Det gick utmärkt att köra från David Bagare till Sätila utan att ladda den nya versionen av Tesla Model S. Prognosen enligt navigatorn blev 16% laddning kvar, utfallet blev 13% och hade vi istället kört till Göteborg hade 10% varit kvar i batteriet, eller ca sex mils räckvidd. Vi stannade ändå på vägen för kaffe och förarbyte, men utan att ladda.
Efter att tillbringat helgen i Stockholmsområdet så blev det hemfärd från David Bagares P-hus till Sätila efter att ha laddat bilen till 100% sista halvtimmen. Elbilar ska som bekant inte stå med fulladdade batterier, och till vardags används 50-80% laddning och inför långfärd kör vi oftast med 90%, men nu drog jag upp laddningen till 100% alldeles innan avfärd för att testa om det går i praktiken att köra Stockholm – Sätila (Göteborg) utan att ladda numera.
Och det gick utan problem.
Vi stannade ändå för inköp av kaffe och förarbyte i Stavsjö, och sedan förarbyte i Ulricehamn igen, men vi laddade alltså aldrig bilen. Vid förarbytet i Ulricehamn kontrollerades vad resultatet skulle bli om vi hade kört till Hotel Post i Göteborg istället för hem till Sätila, och i så fall skulle vi kommit fram med 10% kvar i batteriet.
Givet förbrukningen om 1.73 kWh/mil så hade det räckt till ca sex mils ytterligare bilkörning efter centrala Stockholm till Göteborg.
Faktiskt utfall hem blev 13% kvar i batteriet, så vi hade med ca två mils marginal även kommit hem på bara 90% laddat batteri.
Vad landade skillnaden mot 16% på får man då fråga sig? Antagligen vinden, för jag tror inte Tesla tar med vindförhållanden i sina prognoser, och det var motvind större delen av sträckan. Andra faktorer kan vara ryckigheten i trafiken, där onödiga accelerationer förbrukar en del. Sedan hade navigatorn lite fel i Stockholm pga avstängda vägar, och så blev det väl någon extra kilometer för att köra av i Stavsjö och Ulricehamn, men det är småsaker.
Inkopplad dator för passageraren om säg fem timmar a 60 W drog 0.3 kWh.
Totalt förbrukades 1.73 kWh/mil, där det mesta var motorväg 100 – 120 eller trefilsväg 100 km/h.
Sista sträckan från Ulricehamn landade på 1.53 kWh/km, men då är de sista två milen 80- och 70-väg.
Totalt drog det alltså 79 kWh att köra Stockholm – Sätila med Tesla Model S 2023 års nya version, vilket antyder att det är 90 kWh tillgängligt i batteriet (90*(1-0.13)=79), med reservation för avrundning till hela kWh och hela procent, den slog om till 13% på vår uppfart sista trettio metrarna.
Oavsett är en modern och kompetent byggd elbil alltså så pass snål att det går att köra utan stopp Stockholm – Göteborg. Varför man nu skulle det? Ca 10 minuters paus för kaffe hade vid en Supercharger fyllt på ca 43 kWh vid ca 258 kW i laddning vilket jag dokumenterat att den klarar på nya Superchargers. Eller om man så vill nästan 50% av batteriet på tio minuter om man ligger i det optimala laddningsintervallet 10 – 60% någonstans.
Elbilar med korrekt batterihantering laddar som bekant långsammare ju fullare batteriet är, eller om det är riktigt tomt.
För övrigt är David Bagare ett bra centralt garage i Stockholm. Elbilsladdning 3 kW ingår i parkeringen och det är aldrig i min erfarenhet fullt och det är gott om laddare. Gångavstånd till hela centrala Stockholm också. Ja, jag bor på landet, och det är nästan 1 km för mig att gå och hämta posten så gångavstånd är lite mer än ett kvarter för mig. Möjligen är det som de flesta P-hus i Stockholm byggt för bilar på typ 70-talet, som därmed var mycket mindre och det kan vara lite trångt med större moderna bilar.
Argumentet man kan inte köra en elbil Stockholm – Göteborg utan att ladda håller iaf inte längre. Eller så har du köpt en elbil där man tummat på luftmotståndet till förmån för design med högbyggd front (t ex Volvo). Varför man behöver en SUV när man kör motorväg lämnas till stabor att förklara – vi bor på landet med grusväg och 50 m höjd på backen upp till gården och kör en GT istället för SUV.
