Ryssland skickade ett stort antal robotar mot Ukraina i natt, men de flesta sköts ner. Rysk trupp tog svåra förluster vid fronten och en analys visar att rysk logistik och artilleri är på väg mot kollaps.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här.
Ryssland sköt ett stort antal robotar mot Ukraina i natt. Av 39 iranska Shahed-robotar från tre riktningar sköts 35 ner, men inga av kryssningsrobotarna och de ballistiska robotarna nedkämpades. Tre ballistiska Iskander-M avfyrades från Kursk Oblast och ockuperade Krym samt två Ch-59/69 korträckviddiga kryssningsrobotar från luftrummet över Kursk.
Luftvärn var aktivt i tio av Ukrainas regioner.
Kyjiv var ett av målen och det var nu femte försöket på två veckor från rysk sida att bomba den ukrainska huvudstaden skriver Kyiv Post. Samtliga robotar mot Kyjiv sköts dock ner, men kanske är det så att Ryssland kartlägger och testar luftförsvaret runt huvudstaden för att hitta luckor?
Trent Telenko, som tidigt under den fullskaliga invasionen utmärkte sig genom att identifiera de undermåliga däcken på ryska militära lastbilar och hur det skulle få den ryska logistiken att inte kunna underhålla offensiven i början av kriget någon längre tid har gjort en analys som visar att Ukraina verkar vinna utnötningskriget och att rysk logistik och artileri är på väg mot kollaps. Ni hittar tråden här på Twitter.
Även om kriget är svårt och hårt för Ukraina så menar Telenko att Ukraina blir bättre och bättre och Ryssland sämre och sämre. Man ska komma ihåg att Ryssland inte längre knappt kan upprätthålla små offensiva operationer på lokala frontavsnitt, än mindre göra några stora offensiver som februari – mars 2022. En rysk kollaps av logistik, där man nu senast sett ryska soldater på elscootrar och även cyklar, kommer inte öka möjligheterna för ryska framgångar.
Ryska förluster är tillbaka på svår nivå efter två dagar endast kraftiga manskapsförluster. Gårdagens ryska förluster enligt Ukrainas generalstab blev svåra 1 100 man, normala nio stridsvagnar, svåra 46 pansarskytte- eller motorskyttefordon, svåra 44 haubitsar, ett tungt luftvärnssystem, mycket svåra 68 transportfordon och kraftiga nio enheter särskild utrustning.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi!
11:28 Det har varit lite tyst om Archer i Ukraina sedan de blev operativa i vintras, men nu finns iaf ett somrigt foto på en Archerhaubits som lever sitt bästa liv bland ukrainska blommor.
11:33 Ukrainas utrikesminister Kuleba skrev i en Reddit AMA följande om de så kallade förhandlingarna med Ryssland och att ryske Lavrov är en maktlös front som helt saknar beslutsförmåga:
“I last spoke with my “counterpart” in March 2022 in Türkiye. No emotions. He was spewing propaganda BS about Nazis, etc. I said, “Look, we are behind closed doors; why would you stick to this nonsense? Let us talk about real things.” I proposed to solve one practical issue: a humanitarian corridor for civilians to leave Mariupol. He replied that he was not authorized to resolve this matter. I proposed that we call our leaders right away and resolve the issue. But he refused. Talking to liars is exhausting, but I had to try. By the way, take with a grain of salt all the nonsense they now tell about the Istanbul talks. I warn everyone not to buy their lies on the matter. Watch my explainer here if your are interested in the matter: ~https://x.com/dmytrokuleba/status/1790264015316205746?s=46&t=JHHzChDbvSf3JHpnTV6Hcg~“
Hela AMA:n är förstås läsvärd och är alltså Ukrainas utrikesminister som svarar på frågor från vanliga människor. Om USA skrev han bland annat:
“Speaking more broadly, I believe any US administration should respect three features that make Ukraine different from other partners of America who had sought its support: we never asked US troops to fight and die for Ukraine, we only requested weapons and support to our economy; we never intended to rely on foreign aid indefinitely and this is why we are reforming our economy and tripled domestic weapon production last year and plan to increase it sixfold this year; and we are fully transparent in using the US assistance. It’s the best deal US can get in the world where Iran and North Korea provide military support to Russia in its war against Ukraine.”
Om eskaleringsnoja skriver han:
“Over the last two and a half years, nothing has harmed Ukraine’s war effort more than the concept of “controlled escalation.” In other words, the so-called “fear of escalation” among partners. We stumbled upon this fear each time a critical decision had to be made. In the end, they were all made. And no further escalation occurred. But irrational fear persisted.
Everyone needs to finally let go of this fear. Putin does not require any reasons to escalate. He acts under the assumption that the West is weak and scared. He is in charge of escalation Instead, we must take the initiative and make Putin fear our next move, not the other way around. Believe me, the moment everyone stops playing Putin’s games, this will be the point of major DE-ESCALATION.”
13:26 Donald Trumps tidigare nationelle säkerhetsrådgivare John Bolton säger i en intervju med CNN att Trump inte har en aning om hur han ska kunna förhandla fram fred Ukraina – Ryssland och säger “this is nuts”.
Referat hos Ukrinform citerar bland annat:
“It’s crazy. He [Trump] has no idea how he is going to negotiate and end this war.”
13:45 Drönarfilm som påstås visa ett ryskt anfallsförsök mot Tjasiv Jar.
14:15 Ryssland har genomfört en double-tap mot räddningstjäsnten i Sumy. När man höll på att släcka en brand i bostadshus efter nattens terrorbombning så bomade Ryssland samma plats igen skriver Kyiv Independent. Räddningsarbetarna hann sätta sig i skydd dock, och ingen blev skadad eller dödad denna gång.
De senaste månaderna ska double-tap eskalerat och nästan 30 räddningsarbetare har dödats och 20 skadats, enbart i mars och april.
14:30 En ukrainsk film på automatkarbiner som krigsbyte visar att ryssarna inte ens vet hur man laddar magasinet på en automatkarbin, utan man har bara tryckt in patroner i magasinet till synes helt på måfå och antagligen med en hel del vilja inblandat, men noll kunskap. Det är förstås bara en anekdot, men uppenbarligen har ryska soldater skickats till frontalanfall utan ens minsta utbildning i vapnet de använder.
18:04 Satellitbilder som visar skador från den ryska Millerovoflygbasen efter bombningen av den igår.
18:05 Fyrverkeritråd när 47:e brigaden (som för övrigt stöds av Jonas enligt ovan) slår ut en Hradsalvpjäs, som verkar fulladdad.
18:07 Ryssland ska flyttat fram fler Tu..95 strategiska bombplan till de baser som brukar användas för att bomba Ukraina med kryssningsrobotar. Det ska nu handla om fjorton Bear vid Olenjaflygbasen och fyra på Engels.
18:15 Det har börjat bli brist på 95-oktanig bensin i Ryssland skriver The Moscow Times. En bensintrader säger att det helt enkelt inte finns tillräckligt med bensin till alla och priserna har stigit 44% på råvarubörsen i Nyen. 15.5% av Rysslands raffinaderikapacitet är utslagen, och det har nu alltså börjat märkas som brist på bensin. Även 92-oktanigt bränsle har stigit i pris om än bara 23% sedan början av juni.
20:19 USA:s president Biden hoppar av som presidentkandidat för valet 2024. Ni kan diskutera detta i en separat artikel här.
399 kommentarer
Minsann, igen
Grattis!
Skön söndag, lång frukost och kollar som vanligt in Cornu, då händer det 😉
Blev en slant till Operation Aid
Tjusigt
👍
God förmiddag, Cornucopianer. Fortsätt kämpa!
Det gör vi!
En slant till Jonas.
Alla pengar till dem som kämpar är välkomnande. Fint av dig
👍
Söndag och solen skiner.
Önskar alla en fin dag.
Själv blir det lunch nu och sen en tur ut i naturen.
Tänkte tipsa om någon vill köpa en målad 122 hylsa och använder fb kolla då här:
https://www.facebook.com/share/p/i37SGGb9FTftbduJ/
Vill man stödja Ukraina med antidrönarutrustning swisha till UkrainaHjälpen 123 486 1993
Kommer själv swisha en slant då det var ett tag sedan sist.
Bjud på en fin målad hylsa och stötta försvararna.
Nylander ?
Det blir en 3- hundring till D2Ukraine !
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Slava Ukraini
Fint av dig!
👍
Godmorgon!
Guten semester morgon! #fuckputin
Semester morgon är fint. Här har man varit vaken sedan 05.40
Ny semester nästa vecka, ska bli skönt.
Jag tänkte på Archer kan det vara så att dom är så effektiva att Ukr inte vill visa hur effektiva dom är typ samma som med luftvärnet Samp-t eller vad det heter.
Franska namnet på landversionen (SAMP-T) är Mamba, om det är lättare att komma ihåg 😊.
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag!
Godmorgon semesterfirare! De som är vid fronten får ingen semester! Träffat militärer som fått 10 dagar ledigt efter över 2 år vid fronten. Något att tänka på.
Blir svårt att anpassa sig till ett civilt liv efter något sådant 😐
Är du inte påverkad efter vad de har sett är man inte normal. Det finns ett stort behov för rehabilitering efter kriget. De som man träffar på ska man inte tvinga att berätta men lyssna på dem om de vill berätta. Låt dem få vila sig lite!
Ryssland sköt med robotar över hela ukrianas land, men deras försvar stod som en sköld vid EU:s rand.
35 av 39 Shaheds föll ner,
men ballistiska och kryssningsrobotar var svåra att få ner fler.
Tre Iskander-M från Kursk och Krym,
samt två Ch-robotar från en diktator som var grym.
Kyjiv var målet i nattens strid,
men femte gången gillt blev ryska planen vid.
Telenko på Twitter, med en expertens blick, ser Rysslands logistik falla pladask i en flick.
Med elscootrar och cyklar, det går ej så bra, och Ukraina blir starkare dag för dag.
Radio Svoboda published satellite images showing the aftermath of a Ukrainian strike on the Russian airfield Millerovo in Rostov region. The images reveal three fire hotspots: one at a technical maintenance hangar, another in an open area, and the third at a fuel and lubricants storage site.
https://mstdn.social/@noelreports/112823398199959539
Fragments of street fighting in Chasiv Yar from the first-person perspective of Ukrainian Special Operations Forces fighters. The battles, as you can see, are very intense.
Film, mycket intensivt, men ingen direkt varning
https://mstdn.social/@noelreports/112823437548648727
Lägesrapporten, Noel
General consideration: Despite Russia being accused of all kinds of strategic stupidities, they are still making territorial gains. It says something about their superiority in men and material. In my opinion, this picture is not expected to change in the coming months.
West of Avdiivka, the Russian army is still advancing. Despite resistance, they managed to advance into the small settlement of Prohres, where they put up their flag in the eastern part of the settlement. It means they crossed the Vovcha which didn’t prove as a natural barrier
Karta
https://pbs.twimg.com/media/GS_q3YRXcAAKmb1.jpg
In the Kharkiv-Kupyansk direction, Russian forces have entered Pishchane, confirming their deeper advance in this particular direction. The situation here is tense and not looking good. The fate of Tabaivka is unknown. Fighting in the area is ongoing
Karta
https://pbs.twimg.com/media/GS_ro6TW0AA3gXt.jpg
God Morgon!
Har ni noterat att Kier Starmer ignorerat Bidens sura whatsappmeddelanden och återigen bekräftar att Storm Shadow får användas mot mål i Ryssland. Rätt säker på att Macron sagt samma och Peloni också – det är dock inte lätt att hålla reda på alla turerna här. Det här är alltså att bryta mot ett direktiv från USA så det är signifikant. Tyvärr signalerar det också att det är akut precis som vi tror i tråden för annars hade inte Kier Starmer stuckit ut huvudet sin första månad på jobbet.
(Ja, USAs förbud gäller naturligtvis alla vapen inte bara deras ATACMS).
Det är också viktigt att förstå att USAs position gå emot deras egen militära expertis.
https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social/post/3kxrp32eeid2p
Stöd i ord, nu återstår att se om det översätts i handling också. Det finns fler SS än det finns spetsflyg vid norra fronten och en robot – ett flyg torde vara ration. Vi vet att Kier är en man som går att lita på när twitter välter av uppgiften om tiotals utslagna spetsflyg på de ryska baserna.
Lite känsligt i tråden när MXT blev upptäckt av Dengamle med backstabbing, rena hötorgsdramat 😲 Tur att man varit schysst och inte ägnat sig åt sånt även då jag blir oskyldigt våldsamt överfallen just nu av något antikt.
Rikkitikitavi och MXT fick mig att fundera lite här. Det är ingen hemlighet att Ukrainas elinfrastruktur till stora delar är utslagen för att väst slutade leverera LV robotar som fanns/finns i förråden.
Den diskussionen lyser helt med sin frånvaro varför väst tog detta beslut men det får historikerna bråka om framledes.
Det är inte heller någon hemlighet att det kommer bli långa elavbrott i vinter och då är stora delar av befolkningen utsatt och kommer frysa. Kan denna nyfunna vilja att förhandla från Ukrainas sida ha med detta att göra?
