Kreml spelar vad som verkar vara en avancerad nivå av leken sten-sax-påse i ett försök att tvinga fram ett godkännande av Northstream 2 ge genom att man via gaspriserna och elpriserna försöker koka kräftan EU långsamt. I själva verket har just nu Minsk greppet om Kreml. En analys av vad som egentligen pågår kring den ryska gasen och förberedelserna för ett militärt storangrepp mot Ukraina följer.
Abstrakt rysk gasexport till EU och Ukraina den 21:a november Källor: Gazprom, Wikipedia |
Det mest effektiva sättet att via militära medel uppnå önskade politiska mål är att övertyga motståndaren att man har en trovärdig förmåga att genomföra ett militärt angrepp, samt att trovärdigt kunna hantera de militära, politiska och ekonomiska konsekvenserna av detta. Inte att faktiskt anfalla.
Grunden till en analys av situationen kring den uteblivna ryska fossilgasen ligger i att titta på hur gasflödena går idag.
Det finns tre vägar för gasen att nå EU, och det är Northstream 1 med en avrundad kapacitet på 150 miljoner kubikmeter fossilgas om dagen, Yamal via Vitryssland med en kapacitet på 180 Mm3/d, där 90 Mm3/d kan gå vidare till EU via Jamal och 90 till Ukraina, samt Soyuz och Brotherhood-ledningarna via Ukraina, med en kapacitet på 180 Mm3/d, varav 90 kan gå vidare till EU. Sedan tillkommer ytterligare 150 Mm3/d via den ännu inte godkända Northstream 2. Utan NS2 är EU:s kapacitet att ta emot gas 330 Mm3/d, och per den 21:a november tog man emot 258 av dessa. Leveransförmågan till Ukraina är 270 Mm3/d, varav 180 inte kan gå vidare till EU, varav 109 levererades.
Viktigt här är att den mängd gas EU tog emot – 258 Mm3 – kan nästan levereras enbart via Northstream 1 plus Vitryssland (150+90=240). Nuvarande energisituation och nuvarande energipriser kan alltså nästan fås även om man stänger av gasen till Ukraina helt.
Vad Kreml antagligen håller på med är att man kokar kräftan EU långsamt. Man testar hur högt det går att pressa EU:s gaspriser och elpriser utan att få en skarp motreaktion.
Kreml testar just nu hur EU skulle reagera energimässigt på ett militärt angrepp mot Ukraina, där gasen genom landet helt stängs ner.
Det finns dock ett annat syfte. Hela situationen är nämligen beroende av Vitryssland och Minsk, eftersom EU inte kan få tillräckligt med gas för nuvarande situation om Jamal stängs av Minsk.
Kort sagt har just nu Lukasjenko ett fast grepp om Kreml, som inte kan köra hur de vill med regimen i Minsk. Strategin att kunna visa EU att EU kan få sin gas även om man anfaller Ukraina hänger på att Minsk samarbetar.
En anledning till att fortsätta koka EU:s energipriser är att till slut tvinga fram ett godkänannde av Northstream 2. Ett enkelt löfte om att öka gasleveranserna och återställa EU:s energipriser, mot att man öppnar den nya ledningen. Därmed bryts även Minsk hållhake på Kreml, då EU kan få mer leveranser än man får nu, samtidigt som Kreml stänger gasleveranserna både genom Vitryssland och Ukraina.
Gasleveranserna till Tyskland följde fram till augusti helt förra året, men där ströp sedan Kreml kranen i september, med den aktuella prisutvecklingen som följd. Daa: BAFA |
EU har visat att man tolererar dagens energipriser utan negativa konsekvenser för Ryssland, vilket bekräftar för Kreml att de kan anfalla Ukraina och samtidigt hålla EU nöjda.
Här går man dock in i ett avancerat spel av sten-sax-påse.
Anfaller Kreml Ukraina, så förväntas Ryssland stängas av från de internationella betalsystemen som yttersta sanktion. Men då stänger Ryssland av gasen till EU och om det förväntade anfallet mot Ukraina nu ska ske i januari – februari så är det när EU är som mest desperat efter gas. Därav har vi ett vinterkrig att vänta oss. Mars är för sent när vädret börjar bli mildare på många håll i EU. Men stänger Kreml av gasen, så får man inte de för den ryska ekonomin helt avgörande exportinkomsterna för gasen. Sten-sax-påse. Det enda sättet någondera part kan vinna är att inte spela spelet. Det betyder dock inte att nihilisterna i Kreml inte tänker spela då de inte tänker som vi.
