Igår körde vi hem från mina gymnasieföreläsningar i Mora och trots att det var dryga femtio mil, så laddade vi inte Teslan, utan kom hem efter sju timmar med god marginal kvar i batteriet. Dock gjorde vi till skillnad från brännbilister pauser för vätska in och vätska ut på vägen, då vi inte hade med oss de vuxenblöjor som fossilbilister har när de envisas att de ska kunna köra tio timmar utan stopp.
Utifrån loggningen i Home Assistant påbörjades hemresan klockan 13:35, eller fem minuter efter föreläsningens slut då Teslan precis laddats upp till 100% vid Tesla Supercharger i centrala Mora. För övrigt en av landets bästa placeringar av en Supercharger, just intill centrum inklusive hotell.
Som alla vet ska inte elbilar stå laddade 100%, utan Tesla rekommenderar en laddning på 50 – 80% till vardags, så den laddades upp till 100% precis innan avfärd. Exakt nivå på laddningen hemmavid brukar jag låta elpriset avgöra. Med negativa elpriser och sedan bara några ören körde jag upp bilen till 80% igen, annars är 70% standard och 50 – 60% om elpriset är skyhögt till extremt.
Det första estimatet var att vi skulle nå hemmet dryga femtio mil bort med 18% kvar i batteriet, men på grund av köer och en del accellerationer exempelvis efter vägarbeten och andra situationer, som inte finns med i estimatet, så nådde vi hemmet på 8% klockan 20:30, som sedan sjönk till 7% medan bilen lugnade ner sig lite.
8% är fortfarande ca 45 km i marginal och gott om utrymme – som avståndet från oss in till Göteborg. Som lägst var estimatet kanske nere på 5% kvar i batteriet, men steg upp till 11% igen när man väl nådde Dalsland med färre möjligheter till att förbruka mer än beräknat. Sedan gjorde vägarna från Trollhättan till efter Landvetter flygplats återigen att förbrukningen översteg planerade nivåer och det blev alltså 8% i slutändan.
Brännbilister brukar kräva att man ska kunna köra i tio timmar och 1 000 km utan att stanna, och att de därför inte kan skaffa en elbil. Nu körde vi förvisso bara sju timmar utan att ladda, inklusive två pauser för vätska in och vätska ut. Det är ju alltid gott med färskt kaffe och att kunna gå på en vattenklosett istället för att likt brännbilisterna ha vuxenblöja på sig och dricka kallt termoskaffe, så man slipper ta de där pauserna.
Vi körde kort sagt förbi både Supercharger Torsby och senare även förbi Supercharger Grums, och stannade istället exempelvis på den prisbelönta OKQ8an i Sunne.
Man kan nog bara hålla med. Mycket trevligt bemötande från personalen och bättre kaffe än brännbilistens termos.
I sig är det inget märkvärdigt. Estimerad faktiskt räckvidd på Teslan hade varit 503/0.82=613 km givet omständigheterna inklusive motorväg från Trollhättan, och stötvis på andra platser. Detta givet att man kör enligt estimatet och inte ryckigare än så. Så kan det bli när man har en bil som är strömlinjeformad GT istället för en högbyggd SUV med nittiogradig platt front som på Volvo.
Nya uppdaterade Tesla Model 3 lär nå motsvarande nivåer där Model 3 Long Range är listad som 629 km enligt WLTP. Min Model S är listad på 634 km.
Det är förstås skönt att slippa ladda på vägen, men det blir ändå pauser. Fördelen är att man kan välja exakt var man tar dessa, vilket är bra på sträckan på grund av få Superchargers. Längs stråken Oslo – Göteborg – Malmö eller Göteborg – Stockholm så är det dock ett ickeproblem, då det kryllar av Superchargers numera, som tätast med 21 km mellanrum.
Tidigare har vi kört från Stockholm till Göteborg utan att ladda. Kortare tid dock, mer drygt fyra timmar än sju timmar, och högre förbrukning på grund av motorväg större delen av sträckan.
Duger dock inte för brännbilisten, som vill kunna köra Stockholm – Göteborg – Stockholm utan att ens stanna för att lasta ur bilen. Oklart varför man till att börja med ska köra fram och tillbaka utan att stanna dock, men vem ska försöka förstå brännbilister egentligen? Är det då inte bättre att stanna hemma redan från början?
Det har rent av börjat dyka upp elbilar som inte är SUV:ar även från andra bilmärken än Tesla. Exempelvis VW ID.7 och Hyundai Ioniq 6 med 614 km i räckvidd.
ID.7 Pro ska rent av kosta 664 900:- SEK utan tillval eller omval och alltså ligga under den magiska 700 000-gränsen för tjänstebilar, vara stor som Tesla Model S (som kostar nästan det dubbla) och ha 618 km i räckvidd. Antagligen den smartaste tjänstebilen och elbilen för långköraren idag. Företagsleasingavgift på drygt 4000:- SEK ex moms vid 1 500 km om året också. Privat billån på drygt 5000:- i månaden.
Själv bor jag på landet med en km privat grusväg med brant uppförsbacke och har lite svårt att förstå varför man ska ha en SUV. Fyrhjulsdrift, absolut, men varför behöver man en SUV? För att kunna köra över cyklister i stan utan att skada underredet? Oklart och verkar vara en ärligt talat idiotisk anledning för att ha en SUV.
Vill och kan du köpa (leasa) en Tesla använder du denna länk för att beställa en Tesla och får en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
241 kommentarer
Ang SUV:ar så får man inte glömma de massiva hjul de rullar runt med. Kostar inte gratis att accelerera med dem. Och de är inte 205 breda heller Och så det uppenbara luftmotståndet. Och all onödig vikt när bromsar, chassi och drivlina skall dansa i takt.
Fyrhjulsdrift för det fåtal som behöver det är väl ok. Men bilbranchen har lurat alla att köpa stora och dyra komplexa bilar.
Plus dyrare att ersätta.
Plus SUVen får mer insekter fram. På förra bilen blev de inget klet alls.
Själv kör jag sjusitsiga WV Tiguan allspace.
Dyr i drift, men praktisk och rolig när man ska till havet och bada . Kör för lite för att det ska tjänas med en elbil. Kör mellanlånga sträckor (ca 1,5 timma) fast sällan.
Just däcken verkar vara senaste saken som fossil-bilister verkar ha problem med gällande elbilar.
Elbilar är tunga men inte SÅ mycket tyngre jämfört med liknande fossil-bilar (särskilt inte laddhybrider).
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/dackkostnaden-skenar-for-elbilar/
Här är en artikel som jag sett flera gånger plockas upp av fossil-bilister i kriget mot elbilarna.
Man tar en relativt normal fossil-bil med relativt små däck och antar att de håller i 4000 mil – sen jämför man med en SUV med mycket större däck (dyrare) och antyder att den enorma extra viken på elbilen gör att däcken bara håller i 1000 mil.
Milkostnad fossilbil – 1,80 per mil
Milkostnad elbil – 17,00 per mil.
Hux flux fick man krigsrubriken “Från att ha varit en mindre del av driftskostnaden till att motsvara en rejäl del av kakan – däckkostnaden för elbilar kan bli extremt hög. I värsta fall 900 procent högre”
“900% högre däck-kostnad för elbilar” – blev nu en del av fossil-bilisternas (eller bara elbils-hatarna) arsenal.
Man jämför alltså 215/55 R17-däck med 255/45 R20-däck och antar att de större bara håller en fjärdedel så långt.
Man nämner inte att däck-kostnaden för en motsvarande fossildriven/laddhybrid SUV har lika dyra däck och väger nästan lika mycket.
Ee uppsättning däck till fossilbilen – 7200 kronor.
En uppsättning däck till elbilen – 17000 kronor.
Det är ju flera faktorer som avgör att däckkostnaden för en elbil kan vara högre än förväntat. Förutom vikten, som du tar upp, så har ju också elbilen högre drivmoment vid start – vilket sliter mer – samt speciellt framtaget däckmönster och gummiblandning som visserligen minskar rullmotståndet och ökar räckvidden men också minskar livslängden för däcken.
På vår el-bil kan man välja hur kraftigt man vill accelerera! 🙂
Det är lite äpplen och päron här.
Om man jämför Tesla Model 3 med en motsvarande bränslebil med samma karosstyp, sedan, så är de i ungefär samma viktklass och samma däckspriser.
Skillnaden är bara i effekten, och hur lätt det är att dra iväg med skrikande däck.
Gör man det senare så får det effekter på däckslitaget. På en ny bränslebil (med tillräckligt bottendrag vilket då direkt oftast utesluter allt utom prestandamodellerna) är det mycket svårare att göra det eftersom motorstyrningens elektroniska gaspedal hindrar (mer eller mindre kraftigt) att man direkt i startögonblicket går till full effekt – delvis t beroende på emissionskrav.
På en äldre bil med mekaniskt kopplad gaspedal med tillräckligt bottendrag kombinerat med automatlåda är det inget problem att dra iväg med skrikande däck varje gång, med ett matchande däckslitage. Skillnaden är antagligen att den äldre bilen ofta är sämre ljuddämpad så man normalt hör de skrikande däcken i kupén, eller ser det på hastighetsmätaren, eftersom dessa bilar också, till skillnad från nyare bilar, har hastighetsmätare som visar utgående hjulhastighet från drivlinan.
Men om man nu inte skaffar en Tesla Model 3 så står valet huvudsakligen mellan ett antal SUV eller SUV-liknande bilar där man ofta får ett viktpåslag på 500+ kg, med påföljande högre däckskostnader. Och en hel del av de kunder som köper dessa SUV:ar skulle antagligen köpt en vanlig sedan eller kombi om valet funnits.
Så kritiken mot däckskostnaden är rimlig för denna (relativt stora) kategorin kunder. Vilket till en viss del beror på att biljournalister inte riktigt gör sitt jobb, när hörde du en biljournalist säga något i stil med “den här bilen kommer att kosta dig en massa extra i däckskostnader för att bilen är så tung, köp en vanlig sedan istället om du vill hålla nere driftskostnaderna”? (Vilket då i praktiken blir en rekommendation för Tesla Model 3 eller någon MG när det rör elbilar.)
Och det är också något som kommer att lösas på sikt, när alla andra bilfabrikanter lärt sig göra elbilar på rätt sätt.
Är ingen större vän av SUV:ar i allmänhet, men i ett avseende är de bra – komforten. När man är två meter lång är det svårt att få till en vettig sittställning utan att drabbas av olidlig träsmak efter någon timme. Inte blir det bättre av att man blivit betydligt stelare med åren heller.
Runt millennieskiftet körde jag en hel del till en kund vi hade och den bil jag helst körde (av de vi hade tillgängliga) var en Volvo V70. I den var det inga större problem att stå ut med E4:an – bekväm körställning och bra stereo, vad mer behövs?
Behöver man fyrhjulsdrift behöver man det aldrig på motorvägen och det räcker med en Suzuki Jimmy för nypris typ 120kSEK.
Jag har ett bra affärsförslag: köp en ny Jimny, sälj den till mig för 150k.
Enligt tyckare har inte bilbranschen lurat köparna att skaffa suv, utan det är köparna som har behov av det.