Zelensky vet att i vinter kommer han få problem med motivationen hos soldaterna när deras familjer fryser ihjäl?
En följdfråga – finns det risk att elbrist i Ukraina höjer elpriserna i EU, jag vet att tidigare vintrar har Ukraina exporterat till EU så visst bortfall är väl sannolikt?
Sen är ju LNG transiten genom Ukraina slut vid årsskiftet – kommer det påverka EU elpriser och kommer det påverka viljan att fortsätta hjälpa Ukraina att befria sitt land?
En till vinter som den 2023 kommer nog göra medborgarna rejält sura och kan man vända det till att problemet är att Ukraina inte vill förhandla om fred så blir det press på våra politiker.
Säger det igen – tror inte att väst och Ukraina har råd med flera års krigande till.
Just nu går UA för övrigt stenhårt mot Rysslands elinfrastruktur och Krasnodar är mörklagt.
https://x.com/pstyle0ne1/status/1814609232173375780?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Men det bör inte ignoreras att väst låter Ryssland få förhandlingsöverläge gentemot Ukraina genom att inte stoppa ryska robotar och samtidigt ej tillåta att Ukraina genomför proportionell vedergällning, likabehandlingen lyser med sin frånvaro.
Varför börjar det bli akut nu bör väl kanske besvaras.
Inte bara att elinfrastrukturen är sönderslagen vilket kan ge kaskadeffekter ute i EU så vi har potentioellt högre elpris om Ukraina är på minus och Ungern, Slovakien och Serbien måste köpa på EU marknad i vinter. Kan man para det med lite ”tekniska fel” i elinfrastrukturen igen skulle det kunna ge högre priser. Och vapenindustrin är väl elintensiv så när den ökar går efterfrågan upp?
Tror ni LNG terminalerna i EU är drönarskyddade nu när Ryssland börjat genomföra sabotage i EU och planerar mord på nyckelpersonal?
Det andra är de förbaskade FAB bombfällarna (och robotbärarna).
Dom är lite som att plöja en åker i RU anfall just nu – RU går framåt på grund av dom. Tills dom är borta kommer RU gå framåt för Ukraina kan inte dra ihop något försvar alls utan måste försvara med minsta möjliga för att undvika förluster. RU fäller 800st per vecka.
Innan UA förlorade Lysychansk drog dom ihop ett par bataljoner i ett uppmarschområde väster om Lysychansk och RU fick korn på dom. Det här var vid tiden när RU hade artilleriövertag och dom absolut vräkte gradraketer mot området och lyckades omintetgöra försöket att hålla eller återta Lysychansk, minns inte vilket. Antalet stupade är oklart men säkerligen ansenligt.
FAB bomberna är ännu värre, får RU korn på en truppansamling kan dom på relativt kort tid få in många FAB bomber i området som med sina verkansradier och ok träffbild har hög sannolikhet att orsaka största möjliga skada.
Denna förbaskade ammunition måste bort helt enkelt – den omöjliggör större rörelser tills den är borta. Den omöjliggör effektivt försvar och den omöjliggör offensiv.
Får också påminna om alla ni som siktar på offensiven 2025 – kommer inte F-16 till UA, och får inte FAB bombfällarna skjutas bort även 2025, så blir det ingen offensiv då heller – effekterna av den här katastrofala policyn från USA har inget slutdatum. Jag tror inte att Biden kommer ändra sig efter valet om han vinner och Trump kommer definitivt inte göra mycket för Ukraina om han vinner.
Men jag tror som bekant på offensiv 2024 och låter mig inte nedslås, även om jag börjar bli lite orolig för att F-16 och besked dröjer. Vi är i slutet Juli och enligt tidigare är F-16 troligen den kritiska linjen 😐
Sen börjar det smyga sig in nån sanning att det är piloter och markservice som bromsar – det är lögn för Danmark utlovade F-16 till i Maj innan dom tvingades ändra sig och tror ni dom helt förbisåg markpersonalen, samt att UA själva ber på sina bara knän om att flygen skall komma. Det är USA som aktivt håller tillbaka leveranserna av F-16.
Sen har vi det här med EUs upprustning och att vi måste göra bättre – får påminna om att Ukraina mitt under brinnande krig byggt upp en vapenindustri värd 20mrdr usd/år och dom har mobiliserat 1.25miljoner till försvarsmakten och har väl 2 miljoner i personalreserv.
Att EU skulle behöva 10 år på sig att rusta upp är inte sant. EU har en vapenindustri som vida överstiger Ukrainas bara att dom inte fått tillräckligt med ordrar för att kunna skala upp ordentligt.
Men Tyskland är inte redo för något innan 2029.
https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social/post/3kxhnsre7qp26
Och om EU skulle dra ihop alla insatsberedda förband och stationera dom i Baltikum så skulle Ryssland ha noll möjlighet att ens komma över gränsen. Bara Frankrike har 8st brigader (ej insatsberedda) och dom behövs inte i Frankrike om Baltikum inte faller. Åtta stycken franska välutrustade brigader med LV och artilleri samt skydd av flygvapnet och bakom minfält är ett ryss-stopp.
Sydkorea har ökat till massproduktion av K2 stridsvagnen redan 2023.
Det är brist på ordrar från EU regeringar som gör att vapenindustrin inte ökar tillräckligt. Men vi lägger oändligt med miljarder på till exempel den gröna omställningen i EU, där är skattkistan närmast bottenlös.
Anledningen att vi sitter 2024 och inte kan glädjas åt att Moskva brinner stavas politik ingenting annat.
Ett enda land i Europa har tagit det fulla ansvaret för EUs framtid och det är Ukraina.
Precis som Finland i tiotals år tog ansvaret för den norra fronten så att Sverige, Norge och Danmark kunde leva i (relativ) frihet.
Vår försvarsbudget ökar med 32mrdr kr på ”några år”. Får påminna om att biståndet är +50mrdr kr årligen. Vårt försvar är inte högprioriterat ens idag 2024.
Och klassikern att ingen lägger beställningar på tusentals Taurus – en ypperlig robot som bara väntar på att få regna över Ryssland.
Eller att vi inte påbörjat nästa Gripen-bokstav, eller börjat färdigställa alla Gripen flygkropparna som finns.
Eller full REMO på alla CV90 vagnskropparna.
Eller köper in Leo1-2 och kör 122 modifieringen på dom, eller den nya.
Parallellt med nyproduktion i EU pågår det REMO program. De stora materialströmmarna är ju vagnskropparna för hårda fordon och man installerar nya torn/vapenstationer och elektronik vilket gör dom till senaste ryssdödaren.
Bara landet Bulgarien har runt 1000st BTR och BMP äldre årgångar och vi har ju sett vad några hundra Bradleys gjort vid fronterna.
EU fortsätter att sova sig igenom detta vilket är lite tråkigt, på 2.5år borde man ha hunnit klart REMO på tusentals vagnar som finns i EU som hade kunnat skickas till Ukraina.
Kul dock att i Frankrike tog viss (extrem)vänster som blev invald direkt tillfället i akt och ville ha 90% skatt och förstatliga allt. Marxister och kommunister är väl också styrda av Putin som kan elda på bägge flankerna.
Jag tycker det börjar bli allt viktigare att partier, personer och organisationer ser över de frågor dom driver och om det gynnar Ryssland eller inte.
Att vänsterpartiet i Sverige till exempel anser att Ukrainakriget skall vinnas men att EU inte bör rusta upp så det blir kapprustning igen är en mycket farlig position som dom bör resonera mer kring.
Eller Dan Eliassons protest mot att EU går samman och köper sjöminor till Östersjön.
Efter de uttalanden Ryssland gjort så handlar det om att skydda EU nu och då får man släppa gamla ideologier och sanningar.
Det här är nog bland det bästa jag har hört – UaE skickar fredsbevarande trupp till G..a.
Har länge tänkt att det är vägen framåt, I..el backar ur och en FN mission får sköta om säkerheten, samt en egypt-style mur mellan I..el och P..a områden.
https://x.com/partisangirl/status/1814488701403386044?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Här är det fler filmer på T62 på väg till fronterna – T90M lyser med sin frånvaro.
https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social/post/3kxrpk3xgw22d
Den här var spännande hur försvarsmakten i tider av lugn gått och blivit en administrativ karriär-förverkligare istället för att fokusera på kärnuppdraget.
https://x.com/andreasbraw/status/1814623122487660671?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Intressant att Kina övade på luftlandsättning i Belarus för att återtaga en flygplats från terrorister. Vore intressant att veta vad den kinesiska definitionen av terrorister är.
https://www.scmp.com/news/china/military/article/3271117/chinese-and-belarussian-troops-practice-seizing-airport-drill-near-ukrainian-and-polish-borders
Så här spinns detta från den andra planhalvan.
https://x.com/_jakubjanda/status/1814550248930279503?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Att man inte vinner krig med artilleri och terrorbombningar är en gammal sanning . man behöver para det med aktivitet på slagfältet också.
Precis som med Ryssland så är problemen i Ukraina mycket större än vad vi leds att tro – sparkar man hela försvarsledningen och hälften av brigadcheferna, och sen är på väg att göra en större förändring i administrationen då har man också problem som ligger och puttrar.
Lägg därtill att väst tillät Ryssland att slå ut hela UA elinfrastruktur (nästan) och att UA ej tillåts till potentiellt krigsvinnande drag på slagfältet – vintern kommer bli tuff för Ukraina.
Och vad är det som säger att väst inte kommer göra samma sak igen och helt sluta leverera materiel under ett år, ingen vet. Det enda vi vet är att väst gjort det redan.
Hade vi vetat att Ukraina kunnat hålla på så här i 10 år till och att det fanns ett värde med denna strategi hade vi kunnat argumentera för den.
Allt jag ser är att ingen vet hur länge Ukraina orkar hålla ut och att den globala eskaleringen ökar ju längre tiden går, och att västligt stöd kan gå från 100 – 0 över natt.
Här är punkterna från Zelenskys tal,
-En till omstrukturering den här gången i regeringen – det signalerar inte styrka alls, han sparkade oändligt med chefer i försvarsmakten i höstas.
-Ukraina kommer naturligtvis inte gå med i NATO så fort kriget är slut, varför ljuger dom för Zelensky,. Turkiet och Ungern kommer aldrig släppa in Ukraina förutsatt att inte Ryssland vill det och man kan inte ha en öppen konflikt, typ landdispyt, om man vill gå med så isåfall är det 1991 års gränser som gäller.
-Ukraina har för få LV system och dom kommer få för få F-16 (och av bägge vapenslagen finns det hur mycket som helst av i förråden).
-En fredsplan färdig i November och Ryssland måste närvara så nu tar Zelensky initiativ till fredssamtal. Notera här att det är en ny fredsplan så Zelenskys 10 punktsplan är inte längre på bordet.
https://x.com/noelreports/status/1812819979873456194?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Här får jag passa på att påminna om alla avtal Ryssland brutit med Ukraina.
https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social/post/3kxhnp52qss25
Istället för att Putin tvingas förhandla om att få tillbaka Belgorod så har han nu alla markerna att förhandla med eftersom det är han som har initiativet och erövrad mark, samt att hans militär och flygbaser inne i Ryssland är fredade.
Hade jag varit väst hade jag i år 2024 sett till så ryska flygvapnet decimerades svårt och att Belgorod Oblast invaderades samt att Krim isolerades så att Ryssland fick förhandla tillbaka Belgorod istället. Den planen hade om inte annat Budanov innan den blev nedröstad av USA, som har oändligt med röster tydligen.
Det går alldeles utmärkt att styra Ukraina genom att bara ge dom hälften av det som utlovats, inget spetsflyg på hela sommaren och för lite LV. MXT brukar väl kalla det för att bara ge dom så dom håller näsan över ytan. Och sen ej tillåta allt som skulle kunna gå vägen för Ukraina, precis som man gjort hela kriget. VDV vid Kherson 😭
Det som svider lite är att Belarus var precis på vippen att få en folklig revolution här men den dörren verkar vara stängd. Det är 7000st Wagner i landet och nu även kinesiska SOF – det tog alltså 2.5år för den dörren att stängas. Precis som att väst har en snubbletråd i Baltikum har Kina nu en snubbeltråd i Belarus.
Då återstår att se om Kier Starmers löften visar sig i handling för det skulle i ett slag ändra på väldigt mycket om nåt tusental Storm Shadow inte längre hade geografiska begränsningar och kunde användas mot högvärdiga mål i Ryssland.
Zelensky vet att i vinter kommer han få problem med motivationen hos soldaterna när deras familjer fryser ihjäl?
Det är nog liten risk att befolkningen fryser ihjäl när de haft möjlighet att förbereda sig med alternativ uppvärmning länge.
Tufft, ja!
Frysa ihjäl, nej!
Så tror iaf. jag.
Förslag till kompromiss innan Johan går till full attack mot dig.
Kan köldskador vara en fredsduva här?
Tack!
Bra tips.
Jag tycker Johan ska börja äta lyckopiller igen så att han blir positiv igen.
Svårt att vara positiv när Ukraina backar överallt och USA förhindrar allt som skulle kunna ändra på det.
Nu överdriver jag lite för effekt men att ukrainas elinfrastruktur till stor del är utslagen är väl allmänt känt?
