I samband med Pride-veckan i Stockholm har Försvarsmakten publicerat årets regnbågsannons, vilket som vanligt väcker känslor i intoleranta kretsar. Det handlar dock inte om politik eller något sådant för Försvarsmakten, utan om rekrytering där man inte vill att någon som kan uppfylla de högt ställda kraven ska avstå på grund av rädsla för intolerans hos arbetsgivaren. Och organisationen Stockholm Pride har inte ens regnbågsflaggan som symbol, utan en annan regnbågsfärgad symbol, så den kopplingen finns inte.
Regnbågsflaggan |
Som symbol för gayrörelsen (numera HBTQ) populariserades regnbågsflaggan 1978 i San Fransisco via konstnären Gilbert Baker och har alltid varit opolitisk. Man röstar trots allt inte med sin sexuella läggning, vilket partier som försökt sig på det som underlag har fått erfara.
Bara för att en liten skränig minoritet vill hävda att en symbol är politiserad så är den inte det – om någon liten minoritet vill hävda att svenska flaggan är politiserad, ska då exempelvis Försvarsmakten och andra myndigheter, kommuner och regioner sluta med den svenska flaggan?
Försvarsmakten har sedan många år tillbaka deltagit i Pride-festivalen i Stockholm, för vilket man får kritik från både vänster och höger, men numera framför allt från den skräniga fiskmåshögern av svärjisar och medblivna, och olika troll, inflytelseoperatörer och nyttiga idioter som går främmande makts ärenden att förtala svenskt försvar.
Men orsaken till deltagandet och den årliga regnbågsreklamen på en av årets 365 dagar handlar om personalrekrytering. Försvarsmakten vill visa att alla är välkomna i försvaret om de klarar kraven, eftersom man vill ha de bästa på att besegra angriparen oavsett vilka dessa är. Som en bevisligen pga reaktionerna fortfarande marginaliserad och förföljd grupp är det extra viktigt att man visar för de runt 10% som kan klassas som HBTQ att de är välkomna i rikets försvar. Så länge reaktionerna på Försvarsmaktens regnbågsreklam kvarstår behövs den bevisligen och den dagen den bemöts med en axelryckning kan man sluta med den.
En kula bryr sig inte om den sexuella läggningen på den som avfyrar den, likaledes bryr sig inte artillerigranaterna om sexuell läggning på eldledaren och fienden dör lika bra av en bomb i skallen släppt från en HBTQ-pilot som från heterosexuell. Kriget är på sitt sätt ytterst jämlikt, då vapensystem och verkan i målet inte påverkas av någons sexuella läggning.
Försvarsmakten vill helt enkelt inte missa möjligheten att rekrytera de bästa för att några av dem ska tro att de inte är välkomna. Övriga 364 dagar om året körs de vanliga rekryteringskampanjerna och den svenska flaggan sitter på överarmen på varenda fältuniform.
Läs gärna denna tråden av en officer som förklarar det hela rätt väl.
De som vill hävda att regnbågsflaggan är politiserad har fel. Den är inte ens en symbol för Pride Stockholm, som istället har en vågformad regnbågssymbol, i den mån Pride Stockholm skulle vara politiserad. Möjligen består politiseringen i att när det är valår så tävlar de politiska partierna om att synas i paraden, och de partier som inte ställer upp på den privata organisationens värdegrund får förstås inte heller delta.
I den mån Stockholm Pride ska kritiseras bör det överlämnas åt de som själva är HBTQ, de behöver inte några andra som säger vad de tycker eller inte tycker. Vad via andra tycker i frågan kanske vi en vecka om året kan hålla käften kring.
Bloggen är alltid ute efter att få stryka svärjisar, medblivna, rysstroll och andra från vitlistan, så om detta är den kulle du vill bli utsparkad från att kommentera på, varsågod.
70 kommentarer
Personligen skiter jag fullständigt i hur och med vem folk lever ut sin sexualitet med. (ok.drar en gräns vid om barn och/eller djur är inblandade så ingen kan ordmärka mig)
Det bästa är att se hur topplocket går på inskränkta personer när jag diskuterar homosexualitet.