Om du använder denna länk för att beställa en Tesla får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger.I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
63 kommentarer
Stockholm – Götegorg via … Sävsjö?
Stavsjö
Såg att Göteborg nämndes, som läget är nu knäcks batteriet, förare och hela bilen i stadhelvt.
Stockholm – Götegorg via … Sävsjö?
Gissar på en extremt långsam och tråkig biltur, hastighetshållare 90 km/h, inga omkörningar där man lätt gasar om en lastbil el en tråkig toyota just innan 2:1 tar slut, ingen racing vid rödljus eller kickdown när man trycker på gasen och accsar rejält för att köra upp på motorvägen. Tråkigt helt enkelt.
Det var 98% autopilot på hastighetsgränsen 100-120 km/h och mot slutet 60-80 km/h enligt hastighetsgränsen.
Ja, varför man ska köra snabbare än hastighetsgränsen är en gåta. Varför försämra trafiksäkerheten?
Om man vill ha körglädje ska man inte köra bil. Kör MC istället, och då på bana för att inte sabotera för andra i trafiken. Allmänna vägar är till för att man ska kunna transportera sig, inte för att man ska ha kul när man kör.
En elbil accelererar betydligt bättre än en bensinbil. Elmotorer har konstant vridmoment.
Hur är det med fysiken? Det är hög hastighet -> luftmotståndet som drar energi. Med en elbil gör accelerationen väldigt lite till eller från på förbrukningen (sedan kan det diskuteras om någon i längden tycker det är roligare att knäcka nacken vid rödljus eller om det är värt att lägga tre sekunder extra på att komma upp i 70 för passagerarnas skull).
Det är alltså, precis som Lars skriver, framförallt bilens form som avgör hur mycket extra du behöver ladda/tanka om du väljer att köra snabbt. Att andra biltillverkare (och köparna) i princip bortser från det är lite skrämmande.
Problematiken beror på att luftmotståndet ökar med kvadraten mot hastigheten, men något problem att gasa om en lastbil eller “tråkig toyota” har man garanterat inte med en elbil även om min tråkiga model 3 (LR) blir lite segare över 200.
*”över 200 har jag hört”
Imponerande, större delen av sträckan är ju motorväg. Jag harvar på med min laddhybrid ett tag till, men sen är det dags att gå “all-el”
Jag kommer knappt 20 mil i motorvägsfart… riktigt, riktigt dåligt och blir definitivt byte till en elbil som klarar åtminstone 35-40 i 110/120 km/h
SUV med hög front?
Hög front, ca 25-30 KWh vid 110/120 på sommaren, om man har medvind 😉 – vintern ska vi inte ens prata om 😂
Ouch. Tror det värsta jag haft är 22. Vintertid …
Föga förvånande, men intressant datapoint.
Tack för er insats. 🙂
Ja du menar alltså så som man ska köra helt enkelt?
Finns inga onödiga accelerationer, bara onödiga inbromsningar. Det är när man bromsar som man rörelseenergin går upp i intet! (Alltså bromsar på riktigt, inte regenerativt).
Även om regenerativ bromsning är bättre än att inte återvinna nånting, är det inte så mycket av rörelseenergin som kommer att bli ny rörelseenergi när man accelererar igen. För snålkörning gäller att inte behöva göra sig av med rörelseenergi alls, så mycket god framförhållning är mycket viktigare än att köra på enpedalsläge.
Har i dag gjort en familjetur färdats Tällberg-Kungsbacka i en BMW iX3 (hel-el). SUV och mindre batteri än Tesla.
En liten laddning så pågick bara under inmundigande av skräpmat och toabesök, dvs ingen laddväntan. Faktum är att bränslepåfyllnadsväntan var längre för den fosildrivna följebilen då vi vid tillfället bara väntade.
Det flesta tillverkare begränsar hur mycket batteriet kan laddas. När det står 100% laddning är det kanske i själva verket 90-95%.
Vill man vara rädd om batteriet skall man försöka hålla sig under 50% så lång tid som möjligt. Degraderingen ökar markant över 50%. 80% är lika dåligt som 100%, i vissa forskningsrapporter sämre än 100% konstigt nog.
Spännande!
Har fu någon länk eller titel på rapporten så att man kan lära sig något.
20 -80 % har ju tidigare varit vad man bör hålla sig till.
