Det är kanske inte så underligt att rikspolitiker, regering och de storstadsdominerande miljöpartisterna tycker att folk ska åka kollektivt. De tror antagligen att kollektivtrafiken ser ut resten av landet, som den gör i Stockholm. Återigen visar sig Region Stockholm ha bäst kollektivtrafik i landet, i form av SL, medan Göteborgs Västtrafik som vanligt är sämst bland de tre storstadsområdena, om än inte sämst i landet. Läsarnas betyg nedan.
Slussen i Stockholm. Ett riksintresse om man ska tro media och politiker. |
Återigen är alltså Stockholm #1 vad gäller kollektivtrafiken enligt läsarna, med ett snittbetyg på 3.78 på en skala om 1 – 5. Västtrafik får 2.67 i Västra Götalandsregionen. Region Skåne med Skånetrafiken och Pågatågen får 3.08.
I tidigare enkäter har SL alltid varit i toppen och Västtrafik i botten, medan Skånetrafiken hamnat i mitten. SL fick 3.29 i betyg 2013, Skånetrafiken 3.26 och Västtrafik 2.30. 2015 hade betyget stigit till 3.33, men Skånetrafiken fick 3.38. Västtrafik fick 2.76. År 2019 låg Västtrafik på 2.85, Skånetrafiken tappade stort till 3.02 och SL steg till 3.51.
SL fortsätter alltså att bli bättre och Västtrafik fortsätter att bli sämre, medan Skånetrafiken verkar stagnerat efter att ha tappat från toppen 2015.
Denna gång var alla regioner med i undersökningen och inte bara som övrigt, vilket gav betygen nedan. Region Gotland var klart sämst, men hade också som landets minsta region minst antal svar och hade därmed störst osäkerhet.
Region Stockholm3.78
Region Västerbotten3.24
Region Halland3.10
Region Skåne3.08
Region Östergötland3.00
Region Uppsala2.98
Region Västmanland2.84
Region Sörmland2.72
Västra Götalandsregionen2.67
Region Blekinge2.56
Region Gävleborg2.53
Region Värmland2.52
Region Kalmar län2.46
Region Jönköpings län2.42
Region Västernorrland2.32
Region Norrbotten2.26
Region Kronoberg2.21
Region Dalarna2.19
Region Örebro län2.19
Region Jämtland Härjedalen2.00
Region Gotland1.74
Överlag så är kollektivtrafiken sämre utanför storstadsregionerna och i synnerhet sämre än klassledaren och riksdagspolitikers, Miljöpartiets och regeringens älskade Stockholm.
Antagligen tror politikerna att kollektivtrafiken är lika bra i resten av landet som i Stockholm, vilket förklarar deras motarbetanade av bilismen och nonsens om att “ni kan väl åka kollektivt”. För när politikerna är ute i landet åker de knappast den lokala kollektivtrafiken, och får aldrig en uppfattning om hur dåligt den faktiskt fungerar utanför Sveriges navel, Stockholm.
Kort sagt är väl fungerande kollektivtrafik i Stockholm ett demokratiskt problem, som sänker resten av landet.
En möjlig orsak kan vara att kollektivtrafiken finansieras via kommunalskatten (regionskattedelen) och med lägre inkomster i resten av landet, då huvudkontor och myndigheter hittas i Stockholm, så är inte bara Sverige mer glesbefolkat, utan får också mindre pengar att finansiera kollektivtrafiken med. En annan orsak är skalfördelarna med en storstad, och en tredje är att så fort det handlar om Stockholm är det ett riksintresse, vilket inte fungerande kollektivtrafik i Långtbortfrånstan är.
Kollektivtrafik kan fungera bra i en storstad (men Göteborgsregionen är ett motexempel), men fungerar garanterat inte bra på landsbygden och definitivt inte i glesbygden. Men så länge politikerna kan ta sin tunnelbana och plöja ner miljardbelopp i ännu bättre kollektivtrafik i Stockholm kommer inget ändras, utan istället fortsätter man att trycka till de vars enda realistiska lösning är bilen.
19 kommentarer
Men det finns ju bara SJ och SL. Vet inte hur många gånger när en kontaktledning på stambanan blivit nedriven med totalstopp som resultat och man försöker man försöker surfa lite på telefonen i brist på annat: "SJ TÅG ÄR FAST 300 PÅVERKADE" kan vara en rubrik i våra kära kvällstidningar. Det de inte skriver om är de 4000 regionalresande som också är fast.