Utan el inte mycket till värme om man bor i flerbostadshus, villor klarar sig kanske lite bättre.
Generatorer är bra och vi får hoppas att väst skickar tillräckligt och att dom inte utsätts för sabotage.
Sen finns det ju fortfarande känsliga noder som RU naturligtvis slår ut i vinter så eldistributionen störs ut.
Problemet med generatorer är också att dom inte skall gå 24/7 utan några timmar då och då, kör man dom konstant slits dom ut fort.
Ukraina har fjärrvärme till nästan alla flerfamiljshus, så el hjälper inte så mycket.
Jag tror på en tuff vinter i nästan alla städer där man får bo och leva i köket där man installerar en vedeldad spis/värmekälla med skorsten ut genom ett fönster som anpassats för ändamålet.
En fred nu eller i november löser inte uppvärmningsproblemen till denna vinter.
Men använder de sig av el för at värma upp flerfamiljshusen i Ukraina? Här i Sverige kördes det väl rätt länge med en panna i källaren som värme upp vatten som sen värmde elementen i lägenheterna? Mitt hem värms med fjärrvärme, inte el. Hur ser det ut i Ukraina när det gäller den biten egentligen?
Nej, el används inte för uppvärmning av flerfamiljshus och troligen inte andra hus heller.
Fjärrvärme tror jag används i minst 95 % av alla flerfamiljshus.
Gissningsvis har 40 – 50 % av alla ukrainska bostäder fjärrvärme, som i Ryssland.
Ryssarna har ju tyvärr lyckats förstöra mycket av värme- och värmekraft-verken vilket blir jobbigt för många ukrainare vintern 2024/25. El är inte lösningen på uppvärmningsproblematiken.
Storsint som jag är låter jag vissa tveksamma formuleringar (påhopp) passera obesvarat. Sån är jag.
Tack för dagens rapport, mycket läsvärd!
Ja han thailändaren som skriver åt mig har blivit mycket rappare nu när flickvännen lämnade honom 👍
Jag blir så sur på USA.
Att hindra Ukraina att slå mot de som gömmer sig i ryssland och slår mot civila offer är så jäkla skämigt. Hoppas att Europa visar att de inte tänker spela med i denna idioti. Att börja göra sig fria från USA’s komponenter som behövs för att tillverka vapen och ammo. Oavsett om det är halvledare eller jetmotorer, kan Europa dra igång projekt som stöder den europeiska industrin att ta fram dessa komponenter.
Vad vinner USA på att jävlas med Europa och låta Ukraina lida så länge?
Helt plötsligt blir ju fransmännens maniska arbete för att alltid tillverka alla vapen Made in France rätt positivt 👍
Alla får köpa franskt ett tag 😀
En fredsplan färdig i November och Ryssland måste närvara så nu tar Zelensky initiativ till fredssamtal. Notera här att det är en ny fredsplan så Zelenskys 10 punktsplan är inte längre på bordet.
Var kan man lösa att tiopunktsplanen inte längre ligger på bordet?
Min uppfattning är att planen är grunden och att detaljer diskuterades på mötet i Schweiz och att planen hela tiden har varit att bjuda in Ryssland till samtal.
Det blir ju ingen fred om inte båda parter deltar.
En ny fredsplan skall vara färdig i November enligt Zelenskys tal.
Hade det varit den gamla fredsplanen hade han rimligen inte uttryckt sig så med ord som “ny” och “färdig”?
Vi får väl se hur mycket som är nytt i den färdiga fredsplanen så småningom. Till dess kan vi bara spekulera.
Är benägen att hålla med. Gissar att det handlar om en fredsplan som utgår från Zelenskys kända 10-stegsplan. Den utgår från de grundläggande folkrättsliga förutsättningarna och jag skulle bli väldigt förvånad om Ukraina backar på de punkterna.
En liten detalj bara. Häromdagen hette Dan Elissson väl Jan Eliasson.
Antar det var en felskrivning bara.
Visar att jag läser noggrannt i alla fall. 🙂
Ja, Jan var det – Dengamle började prata om hans favoritkille Dan Park och så rörde jag ihop det.
Johan.
Jag tror inte Europas elpriser kommer påverkas speciellt mycket av Ukrainas energibrist. Kanske lite på marginalen vid vissa tillfällen.
Europa verkar ha en rätt bra överkapacitet av kol och gaskraftverk.
Så blåsiga dagar kommer priset bestämmas av vindkraftens produktionsförmåga och kostnad och bli allt mellan lågt och negativt elpris.
Andra dagar kommer priset bestämmas av marginalproduktionskostnaden för gas och kolkraft, dvs det kommer vara råvarupriset som bestämmer, vad kolet, gasen och utsläppsrätterna kostar.
Och så har det varit i över 30 år nu, det var bara att med höga priser på gas, och utsläppsrätter, under 2021 och senare, som vi plötsligt upptäckt att det är gaspriset som bestämmer elpriset.
Och nu har det stannat på ett högre men stabilt pris, genom att gasen idag kommer som LNG på båt och pipeline från Norge och söderifrån till Europa, Gazprom är bortkopplat och påverkar inte priserna längre.
Vad händer om LNG lagren drönas?
Då blir det storkrig. Inte en chans att ryssarna vågar eskalera i den omfattningen. Det finns andra metoder i så fall att sätta käppar i hjulet för oss.
Ryssland genomför just nu sabotage i hela Europa.
Är det på väg att bli storkrig eller har europas länder valt att inte prata så mycket om det?
Något baltland tog väl bladet från munnen och nämnde hundratals sabotage mot tågnätet.
Inte omöjligt att det sker, men
de kommer säkert inte att drönas, det kommer att se ut som olyckor.
Putin vill inte riskera eskalering, även om alla förstår att han ligger bakom kommer man att välja att blunda för det om det inte finns övertydliga bevis.
Inte omöjligt att du får rätt, Johan.
Putin börjar nog känna att snaran dras åt och vinner Biden eller att Trump vinner men det visar sig att han inte är så Putinvönlig trots allt, kommer han nog inte att tveka att öka sabotageverksamheten.
Tack för dagens essä! 👍
Förstörd elinfrastruktur kommer förhoppningsvis inte behöva leda till att folk fryser i hjäl men jag tror det slår väldigt hårt mot hela samhället.
Fungerar elen 50% tiden, även om den är schemalagd drabbar det allt och alla. Företag och industrier får svårt med produktionen och det blir förstås tuffare att bara leva.
En hårt ansatt ekonomin blir ännu mer ansträngd.
På vintern när ryssarna bombar och förstör, kan strömmen vara borta flera dagar med följdverkningar att ledningar fryser osv.
Det blir nog inte lätt att behålla motivationen efter ytterligare en vinter.
Samtidigt är det nog riskfyllt för Ukraina när de inte vet om stödet från USA kommer att försvinna eller inte. Går de på offensiv och de sen inte får påfyllning blir det tufft. Då är det nog smartare att fortsätta defensivt tills valet är över.
Hade bara övriga västländer tydligt signalerat att man kommer att öka stödet för att komplettera det USA ev. inte längre kommer att bidra med hade det förstås underlättat. Tyvärr hörs inget om hur vi tänkt agera om vi hamnar där.
Zelenskyy måste ha det förbaskat tufft när han hela tiden är i stort sett helt beroende av stödet från andra länder och där förutsättningarna kan förändras från en dag till en annan.
Gäller förstås även den militära ledningen. Det är löjeväckande med begränsningar som kan ändras när som helst och beroende på vem som gett vad.
Hur fasen ska man kunna lägga upp några långsiktiga strategier överhuvudtaget?
Ja, jag misstänker att chocken efter att väst helt slutade ge materiel och ammunition under ett år lett till att dom inte rent praktiskt inte har råd att chansa igen.
Det är ju samma med F-16 nu, skulle kommit i våras men nu är det slutet av sommaren snart.
Det var på vippen att jag inkluderade din sista mening idag och diskutera kring den – exakt, hur kan man planera någonting alls med sån här leveransosäkerhet?
Jag har alltmer börjat känna att orden är meningslösa och det är handling som spelar nån roll.
Och krigets största misstag från min sida – övertron på väst.
F-16 är ju på väg men eftersom ryssarna når Ukrainska flygbaser så lär man väl vara säker på att luftvärn och annat finns på plats så de inte blir bortskjutna direkt. Man kan ju tänka sig att ryssarna skulle få en stor propaganaseger om de lyckas med det och det vill förstås Ukraina och allierade undvika.
https://www.reuters.com/world/f-16-jets-being-sent-ukraine-denmark-netherlands-blinken-says-2024-07-10/
Jag tyckte vi var sena men sen verkade vi till slut fått upp farten (när det plötsligt utlovades stridsvagnar och en massa annat).
Sen känns det som att luften gick ur. Leveranserna kom sent och Ukrainas offensiv kom av sig och sen dess har det varit ganska tunt.
Gissar att det knappt är så att man fyller på förlusterna förutom kanske just LV.
Tandlösa sanktioner var min första större besvikelse men det är ingenting mot nu när man inte lyckas öka leveranserna.
När man ser att ryssarnar är de som går framåt måste man fasen inse att det man gjort inte räcker och att man istället måste öka.
Annars är allt snack om att stötta Ukraina “så länge det behövs” helt menlöst. Menar man kanske att man ska hjälpa till, ända tills Ryssland har dödat varenda Ukrainare, så det inte längre finns något Ukriana kvar att stötta?
Enda sättet som jag kan se ett snabbt slut på kriget med T i förarsätet är om T ger allt, diskhon och lite till till Ukraina om inte ryssarna marscherar ut ur Ukraina och slutar bråka i största allmänhet.
Det vore ju väldigt kul om så skedde men sannolikheten för det är nog inte jättehög.
Jag tror tre saker spelar in. Dels det amerikanska presidentvalet, man vill inte eskalera då det är väldigt lätt för Trumpisterna att skapa opinion mot detta i valrörelsen. Dels kan Putin satt upp röda linjer om användade av kärnvapen som håller tillbaka USA. Så då kan USA helt enkelt låta UK göra jobbet istället. Sist är det geopolitiska läget uselt med tanke på Kina och Taiwan och USA vill nog inte riskera ytterligare en lång konflikt utöver alla som pågår.
Att elpriser och annat skulle få stödet att vackla tror jag inte på, det är verkligen att måla fan på väggen. Jag ser hellre än analys hur ryssarna stöd för Putin påverkas desto längre kriget fortlöper.
Jag tänker ju att allt det du skriver hade varit ett icke-problem om UA fått vinna kriget.
Hela den här “icke-eskaleringsstrategin” är helt fatal.
Jag 2024 är det val men mellan 2022 – 2024 har det inte varit val i USA.
Kina höll sig passiva fram till i våras och nu är dom rätt aggressiva faktiskt, dom vädrar rimligen blod.
Iallafall Putin trodde på gasvapnet innan kriget och avfyrade också det men det gav inte det resultat han önskade sig.
Ingen vet definition på att vinna kriget. Är det att Ryssland kastas ut ur Ukraina ink Krim? Är det att Putin försvinner och en ny ledning inser det meningslösa i striderna.
Alla former av vapenvila innebär bara att Ryssland kommer bygga upp sina vapenlager och anfalla igen om ett par år. Ryssland måste förmån att ändra inställning i grunden och inte vara förödmjukande och prata om revansch. Det krävs i princip samma sak som med Hitler-Tyskland och Japanska Kejsardömet efter VK2, en total seger för att krossa maktstrukturer eller en 10-mil djup buffertzon in i Ryssland som är demilitariserad och övervakas av stationerad FN-trupp.
1991 års gränser är för Ukraina att vinna kriget.
Ukraina förstår att dom kommer precis som Finland få förbereda sig för krig för att få ha fred framöver.
Det är också därför dom aldrig tillåter sina manöverbrigader att gå mot noll för då är dom körda i rond två.
Min tanke är att världen skulle bli en bättre plats om Ryssland splittrades upp i ett par länder till.
Det gick bra 1989 så chansen att det skulle fungera igen borde vara hög.
Då blir det framtida hotet, som garanterat är ett hot, mindre.
Så här har Ryssland hållit på sedan 1700-talet, det här ÄR Ryssland.
Har någon frågat Olaf Scholz rent ut ifall vinst över Tyskland à la WW1 eller WW2 skapade bäst långsiktig fred? Det kan ju vara vägledande för hur man bör besegra Ryssland.
Givet förutsättningen att alla förväntade sig att Ryssland skulle rulla över hela Ukraina på någon vecka så skulle jag säga att ett fritt Ukraina med dagens frontlinjer som gräns vore en marginell ukrainsk seger. Naturligtvis har Ukraina rätt att hoppas på bättre utfall, men detta skulle de kunna jobba med – vinna Donbas och Krym åter inom sina gränser.
Detta utfall skulle dock vara ett avgörande västligt nederlag. Det skulle rasera hela den världsordning vi säger oss vilja försvara, och öppna upp för allehanda presumtiva stormakter att dra i fält för att “legitimt” erövra ny mark, med endemisk krigföring som följd.
