Många är upprörda över en DN-artikel om hur illa svensk järnväg sköts, men verkligheten är att 1800-talstekniken järnväg överlevt sig själv i glesbebodda Sverige och aldrig mer kan bli konkurrenskraftig eller underhållas tillräckligt. Flyg kommer bara bli allt billigare relativt järnvägen, då man inte behöver underhålla sträckan, utan bara flygplatserna, och vägtrafik tar dig dörr till dörr i den moderna världen, när du vill och inte bara när tågbolaget bestämt.
Jag skrev en artikel om detta 2019 och det står sig än.
En järnväg måste underhållas hela sträckan, t ex säg 500 km mellan Göteborg och Stockholm, och belastas med mycket tunga transportmedel i höga hastigheter. Samtidigt ökar lönerna snabbare än inflationen, sk reallöneökningar och lönerna står i princip linjärt mot sträckan. Det går inte heller att trycka in så mycket mer tåg på sträckan, som exempel.
För flyg mellan Stockholm och Göteborg behöver något raljant bara 4 km asfalt underhållas. Och det går att trycka in mycket fler flygplan. Underhållskostnaden för sträckan är noll, annat än slitage på flygplanet, men det är även slitage på själva tågen som alla som äter på kissfläckade SJ-säten där tyget är borta, AC:n inte fungerar och det går ut varningar för att hela vagnen blivit strömförande.
Tåget var jättebra när det kom på 1800-talet och öppnade upp ekonomi och transporter med en enormt välståndsökning som resultat. Men idag kan man ta sig dörr till dörr med bil, vart man vill, varifrån man vill och när man vill. Inte bara de tider som tågbolaget bestämt. Nya busslinjer kan öppnas med en knäpp med fingrarna, nya industrier, logistikcenter och arbetsplatser likaså, utan att det behöver ta tio år att bygga en järnväg. För att inte tala om miljötillstånden för att bygga järnvägen.
Tåg är fortfarande bra för tunga transporter för industri som skog och gruvor, samt som lokala pendeltåg i våra tre så kallade storstäder.
Men i övrigt har inte tåget någon framtid i glesbebodda Sverige. Ju snabbare vi accepterar moderniteten och slutar drömma oss tillbaka till förr när tågen fungerade och hade personal ombord och spåren underhålls, desto bättre. Eftersom personalkostnaderna sedan dess ökar med inflation +2% om året är det bara en tidsfråga tills det blir helt personalfritt ombord och städning överlåts till passagerarna. Redan idag är det väl bara typ 1 – 2 personer ombord undantaget lokföraren.
Vägar och till viss del flyg är frihet, flexibilitet och kreativitet. 1800-talstekniken järnväg är idag den raka motsatsen.
Ja, vägtrafik inkluderar buss + taxi (eller Uber) sista sträckan. Du måste inte ha egen bil. Men en sak är säker – varken din startpunkt eller slutdestination är centralstationen annat i specialiserade anekdotiska fall som någon drar upp som motexempel. Jag skulle säga att 99% av Sveriges befolkning inte har gångavstånd till järnvägsstationen hemifrån och från arbetet.
Sverige bör våga gå före och helt enkelt lägga ner långväga persontrafik via järnväg – inte tvärt om med “tåg till kontinenten” och sådant trams – så frigörs utrymme för tunga transporter inklusive för försvaret, samt ökat utrymme för pendeltågstrafiken och vi slipper investera i enorma och dyra projekt för nya järnvägar, och kanske kan få igång fungerande underhåll för det som är kvar.
På kontinenten är läget ett helt annat med betydligt mer tätbefolkat. På samma sträcka som Göteborg – Stockholm kan man knö in Paris, Reims, Bryssel, Rotterdam och Amsterdam (mätt som raka linjer på Google Maps, ej som faktisk järnväg).Vi har metropoler som Herrljunga och Katrineholm på sträckan och så tror någon överbegåvad järnvägsnostalgiker (som säkert också gjorde lumpen på den gamla goda tiden när allt var så mycket hårdare osv) eller förblindad miljönaivist att vi kan få samma lönsamhet i Sverige. Hela Nederländerna är på pendeltågsavtånd med typ 10 – 15 mil i alla riktningar från mitten. Kontinenten är inte Sverige.
Och handen på hjärtat – alla gnäller på tåget men hade du varit beredd att betala vad det faktiskt kostar att få det att fungera? Då hade flyget framstått som billigt.
Sluta dröm om “det var bättre förr i tiden”. Vi lever 2024, inte 1962. Kliv in i samtiden och moderniteten istället. Vi vet att Trafikverket inte har det, då det inte ens finns mobiltäckning hela sträckan Göteborg – Stockholm, och man således inte kan “arbeta på tåget”. Man får mer arbete gjort i att häcka på flygplatsen än ombord på tåget, för timmen Internetlöst flyg är mindre än avsaknaden av täckning när man åker tåg. Och en del flyg har Internet ombord …
Reser jag mycket i jobbet? Nej, inte särskilt. Brukar väl bara vara runt 50 hotellnätter om året.
132 kommentarer
Bra skrivet. Men vi lever till och med i 2024. 🙂
Jag pondusstipulerar att framtidens masstransport är elbussar, inte eltåg, och elflyg om man lyckas få till det.
Ja.
Jag ponduspostulerar att framtidens masstransport är dieseldrivna bussar, eller möjligen metan/vätgasdrivna. Elflyg, knappast, i allafall inte innan man lyckats få betydligt mer kräm ur batterierna. Detsamma gäller eldrivna långfärdsbussar.
Halleluja!!
Men……ånglok som är så häftiga! 😢
Finns museijärnväg
Betänk också teknisk utveckling med självkörande bilar och flyg… Jag vet, vi har pratat om det i +30 år nu men det kommer.
Hur ska tåg nånsin kunna konkurrera med det?
Det är lite som att jämföra linjär-TV med Netflix.
Tåg är ju oslagbart ekonomiskt, ekologiskt och praktiskt. När man ska till Herrljunga, Hallsberg eller Krylbo alltså.
Det är väl fortfarande så att aktörerna som kör tågen, regionala såväl som fjärr, är garanterade lönsamhet?
Vet inte om jag håller med helt.
Bor i en “avkrok” i östra delen av Småland men från Kalmar kan man ta sig relativt enkelt till både Malmö, Stockholm och Göteborg – sitter man kvar en stund på tåget när man åkt till Malmö så kan man dessutom stiga av i centrala Köpenhamn.
Just resor till Malmö och Stockholm är särskilt smidiga med tåg.