Bra för deras blodomlopp.
Känner inte någon som bryr sig om vad folk har för läggning idag. Utom möjligen när de själva jagar partner.
Greenious. Jag håller med, vet typ ingen som tycker det är kontroversiellt.
Varför pratar du om homosexualitet? Känns som ett väldigt slumpmässigt samtalsämne.
Jag gillar annonsen, den är fin och jag håller med budskapet. Alla mina vänner som delar annonsen skriver dock att de gillar den för att den "retar griniga gubbar".
Om det är därför man gillar den så kanske man inte är så tolerant ändå.
Svenska myndigheter, inte minst utrikesdepartementet har väl varit ytters tolerante väldigt länge med HBT anställda, inte minst för att det radikalt minskar risken för utpressningssituationer…
För att inte tala om adelns tolerans med kung Gustav V i hela hans liv. 🙂
Den som förväntar sig att traditionella heteromän plötsligt skall kunna se skillnad mellan en massa lite olika regnbågsflaggor kommer att bli lika besviken som den som förväntar sig att män skall kunna se skillnad mellan 256 olika nyanser av nagellack eller utan dito kvinnlig shoppingassistent hitta rätt direkt i valet mellan 1048 olika schampooflaskor på ICA Supermarket.
Med andra ord – att det inte är den flagga vissa tror är inte ett särskilt tungt argument, om ens ett argument överhuvudtaget IMHO.
Du menar att kritikerna inte vet vad de kritiserar eftersom de inte klarar av att slå upp det på Wikipedia och därför kan man skita i deras kritik?
OK, låter bra.
Är man inte färgblind eller dyslektiker är det inte speciellt svårt att hitta en schampoflaska som står i prydliga rader.
Håller med fullständigt. Inte fan ser man skillnad.
Jag tillhör just de griniga gubbar som tittat snett på Stockholm Pride ett tag, eftersom man nekat MED, som har en öppet homosexuell partiledare, att gå med i tåget. Så jävla dumt så att klockorna stannar. Ska det vara så politiserat så kan vänsterfjantarna paradera själva i Stockholm, utan mig, även om jag högaktar själva grundtanken med Pride.
Blev lite upplyst av bloggaren som informerade om att Pride Stockholm inte ens har samma symbol och fått mig att inse att ÖB kanske gör nåt bra här ändå. (Har man fel så har man lärt sig nåt, så jag känner mig nöjd.)
Jag kommer dock aldrig att gå i Stockholms Pridetåg, så länge som villkoren dikteras av vänsterblivna som gör partipolitik av det, men skulle gärna gå i San Fransisco eller Provincetown ute på Cape Cod.
Att MED har en partiledare som äger rassesajten Nyheter Idag visar väl med all tydlighet att sexuell läggning inte har med politik att göra och att även homosexuella kan vara intoleranta. Helt rätt att utestänga medblivna således, då man inte uppfyller kritierna kring tolerans. Att vara homosexuell gör dig inte till en tolerant person.
Nu fattar jag frasen medbliven! Så är det. Lär man sig något nytt var dag…
Alexander Bard var ju något slags huvudtalare/hedergäst på Pride för några år sedan – innan han kom ut som anti-socialist/anti-kommunist.
Numera är han därför inte välkommen – men han om någon är väl fan inte rasist?
För att han som vanligt betedde sig som ett barn och kallade Pride för "rövhål" och annat i samband med att han var medlem i MED och de blev nekade. Han var väl redan antikommunist i MED, kan man tro? Har han nånsin varit annat än höger? Men berätta gärna om hur du "i demokratins namn" skulle bjuda hem mig på middag om jag kallat dig fula ord.
Hade du först kört med öppen inbjudan till ALLA i hela Sverige i massor av år och sedan inte bjöd just mig och mina kompisar av något skäl så skulle du vara den som blivit extremist, yes, ingen tvekan.
Att Pride, som ska vara politiskt obunden, kapats av vänsteraktivister är väl ganska tydligt.
Men eftersom jag inte tillhör deras "kundgrupp" har jag svårt att bry mig, har andra saker att uppröra mig över.