Ibland tror jag att vi glömmer att 1991 års gränser må vara viktiga för Ukraina, men de är än viktigare för oss. Om Ukraina skulle tvingas förhandla och köpa sig fred mot land så är det vi som är de stora förlorarna – och Ryssland de stora vinnarna. För då har Rysslands idé om hur det internationella systemet ska fungera besegrat vår. Det är inte i första hand vi som hjälper Ukraina – de hjälper oss att försvara den värld vi vill ha.
Hela idén med att hålla tillbaka Ukraina för att inte “eskalera” är ett kolossalt feltänk (även om man bortser från att eskalering sköter Ryssland oavsett). Vill vi inte gå förlorande ur denna konflikt måste Ukraina vinna en avgörande seger mot Ryssland. Med det menar jag inte nödvändigtvis marschera in i Moskva (även om tanken värmer), men åtminstone kasta ut dem från allt Ukrainskt territorium, tvinga Ryssland att erkänna deras anslutning till väst, betala krigsskadestånd och lämna ut alla krigsförbrytare till Haag.
“Ibland tror jag att vi glömmer att 1991 års gränser må vara viktiga för Ukraina, men de är än viktigare för oss. ”
Det där var en viktig reflexion som nog inte fått en uppmärksamhet den förtjänar.
Väl skrivet KARTOGRAF!
Sjunkbomben – gasvapnet gjorde faktiskt Tyskland passivt väldigt länge i det här kriget.
Ett skenande elpris tror jag absolut skulle påverka beslutsfattarna i EU.
FAB bomberna är en mycket stor fara för alla koncentrationer och försvarsanläggningar för UA. Kan dessa glidbomber skjutas ner eller fås att ändra kurs. Som amatör på området gissar jag att inga värmesökande robotar fungerar, utan det måste vara robotar av radarjakttyp. Hur ligger det till i verkligheten. Bomberna släpps på ca. 10 km höjd och jag läst rätt, och sjunker de konstant i höjd innan de når målet? Hastigheten när de sjunker mot målet är säkert hög, och väl då svåra att bekämpa med eldrörs LV, med kan kortdistans robotar fungera dock kanske inte Robot 70?
Man förstör plattformarna, helst på marken (det får inte Ukraina göra med de vapen som USA levererar) eller i luften (kräver jaktplan med långskjutande robotar vilket Ukraina saknar just nu). Andra lösningar är tekniskt tänkbara men ur militär synvinkel närmast besynnerliga när det nu skulle vara rätt enkelt att använda ATACMS så som de är tänkta att användas.
Fred eller snarare vapenvila är en sak, och bara början.
Om ryssarna vill bli av med sanktionerna så hoppas jag att väst ser till att det blir till att backa tillbaka till 2014 gränser och betala krigsskadestånd till Ukraina.
Sedan är frågan hur många företag som kommer att våga satsa i Ryssland igen, när risken finns att det blir en ny konflikt och företaget förlorar sin insats.
Och när Ryssland kollapsar så skulle det inte förvåna mig om oblasterna närmast Ukraina tycker att det skulle vara trevligare att komma lite närmare väst.
Frun myntade igår en fundering runt USAs ovilja att tillåta västerländska vapen på rysk mark. Kan det vara så att det inte är Putins röda linje de räds utan Jinpings röda linje? Kan det vara så att Kina sagt att om denna gräns korsas kommer Kina invadera Taiwan? Tyckte det var en intressant tanke och kanske är mer logisk än rädslan för Putins vedergällning? Ska bli intressant att i framtiden få facit på vad som håller tillbaka USA, då jag har svårt att tro att det är så enkelt att de vill undvika rysk eskalering.
En fortsättning på den tanken skulle kunna vara i vilket läge de stora länderna som Japan och Sydkorea befinner sig i, eftersom de med största sannolikhet kommer dras in vid en militär konflikt
Dessutom hur andra relativt stora länder i regionen ställer sig; Vietnam, Thailand, Filippinerna
Låter lite långsökt, men de kanske har hotat med att ge Ryssland direkt militärt stöd och inte bara skicka drönare och golfbilar.
Boris Johson tror att Trump kommer att ge Ukraina stöd.
Having talked to Donald Trump this week, I am more convinced than ever that he has the strength and the bravery to fix it, to save Ukraine, to bring peace — and to stop the disastrous contagion of conflict.
Whatever some other Republicans may have said about Ukraine in the past, I believe that Trump understands the reality: that a defeat for Ukraine would be a massive defeat for America. It is not just about the extinction of freedom and democracy, those cardinal American values, and the enslavement of the Ukrainian people — though that result would be grim in itself.
https://ukrainetoday.org/why-i-am-more-convinced-than-ever-that-trump-has-the-strength-and-bravery-to-save-ukraine-and-end-this-appalling-war/
Trump säger ju lite vad som faller honom in, men även andra har sagt liknande saker.
Tom. Zelenskyj verkar ha uppfattat något liknande.
During a telephone conversation, US presidential candidate Donald Trump urged Ukrainian President Volodymyr Zelensky not to believe in fakes that his victory could be beneficial to Russia.
https://www.ukrinform.net/rubric-polytics/3887219-trump-urged-zelensky-not-to-believe-that-his-victory-could-benefit-russia-nikiforov.html
Du är själv inne på samma tankegångar som jag har.
Är det kanske så att Rump säger det BoJo och Zelensky vill höra. Han har väl sett hur Pruten sår tvivel med sina lögner och mängder av olika undanflykter. Nog mycket lögner gör folk förvirrade.
Vad bryr sig amerikanarna om vad Rump säger till BoJo och Zelensky. Det är inget de kan dra Rump inför domstol och skulle de göra så har Rump sina egna domare, so what!
Hörde en fredagsintervju på Kvartal med en före detta professor i medicin på Harvard – Magnus Thorén. Denne hade blivit avstängd på vissa sociala plattformar och blivit av med sin professur därför att han hade torgfört inopportuna åsikter angående nedstängningar och hur vaccinationer hanterades i samband med Covid-19.
En intressant detalj. Han hade fått audiens hos Trump. Möte bokat i 10 minuter. Trump hade lyssnat intresserat i en timme.
https://kvartal.se/fredagsintervjun/
(Tyvärr noterade jag inte tidpunkten för den passagen.)
Ber om ursäkt. Den intervjuade fd Harvardprofessorn heter Martin Kulldorff.
Också en lite otydlig källhänvisning från min sida skall se om jag kan leta rätt på avsnittet och precisera tidpunkten i intervjun.
Avsnittet angående möte med Trump ligger på ca min 18-20.
Har sagt det tidigare och säger det igen. Direkt efter Trumps vinst 2016 gjorde han ett seriöst försök till att närma sig Putte och jag kom ihåg presskonferensen efteråt i Moskva. Därefter var det än mer kyligare mellan USA och Ry. Trump är oberäknelig men det kan lika gärna spilla över till Ukrainas fördel om det går snett i diskussionen mellan Trump och Putte och då är det nog större chans att handskarna åker med Trump än med Biden.
Jo, blir han förrättad är det inte helt omöjligt att han väljer att gå all in men det är inget jag skulle våga chansa på.
Gäller att han blir offentligt förödmjukad, blir han dissad av Putin i ett hemligt telefonsamtal är det något han kan välja att inte låtsas om.
Vet inte hur mycket man ska läsa in i följande men JD Vance när intervjuad nyligen sa angående utrikes policy att de inte vill blanda sig in, vilket vi vet . Men vad han också sa var att om det behövs så; “we will punch, and we vill punch hard”
Kom ihåg att Trump beordrade “avrättningen” medels drönare av quds chefen Qasem Soleimani.
Iran är fortfarande förbannade.
Jag misstänker i min optimism att regler om vapen användande endast kommer att handla om risken att ryssarna får händerna på amerikansk teknik.
Putin kanske lurade på Trump en natt med en “Ivan” fast hade önskat en natt med en Ivanka🙄
Sitter Putin med en video på den händelsen är det risk för att USA kliver in i kriget på Rysslands sida, om det är det som krävs för att den inte ska publiceras…
Framförallt tror jag den amerikanska vapenexporten är tillräckligt lönsam för att fortsätta skicka bidrag till Ukraina. Trump för nog svårt att hantera den amerikanska vapenindustrin om han tar bort detta guldägg för dem.
Jamen såklart. Det stabila politiska och diplomatiska geniet Trump kommer givetvis att lyckas där gamla stofiler som Biden (flera decenniers erfarenhet) m fl toppolitiker och diplomater skändligen gått bet hittills. Vad kan gå fel, liksom?
Han vet ju hur man handskas med militära hemligheter och säkerhetsklassade dokument: man lägger dem i olåsta lådor på toa medan man håller fest för oligarker i matsalen. Man beviljar Ukraina vapenkontrakt samtidigt som man i utbyte kräver information om politiska motståndares söner. Perfekt, som trumpeten själv brukar kalla sitt agerande i nära nog alla situationer.
Boris gör ett allvarligt tankefel. Han tror Trump bryr sig om frihet och demokrati.
Dagens Gregg:
21.07.2024 uppdateringen. Då har rävspelet om fredsförhandlingar inletts. Zelensky har insett att med största sannolikhet blir Trump USAs nästa president och lägger upp sin taktik enligt detta. Även turisterna agerar utifrån detta.
Det stämmer att turisterna avanserar och tar mark, till ett högt pris. Däremot är den mark de tagit av liten strategisk betydelse. Vad som skulle vara ett genombrott är om de tar Chasiv Yar och Vuhledar. Dessa 2 ställen är av stor strategisk betydelse, eftersom de är låset till underhållslinjerna och strategiska vägknutpunkter.
För att få bättre utgångspunkter måste vi stoppa upp turisterna på alla frontlinjer och sakta men säkert trycka dom tillbaka. Kan vi göra detta? Ja, när turisternas ånga ebbar ut och deras reserver är borta. Just nu nöts dessa reserver ut och turistledaren är rasande. På turisternas egna medier finns otaliga historier om hur unga män skriver under kontrakt och 7 dagar senare blir de eliminerade i Ukraina.
Uppe vid Vovchansk fortsätter striderna, turisterna för in mera trupper och har bestämt sig för att behålla fotfästet i staden. Det börjar även nu bli dyrt för oss i form av manskap och materiel. Även vi måste ta in nya enheter från andra frontavsnitt så helhetssituationen ser inte alls bra ut på detta frontavsnitt.
Vill påminna om UKRAINAHJÄLPENS auktion samt vår insamling för det ultralätta flygplanet.
SLAVA UKRAINI
Underrättelsetjänsten fortsätter att hitta kordinater för turistmål, bla flygfält, oljedepåer, vapenlager och utbildningscampus. Vi har ju blivit lovade tillstånd för användning av amerikanska vapen på flygbaser utanför ukrainsk mark, men som vanligt velas det ännu fram och tillbaka.
“Zelensky har insett att med största sannolikhet blir Trump USAs nästa president”
Detta antagande baseras på vadå?
Felskrvet av Gregg, zel förbereder sig för båda alternativen, vilket är förståndigt.
Fred eller snarare vapenvila är en sak, och bara början.
Om ryssarna vill bli av med sanktionerna så hoppas jag att väst ser till att det blir till att backa tillbaka till 2014 gränser och betala krigsskadestånd till Ukraina.
Sedan är frågan hur många företag som kommer att våga satsa i Ryssland igen, när risken finns att det blir en ny konflikt och företaget förlorar sin insats.
Lei lägger ut intressanta videos på youtube som fokuserar på Kina som är Rysslands stöttepelare i kriget mot Ukraina.
Skrivit det tidigare och den finns all anledning att vara uppmärksam på Kinas agerande mot andra länder och väst demokratier, de ingår i filthy four dvs Ryssland, Kina, Nordkorea och Iran sedan är väl några fler länder prospekts/ hang around.
https://youtu.be/rVylZgJTs3o?si=9yHPJS7_I7xbXoPd
POLLENVARNING!
“Watching this video brings me to tears. It is so unfair that this little girl has to go through so much emotional pain at this early stage. But it also reminds all of us what Ukrainians are fighting for – for life, for their children.”
https://x.com/rshereme/status/1814898380914532449?t=f3lHZGoSlc7Vuppwjy8iwQ&s=19
“President Zelensky: “We can end the hot stage of the war before the end of this year … It doesn’t mean that all territories must be recaptured … But we must be strong on the battlefield … we need to take steps to force it to retreat … this will give (us) better position at the negotiating table.”
https://x.com/wartranslated/status/1814989166901440555?t=8EiuDFkt0DxCo_DHnbxlgw&s=19
Ja det här låter ju lite som någon i tråden skrev häromdagen borde hända.
Men hur kommer vi dit?
Årsskiftet är alltså fem månader bort, inga F-16, Ukraina får inte eskalera och dom får inte slå mot mål i Ryssland.
Om man ser diskrepansen mellan detta uttalande ovan och vad som faktiskt sker i handling så är nog Zelensky rätt trängd nu.
Jag tror också att det är tufft. Hade fronterna varit frysta kunde man ju tro att de höll på att bygga upp inför en större offensiv men det rimmar inte med att ryssarna tillåts att sakta fortsätta ta mark.
Skulle vara om de vet att det är rejält med ny utrustning på väg som man tror kan göra skillnad. F-16 och mer LV är nog en förutsättning men det i sig räcker nog inte.