Känns som du har ett agg mot personer som kör ICE. Själv kör jag hybrid då frugan inte vågar gö över till ren el än. De jag pratat med som kräver 100 mil tanka och sedan 100 mil igen påstår att de kör i omgångar och bara stannar för att pinka. Vet inte hur ofte de situationerna uppstår dock.
Efter elbil i snart sex år har jag fått höra allsköns idiotiska argument mot elbil, så det är mest därför jag skriver som jag gör.
Bättre att bara erkänna rakt av att man inte har råd. Enda argumentet jag köper. Totalkostnaden är dock lägre för elbilen över ägandeperioden, men det fungerar ju inte som argument för de flesta.
Vete fåglarna om det stämmer att elbilen blir billigast över tid för särskilt många bilister numera.
Normalt behöver man låna, nu till mycket högre ränta, eller så är det ett dyrt leasingavtal. Krävs mycket fler mil nu för att gå plus.
För egen del så fortsätter jag med elbil om jag har råd, även om det inte skulle löna sig – det är ett så mycket bättre fordon. Men nästa byte om ett par år blir nog till en bättre begagnad.
När man tittar på priserna på begagnade elbilar så har det inte så stor betydelse om bilen gått 1000 eller 5000 mil.
Den bil-typ vi köpte för ett år sedan annonseras för samma pris idag som då och körsträckan upp till 5000 mil påverkar priset marginellt.
Det finns cirka 500 elbilar i prisklassen 100 000 till 250 000 kronor att köpa just nu.
Naturligtvis ingen Tesla, men bilar för de som inte är så rika.
För de lite rikare finns det 600 bilar mellan 250 000 och 350 000 kronor.
Ingen Tesla där heller (tror jag) men batterier på mellan 35 och 65 kWh.
Över 350 000 kronor finns det 6 200 bilar att välja på varav 150 Muzkbilar från 400 000 kronor och uppåt om man nu gillar Elon extra mycket.
Det är säkert som du skriver, att många inte har råd, som är det egentliga anledningen. Däremot kan du inte hävda att det finns laddare vid varje stopp du gör när man behöver kaffe/toapaus. Därmed har en bensinbilist fler möjligheter till stopp. Så länge det finns fler bensinmackar än laddstationer håller det argumentet fortfarande och då är inte priset det enda som du hävdar.
Nej. Det finns fler laddstationer än bensinstationer. Gå in och kolla på kartorna över laddstationer.
Min erfarenhet är att brännbilister inte har koll. Och varför skulle de ha koll, lika lite som jag bryr mig om var det finns bensinmackar.
Det blir ju lite bedräglig jämförelse.
De flesta laddstationer är av sådant slag att man inte vill använda dem.
Du pratar ju bara om Supercharger t.ex.
Det finns färre superchargerstationer än mackar. Speciellt om man ser på fördelning per ytenhet.
Nu pratade jag om laddstationer där du kan ladda din bil under den tiden du dricker ditt kaffe/kisspaus, annars kan du inte jämföra det med bensinmackar där du tankar en bil på en minut. Visst, du vill visa något med statistik, men det förändrar inte verkligheten bara för du vill blunda för det.
För att citera dig: “Självinsikt och ärlighet är aldrig något att skämmas över.”
Det finns fler snabbladdningsstationer än det finns bensinstationer.
Om du sedan väljer att jämföra laddare från ej kedja mot bensinstationer från ALLA kedjor får stå för dig.
Misstänkte att du fått höra en del kommentarer. Själv har jag kört Oslo – Göteborg ett antal gånger. EN gång körde jag hela vägen utan att stanna för kaffe/toabesök. Man undrar hur de gör som säger att de aldrig stannar.
Finns tillräckligt många tillräckligt snabba laddare för att göra det odramatiskt att köra elbil.
“Dock gjorde vi till skillnad från brännbilister pauser för vätska in och vätska ut på vägen, då vi inte hade med oss de vuxenblöjor som fossilbilister har när de envisas att de ska kunna köra tio timmar utan stopp.”
Tack för dagens garv 😀
Är det billigare att överge en fullt funktionell fossilbil för att köpa elbil snarare än att först köra slut på fossilbilen? Beror ju såklart på hur mycket man kör, men generellt ställer jag mig tveksam.
“Är det billigare att överge en fullt funktionell fossilbil för att köpa elbil snarare än att först köra slut på fossilbilen? Beror ju såklart på hur mycket man kör, men generellt ställer jag mig tveksam.”
Det beror ju väldigt mycket på vad som ingår i begreppet “fullt funktionell” och vilken storlek på bil man diskuterar. Generellt är det ju alltid billigast att köpa en bil som är några år gammal och behålla den till den börjar kosta för mycket att laga, så nej, det lönar sig nog inte att byta i förtid om man inte kör väldigt långt.
Generellt är det billigast och miljövänligast att inte byta bil alls om det nu är det som ska vara utgångspunkten för diskussionen. Dessutom går det ju för sjutton tåg på de flesta sträckor som man snackar om. Så hela debatten är tveksam om man pratar miljö som huvudargument. Hade jag behållit min gamla SAAB 96 och vårdat och skött den så….
Nu handlar det ju inte så mycket om miljön i alla fall känns det som utan mest om varför man motiverar sina dyra inköp av diverse bilar som går på el. Tids nog blir det el rakt av eller något annat alternativ som visar sig ännu bättre. Sen att man köper en SUV eller inte är ju rätt ointressant. Har själv både och och det funkar för de olika behov jag har. SUV har ytterligare en fördel förutom att den ofta är lite bekvämare, nämligen överblicken av trafiken och synfältet som gör att det är lättare att bedöma om det är fritt vid tex omkörningar. Åker man på semester är det dessutom trevligt att kunna se över diverse häckar och staket som skymmer sikten i en vanlig sedan.
Sally:
Läste för en lång tid sen en bok om en gubbe som hade jobb åt SCB eller liknande, att intervjua folk i stugor på landet uppe i Norrland om ditt och datt. Han hade en gammal tvåtakts-Saab som han vårdade ömt (och några reservdelsbilar) och tjänade en stor del av inkomsten som milersättning. Eftersom bilen var så jädra snål (frihjul) och han körde ekonomiskt, kostade närapå noll, gick det plus rätt bra.
Men Hemliga Polisen fattade misstankar om hans vidlyftiga resande och började skugga honom, lika diskret som vanligt. Då drog han på sig vinteroverall och kängor, fyllde termosen och åkte in mellan några timmerupplägg på halvt plogade vägar, där han sen satt och fnissade i timtals åt filttofflorna i trenchcoat och lågskor som frös halvt ihjäl medan de spanade efter hans spionkontakter. Som aldrig dök upp.
Hur ser du på behovet av att kunna dra släpvagn lite längre sträckor? T ex om man för 20 år sedan köpt sig en husvagn pga att man saknar medel för att skaffa en husbil?
Provat det med elbil. Ca 3.8kWh/mil med en e-tron.
Ett av de största problemen är att många laddstationer inte går att komma åt med kopplad vagn.
Jag erkänner; jag har inte råd. Ska jag skämmas nu?
Nej. Självinsikt och ärlighet är aldrig något att skämmas över.
Jag är också Elon Musk. Ska jag skämmas nu?
Självklart ska man inte skämmas bara förr att man inte kan köpa en bil för flerahundratusenkronor.
Nej, numera är det dyrare med elbil än fossilbil. Även om man laddar hemma. Kostnaden för el är dock extremt liten i förhållande till kapitalkostnaden för en elbil.
Bilar är ju kul också. Man kan inte räkna allt i kronor och ören här i livet. Men köper man en ny fossilbil eller elbil idag för samma summa är fossilbilen absolut dyrare på grund av straffskatt och bensin/dieselpriser.
@tandemcykeln
Som elbilist har man verkligen mycket att lära när man läser på nätet. Jag hade ingen aning om att det var dyrare med elbil än brännbil, trots att jag sedan elbilen köptes sällan ser botten i kassakistan.
Kanske skulle gjort en överslagsberäkning innan köp?
Det handlar inte ens om pengar. Det handlar om känslor och okunskap. Det enda relevanta argumentet mot elbilar är att de inte är miljövänliga, bara betydligt mindre miljöskadliga än brännbilar.
Egentligen är det inte svårare än att man tittar på sitt milbehov i kombination med ekonomi. Kör man mycket så skaffar man elbil, om man kör lite så kan man behålla sin brännbil utan dåligt samvete tills det börjar dyka upp billiga beg elbilar. Och nej, oroa sig inte, batterierna kommer inte att klappa ihop. För varje dag som går så visar det sig att de håller bättre än vi trodde.
Till den dagen de inte håller förstås…
Batterier håller väldigt länge om elektroniken hanterar dem på ett bra och lite konservativt sätt.
Det blir dock väldigt dyrt om en del celler går sönder i en elbil.
Se det som ett omvänt lotteri.
Det är väl just batteribiten som man än så länge inte lyckats såbra med.
Det borde inte vara jättekomplicerat att bygga batteripack som går ganska lätt att byta.
Samtidigt verkar batterierna som sagt hålla väldigt mycket längre än många har trott.
Ja, batteriet är nog den dyraste delen i en elbil.
Just därför har Tesla haft en generös garanti på batteri, motorer och drivkretsar – 8 år och 100000 km tror jag. Det hade jag faktiskt nytta av när mitt batteri fick något odefinierat problem och akut måste bytas. Visserligen gick det på garantin och kostade noll, men det tog flera veckor när bilen var inlåst på verkstad. Men utbytesbatteriet var större och nyare, så på det hela taget är jag nog rätt nöjd.
Det finns firmor som “fixar” Tesla-batterier efter garantin. Det kan gå till så att man knipsar bort den cell som pajat – vetefan, men det är väl något med elektronik 😉
Dåliga ursäkter är inte bara förknippade med elbilar. Människan försöker alltid hitta confirmation bias om varför dom just gjort rätt val oavsett.
Själv har jag både en Tesla Y Samt en fosilbil. Så jag står med foten i båda lägren och undrar mest när det gäller långkörare om inte bloggaren är lite bitter över ålderns prostata problem. Oavsett om jag kör el eller fossil så är 50 mil i sträck inte något som helst bekymmer. Visst, har jag barnen med mig så är det så många andra parametrar att tänka på.
Men just raljerandet med vuxenblöjor känns lite fjantigt men överlag håller jag med sig Wilderäng om att det finns otroligt många dåliga ursäkter mot att inte skaffa elbil.
Sen har jag själv kommit till insikten att man sällan kan konvertera folk till sin egen åsikt. Dom kommer endast att söka den sanningen dom vill hitta för att få bekräftat att just deras val, var det bästa.
Helt korrekt analys!
Jag använde din länk för några veckor sedan och köpte en Model Y Standard range som jag haft en vecka nu. Helnöjd, tack för rabatten! Detta är modellen med litiumjärnfosfatbatteri (LFP) som Tesla rekommenderar att ladda till 100% även dagligen. Drar man ned laddgränsen talar bilen om att den vill behålla 100% laddgräns för att upprätthålla batterihälsan.
