Vändan till Stockholm innebar den första fullängds resan med nya Teslan. Trots att det är vinter och kallt går det nu att köra hela vägen till Stockholm utan att ladda om man följer hastighetsgränsen och därtilll så laddar nu bilen för fort på Supercharger så man inte ens hinner äta lunch.
Nya Tesla Model S ska ha en WLTP-räckvidd på någonstans runt 650 km, vilket under optimala förhållanden innebär att man med god marginal kan köra de 45 milen till Stockholm utan att ladda. I teorin går det rent av att göra på ett vardagsladdat batteri som startar på 70%.
Nu var det dock vinter och WLTP innebär ju blandad körning och inte att man köttar på Rv 40 – E4 i 90-100-110-120 km/h och med några minusgrader ute blir räckvidden kortare. Det var fortfarande möjligt att nå Stockholm med 5% kvar i batteriet, eller 25 km i marginal, givet att man avstår från att köra i tillåtna 120 km/h sträckan från ungefär Gränna till innan Linköping och högst maxar i 110 km/h.
Jag körde till Linköping, där det blev dags för lunch på Jureskogs och batteriet iaf var nere på runt 40% laddning.
Till min förskräckelse laddar nu Tesla Model S alldeles för fort med uppe på 250 kW eller något sådant som värst. Jag hann inte äta upp lunchen innan telefonen började varna för att det var färdigladdat och att straffavgifter kunde utgå för att ta upp en laddplats fast man inte laddar.
Ser personligen faktiskt inte riktigt behovet av att kunna ladda så här fort efter fem år med elbil och vanan att man tar en lunch, en kaffe eller besöker avträdet. Kanske förklarar varför många sitter kvar i bilarna – man hinner knappt lämna innan man är färdigladdad, särskilt med snålare och lika supersnabbladdande Model 3 med sitt mindre batteri.
Faktum är att vi inte ens brydde oss om att ladda bilen under fem dagar i Stockholm. Eftersom den låg på 35% när vi kom fram räckte det gott och väl tillbaka till Supercharger i Tystberga för en lunch på kebaben utan att behöva stå och ladda i Stockholm. Nu kryllar det förvisso av laddplatser i Stockholm, men man slipper hålla på och mecka med kabel. Plus att Supercharger på vägen är billigare än laddning på destinationen.
Det blir alltså till att tänka om lite med nya Teslan. Svårt att ta sig en lunch och man behöver inte tänka på att ladda på destinationen.
Fossilbilister behöver förstås inte bry sig om detta, då de alltid kör 1 000 km utan att vare sig äta eller gå på avträdet, men som elbilsägare var detta en ny upplevelse. När det går så snabbt att ladda kan man börja fundera på om räckvidden verkligen behöver vara så stor på elbilar?
101 kommentarer
Tänker att räckvidden är bra om man vill kunna ladda så mycket som möjligt hemma och slippa att göra det på vägen. Men å andra sidan så är ju ett stort batteri dyrare och det kanske är mer lönsamt att ladda på vägen än att pynta för storleken.
Max har en app där man kan beställa så att maten är klar när man kommer till restaurangen. Det är det enda sätt som vi som familj kunnat äta lika snabbt som bilen laddar…
Förr när vi åkte fossilbil så blev stoppen oftast över timmen…
Fast det beror ju inte på att det tog en timme att tanka bilen, om du inte körde in med en tankbil förstås.
Barnen har kanske blivit lite äldre också?
Jo, laddstress har en helt annan betydelse än vad jag hade väntat mig. I teorin ska det visserligen vara möjligt att flytta bilen när den är färdigladdad och fortsätta pausen, men med elbil vill man (jag?) gärna vara effektiv och bara pausa/ladda så länge som det behövs.
Å andra sidan är det enklare att äta hamburgare medan man kör nuförtiden än på den gamla goda tiden när man behövde styra med knäna.
Känner igen det där att styra med knäna..
Vi brukar kalla självstyrningen för “hamburger-läge”. 🙂
Blev också positivt överraskad över hur snabbt det går att ladda, trots att det bara var en mediumladdare på 50 kW.
Om man inte har räckviddsångest behöver man ju inte ha fullt batteri hela tiden och då räcker det ofta med en snabb paus och fylla på det som krävs.
