Att för de stora industrierna, bygg- och infrastrukturprojekten är det inte bara att “köpa cement någon annanstans istället för Cementa”. Vi pratar här inte om att du som privatperson kan välja mellan ICA, Willys och Coop. Utifrån en artikel från TT sammanfattar bloggen varför det kommer ta tid att t ex ersätta 2.5 miljoner ton (t ex 50 000 fulla lastbilar).
Cementa i Slite |
Det är inte bara att vända sig till en annan leverantör och importera cement istället för att få från Gotland. Cement och av nödvändighet dess förädlade produkt betong är generellt lokala eller regionala marknader. Det är tunga produkter med särskilda krav på torrhet i hela logistikkedjan för cementen och förstås motsatsen för den färska våta obrunna betongen i sina betongbilar med sin roterande last.
På en abstrakt nivå handlar det om de tre villfarelserna om tid, volym och tillämpbarhet. Tror man att det bara är att köpa någon annanstans så är man antagligen inte företagsledare av något större företag, utan visar snarare på sin okunskap om vad som gäller när vi pratar om företagsvolymer. Hur många miljoner ton tror du t ex att regeringens nyss utlysta Norrbottniabanan kommer kräva? Det är inget man köper i säck på Byggmax eller Beijer om man säger så.
TT har skrivit en bra sammanfattande artikel och bloggen kommer utveckla resonemanget kring några av invändningarna i nyhetsbyråns text. Bloggaren är bland annat utbildad byggnadsingenjör och har därmed lite allmänbildning kring såväl byggen, betong, hållfasthet, ritningar och konstruktionsberäkningar, utöver att i tretton år drivit Sveriges största ekonomiblogg, samt läst bland annat humanekologi på universitetet med tillhörande systemanalys av mänskliga samhällen. Masterexamen i datavetenskap och att ha jobbat tolv år som IT-konsult är kanske mindre tillämpbart. Bloggaren kommer också från en familj av byggnadsingenjörer och byggherrar och har delvis växt upp på byggarbetsplatser och ingenjörskontor, vilket bidrar till viss allmänbildning.
“Även om man bygger bostäder i trä så är 20 till 30 procent av betong” – VD Svensk Betong till TT
För det första går det inte att byta ut betong rakt av mot något annat. Det går ärligt talat inte att bygga allt i stål eller trä, t ex vägar, järnvägar, fundament till vindkraft eller grunderna till hus. I den mån det är möjligt, måste befintliga projekt ritas och dimensioneras om, och nya bygglov skickas in och hanteras om man byter från t ex betong till trä någonstans i projektet. Inte bara kostar detta pengar, om det finns konsultfirmor som rullar tummarna i vår överhettade ekonomi och direkt kan ta fram nya ritningar. Därtill tar de ändrade byggloven tid, i de fall trä kan ersätta betong. Kom ihåg de tre villfarelserna om volym och tillämpbarhet – bara för att vi skickat män till månen betyder det inte att vi kan skicka hela mänskligheten dit. Och oavsett tar allt tid.
“Kalken som ingår i cementen kan i vissa fall, och till viss gräns, bytas ut mot andra material, som olika restprodukter från industrier.” – TT
Det går inte att byta ut cementen fullt ut. Man ska också få tag på volymerna, snabbt nog och starta de logistikkedjor som idag inte finns. Men möjligheterna är vad som gör att det inte kommer bli helt stopp, bara någonstans mellan 50 – 80% av svenskt bruk av cement. Finska Nordkalk på Gotland levererar kalk för industriellt bruk och till jordbruket, så det finns kalk av särskilda kvaliteter för särskilt bruk och till viss del kan det som används i industri kanske återvinnas. När man byggt logistikkedjor för detta. Men ta t ex bort kalk från jordbruket så tar du också bort mat från bordet.
“Cement är en lokal vara, och tillgången är begränsad i hela närområdet.” – VD Svensk Betong till TT
Det råder överhettning i ekonomin och det är redan brist på cement i många andra länder, som också tar sin cement lokalt. Det mesta är uppbundet på stora långa kontrakt till befintliga kunder, och dessa kontrakt går inte att bryta bara för att cementen tar slut i lilla Sverige. T ex rapporterade Cemnet redan i början av juli att det råder brist på cement i Europa. Detta före översvämningskatastroferna.
