Byggföretagens nya konjunkturrapport utelämnar en framåtblickande prognos. Detta med anledningen av cementkrisen och den osäkerhet det innebär för branschen, vilket gör det omöjligt att lägga någon prognos.
Västlänken byggs i betong |
Byggföretagen skriver i sin färska konjunkturrapport (PDF):s
“Den allmänna ekonomiska utvecklingen bjuder goda förutsättningar för stigande bygginvesteringar det närmaste året, men vi kan trots det inte förutsäga om det blir ökat eller minskat byggande under 2022 beroende på risken för att det blir brist på cement i Sverige. Hur omfattande och hur långvarig bristen blir beror på en mängd olika faktorer.
[…]
I värsta fall överklagas regeringens eventuella beslut med stöd i den tillfälliga lagen och om Högsta förvaltningsdomstolen (HfD) beviljar inhibition (omedelbart stopp i avvaktan på vidare hantering) upphör cementleveranserna från Slite till den svenska marknaden under andra halvan av november i år fram till dess att HfD fattar beslut. En mängd olika faktorer kommer då att avgöra hur omfattande cementbristen blir och under vilken tidsutdräkt den består.
[…]
Detta är anledningen till att vi avstår från att presentera en prognos för byggverksamheten nästa år.”
I övrigt handlar bara rapporten om tillbakablickande och hur det varit för branschen hittills under 2021.
Beskedet kan även omtolkas som att det faktiskt inte går att lägga några konjunkturprognoser alls för Sverige just nu, eftersom det inte bara blir byggbranschen som kommer tvärnita om Cementa inte får dispens. Gruvnäringen, och med det hela stålindustrin och svensk verkstadsindustri kommer också behöva bromsa i den seriekrock av konsekvenser som ett stopp för Cementa innebär.
Föga överraskande har såväl Naturvårdsverket, Havsmyndigheten för södra Östersjön, som Länsstyrelsen på Gotland i sina remissvar till regeringen sagt att Cementa måste stoppas. Även SGU menar att en dispens strider mot miljöbalken. De enda som verkar vara positiva är Gotlands kommun, trots att det är just denna som har hand om dricksvattenförsörjningen på ön.
I övrigt uppmärksammades nyss det alla redan visste, nämligen att höghastighetsjärnvägarna kräver enorma mängder cement och betong. Huruvida man istället kan bygga dessa med återvunnet glas, torkat bajs och halm lämnas som en övning åt miljörörelsen.
61 kommentarer
Det finns ju en till cementfabrik i Sverige, sedan har vi cementfabrik i Finland, Norge och Tyskland.Är Sverige bojkottade på något sätt från att importera cement? Vad är det jag inte fattar?
Finns ingen infrastruktur för cementimport i de volymerna. Det tar många år att bygga en sådan, givet att man vet att Cementa läggs ner permanent. Dessutom är det brist på cement i hela Europa redan och det finns ingen ledig kapacitet av fartyg för att transportera färskvaran cement från Asien.
Bra att du medger att du inte fattar.
Antar att detas kapacitet är uppbokade av andra kunder. Varför ska de bryta kontrakt bara för att Sverige satt sig i denna situation?
Det kallas för kapacitet. Bara för att det finns fabriker betyder inte det att dom har förmågan att leverera. Tänk dig sedan att cementmarknaden redan i dagsläget är som en utsåld konsert. Sedan var det någon som gick in och plockade bort en utsåld läktare. Det går ju inte magiskt att trycka in de platser som då saknas.
Det behövs cement för att bygga ny infrastruktur som ska kunna ta emot importerad cement, likväl som det behövs energi för att komma till rätta med avsaknaden av energi.
Ser fram emot att få höra att svenska MP bett finska MP bygga en höghastighetsjärnväg från Finlands cementfabrik fram till den svenska gränsen för transport av enbart exporterad cement till oss.
Brist på cement i hela Europa? Hur vet Du det? Ingen ledig kapacitet av fartyg. Hur kommer cementen från Gotland?
Med små specialiserade fartyg. Det betyder inte att fabrikerna på andra platser i Europa kan ta emot dem och de är för små för asien.
Därtill har det rapporterats mycket om bristen.
Stigw – vad du inte förstår är att en leverantörskedja (eng Supply Chain) inte är något man ändrar på en pisskvart precis som bloggaren skrivit. Det handlar om allt från kvalitetsäkring av produkterna du köper (i vissa fall certifiering av produkterna), kapacitet för logistik och lager hos ny leverantör, kan vara tillstånd i hamnar/på flygplatser, import/exporttillstånd, tullprocesser, avtal ska skrivas och inte minst om det finns ens de kvantiteter man behöver. Allt ska trimmas in och optimeras och när man modifierar en leverantörskedja så är det något man gör succesivt och inte enligt Lex MP dvs. man stänger först av den man har och sedan börjar man klura lite på hur man ska ersätta den, lite som dom också verkar tänka med elen??