Enda nackdelen är att det inte blir billigare än att åka bensinbil. Betalade 7 kr /kWh och i många minusgrader drog bilen 2,2 kW per mil.
Dock bättre än att gå sista milen hem.
650km är väl en ganska bra räckvidd, är inte det vad väldigt många fosilbilar också kommer?, sen om det går för fort att ladda kan man alltid göra som på “gamla” tiden att man fyller upp och sen går och äter. Dumt om tekniken avstannar om det kan gå ännu snabbare att ladda framöver?
Resan blev en mardröm, elbil till fjällen. Tyvärr låst, men länkar ändå. Love the smell of gasoline in the morning ! https://www.aftonbladet.se/bil/a/a7Bjw2/elbil-till-fjallen-under-sportlovstafiken
Man kan alltid argumentera för att det är löjligt att alltid dra fram något corner case till elbilens nackdel.
Samtidigt är en bil oavsett drivmedel en dyr investering så det kan ju vara trevligt att även kunna täcka in de där corner casen.
Har rest från Skåne till fjällen Vemdalen 2022 och Sälen 2023 under sportlovet (vecka 8) i Tesla Model Y utan problem. Bästa vinterbilen någonsin och det är precis som bloggaren skriver svårt att hinna med toaletbesök och fika innan bilen är laddat färdig…
Upplevde inga problem med att köra Sätila – Vemdalen med elbil i -27 grader, men det är väl bara en anekdot likt Aftonbladets. https://cornucopia.se/2021/01/elbil-i-27-c-cirka-28-hogre-forbrukning/
Utmaningen är (var?) att köra på bytardagarna på sportlovet med en elbil av annat märke än Tesla.
Play stupid games, win stupid prices. Köp Tesla.
Audi etron, med kasst luftmotstånd, hög vikt och få laddplatser. Skulle valt en Tesla 😂. Nä inte jag då numera förvisso
Slå för allt i världen inte upp étron i ett lexikon! 😉
EN Ekonomi kombi hyrd för familjen en vecka går o på kanske (circle k) 4500kr säg 100mil bensin eller 50l och vi landar på en totalkostnad på 2000+4500kr liftkort (Åre) 7200 för fyra pers c:a 1v och en stuga sportlovs veckan ytterliga 10 000kr sedan tillkommer mat och dyligt säkert 1000spän per dag om man inte lagar mat själv. så hyrbilen blir 4500 extra på 26000 (elpriset ute på snabbladdarna e inte billigare en drivmedel idag mellan tummen och pekfingret) en fördyrning på c:a 20%. Som ska sättas i relation med en nice Tesla som man kör typ resten av året. Personligen köpte jag en billigare och mindre elbil och behöll min fyrhjuls drivna passat för just fjäll resor och resor där en diesel combi e praktisk.
Förstår din poäng men det var nog rätt länge sedan du var i Åre. Ett! liftkort kostar 3400 kr och räkna med minst 20k på boende om man ska bo hyfsat nära en lift. 1000 kr/dag alla mål på restaurang är det dubbla. Men å andra sidan är det inget argument för varken fossil eller elbil, miljömässigt ska man förstås stanna hemma om det är det som man vill uppnå.
Jag tror inte 100Mil bilåkning spelar roll om man ändå kör 1500mil om året
Svårt att se problemet om man utnyttjar möjligheten att använda Teslas laddare och inte är helt dum i huvudet. Värsta sträckan (från Stockholm till Sälen) verkar vara Enköping till Malung, men det är ju bara 274 km. Även om bilen har ett värdelöst luftmotstånd (https://guidenomelbil.se/rackviddstest-med-volkswagen-id-4-i-3-grader/) så ska det mycket till att kunna köra den vägen i 120 när det är sportlov. Kunde inte läsa artikeln, så han kanske åkte någon annanstans, men det borde inte kunna bli sämre?
Jag vet att det tidigare år under sportlovs veckan har det skrivits om högt tryck på ladd stationerna och folk fått köat en hel del. Har man barn i skolåldern så kan man ofta inte välja att resa andra veckor. Kan vara fixat nu.
Frågan är då om man inte borde lätta upp paragrafrytteriet med laddkravet. T.ex. ställa krav på hur länge man får stå beroende på hur mycket man laddar?