Laddade min konstant till 90% hemma och efter behov på långresor. Hade 93% kapacitet kvar när jag sålde denna efter 19 000 mil och 7 år. Anekdotiskt men ganska säker på övriga model S har laddats på samma sätt
Jag finner det märkligt att hela internet svämmar över med propaganda för hur exemplarisk Teslas räckvidd är.
Gbg Stockholm Tesla vs Volvo vad skiljer det, 10 minuter laddning?
Det finns fördelar med en hög front, bland annat kollision med gående/cyklist. Volvo håller på att dö och folk höjer Amerikanska bilar till skyarna, jaja, färdigklagat för idag!
Kinesiskägda företag bör dö!
Åk till Torslanda och se dig om? Volvo Cars har även varit Amerikanskt. Jänkarna bara mjölkade Volvo, Kineserna får man ändå ge dem att de investerat friskt och lyft märket. Det har gynnat många svenskar och svensk ekonomi, mycket.
För mig är allt kinesiskt döskallemärkt oavsett vem det gynnar.
Kina mot Taiwan är som Rys-kand mot Ukraina.
Det ör inget jag vill stötta.
Rys-land ska det stå.
Jag gillar inte heller diktaturen i Kina, men vi lever i en global ekonomi idag och allt är inte svartvitt. Skulle du vilja fimpa Sveriges näst största arbetsgivare och ta de dominoeffekterna av när Volvo stänger för ditt Kinahat?
Åter till elbilar och dess räckvidd: jag knappade in Tesla model Y long range och Polestar 2 single long range treriksröset till Malmö. Det diffade 45 minuter på en bilfärd runt 24 timmar. Ändå är snacket på gatan att Tesla är den enda vettiga elbilen:D lite roligt ändå. Inte illa pinkat av ett företag utan marknadsavdelning…
Hum. Min bil är
30cm smalare.
80cm kortare.
20 cm högre
950 kg lättare
Än en Tesla S
Däcken är 195 mm breda
Ingen bil som är kul att åka Stockholm Göteborg med varje vecka.
Men den passar oss väldigt bra.
Visst borde väl en sådan bil förbruka mindre energi än en Tvåtons GT eller SUV.
Ett batteri på 40 kW skulle räcka väldigt bra. Visst måste det gå att bygga en sådan el bil?
Argumentet man kan inte köra en elbil Stockholm – Göteborg utan att ladda håller iaf inte längre. Eller så har du köpt en elbil där man tummat på luftmotståndet till förmån för design med högbyggd front (t ex Volvo). Varför man behöver en SUV när man kör motorväg lämnas till stabor att förklara – vi bor på landet med grusväg och 50 m höjd på backen upp till gården och kör en GT istället för SUV.
Det lär väl finnas diverse anledningar att en bil inte kan köras utan att “tanka” mellan Sthlm och Gbg. En anledning kan ju vara att bilen i första hand är tänkt och köpt för att användas i närområdet.
Det som är intressant och bra är väl att det går att färdas långt med elbil om det är det man behöver göra. Det skulle kanske vara bättre om det fungerat att resa med tåg och billigare skulle det bli också. Elbil är ju tydligen jättedyrt, typ 50:- kr/mil eller så. *
Givetvis är det superkorkat att köra jeep i Stockholm, i Göteborg och mellan dessa och andra städer och det oavsett vilken energiform man använder.
*
LARS WILDERANG2023-04-09 16:09 – 16:09
Transportkostnaden nära noll om man är ekonomisk analfabet och tror att energikostnaden är den enda. En bil kostar 40-60:- SEK milen medräknat allt inklusive värdeminskning.
Den senaste bilen jag har köpt och sålt kostade 18:- kr/mil inkl. allt. Det var före kriget, den var bensindriven och den var givetvis inte ny. Den kördes väl sådär 5 000 mil.
Kanske ör värdeminskningen på elbikar större!?
Bilar förlorar procentuellt ungefär lika mycket i värde sett till slitage. Så är man en tjockis som har svårt att ta sig in i en kombi och måste ratta xc90 eller x5 eller nåt har man betydligt högre milkostnad än om man köper en billig kombi.
Billigast är att köra en energisnål bil som närmar sig skrotstadiet och inte underhålla den. När något dyrt går sönder skickar man den på skroten. Hade en bil som gick 1300 mil på drygt ett år, två glödlampor, tre liter olja, bensin 0.5 l/mil, halvförsäkring plus inköpspris kostade 6500:-. Oljan gick åt på slutet då den började läcka – vilket var orsaken till att den slutade på skroten.