Förstår inte heller SUV-trenden eftersom de är sämre på allt än en låg enligt mitt tycke. Däremot gillar jag ändå Model Y, den räknas som en SUV hos de flesta men jag ser den mer som en hög kombi med rejält utrymme. Den drar dessutom bara 1,4-1,6 kWh /mil vilket är imponerande för en så stor bil. 60 kWh batteri med denna låga förbrukning räcker mer än väl för mina behov.
Snyggt. Två frågor från en som är 99% ointresserad av bilar, bilkörning samt inte ägt bil senaste 15 åren.
1. Nån anledning till att man inte vill ladda säg 10-15 min vid ex kafferast?
2. Sen när kostar normala bruksbilar mer än 500k? För mig en astronomisk summa… Är det tack vare låga räntor som priserna skjutit i höjden sen början på 2000-talet? Ok, jag förstår att elbilar är värda högre insats tack vare lägre löpande kostnader. Men ändå…
1. Blir en bättre artikel och brännbilisterna hävdar att de aldrig tar rast och således inte kan ladda
2. En vanlig Volvo kostar över 500 k.
1. Så alltså inte skadligt för batterier eller nämnvärt dyrt att ladda på mack?
2. Ja precis det jag upptäckt nu. Men det är rimligt eg?
Jag sneglade lite på basmodellen av Dacia Duster för nästan 10 år sen. Kostade runt 130k tror jag. Sen insåg jag att en sån skitbil vill man nog inte ha (ingen AC t ex, 3 cyl motor? Osv).
Sen dess har jag nöjd mig med att hyra bil vid behov. Behovet i fråga uppstår ca var 3e månad.
Just i mitt fall så har jag gratis Supercharger, så det är där jag laddar om jag inte laddar på destinationen. Händer typ 1-2x om året att jag laddar på något annat än hemma, Supercharger eller destinationsladdare.
Det är inte skadligt för batterierna att småladda normalt. Det är inte nyttigt att ha dem stående på 100%. Antingen laddar du på resan eller när du kommer hem. Samma betydelse för batteriet.
Möjligen är det marginellt bättre att ladda från mer tomma batterier, då programvaran därmed bättre kan välja vilka celler som laddas och prioritera de som är i bäst skick. Givet att man likt Tesla har stor erfarenhet av hur man ska göra för att förlänga batteriets livslängd (=innan det går under 90% av originalstyrkan, det håller i decennier men inte till 90%).
Beroende på batterikemin kan både noll och hundra procent vara dåligt. Har jag inhämtat på Nätet …
Noll kan däremot totalkvadda cellerna, enligt samma.
Dacia har väl också distinktionen att ofta ligga längst ner i säkerhetsavseende.
1990 kostade en Volvo 780 299.000kr ny.
Inflationjusterat är det idag 584 100kr. Så tror priserna på Volvo följt KPI rätt bra. Dock är såklart en Volvo idag, säkrare, bränslesnålare och mer avancerad än en Volvo var 1990. Så man får mer för pengarna.
Inflationen KPI har sedan 1990 varit ca 95%.
Nu tittar du på Volvo 780 – Volvos superbil – fullt jämförbar med en Rolls Royce eller Maybach idag.
Normala Volvos för normala människor kostade 139.900 kr 1990 – dvs en Volvo 740 GL – 15-17.000 om man ville vara värst på gatan med en GLT/GLE.
Ville man köra ifrån Porsche och Ferraris så valde man Volvo 740 Turbo för 192.000 kronor.
Det blir inflationsjusterat runt 272.000 för en Volvo 740 GL och det får man inte en Volvo för idag.
780? Du menar den modellen som man såg en vart femte år för den var så ovanlig pga snordyr?
740 GL som kombi som sagts här ovanför.
780 Bertone. Fulsnygg och cool bil onekligen.
Volvo har nog i sig försökt sig på en klassresa så det är kanske ett svårt exempel. Man får nog titta mer på VW och Toyota om man vill jämföra priserna 1990 mot idag?
T ex VW Passat? Jag hittar inga historiska priser dock…
“Nån anledning till att man inte vill ladda säg 10-15 min vid ex kafferast?”
Vad jag själv tycker så finns det två anledningar.
1) Det är dyrare att ladda borta än hemma eller hos de man besöker (oftast).
2) Laddarna som finns är kanske upptagna.
Förutom detta så är det alltid smart att ladda längs vägen om man ska långt om man, som vi, har en elbil som är anpassade efter våra behov i 99 % av fallen, dvs. närstadstrafik och max 25 mil.
Vi gör kanske två resor om året som är långa, typ 50 – 80 mil. Då kan vi välja att ladda längs vägen ett par gånger eller att bytlåna en fossilbil.
Ok, jag förstår att elbilar är värda högre insats tack vare lägre löpande kostnader. Men ändå…
Man måste inte köpa en ny bil!
Vi köpte en som gått 1000 mil och efter tusen mils körning är min bedömning utifrån aktuellt prisläge följande
Skatt, 300:- kr
Försäkring, 3000:- kr
Värdeminskning, 0:- kr
Service, 0:- kr (ingår i flera år)
Bränsle, 1900:- kr
Däckslitage, 500:- kr
Däckbyte två gånger, 600:- kr
Summa summarum, 6 kr och 30 öre per mil de förta 1000 milen.
OM jag lägger till en elbilsladdare så blir det 16:30/mil istället, men den ger ju huset ett högre värde så jag tycker inte man ska räkna med den eller så kan man anta att den håller i 10 år och då blir milkostnaden 7:30/mil.
Värdeminskning 0 kr? Vad är detta för svart magi?
Jag jämför utannonserade priser idag med cirka 2000 mils körsträcka med utannonserade priser med 1000 mils körsträcka när vi köpte vår bil och de är de samma.
Det kommer säkert inte att fortsätta att vara så, men det verkar som att priserna inte ändras så mycket.
Det kan ju ha med den lågt värderade kronan att göra som gör att svenska bilar köps av euro-medborgare och medborgare i andra länder med starkare valuta.
Under en period fick man 10 % mera för sin Tesla efter ett års användning. Då var det bristen på nya Teslor som påverkade priset.
Det är sådana här saker, som en värdeminskning på noll kronor, som gör att folk inte tar en på allvar. Det är bara ett tips.
Hehe. Ja. Du kanske bör tillägga “historisk värdeminskning garanterar inte framtida värdeminskning” eller liknande. 🙂
Just nu råkar det vara så att värdeminskning är noll kronor de första 1000 milen, men precis som jag skriver så kommer det säkert inte att fortsätta vara så.
Vi bytte bort vår SUV mot en sedan och skillnaden var större än man kunde tro. Innan låg vi runt 1,5-1,7 kW per mil och nu som mest 1,2-1,4. Blir naturligtvis mer framåt vintern, men ändå imponerande.
Dock saknar man lastförmågan lite, samt att ljusbilen blir sämre när strålkastarna sitter längre ner.
Den perfekta bilen finns ju tyvärr inte.
Så om elen kostar runt 1 krona/kwh så är skillnaden 30 öre per mil eller runt 600 kronor per år om man kör 2000 mil om året? Detta på en bil med en milkostnad som ligger på runt 30-40 kronor?
Det låter inte värt det om du saknar lastförmågan.
Ekonomiskt är det inte hållbart, nej. Nya bilen kostade dubbelt mot den förra och dessutom utan någon bonus denna gången. Det handlar väl mer om utrustning och komfort i vårt fall. Nu kör vi timpris och första 1000 milen kostade drygt 150 kronor i el, så jämfört med motsvarande fossilbil blir det nog jämt upp på tre år sett till inköpspriset.
Gömde du inte bort överföringsavgiften nu?
Det är ju ändå billigt att “tanka” el, men rätt ska väl vara rätt.
Är inte 1 krona rimligt inklusive nätavgifter och överföringsavgifter? Kanske inte SE4 då men i SE1-3.
Hur ser din kalkyl ut att du går break even på tre år?
Surtrun: Solcellerna har alddat bilen sedan inköp i maj.
Megga: Kalkylen var en jämförelse på Elbilsmagasinet mellan en motsvarande bensinbil av samma märke.
Du skrev timpris så jag trodde du köpte el via nätet till timpris.
Solceller gör ju kalkylen bättre, men för oss är det helt okej att betala 1:90 per mil för elen i snitt som det blivit de första 1000 milen.
Tyvärr minskar möjligheten att välja bil som passar nu för tiden om man är långväxt. Särskilt i baksätet sluttar taket ofta så att det inte går att sitta med rakt huvud. Alla Teslor utom model X har detta problem. Jag kan inte sitta i baksätet på någon Lexusmodell heller.
Då återstår stora bilar. Ofta saknar de eldrift. Bilar som Skoda Superb och Mercedes E-klass är tillräckligt stora.
Ytterligare ett vanligt problem för långväxta är att backspegeln i mitten ofta skymmer sikten vilket kan leda till otrevliga situationer vid påfartsramper på motorvägar. Bilar med lågt tak gör att detta blir en säkerhetsrisk. VW Sharan är ett exempel på en bil som har tillräckligt högt tak för att backspegeln inte ska vara i vägen.
Du måste ha någon sjukdom som gillar spikraka tråkvägar. Det är bland det värsta som finns att ligga och pressa motorväg rakt fram i mil efter mil. Då krävs många pauser för att inte somna bakom ratten.
Sjukdomen kallas Tesla Autopilot.
Jag kan inte ens ha på farthållare utan att John Blund kommer och knackar på. Måste köra aktivt.
Finns bråkig musik.
Jag lyssnar på spännande böcker (just nu din senaste) vilket funkar utmärkt men jag kör inte alltid efter exakta hastighetsgränsen på motorväg.
Du måste inte använda farthållare/autopilot i Tesla. Går utmärkt att köra utan.
Jo men tillbaka till grundproblemet. Jag tycker det är skittråkigt att köra raksträcka ett körfält motorväg för det inte är engagerande bilkörning och jag får på riktigt svårt att hålla ögonen öppna.
Är “aktiv körning” det samma som körning långt över skyltad hastighet och där hastigheten varierar en hel del (men fortfarande olagligt fort)?
Inte nödvändigtvis. Aktiv körning krävs också på tex trafikerade vägar som ej går rakt.
Måste faktiskt kommentera att jag kör ish 5000 tesla mil per år i jobbet. Och har tidigare haft lite tunga ögonlock stundvis. Men sen jag började köra tesla med autopilot är det som bortblåst. Jag har funderat på varför, och konstaterat att det måste bero på de konstanta mikrokorrigeringarna som hela tiden krävs, om än omedvetet, på en bil utan autopilot som omvedvetet tröttar ut hjärnan. Numera är jag ytterst sällan så trött att jag behöver stanna och ta en powernap.
Xc90 3.2 liters rak 6a, blandad förbrukning på 1.2l. Bästa bilen jag ägt 🙂
Är det någon som har erfarenhet eller känner någon som har erfarenhet av Ford Mach e? Har levt utan bil i många år så också de flesta av mina bekanta, de som har bil är typiska vuxenblöja förare.
Testade Mach E förra sommaren. https://cornucopia.se/2022/07/elbilstest-fardas-faro-framforande-ford/
Finns även en tråd om den på Tesla Club Swedens internetforum.