VD:n för Svensk Betong säger också till TT att det antagligen inte finns någon cement att importera från något land i Europa just nu och översvämningskatastroferna i bland annat Tyskland kommer suga upp all cement som finns för att återuppbygga samhällena. Vi får väl vara glada att vi åtminstone ännu inte har något liknande i Sverige, så att det för vår del bara innebär att vi inte kan bygga nya dagis, skolor, sjukhus, förlossningskliniker, polistationer, fängelser, vårdcentraler och allt annat vår stigande befolkning kräver och allt våra politiker utlovar att de ska ordna.
“Att få ett [miljötillstånd] tar tio år” – hållbarhetschefen på Cementa till TT
Ska man öppna några nya kalkbrott och bygga nya cementfabriker så tar miljötillståndet tio år. Därtill ska någon vara villig att offra riskkapital i tio år på en process som Sverige nu bevisat är rättsosäker, där man kan förkasta den grundvattenmodell som länge använts i Sverige som helt ovetenskaplig och ej tillämpbar längre. Så där kan riskkapitalet sitta om tio år utan miljötillstånd för att Sverige ändrat spelreglerna. Därefter ska själva gruvan startas, personal rekryteras, maskiner införskaffas, cementfabrik byggas och logistikkedjor skapas. Vi pratar om 15 – 20 år tills en helt ny cementfabrik kan öppnas på annan plats i Sverige. Det är inte bara hämta cementen från någon annanstans i landet.
Och som sagt – vem är villig att satsa 15 – 20 år och stora mängder kapital på något som svenska staten är som helst kan välja att förbjuda?
Det är endast där man har befintliga investeringar i cementfabriker som det är värt processen att försöka öppna nya kalkbrott, dvs Slite och Skövde – där har man en investering att försvara, i övrigt har Sverige de facto nu gjort det omöjligt att starta en ny fabrik och gruva.
Logistikkedjor saknas och tar tid att upprätta (ej citat, referat, slut på citaträtten efter fyra meningar)
De logistikkedjor som finns för cementen i Sverige idag är byggda kring Cementa på Gotland och Skövde. T ex går det fartyg till Luleå med cementen till LKAB, varifrån den går vidare med tåg. Ska man importera från utlandet, vilket i TT:s artikel kommer handla om Turkiet, Algeriet och Kina, är det inte kustfartyg för Östersjön som gäller. Cementas hållbarhetschef påtalar att det är brist på den typen av fartyg för havsgående transporter. Det kommer alltså ta ett antal år att bygga nya fartyg som ska kunna hantera de nya logistikkedjorna.
Till logistikkedjorna hör också hamnar och terminaler, som måste byggas. Med betong från cement som inte längre kommer finnas. Att få miljötillstånd, bygglov och sedan bygga dessa hamnar och terminaler tar i sin tur många år. Cement ställer som sagt omfattande krav på torrhet i hela kedjan, så det är inte bara att lossa var som helst, och sedan ska det vidare i landet också.
Därtill måste importerad cement genomgå standardisering och kvalitetskontroller innan den kan användas här. Blir det andra kvaliteter så måste återigen allt dimensioneras om, ritas om och det måste till nya bygglov för att godkänna de nya beräkningarna och utförandena av byggnader och infrastruktur. För vi vill inte ha hus, vägar, och broar som rasar, eller tågolyckor där snabba tåg med hundratals passagerare kraschar för att järnvägen rasar.
Det är alltså inte bara att “köpa cementen någon annanstans”. Vi importerar redan idag en del cement, så vi kommer inte bli helt utan, men LKAB räknar med 50 – 80% minskad produktion i sina gruvor och byggbranschen talar om att upp till 80% av arbetskraften blir av med jobben, vilket är en indikation på vad som gäller i praktiken. Sedan kommer utfallet inte bli exakt 50 eller 80%, utan något annat. Det betyder inte att siffrorna är principiellt felaktiga, utan de är generella uppskattningar.