Annars blir det väl förr eller senare så att det kommer en uppdatering som gör att man kan välja hur länge man skall stå parkerad och anpassa laddströmmen utifrån det? Knappast önskvärt att någon ställer in bilen så att den superslö-laddar bara för att man vill stå där i flera timmar…
Det piper till i din telfon och du lägger ner besticken går nån minut och parkerar om bilen. Tillbaka med en minuts promenad och korven ligger där fortfarande varm och god medand magen kurrar av välbehag av att få röra på påkarna lite.
– Hade det varit skönt, så hade ju alla gått runt med en grep i foten!
Ja, det går ju alltid att berättiga ett suboptimalt beteende hos tekniken med att liksom du bara vifta bort problemen som småaktiga.
Vad är det för fel med att i lugn och ro kunna äta färdigt och sen gå och parkera om bilen. Sen kan man ta en promenad i lugn och ro om det nu är så att man tycker det är bra att röra på påkarna lite.
Notera hur paragrafrytteriet ochså är suboptimalt. Det går bra att stå där och ladda bilen i 8 timmar om man har så usel prestanda, men att ladda 15min och sen stå där ytterligare 15min är big no-no tydligen. Frågan är vilket av beteendena som inverkar mest menligt på sina medtrafikanter?
Eller om man nu inte är den som känner för att äta utan bara vill ta sig en uppfriskande promenad? Det piper i telefonen efter en kvart och man traskar tillbaks och upptäcker då att man hunnit få en P-bot på den kvarten det tar att gå tillbaks till bilen.
Men det är klart, man kan ju välja att gå två korta rundor antar jag att du kommer kontra med…
Ja jag tycker det är lite småaktigt att klaga på några minuters promenad under måltiden. Det är verkligen inte något som jag personligen skulle bry mig något om. Men vad jag vet så betalas det för både kWh och tid vid plats. Står folk där längre tid och det blir ett problem kan man öka priset och så löser ekonomin det så att det blir fler ladd platser. Med tiden stabiliseras systemet och användar upplevelsen blir okej och de som vill stå länge och inte flytta sig pröjsar för den lyxen och de som vill lägga pengarna på något annat gör det.
Jag väljer dock att inte stressäta, eller ofrivilligt ta en snabbpromenad under lunchen.
Det är ofta med små steg som våra liv förbättras. Att inte vara småaktig och “klaga” på små detaljer som kan förbättras innebär nästan som man tycker att dessa småsteg till ett bättre liv inte är värda att tas.
Är det verkligen så att man även betalar för tiden på laddplats? Eller är det bara att man betalar för laddtid? Dvs hur avgörs vilken tid man skall debiteras för? Att höja priset skulle iofs vara ett incitament för att öka antal platser, men frågan är om det skulle uppfattas som en förbättring av/för kunderna.
Va?! Jag brukar alltid parkera min spritSAAB vid pumpen på macken när jag går över till MAX och tar en burgare. Pumpen slår ju av när bilen är full, vill någon annan tanka får de väl vänta tills jag ätit klart. Borde finnas en app så att pumpen dropptankar så jag precis hinner äta färdigt bara.
OBS! Ovanstående kan innehålla spår av allegorier!
Dock om du är lite mer gammaldags så står du och tankar klart och när du är klar så går du in i butiken och handlar medan det står folk i kö bakom dig som snällt får vänta på att du handlat klart. Och ja det är så man förväntas agera till skillnad från att flytta bilen så att nästa kan tanka.
Personligen är jag nyfiken på om Tesla ska lansera en 25000 dollars bil och vilken spec den i så fall får. Kan bli ett alteranativ för en hel del om några år i så fall. Musk har väl sagt att han vill halvera kostnaderna att tillverka bilen och då anser en del analytiker att produktions kostnaderna hamnar på 20 000 dollar. Jag tycker att ett sådant intiativ är beundransvärt då kostnaderna för bilar har ökat väldigt mycket de senaste åren. Sedan har vi ju den (väntade) monster sänkningen av Teslas bilar som kom nu nyligen där jag noterar att många i min närhet börjar bli sugna att leasa eller köpa en Tesla.
Vi får se om han har något att säga på onsdag om detta. Jag tror och hoppas att de inte tillkännager själva bilen än. Fabrikerna går redan bra, är nog vettigt att bygga ny fabrik för den.
