Det har inträffat ett enormt ras skred runt E6 norr om Stenungsund, som antagligen kommer leda till stort trafikkaos med en av landets tyngst trafikerade vägar utslagen i många år framöver. Ingen dödades tursamt nog, och raset följer en gammal och kär bohusländsk tradition av ras som går att spåra tillbaka till medeltiden.
Södra Bohuslän har haft sina ras och skred genom tiderna. Sveriges framsida har som bekant lite mer nederbörd än resten av landet. SGU:s kartering över rasriskområden är rätt tydlig.
På Göteborgs- och Bohusläns tid innan Västra Götaland blev ett sammanslaget län, så hade vi förstås Tuveraset på Hisingen i Göteborg 30:e november 1977 där runt 30 hektar flyttades en morgon, nio personer dödades, 436 blev hemlösa och 67 hus förstördes. Den gången var det intensiva höstregn som låg bakom, samt förstås de av och till i särskilda markförhållandena som kan råda på Sveriges framsida.
I slutet av 2006 rasade nybyggda E6, gamla E6 och järnvägen vid Småröd (som för övrigt ligger nära Skredsvik vilket kanske är en ledtråd kring markförhållandena), när den tunna jorden ovanpå det bohusländska berget fick fötter. Det ska varit fyllnadsmassor som ändrat balansen och fick allt på glid, tillsammans med höstregn. Genom att trolla med knäna öppnades vägen återigen sommaren 2008 och var bara stängd i ett och ett halvt år.
Det raset var mindre än det som skedde i Stenungsund idag.
Tillägg: Nära Småröd rasade det 1828, 1829, 1909 och under motorvägsbygget 2004.
Jordskreden Bohuslän och Göta Älvdalen är inget nytt, även om de i princip alltid beror på mänsklig exploatering på dålig grund.
Själv är jag ju uppvuxen i Göta Älvdalen, samt runt Ljungskile, Orust och Åbyfjorden och konsulterar gamla klassiska Sällsamheter i Västergötland del 2 av Lennart Jörälv (Rabén & Sjögren 1982 – alltså en bok på papper här i biblioteket, inte Google), där man på sidan 188 i kapitlet På osäker mark kan läsa mer.
Raset i Surte 1950 omfattade 22 hektar. 34 hus förstördes, samt vägen och järnvägen. En kvinna omkom.
1957 rasade det vid Göta söder om Lilla Edet och hela Göta Älv täpptes igen. 108 fartyg stängdes in i Vänern.
Boken går dock tillbaka till det värsta raset som skedde den 7:e oktober 1648 vid Åkerström söder om Trollhättan. Bland annat gästgivaregården i Åkerström sveptes med och 85 till 127 personer dödades, inklusive hela gästgivarefamiljen Mårtensson. Göta Älv täpptes till helt, men till slut brast fördämningen och en flodvåg svepte ner mot Lilla Edet och svepte bort allt i sin väg.
Sedan ansågs gästgivaregården förvisso vara ett syndens näste och att det var guds straff och ett svenskt Sodom & Gomorra. En rättrogen och from bonde från Hjärtum vittnade om hur han drabbats av “en så olidlig värk i benen, att han ej förmådde röra på sig ur stället” och blev sittande. Någon meter från honom försvann marken och han skonades genom Guds försorg när syndarna skulle straffas.
Ok, jag skrev medeltiden och 1648 räknas inte dit. Förlåt.
Tillägg: Läsare påminner om att Jordfallsbron heter Jordfallsbron och ska tydligen handlat om ett skred på 1100-talet, som begravde staden Kongahälla eller Bohus. Raset omfattande 60 – 65 hektar.
Det aktuella raset alldeles norr om Stenungsund stänger av den stora transportvägen för tung trafik från Nordens största hamn, samt från kontinenten, upp till Norge, samt vägen för alla de pendlare till Göteborg som genom de nya motorvägarna i Bohuslän fått en utökad arbetsmarknad. För er som inte har koll (“Stockholmare”) så har raset drabbat början av en ca 18 km lång vägsträcka utan en enda avfart, så det är inte bara att leda om trafiken lite lätt runt raset.
Det finns dock alternativ. E45 Göteborg – Trollhättan går att nå som en liten omväg Uddevalla – Trollhättan, men har en del flaskhalsar inklusive trafiken genom Trollhättan och över Göta Älv, och bron vid Torp som Trafikverket inte hade råd att bygga om till motorvägsbro, och där motorvägen därför blir vanlig väg i några hundra meter. Man kan också svänga av vid Lilla Edet och gena tillbaka till E6 över Backamo, men där snackar vi också flaskhalsar och gammal svensk smal landsväg, samt trångt genom Lilla Edet.
Ett alternativ för de som bor väster om Uddevalla är att helt sonika köra över Orust och Tjörn ner till Stenungsund.
Ja, just det. Tjörnbroraset. Bohuslänningarna är trafikmässigt härdade genom decennierna, även om det var en snedsegling och inte geologi och regn. Åtta människor omkom 18:e januari 1980. På den tiden kunde Vägverket trolla med knäna och en ny fin hängbro invigdes ett drygt år senare. Eller vad halva tiden att upphandla ett projekt tar numera, oräknat överklaganden.