Men jag finner att totalkostnaden för elbil är lägre än för fossilbil, och att jag skulle föredra elbil även om totalkostnaden hade varit en bit högre. Marginalkostnaden för varje extra mil är dessutom betydligt lägre.
Körde min EQS 9 mil idag. Snittade på 23 kwh/100km. Karlstad till skogarna runt gräsmark. E45.
Den förbrukningen känns låg. Imponerad.
Någon som törs förklara vad det är som gör att Tesla är så energieffektiva?
Betraktar en Tesla S som en enormt stor och tung bil.
Är det bara luftmotståndet som har betydelse på en elbil?
Med något undantag är dom flesta elbilar onödigt stora och tunga med onödigt breda däck.
I mitt liv passar inte en gigantisk sedan in. Vill ha något mer genomtänkt, flexibelt med låg energiförbrukning.
Rena elbilar designade för att vara elbilar, inklusive luftmotståndet. Fossilbilmärkena är fast i att stoppa in batterier och elmotor på fossilplattformar, inklusive att de inte vågar gå från sitt fossila formspråk. Bara det faktum att deras elbilar har en igensatt grill visar på detta. Varför ha en grill öht när det inte behövs? Mjuka till formerna istället.
På bilar med förbränningsmotor, är ett sätt att förbättra en bils prestanda att sänka vikten. Borde gälla samma oavsett vilket energislag som används för att driva bilen.
Luftmotståndet har bara betydelse vid högre hastigheter, kan det vara från säg 70 km/timmen och uppåt. Vikt och rullmotståndet har betydelse i lägrehastighet.
Verkar som att Tesla har byggt bättre drivlinor än konkurenterna.
Men jag har inte börjad nörda tabell värden från elbils världen ännu.
En grill är ett design element inget annat. Samma som hjulen på bilarna idag.
Eller som man säger i min del av världen ”de ska se någe ut”
Tror Tesla är duktiga på att designa drivlinan för att minimera förluster. Luftmotståndet är intressant vid långresor där det går lite fortare, men Teslas bilar är effektiva också vid lägre hastigheter.
En model S kan också ses som en kombikupe. Lite mindre gigantiskt har du model Y, med fantastiska utrymmen. Flexibla bilar.
Nån här som har en Tesla Y? På bild ser den ut att ha en kraftigt sluttande bak, vilket borde inkräkta en hel del på lastvolymen. Hur ser det ut i verkligheten? Får man in en stor hundbur i skuffen?
Och?
Ska jag bli imponerad?
Med min gamla dieselbil kör jag Stockholm-Göteborg på halv tank.
Jag behöver inte ens fundera på att det inte ska räcka till för jag kan tanka överallt.
Elbilar är en återvändsgränd.
Med utbyggd kärnkraft kommer vi att få se syntetisk diesel framställd av CO2 ur luften.
Självklart ska du bli imponerad. Det är en Tesla, annan känslotillstånd är djup eufori och ödmjukhet inför detta märke är ej tillåtet. Det betraktas som varande psykiskt avvikande människa och det vill du väl inte vara?
Och vad kostade din resa?
Betyder bara att en vanlig reserelation går lika fort med elbil som med fossilbil.
Teslabjörn på Youtube gör ju “1000 km challenge” med olika elbilar och har kört med en fossilbil som referens, där kan man se att det tar längre tid med elbilarna, men att skillnaden numera inte är särskilt stor. Dessa körningar går från Oslo till Helsingborg och tillbaka, så det är fråga om motorvägshastigheter.
Antar att Nestor är ironisk men lite svårt att fatta men det där med att elbilar är en återvändsgränd var i alla fall roligt.
På 90-talet körde jag en gång min Audi 100 tur och retur Skogås söder om Stockholm- Göteborg. Samma dag dessutom. Dagen efter räckte soppan dessutom precis till närmsta bensinstation.
Sen kan man ifrågasätta lämpligheten ansvarsmässigt hos en förare som skulle få för sig att köra en så pass lång sträcka utan paus!
Redan efter ca 2 timmar börjar de flesta normala förare få sämre koncentrationsförmåga och efter 3 skulle jag nog säga att de flesta förare är direkt trafikfarliga om vi skall vara ärliga!
Sen är det iofs gott om förare som kraftigt överskattar sin förmåga med, dålig självinsikt kallas det visst…
Sen kan man göra som ni gjorde och pausa utan att ladda och det är juh en annan femma!