Sen tar ju det tid att komma igång med volymer på tillverkningen. Och först kanske dyrare specifikation (samt högt pris då “alla”vill ha den).
Min spekulation är att det är först 2026 man kan köpa en mindre Tesla till lågt pris. Ev. också få den levererad rimligt snabbt men osäker på det.
Så därför hoppas jag han håller truten om modellnamnet och själva bilen utan bara plattformen. Det har varit tröttsamt att höra om att allt är extremt försenat när de varit och presenterat t.ex. cybertruck 2 år före produktionen som blivit 1½ år försenat.
Hur snabbt är “för snabbt” när ni laddar er elbil? Och vad jämförs med?
Tänker att allt är ju relativt.
Mvh en som kör fossilbil än sålänge och har ingen koll.
Att äta en lunch i lugn och ro på 20-30 minuter.
Typisk laddning på Tesla Supercharger för min del är 10-20 minuter. Ofta laddar jag mer än vad jag behöver då det tar längre tid att köpa kaffe eller gå på toaletten, än vad där finns tidsbehov för laddning. Typisk stop för lite laddning efter 2-3 timmars körning när jag behöver en kort rast oavsett. Man laddar aldrig batteriet fult men laddar 10-60% av batteriet i spannet 5-70%. Bilen laddar absolut snabbast mellan 5 och 60%, så för att spara tid så undviker du att ladda i spannet 70-80%. Laddar aldrig ute över 70% bara om det passar med exempelvis lunch eller kvällsmat. Det behövs inte då Tesla Supercharger finns med 50-150 km mellanrum långs motorvägen i södra Sverige, så bättre att ladda 2×15 minuter med batteriet nästen tom än än att ladda en gång i 30 minuter – det får du fler kWh ut av…
När jag körde elbil hade jag inga problem med ett stopp. Stopp nummer två kändes dock ofta trist att göra…
Du valde ju fel bil förvisso. Med moderna elbilar är det inget problem. Upp till 80% går i regel på 25 min, så då får man 25-30 mil körsträcka eller mer..
Ja, det problemet är nog mindre med de nyaste och bästa bilarna.
De flesta bilarna har det dock kvar.
Min kommentar var dock riktad till “bättre att ladda 2×15 min”.
Den 18 mars har jag haft min bil i 2 år. 10200 mil på mätaren just nu. Förstärkar enheten har gett upp 2 gånger vilket sabbar ljud kommandon. I övrigt.. vilken bil… 500+ häst i min pendlare. 2 kr milen ink allt utom värdeminskning. Den siffran vet jag den dag jag säljer. Tack lars som fick in en gamnal raggare på detta spår.
Jag tjänade 500kr/mil på min förra elbil 🙂
Säg det till Tesla-köparna som fick leverans innan nyår…
Känns som att kvällspressen får leta ordentligt för att motivera “mardrömmen” med elbil, och hittat helgen V9 när det är miltals norrgående kö på E4 och skräpmatsställen har personal ute för att lotsa till extra-parkeringen…. Själv kör jag förmodligen den sämsta långreseelbilen som säljs: 40 kWh och exotisk långsam ChaDeMo för DC-laddning (billig leasing med 1 år kvar, fanns inte kapital eller behov för nått fräsigare när den skaffades), och största bilproblemet med förra veckans skidresa var trängseln inne på burgarhaket vi fick laddluncha på. Finns säkert några som “behöver” jättelång räckvidd men jag tror det är en del önsketänkande inblandat för de flesta: vi tror gärna att vi gör massa roadtrips och kite-surfar, i själva verket kör vi mest till jobb och Ica Maxi.
“Fossilbilister behöver förstås inte bry sig om detta, då de alltid kör 1 000 km utan att vare sig äta eller gå på avträdet,” Det där är en dum kommentar.