Nu är ju detta med de gamla priserna – dvs infrastrukturen är redan på plats och underhålls knappast.
En snabb koll visar att det kostar 600-900 kronor att åka från Kalmar till Stockholm Fredag nästa vecka och det tar runt 5 timmar.
Samma resa med flyg (då finns det bara en avgång den dagen) kostar runt 1500 kr och då hamnar jag nästan i Uppsala och måste åka buss/tåg till Stockholm vilket kostar 300-400 kr ytterligare?
Och din destination i Stockholm är Stockholm Centralstation? Så bra. De allra flesta ska dock någon annanstans än Ringen på Centralen.
Sedan drar du upp en anekdot. Ta någon annan slumpmässig ort så blir det svårare. Nya bostäder byggs inte intill en järnvägsstation, för där är det fullt. Samma med arbetsplatser.
Ja – när jag åker till Stockholm så är det oftast centrum jag ska till eller ett ställe man enkelt och billigt (även för en Smålänning) kan ta sig med tunnelbanan.
Anledningen till att det blev just Stockholm var för det det är det ENDA resmålet i Sverige från den lilla flygplats som finns i Kalmar. Nästan varje dag kan man åka till Stockholm.
Tror det är liknande på andra flygplatser – flyget kommer aldrig vara ett alternativ så länge man inte bor i t ex Malmö, Stockholm och Göteborg.
Samma med Växjö flygplats – kan bara åka till Stockholm.
Om tåget blir mycket dyrare eller helt enkelt slutar gå så är det buss för oss som bor i resten av Sverige.
Andra människor kanske har vänner med. Vänner som i vuxen ålder skaffat hus eller annat boende utanför stadskärnorna.
För mig är knappt ens flyget ett alternativ när jag åker inrikes. Har vänner spridda i stort sett över hela det här landet vilket gör att hyrbil är ett krav om man ska återse alla.
Eller så tar man bilen till att börja med. Tillochmed smidigare när man ska 100 mil bort.
Anekdoter går åt båda hållen.
Statistiskt sett är det smartast att sikta på centrum och sedan jobba utåt än en flygplats i periferin (spenaten)
Arlanda Landvetter,Sturup ligger alla avsides.
Och hur lång tid tar det från dörr till dörr? Jag bor kanske en och en halv mil från Sthlms central fågelvägen, men det tar minst 40 minuter att komma hem sista biten med kommunala färdmedel. Med bil gissar jag att man klarar sträckan Kalmar-Sthlm på under 4 timmar, och då har du dessutom parkerat din kärra utanför ditt hus. Kostnad för bensin/diesel blir betydligt lägre än priset för tågbiljetten, speciellt om ni är 2 eller fler i bilen. LW är helt rätt ute i sin spaning.
Fast man kan ju inte enbart räkna bränsle. Bilen kanske kostar några hundra tusen. Antingen betalar man då ränta eller missad avkastning på börsen. Sen “kostar” värdeminskningen och givetvis försäkring, skatt, däck och allt underhåll som krävs ovanpå det. Sen är inte alltid parkering gratis den heller.
Stockholm-Köpenhamn (Malmö), Köpenhamn-Göteborg-Oslo, Stockholm-Göteborg, Stockholm-Oslo ligger inom de reseavstånd där höghastighetståg helt och hållet brukar konkurrera ut flyget och skulle sannolikt göra detta även i Sverige om det byggdes. På dessa sträckor så passerar man också flera av Sveriges största kommuner, och att bedriva anslutningstrafik med tåg från mindre orter är också relativt enkelt.
Låter ju bra, förutom att det är ganska litet befolkningsunderlag kontra avstånden. Och skall man öka det underlaget så behöver det bli fler stationer. Och då blir det inte höghastighetståg….
Det som planerades mellan göteborg och stockholm skulle la knappt ens blivit klassat som höghastighetståg på kontinenten?
För att inte tala om att trafikverkets budget för underhåll av befintlig järnväg skulle flyttas över för att täcka upp de svarta hål som bildas vid dylika gigantiska infrastrukturprojekt – lex inlandsbanan. Och då är underhållet redan uruselt på svensk järnväg.
Sj Sj gamle vän. Släpptes 1971, inget nytt under solen. Snart hörs ditt sista tut!
Stefan Demert!
När du kan få en egen chafför som kör dig från centrum till centrum medans du glider fram i 200km/h samtidigt som du kan äta en räksmörgås och ta en kall öl ihop med några vänner för ca 1000:-
Sen slipper du leta efter parkeringen och byta däck på tåget.
Tror tvärtom att tåget är en del av framtiden!
Men vi kanske ska lägga ner all båttrafik också den är flera 1000 tals år gammal 😉
Båttrafik används ju i princip bara för tunga transporter. Duger utmärkt till det, precis som tåget.
Buss är egen chaufför. Och den kan även köra till andra ställen än vad som staten bestämt för 70 år sedan.
Och för de alkoholiserade Danmark/Finlandsbesökarna! Där är färjorna en viktig samhällstjänst! 🙂
Att tro att järnväg inte kan fungera i Sverige är naivt, men självklart är det ju så att det inte kan fungera så länge inte våra politiker vill få det att fungera. Det går alldeles utmärkt att bygga 2 mil motorväg för 40 miljarder kronor, men att lägga säg 3-4 gånger så mycket på att få bättre kapacitet på järnvägen de 50 milen till Göteborg är helt omöjligt. (Baserat på att det skulle kosta ungefär 160 miljarder att bygga ut järnväg till Malmö OCH Göteborg, och sedan har jag lagt på “lite” extra för att täcka åtminstone några delar av “tänkte inte på det”)
Problemet är snarare att järnvägsnätet medvetet förstörts.
https://www.bbc.com/news/articles/ckvgkgq9yeqo
I denna artikel en bit ner så ser man att Sverige är ett av de länder som lägger in mest pengar per capita i tåg….
Snarare så att man låter andra transportslag förfalla för att man ska hålla tågen under armarna.
Verkar väldigt svårt hitta summor på hur mycket som vi pumpar in i den icke lönsamma järnvägen. Men en sak är säker. Det är många miljarder.
Vilka är dessa partisaner som förstör järnvägen medvetet menar du förresten?
Och har du några exempel på ditt uttalande av medvetet förstörande
Eller är du bara ännu en “det var bättre förr” VPK/SD man?
Det är väl ändå MP-V-S och möjligen C som propagerar för svindyr snabbjärnväg mellan Sthlm-Gbg och Malmö. Svindyrt, kommer aldrig bli lönsamt eftersom kundunderlaget helt enkelt är för litet.