Den ryska truppansamlingen vid Ukrainas gräns har passande nog skett medan media i Väst varit riktad mot det hemskaste man vet i EU – migranter – och hur Vitryssland använde dessa som ett cyniskt kort i ett maktspel.
Truppuppbyggnaden syftar till att med militära medel övertyga EU om att det kan bli ett angrepp mot Ukraina när vintern är som värst.
Det yttersta kortet i det spel som Kreml spelar är ett godkännande och öppnande av Northstream 2. Det ger nämligen Kreml full tillgång till gasvapnet och kan sätta in detta både mot Vitryssland och Ukraina, samtidigt som EU håller sig lugna.
Vad Kreml gör just nu är ett förtäckt hot om att öppnar ni inte Northstream 2 så anfaller vi Ukraina militärt. Öppnar ni Northstream 2 så behöver vi inte anfalla militärt, utan kan tvinga Ukraina på fall genom att stänga av gasen, utan att Vitryssland får makt över Kreml genom att sätta gasvapnet i händerna även på Minsk.
EU bör syna bluffen och förstås inte tvinga fram ett tyskt godkännande av Northstream 2. Då återstår endast det faktiska militära anfallet som medel att påverka Ukraina utan att ge Minsk mer makt över Kreml. Och då kommer Kreml spela sten-sax-påse med EU, ett spel alla kommer förlora. Därmed uteblir angreppet.
Om man är rationell.
Nu ska man dock inte göra misstaget att tro att motståndaren Kreml är rationella och tänker som vi gör. Risken att Kreml får feeling och anfaller ändå finns alltid. Eller att man skiter i om Minsk får mer makt över Kreml och stänger av gasen via Ukraina oavsett, givet att EU fortsätter tolerera dagens energipriser. Det finns dock en avsikt och ett mål för Kreml att framstå som oberäkneliga nihilister och psykopater, nämligen att skrämma EU till att tro att man faktiskt kommer anfalla, trots att man själva förlorar på det.
Och kom ihåg att vi alltid förbereder oss för det förra kriget – nu det så kallade gröna gubbar hybrid-scenariot, som dock är överspelat och föråldrat – men det är den som anfaller som bestämmer tid, plats och form av angrepp, ett angrepp som aldrig sker om inte angriparen är övertygad om att segra. De allra flesta angrepp har slutat i en seger för angriparen, åtminstone kortsiktigt eller med delvis uppnådda mål1.. Annars hade man helt enkelt inte anfallit. Nästa ryska anfall kommer i alla fall inte se ut som 2014.
Rörigt? Absolut. Men flödena av gasen är här nyckeln.
Europeisk import av fossilgas. Importen från ryssland har varit tämligen konstant sedan 2010. Data: BP Statistical Review of World Energy |
Och sedan har vi vinter-OS i början av februari. En rysk modern tradition. Angreppet mot Georgien 2008 skedde under sommar-OS och angreppet mot Ukraina 2014 skedde direkt efter fiaskot med vinter-OS i ryska Sotji. Men det viktigaste är att det är kallt och att EU fryser när ett anfall sker, så gasvapnet fungerar fullt ut.
Delvis baserat på delar av en föreläsning jag höll för ett företag förra veckan.
1. Ska vi lista några exempel. Sexdagarskriget. Yom Kippur-kriget uppnådde bland annat målet att återta Sinai, även om man inte utplånade staten Israel. Kuwaitkriget – först Iraks anfall mot Kuwait 1990, och sedan motanfallet från de allierade 1991. Irakkriget 2003. Tysklands samtliga anfall under andra världskriget – Polen, Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Japans offensiv i Stilla Havet tog dem hela vägen till Australiens förgårdar i Solomonöarna. Balkan, Grekland och även Operation Barbarossa mot Sovjetunionen, där framgångarna räckte hela vägen till Moskva och Stalingrad. Även det finska vinterkriget 39 – 40 var en framgång för Sovjetunionen, och Finland fick ge ifrån sig mark i fredsavtalet, även om framgången inte var den totala ockupationen av hela Finland. Finlands fortsättningskrig mot Sovjetunionen var också en framgång de första åren. Georgienkriget, angreppet mot Krim och sydöstra Ukraina. Man anfaller helt enkelt inte om man inte har förutsättningarna att segra. Sedan finns det alltid undantag, men undantag omintetgör inte regeln.