Undertecknad bosatt i Normandie, säljer lösvirkeshus runt om i Frankrike. Virket kommer med lastbil från Sverige till byggplatsen en onsdagsmorgon kl 8. För att säkert var på plats vid avlastningen kör jag hemifrån måndag eller tisdag, beroende på avståndet. Min bil, en Volvo 855 TD är lastad med 350 kg verktyg och beslag till ett värde av över 10 000 € samt mina personliga packning för 2-3 veckor. I allmänhet ligger bygget 200 – 700 km från min bostad. Med tanke på den stora stöldrisken försöker jag alltid att köra non-stop, men med avbrott för lunch och toilettebesök. Jag håller mig om möjligt till motorvägarna där jag stadigt håller 100 km/h. Bilen drar då under 0.6 l/mil. Räckvidden utan att tanka blir då cirka 1150 km. I praktiken tankar jag ett par mil innan jag kommer fram till hotellet vid bygget, så att jag kan köra mellan hotell och byggplats utan att behöva tanka förrän det är dags att köra hem. Arbetsdagarna är 10-12 timmar 7/7 tills huset är monterat. Jag har ingen tid eller lust att ägna åt att oväsentligheter när vi bygger.
Nästa bygge ligger i Méailles, 100 km norr om Nice. Enligt Google är det 1061 km från min bostad. Närmsta laddstolpe i Méailles ligger 35 km bort i Puget-Rostang dit man kommer via en bergsväg som tar 44 minuter, också enligt Google.
Länk till mina byggen. Det finns fler där kunden inte vill synas på kartan: https://www.tiro.fr/carte-tiro-235498/
Hur löser bloggaren eller någon av läsarna mitt transportbehov med ett EV?
Hej Lars!
Hur löser ni byggström på arbetsplatsen? Om det finns det kan du ju ladda din hypotetiska EV där.
Verkar inte som du läste hela inlägget?
Jo, jag läste hela inlägget och frågar om det finns byggström på arbetsplatsen.
Då skulle det gå att ladda bilen med en väldigt låg avsäkring – inte rekommenderat men möjligt.
Genom att inte ha en EV eller två bilar, en EV och långräckviddare med bensin. Sedan gör det nada för miljön att några få med extrema kör rutiner inte kan ha EV och jag tror nog du kan få dispans om man inför förbud senare. Dock kan det bli problem för dig om de allra flesta börjar köra elbil och mackarna inte har råd med bensin pump längre. Efter att kört elbil så är jag såld på konceptet för min del och jag hör samma sak ifrån kollegor så det är inte orealistisk på 5-10 års sikt. Man sneglar nu också på att göra om lastbils flottan så att den inte spyr ut en massa kolväten där jag skulle personligen hålla koll på hur de utvecklar lastbilarna och utnyttja den teknikutvecklingen för en job bil där man behöver lång räckvidd. Sedan är ja ju inte en expert men dessa är i alla fall mina tankar om detta.
#PSLTSCALE 17:04#
Vanligast är en förlängningssladd från någon av grannarna som ersätts generöst, svart naturligtvis, vilket likväl blir mycket billigare än att låta EDF installera en provisorisk byggelmätare. Grannen skulle nog bli mindre glad om elen gick till att ladda EV. Jag borde kanske nämnt att kunden är alltid en privatperson som självbygger.
Det är svårt att se varför jag skulle ändra ett förfarande som fungerar problemfritt. En annan fördel med en äldre dieselbil är att om det skulle bli tekniska problem längs vägen kan jag reparera det mesta själv. Om inte, klarar den lokala verkstaden det. Jag kan inte tillåta mig att komma sent.
Du kommer att behöva någon timme extra för långresan. På plats går det alltid att fisladda med typ 6 eller 8A enfas, finns säkert en granne som tar svart betalt för EV-strömmen också..
Du är ju på plats så länge att du hinner få bilen fulladdad även om det tar två dygn.
Så det kommer att bli obekvämare men fullt möjligt.
Det är väl bara att konstatera att det tar längre tid att köra en långresa med elbil än med fossilbil. Enligt mig inte katastrofalt mycket, säg tio procent extra tid, men visst tar det längre tid. Det är väl upp till var och en att avgöra om man tycker det är värt det. Man får väga det mot alla positiva egenskaper. Själv uppskattar jag att slippa skrapa rutor, att kunna göra säkra omkörningar på små skitvägar där det förr gick miltals mellan ställen där omkörning var möjlig, en bil som inte tjuvstannar innan den är varmkörd, den självklara enkelheten med vardagsladdningen där man bara kommer hem och sätter i en kabel. Och, eftersom jag laddar i stort sett allt hemma – en suveränt låg driftkostnad.
