Volvo Cars meddelade idag att man börsnoterar sina B-aktier på Stockholmsbörsen under hösten. Man genomför en nyemission om 25 miljarder kronor för ändamålet. Detta kommer samtidigt som experter säger till Dagens Industri att Volvo Car inte är med i matchen om elbilarna, vilket också varit den här bloggens slutsats.
En Volvo fossilbil, V90 om jag minns rätt. Eller S90 om det finns? |
Volvo Car meddelar alltså att man gör en nyemission om 25 miljarder kronor så här efter börshaussen börjat ebba ut, och börsnoteras på Stockholmsbörsen under hösten.
Man skriver att man ska bli en ledare inom det snabbväxande segmentet av premiumelbilar. Där håller inte den här bloggen med, eller snarare så är man kanske på sistaplatsen just nu. Inte ens i Sverige säljer Volvos enda elbil särskilt mycket, och Volvos elbilssatsning sågas även av två experter i intervjuer hos Dagens Industri, där det heter att “just nu är Volvo Cars inte med i matchen”. Allt man har är en elbilsversion av den fyra år gamla XC40, som dessutom kostar lika mycket som den större Tesla Model Y, som har längre räckvidd och tillgång till Teslas Superchargernätverk. Vi önskar i alla fall Volvo Car lycka till med att bli ledande i premiumsegmentet för elbilar.
Man kan snarare misstänka att det är den kinesiska ägaren Geely som vill dumpa sina innehav och ta hem vinsten, även om bolaget uppger att man kommer vara kvar som största ägare i bolaget. Men både Volvo Cars och dotterbolaget Polestar börsnoteras alltså, vilket brukar innebära att riskkapitalet (=Geely i detta fall) inte längre ser någon större uppsida för sitt kapital man inte kan hitta på annat håll, och därför vill dumpa ut aktien på allmänheten via pensionsfonder och småsparares nationalromantik för varumärket Volvo Car.
Om Volvo Car verkligen vore en så fantastisk investering skulle man förstås inte sätta bolaget på börsen, utan snarare tänker man överlämna bolagets framtida utveckling till åtminstone andras kapitaltillskott.
Hur Volvos elbilssatsning och batterifabriker tillsammans med Northvolt ska kunna förverkligas enligt tidplan om cementkrisen exploderar lämnas som en övning åt aktieägarna, och vad som händer med Volvo Car om man inte kan ordna fram batterier till sin omställning till 100% elbilar till år 2030 lämnas till aktiekursen som facit i det läget.
Bolaget kommer säkert bli en så kallad folkaktie, t ex som Telia, och den här bloggen har alltid fel. Således kommer Volvo Car bli världsledare på premium elbilar. Större än Tesla alltså. Är du bäst behöver du ju inte börja springa förrän de andra i startfältet (Tesla, VW, Audi, Porsche, Kia, Hyundai, Mercedes mfl) redan varvat dig flera varv, utan det tar du ikapp, enkelt.
Källor i länkskattmedia
Dagens Industri www.di.se/bil/experter-volvo-cars-franakt-i-elbilsracet-inte-med-i-matchen/
43 kommentarer
För fem år sedan kunde jag motvilligt förstå hur de stora spelarna inte riktigt ville doppa hela foten i el-bils övergången. Men nu? Då förtjänar man att gå under. Att bli marknadsledande i premiumsegmentet bensin/diesel kanske kan vara en nisch om alla andra helt lämnat bensin och diesel bakom sig. Kan säkert ta 100% av en marknad som snart inte finns längre.
ELLER! Eller så ser de något vi inte ser / råkar ramla in i en framtid där elproduktionen är så undermålig när allt elektrifieras att de är den enda "stora" tillverkaren kvar av fossilbilar när gemene man inte kan ladda sin bil / kostnaden per kwh är så hög att det blir dyrare att köra elbil.
Toyota har ju tagit det beslutet och de är väl störst i dagsläget. Blir spännande att se om deras något annorlunda väg blir rätt eller fel.
Så att sätta ett bilföretag på börsen är detsamma som att man som ägare "vet" att man har en dålig produkt?
Varför finns börsen som finansiellt instrument då? Eller gäller detta kanske endast Volvo Cars?
Börsen är till för att kunna få tillgång till kapital via nyemissioner när befintliga ägare inte har lust att finansiera allt längre, samt kunna sälja av aktier när det saknas villiga köpare.
Då har ju Geely nytta av börsen och köparna av aktierna är knappast tvingade att köpa antar jag.
Med andra ord, börsen fungerar precis som det är tänkt.
Kanske inte i detta fallet. Det ryktas om en mycket låg free float . Kanske så lite som 10 %. Men visst , Geely kanske dumpar fler aktier i framtiden. För övrigt tycker jag Geely har en udda strategi där man skapar en "massa" nya bilmärken med mer spännande teknik och bättre prestanda men lägre priser än Volvo.