Ja det är helt otroligt usel prioritering. Malmbanan trafikeras av landets tyngsta och längsta tåg som drar in hundratals miljoner kr till staten Sverige varje månad. Den extrema belastningen på enkelspåret och mötesplatserna gör intäkterna väldigt sårbara. Som bekant har vi tappat massor med miljarder pga alla haverier på banan bara i år.Men prioriteringen verkar ändå vara Sthlm-Malmö för att frakta några få själar ettantal minuter snabbare
”Partisanerna” verkar ha suttit i regerinsställning. Men berätta det inte, för då får du sparken. Liksom Adelsohn.
😉
https://www.dagensmedia.se/medier/pr/sparkade-adelsohn-sj-ar-en-lekstuga-for-okunniga-politiker/
Lägg till att självkörande bilar kommer att göra bussar och Taxi/Uber ännu mer konkurrenskraftiga. Bor själv i norrland och uppskattar botniabanan och att åka tåg i allmänhet men det är bara att gilla läget att Flyg/buss(usch) är ekonomiskt överlägsna tåg i större delen av Sverige.
DN artikeln belyste någonting viktigt i form av hur upphandlingar där man letar efter privata bolag som kan ta sig an underhåll eller trafik till lägst kostnad. Lägst kostnad är fel variabel att optimera uppenbarligen. Artikeln säger att man borde optimera på störst samhällsnytta för de pengar man lägger ut.
Privat köper jag inte det billigaste jag hittar heller. Jag köper det jag tror ska hålla tillräckligt länge så att den utslagna kostnaden över tid blir låg.
Artikeln belyser också problemet med att inte ha ett övergripande ansvar för kritisk infrastruktur och att splittra upp statliga bolag (med vinstkrav) i flera olika samt att konkurrensutsätta dem på en dysfunktionell marknad också ger en styrning mot fel mål.
All infrastruktur kan och bör inte gå med vinst. Det bör vara en tjänst som samhället tillhandahåller genom skatt. Annars roffar privata aktörer åt sig de mest lukurativa sträckorna och låter samhället ta resten.
Själva upphandlingarna kostar också stora summor.
Är det inte upphandlingar som är felaktigt specificerad det egentliga problemet? Påhittat exempel. Räls ska bytas ut på sträckan AB enligt kvalitetsstandard 123 på tiden X. Anmärkningar på utfört arbete ska vara åtgärdade inom tiden Y. Alla tillämpliga lagar inom arbetsrätt, miljö m.m. ska följas, utförare får inte ha ett brottsligt förflutet osv.
Varför skulle ett sådant upplägg inte fungera?
Det är väl så upphandlingarna sett ut?
Absolut men inlägget jag kommenterar går ut på att rotorsaken är upphandlade tjänster och det skulle bli mycket bättre om allt förstatligas. Men då skulle de som nu upphandlar tjänster vara de som ansvarar för utförandet. Om de inte lyckas kravställa mot experter så tror jag de kommer misslyckas kapitalt när de själva ska stå för utförandet.
Fråga göteborg hamn för 15 år sedan… när de hade balfour betty som misskötte underhållet.
Köptes ut för 300 miljoner, ny upphandling, som balfour betty vann. Blev inte bättre för att balfour hade ännu lägre bud vid nya budet..
Jag antar att formuleringen inte varit helt optimal. Verkar som att lägst pris går före allt annat?
Trafikverket har det övergripande ansvaret för banorna, det de saknar är rätt kompetens att få jobbet gjort. Av någon anledning så fick man för sig att det inte krävdes något djupare kunnande om järnväg för att bygga, driva och underhålla järnväg, vilket förstås är lika dumt som det låter. Järnväg är dessutom tekniskt komplicerad och det är vanligtvis många olika underleverantörer inblandade i arbetet, och det räcker förstås att en leverantör inte gör sitt jobb i tid för att ett projekt ska försenas och gå över budget.
Om bilkörning och flygresande skulle belastas med sina faktiska klimatkostnader skulle tågresande vara det överlägset billigaste alternativet, även i “glesbefolkade” Sverige.
En analys baserad på mängden asfalt håller inte riktigt.
Går inte riktigt att jämföra tåg och bil på det sättet. Bilen kan ta dig var som helst, tåget går mellan två punkter så just på den sträckan kanske tåget vinner men det är för den lilla klick som tåget passar för.
Jämförelsen görs där det finns minst ett alternativ, ja. Där det inte finns alternativ går det inte att jämföra.
Dummaste jag hört på länge. Vilka kostnader menar du då? Specifiera gärna.
“Dummaste jag hört på länge”!
Om du verkligen inte förstår är uppförsbacken lång. Men i alla fall: När du kör runt i din bil drabbar det alla andra. Ett annan sätt att beskriva detta är att du bidrar till att förstöra den framtida livsmiljön för oss andra. Ett sätt att hantera detta är att sätta ett pris på den kostnad du åsamkar oss andra, t ex genom en koldioxidskatt. Då kommer du förmodligen att anpassa dina rörelsemönster på ett sätt som påverkar oss andra mindre.
Fattar du ändå inte?
Varför inte köra elbil?
Ja varför inte? Om körning med bensin- och dieselbilar skulle beläggas med sina faktiska klimatkostnaser skulle det bli relativt sett billigare att köra t ex elbil.
4% av din utandningsluft består av koldioxid. Skatt på den kanske? “Koldioxid är ingen förorening som förstör miljön.” Det är en spårgas i atmosfären, som innehåller ca 400 ppm av den. Dess förmåga som växthusgas avtar logaritmiskt. För en grads varmare temperatur krävs en fördubbling av halten i atmosfären, allt annat lika. Det verkar snarare vara du som har en lång uppförsbacke.
Förstår jag dig rätt att du påstår att det inte sker någon påverkan på klimatet av utsläpp av fossila bränslen?
Mamma mia hur får du ihop det? Biltrafiken och inrikesflyget kommer att var i stort sett eldrivet om 20 år. Klimatet är ju ointressant i det perspektivet. Fundera över i stället över hur vi ska hantera att vi blir ca 75 miljoner fler människor varje år på jordklotet, Så klart tåget har en funktion men det är ju vad LW faktiskt poängterat redan. Vakna upp och häng med i utvecklingen i stället för att sitta och drömma…
Jordens befolkning kommer att plana ut på cirka 10-11 miljarder. Det är hanterbart.
Säger vem???
FN:s befolkningsavdelning, UNPD.
Din analys håller inte heller, det är väldigt dyrt för klimatet att anlägga ny järnväg. Betydligt dyrare än att anlägga bilväg eller infrastrukturen för flyg.