På GSM-telefonernas tid ville alla ha en mobil som räckte svinlänge. Ingen hade accepterat en telefon som bara klarade sig en eller två dagar. Nu har folk smartphones och kör en massa Internet, och har en telefon som räcker en eller två dagar… men smartphonen ger ju som bekant andra möjligheter.
#JOLIN 09:23#
Ok, men varför ska jag ändra det som fungerar till vad som blir omständligare och dyrare?
Har inte jättemånga långresor under västen men de vi gjort senaste året har laddningen varit rätt lagom lång för lunch tycker jag. Om 250 är för snabb, sikta på de gamla laddarna så får du mer tid.
(Större problem då att laddarna alltid ligger vid så förbannat dåliga restauranger).
Diners har exited the chat.
Om du tänker på Arboga så finns där förutom Donken även Subway & friends (sushi?) (Bröderna?) och OKQ8 har väl korv och kaffe. Birger Kung har nog lagt ner men det var tidigare ett alternativ med vidhängande lagom promenad.
Just den Diners var dock osmaklig så det räckte för mig.
Råkar man få elbilsångest så finns där även en bilförsäljare 😉
Ödeshög har också Diners (och Donk och BK och OKQ8). Diners äter man inte igen på.
Alltså ja tesla är en bra bil….
Men vi äter ju inte Marabou för att Mondelez är idioter och verkar i Ryssland
Och då borde vi inte köra Tesla heller. Senaste påfundet av huvudägaren är ju att Ukrainska valet där Zelensky vann var en statskupp. Det finns få personer med så mycket inflytande om är gunnande för Rysslands propaganda för tillfället.
Tänkte just samma sak. Vilket sammanträffande!
Alltid lätt att bojkotta sånt man ändå inte använder.
Dessutom är ju Tesla nya Passat.
Om man vill köra exakt samma bil som resten av villagatan i täby/sollentuna/nacka så är tesla ett val som inte kommer göra någon upphetsat eller kränkt. Det ä’r helt enkelt väldigt mellanmjölkt och tryggt.
Utom då att man matar ondskan med pengar. Så många teslaägare som trodde att de humblebraggar om miljövänlighet och hur bra mellanchefsjobbet går är numer snarare i försvarsläge och ACK så kränkta 😉
Och VAG är toppen av etisk kompassros?
Dieselgate? Gasade apor? Porscheägt, för faen!
Är det det här som kallas “whataboutism”?
+1
Blandade känslor där. Mycket tekniskt med teslan är cool och kul att följa men de får inte pengarna av mig mycket p.g.a. att jag dels inte har råd och dels att jag är kritisk till Musk, avreggat mig på twitter också när det dök upp en del inlägg som skulle vara ifrån honom som jag tyckte var mycket osmakligt. Köpte en El Mini Cooper och är super nöjd med den och den täcker mitt behov de närmaste åren tills batteriet börjar sacka lite. Sticker garanterat också ut i villa området utan att vara jättedyr då jag fixan i höstats innan slopad elbilsrabbat och prishöjning.
Sebulon Starfighter
“Alltså ja tesla är en bra bil….
Men vi äter ju inte Marabou för att Mondelez är idioter och verkar i Ryssland
Och då borde vi inte köra Tesla heller.”
–
Nja, men även om man är idealist, så kan Marabou ändå funka om man är sugen på snabb energi och “Tesla har nu blivit en så bra bil”, att man ser genom fingrarna. Vad man tyckte för några månader sedan har man redan glömt, även om internet inte gjort det. 🙃 😉
Låter som du inte är idealist trots allt..
Ja Musk ägande i Tesla motsvarar ju två hela Volvo Cars i värde (om jag räknat rätt)
Kan vara lite dagspris på den kalkylen. TSLA var väl ner 75% i fjol och upp 80% i år, eller nåt sånt.
Ja, Volvo Cars är väl mest bara ner när det gäller börskursen
Jag har väldigt svårt för Musk när man läser sånt här, en riktigt duktig idiot och trots allt har en rejäl förmögenhet i Tesla
“Elon Musk calls Revolution of Dignity “coup d’état”, Office of Ukraine’s President advises he stop reading Russian newspapers”
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/02/26/7391095/
Aaa, men Musk äger “bara” 10 % eller två hela Volvo Cars i värde i Tesla. Är man flexibel som idealistisk konsument kan detta ha haft betydelse igår, men inte idag.