86 kommentarer
Kräftan? Vad hände med den klassiska anglosaxiska grodan?
EU = cancer?
Det handlar naturligvis om att Cornu vill att vi ska ta till det svenska gasvapnet, suströmmingen (aka den andra traditionella svenska höstmaten.)
Eller så är det en referens till E Meduzas "Koka kräftor och lägga i en balja" oklart dock vem som är vem.
Finska armen slog den sovjetiska armen under Vinterkriget på Raates väg, bl a genom att bomba sönder deras fältkök, "sopp-kanonerna". Då sjönk ryssarnas stridsmoral, när att de tvingades leva på en brödbit hela dagen.
FOI:s rapport "Transatlantiska tvivel" från oktober 2021 rekommenderas som läsning till morgonkaffet.
Den är bra, bra påminnelse.
Det borde ligga i ryskt intresse att motverka utbyggnad av kärnkraften i Sverige och Tyskland eftersom det skulle ta udden av gasvapnet, kanske de finns någonstans i kulisserna och manar på nyttiga idioter.
Jag tror inte de behöver lägga resurser på det faktiskt. Just det tåget går för egen kraft med "miljö"-rörelsen för tillfället.
Men dom tar väl i stort sett sina instruktioner från kreml 😀
Jo, lite som det här med kärnvapenfri zon i norden….gammal sovjetisk skåpmat som ryssland håller liv i, ivrigt påhejade av människor som saknar analytisk förmåga.
Var det inte någon stor skandal för 10-20 år sedan då det framkom att Ryssland stöttat kärnkrafts-moståndare i balt-länderna?
Eller tänker du på när en stupfull Boris i Sverige tillsammans med Göran plötsligt ropade ut vid pressträffen att Sverige ska köpa gas av ryssland. Detta var ju när de planerade Nordstream 1.
Det skulle i så fall vara en fortsättning på hur de agerade under kalla kriget, där de försökte underblåsa rädslan för kärnteknik så att motståndaren inte skulle kunna bygga kärnvapen pga inhemska opinionen.
Mattias J, tror du inte Ryssland för länge sen har infiltrerat "miljö"-rörelsen?
@ The Engineer, men tänk så tråkigt den underrättelseofficeren skall ha det, komma från oligarkernas ryssland och låtsas tycka miljörörelsen i väst är bra och hela tiden fjäska för exempelvis MP i Sverige och försöka få dem att gå i riktningen man vill. Då kan man känna lite skadeglädje mot dem.
Nej, jag tror inte det The Engineer. Av exakt samma anledning faktiskt. Varför lägga resurser på att styra något som redan går precis som du vill…
Då är det bättre att lägga resurserna på att styra de konservativa krafterna i ett land – de som vanligtvis förespråkar en stark självständig och självförsörjande nation.
Det som förvånar mig mest är hur EU kunde komma hit.
En rejäl elkris nu och det finns nog risk för fler exit av länder med bra elflrsörjning.
Vi har gett ryssland geopolitiskt övertag och ÄNDÅ skall vattenkraften under lupp och helst avvecklas.
Rykten att man kan starts tinghals 1 om man vill.
Rykten att ett konsprtium försökte köpa reaktorerna (vet ej vilka) som stängts och driva visödare men regering vägrade sälja.
Landet har blivit galet.
Utsäkta alla stavfel.
Inom EU låter man lättkränktheten och det senaste twitterflödet styra politiska beslut, det drivs igenom beslut utan att ta tillräckliga analyser till hjälp, dvs den gamla långsamma förvaltningsmodellen har rört sig emot en aktivistdriven känslobaserad beslutsmodell.
Det är aldrig för sent att ge upp.