Skulle välja Mustang GT 5.0 alla dagar i veckan i stället 😉
För oss gamlingar med höft och ryggproblem är en SUV underbar att kliva in i. Bor man på landet med periodvis dålig snöröjning så slipper man köra fast tack vare högre markfrigång
Personligen, med begränsad familjeekonomi, bär det emot nåt fruktansvärt att lägga såpass mycket pengar på en bil. Har inte med nåt annat att göra för mig. Får inte ihop att jag går plus på det men bevisa gärna det för mig. Detta är en bil jag måste pendla 45 mil i veckan med. Jag letar nu begagnad familjebil för typ 150kkr då jag kör så mycket och vi behöver bara en bil. Hur får ni ihop kalkylen ni som slår till? Jag tycker det är så tråkigt med bilar.. men en Tesla Y lockar ju får jag erkänna. Men 150kkr plus typ 4,7kkr i månaden plus värdeminskning för pendling. Känns som en alldeles för stor del av medlen. Nån som har en positiv kalkyl liggande? 🙂
Ursäkta rörig text. Tänkte medans jag skrev..
Du får jämföra servicekostnader och bränslekostnader för att titta på totalekonomin.
I övrigt har jag full respekt för att alla inte har råd. De flesta har inte råd med en ny brännbil heller, utan väljer begagnat.
Om det bara var ett val mellan nyproducerat hade jag slagit till på en Tesla Y!
Hade jag inte värderat att ha pengarna investerade högre än att äga en fin bil så hade jag haft råd. Jag väljer nog i detta fallet att inte ha råd. Sen måste man ifrågasätta hur man resonerar ibland, och omvärdera sina principer.
När Renault Zoe R90 44kWh kommer ner i 100 papp skall jag seriöst titta på den men tills dess rullar min 2013 Toyota Aygo 2013 inköpt för 40 papp 10 mil om dagen i pendling till en låg kostnad. Senaste tankningen 0.39 liter milen (ok, enligt mötsrrn men den visar troligen inte mer fel än andras mätare.), 100 kronor i månaden i försäkring och 360 kr om året i skatt.
Service gör man själv och även enklare reparationer som att byta bromsar. Kunde man neka Volvo 140 kan man neka Aygo.
Köpte däck för ett par månader sedan. 155/65R14. Två år gamla på rea, Hakkapelitta R2 för 600 kronor styck och Conti Eco Contact för 700 kronor. Plus montering då. Enligt vägverkets hemsida är däck inte sämre efter tio år så jag tror jag klarar mig.
10 års livslängd på däck förutsätter att de har lagrats under rätt förhållande, då de inte använts. För övrigt brukar det rekommenderas att byta däck som är över 10 år gamla oavsett hur de ser ut.
Hög kapitalkostnad men lägre kostnad för drivmedel/drift
45 mil i veckan med t ex en dieselbil som drar 0,6 l/mil blir runt 35.000 om året i bara Diesel. Sen tillkommer MINST 1 service per år för 5000-10000 kr som man på en del elbilar helt slipper.
Jag håller med om att det är svårt att räkna hem det – särskilt med de nu höga kapitalkostnaderna men det blir bättre och bättre med begagnade elbilar som letar sig ut på begagnatmarknaden.
Kolla andelen elbilar av totalt antalet bilar som levererats i Augusti några år tillbaka:
2023 – 40,9%
2022 – 28,2%
2021 – 24,1%
2020 – 8,3%
2019 – 3,3%
2018 – 2,3%
2017 – 1,3%
2016 – 0,5%
Statistiskt sett så borde runt 40% av begagnade bilar som ligger ute till försäljning om 3 år vara elbilar.
*Statistiskt sett så borde runt 40% av begagnade 3års-bilar som ligger ute till försäljning om 3 år vara elbilar.
Tack! Ja, nåt år till har jag tänkt ett tag. Tyvärr håller väl inte nuvarande bilen tre år men får se vad man kan hitta nu och om tre år!
Just det här faktumet är ju intressant. Argumentet som många för är att elbilar har så högt andrahandsvärde.
Det är inte självklart att det fortsätter på det viset.
Sen underlättar det ju också om man kan få kapitalkostnaden i ett företag (med oskattade pengar) och bara betala förmånsvärdet/drivmedel själv.
Jämför med en begagnad elbil. Räkna på soppakostnad, skatt, service (billigt eller ingen alls på elbilar) och vad du tror du får ut när du säljer.
Jag fick break even vid 1500 mil per år, kör det dubbla. Men det var början av 2021, räntan var låg och det var 70000 i bonus på ny elbil.
Du behöver laddstolpe. Bor du i lgh och laddar publikt blir det minst tre gånger så dyrt att ladda.
Får inte ihop någon kalkyl när det gäller bilar, en penga burner av formidabla mått. All min bilkörning kommer att finansieras med skattade pengar.
Kul att resan gick bra. Jag stör mig på den raljanta tonen, men får väl välja en annan blogg om jag får nog. Följer här pga den nogsamma uppföljningen av kriget.
Jag kör brännbil, håller mig i bättrebegagnat-träsket utan lån. Inget emot elbilar alls, blir väl en så småningom. Hindret är att jag ogillar billån som är större än huslånet….speciellt nu när kapital inte är gratis längre.
Full respekt för att alla inte har råd eller inte har lust att betala. Det måste finnas de som köper begagnade bilar också, annars faller kalkylen för nybilsköp. Och för att man ska kunna köpa en begagnad bil måste någon köpa en ny. De flesta har inte råd med en nybil även om det är en brännbil.
Man måste ju inte köpa något bara för att man har råd. Man vill ju snika undan med utgiften för det är roligare att lägga pengarna på annat än en hög plast som mestadels står i garaget.
Flest pengar och minst upplevelser när man dör vinner!
Nej, den som har flest saker när den dör vinner.
+100
Håller med om inlandsvägen. Mycket vacker. En annan favorit är vägen Älvdalen – Särna. Goda chanser att se björn där.
Vill för övrigt ha råd om vettig begagnad elbil för en familj på två vuxna där ett körkort är på gång. Vi lägger inte ut pengar i onödan och köpa nytt verkar dumt med tanke på hur snabbt bilar sjunker i pris. Det är litet som att köpa grafikkort till speldatorn. Man köper inte det senaste värstingkortet, möjligen det föregående (inga jämförelser i övrigt). Undertecknad är väääldigt Teslasugen men har inga rationella argument varför det är så och det är inte jag som skall köra. Vilka erfarenheter, goda och dåliga, har kommentarsfältet av andrahandsmarknaden för elbilar?
Hitta nån som älskar dig lika mycket som bloggaren älskar att skriva ”Brännbilister”.
Vid långsam körning och fint väder når elbilen nästan upp till den angivna räckvidden. Vid all annan körning inte.
Fullastad bil med takbox på vintern-30 mil. Med släpvagn på vintern-20 mil.
Europeisk motorvägsfart-30 mil.
Autobahn-20 mil.
Det motsvarar en modern ICE-bil med 18-19 liters tank. Skulle vara osäljbar då räckvidden uppfattas värdelös.
Elbilsentusiasterna bortser från det och låtsas att det är bra.
Det är det inte.
Vad tur att en brännbils förbrukning inte påverkas av hastighet eller last.
Vilka vuxenblöjor kör du med, eller kissar du i en PET-flaska?
Mogen kommentar.
Du raljerar ofta över andra här på bloggen men verkar helt immun mot att ta ngn som helst kritik. Trist.
En ICE-bil påverkas avsevärt mindre.
Men gör ett riktigt test och lägg ut på bloggen.
Packa bilen full med 5 pers, packning
och takbox.
Kör sedan till alperna t/r. Farthållaren på 130 på autobahn som är max med takbox.
Det vore ett test värt att läsa.
Jo, en ICE-bil påverkas mindre. Absolut. Men skillnaden för en ICE-bil mellan
Tom i 100 km/h
och
Fullastad med takbox i 130 km/h
är ju inte direkt försumbar. Den största skillnaden är att en elbil ger dig direkt feedback och tydlig återkoppling på vad förbrukningen är.
Jag skulle tro att bloggarens Model S skulle dra betänkligt mer vid ovanstående exempel, men att det på inget sätt påverkar bedömningen. Säg att han kommer 40 mil innan laddning. Är detta ett problem enligt dig? Att han vid första kaffe-stoppet behöver ladda bilen i 15 minuter?
Nä. Testa att köra elbil. Det är inte farligt och du kommer inte byta sexuell preferens på grund av testet. Jag lovar. Du behöver inte bli troende i Musk-sekten för att inse att elbilen har en hel del fördelar.
Framförallt är en elbil sjukt mycket roligare att köra än en ICE-bil. Tyvärr finns en del gubbar som inte fattat detta.
Många elbilar har reella räckviddsproblem.
Bloggarens Tesla är ju i princip bäst i klassen, så då är det inte konstigt att han inte upplever dem.
Kan garantera dig att en elbil i 130 km/h och takbox kommer max 20 mil före den behöver laddas. Det är iofs inget problem om man vet om det före inköp.
Men att sjunga elbilens lov och skriva att räckvidden inte är ett problem tycker jag är vilseledande. Ja, en elbil är bra vid daglig pendling och kortare turer. Som bruksbil dvs en allt-i-allo-bil är räckvidden fortfarande alldeles för kort och det skall man veta om före inköp.
Vi har f.ö en elbil som används till det den är bäst till, dagspendling.
Tänker man sig en bil i hushållet tycker jag att en snåldiesel är den bästa kompromissen fortfarande.
Det kommer säkert ändras i närtid men elbilen har i nuläget för många brister.
Min åsikt
Verkligen tråkigt att du har så tråkig och omogen inställning och inte kan behandla oliktyckande med respekt!
Ingen större skillnad mellan elbil och bensinbil i inköp!
Båda använder sällsynta material i produktionen.
Dock så blir det problem när elbil skall servas!
Föredrar bensinbil som startar i alla temperaturer utan påverkan och behöver inte leta efterhand-stationer!
Hur är effekten vid – 40?
Hur mycket kan man dra?
Sedan vill jag höra en motor och bil arbeta!
Vill man köra mer fossil-fritt så är vätgasbil bästa alternativet!
Ouch.
Så mycket fel i samma post. En elbil behöver överlag väldigt mycket mindre service än en ICE-bil. Hur kan man ha missat detta? Teslor kräver inte service. Andra märken kör med “service” där den består av att någon kollar bromsskivor. Att betala 5000 kr för att någon byter olja är liksom passe.
En elbil startar ALLTID. Oavsett temperatur. En ICE kräver ofta motorvärmare. En elbil ger dig varm kupe på någon minut. En ICE kräver kupevärmare.
Effekten vid -40 är samma som +40 – men däremot är förbrukningen högre. Liksom… den är .. för… en ICE. Men visst. En elbil drar massor när det är kallt.
Som dragbil är en elbil överlägsen. Oftast SJUKT mycket bättre moment. Ofta fyrhjulsdrift.
Att ens nämna “vätgasbil” och samtidigt ha med “alternativ” eller “bästa” i samma mening gör ju att mitt svar gör mig till idioten i sammahanget eftersom jag argumenterar emot. Suck.