Ett annat alternativ är gamla E6 mellan Ljungskile och Stora Höga. En klassisk vägsträcka som varje midsommar bestod av stillastående trafik på de glada 70- och 80-talen. Rak och fin väg, dåligt underhållen dock, men med trefiliga stigfält vid en svår backe. Kapaciteten är inte i närheten av att klara av E6:an som nu drabbats och stod klar runt 1990 om jag minns rätt. Tidigt 90-tal iaf. Sedan dess har trafikbelastningen ökat i 30 år och med färdigställandet av hela motorvägen genom Bohuslän har långpendlandet ökat ännu mer.
Vägen går också genom byn Ucklum, där det skulle bli rejält med köer om trafiken ska ta den vägen.
För övrigt utspelar sig stora delar av min roman Stjärnklart just längs den sträckan med gamla E6.
Oavsett kommer det bli ett helvete för de som pendlar till Göteborg. Punkt.
Yrkestrafiken får betalt och får väl helt enkelt leva med det. Värre för jobbpendlarna.
Att det är rasrisk i området stärks av att räddningstjänsten i Stenungsund enligt uppgifter till bloggen ska ha särskild kompetens kring just ras.
En följare på Twitter som pendlar från Ljungskile till Göteborg menar att området vid raset har börjat exploateras ytterligare under sommaren och stora schaktmassor verkar tryckt på tills allt fått fart. Lokalblaskan Göteborgs-Posten har fina drönarbilder som publicerats i strid med lagen – alla drönarfoton måste godkännas av staten innan publicering, i en process som kan ta veckor eller månader.
Minst tre personer skadades.
Detaljplanen för området anger att marken inte får belastas för mycket men att säkerheten är tillfredsställande:
“Stabiliteten för aktuellt detaljplaneområde har kontrollerats i en sektion, sektion A1-A1, vilket är den värsta sektionen ur stabilitetssynpunkt. Sekt- ionen har beräknats för befintliga samt för framtida förhållanden, med en utbredd last på den pådrivande sidan av den värsta glidytan.
Enligt utförda beräkningar för befintliga och framtida förhållanden är enligt gällande normer säkerheten mot skred tillfredsställande inom aktuellt område. Detta under förutsättning att marken inom aktuellt område ej belastas med mer än 50 kPa. Större last är möjlig men bör detaljstuderas i nästa skede.
[…]
En känslighetsanalys har gjorts för att kontrollera hur säkerheten mot skred påverkas av en hög grundvattennivå. Kompletterande beräkningar har ge- nomförts i sektion A1-A1 för en grundvattenyta vid markytan, med därun- der ökande hydrostatiskt tryck. Känslighetsanalysen visar att det finns en ef- fekt av portrycksförändringar men också att beräknade säkerhetsfaktorer ej understiger studiens riktvärden, dvs säkerheten är tillfredställande.”
Så att fyllnads- eller schaktmassor flyttats fel och blivit en för stor belastning kan mycket riktigt vara en orsak.
Nu får vi se hur snabbt Trafikverket kan utreda, upphandla och reparera. Småröd som var mindre och mindre komplicerat tog ett och ett halvt år, men det var 2006 och en annan tid. Bara upphandling och överklaganden av resultatet av den kan lätt ta ett och ett halvt år.
Trafikverket tror just nu att de tillfälliga begränsningarna i trafiken ska vara över klockan 12:00 den 31:a oktober 2023, alltså i år. Fan trot. Dock skriver man också “det finns ingen slutprognos”. Ungefär som bygget av Västlänken alltså.
Vakthavande befäl vid polisen i Väst uppmanar allmänheten att hålla sig borta – området är inte säkert.
Google Maps rapporterar redan om vissa köer i Ljungskile och Stenungsund, men än så länge är det lördag morgon.
Tillägg: Exploatören Privatbostäder har raderat sin sida om projektet men information om projektet Hammar Företagspark finns på Internet Archive komplett med foton på markarbetena. Man har förstås också avverkat stora mängder skog och markbehandlat för att bli av med rötterna, så inget längre binder marken. Ett foto har hamnat på Twitter här.
Tillägg: Som många påtalat är Bohusbanan stängd för renovering och underhåll fram till mars 2024 om tidplanen håller, så tågpendling är inte ett alternativ till buss eller bil.
141 kommentarer
På den över delen av rasområdet pågick utveckling av en företagspark. Vi får hoppas att de inte, som i Småröd, la massor på vad som i efterhand visade sig vara en olämplig plats.
https://www.orustschakt.se/hammar-foretagspark/
Min första reaktion när jag såg bilderna var att markarbetena tillsammans med regnet är orsaken. Sen sneglade jag lite på Streetview som verkar ha relativt nya bilder och där ser jag en enorm “mur” med stora stenblock på exakt samma ställe som skredet ser ut att ha sin topp.
Mao så verkar man i exploateringen inte reflekterat över att det ökade marktrycket även gäller under byggnationen och inte bara färdigt resultat. Även om det senare är det enda som kan regleras i detaljplanen.
