En läsare rapporterar om en gammastrålningsspik under förmiddagen, vilket sammanfaller med att det ryska kärnreaktordrivna fartyget Sevmorput har genomfört tester i Finska Viken. USA har haft uppe en WC-135 Constant Phoenix för att detektera radioaktiva partiklar över Östersjön och fler spaningsflyg, inklusive svenska Korpen har varit uppe.
Ryska flaggan |
Bloggen har sett läsarens graf över strålningen, som gick från normala bakgrundsstrålningens cirka 0.1 mikroSievert per timme till cirka 0.7, för att sedan falla tillbaka igen. Strålningsnivån var höjd i någon timme, så det var ett rätt långvarigt utsläpp.
Utan att veta vad det är för mätare, så mäter den sannolikt bara gammastrålning, och var taket hittas där den maxar ut är också oklart. Att strålningen faller tillbaka innebär att det var direkt gammastrålning, och än så länge har inte något radioaktivt nedfall nått Sverige, då det skulle göra att förhöjd strålningsnivå ligger kvar. Alternativt så var det partiklar med mycket kort halveringstid.
Jag länkar inte till mätgrafen pga källskydd, men läsaren bor på den svenska ostkusten.
Vad som inte är oklart är Constant Phoenix varit uppe och mätt strålning öster om Gotland.
Sevmorput var alltså ute i Finska Viken vid tillfället. Fartyget byggdes 1988 och är det enda civila kärndrivna lastfartyget som fortfarande är i drift. Givet att vi pratar om Ryssland kan det förstås varit så att fartyget var ute för att dölja något annat planerat radiologiskt test och dra till sig uppmärksamheten.
Tre indikatorer är tillräckligt för en spaning – kärndrivet lastfartyg till sjöss, Constant Phoenix och läsarens gammamätare. Något hände, men frågan är vad.
Tillägg: Gammastrålning ska även officiellt mätts upp rejält på Bornholm. Ser även ut att vara förhöjt i östra Ålands skärgård.
Se även ett gammalt inlägg om att som privatperson mäta strålning, vilket inte nödvändigtvis är helt självklart.
41 kommentarer
Constant Phoenix ser ut att ha sicksackat intensivt mellan Gotland och Stockholm och tagit en sväng över Forsmark, enligt en Flight radar-bild.
https://twitter.com/GDarkconrad/status/1423287742637645833/photo/1
Har planet tagit en sväng över Västerås med kärnbränslefabriken också?
https://www.flightradar24.com/JAKE21/28ab6c8d
Påverkansförsök? (Försöka få det att se ut som det är i Stockholm man söker av)
Nu cirklar det ett flyg som ser ut att komma från Ryssland i området (eller så kom han bara på att han glömt plånboken) :
https://www.flightradar24.com/RF81743/28ac9d74
Nja, det där vet jag inte var han har fått ifrån. Planet har hela tiden legat mellan Gotland och Baltikum.
https://www67.zippyshare.com/v/LxdOP5aM/file.html
Över 10 timmar i luften, ett rejält arbetspass på olika höjder, intressant. Snart hemma i Mildenhall igen för en välförtjänt pilsner antar jag.
https://www102.zippyshare.com/v/BGvu0D9d/file.html
Vindriktningar (kustväder) över havet för den aktuella tiden:
https://www.smhi.se/vader/prognoser/hav-och-kustvader/q/Stockholm/2673730#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,parameter=wind
@FörsiktigaGeneralen:
Intressant graf över flygningen för JAKE21. Min mätare detekterade förhöjd strålning 07:40 UTC (mäter med 15 minuters intervaller). Enligt grafen är det precis då JAKE21 dyker ned på 2000 m höjd och bromsar till 600 km/h.
Och JAKE21 har ju dessutom flugit i 2 timmar redan…
Marjatta's inlägg är från adsbexchange som av någon anledning väldigt annorlunda 'track' för JAKE21 än FR24.
Mäter med en ESP8266 och en PocketGeiger Type 5 sensor (baserat på X100-7 detektorn som skapades som en billig detektor efter Fukushima). Monterat i vädersäkrad låda på östra husgaveln – man vet väl åt vilket håll man skall rikta sensorerna 😉
Det var "prepping" på högsta nivån med egen detektor!
Bodde i ”Zonen” (dvs Gävleborg) 1986 och som en storögd tioåring tog del av hysterin då cesiumet föll över svampskogen. Sedan dess har farsgubben ansvarat för släktens förråd av jod-tabletter och jag har örat mot öster.