Detta blev mycket bättre med citybanan i Stockholm.
Gott att höra 🙂
De kan väl ta en elsparkcykel 😉
Frågan är hur många politiker i Stockholm som tar tunnelbanan till jobbet?
Skulle vara intressant att veta om fler eller färre tar taxi.
De vill nog inte bli igenkända och kanske få en käftsmäll i värsta fall.
Kan bara tala utifrån egen erfarenhet men jag har då sett såväl riksdagsledamöter som regionspolitiler åka tunnelbana till jobbet och privat. Dock kan jag inte svära på att det sker varje dag…men nog är de allt ett smidigt transportmedel.
Ruwaida anförde ju det skälet för sina taxikvitton.
Hur ser västtrafiks område ut jämf med SL? Liknande eller mer eller mindre landsbyggd?
Tror du har en poäng där. Har alltid uppfattat GBGs lokaltrafik som roddigt att köpa biljett och konstiga zoner, speciellt när man skall försöka ta sig in från Alingsås där vännerna bor. Bara att fatta vilken biljett man skall ha för vilka zoner kräver en doktorshatt…
SL trafikerar ett brutalt stort område på en och samma biljett.
I Dalsland (tågtrafiken) tycker jag att det funkar bra. Men kan tönka mig att turtätheten bland bussarna där lämnar lite att önska.
Bytet Västtrafik/Vermlandstrafik funkar bra också. Smidigare än UL/SL även om det blivit bättre.
Stor skillnad mellan Göteborg och Gullspång eller Bengtsfors. Skulle man ha frågat Göteborgare får man nog inte lägre resultat än för Stockholm, i varje inte någon större skillnad…
Stockholms betyg beror nog enkom på en relativt välfungerande tunnelbana. Den är ju i sin utformning mycket mer motatåndskraftig mot väder, vind och plankonflikter.
Sth är bäst såklart. Gotland kan vi dumpa på Ryssarna.
Vill man att hela Sverige ska växa och leva borde rimligtvis alla regeringsbyggnader flyttas ut från Stockholm. Mellansverige är väl lämpligt, gärna off och utan kollektivtrafik. På så sätt kommer politikerna se till att där finns kollektivtrafik, för alla vet att de är egoister djupt in i själen och åtgärder och premierar det som gynnar dem själva.
Hela kollektivtrafiken bygger på att man har månadskort. Annars är det för dyrt. Men vab, sjukdom, ledighet, samåkning, hämta/lämna barn varannan dagmvecka är faktorer som gör kollektivtrafiken dyr.
Hela biljettsystemet är åt skogen. Borde vara dagsbiljetter och ju fler du köpte samtidigt, desto större rabatt.
Fast då skulle behovet variera mer och sätta kollektivtrafiken ur spel. Så för att få det att "fungera", måste de trycka bort sällanåkarna. Kollektivtrafiken är för oflexibel med sin fordonsflotta.
Kanske skulle man kunna öka flexibiliteten med någon Yberlösning, där singelpendlarna kan plocka upp folk längs med vägen och på så sätt minska sin egen pendlibgskostnad?
Tågen och bussarna i Skåne går ungefär som de gjorde förr. Att Skånetrafiken tappat i poäng kan enbart bero på att de infört en korkad, orättvis och orimlig zonindelning.
Det finns några få som tjänar på denna, men de flesta tycker att det blivit sämre.
Jag har ju träffat några i kollektivtrafiknämnden och det verkar ju inte vara de smartaste politikerna som är med där.
Tycker att enda biljettsystemet som är vettigt är tidsbaserat med obegränsat åkande så länge resan påbörjas under timmen. Prislistan skall vara något i stil med (höftar till här, lokala skillnader kan förekomma):
30 min – 20 kr
60 min – 30 kr
120 min – 55 kr
1 dygn – 90 kr
3 dygn – 240 kr
7 dygn – 500 kr
30 dygn – 900 kr
120 dygn – 2 500 kr
365 dygn – 6 000 kr
Här är the mind blowing bit – dessa priser kommer minska med minst 80% när väl självkörande fordon blir verklighet. Minst. Kollektivtrafiken kommer annars inte kunna konkurrera med robottaxis.
Robottaxi kommer inte vara billigare än mänsklig taxi.