Det gjordes en del intressanta analyser på detta runt 2010-14 när det var tal om höghastighetståg. Elflyg är klart det bästa valet ur miljösynpunkt.
Sedan inte själva tågen särskilt energieffektiva jämfört med elbussar eller elbilar. Det är stora transmissionskostnader samt ineffektiva tågmotorer. Finns uträkningar med kWh per passagerare om man orkar leta lite. Tror du behövde två pers i en bil för att det skulle vara bättre än tåg.
Mustang Sally och Nyfiken:
Ja jag håller med. Om alla olika transportsätt skulle belastas med sina faktiska kostnader skulle omställningen gå snabbare. Om sedan detta är elflyg, elbilar eller roddbåt vet inte jag, men det skulle visa sig.
Apropå lumpen förr… det var ju så att FM genom sitt resande vpl+anst indirekt stödde tågresandet med ett underlag från många orter som inte längre har detta underlag. Dessutom underhöll staten spårsystemet då det var en del av totalförsvaret för logistiken. Detsamma gällde även flyget för personresor-och det märks även på dagens antal av mindre lokala flygplatser, så jag håller med bloggaren med tillägget att satsa statligt på vissa flygplatser ur persontransport-hänseende och lämna tåget till övrigt gods.
Lite intressant i sammanhanget att Arvidsjaurs flygplats kom till främst pga Jägarregementet. Utan det ingen flygplats, mest troligt. Det blev i sin tur grunden till biltestexpansionen i området som nuförtiden omfattar tusentals arbetstillfällen.
Mustang Sally och Nyfiken:
Ja jag håller med. Om alla olika transportsätt skulle belastas med sina faktiska kostnader skulle omställningen gå snabbare. Om sedan detta är elflyg, elbilar eller roddbåt vet inte jag, men det skulle visa sig.
Jag tror Taxi kommer dominera i framtiden. Då betalar vi marknadsmässiga priser, kan åka var vi vill och vi behöver inte investera i egna bilar.
Flyget sponsras en del redan idag, liksom andra trafikslag – vi lägger t.ex. en halv miljard per år på Gotlandsfårjorna.
https://bransch.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Planera-och-utreda/planera-person–och-godstransporter/Planera-persontransporter/Trafikavtal/aktuella-trafikavtal/
Överlag bär inte vägar, järnvägar osv. sina investeringar på det sättet. Det som har hänt med järnvägsinfrastrukturen är ju (inte) helt fantastiskt, när upphandlande myndighet knappt vet vad de har för anläggningar eller kunskap om underhållsbehoven. Min bild är att en verksamhet som outsourcas tappar kunskapen om kärnverksamheten efter ganska få upphandlingsperioder. Sen sitter de bara där och följer upp avtal och viten och gnäller när det inte funkar som förväntat.
Det år kanske därför det går i vågor i andra branscher…
Att de samtidigt underbudgeterat underhållet för tåg med endast 30% av behovet i åratal -då de räknat fel – har ju inte gjort dagens situation bättre.
Just ja. Ja det har nog snabbat på förfallet.
Hur mycket subventioneras inrikesflyget kontra tåget på sträckan Göteborg – Stockholm?
Om man nu ska räkna kostnader för samhället.
Nån som har koll?
Flyget har en fördel som inte framgår helt klart och det är att ett flygplan ofta hinner göra samma sträcka många gånger samma dag med samma personal och får då en lägre personalkostnader samt transporterar många passagerare. Tåg på längre sträckor måste byta personal samt ta hänsyn till dygnsvila m.m. som fördyrar.
När jag tittar på min lokala flygplats så är det väldigt dåligt utbud efter pandemin och en resa till Arlanda kostar ungefät som en resa Arlanda – New York + passar inte med något anslutningsflyg från Arlanda.
Vet också att det finns stor efterfrågan på resor, gott om ledig kapacitet på flygplatserna, gott om flygplan (som står i malpåse i Arizona) men ingen som vill flyga.
Personalen skolade till stora delar om sig under pandemin, de som flyger idag är ofta anställda på Irland till mindre bra löner, civila pilotyrket slutade vara spännande för kanske 30 år sedan och branschen pressar ut maximalt ur personalen. Så det känns lite oklart hur snabbt de kan nyrekrytera.
Nej, det råder brist på såväl piloter som flygplan faktiskt.
Ett tågset lär transportera bra mycket mer folk än vad en B737-800 gör eller vad en A321 som (vad jag tror) dominerar inrikesflyget om vi bortser från BRA som flyger till/från Bromma (de har ännu lägre kapacitet).
Ditt inlägg berörde inte ens nära min frågeställning som handlade om subventioner dock, varför kan man bara spekulera i.
Jag menar att flyget inte behöver subventioneras för att lönsamheten är mycket högre än järnvägstrafik. Uppenbarligen behöver järnvägen stora kapitaltillskott (subvention) för att biljettpriset skulle bli alldeles för högt om de skulle bära sina egna kostnader ink. underhåll/drift/investeringar.
Jag menar att det är fel att ställa dessa mot varandra, de fyller sin funktion i olika nischer.
Med samma argument kan vi diskutera varför vi reser med järnväg/flyg?
Ska vi ha glesbygd eller ska vi koncentrera befolkningen till ett antal befolkningscentrum med effektiv energiförsörjning, sjukvård, utbildning, miljöeffektivt samhälle. Har vi flygplatser och järnväg för att några privilegierade ska snabbt gå Operan i Stockholm? Hur många Göteborgare flyger till Kalmar?
I stort sett alla flygplatser i Sverige utom de största är subventionerade, dvs. flygplatskostnader betalas med skattemedel istället för med biljettpriset. Därtill problemen med utsläpp och buller.
Fast det beror på att de är beredskapsflygplatser och då de redan finns kan passagerarflyget använda dessa. De subventioneras inte för att slå ut järnvägen eller så.
Runt 1 miljard på olika sätt. Motiveringen då var ambulansflyg, brandflyg samt för att hjälpa flygbranschen på fötter igen efter covid. Så är kaffepengat
Det blir extremt dyrt. Garanterat olönsamt.
Grundläggande fakta:
Nuvarande järnväg kostar 16,5 miljarder att underhålla.
Vi reser 13,5 miljarder personkilometer.
Tågbiljetten skulle ca bli dubbelt så dyr om vi betalade för underhållet via biljetten istället för via skatten. Ok, godståg kanske står för halva slitaget. Låt säga att biljetten skulle behöva bli 50% dyrare.