På lång sikt, 5 – 20 år, kommer det finnas nya logistikkedjor för att importera cement. Men tills dess riskerar Sverige en systemchock med hundratusentals arbetslösa, recession i ekonomin och ytterligare arbetslöshet i alla branscher inklusive de skattefinansierade, minskande skatteintäkter till välfärd, som kommer försämras rejält, och i princip inget byggande av infrastruktur, samhällsservice eller bostäder till landets växande befolkning. Sverige kan under dessa år gå från att vara en av de starkaste ekonomierna i EU och Europa, till att börja resan till att bli Europas varnande exempel och för alltid hamna i bakvattnet. Kanske där vi hör hemma och det utopia av misär som en del skadeglatt önskar de boende i landet, utan förståelse för att även deras egen och deras barns välfärd kommer drabbas.
Sedan går konjunkturen alltid i vågor. Bloggen varnade enligt konjunkturmodellen för överhettningen redan i maj och började gå ur börsen. Ekonomin orkar inte på grund av resursbegränsningar vara överhettad särskilt länge. Och plötsliga brister kommer i redan överhettat bristläge att slå brutalt och snabbt. För övrigt backade bygg- och anläggning i dagens konjunkturbarometer från Konjunkturinsitutet, vilket inkluderar hur man ser på framtiden …
Hur kan det då blivit så att Cementa på Gotland fått en så dominerande ställning och i princip ett monopol? För det första gäller inte nödvändigtvis konkurrenslagstiftning business-to-business, utan är till för konsumentskydd. Ren cement säljs i princip bara mellan företag och företag förväntas ju även kunna importera, vilket inte privatpersoner kan på samma sätt. Så länge vi inte har handelshinder inom EU kan man knappast hävda monopol när det gäller handel mellan företag. För det andra så har Sverige systematiskt gjort det allt svårare att driva verksamheter likt denna, vilket gör att man av kostnadsskäl över tiden koncentrerar produktion till en plats, som därmed är enklare att försvara juridiskt. Skattesystemet premierar också stordrift istället för flera distribuerade mindre produktionsställen. Det handlar om Sverige som system och är resultatet av en systematisk politik.
Källor i bidragsmedia (som jag inte kan länka till i väntan på den svenska tillämpningen av EU:s så kallade länkskatt, som kommer gälla retroaktivt):
TT/GP www.gp.se/ekonomi/branschen-cementbrist-hotar-klimatomställning-1.51991724
72 kommentarer
Hur kan "Inspektionen för strategiska produkter (ISP)" ha "missat" att cement / betong / kalk är kritisk för Svensk Beredskap?
Kan det vara så att "krisen" är avsiktlig?
Vem är det i så fall som vill framtvinga vad?
Deras regleringsbrev är signerat Morgan Johansson och synnerligen tunnt…
MSB borde vara ansvarig myndighet.
PIIGS (Portugal, Italien, Irland, Grekland, Spanien) kan snart få ytterligare en "medlem", Sverige!
PISSIG (Portugal, Italien, Spanien, Sverige, Irland, Grekland), när Sveriges ekonomi sjunker som en sten pga betong-krisen.
Tyvärr funkar det nog som akronym bara på svenska.
Plus ett på den sammanfattningen, ungefär som väderleksprognosen närmsta dygnet..
Stefan,
Du har fått detta om bakfoten. ISP hanterar tillstånd för export av strategiska produkter, inte att säkra tillgången av dessa.
Vänligen,
Sparvey
Det är bara att förbereda sig på en dystopisk framtid a'la Mad Max, att sätta sitt hopp till en Regering som misslyckats med allt förutom att klamra sig fast vid makten är som att hoppas på att tomten kommer den 24:e Dec.
Med Morgan och Stefan som Master-Blaster i arenan Beyond Thunderdome?
Observa också att mycket av transporterna går med fartyg, inte bara för att fartygstransporter är de som har bäst kostnad/volym/avstånd effekt när det gäller riktigt stora volymer, utan också för att antagligen är det så att eftersom Gotland är minst sagt rikt på kalksten så har det blivit också den bästa fyndplatsen att transportera kalkprodukter från.