Exakt, Bolagsverket skriver faktiskt därför att rekommendationer om marktryck är olämpliga i planbestämmelser pga detta alltså då de endast kan begränsas i bygglov. Allt som är bygglovsfritt får göra som de vill ändå och det finns ingen lag som förbjuder dem att överskrida begränsningen ändå.
Sen nämner faktisk den geotekniska undersökningen (länkade den längre ner) ett Max marktryck om 25 kpa medan planbestämmelsen säger 50 kpa.
Tror att du menar Boverket 😉
Hehe såklart, autokorrigering.
Polisen utreder nu brott, ska tydligen skett en sprängningar (alltså normala) i närheten i samband med ett bygge.
Grus från markarbetena finns till salu.
https://www.orustschakt.se/grusforsaljning-hammar/
24 timmar in så pekar det på att det som hände i småröd varit det som hände igen. De tippar schacktmassor på fel ställe. Leran ger vika.
Verkar också som flera i byggbranschen varit fullt medvetna om att detta pågått på detta bygge.
Men som sagt 24 timmar in vi vet nog mer om en månad.
Det verkar som om ingen blev allvarligt skadad (rikki knackar sig själv i huvudet) och det är vi glada för. Tänk hur mycker åt helvete detta kunde gått mitt i rusningstrafik.
Gud skyddar barn och tokiga…
Bra “gräv” och genomlysning. Tack.
Du skriver mycket bra och insiktsfullt. Jag kan bara tillägga beträffande Tuve-raset”…Den gången var det intensiva höstregn som låg bakom…” att det intensiva höstregnet då också innebar ökad grundvattenbildning och grundvattentrycket då blev ovanligt högt. Detta bidrog till, eller orsakade, att marken “lyfte” och långsamt gled iväg.
Marken lyfter inte, men när den blir vattenmättad minskar adhesionen mellan lerpartiklarna och den beter sig som en fluid, och det börjar gå åt helvete. Först långsamt och accelerar…
Rikkitikkiravi: Därför står det “lyfte” och inte lyfte. Det är bara du och jag och några till som förstår vad du skriver. Så försök att tänka på de övriga intresserade läsarna. Skriv som Lars W gör.
“Flyter”hade varit ett bättre ord 🙂
Möjligen att “flyter” är bättre vad avser själva brottytan. Men marken, i betydelsen hela markprofilen rördes inte om och blandades. Vare sig här eller i Tuve. De absolut största delarna var intakta och flöt iväg som flera olika oberoende sjok. 😀
Med tanke på hur mycket nördar (uttryckt med kärlek) det finns på den här bloggen är det nog många som vet vad det är. Men, varför inte visa hur exakt det fenomenet ser ut. Här ett relativt nyligt exempel från Norge som någon förtjänstfullt filmat. Detta är orsakat av “kvicklera”.
https://www.youtube.com/watch?v=DopB8CtSn3E&pp=ygUQbGFuZHNsaWRlIG5vcndheQ%3D%3D
En fråga från en okunnig: Jag förstår av sammanhanget att fluid är termen som används av professionen men, för oss som inte är en del av den, vad är det för skillnad på en fluid och en vätska? Eller är det så att engelskan rör till det för oss lekmän?
Det är ingen skillnad
Mest troligt en ryzk påverkans aktion.
🤣
Absolut!
Allt jävligt, och då menar jag precis allt, är ryssens fel.
Redan på 1200-talet fraktade dit mängder av silt har jag hört från säkra källor!🤣
Skämt åsido, oerhört skönt att det inte slutade i storkatastrof med mängder av dödade och skadade.
Tänker på bl.a. Tjörnbron..
Japp, troligen har en rysk atomubåt använt reaktorn till att generera effekt för att driva en infraljudgenerator som fått silten de fraktade dit under 1200-talet i resonans så att skiten kollapsar.
Hur fungerar järnvägen som alternativ för jobbpendlare och transporter?
Uddevalla – Göteborg är ner i ett år för att renovera typ hela sträckan. Har fått det från en kollega som pendlar med tåg. Buss ersätter under tiden.
Det var illa.
I alla fall trevligt se bloggaren referera till Jörälv. Fantastiska böcker.
(Den som knarkar västgöta-historia har gissningsvis läst en del Hallbäck också? 🙂 )
Sällsammheter i Bohuslän & Dalsland är nästan sönderläst.
Nu Trafikverket!! Game is on!!!
Hur lång tid tar ni på er?
https://www.express.co.uk/news/world/732617/Japan-fixes-sinkhole-TWO-DAYS-Brits-joke-road-repairs/amp
Var i Japan 2011 när den stora jordbävningen gick, då försvann några kilometer motorväg vid ett parti, en månad senare var det fixat, de skall väl utreda… i dessa områden med rasrisk borde de ha en förberedelse på Trafikverket tycker man.
Låga odds på att det var schaktmassor som orsakade jordskred nu när marken är vattenmättad, och man lär sig aldrig
Tuveraset var många år sedan och den kunskapen har väl gått förlorad. Dessutom har någon en tidplan och en kalkyl att möta så det går nog den här gången. Jobbar själv med mjukvaruutveckling inom industrin och kan säga att sanningar från 90-talet är glömda. Varje generation måste lära om.