Är en komplicerad typ, stödjer Ukraina med starlink men skriver konstiga saker på Twitter. Går inte att stoppa in i endast ett fack.
Men vad gäller laddarna så är det en intressant observation. De bilarna med den bästa 800V tekniken laddar ju med 300KW och då är det 15 minuter som gäller för en laddning. Så om det finns en restaurang är det in. Beställa maten. ta en toapaus och sen gå ut och flytta bilen för att sen fortsätta äta.
Problemet är ju främst då att det inte finns nån vettig mat vid 95% av snabbladdarna. Det är Norrlands Dynga (Max, allt smakar samma) eller KKK macken. Finns jureskog vid fler än en laddare?
Vid Ionity där pöbeln hänger har jag sett ofoget att man går ut och tar ur laddaren när bilen är laddad och klar. Sen sitter man kvar i bilen tills resten av sällskapet kommer 10-15 minuter senare.
Har även sett att förvånansvärt många inte vet hur man startar en elbilsladdning. Trots att det är i det närmaste idiotsäkert så är det svårt att göra steg 1-2-3 i rätt ordning. Min senaste långresa var det minst en 50årig mellanchef per laddstopp som stod och försökte få igång laddningen i 15 minuter innan han bad om hjälp.
Dessutom lär ju antalet elbilar inte minska framöver. Detta medan utbyggnaden går väldigt långsamt. Så vad hjälper det med 15 min ladd när det är kö på stationen
Man behöver väl senaste Ajfån och Sjuttioelva olika appar för att ha en chans ?
Ja och be en bön allt fungerar som det ska, vilket det tydligen inte alltid gör… 😃
Eller ha valt Tesla … handskakning, klart.
När det krävs en app är det ett lotteri om man får igång laddningen eller inte. Eftersom jag har en bil med jämförelsevis slö snabbladdning har jag laddat på Mer med bricka, då är det noll problem. OKQ8 med kort har också funkat bra.
Med app har jag råkat ut för att komma till bilen, och appen säger att jag slutat ladda, men bilen och stolpen säger att laddning pågår – men jag kan alltså inte stoppa laddningen med appen (eftersom den tycker att det är klart), eller starta en ny laddning (appen säger OK, men stolpen säger att laddning pågår) – och under tiden är laddkabeln låst i bil och stolpe…
Måste säga att jag är imponerad av LW som klarar att köra Gbg Sthlm i den makliga takten. Har inte den självkontrollen alls så redan där brister det för mig med ev elbil.
Fördel autopilot. Bara ställa in på att följa hastighetsgränen och tänka på annat. Enormt mycket enklare med autopilot eftersom man inte kör aktivt.
Tack för denna upplyftande artikel om nya Teslan. Jag väntar som ett barn på den ständigt uppskjutna leveransen; senast satte dem april – juni. Gissar att man måste vara den bästa bloggaren i Sverige för att få den så tidigt som du fick. Tack för allt du gör!
Tack, det var snällt.
Vet att bland andra BMW sålde bilar i november/december med utlovad leverans “före jul” där bilen fortfarande inte ens är i Sverige.
Det verkar varit en grej inom det företaget att blåsa kunden för att klara av årsmålet.
Såklart står det på kontraktet “enligt senare överenskommelse” på leveransdatum.
Lars har väl fått vänta tålmodigt i över två år? Gäller att ha varit tidigt ute.
Japp, det stämmer iofs.
Beställde min i januari 2022 så lite tålamod har jag i alla fall. Sköt om er.
LW, du kan köpa min gamla SP85D från 2015. Garanterat lunch i mer än en timme vid laddning. Dock gratis laddning hos Teslas stationer så då blir ju burgarna billiga. Tack för en förträfflig blogg!
Aj tusan, där snodde du min sales pitch!
Fast min kulör är nog snyggare. 😉
I övrigt håller jag med.
Sorry, men finns det någon snyggare färg än MC Red? -:)
kör nu en BMW i3 med ca 22 mils räckvidd nu på vintern. Räcker för oss. Har beställt en Tesla Y för att få mer utrymme.