Kommunerna försvarar “sina” järnvägar med näbbar och klor. Lagt spår ligger, oavsett hur underutnyttjat och olönsamt.
Skulle vara svar till F.
Kanske skulle låta bilister betala för kostnaden för alla vägar de kör på direkt också? Skulle väldigt snabbt bli ohållbart dyrt på många ställen i landet.
Japp, stämmer. Vi bör inte göra någon stor utbyggnad av vägnätet heller.
Vi har begränsad tillgång till reala resurser som betong, stål, kvalificerad arbetskraft, m.m. Om vi bygger mer järnväg eller mer väg måste vi bygga mindre av kärnkraft, vindkraft, batterifabriker eller vad vi nu behöver.
Lika bra att lägga ner all olönsam infrastruktur direkt, dvs. det mesta utom Malmbanan och Arlanda Express.
Det är just det som inte går.
Nedläggning av järnvägar eller för vägar är politiskt omöjligt, nästintill.
Våra resurser kommer gå åt till att underhålla, rusta upp och bygga bort enstaka flaskhalsar.
Jag sade ovan halvt om halvt på skoj.
Givetvis är även tåget Stockholm – Göteborg ekonomiskt försvarbart ur ett samhällsperspektiv.
Och tittar vi på flygsträckor där Trafikverket lagt trafikplikt så verkar vi skattebetalare sponsra varje resa med någonstans 10-20 tkr. Men samhällsekonomiskt går det tydligen ändå ihop.
Det lustiga är att man inte ens kan lägga ner gamla enkelspåriga banor som är så krokiga och slitna att det går snabbare med buss och lastbil.
Ja, västra stambanan är lönsam. Lönsam trots att den persontrafikmässigt utnyttjas till mindre än hälften. Tågen är väldigt korta.
Om både Stockholm och Göteborg växte sig dubbelt så stora som de är idag och tågen på västra stambanan började bli lika långa som nere på kontinenten, då skulle man kunna ha vissa argument för en ny stambana för höghastighetståg. Det skulle inte vara lönsamt, men inte heller helt vansinnigt.
Om bilisternas skattebidrag skulle gå direkt till vägnätet skulle vi ha världens bästa vägar
Då ska vi inte glömma att de flesta kollektivtrafik i sin tur redan är kraftigt subventionerade.
SL är väl numer subventionerat till 65%
Ja, det finns knappt en enda avgång i hela kollektivtrafiksverige som bär sin egen kostnad.
Tidigare pumpade för övrigt resten av Sverige in åtskilliga miljoner kronor till SL varje år. Sedan dess har fördelningsmodellen gjorts om, så jag tror det blev mer jämlikt, men jag har inte detaljkoll på hur det ser ut.
Det är begripligt. Stockholm är inte byggt för bilar. Stockholm är inte Minneapolis.
Europeiska storstäder behöver tunnelbana och pendeltåg för att kompensera för de smala gatorna och det glesa vägnätet.
Spårtrafik har ju sina fördelar och nackdelar. Liksom varje annat trafikslag. Bloggarn dömer ut ett trafikslag pga att en del av trafiken inte är optimal. Se trafiklederna i Stockholm och se en infarkt. Det börjar kanske bli dags att avveckla biltrafik helt när det fungerar så illa? Viktoriansk teknik etc..
Spårtrafik har visat sig helt omistlig när det gäller stora volymer. Linje Gbg/Kph-Sthlm har pendlingsvolymen. Och tex Oslo, Hamburg och Berlin ligger bara ett politiskt beslut ifrån att vävas ihop på samma sätt.
Nato kräver utbyggnad för man vet att det är robust infra med rätt kapacitet när det kniper. Nej vi kommer nog aldrig komma ifrån den här tekniken. Liksom stenåldersteknikerna hjulet, kniven och nålen hänger med oss ännu.
Trafikinfarkten i Stockholm är skapad av Miljöpartiet. Daniel Helldén såg till att bli trafikborgarråd med de olika blocken valen efter varandra.
Hans aversion mot bilismen liksom mot människans fria val har fått honom att stänga ner, stänga av och förbjuda. Ta bort tusentals parkeringsplatser.
Eftersom kollektivtrafiken är dragen i maxkapacitet under rusningstrafik så erbjuder han istället cykeln. Varför många mil körbara bilvägar har byggts om till cykelbanor. För en halv miljard förra mandatperioden. Samt tillåta cyklister att bryta mot enkelriktningar och annat. (Jo, han ingick också avtal med ett cykeluthyrningsföretag om elcyklar till Stockholmarna. Det gick också åt skogen.)
Helldén stoppade också Österleden genom att vägra medfinansiering från Stockholm under
”Sverigeöverenskommelsen”.
Hans metod: Förändra medborgarnas beteende genom att få dem att lida.
Ren ondska, faktiskt.
Efterträdaren är förre ordföranden i Cykelfrämjandet. Förvänta dig inga förbättringar.
Albanien har i princip lagt ner järnvägen. Efter diktaturens fall klarade inte styret av att behålla det lilla som fanns. Då det mesta av tunga industrin ändå försvann fanns inget behov av järnvägstrafik.
Jag vill att tåget skall fungera, precis som jag vill att flyget skall vara miljövänligare och vi går väl åt det hållet (i alla fall med miljövänligare flyg, en resa som pågått i decenier). Tycker det är ruskigt smidigt i Skåne med tåg över bron rätt in i flygplats och centrala Köpenhamn. Men precis som med andra investeringar behöver man väl se det från fall till fall. I USA håller Brightline på att knyta ihop Miami och Orlando med tåg (är nog nästan färdiga) och kikar också på att bygga en linje från LA till Las Vegas, i båda fallen verkar det utgå från personaltrafik enkom. En point-pointlinje på det sättet har säkert mindre komplexitet än många trafiksystem härhemma där frakt och passagerartåg skall samsas, anslutningar hållas och koordineras. Blir intressant att följa hur det går. Är nyfiken på vilka volymer som skulle krävas för att ersätta flyget till kontinenten med Nattåg till Amsterdam, Bryssel, London och Paris. Antar att man skulle bli överraskad över mängden platser som skulle behövas. Men tekniken går framåt också, vad händer när vi börjar få persondrönare och fordon för lite strörre grupper, det kan inte vara helt orealistiskt att vi får tekniksprång för det inom de närmaste årtiondena.
Då jag är partisk, så avhåller jag mig från att kommentera mer än nedan.
Men jag är imponerad av DN som klarar av att skriva en hel artikel utan att nämna anledningen till varför järnvägen är strukturerad som den är ,konkurensutsatt samt upphandlad på det sätt som det är.