Kan gå om utnötningskriget mer och mer börjar gynna UA. Om materiell och logistisk kollaps mer tydligt börjar bli oundvikligt samtidigt som väst är helt redo att skicka F-16 och andra system är detta lika starka förhandlingskort som tillbakatagande av territorie. Kan ju tom vara ett starkare sådant eftersom Putte inte tydligt vill bli besegrad.
Börjar de faktiskt se att ryssarna snart når sin kulminationspunkt samtidigt som man vet att det kommer rejäla vapenleveranser finns förstås chansen att man kan åstadkomma något redan i år.
Precis, om deras art och strv nu börjar ta slut samtidigt som Ukraina har överläge 3-1 i norr, F-16 på plats (och står och gör knäböj som en legendar har skrivit) så vet RU att det finns förutsättningar för ett dråpslag rätt in i RU eller på valfritt annat område av fronten. Det kan ju göra dem lite mer intresserade av ett kontrollerat avslut.
“100 substations in Krasnodar… 😌”
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1814988321535185048?t=X7CFOIBAlFlm5Whl9qrT_w&s=19
Låter ju bra.
“🇩🇪🇺🇦 Olaf Scholz called support for Ukraine a “historical responsibility” of Germany:
“Only out of a sense of responsibility for its own history, in this case Germany has only one option: to be on the side of Ukraine”, he added.”
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1814935761038283153?t=yRLAFVoxpxZOcB1VC6kxKQ&s=19
😡😡😡
Låter märkligt. Gör de inte detta för att det är det moraliskt rätta? Vad menar han?
Varmluft är det tills de skickar Taurus och slutar att åbäka sig.
“Ukraine and the European Union have approached Azerbaijan with a proposal to supply natural gas to Europe through Ukraine after the current transit contract with Russia expires at the end of the year.”
https://x.com/NOELreports/status/1814979915382440258?t=VQ3wsouG4mLXpUeU9grJWg&s=19
Legender 👍👍👍
(Dengamle har som mest fått två).
Tre!?
Sådär utan vidare 😡
👍👍👍👍
Fyra st, såg du Johan! 🎶😎
😲
Revolution är svårare än jag trodde.
Vore riktigt bra. Gissar att putler vrider sig av vrede där han ligger på marmorgolvet i en fulladdad vuxenblöja.
Humorpost (OBS! svart humor)
I tråden har det länge talats om rykten att Putin är hårt psykologiskt belastad; det har talats om skrikgråt, raserianfall, avföringsinkontinens m.m.
Jag har nu hört att det är planerat att Putin ska läggas in på ett rehabiliteringhem i Sochi där hans psykiatriker ska sätta in medicinering och anordna ett sportarrangemang för att hjälpa till med Putins psykologiska återhämtning.
Pga omständigheter kan det tyvärr inte bli ett riktigt OS i dagsläget, så det får blir ett mini-OS.
Deltagarländerna är Ryssland, Kina, Nordkorea och Iran.
Ungern var också inbjudna och tackade först ja, men lämnade återbud eftersom Orban blev upptagen med försöka förhindra att Ungern blir avsatt som ordförareland. Ukraina blev inte inbjudet, men kommer att skicka drönare för att övervaka tävlingarna, eftersom idrotterna är aningen okonventionella.
Med tanke på deltagarländerna heter evenemanget dock inte “The Olympic Games” (även om de påminner om olympiska spelen). Evenemanget heter “The Autocratic Games” (AG) på engelska.
På svenska blir det “de autokratiska spelen”, förkortat AS.
Det är lätt att blanda ihop “AS” med det svenska ordet “as”, men det är inget som arrangörerna skulle uppskatta.
AS i Sochi, idrotter:
100 meter köttvågssprint
200 meter drönarflykt
400 meter häck (häckarna är högar av återvändna soldater)
1 kilometer gång genom minfält utan mindetektor (lycka till!)
2 kilometer terrängcykling (golfbilar är inte tillgängliga, de behövs till golftävlingen som går samtidigt)
Längdhopp (över skyttegrav)
Tresteg (genom ett litet minfält)
Höjdhopp (över drönarbur)
Diskus (med stridsvagnsmina)
Övriga grenar:
Golf med kinesiska golfbilar
Rodd (pga av brist på roddbåtar kommer dessa att ersättas med badankor)
Konstsim med eller utan drunkning (kommer inte ske i en bassäng utan i en kanal med strömmar, till minne av de som simmat över Dnjepr)
Maraton (loppet är dock längre än ett maraton och går mellan Rostov-na-Donu och Moskva, med vodkapauser längs färdvägen)
Trevlig söndag, Cornucopiakämpar!
Skulle inte förvåna mig om Azerbaijans pipelines skulle få “ryska sjukan” och sluta fungera.
Kommer Danmark att lyckas stoppa rosthinkarna med rysk olja ?
https://www.reuters.com/world/europe/denmark-aims-limit-shadow-fleet-russian-oil-tankers-2024-06-17/
Det verkar ju gå sådär med tanke på att artikeln är mer än en månad gammal.
Nu försöker UK tillsammans med EU.
The UK has initiated a ‘Call to Action’ at the European Political Community summit to disrupt Russia’s ‘shadow fleet’, which evades international sanctions and poses security and environmental threats.
https://gcaptain.com/uk-leads-european-initiative-to-combat-russias-shadow-fleet/
Svar till TENZ.
TEBZ
Ta bort katten från tangentbordet !
Ingen varning rent bildmässigt.
Yaroslav Lipavsky, a resident of the Tyumen region, has become the youngest Russian contract soldier killed in the war with Ukraine.
He was killed less than a month after he became an adult.
https://x.com/nexta_tv/status/1814677805159821624?t=p8X7dZHdPbmehYtbyOaHRA&s=19
En buffertzon som är övervakad av FN kommer sannolikt Ryssland att stoppa genom sin (permanenta) plats i Säkerhetsrådet.
För övrigt, så har FN till vissa delar som ‘världspolis’ spelat ut sin roll.
Speciellt i närtid eftersom Ryssland just nu är ordförande i säkerhetsrådet.
Och vill någon ta upp det i EU nästkommande sex månader kommer Orban förhala det.
Polen tar över efter paddan. Tusk har ju viss erfarenhet av EU.
Jag finner det otroligt provocerande av väst att inte förse Ukraina med allt de behöver och inga restriktioner på materialet.
Hade detta gjorts hade vi inte inte haft krisen i Mellanöstern så som den har utvecklats idag.
Det är så uppenbart hur Iran/Ryzzland driver på utvecklingen och de vet också att Israel kommer svara och därmed få skiten på sig hur än det blir.
Det finns inga eskaleringstrappor, Ryzzland/Iran/N-Korea har redan trampat förbi sista steget och håller på för fullt att trampa på i själva luften ovanför trappan.
Vi betalar redan priset för fega desillusionerade politiker som velar om moral inför en fiende, som saknar ALL moral som inte vet vad moral är överhuvudtaget.
Vi kan syna precis alla ryzzka kort, och vi kommer se att tzaren är totalt naken. De kommer desperat vifta med sin alltmer mögelslitna atomvapenflagga, men det är helt impotent.
Vi har haft världens bästa chans att bli av med en av världshistoriens värsta korrumperade imperium men fastnat i en meningslös teoretisk”eskaleringstrappa” som inte ens existerar.
Jag är målös!
https://www.youtube.com/live/npX-oOOYJJg?si=zHoMErQze-ffpZT6
Den här mannen har jag inte sett förut, någon som känner till honom? (Är jag väldigt sist på bollen nu?)
Han har varit ganska stor på YT sedan kriget startade.
Pratar inte så mycket om kriget utan om “vanliga” nyheter från Ryssland – hur det är där, hur det är i butiker, inflationen osv.
Han vi kallar Konstantin.
Kan företagsekonomi och har byggt kraftaläggningar i Ryzland. Så du kan lita på honom när han diskuterar kraftindustrin även om han till för en vecka sedan trodde ABB var tyskt (tyska kontoret hade Ryzlandsaffärerna)
För oss som inte twittrar, finns det en lång Telenko att ta del av nånstans?
https://threadreaderapp.com/user/TrentTelenko#google_vignette
Humorpost
(vänligen observera att denna post innehåller svart humor)
I tråden har det länge talats om rykten att P-tin är hårt psykologiskt belastad; det har talats om skrikgråt, raserianfall, inkontinens m.m. (bl.a. Johan No 1 har återkommande varit inne på detta i tidigare trådar).
Jag har nu hört att det är planerat att P-tin ska läggas in på ett rehabiliteringhem i Sochi där hans läkare ska sätta in medicinering och anordna ett sportarrangemang för att hjälpa till med P-tins psykologiska återhämtning.
Pga omständigheter kan det tyvärr inte bli ett riktigt OS i dagsläget, så det får blir ett mini-OS.
Deltagarländerna är R-ssland, K-na, N-rdkorea och I-an.
U-gern var också inviterade och tackade först ja, men lämnade återbud eftersom O-ban blev upptagen med försöka förhindra att landet blir avsatt som ordförareland. Ukraina blev inte inviterat, men kommer att skicka drönare för att övervaka tävlingarna, eftersom idrotterna är aningen okonventionella.
Med tanke på deltagarländerna heter evenemanget dock inte “The Olympic Games” (även om de påminner om olympiska spelen). Evenemanget heter “The Autocratic Games” (AG) på engelska.
På svenska blir det “de autokratiska spelen”, förkortat AS.
Det är lätt att blanda ihop “AS” med det svenska ordet med små bokstäver istället för stora, men det är inget som arrangörerna skulle uppskatta.
AS i Sochi 2024, idrotter:
100 meter köttvågssprint
200 meter drönarflykt
400 meter häck (häckarna är högar av återvändna soldater)
1 kilometer gång genom minfält utan mindetektor (lycka till!)
2 kilometer terrängcykling (golfbilar är inte tillgängliga, de behövs till golftävlingen som går samtidigt)
Längdhopp (över skyttegrav)
Tresteg (genom ett litet minfält)
Höjdhopp (över drönarbur)
Diskus (med stridsvagnsmina)
Övriga grenar:
Golf med kinesiska golfbilar
Rodd (pga av brist på roddbåtar kommer dessa att ersättas med badankor)
Konstsim med eller utan drunkning (kommer inte ske i en bassäng utan i en kanal med strömmar, till minne av de som simmat över Dnjepr)
Maraton (loppet är dock längre än ett maraton och går mellan Rostov-na-Donu och Moskva, med vodkapauser längs färdvägen)
Trevlig söndag, Cornucopiakämpar!
Det vore ett OS, förlåt AS, som jag faktiskt kan tänka mig att se även om Ryssland deltar!
😀
Tresteg genom litet minfält har potential att bli en livlig, och för deltagarna kortlivad, gren 😀👍
🤣
One small step for a Russian…..?
🤣
Eftersom diskusen är skarp med bryttändare så blir man automatisk diskad om diskusen skulle landa upp och ner.
🤣
Kom att tänka på de här klippen från Galenskaparna.
https://youtu.be/4dVpmsfiopU?si=q0HP8Jg9WjY468VA
https://youtu.be/tSDUXbCSiQs?si=ifYbNUqAqnPmGSEO
🤣
Sablar, angående min text
“Maraton (loppet är dock längre än ett maraton och går mellan Rostov-na-Donu och Moskva, med vodkapauser längs färdvägen)”
…glömde jag att skriva att målet ligger inte i Moskva, utan en ganska bra bit utanför. De fem första i loppet som når målet vinner en kort semester i Belarus, och sedan en helikoptertur med okänd utgång.
Det bästa sättet Trump kunde få slut på kriget fort vore om han offentligt uttalar att alla begränsningar var Ukraina får använda vapnen upphör med omedelbar verkan.
Det vore också Bidens bästa sätt att få slut på kriget får vi kanske lägga till.
Tror vi att Biden vill ha slut på kriget?
Jag tror att ALLA demokratiska västländer med dess ledare vill ha slut på Ukraina kriget.
Ja, men rysk militär förmåga och resurser skall minimeras först för att undvika att kriget sprider sig.
Mitt inlägg kan innehålla spår av cynism
Sånt där är mer eller mindre efterhandskonstruktioner.
En av få troliga anledningar är att när Ryssland kollapsar och inte längre kan leverera olja och gas så kommer världsmarknadspriset att öka och det drabbar amerikanska konsumenter och därmed kan det påverka nuvarande presidentens möjligheter att bli omvald.
Jag tror inte att Bidens mål – att undvika eskalering, är fullt kompatibelt med att Ukraina vinner kriget så tillvida att dom återtar terrängen till 1991 års gränser.
Jag tror att det isåfall kommer bli palatskupp eller annat kul, vilket per automatik blir eskalering, som USA inte vill ha.
Det var någon här som fyndigt kallade USA för en strykrädd gatuhund.
som också var skotträdd, vem var det?
Dom framstår ju som det men är rätt säker på att mot Kina kommer dom ha en helt annan strategi som heter utplåna allt med maximalt med bränder och våld – vi har bara inte kommit dit ännu.
Teori.