Alltå, det handlar om naturgas. Det är en ganska irrelevant energikälla i Sverige. Gasvapnet är brett men det slår ju proportionellt mot de länder som är beroende av det dvs Tyskland, Nederländerna osv och inte Sverige. Man kan lalla allt man vill om att Polen minsann lägger 2% av sin budget på försvar bla bla bla, men vad hjälper det när Putin stänger kranen? Jag skulle vilja formulera det som att energipolitik är nationellt självförsvar, och hur uruselt Sveriges försvar på den punkten ändå är så är vi bättre än nästan alla EU-länder.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Gross_inland_consumption_of_natural_gas_by_country_2018.png&oldid=447516
Så länge vi följer EU-kravet om att sälja minst 70% av exportkapaciteten får vi samma elpriser som den fossilgasberoende kontinenten. Eller ja, vi har väl typ 5-10% lägre elpriser där nere i Skåne än i Tyskland.
@Ben – håller med dig att vi är bättre än dom sämsta men nog hade det varit bättre att vara bäst!
I sakfrågan att energi ska ses som en nationell säkerhetsresurs håller jag med dig till 100% och därmed borde staten ha ett mycket större grepp om energiproduktion än att låta en snubbe som Ygeman stå och svamla. Vi får väl ge nya killen (han som skulle skotta E6:an) lite tid, han kan ju visa sig vara ett politiskt geni och ha väldigt bra och rappa lösningar.
Absolut är vi sårbara för det höga priset, precis som alla andra. Det har vi diskuterat en hel del. Jag syftade mer på sårbarheten om Putin stänger kranen. I Schweiz värms 25% av hushållen med naturgas. I Sverige är det ca 40 000 hushåll som värms med naturgas (källa energigas.se). Säkert ett något förenklat resonemang, men det säger ändå nånting om den relativa sårbarheten de länder emellan, som ett exempel.
@Brasklapp, ta det med moderaterna, såvitt jag vet var det dom som sa att kärnkraften inte ska subventioneras i sin energipolitik 2009 och som senare smögs in i energiöverenskommelsen 2016. Som en som blivit beskylld för att fÖlJa pArTiLinJeN kan jag bara säga att den där nollan Ygeman borde sluta springa Reinfeldts ärenden. Eller ja, iofs svårt när man ska regera på en M-budget, men ändå.
@Ben – får väl erkänna att jag inte ens kommer ihåg vem som var energiminister under Reinfeldt, han/hon/hen svamlade med all säkerhet också – VÄNTA NU!!! Var det inte Olofsson, då var det ju svammel. Jag har inget större förtroende för M i dessa frågor och Reinfeldt, nja!
Jag har komplex politisk vy, svårt att hitta ett parti som funkar!
Maud Olofsson och senare Anna-Karin Hatt. Den sistnämnda var väl lite av en doldis kanske. Sedermera LRF och ALmega, verkar det som.
Jag älskar namnet naturgas, det lurar vilken MP politiker/väljare som helst speciellt i Tyskland verkar det som. Vad kan vara miljövänligare än något som är benämnt natur..[väljvalfrittord)
Så att bevara vår vattenkraft och kärnkraft, varför inte benämna det naturvattenkraft och naturvärmekraft. Problem solved.
T du är inne på ett betydelsefullt område, namn. Viktigast för att inte röra till det är att välja något att ändra för att klargöra. Jag har valt fossilgas för EU måste frigöras från Putins grepp. Fossil energi ska bort och olja samt kol är redan under starkt tryck i väst. Det finns TRE stora ljuspunkter inom räckhåll.
Eltransporter där köp och transporter med bilar mm nästan bara hindras av brister som snart övervinns.
Fusion där hindren övervinns allt snabbare. Tidskriften Nature 18/11 har en intressant artikel om läget för fusion. Commonwealth Fusion Systems räknar med att producera mer energi än vad som används 2025. General Fusion ska ha en demonstrationsanläggning i drift då. Sedan kommer en rad andra företag med sina maskiner som bygger på modernare komponenter och främst nya kraftfullare AI mm än ITER som i stort internationellt samarbete kommer med fler miljarder investerade och senare mål. Det är ett trettiotal privata företag med en stor del av världens rikaste som del av investerarna.
Intresset för investeringar i flödande energi i världen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Även vi är faktist extremt beroende av naturgas.
Tack vare tillsatsemedlet adblue i moderna dieselbilar.
Adblue tillverkas av naturgas och utan den tillsatserna startar inte ens en modern dieselmotor.
Blir det en brist stannar de flesta lastbilar och bussar.
Anders var tillverkas adblue? Vi är ännu några få år beroende av fossilfordon fast som tur är ökar utfasningen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Ryden, hur får du fram att adblue(urea) tillverkas av naturgas?