Drönarbilden är väl ok? Är det inte enbart om horisonten syns eller om det är klassat område av någon typ (som jag killgissar detta inte är) som man måste ha godkännande? Skulle horisonten synas vore det en annan historia…
Bra tajming med tågunderhållet mellan Stenungsund – Uddevalla 14 april 2023–31 mars 2024
Jag skulle säga att de är ok ja. Ser ut att vara tagna enligt konstens alla regler för att inte kräva spridningstillstånd.
Tycker också att drönarbilderna ser helt ok ut. Är ju endast fotograferat berört område och ingen horisont.
En anledning till att ras uppstår är att lera som avsatts under havsvatten så småningom lakas ur och med minskande salthalt blir leran mer rasbenägen. Har en gång sett en pedagogisk jämförelse där man skakat på salt lera och urlakad lera och skillnaden var signifikant. det var en undersökning från Norge och dom har ju mycket stora problem med ras av lera.
Oj! Läste det först här.
Krisinformations RSS-flöde för egen del. Första meddelandet gick ut den vägen strax före kl 04 i morse och då framgick det att “raset” var “cirka 150 meter långt”. Strax före kl 10 uppdaterade man till att det var ett skred och “cirka 150-200 meter”.
Förlåt. Strax före kl 11 ser det ut att ha varit.
Tack för din korrekta beskrivning och ordval . Det är ett ras/skred som har skett, det är inte ett “slukhål” dom diverse journalistiska “folkförvillare” skriver i massmedia.
Den totala brist på allmänbildning som nyhetsmedia uppvisar när det gäller “vanliga” naturvetenskapliga termer är skrämmande och kan på sikt leda till att människor tar till sig konspirationsteorier.
👍👍👍
Kan säga att jag höjde ögonbrynen när jag såg rubriker om slukhål. Nu var det bara ett jordskred som vanligt.
Min fru berättade på morgonen att det var ett slukhål, och jag tänkte att en vägtrumma gjort att vägrenen skadats…..men efter en timme insåg jag att det verkligen var ett stort skred som skett.
Som någon skriver, den stackaren som rapporterade in kan aldrig haft överblick och sa troligtvis vad som kom först på tungan
Jag gissar att den som larmade mitt i natten när det var kolmörkt inte såg mer än hålet framför sig och tolkade det som ett slukhål. Sen skickar SOS det vidare till räddningstjänsten när de larmar ut dem och sen blir det ”sanningen” som förmedlas till journalister osv. Sen tar det en stund innan allt rättas till när man fått mer koll på läget
Skred och ras är tydligt definierade och är inte samma sak. Detta är ett skred, det vill säga sammanhängande jordmassor som kommer i rörelse. Sedan kan följden så klart bli små ras lokalt på grund av skredet (ex att en sten rasar ner i ett hålrum som bildats av raset).
Oavsett så finns nog all anledning för Trafikverket och kommuner längs västkusten att inventera riskerna för ytterligare skred.
Ska givetvis stå ”…bildats av skredet)”. Slog uppenbarligen slint för mig själv också :-).
Ett ras som faktiskt inträffade på medeltiden (1100-talet) var jordfallet vid Bohus. (Jordfallsbron, någon?)
Längs hela Göta älvdalen finns fickor av kvicklera. Den är uppbyggd ungefär som ett korthus av små mineralplattor, ihoplimmade av diverse salter. Regnar det mycket, sköljs salterna bort, och det räcker med en stöt för att få leran att kollapsa till en vattnig sörja. Resultat: Allt ovanför rinner iväg.
Tack.
Jag är uppväxt i Surte! Den aktuella dagen och tidpunkten för skredet befann sig min farbror 5 år, faster en månad och farfar på andra våningen i sin villa i Surte. Farbror var blind och satt i rullstol när byggnaden började glida på sin bana västerut mot Götaälv. Faster låg i babykorgen. Farfar höll farbror i handen och bekräftade för 5-åringen att huset rörde sig, bokhyllor knökfulla av böcker välte runt omkring lilla familjen. Pappa hade börjat i realskolan den hösten och var redan inne i Göteborg. Farfars bil stod perfekt parkerad i det intilliggande garaget. När leran kom i rörelse slogs garageportarna upp och bilen rullade ut från garaget och gled vidare in under byggnadens grund. Allt fångat på bild senare av en pressfotograf. Denna händelse är min familj en del av och har påverkat vår historia!
Tack.
Kollar man den faktiska geotekniska undersökningen som planbestämmelsen du citerar baseras på så skriver de 25 kpa eller 50 kpa beroende på område. I planbestämmelsen så nämner de endast 50 kpa.
Konstigt överlag att den geotekniska undersökningen inte påtalar risken för skred mer.
https://docplayer.se/107989995-Del-av-munkerod-1-12-m-fl-stenungsund-teknisk-pm-geoteknik-underlag-for-detaljplan.html
Sen säger faktisk Bolagsverket att rekommendationer som denna 50kpa är olämpliga då de inte kan följas upp på något sätt.
Man behöver inte bygglov för att belasta marken vilket innebär att uppföljning inte kan göras.
”Att reglera maximal påförd last kan vara olämpligt
Det förekommer att detaljplaner föreskriver en maximal tillåten last (tryck). Exempel på en sådan planbestämmelse är “Tillåten maximal markbelastning är 20 kPa”.