Härligt för Miljöpartiet med mycket smutsiga dieselångor på sitt samvete!
Varför kan inte cement genomgå standardisering och kontroll som andra produkter, med den mängden som säljs så finns säkert tillverkare i Europa som kan ta fram motsvarande kvaliteter. Det är ju trots allt inte tillsatserna till betongen som diskuteras.
Tror till och med konkurrens vore sunt, det är aldrig bra med en ensam dominerande part på en marknad.
Ja konkurrens och alternativ vore sunt!
Det ordnas lämpligen genom att lagar och processer ändrad så bygglov och miljötilstånd tar 10 månader i stället för 10 år. Det är inte naturlagar utan ett socialt spel vars regler egentligen kan ändras fritt.
Att konkurrens är sunt är det nog inte många, utom möjligtvis monopol-innehavare, som inte håller med om. Just detta känns som en icke-fråga. Problemet är ju istället volymerna som måste transporteras från Långtbortenburg och att nya transportkedjor måste sättas upp – vilket tar tid. Man kan inte bara "SMS:a över skiten" (än) tyvärr.
Nu är det ju inte hela Gotland det handlar om. I värsta fall får man väl offra lite virtuellt grundvatten och om det visar sig även beröra det verkliga grundvattnet lokalt, ersätta de som drabbas. Cementa är enligt min bedömning samhällsviktigt verksamhet som får oöverblickbara konsekvenser om den läggs ner. Ungefär som att hux flux lägga ner sjukvården eller skatteverket.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cementa kan väl ge de drabbade grannarna på Gotland gratis sådana blå vattenbehållare, som trycks ner i en ställning med en liten kylkompressor inuti. Det hade vi på jobbet och vi vandrade allihopa till "kallkällan" stup i kvarten. Vattnet var mycket godare än det som kom genom rörledningarna i en gammal byggnad. Visserligen kan plastbehållarna innehålla lite plast-partiklar, men vem orkar bry sig om sånt, när vattnet är gratis?
Cementa erbjuder sig att borra ny brunn eller koppla på kommunvatten till dom som blir av med vattnet.
Om det misstänks bero på Cementa.
Jag håller med, påpekade på annat håll varför denna dom, som helt säkert inte var den första i sitt slag men definitivt den mest publika, signalerade att sveriges dagar som industrination är över, om detta nu inte tom var spiken i kistan.
Ingen vid sina sinnens fulla bruk kommer ens försöka starta upp en ny industri efter det här.
Förhoppningsvis genomförs nu ett radikalt besparingsprogram inom statsförvaltningen så dessa tjänstemannaaktivister får lära sig var skattepengarna kommer ifrån. Vi kan inte låna oss igenom det här skattebortfallet, utan kommer tvingas anpassa statsapparaten till en ny, och långt lägre, nivå på skatteintäkterna.
Den aktuella industrikrisen kan väl redan sägas ha pågått åtminstone sedan Pågen valde att flytta till Norge eftersom de inte fick expandera i Skåne?
Bra att det börjar komma igång i media. Väntar fortfarande på att svt ska inse att detta inte är lokalnyheter utan nyheter i klass med pandemin….
Vad var det som lät(när Cementabomben exploderade),frågade statsminister Stefan den dumme?
Riket ur dina händer, svarade minister Morgan den korte.
Man kan ju hoppas att det går som för Olaf Tryggvasson vid Svolder, men tyvärr kommer regeringen nog klara sig och klamra sig fast vid vrakdelarna.
Denna fråga borde annars ligga inom regeringens kompetensområde kan man tycka: gott om betonghäckar där.
Inte helt säker på vad någons längd har med detta att göra…
Situationen med en enda leverantör av kalk och cement var uppenbarligen helt ohållbar och behövde förändras. Förr eller senare hade någon annan form av kris eller katastrof stoppat leveranskedjan men ingen av de olika aktörerna hade drivkraft att förändra något medan tiden fanns. Fat Cat Syndrome i sin prydno!
