Northvolts projektledning måste ha varit fullkomligt inkompetent.
Maskiner som tas i bruk inom EU måste vara CE märkta och uppfylla relevanta direktiv och normer.
Bla ska dokumentation för drift av maskiner vara på Svenska och installationer följa maskindirektivet.
Om det stämmer att maskinerna inte uppfyller normerna så ska Arbetsmiljöverket enligt lag helt enkelt stoppa driften och polisanmäla företagsledningen.
Jag skulle inte ställa allt för stor tilltro till Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket är en papperstiger idag. Och det vet de flesta företag.
Hos oss bryter VDn medvetet mot vissa lagar. Hen uttalade sig på ett ledningsmöte att det är sällan en VD döms!
Intressant att en av Northvolts ägare/partners ABB inte tvekar att satsa pengar i en kinesisk konkurrent till just Northvolt. Inget hindrar såklart ABB som delägare/riskkapitalist att satsa pengar var fan de vill, men man kan notera att de ju inte verkar ha problem med just det kinesiska i a f. https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/northvolt-partnern-abb-samarbetar-med-kinesisk-konkurrent/lz4777zr
Hedging
Notan närmar sig för Northvolt. Jag tror ärligt talat att man skulle kunna undvika alla dessa episka fiaskon med en väldigt enkel regel för stora prestigeprojekt. Politiker måste satsa sina egna pengar.
Northvolt är i grunden ett väldigt bisarrt fenomen. Det är ett PR-företag. Det man är bra på är att få in offentliga pengar (88 miljarder enligt Di) och ordna Instagramvänliga reflexväst-selfie-besök till politiker. Men det finns ingen kärna i Northvolt. Man ska göra “batterier” men hur man ska göra det är väldigt oklart. Det visar sig nu att det mest verkar handla om att köpa in kinesisk utrustning och kinesiskt råmaterial och i praktiken ompaketera kinesiska batterier med en svensk stämpel på.
För att förtydliga. Normalt har man ju en idé först innan man skaffar finansiering. Det är så alla våra stora industribolag är byggda. Man har duktiga personer som har idéer om nya metoder eller nya produktionssätt som skapar värde på marknaden och ger stora konkurrensfördelar. Det byggs nerifrån och upp. Northvolt kommer uppifrån. Det är ett svar på en önskan om att politiker vill ha “gröna industrier”. Och som så många gånger förr slutar det i kaos.
I egenskap av oinsatt så undrar jag vilka politiker som ”styrt” detta ? Löfven ?
Det är nog svårt att hitta en enda politiker som INTE velat köra ner näven i den syltburken. Och då flockas bidragsentrepenörerna som valar runt ett krillstim.
Jag slänger in Jomshof här, han verkar pyssla med helt andra saker än bidragsstrukturer kring grön omställning…
Sant, ytterlighetspartierna har ju en hel del som inte riktigt passar in i mallen. Månne är det därför de sökt sig till just de partierna. Jag tänkte mest på dem som Tage Danielsson träffsäkert beskrev redan på 70-talet:
https://www.youtube.com/watch?v=xwPhD3X6Tl0
Med Tage dog mycket av intelligensen i svensk humor.
Jag håller med dig, Tages väna röst, de träffsäkra och satiriska utläggningarna är onekligen ett stycke kvalificerad svensk komikhistoria väl värd att bevara. Ibland tycker jag synd om många som idag växer upp och inte får ta eller vill ta del av den men samtidigt är jag lite glad att jag får ha den själv…
Om det nu skulle bli så att kineser tar över någon gång i framtiden. Vem äger råvaran? Ingen råvara ingen produkt. Ingen personal ingen produkt. Ingen infrastruktur (väg, järnväg, båt) ingen produkt osv
Hamnade fel 🥴
Om det nu skulle bli så att kineser tar över någon gång i framtiden. Vem äger råvaran? Ingen råvara ingen produkt. Ingen personal ingen produkt. Ingen infrastruktur (väg, järnväg, båt) ingen produkt osv
Någonstans måste man “beundra” upplägget bakom Northvolt.
OM jag ville blåsa staten dvs skattebetalarna på miljarder är detta precis vad jag skulle göra.
1) Välj något VIKTIGT. (Ja, miljö, klimat, ett minskat beroende av fossila bränslen
ÄR viktigt. 100% agree.)
Bättre, välj något HELIGT.
Det är här det spårar ur. INGEN vågar granska, än mindre ifrågasätta. Kritiska eller bara nyfikna frågor brännmärks. Bakåtsträvare! Mijlöhatare! Kättare! Vill du döda gulliga kattungar också?
Plötsligt far förnuft, pragmatism, begreppet alternativkostnad, och kritiskt tänkande ut genom fönstret.
Jag kan orera om varför *teknikneutralt* och marknadsmekanismer fungerar bättre än (över)statliga direktiv/detaljstyrning, men det är en annan historia.
Media hyllar in absurdum. Politiker låter sig dåras eller vågar inte stå emot. Rätt floskler vinner val. Konsekvenserna är någon annans fel. INGET politiskt parti vågar gå emot – det vore självmord.
2) Skaffa allierade över hela det politiska spektrat. De som vill se mer statlig industri politik/kontroll, och de som okritiskt ÄLSKAR bidragskapitalism. Tre gamla sosseministrar. Toppar i Svenskt Näringsliv. Ge dem riskfria vinstmöjligheter. Se till att deras giriga fingrar är djupt i syltburken.
Nu kan/vill INGET politiskt parti vara kritiskt – “mendurå???”