Det är svårt att entydigt svara på om det finns lagstöd för att reglera maximal markbelastning genom en planbestämmelse. Det kan emellertid konstateras att det inte är helt oproblematiskt vilket gör att det många gånger kan vara olämpligt.”
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/lansstyrelsens-tillsyn/tillsynsvagledning_naturolyckor/sakerhetsfragor/geotekniska/
25-50kpa uppnår man ju ganska snabbt om man lägger upp schaktmassor i en hög.
25kpa ligger på ett område som man i detaljplanen (säkerligen av säkerhetsskäl) istället lagt som Natur då det är olämpligt att bebygga.
Ser att SGU-kartan visar att drabbat område ej har någon förhöjd ras/skred-risk.
Det ökar väl risken än mer för att detta är en människoskapad händelse.
Dags att uppdatera kartan då.
SGU har bara väldigt översiktligt material på sånt.
Såg själv när jag tittade efter att i mitt eget område finns det en plats utmärkt med rasrisk. Dock tror jag personligen att efter diverse förändringar som skett det senaste året eller så så pekar pilen åt fel håll, men så är jag ingen expert heller… 🙂
Instämmer till fullo att en starkt bidragande orsak är de markarbeten som skett i sluttningen öster om E6:an.
Det slog mig direkt när jag såg var skredet hade gått.
Det man undrar nu är om det kan komma krav om skadestånd framöver?
Jag är dock mer positiv till när vägen kan öppna igen. Tror att motorvägen kan vara igång till semestern 2024.
Om det är i samband med dessa projekt eller separat låter jag vara osagt, men det har avverkats en hel del skog i området på sistone med. Lär inte ha hjälpt.
Skönt att ingen strök med och hoppas de skadade snart är på benen igen.
Ja, det har ju sagts tidigare av kunniga att man måste vara mycket försiktig och förutseende vid stor infrastrukturprojekt i den här regionen. Har man slarvat undrar man?
En fråga bara, lite off topic dock:
-Hur kan något som ligger där solen går ner kallas för framsidan?
Min Göteborgskamrater brukar titta bort lite generat när jag ställer den frågan, har aldrig fått något svar. Kan någon här redogöra för detta?
Man vänder den fina sidan mot resten av världen, och röven mot Ryssland.
Man har alltid framsidan på huset västerut för att få så mycket kvällssol som möjligt, inte svårare än så.
Och Stockholm ligger mellan Röven och Ryssland…
Enkelt, Göteborg är vänt mot omvärlden. Bara en kort seglats bort ligger Storbritannien eller Tyskland eller Frankrike eller Belgien eller Nederländerna. Stockholm ligger på inavelsvis längst in i träskområden.
En bra liknelse är filmen ”den sista färden”, ju längre in från havet du reser, ju mer exotiska blir varelserna du träffar. Kulturen i Göteborg handlar mycket om främlingar som besöker ”Engelska flottan har siktats vid Vinga”, medans man i Stockholm sjunger med darrande brösttoner om forntida slag. Mot Ryssen. Mycket mer patriotiskt.
Hoppas inga Stockholmare känner sig kränkta.
Göteborg har närmare till två huvudstäder – Oslo och Köpenhamn – än till Stockholm. Säger allt.
Ha! Där fick jag så jag teg.Ingen som tittade bort lite generat här inte.
Hur kan någon som bor därifrån solen flyr hela dagen ifrågasätta var framsidan är?
😉
@ATESE Klart bästa förklaringen!
Jag lovar, skall inte drista mig till något Göteborgskt ifrågasättande mer, det blir så upprört.
Är det nåt göteborgare kan så är det att tjöta, bara att ge dig om du inte vill ha hål i hövve. 😘
@THE_STIG
Du måste vara ett dalmas-hövve, kanske tom från södra delarna?
🫶 till hela drabbade västkusten. Verkligen!
Och själv så passerar jag stället 4 ggr i veckan, alltså två st tur/retur.
Har sommarstuga i Bohuslän, kommer bli ett helvete att åka dit nu. Men mina personliga problem är såklart inte det verkliga problemet utan att denna väg är en otroligt viktig logistikled genom fyra av Skandinaviens största städer, Köpenhamn, Malmö, Göteborg, Oslo. Nog svårt för stockholmare att förstå att Göteborg ligger närmare Köpenhamn och Oslo än Stockholm. Dessutom är nog Stockholm en av nordens värsta huvudstäder tyvärr.
Vad har Stockholm med ett skred i Stenungsund att göra? Mindervärdeskomplexet tar sig nya höjder.
Man skriver ett inlägg om att Stockholmare inte fattar, så svarar en Stockholmare att den inte fattar, det är fanemig komik på hög nivå 🙂
Problemet som sagt är att de som sitter på besluten tror att Stockholm är nordens huvudstad. När sanningen är att Stockholm är ganska provinsiellt. Detta skred norr om Göteborg har extremt stor påverkan på logistiken i Norden då Göteborg jämfört med Stockholm ligger i ett center mellan många större städer.
Och du har givetvis exempel på Stockholmare som inte begriper att E6:an är en viktig led? Känns som du projicerar din egen inskränkthet ganska kraftfullt.