För egen del så väntar jag alltid lite med ny teknik. Tills det är utprovat och fungerar bra. När det gäller elbilar så är det nog 10-15 år till minst.
Inte early adoptor här heller för jag hatar när saker inte fungerar och är perfektionist men det finns verkligen inte något som inte fungerar längre när det gäller elbilar.
20 min är vad skolelever har på sig i matsalen Tiden startar när de går dit till ut för platserna behövs av andra. Laddningen kan vara anpassad efter detta. Hag kan tycka det är osistovt att det går att snabbladda då det här hos oss (mellan Åre och Vemdalen)finns få laddplatser. Detta hällerbivkså efter vägarna. Under en vecka med mycket norrmän med elbilar fanns inte kapaciteten för laddning. Liksom fjällresor oftast sker vintertid och batteriet blir påverkat. Så perfekt med snabbladdning för min del och fler laddplatser.
Kört Model 3 med wltp 600 km 3+ år nu. Den är rapp, laddar 250kw vid låg SOC och är effektiv. 75kwh batteri räcker alla dagar i veckan.
Kommer ihåg första fjällresan när någon Model s campade fulladdad på en av två forum ”snabbladdare”. Vart lite frustrerande att vänta 30-40 minuter. Sen var batteriet kallt, ingen förvärmning på den tiden.
I år hade t.o.m. hotellet som vi stannar på installerat långsamladdare. Så smidigt att ladda när man sover. Fick signa upp för ännu en ny laddoperatör. På parkeringen byggs även 12 st tesla v3 superchargers.
Enda som möjligtvis var en försämring i år var att Teslas destination chargers hade försvunnit på Idre Fjäll.
När kommer tesla med lösning för att ta betalt för destinationsladdning tro? Lär vara hyfsade marginaler.
Visst var det många bilar som behövde ladda v8, upplevde att man ändå försökt lösa eventuella felplacerade laddportar på ett kreativt sätt.
Något som Tesla är sämre på än Tex Kia är att man inte har ett eget laddkort för alla icke tesla laddare. Verkar smutt, själv har man varenda kort och app som finns.
En granne var besviken på motsvarande lösning från Volvo pga pristillägget för denna smidiga tjänst. Smidighet kostar.
Fler kort? Alla, typ alla, har väl redan en smartfåne. Skaffa appen från Tesla, gratis, och regga ditt betalkort. Sen ska det vara klart att ladda, låt vara med lite prispåslag för “främlingar” men inget ohemult tror jag.
Det som kan vara lite jobbigt är icke-standard placering av laddport, så många bilar kommer att blockera två platser eftersom kabeln är så kort. Några modeller är dock spegelvända så det funkar.
Destinationsladdning känns ju som en låg frukt. Själv har jag begränsad erfarenhet av dylika problem. 🙂
Fråga, hur många kW är batteriet på denna tesla? Jag tittar på ny tjänstebil och sneglar lite på Q8 E-tron för att få en jämförelse om verklig räckvidd.
Tack!
Var uppmärksam på att batterikapacitet inte är direkt jämförbar mellan olika tillverkare. Olika bilar har olika mycket säkerhetsmarginal för batterierna, så den faktiskt utnyttjbara kapaciteten kan skilja rätt mycket.
(Dessutom måste man naturligtvis ta hänsyn till olika bilars dramatiskt skilda verkningsgrad.)
Min gamla e-tron 50 hade t.ex 71kWh batteri. Användbar kapacitet 64kWh. Realistisk motorvägskörning räknade jag med under 25 mil i bra förhållanden.
Tack för tipset! Får googla lite för att få ett bra grepp om vad som är sant i alla Kwh siffror som nämns:)
Q8 e-tron blir no en riktigt bra bil, dom har ju fått ned förbrukningen en del men den går nog inte lika långt som dom bästa Tesla. Men om dom fortfarande har en plan laddkurva så kommer det nog vara den bilen som laddar snabbast, så du får lunchproblemet 🙂
Det är suverän komfort och köregenskaper så om det är viktigt för dig så är det ett bättre val än Tesla modellerna. Så en riktigt bra bil
För er som vill vara ännu mera PK kan jag tipsa om Fiskers ny Ocean. Rymlig, bra räckvidd och snabb samt betydligt billigare än Tesla. Leveranser till hösten men det vet man ju inte så mycket om egentligen…