Ja, en sådan detektor skulle jag också vilja ha, utifall att strålningsnivån blir hög, så att man behöver söka skydd. Fast härute finns det inte några skyddsrum, så man måste improvisera och bygga sitt eget skydd. Det är dock inte säkert att man får en tidig varning, så att man hinner konstruera sitt eget skyddsrum i källaren.
https://www.first-sensor.com/cms/upload/datasheets/gamma-ray-detection.pdf
@månskensbonde Du är örat mot öster för oss också! Men har du något larmsystem eller så, antar att du inte kollar av nivån konstant för något som inträffar vart 35 år?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Loggar data från alla sensorer runt om på gården sedan flera år och har sedan ett skript som letar efter anomalier som vi definierat/råkat ut för (typ minusgrader i sadelkammaren, vattenpump som gått längre än 60 minuter, strömavbrott (servern går på UPS), dörrar på ekonomibyggnaderna som öppnas efter att vi gått till sängs eller under 10°C i mangårdsbyggnaden) och larmar oss då via SMS.
Har nu lagt till strålning > 0,3 µSv/h som en anomali.
Hur länge vattenpumpen i den borrade brunnen går har jag också hållit väldigt mycket koll på förr i tiden. Och om den inte går alls var ännu värre, för då fattas minst en fas och man kan varken duscha, tvätta, diska eller spola toaletten. Nu är det kommunalt V/A här och man kan slappna av bättre.
FOI har inte nämnt någonting på sin web-sida, men det är semesterbemanning just nu.
En "puff" med radioaktivt krypton, xenon och jod, som har pyst ut från det kärnreaktor-drivna, ryska fartyget? En sådan "puff" sprider sig med varierande vindriktningar, tills det har blivit utspätt, och det kan förklara "sick-sackandet" för Constant Phoenix över Östersjön. Just de gaserna är bland de ämnen som pyser ut lättast från kärnreaktorer.
Känns ju tryggt att ryssarna är ute med sina rostiga fartyg och släpper ut strålning..
Det är ett kärnreaktor-drivet lastfartyg, med 150 kg uran, enl. The Times, 2019:
"The 30-year-old icebreaker’s reactor contains about 150 kilos of uranium."
La Times: Four Soviet Ports Bar Ship in Protest Over Nuclear Safety:
https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1989-03-08-mn-249-story.html
"The Maritime Ministry newspaper Vodny Transport had reported only last week that a four-minute emergency aboard an atomic-powered Soviet icebreaker, the Rossiya, in the Arctic port of Murmansk had brought the ship close to a nuclear “meltdown” until automatic safety devices plus fast action by the crew averted disaster.
Soviet Russia said that as a result of the controversy over nuclear safety, the Sevmorput has become a kind of “sea monster” and that there is now a serious question about where it can be used–and whether it can be used at all."
Det är inte så konstigt, om detta mobbade lastfartyg inte tillåts att komma till många hamnar.
Överhettning av reaktorhärden ombord, gissar jag. Inte i närheten av någon härdsmälta.
"The barge carrier-turned-container ship Sevmorput is the last operating nuclear-powered merchant cargo ship." Togs i bruk 1988.
https://www.maritime-executive.com/article/uk-based-startup-proposes-a-renaissance-for-nuclear-powered-shipping
"The Soviet-built icebreaking LASH vessel Sevmorput is the only remaining nuclear-powered merchant cargo ship in civilian use. Operated by Atomflot, the agency charged with running Russia's nuclear-powered icebreaker fleet, Sevmorput carries containerized cargo and project cargo along Russia's Northern Sea Route (NSR). Shortly after she entered service in 1988, four Russian ports in the Siberian Far East refused to allow her to enter over fears that her nuclear reactor posed a public safety hazard. Similar concerns have been raised by foreign port operators, and she has generally been deployed on domestic routes between Russian seaports; however, this year she has been dispatched on a long-distance mission to resupply Russia's Antarctic research station."
0,7 mikroSievert… Not great, not terrible
Inget i traditionella massmedia?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Sevmorput är lite som en kärnkraftsdriven "kusin" till Admiral Kuznetsov, bortsett från att Sevmorput släpper ut radioaktiva gas-puffar, medan Kuznetsov kontaminerar atmosfären med sina sot-puffar. Sevmorput kan ta "74 lighters or 1324 containers", medan "kusinen" är ett hangarfartyg. Båda två stora fartygskolosser.
ska mäta med en SRV 2000 imorrn…
Det kan vara för sent då. Det radioaktiva molnet har lösts upp och spridits med vindarna för flera timmar sedan.