@T: Äsch, naturgas säjer man ju mest för att skilja det från stadsgas och gasol.
När det gäller AdBlue som mycket annat kanske naturgas ingår i kedjan nånstans, uppvärmningen var bara ett jämförande exempel, jag tror vi är relativt mindre beroende än andra som sagt. Sen är ju AdBlue en miljötillsats för att sänka skadliga emissioner, vi får väl tumma på emissionskraven i Europa vid nästa storkrig då. Känns ändå bättre än 2 miljoner ihjälfrusna som konsekvensen riskerar att bli i Schweiz.
Ben Dover har helt rätt om uppvärmningen – beroendet av fossilgasen på kontinenten är större än enbart elpriset.
Cornu skriver om exportkapaciteten, att vi måste exportera 70% av den. Hur beräknas den? Just nu skulle vi ju kunna säga att vi inte har någon kapacitet och därmed kunna få lägre elpriser och kunna bibehålla vår ,tidigare, enda konkurrensfördel.
Men just ang budget så har väl riksdagen rent tekniskt sett, möjlighet att lägga till utgiftsposter?
T, 70% av storleken på exportsladdarna måste vara till salu på elmarknaden. SVK har gått runt detta genom att stödköpa importel, så vi inte har behövt exportera 70%.
Eller smaka på denna siffra: 50% av de tyska hushållen värms med naturgas:
https://www.statista.com/statistics/1189752/household-heating-sources-germany/
Som jag skrev tidigare är det 40 000 av Sveriges ca 5 milj hushåll som värms med gas, alltså 0,8%.
Således en bra "hävarm" för att påverka de centraleuropeiska regeringarna men knappast nåt man övertygar Sverige med, om man säger så.
De hushåll jag sett i Sverige som värms direkt med gas har även elpatron eller gamla direktverkande elradiatorer, så de kan iaf gå över på el om det skiter sig. Sedan finns det dock gas i fjärrvärmen, iaf i Göteborg.
Eller smaka på denna siffra: 50% av de tyska hushållen värms med naturgas:
https://www.statista.com/statistics/1189752/household-heating-sources-germany/
Som jag skrev tidigare är det 40 000 av Sveriges ca 5 milj hushåll som värms med gas, alltså 0,8%.
Således en bra "hävarm" för att påverka de centraleuropeiska regeringarna men knappast nåt man övertygar Sverige med, om man säger så.
Ang adblue. De går ju så klart att programmera bort den startspärren
Add Blue är 38% urea. Grispiss.
Man kan inte starta fordonen utan adblue alternativt går fordonet ner på reducerad effekt.
Så konsekvenserna kan bli att i praktiken alla lastbilstransporter upphör.
Med dagens just in time system lär det ganska omgående bli tomt i butikshyllorna.
Den mesta av busstrafiken upphör också.
Euro 5 och 6 dieselfordon går förstås inte att starta heller.
"Radikalt ökade priser på bland annat naturgas har gjort produktionen av den för modernare dieselmotorer livsnödvändiga tillsatsen adblue tillfälligt stoppats på flera av fabrikerna i Europa. I Sverige märks krisen genom ökade priser på adblue."
https://www.motormagasinet.se/article/view/816950/varning_for_adbluebrist_i_europa
@Turboprop,
Visst går det att programmera bort den startspärren.
Men det tar lite tid att ställa om i praktiken alla dieselfordon som tillverkats från 2017.
Det är i första hand bussar, lastbilar, entreprenadmaskiner och privata dieselbilar.
Framemot mars april är det lantbruksmaskinerna, annars får vi skjuta på vårbruket till nästkommande år.
El är lika med fossilgas för kontinenten. Så brist på gas är brist på el. Det gäller även oss om vi inte sviker våra åtaganden till våra närmsta. Och det ska vi göra mitt i en kris just när de är som viktigast.
Hur stor andel av de svenska hushållen är beroende av el för värme? Putins gaspickadoll är riktad mot oss också.
"Siri, visa mig en nolla som inte ens googlat det mest grundläggande om ett ämne han hävdar ha vet allt om med en medelmåttig medelålders mans iver och envishet"
http://www.piteamotoroptimering.se/adblue-emuleringsbox/
Skriv fem inlägg till om Adblue, Anders.
@Stor Ek: Jaha du tycker att Sverige ska försörja hela centraleuropa med elektricitet?