Dessutom är jag fullt kapabel att läsa av en karta och införstådd om Sveriges geografi. Västsvenskar som hela tiden måste svänga sig med Sveriges framsida och kalla Stockholm rövsidan och påstå att det ligger i ett träsk som ganska patetiska. Ni påminner lite om Fredo i Gudfadernfilmerna.
Hur påverkar det här skredet logistiken mellan Göteborg-Malmö/Köpenhamn eller Göteborg-Stockholm? När nu Göteborg ligger där som navet i hela Nordens logistikkedja?
Verkar som att någon har blivit kränkt!
Moahahahaaaahaaaaaa…..
Kränkt? Inte av göteborgare med dåligt självförtroende, inte.
😉
Du kan få svar.
Solen går INTE ner på framsidan.
Den går inte heller upp.
Solen är konstant. Det är du och jag som roterar.
Det är förvånansvärt många som tror att solen går upp och ner. 😁
För att vara superpetig roterar vi inte. Jorden roterar, vi rör oss i en cirkel vars diameter beror på breddgraden 🙂
Strikt talat rör vi oss i en spiral, eftersom även solen rör sig.
Och Vintergatan snurrar och universum expanderar och några miljarder år hälsar Andromeda på när den galaxen brakar in i Vintergatan.
Fast vid det laget har all koldioxid absorberats i bergrunden tillsammans mer merparten av Jordens vatten och näringskedjan kollapsat. Och solens ökade utstrålning har bränt bort det som fortfarande kröp omkring.
Trevlig helg!
Den enda som roterar är Putin under sina långsamma och outhärdliga sömnlösa nätter.
Death to the slimy gnome!
Enligt Rowbotham så cirkulerar solen som är relativt liten på ca 1000 km höjd längs en bana som följer den platta jordens perimeter med en konformad stråle ungefär som en spotlight. M.a.o. framsida/baksida finns inte. (#skojarbara)
56000 foliehattar kan väl inte ha fel?
https://www.facebook.com/FlatSoc/
Tack för utmärkt redogörelse. Orsakerna kan variera. Men den här gången måste det bero på klimatförändringarna. Annars är det fel på klimatnarrative.
Åhjaå, det kommer nog något om att vi får mer och fler regn som ökar risken för ras.
Inte ett ord om att vår välfärd gjort att vi har färre och färre döda pga vädrets makter. Den välfärden kom inte utan påverkan på vårt klimat.
Men visst, grodan kokar långsamt och när folkvandringarnas tid börjar och robotarna flyger över stratosfären är det för sent.
Alla större klimatförändringar har lett till enorma samhällsomvälvningar.
Eller hur. Landhöjningen berodde också på klimatförändringar men tror inte jag sett några som klagar på detta…
Påminner om när en stor väg i centrala Fukuoka i Japan drabbades av ett stort slukhål och det hela tog 48 timmar att återställa. Vi kan alltså räkna med att det inte finns ett spår kvar och att trafiken flyter störningsfritt på E6 tills på måndag morgon.
Det går att söka ut “drönarkörkort” vilket ger dig rätt att självgranska bilderna så läng inte horisonten syns, vad det sista nu har för betydelse då man får fotografera den från en kulle…
För övrigt bör alla som någonsin tagit ett foto inför landning på valfri flygplats då fängslas…
Angående eventuella överklaganden så bör man kunna komma runt detta genom att kalla allting för reparation, eller ombeläggning av asfalten.
I övervikt behöver Sverige en lagstiftning som tillåter mer undantagstillstånd, detta är ett utmärkt exempel. Ett anna exempel är Kaseyakatastrofen för några år sedan där bl a Coop fick hålla stängt i flera dagar för att leverantören av kassasystemet, Kaseya, drabbades av ransomwareattack.
I stället för att agera som en man, och utlysa digitalt undantagstillstånd, och låta Coop köra med kontanter och skita i kravet på kassaregister, så vek Anders Ygeman ner och krävde att total övervakning går före allt.
Ger mig fan på att en eventuell framtida mobilisering kommer att stoppas när ryssen stänger ner BankID så man inte kan dela ut vapen.
Nya Onsalavägen är också ett typiskt exempel när trafikkameror förevigas att ett fåtal aktivister. I onsdags var det stopp söderut på E6 och det var krypkörning flera kilometer in på Onsalavägen som resultat eftersom folk inte kunde köra på motorvägen. Behovet av fyrfiligt är rätt uppenbart.
Hoppas nu att Vägverket (som inte har skuld i förseningarna) lyckas gå runt hindren och kalla allting för en reparation som handlas upp lokalt utan en massa anbudsförfaranden. Nationens behov av E6 är större än vissa kränktas behov av att få synas.
I Japan som har världens bästa beredskap för att återställa efter jordbävningar hade E6 vart fixad på en vecka.
Det kan ju faktiskt vara så att jorden runt omkring rasområdet inte heller är stabil. Då tar det nog längre tid även för Japaner…
Sant, man kan rimligtvis anta att jordbävningsskador oftare ger stabilare resultat.
Det är nog en fråga om risktagning visavi entreprenörerna som börjar gräva i massorna.