Vill du göra ett eget rudimentärt experiment så gör så här nästa gång du ska byta bromsar på bilen: Montera av dina gamla bromsar hemma själv, kör sedan bilen till din verkstad och OM du kommer fram så sätter du på dom nya bromsarna där…
Stigw.
Fabrikerna i Europa har bokade kunder för år framåt. Och lägg till översvämningarna i Tyskland så går dom minus på cement.
Att Sverige då stänger en fabrik så vi saknar 2milj ton gör det inte lättare.
Cementen kommer från Gotland med båt. Lagom stora för avstånden i Östersjön. Dom skulle inte hinna fram och tillbaka från Kina innan cementen är slut i Sverige.
Då behövs större båtar. Som inte passar i hamnarna. Som måste byggas ut med.. Cement?
Och då nämner jag inte all provtagning/tid på Kinacementen.
@StigW det är som folk här skriver. En lång kedja som ska till för att det skall bli bra, billigt och i tid och den mängd som behövs.
Samtidigt – många känner helt enkelt inte till det där.
Som kommentar till brasklapp "man stänger ner först av den man har och sedan börjar man klura lite på hur man ska ersätta den"
Det ser vi ju nu i energikrisen när stora delar av europa avvecklat sin kärnkraft och trott att solceller och vind ska kunna ersätta den rakt av.
Hoppsan, blev energipriserna de högsta i mannaminne? 🙂
Verkar som folk tror att det är lika enkelt som att byta från Konsum till Ica.
@Johan
Men det är inte så enkelt heller. Vi lever i svallvågorna efter oljepriskriget som bröt ut samtidigt som corona. Vi hade negativt pris på olja ett tag, så mycket produktion lades ner. Opec-Ryssland har sen gått ihop för att pressa upp priserna igen.
Bristen lär bestå tills USA och andra sparkat igång sin produktion. Varefter Opec-Ryssland kan antas öppna kranarna igen för att dumpa priset. En rejäl hästspark riktad mot nötterna på deras jobbiga konkurenter!
Problemet är väl att det är samma tillverkare i norra Europa. Då kan dom bestämma villkoren. Heidelberg har skaffat sig ett drömläge och kan göra som dom vill med konsumenterna. Därav alla svårigheter att stänga Cementa.
Cementfabriken i Slite är i praktiken den enda cementtillverkning vi har i Sveeige vilket är ett resultat av näringspolitiska beslut på 70-talet. Om man vill gnälla på deras "monopol"situation är det således Palme, Sträng och Tage G. man ska gnälla på. Det hade kanske gått att starta konkurrerande verksamhet på annan plats i landet, men tror du någon är intresserad av att lägga tiotals miljoner på en ansökan om miljötillstånd för det?
Det finns f.ö. ingenting som hindrar att du själv startar en cementimport om du kan få tag i cement och frakter.
Jag förstår heller inte. Moderna företag tar väll ansvar för att lösa situationen (se på Alphabets investeringar i energisektorn eller diverse automotivebolags bunkring av batteriråvaror mm) att svenska storbolag riskerar att behöva lägga varsel och många små gå i konken utan gräddfilar i miljölagstiftning är väll priset man får betala för att inte ha klippt navelsträngen till pappa staten, eller mest hot. Att direkt sponsra cementa i det här fallet känns bara kommunistiskt. I teorin kanske det likt bloggares alarmistiska skriverier får maskinerna i hela Sverige att stanna, i praktiken kommer dock marknadskrafterna lösa situationen.
Att företag går i konkurs och/eller varslar anställda är marknadskrafterna som löser saker och ting, så där har du rätt.
Saknade ett argument här i tråden (men som brukas ta upp). Svenska byggen är specade efter exakt den cemeten som kommer från Cementa. Annan cement har inte dessa specifikationer. Spelar ingen roll när det gäller platta i marken till en villa, men när det är infrastrukturprojekt så är dessa räknade på till förbannelse. Att byta cement innebär att hela arbetet (och tillståndaprocesser) måste tas om. Att få utländska leverantörer att tillverka cement till svensk specifikation i skala skulle ta tid, om de i öht skulle vara intresserade av det.
@Underdog: Fast vi har ju haft ett antal olika regeringar, av varierande politisk färg, sedan dess.
1974 togs beslutet av dåvarande riksdag att slå ihop de två stora cementtillverkarna i Sverige. Proposition 1974:85 bilaga 11
Ja, jag tycker att företag ska kunna gå omkull. Det är sunt och naturligt. Globaliseringen håller helt klart på att göra en usväng.