3) Sprid narrativet så att det inte framgår att det är dina surt förvärvade inkomster och dina framtida pensionsinkomster som betalar. Vi är marinerade i tänkande att *staten* har pengar. Vi tenderar att glömma var dessa kommer ifrån.
Det enda *verkligt* amatörmässiga här är att låta sig bli blåst av Kina.
Men även girigbukar har blinda fläckar, tydligen.
Förutom det kinesiska kommunistpartiet finns här BARA förlorare.
Miljön. Skattebetalarna. Sverige.
(Fast det är klart – “riskkapitalisterna” – de facto, nollriskkapitalisterna – och deras polare under 2 ovan – kommer att landa mjukt, på fötterna, och gå vidare till nya spännande utmaningar.)
Ungefär så…
Ja, det slugaste var att få med sig politiker och media i båten, vilket närmast garanterar utebliven granskning. Man kan också lugnt räkna med att självrannsakan inte existerar i den världen. Man kommer bara ignorera fiaskot och om ett antal år är det dags igen med ett nytt politiskt projekt med högtflygande planer. Det är som att åka till Las Vegas med någon annans kreditkort, och vi skattebetalare står för krediten..
Stora bedrägerier som Theranos till exempel med Elistabeth Holmes, som det skrivits böcker och gjorts TV-serier om snodde åt sig något tiotal miljarder kronor och hon sitter inlåst länge. Kryptobedrägeriet FTX och Sam Bankman Fried som dömdes för ett tag sedan uppgick till ca 8 miljarder dollar, varav amerikanska myndigheter hittade en betydande del. Northvolt rör sig om hundratals miljarder kronor och det är helt riskfritt. Ingen kommer ställas till svars för någonting.
Läser man deras årsredovisningen för 2023 verkar de inte lyckats hantera riskerna.
https://www.datocms-assets.com/38709/1719998824-northvolt_sustainability_and_annual_report_2023.pdf
Wow. Känns väldigt likt det ChatGPT-liknande dravel som är typiskt i studentprojekt när en lista checkboxar ska kryssas.
“Working closely with equipment suppliers during commissioning and ramp-up”
OK! Job done.
Staten bör som störste fordringsägare ta över Northvolt, utmäta Volvo cars, Nevs och kinesiskt ägande i Volvo AB som skadestånd för bedrägeriskadorna mot Northvolt och sedan investera i västliga (inklusive sydkoreanska och lojalistkinesiska) maskiner till northvolt.
När vi har materiel som skall ankomma något hamnprojekt som tillverkas i annat land vilket det ofta gör.
Då får entreprenören bifoga all information och alla kvalitetssäkringar men sedan skickar vi alltid inspektörer till plats som entreprenören får bekosta.
Att Northvolt fått maskiner som inte uppfyller kraven enligt specifikation och allmän CE märkning etc. skall upptäckas redan vid tillverkningen och då betalar man inte.
Sen hade dom ju kunnat kravställa menyer på engelska kanske det kan ju inte vara omöjligt, all vår elektronik är ju tillverkad i Kina och har även Svenska som språk?
Det här ser för mig ut som grov försummelse från Northvolts sida faktiskt att dom står med helt oanvändbara maskiner.
Faktum är att vi genomför tester där vi är med på plats för något som är avancerat innan det skickas.
Det går för övrigt bra nu, UK har för första gången sedan början av 60-talet (ni vet då man fortfarande betalade av den där lilla festen WW2) en statsskuld som är lika stor som BNP.
För att citera Leslie Nielsen i Nakna Pistolen – här finns inget att se, bara gå vidare…
…glömde ju, och så kompletterade Mercedes, BMWs och VWs tidigare vinstvarningar, med en alldeles egen.
Och Microsoft “öppnar” (nåja, köper all el från det) kärnkraftverk och inte vilket som helst, Three Mile Island!!
Någon som kommer ihåg Harrisburg?
BRASKLAPP: i alla fall som kommen till åren … Hur skulle jag någonsin kunna glömma vare sig Harrisburg eller för den delen heller Tjernobyl eller Fukushima …
Samt skulle kunna skriva en längre epistel om orken fanns att där grundlades fullständigt allt som under alla dessa år och fram i nutid lett fram till dagens energipolitiska situation i Sverige!
Three Mile Island kommer jag ihåg. Olyckan blev dyr, men medförde inga hälsoeffekter.
Microsoft kommer att köpa el från TM-1 om fyra år, om allt går enligt plan och den återstartade reaktorn får godkänt av USAs kärnkraftsinspektion. (TM-1 stängdes 2019 pga konkurrens från billig naturgas (fossilgas)).
Är det någon som har koll på vilken typ av batterier som ska tillverkas av Northvolt?
Utvecklingen rör sig med sanslös hastighet, och maskinerna i fråga kanske redan är omoderna när de väl funkar.
Med tanke på tempot i batteriutvecklingen så är sannolikheten för att du har rätt närmare 100 %.
I Vasa tackar de säkert alla gudar för att Northvolt valde Skellefteå framom Vasa
Ledningen i Northvolt har varit mycket skickliga. Deras mål, precis som för alla andra, är att tjäna pengar. Peter Carlsson har sålt aktier för 200 miljoner kronor och kommer leva gott resten av livet. Hade dom inte tagit risker och hypat upp företaget hade det aldrig blivit så stora summor. Förlorarna är alla investerare , vilket inkluderar pensionsfonder och svenska staten.
SVT igår: https://www.svtplay.se/video/eorAaN5/agenda/igar-21-15?video=visa
Busch –> “Industrikrig”, “Kina som bedriver en otroligt oschyst företagsverksamhet”! Ordet “naiva” kommer upp!