Jag förstår poängen med att höra motorn arbeta. Där köper jag dig. Men utifrån dina övriga ståndpunkter har jag tyvärr otroligt svårt att tro att du kör en Ferrari. Är verkligen din Volvo V70 från 2011 så sexig i ljudet att det är denna kulle du väljer att dö på!?!
Att köra elbil i 40 måste vara som att använda en mobil i samma temperatur!?
Batteriet dör snabbare så klart!
Kommentaren var inte riktad till dig, Foppa!
Ja vätgas har inte samma fossila påverkan som bränslebilar eller elbilar!
Inga batterier och enbart vatten-ånga som bieffekt!
Oavsett bil så kräver det energi att bli startklar!
Batteri eller bensin.
Inte många”vanliga” elbilar som klarar av att dra en husvagn!
Jag njuter av min Audi S6
Varför skulle jag välja att dö?
Märklig kommentar!
Vi gör alla våra val och det är upp till alla att göra sitt val!
Utan att klanka ner, göra sig lustig eller nervärdera andras val!
Ens val av fordon gör inte en vanlig människa eller författare till bättre människa!
Kör du ofta bil i -40? Hur fungerar din bil i -80 grader? Med släp.
Asså, jag körde en 1100 cc beg. Simca i tidningsdistribution en smällkall jul i Sth (-25-30C) vilket gav min inkomst då. Parkerade på gatan på Södermalm. La överblivna tidningar * under motorhuven på kvällen för att hålla kvar lite startvärme till arlastunden. Den stackars bilfan startade! Hurra, en dag till jag tjänade pengar!
* och en gammal filt
Härlig bil för övrigt, röda galonsäten och man såg alla hörn. Underbara skivbromsar tack vare mecken i nästa kvarter.
Bor man i norra Sverige så gör man det! -80 Blir det aldrig i Sverige! Bara bra!
Det är ju exakt samma ökade förbrukning på en “brännbil” när man lastar eller drar något.
Värmen är ju ett problem med elbil eftersom den har betydligt bättre verkningsgrad (90% kanske) än en “brännbil” (35 % kanske).
En 60 liters tank räcker längre än de bästa “batteribilarna” kan köras idag, men det tar inte så lång tid (30 minuter) att snabbladda 10 – 80 %.
Sedan passar kanske inte elbil för den som kör omkring med husvagn.
Nej inte för hastighet eftersom en brännbils motor har så låg effekt så påverkas förbrukningen mycket mindre av aerodynamiken än en elbil där i princip all extra förbrukning kommer av friktionsförluster av luft. Den extra förbrukningen i högre hastigheter med en brännbil kommer av att motorn jobbar på sämre effekt i hastigheten primärt.
Ja, just det. Det finns ingen effekt av luftmotstånd för brännbilar. Okej.
Jo det finns en effekt såklart, men sett till förbrukning av bränsle så ökar förbrukningen av bränsle mer för en elbil än för en fossilbil avseende just luftmotstånd.
Utveckla är du snäll.
Den extra effekt som krävs vid fartökning är förbränningsmotorn immun mot på något vis?
Lite rätt har faktiskt SAGBAG.
Verkningsgraden är något högre på en “brännbil” vid högre effektuttag än vid lägre, men…
Alla som har kollat förbrukningen vid tex 80 km/h och 120 km/h har märkt att bränsleförbrukningen ökar markant även för en “brännbil” när hastigheten ökar och samma gäller ju även för takbox och husvagn.
Efter min Simca ovan hade jag en tid en Cittra ID19, mycket aero och med luftfjädring. Där låg eko-fart kring 120 kph enligt bruksanvisningen. Problemet var att alls få fart på skrället, startmotorn brann stup i ett och det var ett par ton att springa igång.
Nej den är inte immun mot det. Får se om jag kan förklara det på ett lätt och pedagogiskt sätt:
En elmotor jobbar på en hög verkningsgrad konstant oavsett hastighet. Förenklar vi det något kan vi säga att elmotorns bränsleförbrukning är linjär med hastigheten. Hade du kört en elmotor i vakuum så hade bränsleförbrukningen varit konstant. Skillnaden är luftmotståndet. En väldigt stor andel av den ökade förbrukningen av bränsle i en elbil kan alltså härledas till att ju snabbare du kör ju mer effekt måste du tillföra bilen för att övervinna luftmotstånden.
En förbränningsmotor däremot jobbar mot olika varvtal och belastningar där motorns effekt varierar. Den kan ha helt katastrofal verkningsgrad och hög förbrukning vid låga hastigheter. Den totala förbrukningen i en förbränningsmotor påverkas alltså både av luftmotstånd samt av vilken verkningsgrad du får ut ur motorn vid den hastigheten du kör i.
Ponera att du jämför en elbil och förbränningsbil som kör i 60 vs 120 km/h (ta inte uträkningarna som en exakt sanning utan ett sätt att förklara skillnaden pedagogiskt). Jag skrev tidigare att elbilens förbrukning endast berodde på luftmotstånden, eftersom luftmotstånden är proportionerligt mot tvärsnittarean gånger hastigheten i kvadrat så kräver dubbel hastighet åtta gånger så hög effekt för att övervinna luftmotståndet. Detsamma gäller såklart även en fossibil, MEN, fossilbilen får också en ökad bränsleeffektivitet vid högre hastigheter som motverkar effekten av luftmotståndet.
Därför har inte en elbil och en fossilbil samma ökade förbrukning vid högre hastigheter.
Därför, vill man köra bränslesmart med en elbil ska man köra sakta, medan man med en fossilbil ofta vill träffa vissa sweet spots i sin motors verkningsgrad.
När man konstruerar en “brännbil” gör man den ineffektiv vid lägre fart för att den ska bli effektiv i högre fart!
Så klart inte men det beror på vad bilen är konstruerad för. Min CorvetteZ06 drog i stort sett lika mycket bränsle i 90 som i 130 (vilket var rätt mycket ca 1 liter milen) Men det berodde nog på utväxlingen mest. Kör du en klen bensin bil drar den betydligt mer när du ökar farten.
Nu pratade vi om 100 eller 130 km/h.
Skulle bli mycket förvånad om verkningsgraden för en ICE är såpass mycket högre i 130 att det märkbart kompenserar ökning av luftmotstånd. Men länka gärna någon bra artikel el liknande som stödjer detta.
(Och sedan, en dubblering av farten ger en fyrfaldig ökning av luftmotstånd om man nu använder den förenklade modellen, inte åttafaldig.)
ICE bilar har ju som lägst per mil förbrukning på landsväg. I stadstrafik drar ICE bilar mer. Det framgår i vilken förbrukningstest som helst. För elbilar är det väl tvärt om.
Skillnaden beror väl på hur tekniken funkar. ICE bilarnas motorer snurrar ju på rätt bra även i stadstrafiken och ger stora förluster i värme. Elmotorer omvandlar väl ”all” energi till rörelseenergi och har inte de förluster man får i ICe bilar i stadstrafik.
Luftmotstånd påverkar ju såklart alla bilar men hur förbrukningen blir är ju olika beroende på teknikernas inneboende skillnader. Vissa ICe bilar försöker ju kompensera genom att köra på färre cylindrar vid låg belastning (vid tex låg hastighet) eller stänga av helt vid rödljusen och sånt.
Elbilar har inte lägst förbrukning i stadstrafik. Men de har jämförelsevis inte lika stor försämring av totala verkningsgraden som ICE iom bromsåtervinning och elmotor.
Ännu ett roligt raljant inlägg. Undertecknad var länge en “100 mil utan paus med stomipåse och sondmatning”. För tre år sen tog jag steger, KIA e-Niro. Kört 10 000 mil på dessa knappa tre år. Trots snabbladdning på endast 73 kWh och räckvidd på 25 mil i motorvägsfart och kanske 35 mil om man max kör 90 km/h så har det inte varit svårt att anpassa sig. Har släkten på långa avstånd så det blir ett par längre resor om året utöver semester. Ganska skönt att stanna 45 minuter och ladda, ta en kaffe, sträcka på benen, tömma task och tarm. Leder även till ett lugn bakom ratten då tidsvinst av att köra för fort äts upp av längre laddstopp.
Ett laddstopp är oftast inte så tokigt.
Laddstopp nr 2 däremot…
Långtur och köra 70 km/h ? Låter skittråkigt ! Men hoppas på en rapport från en t/r till Jokkmokks marknad i Feb.
Sju timmar var inklusive pauserna. Och det är för övrigt 70-80 på stora delar av sträckan.
Äsch, he ä ba å valla rätt. Staka på.
Det som gör att jag inte vågar köpa en begagnad elbil är att inga jag känner kan något om just elbilar, fosilbilen har funnit länge och den lokale verkstaden kan hjälpa dig om något händer. Om din elbil skulle krångla så står man där och får lämna in till märkesverkstaden och det kan då bli ofattbart dyrt.
Fast elbilar går såklart aldrig sönder utan bara går och går 🙂
men visst om man får en ny bil från jobbet så är säkert elbil hur kul som helst, med nybils garanti…..
Tänkvärt argument. Vi vill nog fortfarande ha en elbil men det är det där med saker som går sönder…
Sagda Cittra ovan hade problem med bränslematningen.
(Visade sig till sist vara rost i tanken … )
Länge hade jag för mig att det var sk-t i förgasaren, dvs kondensvatten. Med jämna mellanrum pytsade jag därför i en skvätt K-sprit. Mitt ute i ingenting tappade jag axeln till flottören! MEN hade ju en rulle ståltråd i handskfacket, så man överlevde.
Ang SUV.
Valde Model Y just för att den är en SUV. Detta har med det faktum att äldre människor får det besvärligare med åldern att resa sig och komma ur bilen. Min tidigare Volvo S80 älskades av mina vänner över 70 när vi drog på tur, tills det var dags att resa sig från 5cm över asfalten. Detta är jobbigt och jag blev uppläxad över något jag aldrig övervägt innan när jag valt bil, och det är “insteget” till bilen.
Så efter 6 år med en BMW i3 där du sitter högt vill jag aldrig ned på marknivå igen.
Kom hem förra veckan efter en tur ned i Europa förbi München och sedan Prag och hem igen, 320Mils körning. Normal hastighet på autobahn är 140-150. ( Autopilot max 140, cruise 150)
Föbrukning efter 320mil= 1,78Kw/h i genomsnitt. Priset/kw låg stabilt på 0.32 Euro/kw/h. Råkade ladda lite på en Eon när vi köpte en korv och “vätskade” ur 20min. Då låg Kw på 0.65 Euro. Usch!
—
Följt detta forum länge, SUV frågan triggade mig att göra min första post 🙂
Mvh
Henrik
👍
Tack för en väldigt bra introduktion!
Inte min sak att hälsa, men välkommen!
(Stel gubbe)
Ekonomiakuten i P1 har via Vi Bilägare kommit fram till att det idag är mest lönsamt ekonomiskt att köpa en bensinbil. De förklarar hur de har räknat.
https://sverigesradio.se/avsnitt/elbil-vs-bensinbil-det-har-behover-du-veta-ekonomiakuten
Låg bil kontra hög markfrigång är enormt stor skillnad i framkomlighet när det är snö.