Näe Ben, det tycker jag inte. Men vi kommer inte kunna klippa kablarna utan vidare.
Ben,
Ha, ha, jag tror du allt själv är lite väl ivrig?
Det räcker nog med ett inlägg om adblue.
Citat:"omtypning av bilen måste utföras, för att bilen ska hamna i rätt skatteklass!, Annars är bilen olaglig att framföras på allmän väg, förutsatt att den inte används för ombyggnation till högre Euroklass med eftermarknadssystem"
Här är länken, nej det behövdes visst inte det var ju samma som du redan länkat till.
Kolla även mitt inlägg 15:02 ovan i denna tråden.
"Siri, visa mig en nolla som inte ens googlat det mest grundläggande om ett ämne han hävdar ha vet allt om med en medelmåttig medelålders mans iver och envishet"
Nu är det din tur att skriva fem inlägg om adblue och fem inlägg om varför det kan vara dumt för yrkesfolk att framföra olagliga fordon på allmän väg.
Så du tror att man låter hela samhället stanna hellre än att låta miljöfarliga fordon rulla om man måste välja? Offra intensivvård, försvar, polis, alltihop?
Ok.
Här finns vissa paralleller med cementakrisen.
Vill vi riskera hela byggsektorn för någon meter lägre grundvattennivå lokalt på Gotland?
Nej, men jag tror inte vi har någon som helst beredskap ifall det blir en akut brist.
Tror du vi har några beredskapslager av några hundratusen emulgeringsboxar?
Tor du vi ens har något lagrum för att utfärda dispenser för att köra utan adblue?
I Sydkorea uppstod just en akut brist på adblue/DEF tillsats för knappt en månad sedan.
Se detta som inlägg två av de fem du bad om.
https://www.koreatimes.co.kr/www/opinion/2021/11/202_318628.html
Italien har liknande problem som Sydkorea.
Inlägg nummer tre:
https://www.italy24news.com/business/250869.html
Inlägg nummer fyra, Slovakien:
https://spectator.sme.sk/c/22767730/some-petrol-stations-face-shortage-of-adblue-diesel-exhaust-fluid.html
Slutligen nummer fem, Spanien.
https://spanishnewstoday.com/price_of_adblue_skyrockets_in_spain_1678874-a.html
Kanske en lucka i din analys: Finns det tillräcklig nord-sydlig överföringskapacitet inom EU för att Ryssland ska kunna köra hela gasexporten till EU via Nordstream 1 och 2? Eller kommer Italien (och kanske även Österrike m fl) inte att få tillräckligt med gas då?
"EU bör syna bluffen…" – har dom förmågan och inte minst viljan att göra det?
Om det mot förmodan skulle bli nån form av krig som Sverige dras in i, så tror jag tyvärr att den svenska armén är ganska förlegad.
Dels bristen på brigadluftvärn i både mängd och kvalitét, inklusive brist på drönarluftvärn. Sen brist på telekrigskapacitet, inklusive störning av fientliga drönare vilket nog borde finnas på varje brigad samt Gotland. Sen även brist på egen fjärrbekämpningsförmåga med drönare, samt raketartilleri och/eller andra långräckviddiga bekämpningssystem.
Det ironiska är att om Finland inkorporerats i Sovjetunionen 1939-40 Så hade dom troligtvis haft kvar hela sitt land idag.
Ja, men landet skulle varit förstört av 50 års vanstyre
Ja, ett ddr-scenario i bästa fall.
Finland är ett väldigt välmående land numera: fin infrastruktur, bra skolor, bostäder, sjukvård och betydligt högre pensioner än i Sverige. Nu är det iofs 14 år sedan jag var där senast (jag kommer inte överens med min familj), men skillnaden mellan våra länder var stor redan då.
The Engineer. Det finns gott om kommunister i Finland och de har fortfarande inte gett upp tanken om landet som en delrepublik i Sovjetunionen/Ryssland. Deras närvaro i samhället är väldigt tydlig och högljudd, medan man i Sverige inte märker särskilt mycket av kommunister. De fanns i min skolklass och min bekantskapskrets, jag har t o m haft (väldigt kortvariga) pojkvänner som var kommunister (vad i h-e tänkte jag på?).