Det heter EU.
Och som vanligt så går Sverige längre än de flesta och inför alla direktiv så byråkratiska som det bara går.
Om ni är trötta på livet, sök på
SERA
TEN
4th railway package.
Whitepaper 1995 samt 2005
https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/white-paper-a-strategy-for-revitalising-the-community-s-railways.html
“Jag ska inte ha en åsikt”
“Men som Svärjis måste jag minsann skylla lite på EU”
Yes, Brexit will serve the Britts well.
Så du menar att EU inte har något med hur svensk järnväg är organiserad?
Då har du fel.
Dessutom så klagade jag på Sverige inte EU.
Lustigt nog så var Storbritannien det andra landet som genomförde vad eu ville. Efter brexit så kommer nu järnvägen i uk att nationaliseras igen.
Vad är svärjis?
En svärjis är en svensk som hatar EU.
Tack för förklaringen.
Det var tydligen inte uppenbart av mitt inlägg men min huvudsakliga kritik är av svensk media som inte klarar av att förstå samt förklara var och hur EU, som nu har ett enormt inflytande på Sverige, påverkar.
Problemet är att ingen har ett övergripande vettigt ansvar. Bli stående i timmar på vägar för lite snö eller sitta i timmar med kö i Stockholm är inget bra betyg det heller. Men ta billigaste anbudet och smit från ansvaret är ingen lösning det heller. Vettig snabb säker spårtrafik mellan de större orterna i Sverige skulle bättra på förutsättningarna för alla i Sverige.
Alla olika transportmedel är optimala för att lösa olika uppgifter.
Järnvägen har lidit av underfinansiering, drömmar om snabbtåg där underlaget inte finns och nedläggningar järnvägslinjer.
Förvänta er mer tåg, mer luftskepp, mer elflyg, behovsstyrd kollektivtrafik, självkörande vägtransporter och i princip inga direkt leveranser med flygande drönare.
Samtidigt som järnvägen inte verkar ha burit sina egna kostader senaste 40 åren….
Då kan man inte prata om underfinansiering. Snarare om “transportslag som tjänat ut sin roll för långa persontransporter”
Kan järnvägen även tjäna som en investering invårt försvar? Om svaret är ja så är inte avskaffandet av järnvägen eller att den tjänat sitt syfte aktuellt.
Att göra saker klantigt och dyrt och sedan säga att det inte bär sig är ett bra recept när man vill avveckla något.
Se lex kärnkraft
Jag är av den enkla uppfattningen att ingen infrastruktur bör läggas ner utan en rejäl konsekvensutredning.
Att de 2+1-vägar som sommartid i praktiken är satta till 80 km/h av husvagnar skulle svälja överspillet är svårt att tro.
Jag tycker inte att man ska glorifiera flyget så mycket, det blir alltmer storskaligt, få har behov av att åka från en storflygplats till en annan, tiden på flygplats ökar alltmer, meningen verkar vara att man ska uppehålla sig så länge som möjligt på flygplatser, långa ledtider med stora interna avstånd, säkerhetskontroller med tidsosäkerhet, det regionala flyget har inte utvecklats positivt och de regionala flygplatserna har stora ekonomiska problem. Miljömässigt är flygbolagen ointresserade av att ställa om till fossilfritt, de kan ev tänka sig att köra på saf men då ska någon annan stå för hela notan och då menar de inte resenärerna. Punktligheten är inte bra och ska man åka mer än en resa inom Sverige så ska man inte räkna med att det fungerar. Så det finns mycket att jobba med då vi har mycket av den infrastruktur som behövs och ledig kapacitet i luftrummet.
Spot on! De som tycker att långväga persontrafik på järnvägen kan läggas ned utan problem bor troligen nära Arlanda, Landvetter eller någon hårt subventionerad flygplats i Norrland.
Påminner mig om ett jobb jag hade för 10 år sedan, angående Nederländerna. Huvudkontoret låg där, och var det enda som behövdes i hela landet, och knappt att teknikerna hade hotellnätter.
Man utvidgade till Sverige, och jag var en av teknikerna, första månaden hade jag 14 hotellnätter, flera flyg, hyrbilar, och många bil i tjänstebilen.
Jag fick oerhört mycket gnäll och skäll, men när man förklarade att jag var i Ystad på måndagen, flyg till Kiruna på Måndag kväll var de fortfarande oförstående varför jag flög dit upp.
“Varför sover du inte hemma och tar tåget på tisdag morgon?”
Den chefen blev inte långlivad… och inte jag heller på företaget.
På många sträckor verkar det ju vara så fullt att det inte finns tid att utföra något underhåll. Har svårt att se att landet är för glesbefolkat då.
Det är dock intressant att Trafikverket fortsatt kommer undan med att inte göra någon analys av samhällskostnaden när de upphandlar sina projekt. (Precis som när underleverantören tar semester strax efter ett projekt påbörjats.) Man tycker ju dock marknadskrafterna borde löst detta. Dags att höja spåravgifterna?
Anekdotiskt.
Hade förmånen i början av mitt yrkesliv att göra de Sk hundåren. Vilket innebar över 120 hotellnätter i GBG när jag bodde i Sthlm.
Det var “smidigt” att ta tåget då jag bodde ett par tunnelbanestationer från centralen (ej gångavstånd) och vi för det mesta satt ett par stationer med trikken från Nils Ericsson Terminalen.
Iaf. NÄR tågen gick i tid så var detta en fem timmars resa. ToR. Från och till centrala städerna.
Med flyg hade det tagit 3,5 timmar, ish.
Fördelen var främst att dessa var 2005 då SJ hade otroligt felprisade biljetter och man kunde åka första klass lika billigt som andraklass. Och de flesta “upphandlade” tjänstemän satt i andraklass vilket gav lugn och ro om man ville jobba.
Men till slut “förbjöds” jag att åka tåg av min chef då det helt enkelt för ofta innebar att jag trots avresa 6:10 på måndag morgon inte var framme till mötena då vi ofta var försenade. Det var helt enkelt billigare för företaget att jag tog en taxi till Arlanda eller Bromma och flyget därifrån.
Sista två månaderna av resor räknade jag ut att jag var i tid 10% av resorna.
Då var det avgångar där nästan alla reste i tjänsten och man kan se det som personer som hade producerat något om de var i tid….
Nej om man har ett “riktigt” jobb så fungerar det inte med tåg. När man förväntas leverera nått och vara i tid till möten.
Kanske fungerar för kommuner och landsting med ursäkter om “tåg”
För övrigt. Det är inte ett tecken på ett “fint” liv när man har max bonusnivå på hotell eller tåg.