Malmbana till Norge. Cementbana från Finland.
Vad det gäller att bygga järnvägen med halm så är det orealistiskt främst för att jordbruket snart kommer förbjudas (= ingen halm) och i den mån det kommer att finnas jordbruk så behövs den av jordbruket självt.
Så det är det som är orealistiskt med att bygga en järnväg med halm… jag som trodde att det som var orealistiskt var att tågen skulle kunna åka på halm.
Någon som vet när vi kan vänta oss en överprövning till HfD?
De där järnvägarna lär inte bli vidare snabba när det inte finns någon ström…
Miljöpartistisk Handtralla?
Dressin heter det visst ..
Nu håller järnvägsskämten på att spåra ur…
Men cementbristen kanske räddar kommuner som Värnamo och Ljungby så att de inte kan bygga alltruntomkring som de lovat för att få en höghastighetstågstation. Hur kan det bli höghastighetståg om det ska stanna var 5 mil? Hur lurad kan en kommunerna bli? Så för småkommunerna som har lurats in i detta projekt lär bli räddade av Cemantakrisen.
Svenska kommuner måste ändå bygga ut, vi har som bekant en accelererande befolkningsökning, nyligen passerat tio miljoner invånare flera år tidigare än förväntat för tio år sedan. Projekterade områden i t.ex Värnamo och Ljungby kan, så länge de inte har börjat byggas, lätt ändras till bostadsområden.
Ja men då slipper kommunerna höghastighetsbanans och statens bojor och kan bestämma själv. För det kommer inte att stanna ett jäkla tåg i Värnamo eller Ljungby eller i någon annan motsvarande kommun, för skulle det göra det så kan vi ju inte kalla det tåget för höghastiget då blir det ju ett mjölkatåg.
Den accelerationen lär avta lika snabbt som den kom när pengarna är slut och det inte öses bidrag över folk som aldrig gjort ett vettigt handtag.
Ja, att höghastighetstågen skall stanna var 5:e mil är det väl aldrig någon intelligent människa som har trott på överhuvudtaget. Det ingick bara i försäljningsreklamargumentationen inför pöbeln.
@peter. Nu har ju befolkningsökningen minskat varje år sedan 2017 så den är inte märkbart "accelerande"…
Tio miljoner passerades nedifrån på vägen vidare uppåt. Sedan kan man förstås diskutera vem som får räknas som svensk i statistiken, du kanske tror att det bara är Reinfelts etniska svenskar som behöver någonstans att bo i praktiken?
Ja. Befolkningen ökar. Det är befolkningsökning. "Accelererande befolkningslkning" innebör dock att själva ökningstakten ökar. Det gör den inte. Ökningstakten har sedan 2017 minskat varje år. Befolkning har en etablerad definition så i detta sammanhang är det inte så fruktbart att diskutera "vem som får räknas som svensk".
Stefan. Miljöpartistisk tasstralla är bättre. Klöser och river skönt.
Cementa är väl inget problem för dricksvatten försörjning. Ännu mindre med sitt utlovade reningsverk för att kunna använda deras spill som dricksvatten. Miljörörelsen oroar sig väl mest för påverkan på någon skog i närheten och den kan säkert påverkas. Men man måste nog inse att man måste offra några naturvärden någonstans om man ska kunna bygga ett samhälle med modern infrastruktur.
Miljöpartiet vill att vi alla skall leva som Amish-rörelsen, det vill säga på något slags 1700-talsnivå rent tekniskt.
Men förmodligen utan att det är tillåtet att hugga ved för uppvärmning? Koleldning får man inte ens tänka på. Var det inte kol som var drivande för den industriella revolutionen på 1700- och 1800-talet?
Men förmodligen utan att det är tillåtet att hugga ved för uppvärmning? Koleldning får man inte ens tänka på. Var det inte kol som var drivande för den industriella revolutionen på 1700- och 1800-talet?
Alla har tillgång till åkarbrasa.
nej miljörörelsen accepterar inte 1700 tals nivå.
Då eldade vi med ved . Det gillar inte MP då det ger partiklar i luften.
de gillar inte heller vindkraft , solkraft, kol, olja , gas , kärnkraft, vattenkraft , vägar, flyg eller fartyg.
Om överklagande sker, vilket ju "utlovats" så ska prövningen göras av samma jurister som i egenskap av lagråd sagt att undantagslagen strider mot Regeringsformen. Undrar om de ändrar sig under mellantiden.