Nyss hemkommen från havet. För någon vecka sedan hörde vi ett ryskt militärfartyg över VHF:en, öster om Gedser. De meddelade att de eskorterade en atomubåt i undervattensläge.
Såg aldrig ubåten, så kan förstås lika gärna varit ett svepskäl för att få övrig trafik att hålla avstånd, men kan kanske ändå kan vara en småintressant uppgift i sammanhanget.
Kan ju ha varit denna som du var i närheten av:
https://thebarentsobserver.com/en/security/2021/08/russian-nuclear-submarine-lost-propulsion-danish-waters-sails-outside-norway-now
Ah, ja, det är väl högst rimligt att det var den. Kan förstås också varit danskar i radion, ibland är det svårt att pricka rätt på brytningen. Förmodligen lätt hänt att man är för snabb med att dra slutsatsen att det rör sig om ryssar när det snackas atomubåtar i Östersjön.
Constant Phoenix:
"The Constant Phoenix's modifications are primarily related to its on-board atmospheric collection suite, which allows the mission crew to detect radioactive "clouds" in real time. The aircraft is equipped with external flow-through devices to collect particulates on filter paper and a compressor system for whole air samples collected in holding spheres."
Planet är gammalt och dyrt i drift, så man skickar inte iväg det särskilt lättvindigt.
Det tar lite tid innan proverna har transporterats till ett särskilt laboratorium för analys av radioaktiva partiklar, inkl. jod, samt radioaktiva ädelgaser som krypton och xenon.
Fast planet är väl jämngammalt med alla deras Stratotankers som är runt 60 år nu. Det har ju gått lite troll i US nya tankflygplan.
CTBTO-mätstationerna i närheten kommer att detektera radioaktiviteten i molnet.
Fartygsbaserade kärnreaktorer kanske inte har lika bra filter och fördröjningsbäddar, som kärnreaktorer har i västländerna, som t ex partikelfilter och aktivt kol i reaktorer. Så fartyget kan släppa ut mer radioaktivt jod samt partiklar som cesium (som också kommer ut lätt) samt korrosionsprodukter etc.
EnFörsiktigGeneral. Ja, Constant Phoenix är ett väldigt gammalt plan och dyrt i drift och ska bytas ut till ett nyare plan. Strålnings-detektorerna samt insamlings-utrustningen för partiklar och gaser ska flyttas över.
https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104494/wc-135-constant-phoenix/
https://www.16af.af.mil/News/Legacy/Article/1124625/wc-135-constant-phoenix-visits-patrick-afb/
“Our aircraft is equipped with external flow devices that allow us to collect airborne particulate on filter paper and a compressor system for whole air samples,” said Wilkens. “The particulate samples are collected using a device that works like an old Wurlitzer jukebox. An arm grabs the paper from its slot and moves it to the exterior of the fuselage. After exposure, it is returned to the filter magazine where a new paper is selected for use."
Metall-kanistrarna för insamling av krypton och xenon pumpas fulla av tryckluft. De tar stor plats ombord och är jobbiga att handskas med, när det är mycket turbulens.
Hantering av prover efteråt:
https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2019/04/21/patrick-afbs-secret-lab-watches-for-nuclear-explosions-worldwide/
De har kul motto: The AFTAC logo is a lithium atom surrounded by the slogan, "In God We Trust: All Others We Monitor".
Sniffer-planet Constant Phoenix kan komma att användas mer nära Iran:
https://www.thenationalnews.com/mena/what-is-the-nuke-sniffer-america-s-strange-plane-that-could-detect-iranian-nuclear-tests-visits-the-gulf-1.1175419
https://www.thedrive.com/the-war-zone/41850/curious-mission-flown-over-the-baltic-sea-by-u-s-air-force-nuke-sniffing-plane
Burevestnik-test?
"Depending on the prevailing weather patterns, a flight over the Baltic Sea could have been intended to snoop for radioactive particles emanating from further to the north and east. Russia notably conducted at least some testing of its controversial nuclear-powered and nuclear-armed cruise missile, dubbed Burevestnik, at Nyonoksa on the White Sea to the northeast. A major radiological accident in the area in 2019 was all but certainly related to this work and may well have prompted a decision to move further testing to the Novaya Zemlya, an archipelago in the Arctic."
Tidigare händelse i februari 2017:
https://www.thedrive.com/the-war-zone/7758/has-there-been-a-nuclear-incident-in-the-arctic
https://www.thedrive.com/the-war-zone/7830/usafs-nuke-sniffing-plane-is-flying-on-a-mission-near-the-arctic-right-now
Var det inte det här lastfartyget som hamnade i sjönöd på väg mot Antarktis?