Kapades av vänsteraktivister som genast bjöd in kronprinsessan att invigningstala som en kupp. För man vet ju vilka rojalister vänsterextremister brukar vara.
Bard hyllar ff Marx. Det han inte klarar av är offerkulturen och "woke-kapitalismen".
Håll koll på fakta
Bards politiska karriär:
Folkpartiet 2008-2010
Liberaldemokraterna 2011 (?)
Centerpartiet 2011-2014
Piratpartiet 2014-?
MED 2018-2019
Liberalerna 2019-?
Säg mig, när var det han var "vänster"? Innan 08 nån gång eller? Och var det under hans kristna, satanistiska eller zoroastrianska period? Och är det här ett normalt beteende?
Man är inte vänster för att man säger att man "hyllar Marx" i nån podd.
Att klistra epitet som svärjisar, medblivna etc är lika infantilt som när vänsterbliven var på ropet för ett par år sedan. Hur främjar sånt debatten?
MEDs partiordförande äger INTE Nyheter Idag. Han äger 15% i bolaget som driver tidningen. NI är för övrigt inte en "rassesajt". Det vore bra om Cornucopia kunde hålla sig till fakta.
På vilket sätt är Ilan Sadé inte tolerant?
Never assume malice if there is any chance of incomptence – Är ett bra ordspråk.
Har sett så många analyser nu på varför FM väljer att annonsera så här, och nästan ingen teori nämner rekrytering. Verkar som ingen kan tänka sig att det handlar om det. Men jag tror bloggaren kan ha rätt. Det är bara rekrytering som är tanken, om än utfört av inkompetenta.
Det är kompetent att locka de man vill ha och stöta bort de som får blodstörtning av en regnbågsflagga och då mentalt inte är soldatmaterial.
Mjo. Men du har väl sett teorierna på twitter att FM gör så här för att minska antalet muslimer som söker sig till FM? Eller det kanske var det du syfta på?
Jättedum teori låter det som. Alla är ju ansvariga för sina egna synder, är man en straight muslim borde det ju vara ett mycket större problem med tjejer i Försvarsmakten i och med att de i religiös mening kan utgöra en frestelse. En killes håriga röv är ju liksom ingen frestelse även om HAN råkar vara bög?
Kan ju handla om anslag också…
Om du skall resonera i de cirklarna Ben så kan du ju förklara hur Talibanerna i Afghanistan (med enbart "manlig värnplikt" på landsbygden i ett land som de inte ens kontrollerat politiskt sedan 2003) på bara några veckor erövrat över 90% av landet efter att proffssoldaterna från USA dragit hem.
Det svenska avskaffandet av värnplikt har just fått sig en rejäl törn, värre än när Vietnam segrade på hemmaplan på liknande sätt 1975.
Ja, jag tror att de flesta försvarsanalytiker är eniga om att det beror på ett antal komplexa faktorer som har ganska lite med bögar att göra.
Anekdotiskt: Jag hade en utomordentlig kollega under reservofficersutbildningen. Vi turades om att vara kursettor. Begävad – jur kand, teolog. Senare blev han läkare med geriatrik som specialitet – inte det mest glamorösa precis.
Han var gay – var det därför han kastade handgranat som en tjej? I tacksamt minne bevarad – tyvärr gick han bort alldeles för tidigt i cancer. "De gudarna älskar dö unga …"
Alla inom media pratar hela tiden om ”allas lika värde” men när man frågar vad det innebär konkret och i handling så får man inget tydligt svar? Är det bara en fin slogan? Någon som kan ge konkreta exempel?
Det är en intressant fråga faktiskt. Ingen är ju förvånad att människor sätter sig själv och de närstående högst. Har man makt så är det naturliga att gynna de egna. Det är ju evolutionens gång.
Ja jag vet ju inte vad det innebär. Att alla är välkomna till försvaret? Men det stämmer ju inte alls. Bättre att skriva ”de som uppfyller kraven oavsett sexuell läggning är välkomna”. ”Allas lika värde” är ju extremt abstrakt.