EU skulle öppna Nordstream2 och lagra all gas därifrån och bygga upp ordentliga energireserver. Då skulle vi få övertaget igen och Rysslands gasvapen skulle tappa i kraft för varje dag. Då skulle dom säkert stänga av, när dom märker att den extra gasen inte förbrukas.
Frågan är egentligen vem som ligger bakom nedläggningen av kärnkraften. Är det Ryska trådar som har varit och dragit i bakgrunden? Hade Sverige och Tyskland behållit och utvecklat kärnkraften så hade man haft ett väldigt mycket starkare strategiskt läge, mindre utsläpp och mera konkurrenskraftig industri.
Och med egna kärnvapen hade hotet av rysk invasion varit mycket lägre.
Gork. Du är väl medveten om att Ryssland har några tusen fungerande, användbara kärnvapen, fler än något annat land i världen, medan Sverige inte har råd med mer än några få? Att ett enda modernt, fungerande kärnvapen kan vara värt typ en miljard kronor? Att Sverige lade ner sin tekniska kärnvapen-forskning för länge sedan och att det numera finns mest skrivbords-kompetens på området? Att de som hade praktisk-teknisk kompetens på området i Sverige har pensionerats eller t o m avlidit för länge sedan? Att ett k-vapen innehåller kanske tusen olika komponenter och en stor del är väldigt svåra att få tag på kommersiellt? Att Sverige har engagerat sig mest i nedrustning av k-vapen sedan dess? Att USA knappast skulle gå med på att sälja ett enda fungerande kärnvapen till Sverige eller samarbeta tekniskt med oss idag, men hade kanske gjort det för några decennier sedan?
Vad händer vid ett eventuellt krig mot Ukraina, fullskaligt sådant. Vad kan man som medborgare i västsverige förvänta sig för effekter på vardagen? Man är väl som vanligt någorlunda förberedd med lite extra mat i skafferiet men vad mer bör man vara beredd på. Snackar vi motangrepp från Nato med större instabilitet som följd i hela Europa (Europakrig) eller kommer man låta Ryssland banka på Ukraina bäst man vill?
Jag har samma funderingar. Flykting-strömmar från området?
Kan du inte skriva en artikel om hur Swe & EU & Ryssland kan samarbeta för att förbättra världen ? Krigshetsare -:)
Till att börja med kan ju Ryssland dra tillbaka sina krigshetsande trupper från ukrainskt territorium. Att Ryssland därefter skrotar sin invasionsflotta i Kaliningrad hade ju även varit ett lite försonligt drag av Kreml. Den kan ju i stort bara användas för ett krigshetsande angrepp på Sverige. Ryssland lägger ständigt budgetmedel varje år på att kunna vara redo att angripa och invadera svensk kust.
Åja, även Bornholm och Åland kan ju vara aktuella…
Saknade Norge i graferna, exporterar inte Norge gas till EU?
Sen har vi Algerisk gas som går till Spanien via Marocko.
Även där är gasleveranserna ganska osäkra.
Tror ni inte att detta kan drabba oss?
Kolla upp vilken betydelse Alméira regionen har.
De ansvariga för haveriet skulle i ett sunt fungerande samhälle tvingas uppsöka arbetsförmedlingen närmaste kontor för att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande.
Finns det någon arbetsförmedling kvar numera? Har de inte lagt ner många kontor? Först försvann FK och sedan AF härute.
Två observationer.
#1 Elpriserna är idag högre i SE3&4 än i DE.
#2 Igår importerade vi indirekt el från RU och BY, via FI och LT.
Så även elen är en del av spelet
Jag tror att bloggaren har fel i antagandet att RF inte är rationella. Det är antagligen mer en fråga om att p.g.a. annoröunda förutsättningar så ser RFs verktygslåda och mål skiljer sig från EUs.
Ok, inte rationella enligt våra mål, verktygslåda, värderingar och logik.
Viljan att offra livet på sina egna soldater. Mängder av kommersiella krigare som "Wagner", som man kan ersätta ekonomiskt med en tjock bunt sedlar och en zink-kista "som man inte bör öppna" till änkan hemma. Användning av "boskaps-krematorier" i form av stora vagnar, nära stridsfälten för att bli av med "avfallet" på ett praktiskt, snabbt, effektivt, cyniskt och brutalt vis.