Jag vet inte vilken tid en kompetent geologisk bedömning tar. Jag antar man får börja med platsbesök, upp men en drönare som lasermäter, arkivsökning, huvudkliande och några dygns modellerande följt av att man vågar börja provborra i massorna och sedan noggranna modeller.
Ett problem vi har är nog att samhällskostnaderna inte tas i beräkning vid vägbyggen. Därför kan man, som ofta sker just på E6, starta vägarbeten där det sedan inte händer något på flera veckor med långa köer som följd.
Om företaget är skyldig till att orsakat skadorna genom vårdslöshet så hoppas jag det finns bra försäkringar så skattebetalarna hålls skadelösa!
Blir väl som med Västlänken, man har glömt att skriva moderbolagsklausul så man konkar bara det lokala bolaget.
För de som är intresserade hade man turen att två personer med Super 8 var ute och filmade detta ras 1978.
https://www.youtube.com/watch?v=26hooxzCGkY
Klart sevärd! Tack för länken!
Utmärkt film!
Fantastiskt intressant. Tack.
Synd att Leca Linköping är nedlagt och rivet, nu hade det suttit fint att börja långtrada tusentals m3 lättfyllnadsmassor i form av lecakulor.
Är nog närmare från norska lecafabriken men visst hade det vart fint att få avsättning för östgötaproducerat.
https://sverigesradio.se/play/artikel/8455437
Svettig dag för exploatören
Alltså Göteborgare. Kan dom inte göra någonting ordentligt ? Inte bygga tunnlar genom stan, eller genom Hallandsåsen, och vägar och villaområden dom byggt utanför rasar ihop. Tur man inte bor där.
Vänta du bara tills Västlänken väl invigs runt 2040 och vibrationerna från tågen gör sitt med kvickleran som den är byggd i. Det kan bli spännande och bra teve.
Hallandsåsen ligger dock 17 mil från Göteborg, så den får vi nog skylla på skåningarna. Men i övrigt har du inte fel.
För att ge lite mer info om Jordfallet på 1100-talet i Bohus, så täppte det till Göta älv så att en ny flodfåra uppstod, nämligen Nordre Älv norr om Hisingen, som då blev en ö. Uppges att 60% av vattnet i Göta älv rinner ut via Nordre älv.
Intressant, det förklarar ju den märkliga fåran som Nordre Älv är. Tack!
Nja. Hisingen var omgivet av havsvatten före det stora jordfallet och Kvillebäcken var ett sund som klöv ön i två delar. När älven dämdes av jordmassorna förlorade Lödöse sin betydelse som hamn och folk flyttades till Nya Lödöse som idag heter Nylöse och är en del av stadsdelen Gamlestaden. Så småningom fick Sverige nog av att danskarna bråkade och GIIA anlade efter sin pappas förebild Götheborg för att lösa utskeppningsbehoven. Sverige hade varit ett annat land utan det stora jordfallet.
F ö flyttades Kvillebäcken 50 meter vid Tuveraset och västra Sverige har mängder med platser som heter Jordfall, t ex vid Gullmarn strax intill Skredsvik som en gång var en stor flottbas. Undrar varifrån det namnet kom?
50 kPa är ungefär 5,1 ton per kvadratmeter om min ärovördiga räknemaskin fungerar som den ska. Pratade vi inte om att en vanlig EU-pall kunde bära åtminstone uppemot 1000 kg på 0,8 kvadratmeter häromdagen? Det är ungefär 1,3 ton per kvadratmeter.
Man kommer ganska snabbt upp i de belastningarna.
Kollar man streetviewbilderna så ser den främre vallen ut att vara minst 6m hög och den bakre 3-4m så om de hunnit fylla upp allt är det en rejäl klick som legat o tryckt på.
En Euro pall är 0,96 m2. Inte 0,8 m2!
Fine, jag har inte dubbelkollat. 🙂 Ändrar inte särskilt mycket på poängen dock.
A distinction without a difference.
Eller var det tvärtom? 🤔
1 m2, hur som helst. Plus-minus.
För den som behöver planera en resa så kan jag rekommendera Trafikverkets tjänst “trafikinformation vägkarta”. Här med icke-yrkestrafik och “restriktioner” förvalt: https://www.trafikverket.se/trafikinformation/vag/?TrafficType=personalTraffic&Layers=Restrictions%2B
På bilderna ser man att det ligger en Preem-mack mitt i centrum för skredet. Om det här har skadat de underjordiska tankarna kan det bli otrevligt. 🙁
Jag vet inte om jag skulle beskriva Munkeröd som “norr om Stenungsund”. Det ligger väl mer i östra kanten av Stenungsund? Eller?
Förmodar att min restid till sommarstugan vid Stillingsön på Orust kommer att bli längre. Får svänga av vid Jörlandamotet och köa tillsammans med övriga som ska norrut samt över Tjörnbroarna. Vet inte om det kommer att löna sig att åka Svanesundsleden? Men vad gör det? Små problem jämförelsevis med kriget i Ukraina.
På tal om Svanesundsleden så är Saturnus och dess syster färja Trafikverkets största bilfärja. Var åtminstone det för ett par år sedan. Kanske inte har så mycket med raset att göra men innevånare på Orust och Tjörn är vana vid ras med tanke på den gamla Tjörnbroarna.