”Allas lika värde” är i princip en svensk felöversättning av FN:s deklaration av de mänskliga rättigheterna från 1948; "allas lika värdighet" borde det snarare vara då det sistnämnda är en översättning av engelskans "dignity".
“All human beings are born free and equal in dignity and rights”.
När man pratar om "lika värde" så är det lätt att tro att det syftas på något som kan prissättas där den ena kan ersättas av den andra då de har lika värde, men detta är i princip motsatsen vad man menar. Värdighet syftar på något som inte kan prissättas.
Eller så förstår man vad som menas utan att hänga upp sig på ord som om man hade någon form av diagnos.
Nja. Det är väl bra om högt utropade budskap över landet (ibland världen) är tydliga. Att sitta sedan och förvänta sig att folk ska tolka det som man vill, när uppenbarligen flera tycker det är otydligt, har man väl missat målet en aning tycker jag.
Jag kanske har diagnos då. Diagnos av ordentligt och korrekthet.
Att alla självklart ska tolka något så kortfattat på samma sätt som en själv är oerhört naivt.
Enig med Edis och Espresso kopp.
Jag upplever att det blir tjafs varje gång om det här vilket är olyckligt då det är extremt viktigt att FM är en förenande kraft vi kan enas runt.
>Vill ha en inkluderande försvarsmakt även för bögar
>De blir splittring pga bögarna
Det var väl en utmärkt illustration av att det är homofoberna som är problemet?
Finns större andel hetrofober inom bokstavsrörelsen.
Namnge tre "heterofober" och länka eller citera till deras heterofoba uttalanden.
Nej, då hade jag blivit anklagad för hatbrott. Som vit, medelålders man och hetro så ska jag tydligen bara hålla käften. Allas lika värde liksom.
Turboprop: vilket visar på att pride behövs tills det inte längre blir "tjafs" varje år.
@Stefan:
Wow, det där ursäkten var urusel även med om man väger in din gräva hjärnskada. Rätta till dagcenterhjälmen och försök igen.
*grava
Alla som inte tycker som du är idioter… fin värdegrund Ben.
Jag pratar inte om din åsikt, jag pratar om att du inte underbygger den med en uppenbart påhittad hänvisning till "hatbrott". Det är efterblivet oavsett vilken åsikt det gäller.
Inge glid: jag säger inte emot Ang pride vara.
Men det kanske inte är FMs uppgift.
Jo, men tjafset och den å så "viktiga" debatten ger FM ett PR- värde som vanliga annonser inte kan köpa. De får enormt medieutrymme på detta sätt och det är nog tanken och bra för rekryteringen på sikt.
"Försvarsmakten vill visa att alla är välkomna i försvaret om de klarar kraven, eftersom man vill ha de bästa på att besegra angriparen oavsett vilka dessa är." citat från bloggaren.
End of discussion – i övrigt referar jag till mitt eget inlägg vid förra årets blogginlägg om försvaret och pride. Vi har alla en resa att göra!
Jag bryr mig inte alls, om någon är lesbisk eller gay etc. Bara de uppför sig och är rädda om sin egen och sin partners hälsa och inte sprider smitta. Samma gäller givetvis även de heterosexuella. På jobbet på 90-talet fanns en homosexuell chef i samma hus och när det blev känt att han hade "en kille/manlig sambo", blev de flesta upprörda och tog avstånd från honom, men inte jag. Jag satte mig bredvid honom på bussen på väg till jobbet och han var en sympatisk och trevlig herre att prata med.
På universitetet kom två andra utländska, kvinnliga doktorander till mitt labb och var väldigt arga och upprörda. Först kom den ena och sedan den andra (från Italien resp. Vietnam) och frågade om det stämmer att jag är lesbisk. "Nej, det är jag inte, har aldrig varit och kommer aldrig bli, heller. Jag känner inte heller någon som är lesbisk och jag bryr mig inte ett dugg om någon är det, bara de lämnar mig ifred", svarade jag. Jag fattar inte hur folk kan sprida så korkat skvaller på en arbetsplats. Jag ser homosexualitet mer som en naturlig variation i populationen. Det finns säkert fler sådana än man tror, men alla har inte "kommit ut ur garderoben" ännu.