Eller, när UA når gränsen så ska RU dessförinnan var substantiellt nednött både på köttråvara och hårdvara, men inte så tomt att centralmakten saknar allt, inte typ 0 %. Rosgvardija och Omon måste ha folk och vapen/fordon kvar så att inte allt faller ihop.
Jag är övertygad att Biden vill få slut på kriget. Frågan är vilka mål han har satt för USA:s inblandning? På vilka premisser är det acceptabelt att kriget slutar? Vill man bara få slut på kriget kan man ju göra som fredisarna föreslår och låta Putin få Ukraina. Det kommer förvisso att leda till nya krig längre västerut, men kriget i Ukraina är då slut.
Jag tror Bidens dilemma är att han vill se ett slut där Ukraina befriats och där Ryska Federationen förblir intakt och förhållandevis stabilt. Problemet är att han kan inte få båda. Ett ryskt nederlag i betydelsen att åtminstone Krym befrias av Ukraina kommer oundvikligen att leda till konvulsioner i Ryssland, och en fullständig Ukrainsk seger förutsätter nästan att Ryssland säckar ihop ungefär som under första världskriget.
Det jag oroar mig för är att om han måste välja så kanske rysk stabilitet går före ukrainsk seger. Personligen tycker jag det är ett lätt val. Jag skulle knuffa Ryssland över kanten till kaos åtta dagar i veckan. Det blir inte vackert, och det har sina risker, men att låta diktaturens tjänare segra vore garanterat värre.
Bara en liten undran, I bilderna på Archer ser man kulsprutan på taket som inte var med på de Archers som skickades till Ukraina…har de fått sådana senare, har ukrainarna själva monterat på sina egna eller är bilderna fake?
Jag reagerade på samma sak. Jag har inte hört att vi har levererat så det skulle vara orimligt kul om UA byggt ihop en egen variant (som de kan sälja tillbaka till Sverige?)
14:30
Skulle kunna vara att fjädern i magget gått sönder. Inte ens ryssarna kan skicka ut folk som inte ens kan ladda ett magasin till fronten, eller?
Jag tror på det du skriver, gjorde just ett inlägg om det, so tvåa tydligen.
Normalt skulle jag instämma, men när det gäller ryssar vågar jag inte vara tvärsäker….
Bor du i Stockholm och är sugen på att ta en öl med Operator Starky har du chansen i kväll!
“Dear Stockholmers, if you want to kill time tonight, but don’t know how, we can absolutely do it together! I’m planning to hang around in the area of Kungsträdgården, starting 20:00, near King Charles XII. See you there! 💙💛”
https://x.com/StarskyUA/status/1815049277648892152?t=D3Xywuo96DNfNl4IIrVRbg&s=19
Starsky och inget annat.
Vore ascoolt, synd att jag har långt till Sthlm.
Såg det, tar nog en tur med hojen in till Kungsan bara för att hälsa på legenden.
Undrar om han är inbjuden av Måndagsrörelsen för att hålla tal i morgon…Kollar det och återkommer.
Ge han en kram från mig om du får chansen. Historien säger att allt förändrades med Hostomel och han är en del av den historian.
Han får en kram från dig Wesslan!
Starsky tackade för kramen Wesslan )
En tackar och bockar för överlämnandet. Jag hoppas staden såg hyggligt ren ut.
Framför att vi är många som uppskattar honom!
Faaan. Jävla nattarbete. Har presis gjort staden ren och fin. Hade jag vetat att han skulle komma hade jag sovit på britsen på jobbet.
Borde det inte kunna gå att placera en svärm av bombförsedda drönare i resvägen för någon av kryssningsmissilerna? Kanske någon här som redan sett det?
De är ju snabba så det är klart att det kan vara svårt men kanske lättare när U fått det svenska “avacs”planet att plotta rutterna längre i förväg.
Jag vet inte vad som detonerar en kryssningsmissil om den smäller in i en bombdrönare borde väl iaf om inte explodera förändra resvägen något?
Bloggaren lyfte fram Trent Talenkos iakttagelser kring ned-nötningen av Ry förmåga… den accelererar hela tiden!
När jag också tänker på Puckens senaste inlägg. Att offensiv/defensiv växlar mellan parterna (snart UAFs tur att bli offensiv). Då slår det mig att Trent lyfter fram något som emotsäger Pucken.
Trent poängterar att just logistik vinner krig och att Ry nu verkar ha nått till en såpass låg nivå där deras logistik mer eller mindre har kollapsat. En systemkollaps.
Detta får mig att tro att nästa Ukrainska offensiv kan slå ett – eller flera – stora hål i den den Ry fronten.
Ry försöker projicera styrka men det är måhända lättforcerade Potemkin-kulisser på många ställen.
Jag har ju försökt summera UA offensiva förmåga och anser att den är hög.
Det enda rimliga är att dom bidar sin tid men dom måste få F-16 och slå ut FAB bomberna och där kan dom tyvärr styras.
Jag har två tecken jag väntar på och när jag ser dom har UA offensiv i år dragit igång 😀
Zelenskyj säger att brigaderna inte är fullrustade ännu, och att det behövs innan offensiv? Eller är det maskirovka?
Man har sagt att en av kvarnstenarna 2023 även var bristen på vapen osv
Han har sagt att 14st brigader inte fått utrustning.
Då han har 150st brigader så betyder det rimligen att 136st brigader har utrustning?
PBV302 är ju där nu så en brigad mindre och sen skickade både tyskar och fransmän stora paket.
I så fall borde du snart bli positiv+positiv 😎
Man skall nog ta allt som sägs med en nypa salt. Ett sådant uttalande kan ju ha till syfte att både pressa väst att leverera mera, och att invagga ryssarna i trygghet att Ukraina inte är redo för offensiv än, när dom kanske är det.
Framförallt tror jag att Ukraina har lärt sig av 2023 att den utrustning som räknas är den man man för stunden har i handen, inte det som politiker i väst givit fagra löften om att det skall levereras “snart”. Därför tror jag att Ukraina kommer att vänta till de känner sig trygga med att den utrustning de har räcker för den offensiv de har planerat. Om det är som vi tror att varje dag som går innebär ännu ett glatt skutt i riktning rysk systemkollaps kan det vara ett skäl för att ha lite is i magen. Jag gissar att Ukraina har rätt bra koll på hur läget är med rysk logistik och tillgång på ersättningsmateriel.
Vi tror oss veta att ryssarnas artilleri är hårt nedgånget, och att de tagit svåra personalförluster. 2023 blev de ryska försvarslinjerna och dess mineringar en för hård nöt för Ukraina att knäcka. Jag sticker ut hakan och hävdar att det inte alls behöver bli detsamma denna gång. Mineringar är bra, men det är stor skillnad på en minering som är försvarad och kan överösas med indirekt eld och en som bara ligger och skräpar. Lägg till att Ukraina är bättre tränade och utrustade idag, så skulle ett större genombrott kunna vara möjligt. Men det förutsätter nog att Ukraina kan få bukt med ryssarnas glidbomber på något sätt.
Jo, allt läckte 2023 så det vore inte dumt att låtsas lite
Kan också vara att de fortfarande väntar på resten av den där miljonen med artillerigranater som utlovades.
Kan nog behövas ett artilleriövertag om de ska lyckas (och att de fått bort det mesta av FAB förstås).
Drönare, FAB, art, samt tillräckligt många fullbeväpnade brigader. Det parat med en rysk lågpunkt. Då blir det åka av!
(och minus rysk lv samt, plus ukrainsk lv)
Håller med dig men sätter ett kort på att UAF har samlat ett gäng 300 km Neptune på hög – redo att gå mot glidbombarnas baser.
Tack Lilla Jag… längre ned i tråden.
Här lite mera om Neptune:
https://blogg.svenskkrigare.com/2024/07/20/ukrainas-kryssningsmissil-neptune/
The 3rd Assault Brigade’s destroyed one tank and damaged another, hit a 2S9 Nona-S self propelled mortar, an MT-12 “Rapira” cannon, and a D-30 howitzer. They also targeted electronic warfare systems, blew up a barn used as a munitions depot, and destroyed a Russian convertible and a motorcycle with a sidecar
Film, ingen direkt varning
https://mstdn.social/@noelreports/112825128391963998
On the left bank of the Kherson region, a Russian ammunition storage site was discovered and destroyed
Film
https://mstdn.social/@noelreports/112824999662433343
En av Putins förebilder verkar ha tappat huvudet 🤷
In Zvenigorod, near Moscow, an unknown person used a sledgehammer to decapitate a bust of Stalin
Bild
https://mstdn.social/@noelreports/112824985457185124
Då får vi hoppas att Putin tar efter honom så snart som möjligt.
Detta bör man ta på allvar.
Ev bara ett hot för att få “rätt” valresultat.
Men det skulle ju även kunna bli skarpt?
The Deputy Chairman of the Federation Council of Russia, Andrei Klimov, stated that Russia is ready to help the ruling Georgian Dream party retain power if Tbilisi requests it. He compared this potential assistance to the military aid provided to Syria’s Bashar Assad and emphasized that coups are external interventions violating the UN Charter
https://mstdn.social/@noelreports/112824963432899218
Usch, oroväckande.
Ja, det krävs ju inte direkt någon raketforskare för att inse vad det betyder när Ryssland börjar antyda att det planeras en kupp i ett grannland….
Oj, tack för infon!
Ja, det verkar vara mer än önskvärt tydligt att Georgien anses vara i Rysslands direkta intressesfär.
Problemet med ryssar är att de brukar vara gäster som stannar mycket längre än vad värdarna önskar, och i en hel del fall helt tar över värdarnas hus.
De är lite som husockupanter, fast med vapen.
Nu kör ryssarna med dubbla grillgaller
Russian tank with a double barbecue cage was destroyed by units from the 33rd Brigade
Film
https://mstdn.social/@noelreports/112824963358890477
Hjälpte inte mycket, de får testa med ytterligare en bur.
The 47th Separate Mechanized Brigade’s UAV reconnaissance team discovered a rare Russian Zemledeliye mine laying system in the Pokrovsk direction. This system, similar to a MLRS, launches ammunition for remote mining, capable of mining an area the size of several football fields with a single volley.
Now it is gone
Film, ingen varning
https://mstdn.social/@noelreports/112824925992108226
DÄR var det mycket j*vulskap som gick i vädret. UTMÄRKT!!
👍
🇺🇦 “No one will agree to a war that will continue for many years, but if the war does drag on, Ukraine will look for a solution to hold democratic elections,” – Zelensky
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3kxskaujfgk27
“Putin is a pragmatic killer and clings to power very strongly”, — Zelensky
“The pause is not peace talks, it is for Putin a breather, an additional opportunity, additional time to restore the combat capability of his army, which is in a difficult situation today”, – Zelensky
Zelensky har läst tråden 😲
“Putin is a pragmatic killer. He primitively clings to power. He is not very smart, but very cruel,” — Zelensky in an interview with the BBC
Eller så har Budda berättat för honom vad som står här…
14:30 En ukrainsk film på automatkarbiner som krigsbyte visar att ryssarna inte ens vet hur man laddar magasinet på en automatkarbin
Man laddar ett vapen, inte ett magasin.
Ett magasin fyller man.
En gång har jag sett liknande “sallad” i ett fyllt magasin och då hade magasinsfjädern gått sönder.
Nu verkar det som att magasinet inte passade till de vapen soldaten hade och tillsammans med att magasinsfjädern gått av tyder väl på både bristande utbildning och bristande underhåll.
Suris
Helt korrekt.
Skulle just skriva samma sak om både magasinspåfyllning och magasinsfjädern men du var för snabb.
Tror knappast att ens en helt outbildad skulle fylla på magasinet på det viset.
18:07 känns bedrövlig. Tänk om de kunde smälla något där.
🇭🇷🇺🇦 Croatia handed over 1 An-32B cargo plane to Ukraine, another one is being overhauled, after which it will also be handed over.
✈️ According to preliminary data, both planes should arrive to the State Emergency Service of Ukraine
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3kxseua6y432r
Om Kina har kastat Ryssland under bussen så är det nog en liten golfbuss…
🇨🇳 China provides Russia intelligence information from its own satellites, which is also used in the war against Ukraine, – Militarnyi
Russia also receives from China microelectronics, optics, fuel that will be used in missiles and expands cooperation in this area
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3kxsdanxqyk2p
🧐
Ja Johan! 🤨
Dags att på riktigt inse att Mordors krig är Xi:s krig. . . .
Det innebär ännu ett steg i Rysslands förvandling till kinesisk vasallstat. Ett land kan inte vara både supermakt och vasallstat samtidigt. Frågan är om en vasallstat ens kan vara en regional stormakt eftersom alla beslut med internationell påverkan kommer tas av det härskande landet.
Vasallstat. Jo. Eller kanske tilloch med snäppet lägre. Jag tänker torped / legoknekt åt Kina.
Men vad tråkigt då för Putin som ju dragit en lans för stormakters rätt att behandla mindre grannar som lekbollar. Det måste ju bli en väldig besvikelse när insikten når honom att hans roll i den nya världsordningen inte är stormaktens, utan vasallstatens. Nolla!!!
🇵🇱Polish MiG-29 aircraft may appear in Ukraine in about six months, – ex-Minister of Defense of Poland.