En låg bil med 4wd tappar mark-kontakten med alla 4 och hänger upp sig direkt i snödreven vi mer eller mindre alltid har här så fort det snöar och blåser det minsta.
När det sedan plogas en gång om dagen i bästa fall vill man ha BÅDE 4wd och hög markfrigång.
Tyvärr så har jag inte råd med varken eller för stunden, utan kör en bil med framhjulsdrift, +30 år gammal och därmed skattebefriad bil som jag köpte för 10 tusen.
Det går det med, men man får ta hjälp av traktor oftare för att komma hem.
Aldrig märkt. Då plogas vi sist i området, ofta framåt 19-tiden på kvällen.
Beror på skillnaderna i både snömängd och hur mycket det blåser i olika delar av landet.
Bor i den del av landet som har mest nederbörd. När vi får snö får vi snö.
Vanligaste orden på väderprognosen vintertid är “snöbyar längs Upplandskusten”, och det finns en anledning till det 😜
Senaste vintern satt jag fast tre gånger, och det berodde inte på att jag är en ovan bilförare.
Trenden med frånvaro av fysiska knappar är ju inte något som är förbehållet elbilar utan uppträder alltmer i alla nyare modeller – tyvärr måste jag säga. Körde förra veckan något slags Citroën som hyrbil och det var ett evigt knappande för att komma åt ljudanläggning, temperaturinställning mm. Man känner sig måttligt trafiksäker när man febrilt knappar sig runt i någon meny för att justera temperaturen – något man i sin egen VAG-bil är van att kunna göra på en sekund med ett väl placerat vred.
Tidningen Vi Bilägare som jag läser sedan många år (och därmed avslöjar mig som 50+ och aspirerande medlem i Griniga Gamla Gubbar) gjorde nyligen ett test där man jämförde tiden det tog att genomföra ett antal åtgärder (bl.a byta kanal på radion och justera temperaturen) i ett gäng nyare bilmodeller. Referensen man jämförde med var en 15 år gammal Volvo V70.
Vinnare i utklassningsstil var förstås Volvon. Någon som tror det är trafiksäkert att tvingas flytta blicken från vägen i kanske 30 sekunder för att dels leta sig fram i menyer på en touchskärm och dessutom vara noga med exakt var på sagda skärm man sätter fingrarna?
Dåliga gränssnitt är dåliga gränssnitt. Inte förvånad om Volvo är sämst. Tror 99% av allt jag behöver finns direkt på skärmen. Numera kan jag även höja fjädringen direkt med ett tryck på ratten.
Har Teslan bra ratteeglage för att komma åt de vanliga funktionerna?
Är förundrad att många tillverkare tvingar föraren att knappa på en skärm för vanliga saker.
Ja, 90% av alla funktioner finns på ratten. Det enda som inte finns som man använder rutinmässigt är värmen, men den finns direkt på skärmen. Iofs kör man auto på allt så är det automatisk rattvärme, defrost, sätesvärme osv, så då behöver man aldrig pilla med värmen häller.
Samma Vi Bilägare har åkt på bilmässa och rapporterar en begynnande trend med riktiga reglage. (Deras podd).
I en avlägsen framtid kan man kanske få kaross från valfri Bondfilm med el som drivlina?
Superleggeria med elmotor *dräglar*
Hur kör man mellan Sveriges framsida och baksida på 4 timmar utan att bryta mot hastighetsbegränsningarna? Det är 50 mil.
Bloggaren erkänner väl inte att ha kört för fort och därmed ha slösat med de gemensamma resurserna?
Sedan vaddp vuxenblöja? Precis som på ett stridsflygplan från andra världskriget har man givetvis en slang som går genom golvet.
Annars brukar jag stanna längs vägkanten efter att ha kört av motorvägen. Då passar man även på att dricka ur medhavd termos och äta en smörgås för vägkrogar är bara till för skamligt rika människor. Eventuellt tar man rullande fika medans man kör om bilen har lämplig plats för att ställa muggen.
Antar att slang att kissa i finns som tillval, eller är det en tredjepartsprodukt?
Direktkoppling till AdBlue-behållaren?
Min far hade länge sitt personliga rekord Stockholm- Göteborg på 4 timmar och 20 minuter. Det var när det fortfarande var fri fart på nästa alla vägar i Sverige.
En morgon för några år sedan ringde han och berättade att han slagit sitt tidigare rekord, det nya rekordet var 3 timmar och 30 minuter.
Oj, det var ett grovt brott, men som vederbörande tydligen var stolt över.
134 km/ tim. är medelhastigheten räknat på 47 mil och 3,5 tim.
03.00 – 06.30 enligt uppgift.
På pluskontot kan man väl lägga att han aldrig krockade under mer än 65 år på motorcykel och i bil.
OKQ8 i Sunne är fin och där tankar man ofta och köper korv med bröd!
På tal om batterier så verkar min power bank blivit dålig.
Den vill inte ladda upp sig. Den är inte använd alls så mycket som reklamen säger!
Made in China1
Blir att köpa ny!
Och har man verkligen “skinande pumpar” på OKQ8 i Sunne som det påstås (se texten i tavlan vid pokalen på bilden ovan) eller är det en överdrift? I så fall är det väldigt unikt, för jag tycker det verkar som att renhållning av drivmedelspumpar är näst intill obefintlig på andra platser.
Har alltid velat ha stor bil med hus så man får plats med saker. Men skaffade en Polestar 2 med krok och tänkte att behöver man köra stort så får man väl låna släp. Och de 8-10 ggr/år som man köper stora saker eller behöver köra till återvinningen med halva trädgården så funkar det utmärkt att hyra på macken runt hörnet och resten av tiden är det så mycket bekvämare och tystare med halvkombi.
Småbarnsliv med barnvagn, bilsäten och allt fungerar utmärkt. Svårt att se att det blir en SUV i framtiden för min del iaf.
Senast jag var på långresa för konferens med min EL-suv hände något som aldrig inträffade med fosilbil. Gratis fordonsbränsle. Dessutom fylldes det på under tiden jag själv var upptagen med att sova. Jag ser det som positivt. Det verkar som en del här som tycker annat. Faktiska fakta talar åt ett håll och personliga omständigheter kan för tillfället peka i en annan riktning, men det ändrar ingen fakta. Diskussionen i slutet på 90-talet kring nödvändigheten att kunna ringa hela tiden känns lite igen med detta motstånd. Tids nog är vi alla där i alla fall. Det är bara att slappna av och ta emot. Trevlig helg!
Förbränings motor för min del drar husvagn elbil då måste jag få en vecka ex semester haha.
Huvudet på spiken. Lysande! Vuxenblöja 🙂
Jag kör elSUV.
Två bra saker med bilmodellen:
Bra sikt.
Bekvämt insteg.
Ja, det var väl det. Det sista är viktigast när knäna är ruttna.
Jag tillhör dom som inte anser mig ha råd med en ny bil oavsett drivmedel.
Har de senaste gångerna köpt tre år gamla bilar och kört dom så länge som möjligt. Riktigt hur många år till den överlever är oklart.
Men igår dök det upp något på YT som passar mig en elkonverterad
Saab 900 OG. Med drivlina från Nissan Leaf. Den tilltalade mig.
Tesla anser att Model Y RWD ska laddas 100% alltid, kommer på sikt bli lite rörigt med vad som är det rätta sättet att ta hand om batterierna.
Det stämmer inte.
Osäker på vad du menar men det råkar ju vara fakta, Tesla rekommenderar att ladda 100% med model y RWD (dom som är byggda med LFP).
Om det är rätt eller ej kan jag inte garantera, finns säkert för och nackdelar men om det är vad som rekommenderas från den som står för garantin på batteriet så finns det nog lite substans bakom.
Mackarna har visserligen blivit bättre som rastplatser – numera kan man oftast utgå från att de har drickbart kaffe – men med oftast bara enstaka toaletter är det inte ovanligt med en kvarts kö dit. I matväg är det sällan bättre än någon fantasifullt namnsatt korv som legat på svag kremering halva dagen, “varm-smörgås-med-exotiskt-namn” eller i bästa fall kan du handla och värma någon djupfryst Findus mikrolunch. Är det en större plats kanske även en nerdekad vägkrog eller enstaka burgarkedja är samlokaliserad, men sedan är det slut.
Jag saknar de stora välförsedda rastplatser med galleria som finns längs engelska motorvägar. Där finns mackar och laddstationer, ett halvdussin olika typer (kedjor) av matställen, någon hyfsat välförsedd butik från någon av kedjorna typ Waitrose eller M&S, fik á la Starbucks, någon WHSmith-liknande inrättning och inte minst rejäla toa- och tvättmöjlighter.
Mumiebullar inslagna i plast, som legat någon vecka…
Tackar vet jag amerikanska vägkrogar typ Route-66. Och Hooters el TGI Friday såklart !
Med rejäla bilar med V8 parkerade utanför !
Jag gillar de italienska på autostradan där lastbilschaffisarna fyller upp ordentligt med rödvin till lunchen och sedan viglar ut till bilen.
Rent principiellt är det skitbra med elbilar, både för miljön och handelsbalansen.
Men en förutsättning är säker tillgång på svensk producerad el, till vettiga priser!
Bästa argumentet jag hört för SUV är att man måste ha en sån för att kunna köra över hastighetsbegränsande bulor i skyltad hastighet, och håller nog lite med det är ett ofog att sätta upp hinder som klart inte är anpassade för att man kör i den hastighet som är skyltad.
Ja detta är ju ett otyg. Man måste lära sig av erfarenhet hur snabbt man kan ta olika bulor runt omkring där man bor. Om man kommer till en okänd bula är det en chansning, en del bulor märks knappt, medan andra bottnar fjädringen även vid ganska låga hastigheter. Bulor borde alltså standardiseras !
Och tänk på alla stackare med Ferrari & Lamborghini, dom måste vända och ta en annan väg.
Någon skrev tidigare i tråden att SUV var bra för att man ser in på tomterna över häckar och staket.
Jag bor vid en väg med farthinder. Värsta fartsyndare är förare av el SUVar. De kör över mittbeläggning med kullerstenar. De stora hjulen på Suvarna gör att bullernivån ökar. Inte särskilt miljövänligt. Konsten att köra bil försvinner tydligen när man sätter sig bakom ratten på en el SUV eller också är de svårstyrda.
Elbilar är dyrare än bensinbilar enligt Sveriges Radios podd i alla fall. Dyrast är en bil som går på fossilt bränsle men som har en liten elmotor.
https://sverigesradio.se/avsnitt/elbil-vs-bensinbil-det-har-behover-du-veta-ekonomiakuten
Ja, för mig är det ekonomin som är det avgörande. Jag kan inte räkna hem en elbil även om elmotorer är överlägsna förbränningsmotorer rent tekniskt. Jag har en tysk premiumdiesel som jag köpt tillräckligt begagnad för att någon annan tagit den stora värdeminskningen. Den har allt man kan tänka sig, går billigt, går inte sönder och utför det den ska. Har nu haft den i 10 år. Det handlar inte om ideologi, utan jag struntar i hur det går till när jag tar mig dit jag ska, det är behagligt och det är ekonomiskt vettigt. När jag kan räkna hem ett bättre alternativ så blir det det.
