Svenska Dagbladet har nu (oklart när) skapat ett nytt nyhetsbrev att spamma sina betalande kunder med. Denna gång heter nyhetsbrevet Hem & Design, och titeln på mailet är “Naket hos supermodellen”. Att ständigt skapa nya nyhetsbrev eftersom kunderna inte vill ha dessa och avprenumererar är ett sett att hela tiden kunna fortsätta spamma ovilliga kunder.
Schibsteds kontor vid Centralen i Stockholm |
Som alla som följer eller läser mig är jag totalt ointresserad av ett nyhetsbrev om hem & design, så det är inte så att jag frivilligt kryssat för skiten.
Oj, men hej, ett nytt nyhetsbrev! |
E-postlådan är bland det viktigaste man har i det moderna samhället och i den vill man bara ha det man själv valt. Således kryssar man bort alla prenumerationer, men då skapar mediahuset bara nya nyhetsbrev som alla kunder automatprenumereras på.
I detta fall hade till och med SvD Hem & Design mage att skicka en artikel från SvD Perfect Guide, som redan var avbokad. Vilket bara visar hur man använder metoden för att spamma folk som uttryckligen och aktivt tackat nej till skiten.
SvD har nu sexton nyhetsbrev man måste bocka av att man inte vill ha. Frågan är vilket det sjuttonde blir, och när. En annan höjdare är Dagens Industri, som trots att det är den dyraste dagstidningsprenumerationen inte bara i Sverige, utan i världshistorien, känner sig tvingade att skapa nya nyhetsbrev att spamma kunderna med och nu är uppe i femton stycken nyhetsbrev. Men med SvD:s Hem & Design tar nu alltså SvD åter tätpositionen.
Min sista prenumeration, lokalblaskan GP, har bara sju nyhetsbrev och har ännu inte börjat skapa nya för att kunna spamma ovilliga läsare. Men det är väl bara en tidsfråga antar jag.
Det sjuka är att man gör detta mot betalande kunder, som redan slängt tusenlappar på mediahuset ifråga.
Själv har inte denna bloggen något nyhetesbrev och kommer heller aldrig att ha. Man kan kryssa för att man ska få kommentarer via e-post om man vill och har det dåliga omdömet att få hundratals mail om dagen, men det är en funktion hos Blogger och den styr ni helt över själva. En modern människa väljer vad den vill läsa och vill inte bli tjatad på.
Vill man läsa något går man själv in på websajten. Eller tar ett aktivt beslut att kryssa för ett nyhetsbrev. Sluta tvångsansluta era kunder till ert senaste nyhetsbrev.
En rekommendation är att göra en automatiserad vidareskickning till [email protected] (en e-postadress till kundtjänst de inte själva skriver ut på webplatsen, men som jag bjuder på här) varje gång du får ett e-brev från svd.se som inte är från kundsvar själva.
Jag har förstås gått in på Google Mail och anmält SvD Hem & Design som spam. Eftersom det var nakenbilder så lär det väl klassas som porrspam, och förhoppningsvis kanske alla utskick från SvD till Google-kunder framöver hamnar där de hör hemma, dvs bortsorterade som skräppost tillsammans med alla andra kvinnor med tvättdag sugna på både det ena och det andra.
/Kjänkt vit medelålders CIS-man
25 kommentarer
Men… vad ska alla dyrt utbildade kommunikatörer ta sig till nu då? Hederligt arbete är lågstatus.
Kul för att det är sant.
Varför prenumererar du på världens dyraste tidning? Hade ju fattat om det var världens bästa tidning men det är ju på sin höjd allsvensk-fotboll-klass på den.
Bara för att kunna läsa vissa artiklar som är underlag för blogginlägg. Bloggen går plus på den prenumerationen. Utan strikt kommersiellt intresse så läser jag förstås inte DI.
Trash talk. Vi har alla olika intressen men Dagens Industri håller hög klass. Snuskigt dyr men väl avvägt innehåll.
Inte mening som trash talk.
Allsvenskan i fotboll (herrar) samt DI håller inte hög internationell klass.
Tycker att de träffar rätt ofta..Think Pink blev tex utnämnd till årets Gasell av DI..och blev ju sedan verkligen riksberömda.
Sedan verkar det ju finnas möjligheter att få in material på även redaktionell plats, alltid ett bra komplement till annonsering.
Just Gasell blir man väl tack vare hur snabb tillväxt man haft och inte beroende på vad man säljer. Ändå olyckligt ja, minst sagt.
Och "tillväxten" nåddes genom att man tog lågt betalt och inte hade några större omkostnader, samt ett okritiskt, unisont hyllande av media, inte minst DI. Så "gasellen" var i själva verket till stor del DIs egen "anka".
Enklare att bara högerklicka på mailet och blockera avsändaren.
Kommer osökt att tänka på uttrycket "En inställd konsert är också en konsert", som Ulf Lundell lär ha sagt – eller för en delen "noll är också en siffra", som förmodligen går tillbaka längre än så.
Anyway – En avkryssad ruta är lika mycket värd som en ikryssad ruta, i alla fall för de statistiska företag som jobbar med att kartlägga dig som potentiell kund.
"En vilseledare är också en ledare".
Den hade jag faktiskt inte hört förut. 🙂
Lite som vaccinet då, som det bara skulle behövas ett par gånger av..
"SvD har nu sexton nyhetsbrev man måste bocka av att man inte vill ha. Frågan är vilket det sjuttonde blir."
Min kommentar försvann, vet inte varför.
Oppss, man är tydligen inte välkommen att kommentera här!
Om du läser kommentarsreglerna Tomas, så framgår det att man måste vitlistas först innan kommentarerna inte raderas automatiskt. Du läser väl kommentarsreglerna innan du börjar kommentera?
Hm, Nej, korkat av mig..
Hur lång tid tar vitlistningen?
Manuellt ingrepp. Fixat nu.
Strålande!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Schibsteds förstår inte att dess kunder är deras största tillgång. Allt de sätter klorna i blir sämre tyvärr. Ex Blocket som gjordes om, nu fullt med buggar. Bättre satsa på reklam verkar det som.
Undrar om inte detta riskerar att döda e-posten. Har också upplevt att man överöses av nyhetsbrev och erbjudanden från de företag man är kund hos. Öppnar e-postklienten mer och mer sällan, och skummar då bara igenom inkorgen. Gått tillbaka till sms för kommunikation med kompisar.
Jag brukar vidarebefordra skiten till VDn. Går väldigt mycket fortare att bli avprenumererad då.
GP var inte så farliga på den fronten när jag fortfarande hade döda-träd-blaskan. Numera levereras ju den inte förrän ett par dagar för sent så den tiden är förbi. Däremot hade de ju en helt menlös kundklubb (vad den nu hette) där de försökte kränga resor, jackor och allsköns skräp som jag helst köper från, exempelvis, reseföretag, klädföretag m m. Alla dessa kundklubbar är också ett otyg som används som engagemangsskapare. Trist nog fungerar det sannolikt väl annars hade de inte fortsatt existera.