“The transfer of the remaining Polish MiG-29s to Ukraine will depend on the schedule for the delivery of F-35 aircraft to Poland, which are supposed to replace them. I think it could take about half a year,”
– emphasized Janusz Onyshkevych.
📄In addition, he appreciated the recently signed security agreement between Ukraine and Poland in Warsaw. According to him, it has “significant practical and political significance”
https://x.com/TreasChest/status/1814955634061607063
Varför kan inte Portugal, Spanien, Frankrike, Belgien eller Nederländerna frambasera 20st av sitt jaktflyg till Polen så kan Ukraina få Mig-29 idag?
Snabbt, smidigt, enkelt..om man är lösningsorienterad
En del tummar sitter väldigt hårt och väldigt långt upp i r*ven.
Här får vi intressanta antalsuppgifter igen
I know how many people we lose every day, for me this is a very painful and important issue, – Zelenskyi
“At the same time, the difference between the killed and wounded between us and the Russians is very large. If we have 1 killed for every 6-8 wounded, then they have every second or third.”
Film, ej översatt
https://x.com/front_ukrainian/status/1814962678932058470
Och 80% av UA sårade återgår till förband.
Jo, något sådant brukar vi väl säga
🇺🇦46th Brigade repels 🇷🇺Russian attacks on the Mariinka front
Film. Varning!!!
https://x.com/front_ukrainian/status/1814954680755142672
T-90M har huvudvärk
Bild
https://x.com/front_ukrainian/status/1814954697045749822
Översatta filmer med Zelenskyj
President Zelensky: “Who said Putin does not simply want us destroyed? He does. He wants the return of the USSR, under his control, until the end of his days.
That’s this person’s plan. And if he sacrificed 500,000 people of his country, who says he wouldn’t want to kill another million of us?”
https://x.com/wartranslated/status/1814984191903162700
President Zelensky: “We can end the hot stage of the war before the end of this year … It doesn’t mean that all territories must be recaptured … But we must be strong on the battlefield … we need to take steps to force it to retreat … this will give (us) better position at the negotiating table.”
https://x.com/wartranslated/status/1814989166901440555
Så tragiskt att 🇺🇦 inte får skjuta bort orchbaser inne i Mordor med sina allierades vapensystem. Skulle minska antalet dödsoffer rejält. 🙁
Inte bara tragiskt, utan cyniskt
Drönarlokalisering. Dylikt tror jag vore väl värt för Ukrainas allierade att investera i!
https://x.com/GrandpaRoy2/status/1814716747959910860
https://x.com/GrandpaRoy2/status/1814716859683647907
The Ukrainian “Pluto” drone detector has a sophisticated amplifier and analyzer that can detect drone signals up to 70km.
Because it would be overwhelmed at the front line that teems with drones, it’s meant to protect rear areas against longer range recce and strike drones.
Pluto can now communicate with the Ukrainian Plastun-RP3000M, a man-portable tactical direction-finding system.
Plastun gives accurate bearings of radio sources, that in combination with systems in other locations can yield a precise geolocation of the emitter.
Russian propaganda continues to actively promote the idea of meat assaults on motorcycles. The only complaint is that they started too late. As in, when a large number of proper combat vehicles have already been burned.
Översatt text
https://x.com/wartranslated/status/1815025338864333037
Detta bör vara ökände propagandisten och svinpälsen Sladkov
Jag har också sett Ayden et.al hylla motorcykelskyttet.
En kspskytts våta dröm, köttvågor på mc. Dom kan inte skjuta tillbaka, kan börja brinna och är inte omgivna av pansar.
För en gångs skull befinner jag mig enig med ryska propagandister. Hurra för ryska MC-stormningar! Mer sånt, det ger fina siffror i rapporten morgonen efter.
The powerlifting champion of Ukraine and Europe Andriy Mazanovych died defending Ukraine from russians. He will not be able to participate in 2024 Paris Olympics because russians killed him
https://x.com/rshereme/status/1814770292339974270
Och där lämnade Biden presidentracet.
https://x.com/JoeBiden/status/1815080881981190320
Noterbart är att han dels sitter kvar tiden ut (vilket är väntat) och inte endorsar Harris.
Nu kom endorsement av Harris:
“My fellow Democrats, I have decided not to accept the nomination and to focus all my energies on my duties as President for the remainder of my term. My very first decision as the party nominee in 2020 was to pick Kamala Harris as my Vice President. And it’s been the best decision I’ve made. Today I want to offer my full support and endorsement for Kamala to be the nominee of our party this year. Democrats — it’s time to come together and beat Trump. Let’s do this.”
https://x.com/JoeBiden/status/1815087772216303933
Mark Halperin var hyfsat rätt på det redan i torsdags:
https://x.com/MarkHalperin/status/1814049842790006837
18:07 Bilder föreställer två Tu-142MZ “Bear” mod 4
Högvärdiga mål.
Hoppas UA siktat in sig och det smäller där i natt.
Vem blir det nu då?
https://www.dn.se/direkt/2024-07-21/joe-biden-hoppar-av-presidentvalet/
Gärna en yngre förmåga.
Det får vi verkligen hoppas! Och någon som kan sno till sig “the swing states”!
Blir svårt att hitta en äldre förmåga
Jag hoppas på Blinken
👍
Håller med, Blinken känns som ett stabilt alternativ.
Blinken alla dagar i veckan, men han kanske har andra planer.
Blinken for president!
BRAKING!
Biden hoppar av.
Trea var ju inte så illa.
BIDEN HOPPAR.
Nylander äger 😎
Biden var först, så du var fyra 🙂
Inte helt oväntat. Men vem tar stafettpinnen, Harris ? Newsom?
Biden har redan stött Harris, men hon behöver ju nu en vicekandidat. Det skulle kunna vara Blinken.
Den där förstod jag inte?
“Instead, we must take the initiative and make Putin fear our next move, not the other way around.”
Det klokaste jag sett på länge!
Tack LW💪🇺🇦
Hear hear!
👍
Who could replace Biden as Democratic nominee?
http://www.bbc.com/news/articles/c80ekdwk9zro.amp
Förslag för två dagar sedan.
Förslag för ett par veckor sedan.
http://www.aljazeera.com/amp/news/2024/7/8/who-could-potentially-replace-president-joe-biden
För nästan en månad sedan.
https://www.reuters.com/world/us/how-democrats-could-replace-biden-presidential-candidate-before-november-2024-06-28/
Du kan bara inte låta bli, eller hur? 😕
Jag är väl en av de som varit mest negativ att prata presidentval här i tråden.
Jag tom. mailade LW och bad om en tråd för att slippa avhandla presidentvalet i denna tråd.
Jag hade bara inte koll på att den fanns.
Sorry!
Förlåt, Surtrutn.
Har jobbat med båten hela dan, ekot kvart i fem berättade att Biden tänkte fortsätta, innan de övergick till att berätta vad ryska krigsministeriet har på hjärtat. I kombo med någon slags Serengeti-migration av husbilar och husvagnar på vägen hem.
Och så skrollade jag bakifrån. Visste inte att Biden gett sig, och där var en blöt mås med ett fyrverkeri av amerikansk inrikespolitik. Mea Culpa. 😔
Tack!
Känns som en bra förklaring.
Ursäkten accepteras med hjärt och hjärna.
💙💛🧠
Varför finns det en hjärnemoji?
Tack själv ☺️
Känns alltid lite kymigt när man beter sig korkat. Speciellt om man precis rantat loss i två timmar över den j-a jubelfåne till trafikinspektör som släppt loss alla idioterna ute på vägen 😳.
Hjärnemojin, jag tycker det är konstigare att den är rosa, än att den finns. Är inte hjärnor grå? Eller är det bara en myt som Agatha Christie slagit i en?
(Det finns exempelvis zombie-emojis. Specifikt både en manlig och en kvinnlig. När känner man behov av dem? 🧟🧟♀️)
Ha, ha!
Nej, jag vet faktiskt inte heller när jag skulle behöva en zombie-emoji.
Surtrutn, det finns en separat artikel på bloggen om Bidens avhopp
Tack!
Jag hade inte sett den.
Tillbaka till Ukraina ( det finns ju en avhopparetråd😉)
Svensk krigare skrev lite om Ukrainas egentillverkade Neptun
https://blogg.svenskkrigare.com/2024/07/20/ukrainas-kryssningsmissil-neptune/
Tack!
Neptune kan bli det närmaste vi kommer till en game-changer.
Intressant, tack för länken 👍
Ukrainare säljer krigs souvenirer för att köpa drönare.
https://www.cbc.ca/news/world/ukraine-volunteers-sell-war-trophies-fundraising-1.7264192
Hmm: https://www.youtube.com/watch?v=aM3BRKQ44CE&ab_channel=UWC
Tveksam,,,
Det är simulator.
Du har nog inte Su-57 på någon flygbas på Krym
Nu är det väl läge att flyga över 30-40 F-16 medan det råder full förvirring i US?
A Few Good Men
In times of trial, they stand tall,
The leaders answering the call.
Biden, from the land of the free,
And Zelensky, from Ukraine’s plea and the blogging people of Cornucopia.
Through winds of change and storms of fate,
They gather strength, refuse to wait.
One from the West, with wisdom old,
One from the East, with courage bold.
A bunch from Sweden that do not do what they are told!!
Their nations watch with hopeful eyes,
As darkened clouds cross troubled skies.
But in their hearts, a shared resolve,
To see their peoples’ woes dissolve.
Biden, with his seasoned hand,
Guides his home, a steady stand.
Zelensky, with a fearless stride,
Leads his people with rising pride.
Cornucopia with all the good brainstorming that us guide!
Together in their quest for peace,
They work to make the conflicts cease.
A friendship forged in trying times,
A beacon bright, through harshest climes.
A few good men, to lead the way,
To brighter dawns and peaceful days.
For in their hands, a future gleams,
Born from the strength of shared dreams.
Ett litet försök att hedra de som hedras bör…
Zelenskyy, Biden (även om vi inte exakt vet vilket tryck det finns där?) vår LW, Johan no.1, den gamle, Erik14, perra55g, matsextrude, masja, whylian, osv. Ni är många som gör denna plats värd ett besök varje dag …..
Det finns många, precis som du säger.
Ett givet namn är också Jahojariaho
🙏
👍 Som ERIK14 skrev, du får addera dig själv till listan!
Absolut!
Jari är en stor tillgång på tråden !
👍
Så Biden gav sig.. Det var med rätta.. Att presentera Zelinski som “Putin” på Nato TM bör ha varit droppen.. Så fick jag rätt igen. Nästa amerikanska president lär heta Blinken. Antingen Blinken eller så blir det Trump.. Jag hoppas att Blinken ställer upp, han är allt som alla andra inte är. En rocker med hjärtat på rätta stället!
Det finns en ny separat tråd om Biden.
Gå dit då! Och läs där..
Peter K.
Varför detta tonläge?
Ja du.. Varför? Vissa klarar inte av dom höga tonerna. Man får försöka finna ett mellanting.
Frida stranne (självutnämd expert/logoped i Halmstad) rysslandsvänn och U.S.A hatare.. Är snabb på´t. Kanske hon vädrar oro måhända? Kärringen skriver vad hon tror om utvecklingen.. Jag länkar inte, det vore att gå Krökels ärenden..
ang. det som står i en annan tråd och som ej bör behandlas här. Gäller Bidens avhopp…
Kvällsrapporten, Noel
No confirmed significant map changes today
🛥️ Two KS-701 “Tunets” patrol amphibious boats destroyed by naval drones in lake Donuzlav, Crimea, – CyberBoroshno
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3kxswllkc6226
Du tror fortfarande på Biden eller?
Känns onödigt att kapa annat ämne för frågan.
Nåväl, jag tror demokraterna har en mycket tuff uppgift framför sig. På typ 100 dagar ska man ena sig. Helt. Få fram en väldans massa pengar till Kamala. Sälja in henne som kandidaten. Trump kommer inte att bjuda henne på alltför många tv-debatter och gratis reklam. Förhoppningsvis är det inte alltför mycket betydelse hos mellangrupperna att det är en kvinna eller icke helvit kandidat. Jag har för dålig koll för att veta hur hon går hem i svingstates.
Så min tanke är att man får jobba rejält.
Med det sagt, det finns en del möjligheter nu att slå mot Apelsinmannen, tex hans höga ålder (Dengamle är den ende som inte har åldrats) och alltmer påtagliga demens.
Coolt! Differentialekvationer för att beskriva krig.
Trent Telenko refererar till Lanchesters lagar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lanchester%27s_laws
Solve differentialequations, not war.
Den slogan slog aldrig riktigt på 60-talet
Hade varit en underbar slogan!
I början av 70-talet läste jag matematik på universitetsnivå men umgicks mycket med socialhögskolestuderande på fritiden. Bra att säga att jag tycket om matematik gjorde att jag betraktades med misstänksamhet av vissa. 😄
A study conducted by the Russian The Bell newspaper has shown that at least 650,000 people have left Russia since the war in Ukraine began. The figures were obtained by analyzing statistics from each of the accepting countries (not all countries reveal their statistics).
Visa-free destinations:
Armenia (110 thousand people), Kazakhstan (80 thousand),
Georgia (74 thousand).