Tänk Hemnet där ägarna fick ett väldigt stort kapital rakt ner i sina egna fickor istället för att det skulle gå till att utveckla en hyllvara på en mogen mättad marknad. Geely ser väl svårigheter att sälja Volvo så då får man pengarna denna vägen istället via pensionsfonder och småsparare.
Har bloggaren inte tillgång till Google längre?
Jag delar Cornus analys.
För övrigt är Tesla så oerhört långt före konkurrenterna att inga traditionella personbilstillverkare har en speciellt ljus framtid.
Vi är mycket nära den punkt där elbilarna kostar som en bensin- eller dieselbil i inköp samtidigt som elbilens drifts- och underhållskostnader är en bråkdel av dessas. Volkswagen ligger hyggligt till med sina nya modeller, men de andra…? Vem köper en bil 2022 eller 2023 som kostar 17-18 kr litern att tanka och måste in på dyr service med jämna intervall? Inte många, tror jag.
Bränslet kostar inte 17-18 kr litern i de flesta av världens länder.
@doktorn. Som Teslaägare delar jag inte din uppfattning om försprånget. Ja, de har en just nu enorm fördel av SC-nätverket, men bilen är sämre än de tyska med samma prislapp och tyvärr är de inte tillräckligt bra på mjukvaran heller. Alla stödfunktioner i min nya Tesla är sämre än i den nästan fyra är gamla BMW-hybrid jag sålde för att köpa den. Och i Tyskland är de alternativa laddarna lika frekventa som SC.
Annars håller jag med Cornu om analysen av börsintron.
> men bilen är sämre än de tyska med samma prislapp
Det här kan du ju få utveckla.
När det kommer till räckvidd, prestanda, kwh/mil så är Tesla bäst.
Argumentera aldrig med en BMW-ägare, det är som att få dem att använda blinkers. Omöjligt.
@Dr Hedge angående att VW är hyfsat långt framme, de är dyra som fan.
Privatleasing av en ID4 kostar 6000 kr/mån en ID3 va inte mycket billigare. Blev en Nissan för 3300kr månad, ska bli spännande med ny teknik.
Jag tror Volvo har en fördel när det kommer till självkörande bilar, batteri teknik kan köpas ikapp. Mjukvara är en annan grej mend et kan stjälas.
Batteriteknik är mjukvara.
Om jag förstått det rätt ägs det mesta väsentlig teknik och mjukvara av Geely nu, så både Volvo och Polestar får köpa bottenplattor, drivlinor och mjukvara på licens av Geely.
Allt kommer framöver att handla om vem som är bäst på mjukvara.
Anekdot om hur bortkollrade Volvo är/var. När Polestar 2 släpptes med Android Car eller vadet heter och fritt att ladda ner godkända appar, så klagade kunderna på att ljudvkvalitetne på Spotify var dålig (strypt bitrate), så Spotify fixade det och pushade ut en ny version. *smack* åkte hela Volvo/Polestars tankar kring hur lite bandbredd alla uppkopplade bilar skulle dra. Man hade räknat på pyttelite per månad, inte att folk skulle streama musik i full kvalitet… Sedan kommer kartorn med satellitbilder osv.
Volvo placerar sig sällan bra utländska tester. Kanske är deras premiumsatsning en dåig idé? Varumärket skaffade sig ett namn på säkerhet och robust kvalité en gång i tiden. Den idén borde väl fortfarande fungera i vårt nya slit och släng-samhälle.
Premiumvarumräken finns det gott om och det kanske inte är där Volvo ska vara oavsett drivmedel. Jag kommer i vilket fall aldrig se dem på det sättet.
Hasselblad och Facit har ju fått känna på att det är extremt kostsamt att för sent inse att spelplanen ändras. Jag tror Volvo kan klara sig, men det var allt "fem i tolv" de vaknade.
Typ alla europeiska märken hade varit hopplöst bakom i racet, om det inte vore för att EU går in och stoppar ny teknik tills VW hinner ikapp.
Nokia, om ni nu kommer ihåg…
Nokia tillverkar däck och annat de är bra på. Varumärket Nokia mobiltelefoner lever faktiskt kvar, men under HMD-global. Har ett par nya Nokia telefoner som extralur på havet och till barnen som är för små för smartphones. Tycker att de fungerar ok, lite bättre och jag hade skippat smartphone på riktigt, men ännu saknas appar för det mesta man behöver för att hänga med i samhället.. ex BankID och Facebook Messenger
Nu skall vi vara medvetna om att bilindustrin är en nationell angelägenhet för alla länder som har bilindustri, för Volvos del kommer nog Sverige och Belgien att skjuta till pengar om det behövs. Jag antar att Tyskland och frankrike gör detsamma.
Ja vi såg hur angeläget staten var att SAAB skulle bli kvar..,
Var väl enda gången som Maud gjorde något bra och vägra en konstgjord andning för Saab, så inte alls säkert att det med automatik blir skattepengaregn över Volvo. Man lärde väl sig en del under varvskrisen.