Annars är ju det hela en bra illustration till att det är stora problem med att ha osäkerhet i utfallet av rättsprocesser och med att de drar ut på tiden, eftersom det inte finns någon som tar investeringsbeslut utan att kunna göra en rimlig bedömning av när man får besked och vilken sannolikhet det är för olika utfall.
Men politikerna har gett domstolarna i uppgift att i prövningen sätta miljön först och inte väga olika intressen mot varandra så då gör domstolarna det. Skulden ligger på Anders Sundström och hans kompisar som aldrig förstår resultatet av politiken förrän det är för sent.
Det verkar inte finnas någon osäkerhet utfallet är närmare 100% chans/risk att det tar lång tid, kostar mycket pengar och slutar med ingenting. Det blir ju inte ens avslag utan man bara säger att det inte går att besluta för vi har ändrat reglerna under tiden…
Underdog, utveckla gärna det där om Ander S och varför han är extra ansvarig, själv brukar jag skylla dess frågor på före detta statsminister Fredrik, det var ju han som va arkitekten för detta höghastighets elände.
@T. Jag tog Anders S som exempel därför att han gnällde i en tidningsartikel häromdagen om att utfallet av den lagstiftning han varit med om att skriva inte var till belåtenhet. I min värld är alla som haft ansvaret för att "skärpa" miljölagstiftningen ansvariga därför att de inte i prövningen lagt in någon avvägning mot andra intressen och inte tillräckliga bromsar vad gäller vem som är sakägare eller vad som kan påstås vara bästa tillgängliga teknik.
Min kommentar, liksom artikeln, handlar om miljöprövningen som satt stopp för cementutvinningen så vad höghastighet har med det att göra vet jag inte. En positiv följd av att cementutvinning stoppas skulle iofs kunna vara att det blir svårare för politiker att besluta om monumentala symbolprojekt som står klara först efter att de gått i pension.
Lite OT, men topic på tidigare inlägg om Volvo och halvledare.
Volvo tappade 33% av sin försäljning i Europa. De tillverkare som inte lyckats säkra tillgången på halvledare ser det mörkt ut för.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilforsaljningen-kraschar-samsta-siffran-pa-25-ar
Av vad jag hört och sett från insatta så hade jag inte köpt Volvo cars på NY, om jag var intresserad hade jag väntat till fy2021 är släppt… Lätt att bli konspiratorisk men känns som att de trycker ut det på börsen nu så q4 (och q3?) inte behöver redovisas
Om miljöbalken är hindret skriv om den? När 9000 afghaner saknade asylskäl gick ju detta att göra en i handvändning. Varför kan man inte trygga svensk basindustri lika snabbt?
Alla lättnader kommer i alla medier (med något undantag) att beskrivas som att miljön offras för storföretagen. Lycka till med att driva kampanj med det när du har försett miljörörelsen (aka public service) med 8,5 miljarder i kampanjmedel.
Lika bra att ställa in sig på att Cementa kommer krasha. Det mesta av byggindustrin också. Hoppas att den produktion som finns kvar kan styras till det som är mest nödvändigt (är inte optimistisk…). Återstår att se vad krashen isf leder till.
Jag kan tycka att Byggföretagens argumentation är svag. Gör en prognos "så här tror vi det ser det ut om cementkrisen inte inträffar" och en annan "så här blir det vid cementkris". Då kan man gå ut med att X tusen jobb försvinner och Y bostäder/projekt blir stoppade.
Det är dock knappast binärt. Helt utan cement blir vi inte, men kostnaden kan bli hög för den vi får hit och omvänt blir det inte en öppen kran heller eftersom undantagslagen bara är en tillfällig respit. Sen är det klart att de vill sätta politiskt tryck på alla som ska fatta beslut i frågan.
Jag tycker hanterandet av detta(och mycket annat våra politiker hittar på) börjar likna något slags iscensatt teatermord. Man låtsas vara beredda att rädda miljön och stoppa Cementa, men det är inte på riktigt, bara en kuliss. Jag blir beklämd av att inte fler genomskådar detta.
Enligt min uppfattning är det så med allting numera. Det handlar bara om ord. Säg "nu ska vi krossa gängen" men ändra inga lagar och vidta inga åtgärder. Det är ett apspel.
Sen är jag inte övertygad om att "stoppa Cementa" är ett sätt att rädda miljön, vad det än betyder.
Instämmer..
Blir livrädd när folk verkar tro att politiker är allsmäktiga och Sveriges samhälle fungerar på det sättet. Är det önsketänkande eller brist på kunskap? Ryssland är väll ett föredömligt land apropå allsmäktig statsapparat, eller möjligtvis Filippinerna på området brottsbekämpning.
Det är så gott som redan klart att Naturskyddsföreningen kommer att överklaga till Högsta förvaltningsdomstolen om
Cementa får tillstånd.