När de börjar Checka in en när de ser en på hotellet då alla redan vet vem man är av ordinarie personal.
Peeps. Det är bättre att ha ett eget liv än att ge bort det till jobbet.
Vanliga vägar och flyg måste också underhållas. Det är nog så att inga kommunikationer är särskilt lönsamma i glesbygd. Pengarna finns i storstadsområdena. Men Sverige som land mår nog inte bra av att hela landsdelar nedrustas.
Åkte sträckan Svappavaara Kaunisvaara idag. För varje 5 minuter möter man dygnet runt ett 72-tonsekipage järnpellets för export. Extrem glesbygd men också extremt lönsamt för Sverige
Kan nog gå att flyga mellan tex. XXX – Bromma med elflyg framledes har jag tänkt.
Ingen kontroll utan man ställer sig i kö förköpt biljett och går på flyget.
Har ett pendlarkort.
Dock är pendeltåg lite för snävt, utöka cirkeln en bit så att i fallet Stockholm har du upp till Gävle och sen Örebro och ned till Linköping, typ. Det är redan idag på ett avstånd där många dagspendlar in ett par dar i veckan till Stockholm ändå.
Sen kan man ha södra sverige i ett spårområde?
Idag är alltid X2000 försenad eller inställd ändå och det är regionaltågen som kommer i tid och inte ställer in sina avgångar.
X2000 är tillförlitlig nog för att vissa personer år ut och år in dagpendlar ca 20 mil tur och retur utan att överväga andra transportsätt eller byta arbete.
Lägg till kollektivtrafik på både orterna och/eller använd en hopfällbar cykel som kan tas med på tåget så är X2000 smidig för somliga.
Har man rätt arbetsuppgifter kan de utföras med en laptop på tåget. Det går även att sova om man behöver det (inte lika utvilade som hemma i sängen men ändå).
Att jobba med laptop eller sova som bilpendlare motsvarande sträcka är bara att glömma… Dessutom är det trist att sitta själv i en bil.
(Nej, “självkörande” Teslor m.fl ändrar inte på det. Man kan inte använda restiden i dem till laptopjobb eller sömn)
Kanske enklare att stanna hemma helt och låta teams göra resan om du nu ändå har en laptop…
För att kasta lite bränsle i debatten; det har också visat sig att Trafikverket är ganska dåliga på att uppskatta samhällsekonomiska nyttan av järnvägar och överskattat tillväxten av vägbaserad trafik:
Citat från https://www.dn.se/ekonomi/grava-felbedomningar-har-hindrat-jarnvagssatsningar/ :
“Trafikverkets interna promemoria, som DN tagit del av, är daterad den 2 maj 2024 och innehåller sprängstoff.
Den går igenom prognoser för hur man trott att persontågtrafik, biltrafik och flyg ska öka mellan 1993 och 2020 – och jämför med hur det blev i verkligheten.
Bland annat skulle persontågens trafik öka med 29 procent från 1997 till 2020 – men ökningen blev i själva verket hela 108 procent.
Mellan 1993 och 2010 skulle tågresandet öka med 59 procent – men i verkligheten ökade det 75 procent. Det omvända gällde biltrafiken. Där prognostiserades en ökning med 30 procent, som i verkligheten blev hälften så stor: 15 procent. Även flyget ökade mindre än beräknat.”
Nu säger inte det nödvändigtvis något om hur saker kommer utveckla sig framöver, men t.ex. Timbros anti-järnväglobbying tappar lite udden.
De kalkylerna har alltså legat till väldigt stor grund för hur stora pengapåsar de olika trafikslagen blivit tilldelade (om det var oklart för någon).
Då behöver vi nog bygga dubbla dubbelspår om vi ska kunna hantera tågtrafik ökningen. Som det nu är verkar det ju inte räck till med det tågnät vi har
Det kan så vara att järnvägen är chanslös i längden, men oavsett så är Trafikverkets hantering en katastrof. Att vi får så lite tåg för våra skattekronor som vi gör, beror inte på verkliga, tekniska problem, utan enbart på självförvållad, administrativ inkompetens.
Bra skrivet! Men ännu hellre privatisera både järnväg, flyg och allt annat och använd inga statliga styrmedel i form av pålagor, orättvisa avgifter för det ena eller det andra, eller subventioner av något med inte något annat, så kommer marknadskrafterna automatiskt att rensa ut dåliga alternativ och pengarna söka sig till det som ger effekt och nytta! Statens pengar kan sen omprioriteras till försvar, polis, vård och skola.
Jag läser en del på järnvägsforum och inser att ett av spårtrafikens problem är JÖParna. Allt för många tyckare, även verksamma vid järnvägen, ser spårtrafiken som ett självändamål. Då är det lätta att ropa på “styrmedel” och skattepengar i stället för att skapa tjänster som är attraktiva.
I diskussionen i tråden är det många åsikter om delproblem, som hur trafikverket gör upphandlingar och annat, men ingen som bemöta bloggarens grundläggaren argument. Spårtrafiksystemet skalar dåligt med stigande reallöner.
En annan sak som järnvägen lider av är alla nationella speciallösningar och regelverk. Även här är flyget överlägset, där samma flygplan och personal kan användas inte bara i olika länder utan också i olika världsdelar. Detta gäller även sjöfarten som i mångt och mycket är global. Båda är extremt konkurrensutsatta.
Ytterligare ett fenomen i järnvägssammanhang verkar vara ett mycket högt kostnadsläge. En bekant var ett tag inne som konsult på järnvägssignaler och sa att saker verkade få kosta orimligt(?) mycket så fort det var “järnvägsanpassat”.
Korrekt analys. Vi har inte vare sig befolkning eller skatteunderlag för så dyr infrastruktur som järnväg är, definitivt inte i dagens omfattning.
Ingen annan nörd som spelat factorio?
Jag vill tro att långdistansleverans av både personer och varor med drönare. Jag gissar att de egentligen bara behöver bli något mer energisnåla/få lättare batterier och bli billigare att producera innan det blir mer effektivt att ha drönarutbytarstationer för långdistans transporter. Det enda som behövs är ström och yta för lagerhållning. Minimalt med infrastruktur, du kan gå för full automation och du kan leverera precis dit du vill.
Drömma kan man iallafall.
Det svensk järnväg borde göra är att kopiera finsk dito och införa biltåg.
Kör på bilen i stad X, softa och kanske sov dig genom resan som till maximal effektivitet tar dig och bilen till stad Y där du kör av bilen och fortsätter till din destination.