Länk till färjan under gång:
https://youtu.be/jwRRB0rlb7o?si=G-SLS2qR6fIaBDgU
Ta en båt?
De som verkligen drabbas av det här raset, är de stackare som bor längs småvägar i området, som nu kommer att bli igenkloggade av bilar på genomresa. Bilar där det för det mesta sitter en person i hela bilen, kanske rentav en stressad stassing.
Det går finfint att ta tåget mellan Oslo och Göteborg, särskilt nu när det kan förväntas ta lika lång tid att köra personbil.
Där har du rätt. Det är även många som dagligen pendlar till Göteborg. Sen är det all tung trafik från Norge till kontinenten som kommer att korka igen det hela. Men viss avlastning blir det ändå. De som nu alltid kommer att köra över Trollhättan istället för att nå allt norr om just Trollhättan (Karlstad osv.). De kommer inte välja motorvägen över Uddevalla.
Men vänta lite nu – var det inte så att tåget också var utav?
Trampcykel eller moped! Kajak.
Tåget till Oslo går via Dalsland.
Beträffande drönarbilder för pressen, så lär dom ha tillstånd för bilder från olycksplatser.
Småröd flög man över och tog bilder åt Bohuslänningen och några privatpersoner!
I Småröd hade man belastat marken felaktigt med bergmassor!
Apropå det där med markbelastning…
Om vi antar att en mänsklig fot kan modelleras som en rektangel med måtten 10 cm x 30 cm (0,03 kvadratmeter per fot), så får jag belastningen där en normal vuxen (100 kg för enkelhetens skull) står till ungefär 1,6-1,7 ton per kvadratmeter, eller runt 16 kPa/m2. 100 kg / 0,06 m2 * 9,8. Värre när man går och har en fot lyft, då blir det det dubbla eftersom markkontaktytan halveras. Redan där är vi alltså uppe i lite drygt 30 kPa/m2!
Då låter de 25 kPa som nämndes av Storebror 09:48 (eller 20 kPa från kommentaren 09:51) som väldigt lite.
Visserligen är den totala belastningen över en lite större yta mindre, men det påverkar ju inte belastningen just där man satt ner fötterna. Var tänker jag fel? Någon?
Ja 50 kPa är ju ingenting. Marktrycket från en ganska beskedlig Volvo-grävare är upp till 49 kPa…
https://www.volvoce.com/-/media/volvoce/global/global-site/product-archive/documents/07-crawler-excavators/04-volvo-b-prime-series/v-ec240/v-ec240-123-1618-0009.pdf?v=Cn1HPw
Jag är maskinare och inte geotekniker, men 50 kPa låter ju onekligen väldigt lågt.
Nu har jag inte läst det geotekniska utlåtandet man refererar till men vanligen är det ett mått på långtidslast. Dvs om du bygger och belastar med >50kpa kommer bygget att över tid sjunka om du inte utför markförstärkning.
Så kortvarig belastning kan vara avsevärt högre. Det luriga är dock kombination med leran sammansättning, grundvattentryck och om man belastar ogenomtänkt med tillfälliga upplag.
Om jag inte missminner mig så avsa sig Skanska att bygga restaurangen som nu skadats pga av lera.
LW nämde Torp bron ,som aldrig byggdes dubbel.
Frågade Trafikverket om Torpbron i fjol, efterom man hade råd att bygga en ny viltbro norr Kungsbaka och inte bygga klart vid Torp!
Svaret var att dom inte visste var Torpbron låg! Ha,ha!
F.ö håller Svevia på med underhållsarbeten där nu!
Inte att förglömma att man i princip byggde en och en halv viltbro vid Sandsjöbacka, eftersom den rasade ihop när man kommit halvvägs.
Jo,det kom in oberäknade sidokrafter i formen!
Anekdotiskt lär det ha inträffat ett ras vid bygget av en del av Essingeleden på sin tid. Träformen var hopspikad och klar. När den fylldes med cement rasade hela klabbet.
Den var statiskt stabil i ett plan – det som sammanföll med ritningen. Sidledes, not so much. Tillbaka till ritbordet.
Det går ju att bygga nya provisoriska ,pålade av och på farter på E6 på några månader, om man jobbar H24.
Det är dags att Sverige får ett eget rasgeologiskt institut.
Det kom 1919 efter raset på järnvägen i Kolmården, med ett antal döda pax!
Anar nån sorts osmaklig vits där?
Aftonbladet skriver:
” Över 50 000 ton schaktmassor har under sommaren körts till platsen och lagts intill motorvägen, för att komma upp i samma nivå som bergsklippor på platsen, säger personen och fortsätter:
– Det är vida känt i byggbranschen att det är det här som är orsaken. Det har ingenting med avverkning av skog eller regnmängder att göra. I min värld är det här en fultippning utan kontroll och ansvar. De fyller på mer och mer schaktmassor och till slut brister marken. Berget lutar så kraftigt, “!
” På den tiden kunde Vägverket trolla med knäna och en ny fin hängbro invigdes ett drygt år senare” – eller kanske så enkelt att på den tiden kunde Vägverket något i motsats till idag..?