Tycker nog att de dieslar och bensinare som redan är byggda skall få rulla +/-20000 mil innan de gjort sitt.
Nu infinner sig ju frågan:
Rekommenderar SR batteri- eller sladdradio?
Vilket ger bästa lju-kvalitet, basreflex eller hörlur?
Det blev visst två frågor, så ställ dem till P2.
För mig är det helt klart inköpskostnaden som gjort att jag ännu inte tagit steget till elbil. Fast nyligen var jag på en föreläsning hos räddningstjänsten och enligt dem finns det anledning att vara medveten om risken med elbilar vid bilolyckor. Om batterierna i en elbil fattar eld i en bilolycka, så är blir det en kedjereaktion som skapar en helt enormt snabb värmeutveckling. Överlevnadschansen är i princip noll. På bensin/dieselbilar är värmeutvecklingen vid brand långsammare och chansen att överleva är väsentligt bättre.
Fel brandkår. Tvärtom på allt.
Fråga om de någonsin har sett en avgasbil brinna.
Det har jag, på behörigt avstånd.
Batteribrand utvecklas långsamt, så man hinner ut.
Påståendet gällde bara att VÄRMEUTVECKLINGEN vid batteribrand är snabbare än bensin/diesel. Inget annat. Herregud vad nivån på den här bloggen är låg.
Du kanske skulle läsa vad du själv skrev?
“… en helt enormt snabb värmeutveckling. Överlevnadschansen är i princip noll.”
Nu blev det “Inget annat.” 🤔
Checka ut https://teslakalkylen.com/examples för att utreda ekonomin, Danni har flera räkneexempel och många märken och modeller. Kanske kan vara dig till hjälp? 😉
Vid termisk rusning i batteriet så går temperaturen från noll till upp emot 1000 grader på ett ögonblick. Det går inte att överleva om man befinner sig i fordonet då. Sannolikhet att drabbas av det är tack o lov låg. Tack, för tipset. Jag vill verkligen ha el-bil när jag får ekonomi till det.
Men sitt då inte i batteriet!
Ifall det skulle brinna.
Folk brukar sitta i kupén, och då hinner man ut.
Ja, där var det inte ett rätt. Elbilar brinner långsamt, de är bara svåra att säcka. Dessutom är det 22x sannolikare att en brännbil börjar brinna.
Tar det eld i elbilens batteri kan det uppstå en explosionsartad brand.
https://www.youtube.com/shorts/yGDkiUAwxRs
Ja, påståendet avser bara värmeutvecklingen vid batteribrand, och gäller alla typer av laddbara devices. Kan lika gärna vara en elsparkcykel som en elbil.
… och ja, sannolikheten att drabbas är låg.
Lämnar tillbaka en Kia e-Niro om ett år ungefär, har varit ruskigt sugen på en Model Y eller Model 3. Speciellt efter att jag såg räckvidden på nya Model 3.
Jag är dock enormt skeptisk mot att de plockat bort spröten för blinkers etc. Verkar som att (baserat på tester) folk upplever krångel att nyttja blinkers i svngar tex, eftersom både vänster och höger knappen sitter på vänstra sidan av ratten grupperade i kolumn. Dvs svårt att hitta rätt knapp när man vridit ratten i en rondell exempelvis.
Får provköra innan vi bestämmer oss men lutar mot en EV6 istället för Model Y (som troligtvis får samma behandling som Model 3 inom ett år). Synd för annars är det riktigt prisvärda och bra bilar jämfört med i princip allt annat på elfronten just nu.
Så länge Tesla inte har HUD och vettiga instrument är den helt omöjligt för mig. Det är lag på att man inte får peta på sin mobil under körning med Tesla mfl nyare bilar kör nästan allt via sin stora mittskärm. Hur bra är det? varken säkert eller förarergonomiskt vettigt.
Det är givetvis kasst.
Jag har åkt med ett antal teslaförare och alla släpper blicken från vägbanan när de ska justera värmen eller liknande.
En skärm med de reglage som används mest skulle ju funka som fasta fysiska knappar och det kanske finns?
En skärmbild som man lätt kan konfigurera själv skulle också vara bra. Då kan man skapa en skärmbild där 90 % av allt man brukar göra finns lättillgängligt.
För mig är argumentet ett helt annat. Har varit motorintresserad sedan barnsben. Började i 7års ålderns skruva isär farsans gräsklipparmotor i molekyler och sätta ihop den igen.
Sedan blev det hela rundan med att trimma mopeder, hålla på med motorcyklar, trimma bilar. Bygga motorer från bara stommen och se vad man kunde åstadkomma.
Har en spitfiremotor i garaget monterad på lös ram bara för att kunna gå ut och dra igång den när man vill känna ljudtrycket i bröstet av 27 liter kompressormatad bensinmotor.
För mig är eldrift helt uteslutet då glädjen av ljud och doft från en till perfektion trimmad bränslemotor är oslagbart.
Säkert många som tycker det är tramsigt och barnsligt men vi har alla olika intressen.
Jag tycker det ör otroligt löjligt att köra elbil som inte hörs ett dugg oavsett prestanda.
Kom igen den dagen en elbil ger samma upplevelse på alla plan som en “vanlig” då börjar det bli intressant för mig.
Dig vill jag komma hem till och hälsa på!!
Precis, jag och många andra håller med !!
Det är okej att ha vilken hobby som helst. Vissa gillar ånglok och andra gillar veteranbilar 😉
Vafan – är det redan fredag?
Vars ä alla brudarna?
Seså
“när de envisas att de ska kunna köra tio timmar utan stopp”
De flesta kissar nog inte en full halvtimme som det tar att få fjung på ditt batteri 😀
Kör Västerås – Västerbottens fjällvärld några gånger per år, oftare när det är vinter. Drygt 80 mil, oftast med snabbmat i Sundsvall. Sista 15 milen med tung släpvagn. Har ibland tvingats köra delar eller hela sista 10 milen med håret fladdrande pga riklig frusen nederbörd och igenisande rutor = medium till max defroster och varmare kupé än vad man egentligen skulle vilja ha.
Möjligheterna till eltankning är någotsånär så länge man inte passerat Vilhelmina. När man lämnar Vilhelmina bakom sig blir det till och med marigare att hitta flytande drivmedel!
Att köra med blöja är inget jag gör, däremot med 1L termos premiumkaffe och konstant nära till “naturlig” toalett på andra sidan bildörren. Att inte behöva koncentrera mig på drivmedel, kupetemperatur och extra energi till defroster och släpvagn gör att jag ännu inte tittar på eldrift.
Läser bloggarens blogg med stor iver och är med o håller i spjutet (all-in med stora villans elåterbäring och mycket annat mellan varven) men känner lite smolk i bägaren varje gång man läser “non-stop med vuxenblöja”. Ibland vill man bara komma fram och det i tid för någon som lagat mat på ankomstorten eller för att inte “väcka sovande barn”. Mina behov tillgodoses för närvarande bäst med en oljebrännare med rejäl räckvidd och komfort. Jag betalade 400k för den begagnad. Kollegan som har en mer än dubbelt så dyr (och begagnad) Model S har nämnt hur han ibland stänger av kupévärmen för att inte behöva “tanka”. Brrr.
En ny Tesla med fyrhjulsdrift och extra batterikapacitet kostar runt 550 00:- kronor.
Hade jag de pengarna att lägga på bil skulle jag seriöst titta på TY, speciellt som de europeiska konkurrenterna inte är billigare. Men nu är min budget 50-100 kör beroende på hur driftskostnaderna ser ut.
Om 5 år när begagnatmarknaden översvämmas av Teslor kanske det se annorlunda ut. Eller så blir det en Zoe. Problemet är bara att jag då är nära pensionering och då behöver man låga fasta kostnader.
150 000:- kronor går att få en hyfsad elbil för, men inte för långfärd.
Om man ska vara petig är den första – inlandsvägen – klassiska 26-an från Halmstad och upp genom Västergötland och Värmland. Inte ”nykomlingen” på ändra sidan Vänern. Den är också väldans öde och rak på de norra delarna genom mina bygder.
Vad gäller kapitalkostnaderna så skenar de vad man än köper, min bil är nu knappa 30 månader efter beställning ca 35% dyrare. En fossil Bayersk 3 -serie.
Jag vet att du skriver som du gör för retorisk poäng, men jag körde från Härnösand (Hemsö fästning) till Linköping i ett svep, utan pisse- eller dryckespaus (och man stod sig bra på lunchen i Hemsö fästning, rekommenderas!).
Dock krävde motorcykeln lite dricka, men den fick det utan att jag hoppade av sadeln. Det är ju i och för sig bara runt 8 timmars färd, men ändå. Och då hade jag grundat med start på morgonen i Norrböle. 🙂
Totalt runt 80 mil på mc den dagen.
Och nej, en el-mc är inget alternativ trots att jag har råd, vem f*n vill ladda var 15’e mil?
Elbil kan jag tänka mig, men det har inte blivit av. Och det är ju lite jobbigt om man inte vill ha lån på saker och ting och samtidigt ha hyfsad prestanda och räckvidd.
Retorisk poäng. En del tror att jag menar allt bokstavligt.
Själv har jag en mindre suv med 10+ år på nacken i fint skick. Gillar höjden inuti med mina ca två meter. Men främst köpte jag suven för att bloggaren skulle ha något att bli irriterad över.
Rimligt.
Elbilar med tillhörande infrastruktur har ännu inte riktigt mognat. Vi med fossilbilar behöver inte planera tankstopp, hur mycket vi tankar, hur fort det går, hur vi ska hålla nere förbrukningen, var vi tankar billigast, om vi har rätt appar för att tanka, hur mycket räckvidd vi har kvar, hur motvind och kyla minskar räckvidden. Vi kör, tar en paus när det passar oss, fyller på drivmedel när det behövs utan någon planering. Elbilen har mognat först när den kan köras på samma sätt. När ingen längre berättar hur bra resan gick.
Efter 20 000 mil med elbil kan jag berätta att jag inte heller planerar.
Planerar inte heller. Det gör bilen åt mig, jag laddar hemma, så den är alltid fulladdad när man ska åka på morgonen. Väldigt praktiskt!
Jag har en äldre diesel kombi jag köpte ny för 14 år sedan. Bra lastutrymme, bra dragförmåga. Har bara plats för en bil och inga laddmöjligheter.
Har funderat på en ny bil, men helt ärligt ser jag inget som direkt lockar. Min bil funkar, har allt lullull jag behöver och täcker alla mina behov. Än så länge kräver den inga dyrare reparationer.
Min kravlista på en bil har aldrig varit ett problem med fossibilar, jag har egentligen aldrig ens reflekterat över den som man nu verkar vara tvungen att göra med elbilar.
35-40 mil räckvidd även under de mest extrema väderförhållandena är ett absolut krav, då klarar jag mig fram och tillbaka till stugan (som inte heller har laddmöjligheter) med nån mils marginal, lastutymme som en kombi och dragkrok för husvagnen.