Finska biltågen rekommenderas starkt. Nya fräscha vagnar, helt ok bistrovagn och smidig av och pålastning.
Hear! Hear!
I mina våtaste drömmar skulle man avdela en liten fraktion av järnvägsbudgeten till att nalka Sverige (gärna ihop med Norge) mot autonom vägtrafik på ett innovativt sätt. Istället för att fordonen ska klara en infrastruktur byggd för, och i samexistens med, mänskliga förare med 99.999999% procents säkerhet – när man dela upp utmaningen. Genom att vägnätet blir något smartare skulle man redan idag kunna uppnå önskad säkerhet genom relativt blygsamma investeringar. Om vägnätet, dynamiskt utfärdar körtillstånd för sisådär 100 m i taget med villkor om fart och fungerande sensorer på fordonet, skulle det gå att köra autonomt. Möjligtvis i lägre farter, vilket i alla fall jag skulle acceptera om jag fick ägna restiden åt annat än att hålla i en ratt. Investeringarna skulle vara i ett klareringssystem (likt flygkontroll) och tätt uppsatta sensorer för att detektera väglag, trafikintensitet, förekomst av vilt osv. Vanliga kameror är billiga och effektiva sensorer. Man skulle kunna börja med landsvägar som inte utgör huvudsaklig trafikflöde. Man skulle även kunna påbörja med mycket låga farter, och nattetid. Jag hade gärna åkt privat sovtåg i 50 km/h helt autonomt. Så hade batteriet även räckt länge. Och jag föreställer mig att logistikbolag hade uppskattat att få sina containrar i rullning också. Men det skulle krävas innovation, byråkratisk finesse och driv på en och samma gång. Någonstans inne i svenska kulturen sitter den förmågan, bakom en massa jante och system som belönar ryggradslöst agerande. Kanske kanske…
LW’s analys att Sverige är för glesbefolkat för att kunna ha någon mer persontågtrafik än möjligen Malmö-Göteborg-Stockholm om kostnaden skall vara rimlig är säkert helt korrekt. Dock glömmer han att precis samma sak verkar gälla flyget, det finns i stort sett ingen flygtrafik i Sverige annat än från dessa tre städer, åtminstone inte som drivs utan statligt stöd.
Sedan förstår man att han aldrig har åkt tåg då han inte vet att tågen normalt har wifi.
Tåg har numera kanske ofta WiFi, men de har även skrikande barn och vuxna som pratar högljutt i telefon.
“Tåg är fortfarande bra för tunga transporter”.
Om spårkapaciteten räcker till, ja, men det kommer den inte att göra. Svenska miljömål bygger på att godstrafik körs mer på järnväg, men målen kommer inte att uppnås. Möjligen om man tar bort persontrafiken på spårnätet, men det är lite osäkert.
Man kanske måste undvika att åka tåg för miljöns skull och ge plats för godstrafiken
“Samtidigt ökar lönerna snabbare än inflationen, sk reallöneökningar”
Reallöneökning? Jag trodde vi precis hade suddat ut ett decenniums löneökning pga att facken inte matchade inflationen i sina lönekrav? Eller vad har jag missförstått?
Helt enig.
Sverige är Europas 5e största land men mycket glesbefolkat. Inte ens Frankrike får ekonomi med sin järnväg.
Så konsekvensen är precis som du beskriver.
Flyg behöver 3-4km asfalt så kan man ta sig överallt.
Väg och järnväg skär sönder landskapet till enorma kostnader mot ett väldigt litet passagerarunderlag.
Dessutom är flyget effektivt.
Det kostar ca en spann diesel per flugen timma. 12 liter för att ta sig CPH-STO som exempel.
Står du med 12 liter i Malmö o ska till Sthlm så är ju frågan i vilket fordon du häller det i.
Dvs bil klarar aldrig matcha flyger i förbrukning.
Flyget är ju kollektivtrafik…
Och flyget klarar fossilfritt om vi önskar tillverka tillräckligt.
Flyg är ur infrastrukturperspektiv billigt och välfungerande och behöver inte ställas mot annan infrastruktur. Flyget har sitt egenvärde…
Jag tror att ett misstag vi gör i Sverige är att vi ska köra tåg på samma järnväg i olika hastigheter. Snabb spår skulle behövas om man ska köra snabba persontåg men det kommer vara ett otroligt resursslöseri. Att ha bra infra för tågtransporter är nog däremot rimligt och kapaciteten skulle öka och slitaget minska om tågen höll samma hastighet tex 90km/h hela vägen. Då skulle man kunna få ned kostnaderna, men såklart kommer det ta någon timma längre mellan stockholm och göteborg och vi kan inte stoltsera med snabbtåg.
Håller helt med.
Det saknas ( jag hittar inte) uppgifter om vad tågtrafiken egentligen kostar? Varför ska inte tåget vara egenfinansierad precis som vägtrafiken?! Kul o se minen på snålisarna när de ska betala faktiskt kostnad för biljetterna.
På tal om kostnad. Här i Skåne är tillförlitligheten dålig. Varje vecka kommer medarbetare försent till jobbet, eller kommer de hem väldigt sent pga dysfunktionell järnväg. Vi andra drabbas såklart när de inte dyker upp i tid.
Sen tror jag inte att tågtrafiken är så himla miljövänligt som man utmålar den. 50 kg stål per meter…… Betongslipers, massor av underhåll ( för lite dock)
En aspekt som lätt missas är det enorma buller tågen orsakar.
Bor i närheten av en liten ort som gränsar till ett litet flygfält. Orten har en tämligen trafikerad järnväg 50 m bort. Gissa vilken energi vissa ortsbor lägger ner för att klaga på flygplansbuller?! Helt galet. Knappt nån flygtrafik alls o flygplanen har ljuddämpade moderna Rotaxmotorer.
Tågen brakar dock ljudligt förbi i 160 km/h många ggr per dag. För att inte tala om de långa gnisslande godstågen.
Nä, håller med LW. O Den dagen man river upp rälsen bjuder jag på stor FEST 🙂
Stambanan genom övre Norrland är den järnvägslinje som idag ska tillgodose landets behov av järnvägstransporter i norr. Via Malmbanan och Haparandabanan är det också den som länkar samman Sveriges järnvägsnät med Finland och Norge. Stambanan är kurvig och brant. Den klarar inte tunga vikter eller höga hastigheter och den räcker inte till för den ökade kapaciteten som krävs för de stora industrisatsningarna som nu görs i norr.
Men i över 20 år har Norrbotniabanan, den 27 mil långa kustnära järnvägen mellan Umeå och Luleå, varit en politisk långbänk.