Fossilbilister är ju bättre bilförare än alla andra, det är därför de måste kunna köra 1000 km utan att stanna ens för att pissa.
Vilket är ett rätt uttjatat argument av speciellt dieselägare.
”Jag bränner Sundsvall Malmö ToR utan pauser, sen har jag minst halva tanken kvar.”
Kanske bara byta förare och pissa? 20sek.
Inte “passa på” att ta en kopp kaffe och en mazarin.
“From house cats to elephants, most mammals take about 20 seconds to urinate. That goes for humans as well. If going No. 1 isn’t clocking in at around 20 seconds, you might want to look at your daily habits.”
Ni borde kika lite på kommande Fisker Ocean, WLTP på drygt 70 mil och väldigt lågt CW. Så SUV funkar också om den är gjord på rätt sätt. Dessutom mycket billigare än en Tesla S
Hur ser begagnatmarknaden ut för elbilar. Är det öht värt att köpa en begagnad elbil?
Det beror nog mycket på hur långt bilen gått och vilket märke det är.
Vår BMW i3 var ett år gammal när vi köpte den och hade gått 900 mil.
Listpris som ny, 460 000:-
Vårt pris hos BMW, 260 000:-
Räckvidden/batterikapaciteten är enligt spec.
För oss var det värt att spara 200 000:- kronor för en rolig lite annorlunda bil.
Jag skulle inte köpa en elbil privat, men via företag så gäller Konsumentköplagen vilket ger en rätt stor trygghet, särskilt när det gäller elbil som kan ha skadade batterier.
BMW i3 är ju någon sorts högbyggd bil även om det inte är en stadsjeep, men det har liten betydelse som vi använder den.
Stadstrafik och 70- och 80-väg.
Enstaka kortare sträckor på 90- och 110-väg, men fortfarande i närområdet.
Stadstrafik med mycket start och stopp och enstaka 70- och 80-väg förbrukar 1,0 – 1,1 kWh/mil, dvs. en krona milen med vårt fasta elavtal.
Blir det mera 80- och 90-väg, men fortfarande stadstrafik ligger vi runt 1,2 kWh/mil.
Om man tycker att man har bråttom går förbrukningen upp betydligt och man kommer fram två minuter tidigare. 🙂
Marknaden börjar bli normal. För ett par år sedan var en begagnad elbil dyrare än en ny, leveranstiderna gjorde att folk betalade nästan samma pris som för en ny, men för en ny fick man ju dåförtiden bonus så nettopriset blev högre för den begagnade.
Nu kostar en elbil med skapligt batteri och ett par år / 5000 mil på nacken sådär en 70% av en ny. Batterierna är numera vätskekylda och degraderingen är inte så farlig.
För två år sedan köpte vi en fabriksny, nästa gång vi byter blir det sannolikt en begagnad. Kanske på väg till hur det varit med fossilbilarna med företag som köper nya bilar på leasing 1-3 år, sedan hamnar de som begagnade hos privatpersoner när den värsta värdeminskningen i kronor klarats av.
Jag börja bli tveksam om vi ska vara särskilt imponerade över förbrukningssiffrorna en Tesla presterar. Min Passat GTE från 2019 brukar förbruka 1,9kWh/mil vid 15 grader. Det är ju en fossilbil med få anpassningar för att drivas med el.
Jag hade förväntat mig att en sprillans ny Tesla gjorde det bättre.
Beror ju på hur du kör, batteriet i din Passathybrid lär dö rätt snabbt om du brassar på i 120 på motorväg?
Körde min Model Y Performance på 0.98 kWh / mil under en runda häromdagen. Enligt den detaljerade färddatorn, visserligen. I en bil med över 500 hästar och 21″ hjul. Det var inte på motorvägen.
Nä, har väl skrivit någon gång att jag varit nere runt 1 kWh per mil på 70-väg
Räckvidden på el kan man ju inte stoltsera med. Räckvidd med 55 L i tanken är dock riktigt bra men som bloggar själv konstaterar ofta; vem fan kör 100+mil i ett sträck.
Vad blir kalkylen för elbil egentligen när bilen är dubbelt så dyr som en vanlig?
Ur preppingperspektiv är det bra att kunna köra så långt som möjligt utan att behöva fylla på. Funkar det att ladda bilen med solpaneler? Annars så är det nog lättare att ha dunkar med bensin/diesel hemma när elen försvinner.