Pride flaggan representerar för många den galna Twitter vänstern, något som absolut inte är värt att försvara.
Så du är OK om man kritiserar svenska flaggan och de som använder den med utgångspunkt i att den "representerar nazister"?
Håller med inlägget fram till sista stycket. Man måste väl kunna kritisera Stockholm pride utan att vara HBTQ? Tycker i alla fall att det är rimligt att jag ska få framföra kritik mot t.ex. "Frihetsrörelsen" trots att jag varken är antivaxxare eller konspirationsteoretiker.
Stockholm Pride är ett evenemang. Det måste man rimligtvis få kritisera ja.
Ben Dover om 20 år " jag känner att mina kommentarer på nätet gjorde skillnad"
….
Din mamma om 20 år: "Jag tycker fortfarande att vi borde gjort abort, Börje"
Haha. Tack Ben Dover. Du satte spiken på egen hand
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Låt oss titta på närmare på våra kommenterar… eller? Hoppas du är stolt Ben (tummen upp)
Kränkt, snöflinga? Testa att faktiskt svara på min fråga avseende Bard istället för att tramsa.
Som utomstående kan jag försiktigt konstatera att det verkar vara du, Ben, som kände dig kränkt.
Kampanjen blev hursomhelst omtalad och spridd och får anses mycket lyckad.
Man får betänka att tolerans måste vara dubbelriktad. Man kan också fundera på vad som sker på sikt med ett samhälle som gör det avvikande till norm och där minoritetshänsyn trumfar majoritetens vilja. Vi lär väl få se…
Alan Turing var väl den största av alla hjältar under WW2 och med detta i åtanke så är väl lite regnbågsflagga klockrent. Dessutom finns då en chans att svärjisar avstår att söka tjänsterna. Lite sortering från start så att säga
Det handlar dock inte om politik eller "något sådant för Försvarsmakten…"
LOL, Klart som fan det handlar om politik, varför försöka låtsas som något annat?
Det som stör mig är att det är ett så uppenbart insparkande av vidöppna dörrar. Dörrar som stått vidöppna i minst tjugo år. Kritiken handlar noll om homofobi utan om helt andra saker.
Magnus Kolsjö, tidigare ordförande för RFSL delar också uppfattningen att åtminstone Stockholm Pride fått alltför mycket vänsterpolitik inskjutet i sig.
https://www.qx.se/tag/magnus-kolsjo/
Det är skillnad på att å ena sidan stå upp för fri- och rättigheter och å andra sidan vifta med en flagga. Det är också skillnad på om jag viftar med en flagga eller om en statlig myndighet gör det. Basic shit.
* Rörande människors frihet att älska vem de vill och leva med vem de vill råder i princip fullständig konsensus i Sverige och i de flesta politiska kretsar. Detsamma gäller jämställdhet. Endast marginella grupper har invändningar. De här kärnvärdena sitter emellanåt dock lite trångt till på vänsterkanten där kulturrelativism, nyrasism/CRT och samröret med islamister på allvar undergräver de friheter vi på högersidan betraktar som okränkbara.
* När det gäller regnbågsflaggan ("prideflaggan") specifikt är det en helt annan sak eftersom den i många år kommit att förknippas med just de problematiska delar av vänstern som nämns ovan. Man kan alltså till hundra procent stå upp för dessa mänskliga rättigheter och uppskatta att försvarsmakten skyddar dem men *samtidigt* vara kritisk till myndighetens användning av regnbågsflaggan.
* Vägvalet – som alls icke är uppenbart – består alltså i huruvida man skall undvika flaggan och den polarisering den signalerar eller försöka återerövra den som en bred och opolitisk symbol för allas rätt att älska vem de vill. Det är rimligen också skillnad mellan hur en statlig myndighet gör sina övervägande härvidlag respektive hur en individ eller från staten fristående förening gör. Jag använder flaggan i syfte att återerövra den från den auktoritära nyvänstern men jag är extremt tveksam till att försvarsmakten skall göra det.