Unexpectedly, the United States, where Russians have begun to apply for asylum in large numbers, also joined the ranks in terms of the number of people left – 48 thousands of Russians moved to this country.
Israel is also in the top in terms of popularity, where about 80 thousand Russians moved, but there was also a significant outflow due to the war.
As for European countries, according to statistics, Russians more often went to:
– Germany (36 thousand Russian citizens went there);
– Spain (16 thousand);
– Netherlands (12 thousand);
– about 30 thousand Russians moved to Serbia.
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1814716077164666881?t=DDqdycUqcmXG84O1GDeztA&s=19
Ni med Teslor! Det är ingen statussymbol längre.. Kör dom till skrotnisse (i närmaste kommun) inte till någon tesla verkstad, ni har råd. Erkänn sedan att ni investerat i en putinvänlig skitbil och be om ursäkt till er själva. Erkänn att den ni trodde var en frälsare egentligen var en falsk profet, full av skit, BERÄKNANDE X=Z stinkandes ruttna baljväxter.
Detta gäller i allra högsta grad bloggaren själv..
Ser mina barn en Tesla ute på vägarna idag, säger dom inte längre Wow! De säger “Titta pappa! En Ryssvänlig bil.”
Hörru Peter, varför inte lugna ner dig en aning?
Som du far ut mot allt och alla kan man tro att du bör åtgärda något inom dig.
Ta hand om dig!
+1. Instämmer!
Fel tonläge. Igen.
Varenda natt så kommer dina aggressiva fylleinlägg. Sök hjälp!
Ni tycker det går bra att skänka bort andras (mycket lilla) trygghet, i form av ett Svenskt militärt försvar. Det är ni! Ni som kan fly hals över huvud om det går så illa, vilket ingen tror det kommer göra, men vissa har råd att vara beredda, andra inte. Ni kan inte ens skrota era Teslor, fast att ni spyr galla över “Elon Muskovitch” varje dag! Istället skänker ni pengar till Ukraina, för att lätta era samveten samtidigt som ni spånar och spanar, sparar till den senaste “X” Tesla modellen..
Hur hjälper det Ukraina att någon skrotar sin fullt fungerande Tesla?
(Nej, jag äger inte en Tesla).
En fråga: är du full när du kläcker ur dig dina människofientliga rants på nätterna eller är det något som drivs av ångest bara?
Hmm.. det är världens mest såla bil 2023, oavsett bränsletyp. Det är nog inte många som vet vad VDn heter.
Så du tycker att jag ska vaska all min övertid och jobb på alla storhelger 680 tusen kronor för att du fått en feeling på fyllan.. glöm det grabben. Ta hand om dina barn och lägg dig inte i mitt liv. Tack.
TU-95:orna på bilden är definitivt inte grundversionen “Bear-A”, men de kan vara vilken annan version som helst.
Though it has a declining population, Russia had to invest massively in cemetery expansion
2024 is not over yet…
Covid? Or the 3 day special military operation? 😁👇
Stapeldiagram
https://x.com/PStyle0ne1/status/1814763082641777108
“Lillklockan klämtar, till storklockans dön, lövad står kantorn vid porten.
Och vid de skrålande gossarnas bön, helgas denna orten”
I just fallet Ryzland kan man nog med hänvisning till samma poem även lägga till frasen ”vi är torstiga alla” som bidragande orsak till antalet frånfällen – även om det knappast är någon nytillkommen dito…
Bekräftelse
The German “Patriot” has arrived in Ukraine. I want to thank Germany and the United States for this step, — Zelensky
In heaven we will be able to do much more. Now we can already say that our air defense is being strengthened
Film, ej översatt
https://x.com/front_ukrainian/status/1815088514263925152
👍
The process of demining Ukrainian territories
The State Emergency Service of Ukraine uses a modern demining machine MV-4, which was developed in Croatia.
Film
https://x.com/nexta_tv/status/1815075422369091702
The Security Service of Ukraine used drones to destroy 284 units of Russian military equipment in one week. Including the famous Russian tank-sheds.
The Russians use protective structures on the armour of tanks to protect them from FPV drones (example in the photo
Film+bild, som väl har varit uppe förut
https://x.com/nexta_tv/status/1815020951651680616
God morgon!
1050 KWIA
18 Tanks
17 APVs
51 Artillery systems
2 MLRS
4 Anti-Aircraft systems
73 UAVs
102 Vehicles and Fuel tanks
21 Special equipment
Slava Ukraini
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3kxtu5o2uqf2h
https://x.com/MatsExtrude/status/1815243207522803990?t=9_-S6k4XwOJOc217grVzTQ&s=19
Wow, nu är det storbank igen!
Boing boom tschak
Tack Matsextrude !
102 fordon!!
Är elsparkcyklar inräknade i dessa…? 😉
Man tackar 🙏
God morgon! Både artilleri och fordon återhämtade sig.
https://mastodon.nu/@plasterjagaren/112828531435377516
Mycket bra rad 💥
21 special, rekord?
Tangerat rekord väl?
Fin rad iaf 🔥
Hm, vehicles och special sticker ut trots att vi är vana vid höga nummer.
Trent Telenko beskrev Lanchesters lag och sammanfattade den som att det går snabbare och snabbare för Ukraina att slå ut en ny generation /XYZ/ än de tidigare grnerationerna. Kan illustreras som att RU är ute på ett allt mer sluttande plan.
Yipppiiiii 😃!
I det här fallet handlar det väl mer om efter hand äldre generationer av utrustning snarare än nyare?
Och dessa är förvisso rimligare lättare att slå ut med moderna vapen så det är inte heller oväntat att antalet accelererar – men någon gång borde det sina tycker man.
Jag hoppas att elscooters inte är med i Specialkategorin 🙂
Boom, motherfyckers.
Nej de torde räknas som ”fordon” – till vilket även cyklar hör rent juridiskt åtminstone i Sverige.
Man kan undra hur hästar kommer att rapporteras när ryzzarna grävt så djupt i ladorna att det blir dags för kavallerichock…
MXT, det måste känts skönt att få använda siffertangentbordet lite mer igen. 🙂
😄👍
Vi går faktiskt mot rekordsiffror i flera kategorier igen för månadsbokslutet 👍👍👍👍
Härligt, då får jag anledning att fira med en stänkare i eftermiddag 🥃
Autocorrect, storbonk skulle det vara. Har inte hört att så mycket av storbankernas rekordresultat för Q2 har gått till UA
Min hjärna autocorrectade så jag läste storbonk redan första gången! 😄
Dagens ryss. Fragment av ryssland och den mystiska ryska själen.🪆
https://x.com/BeRuzzia/status/1814301318112002476
Måste vara någon ur elsparkcykeltrupperna, som är hemma på permission, med sitt plundringsbyte.
😄
😂
😹
🤣
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
Godmorgon Perra den kloke och alla andra.
Jag såg vad du gjorde där 🧐.
God morgon, vi ger aldrig upp!
God morgon, nej vi ger aldrig upp!
God morgon Perrag55 och alla andra!
God morgon!
Dags att vakna!
UPP OCH HOPPA SOM EN
LÅDA
SNART F-16 RYSSLAND FÅR
SKÅDA
Melodi: Sixteen Tons 🎶
(C.C.S)
👍 Som vi (och ryssen) väntat!
Här är förresten en film från första bekräftade skarpa flygningen med F-16 i Ukraina:
https://youtu.be/N-Rt0WrDY-Q?si=JJeL-9O4Um41m7gJ
Wow 😮
Och vilket häftigt plan det måste vara som filmade.
Fantastiskt 👏
Jag spelade det där, det var grymt kul! Men jag visste inte att det fanns i färg! Och ser ut som att han har något slags grafinkort eftersom det inte hackar som jag minns det.
(Inte bitter)
😹😹
🛩️💥❤️🔥
Kan!
👍👍
Tummen upp!
Du, Den Gamle,och jag delar i stor utsträckning intresse för gamla hederliga klassiska låtar!)
Och vi delar förmågan att posta inlägg på fel ställe 💪
Så där ja! Tyckte det började bli dags för ett raff att brinna igen!
“Tuapse refinery this morning
Russia is fvcked”
https://x.com/PStyle0ne1/status/1815273916853580039?t=_ypYsUhbA-nBNeP9bBYsSg&s=19
Film på drönare.
https://x.com/wartranslated/status/1815260147259789344?t=q81v7X1enMVBl66jkl81Fw&s=19
Johan kommer att döpa dig till MXT no.1 efter den där filmen 😇
Trodde det var en oljedepå men visst är det ett raff, nu uppdaterar vi listan 🤩🤩
Vi är tillbaka med störtbombade raffinaderier 💥💥💥
MXT, du får härmed hedersbetygelsen att kalla dig själv för MXT no.1 på annandag jul, påskafton och midsommar mellan 08:00 – 13:30.
Tackkortet kan du skicka till min bluesky inbox 👍
😂
Sååå storsint 😂
Jag vet idag har jag en givmild dag 😎
👍👍
🤣 Jag tackar allra ödmjukast, vilken ära!
Undrar hur jag ska fira det? 🤔
Bolognesechips? 😇🐒
Så klart, och med ranchdip + Mariestad!
Underbart!
Som f.d. pyroman började jag få lite abstinens…
Darth Putin är upprörd..
“This is annoying. Spent ages programming bots to tweet about Biden’s age. Now have to make them racist & sexist.”
🤣
😂
“Ukrainian UAVs reportedly also attacked the airfield in Morozovsk, Rostov region. Now there is a fire. As usual, Russian sources claim all drones were shot down.”
https://x.com/NOELreports/status/1815269683513241706?t=jKqpdBuvJN9eOcFl9VDbEQ&s=19
“Around 75 drones attacked Russia overnight, causing a fire at an oil refinery in Tuapse. Russian sources claim that their air defenses shot down 47 drones out of the 75. The Russian Ministry of Defense reported intercepting drones over the Rostov, Belgorod, Voronezh, and Smolensk regions. Additionally, they allegedly shot down 8 drones over the Krasnodar region and 17 over the Black Sea.”
https://x.com/NOELreports/status/1815268680269197785?t=GPkbTZffypSp3PVZ8BhqVA&s=19
👍😃
“🇷🇺 russian grandpa who was stupid enough to go to Vochansk says:
“there were 300 of us, I’m the only one left”
https://x.com/NAFORaccoon/status/1815079464075764121?t=Aeg1GNu3DO5OC0xhV2iDUQ&s=19
🤷
Vilka tror ni kommer att få skulden?
“💥 City of Apsheronsk, Krasnodar territory, russia. A gas explosion occurred in a local shopping center, injuring minimum 10 people. They write that some of them are under rubble.”
https://x.com/albafella1/status/1815263647498698855?t=zXT189abPDxR3YclTpWNdg&s=19
Läste rubel istället för rubble, och började fundera på om inflationen äntligen lett till något…
Börjar misstänka att F-16 inte behöver oroa sig så mycket för ryskt luftvärn när de väl anländer.
“Volgograd🇷🇺 Ukrainian drones in the sky.
S-400 is best air defense system in the world.”
https://x.com/BeRuzzia/status/1815261193520439734?t=6eA8aF9p-2-4XzcBG0Fxgw&s=19
Det hade ju varit intressant att se vad som hände om Ukraina slog in några drönare i Putins datjor. Blir nog en stämningssänkare för bunkersmurfen.
Det är nog de sista ställena som fortfarande har gott om fungerande LV, det kanske vore svårt, men roligt om det skedde.
Ryssland förlorade den strategiska bombkampanjen redan tidigt 2024.
Jake Broes senaste:
https://youtu.be/ki1S0iOLVfI?si=e7lFc8srgIBSWH4I
Storbonk med tangerat rekord för specials!💥🔥🌻
Lejoninna https://x.com/vik8867dn/status/1815288050617860550
Glöm inte Måndagsrörelsen idag, ni som kan, 12:00 Norrmalmstorg. Operator Starsky kommer vara på plats men har inte planerat att tala.
I den ryska staden lipetsk så brinner det väldigt mycket på södra sidan av floden som är ett stort industriområde
https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#d:24hrs;l:fires_all,earth;@39.65,52.58,11.92z
https://maps.app.goo.gl/KaHds216oU2umniP9
Kanske borde skrivit industri-distrikt.
Nu när jag snurrat över det ett tag med google maps, så ser jag att det är ett stort stålverk, jag räknade till minst 3 masugnar.
Det kan vara deras normala processer också, på många ställen i världen hällar man ut slaggen på backen bara, 1000-1400 grader varm, avger gott om IR-strålning.
Japp, falskt alarm av mig, det ser alltid ut sådär på det stället.
Nu har jag lärt mig lite om FIRMs.
Sedan har väl Ukraina drönat Lipetsk minst 3-4 gånger under våren/sommaren. Så det var ingen dum ursprungstanke
Det är ju ett väldigt stort stålverk, ungefär i samma härad som Azovstal i Mariupol, så det producerar nog över 5 miljoner ton om året.
Det var mitt första försök att kolla vad man kunde hitta med FIRMS, så jag hade inte hittat alla finesser, nu vet jag hur jag kollar historik, och inser att man måste kolla någon vecka bakåt för att inte luras av normal aktivitet.
Ny tråd!