Uppenbarligen var det en sån här kris som krävdes för att alla drönare, perukstockar och köttfyllda kostymer skulle vakna till och faktiskt göra något åt saken.
Vi får vara tacksamma att krisen kom nu när det fortfarande är fred och elnät och bränsleförsörjning fungerar. Ja, det kommer att bli en avkylning inom flera sektorer men gudarna skall veta att det var nödvändigt.
Vi har en helt sjuk överhettning med begynnande eller fullt utvecklad brist på en rad varor och produkter och nån gång skulle det brista. Det är bättre att det brister nu innan det blir brist och direkta leveransproblem av bensin och diesel.
Monopol i näringslivet är alltså regleringars fel? Miljöhänsyn, arbetsmiljö osv? Utan dessa, inga monopol? Hmm.
Monopol är naturligt i ett kapitalistiskt samhälle. De växer stora, skapar ett "monopol" och dör. Det som förhindrar detta i dagens samhälle är politiker för de försvarar och förhindrar ett naturligt förlopp (som en skogsbrand) för de slickar xxx för det fyller ju deras konton!
Watcher:Jag vill väl snarare hävda att Monopol i sig är indikation på och resultat av att samhället inte fungerar kapitalistiskt … d.v.s den fria marknadskonkurrensen på vilken kapitalismen bygger är av en eller annan anledning satt ur spel.
I detta fall är svaret ja det är regleringars fel.
Vad tror du oddsen att få tillstånd att bryta kalk någon annanstans är?
@Watcher: Ja, rätt.
@chief: JD Rockefeller skapade ett monopol innan det fanns så mycket regleringar öht. Standard Oil. Där fick ju tvärtom regeringen gå in och ta bort hans monopol som han jobbat.hårt för att uppnå. Du har fel.
@Karl: Är det? Var det regleringar som fick Heidelberg att köpa upp t ex Contiga? Vad har du för bevis för det?
Ben Dover: Korrekt angående Rockefeller etc. Men det är inte riktigt det jag diskuterar utan snarare ansats till ifrågasättande av förespråkarna för marknadsekonomin i ett kapitalistiskt produktionssätt som vill hävda att i ett sytem med fri konkurrens och fri tillgång till information kommer dessa två faktorer i sig att förhindra uppkomsten av monopol. Ett hävdande jag ej instämmer i utan ansluter till Marx att strävan efter monopol ligger inbyggd i kapitalismen i sig. … Se snarare min kommentar som ett fett bete att se om någon hugger. mvh
Lenin lär sedemera ha sagt:
"the best way to destroy the capitalist system is to debauch the currency."
Kapitailsm är en ideologi/system fritt från politiskt inflytande. Idag så är det, tyvärr, tvärtom med styrande som snedställer den fria marknadens mekanismer (kapitalism). Titta bara på pumpning av pengar utan värde som snedställer marknader total (börs som exempel) för förr eller senare slutar i en oförglömlig krasch på alla fronter! Rådet, läs Ayn Rand's bok; "Capitalism, the Unknown Ideal", intressant och riktigt bra ur ett historiskt perspektiv. Ren och skär kapitalism har aldrig existerat för kapitalism är oförenligt med makt/politiker som tittar djupt i syltburken.
Nej Ben Dover, ett monopol dör av sig självt.
Watcher: Det hela kan utan omsvep kokas ned till frågan om samhället skall vara underkastat produktionssättet eller om produktionssättet skall vara underkastat samhället.
Det hela då frågan om grundläggande världsbild.
Och våra världsbilder skiljer sig därvid diametralt.
”I Miljöpartiets värld kan 400 000 arbeta med annat och husen kan byggas av enhörningsspillning. ”
Kapitalismen är lika "fritt från politiskt inflytande" som kommunismen.
Rockefellers monopol dog inte av sig självt.
Watcher: "Kapitailsm är en ideologi/system fritt från politiskt inflytande."
I teorin, jo visst. I verkligheten är det en ouppnåbar utopi i klass med kommunism och anarki. Det kommer ALDRIG att fungera på riktigt. Ett slags mellanting är det bästa vi kan hoppas på och bör sträva efter.