Bland fossilbilarna finns (ännu) gott om alternativ som täcker mina behov, men jag har ännu inte sett en elbil som klarar det. Å andra sidan är jag tämligen oinsatt då bilar inte är ett intresse för mig, det är ett verktyg och transportmedel.
Det kommer säkert, men när det kommer, och till ett pris jag är beredd och kapabel att betala är en annan fråga, för en miljon har jag inte råd att lägga på en bil. 500k skulle vara en ganska lagom nivå.
När det gäller begagnade elbilar så är batteriet nåt som skrämmer mig, hur länge håller de? Garantier? För det jag läst om det så kan ett nytt batteri kosta lika mycket som en ny bil. Dvs, det känns inte riktigt som att andrahandsvärdet har satt sig för elbilar, inte som för fossilbilar där kostnaderna för reparationer & service (byte kamremmar osv) är mycket mer förutsägbart.
Men du berättar fortfarande hur bra resan gick. 🙂
Batterigaranti: Min första Tesla kom med 8 år eller 10kmil garanti på batteri, motor och drivelektronik. Den har jag behövt utnyttja, fick gratis utbyte till lite större batteri för ett par år sen. Ids inte kolla nu, men gissningsvis gäller samma fortfarande. Dessutom lär batterierna numera vara både bättre och billigare.
Den gamla skorven är snart till salu (måste bara fixa lite skavanker) och värderades till ~330kSEK. Gratis supercharging och konnektivitet, CCS-adapter, bra s+v-hjul på fälgar. Ovanligt snygg färg 😃 men ingen krok 😒
Jag bor vid en väg med farthinder. Värsta fartsyndare är förare av el SUVar. De kör över mittbeläggning med kullerstenar. De stora hjulen på Suvarna gör att bullernivån ökar. Inte särskilt miljövänligt. Konsten att köra bil försvinner tydligen när man sätter sig bakom ratten på en el SUV eller också är de svårstyrda.
Du är i gott sällskap. Jag har en 18 år gammal disel med all utrustning. Var för några dagar sedan hos Hedin Bil för att köpa reservdel som de givetvis inte hade så jag fick i stället anlita Autodoc. Tog en titt på bilarna i hallen och prislappen började på 500.000 för de små och 2.000.000 för en jättesuv. Gemensamt för dem alla var en tråkig svart deprimerande inredning. Tyckte min gamla bil blivit än finare när jag kom ut i solskenet med stjärnan på huven. P.S. skulle även ha råd att köpa en Tesla men avstår.
Det här var nog ett av de mest provocerande inläggen jag läst på denna blogg.
Jag bryr mig (såklart) inte om bilar. Men att hävda att kaffet ute på vägarna är godare än hemmabryggt, ja där går du över gränsen @Lars Wilderäng. Som föräldraledig kan har jag god erfarenhet av att även en halvdan termos håller temperaturen bra, och kaffet smakar därmed utmärkt även några timmar efter det är bryggt. Och är inte kallt.
Önskar rättning i ovanstående inlägg.
Tack.
Betalar man runt 29 kr för en mellan kaffe på macken, “måste” den ju bara smaka bättre än hemma. Har man en mindre bra bryggare hemma som inte gör vidare gott kaffe, kan även det göra att man bättre gillar kaffet ute på vägarna. 😊
Som sagt, bloggaren är van att leva på en viss nivå. I det marknadsekonomiska systemet förutsätts att vissa har högre konsumtion än andra, det är så vi mäter vad som är effektivt genom att vissas beteende belönas med högre konsumtion. Men detta präglar starkt inläggen om elbilar. Jag har hittills aldrig sett bloggaren sätta trangiaköket på motorhuven och laga baconmedäggsmörgås eller koka färskt kaffe. Eller laga bilen själv utan allting förutsätts köpas in utifrån.
Säkert rätt avvägning för bloggaren vars tid prissätts högre än min fritid men sanningen ligger väl någonstans mellan min och bloggarens tillvaro. Och då gnäller jag inte, har det rätt hyfsat bra.
Mmm, ungdomsminnen! Vi lagade te på Trangiakök i väntan på Englandsfärjan. Det blev lite abrupt när kön började röra på sig … 😅
Jag har en privat V90 CC 2022, den kostar ca 10100kr/mån i vad jag kallar operationell kostnad, dvs, kostnad för 50% lån, skatt, drivmedel, försäkring, service för ca 200mil/mån. Ca 7067kr/mån i vad jag kallar garagekostnad, dvs, kostnaden för att den bara står i garaget. Bilen kostade ca 495tkr i inköp.
Motsvarande kostnad för elbil i min kalkyl genom bruttolöneavdrag och 50% marginalskatt är
Bil OP Garage
Tesla Model S 11895 11328
Tesla Model Y 6377 5810
Tesla Model 3 6244 5677
Polestar 2 8363 7797
Jag har även med Cupra, Id3, en gamal XC70 från 2012 i min kalkyl.
Många elbilar är av mycket dålig kvalitet vad gäller stolar och ljudnivå, så bilar som inte går att jämföra med ex. en V90 går bort i mitt fall.
Kvar är Tesla. Jag konstaterar att en Tesla Model Y eller Model 3 är billigare än min V90CC i operationell kostnad. En Model S kostar i princip lika mycket som V90CC i mitt fall.
Om man har en högre kostnad med en fossilbil än med en elbil så kan man ju anta att “har inte råd” skälet går bort. Kvar är något annat skäl till val av bil. I mitt fall så åker jag flest mil på vintern, långa sträckor. Tänk Stockholm Åre 2ggr månad från december till maj.
Jag funderar på att byta till en elbil. Den är trevligare att köra än en fossilbil.
Har en Tesla Model S liknande packmöjligheter som i en V90CC? Någon skriver att en fullpackad Model S med takbox inte kommer längre än 30mil på vintern, stämmer det? Hur lång tid tar det att åka Stockholm Åre? Åre Stockholm på vintern?
Utan blöja kan jag ta mig med fossilbil mellan Stockholm Åre på ca 7h. Kan jag det med en elbil?
Enligt min kalkyl skulle alltså en Model S kosta lika mycket som min V90CC, är det ett bra byte?
Klipper här in samma länk till Teslakalkylen:
https://teslakalkylen.com/examples
Kolla även https://abetterrouteplanner.com/ som kan ställas in på många olika bilmodeller och andra parametrar. Förvånansvärt korrekt! Lek med värdena efter dina behov.
Tack, mycket bra sida (https://abetterrouteplanner.com)!
Jag tycker det är intressant att det endast krävs en laddning på sträckan, något som även krävs med min fossilbil (tankar ofta i Färila eller Svenstavik). Det är inte klokt att riskera avsaknaden av bränsle/laddning när man färdas i de norrländska skogarna i minusgrader på natten. Mycket trafikrelaterat kan inträffa.
Skumt att Ioniq 6, med 614km range kräver 2 laddningar, medans Tesla Model 3 med 629km eller Model Y med 544km kräver endast 1.
Ställer jag in parametrarna på Januari så kräver Tesla 2 laddningar, Hudiksvall (5%) och Åsarna (10%) samt en restid på 7h och 47m, liknande för Ioniq 6 som jag använder i jämförelsen.
Högst intressant är kostnaden för laddning. 24EUR, tillskillnad från ca 109EUR i bränsle på samma sträcka.
Återigen, tack, mycket bra sida!
LW
“Duger dock inte för brännbilisten, som vill kunna köra Stockholm – Göteborg – Stockholm utan att ens stanna för att lasta ur bilen. Oklart varför man till att börja med ska köra fram och tillbaka utan att stanna dock, men vem ska försöka förstå brännbilister egentligen?”
–
Det här ju en grov generalisering och fördom, för det handlar oftast om oron över att kunna ha möjlighet ladda på en rimligt placerat laddplats, att det inte ska ta speciellt lång tid och att elen verkligen räcker för hela resan.
Tänk på att långt ifrån alla elbilar har lika lång räckvidd och laddar lika snabbt som Tesla. Dessutom är de allra flesta personer fortfarande mer eller mindre helt ovana vid elbilar i praktiken och så även jag.
Att använda sig själv som måttstock brukar sällan vara framgångsrikt för att kunna skapa förståelse för andra.
Glöm inte högtravande. Väldigt provocerande iallafall för min familj. Jag upplever att vederbörande vill sticka ut i mängden/träsket så kallat. Vi befinner oss strax ovanför försörjningsstöds nivån som “sjukpensionärer”” sen +30 år med fogden flåsande med 2 vuxna barn plus en tonåring. Ödmjukhet saknas. Är så otroligt tacksam till min familj som tillhandahåller brännbil till oss i klassen 10.000-14.000 som vi underhåller och en sommarstuga som vi har fått låna under samma tid så att barnen fått växat upp någon annanstans än vår socioekonomiska förort. Tack ändå för Ukraina bloggen och kommer skrolla förbi allt annat lyx gnäll och problem för dom med 💰🤣 Ödmjuk till livet och till min familj 🥰
Personligen tycker jag det är fördom och förutfattade meningar att dra alla bilister som kör på bensin/el över samma kant, det ger jag bloggaren minus för. Jag respekterar både de som kör på fossilt och el, det som är rätt för en är fel för någon annan.
Håller med, men det som ofta blir lite märkligt är att de som förklarar att de inte kan ha elbil aldrig ens kört en elbil.
Mitt tips är att låna eller hyr en elbil för att veta om det är bajs eller godis för just dig.
känns för mig lite onödigt låna eller hyra en elbil, då jag bor i ett radhusområde utan laddstation. och är ju likadant för många som bor i hyreshus med,sedan skulle iofs ha råd med elbil om det fanns möjligheter men omöjligt räkna hem det som det är nu med en årlig körförbrukning på 1000 mil
Och här har vi det stora problemet med elbilar i dagsläget. Hur ska alla som bor i stora bostadsområden kunna fixa laddningen. Folk vill ju inte spendera tid på en laddstation varje dag när man kör hem från jobbet. Dessutom blir den lösningen inte alls billig jämfört med egen el och ev solpaneler (som för övrigt också kostar en hel del att anskaffa).
Snacket om vuxenblöja är dessutom omotiverat då det handlar om att stor räckvidd är bekvämt och inte om hur många pauser man vill ta. Har själv två hybrider som jag inte tankat sedan början av juni i år. Men när jag kör långt är det bekvämt att inte behöva fundera över var en laddare som är användbar finns och låta det styra mina pauser.
Oj, måste du tanka varenda dag? Tungfotad kanske.
Man gör ju som det passar en bäst, Prokrustes har ingen plats.
Jag kan sälja min fossilbil och använda pengarna till att leasa en elbil i 2 år.
Sedan borde barnen flyttat och cash flowet bli plus igen 🤔
Undrar vad hyresvärden säger när jag rullar ut 50 meter kabel ifrån lägenheten på andra våning ut till gatan??
“Jag sådde en påse frön i våras. Gissa vad som kom upp?
Vicevärden, han sa att man inte får odla på balkongen!”
Tesla model 3 har LFP batterier. Dessa kan laddas till 100% utan negativa effekter. Tesla 3 long range har inte dessa batterier.
Det roliga är att en vanlig laddad till 100 går längre än en long range laddad till 80. Så för vardagskörning är nog long range pengar i sjön.