Man kan jämföra det med t ex Finlands fält-kirurger, som ville bli placerade i fältsjukhus så nära striderna som möjligt, trots de stora riskerna, innan blodförlusterna blev fatala. Man kunde bära de svårt sårade på bårar, med två springande sjukvårdare (med soldatens långa tarmar släpandes längs med marken) till fältsjukhuset intill, där den skickliga kirurgen hade mycket erfarenhet av att snabbt skarva ihop sönderskjutna tarmar till kortare men fungerande sådana. Ett avancerat och krävande hantverk för kirurgen, som inte fick någon nattsömn på flera dygn (kanske tack vare Pervitinet, som man kunde droga sig med när situationen krävde modiga hjälteinsatser). Sjukvårds-lottorna, som min äldsta faster, hjälpte till med arbetet, trots de stora riskerna. Det finns många vittnesmål om hur de svårt sårade krigarna med bara lite ihopsydda tarmar kvar, kunde senare återvända till sina jordbruk/skogsbruk och leva ett nästan normalt liv efteråt.
RF saknar kapacitet att agera rationellt utifrån vad som skulle gynna landet och dess befolkning.
I ett annat scenario där Ryssland skulle kunnat fortsatt sin demokratiska och europeiska utveckling på 00-talet och istället satsat på att bli EU medlem hade kunnat bli en ledande stat inom EU. Befolkningsstorlek, relativt god utbildningsnivå med spetskompetenser och enorma naturtillgångar hade gjort att RF hade varit mycket attraktivt för infrastruktur- teknik- och serviceinvesteringar. Ekonomin hade blomstrar och boomat. Sysselsättning och levnadsstandard hade ökat rejält och Ryssland hade aldrig behövt vara byxis för kineserna.
Sveriges nya energi-minister kommer styra upp det där.
Sluta oroa er
I Nordsjön och i Nordamerika produceras naturgas. Det blir gasfartyg till EU i så fall och oklart hur hög kapacitet som kan ökas upp. USA flirtade med EU stater under Trumptiden att USA minsann kunde ersätta rysk gas.
Dags att syna korten vad USA kan leverera via fartyg? Dags att stärka upp säkerhet kring Nordsjöproduktion? Det kan ju så lätt bli produktionsproblem.
Hursom något som finns i rysk doktrin sendan vinterkriget mot Finland är att man kan köra bort sig rejält vintertid. General Vinter är försvararens vän, mer sällan anfallarens. Vidare slåss ukrainare i så fall för sin existens medan Igor från Pskov undrar varför han skall vara ute i snöryran och "befria" Ukraina. Det är skillnad.
Ukraina kommer att satsa på att orsaka massiva ryska förluster för att skaka om och dels tvinga Väst att engagera sig för att få eld upphör och få ryssarna att börja tveka att det får till det utan ytterligare massiva förluster. Tali-Ihantala till Ilomants effekten alltså.
Jag kan redan nu ge dig svaret.
Detta är en global kris.
USA kan tidigast öka produktionen 2025.
Vid gasbrist kan man väl flyga in Joe Biden annars, han bör sitta på rejäla tillgångar efter det ogenerade utsläppet inför en häpen hertiginna av Cornwall.
Känns väl sådär att gubben tappat den kontrollen också, men det underlättar ju uppkopplingen på nätet.
Politico har nyheten på sin site och skriver – “It was long and loud and impossible to ignore”
Pga det höga narurgaspriset har flera tillverkare av Adblue pausat tillverkningen. https://www.motormagasinet.se/article/view/816950/varning_for_adbluebrist_i_europa
Samt alla länder som tänker gå över till sol & vind, blir tvingade till att bli beroende av narurgas, då gasturbiner är ett enkelt sätt att reglera elproduktionen. Vilket blir så viktigt när man väljer oplanerbar elproduktion.
Kanske borde vi Sverige köra all biogas i gasturbiner för att stabilisera vår elproduktion?
Sedan priset på naturgasen, så handlas den väl globalt och det är därför som även amerika drabbas av höjda priser. Dock har jag hört att Kina med sitt enorma elbehov och brist på, nu köper allt de kan få tag på? Folket börjar bli trötta på rullande strömavbrott. De är inte lika luttrade som kramaterna i Nordkorea.
Kina köper och kommer fortsätta öka sin gasimport. https://www.instituteforenergyresearch.org/international-issues/china-gets-natural-gas-piped-from-russia/