Dock kommer jag köra SAAB så länge de går att få tag i, har ju börjat bli lite vintage så snart finns det en SAAB på varje Södermalmsparkering.
Saab gjorde underbara bilar. Ska nog försöka få tag på en Saab som nästa skrothög.
Håller med om Saab, fantastiska bilar.
Varven gick ju åt skogen i vilket fall.
Men SSAB hade ju inte funnits utan staten och det funkade ju bra.
Men vi får inte glömma tyskarna och Opel, jag önskar Opel allt ont. Det var de som tog död på Saab från början. Vi snackar om fackföreningarna har ett (för) stort inflytande i Sverige, nej ingenting mot i Tyskland.
Saab tog död på sig själva. Make till navelskådande fick man leta efter. Har en Opel Vectra 2.0T som blev ventilsallad motorn när kamkedjan slakade vid 13000 mil. Konstigt tänkte jag, Opel har alltid gjort skottsäkra motorer. När jag plockade isär motoreländet och tog bort de översta kåporna var allt märkt SAAB. Tack för den julklappen.
Låter rimligt, när nya plattformar skulle utvecklas inom GM och speciellt Opel och SAAB skulle samarbeta, så blev det att att Opel tillät att SAAB fick en tio-20 år gammal Opel Vectra plattform att arbeta med. De svenska ingengörena fick ju slita häcken av sig för att få till det. Nä så inte konstigt tyskarna kastade en skitplatform på SAAB som de fixade till och tyskarna tog tacksamt emot det svenskar ingengörer gjort med sin skitplattform. Antagligen hann de inte med i Trollhättan att fixa kamkedjan.
Hoppas att du inte blir kränkt men jag önskar fortfarande Opel allt ont.
Nu äger jag ju ingen Tesla men jag tycker för mycket av fokus handlar om själva fordonet. Hur bilen är och diverse mätetal i spec:en för den. När hela diskussionen handlar om systemet och den kringliggande infrastrukturen.
Bensinmackar har vi byggt i 100år. Nu ska det byggas nytt. De enda som bygger är Tesla. SC nätverket är onekligen imponerande om man plockar fram en karta och de fortsätter bara bygga. Men det är inte bara att där finns laddare. Det är även att jag i bilen kan med ett enkelt tryck hitta den. Att bilen börjar förvärma batterierna på väg dig och andra features som jag inte ser någon annan tillverkare matcha.
Ointressant att ha hela kofferten full av olika kablar och övergångar och 3-4 appar för att hitta laddare som jag måste ha olika kort för att använda och betala varierande summor för att nyttja.
Det är infrastrukturen och att kunna kommunicera med bilarna och veta hur många Teslor som är på väg till Mariestad för en laddning på väg till Stockholm som är hela grejen. Vem matchar det?
Är man riktigt korkad kan man ju köpa en etron 👍. En inte färdigutvecklad bil för runt 800k. Annars är nog Tesla en dålig affär nu när Asien gått om dem
Tror i princip alla e-tron som du ser på gatorna är leasade. Inte många privatpersoner som hostat upp de slantarna.
Sen verkar det väl iofs vara e-tron som är måttstocken alla jämför sig med vad gäller körkomfort fortfarande, men det är väl också det enda som den briljerar med.
Håll koll på vem som äger teknikplattformarna som Volvo Cars bygger bilarna på. Det skall betalas royalties löpande till ett pris som ägaren vill ha.
Geely har rättigheterna till drivlina och konstruktion.
Så är det alltid. De enskilda märkena i en grupp äger inte rättigheterna.
Och det vore svårt för ägarbolaget om tekniköverföring inte fungerande inom gruppen.
Så är det. Finessen här är väl att Geely vill bredda Volvo Cars ägarbas och ge intryck av att det är ett bolag på självständiga ben som utvecklar egna produkter. I själva verket anpassar de färdiga Geelyägda plattformar som de producerar och säljer. De är beroende av att det finns produktutvecklare lösningar att tillgå från annan part.
Intressant att veta vore hur mycket ingenjörerna på Volvo har varit delaktiga i att utveckla Polestar? Det kallas ofta för en kusin eller ett syskon till Volvo. Sedan äger Volvo ca 50% av Polestar.
Är det så finns ju mycket know-how i Volvo redan. Är det inte så ligger de efter, men får in ett antal friska miljarder för att sätta fart på utvecklingen.
Ja, vem som var tänkt/dum nog att köpa XC40 Recharge förstår jag inte. En fossilbil omstöpt till elbil, med i princip inga fördelar teknikmässigt och en prislapp man blir mörkrädd för. Hade den kostat runt 450000 kr innan rabatter, då hade den kanske haft en chans.
Elbilar är en av de mest uppenbara bubblor jag sett. Inte minst eftersom ingen annan påtalar att det är en bubbla. Den som kan fortsätta tillverka attraktiva bensinbilar kommer ha en bra framtid.
Patrik,
Tror inte ditt inlägg kommer att åldras speciellt väl. Vari skulle bubblan bestå?