Miljöpartister bygger hus av 80 centimeter tjocka halmbalar, putsade med lera, som ska fungera både som bärande material och isolering.
Watcher: Dina tankar låter i klass med Lenin och Mao. Teori är en sak, verkligheten en annan.
Det är roligt det här. "Kapitalism" som idè är ju Marx uppfinning och inte kapitalisternas egen. Jag har aldrig träffat en kapitalist som drivits av någon form av ideologisk övertygelse och jag har träffat rätt många under ett vid det här laget >30 år långt yrkesliv som rådgivare till sådana. Det är möjligt att någon av dem läst Ayn Rand, men det är i så fall inget som påverkat dem i deras verksamhet.
Jag vidhåller att "monopol är kapitalistens mål". Därför måste man reglera även deras verksamhet om samhället ska fungera rimligt väl. Det är en rätt intressant historia för den som är intresserad av ekonomi och mänskligt beteende.
Ja, begreppet ideologi är knepigt. Det innehåller såväl värderingar som handlingsnormer (NE). Så vad är inte ideologier i detta sammanhang som diskuteras i tråden?
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/ideologi
Ja vilken _soppa_ (diesel). Är nog snarare 60 000 lastbilslaster som behövs, ifall man nu ska få köra på BK1-vägar. Fem liter diesel per mil, blir nog miljöbra detta
Aftonbladet på ledare-nivå anser att regeringen måste ingripa och ge tillfälligt tillstånd.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/V1J0Rp/cementa-ar-too-big-to-fail
Men fortfarande inget på SVT rapport… obegripligt.
När Aftonpropagandan tyckt till är det nog inte långt bort med ett ingripande från regeringen.
Men, vet inget om cement, när tar det slut med cement, finns det en limit och vad sker då, finns det annat material som kan ersätta?
Tja, man kan gjuta med smält svavel. 🙂
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Men var hittar vi svavel?
Vulkaner. Island.
Ett tillägg till sista stycket. Det blir allt mer miljökrav i byggbranschen för offentliga upphandlingar men också i privata. Betong är en stor miljöbov och då är det främst transporten som släpper ut massvis.
Vad tror ni är miljövänligast, brytning av kalk i Sverige på Gotland eller brytning av kalk i ex Kina? Hur tror ni utsläppen som konsekvens av transport påverkas om allt måste gå från andra sidan jorden och sedan på lastbil/tåg från Göteborg istället för direkt mot närmsta hamn på östkusten?
Lars.
Med all respekt för din kompetens inom bygg och allt annat så har du faktistk fel nu. Logistkkedjor bygger man jättesnabbt om man man har pengar. Är det brist på oceangående tonnage av något slag ökar man farten på båtarna. Kostar mer i bunker men om man sitter fast i kontrakt (som Heidelberg antagligen gör) är det bara att betala. Och varför skulle LKAB inte kunna lossa cement i Narvik i stället för Luleå om de var tvugna. Och LKABs andel av världsmarkanden för järnmalm är pytteliten och svensk byggindustris andel av värdens cementförbrukning är ännu mindre. Så bortfallet från Gotland är i världen en piss i Missisippi och det går absolut att ta cementen från andra fabriker.
Nu är det självklart så att det ingår i jobbet för alla Cementas tjänstemän (inklusive den hållbarhetschef som haft lite otur när han skrev sin senaste miljöansökan) att gråta krokodiltårar i media.
Jag håller i sak med om att man skall ta nästan varje tillfälle som bjuds att kasta paj på miljöpartiet. Men i just detta fall blir det mer än lovligt fördummande.
Jo säkert billigt att frakta cement med båt och lastbil, du fattar inte allvaret. Men visst du har rätt om pengar… ekvationen fungerar dåligt där.
Hur fraktas den från Gotland? Hur fraktas den i andra länder som saknar egen cementtillverkning?
Sverige beställde ju Guldbron från Kina och man var nervösa inför leveransen, utifall att måtten skulle bli fel. Tänk samma sak med ett gigantiskt lass av betong, om det kunde bli fel egenskaper eller om betongen härdade redan under transporten, pga fuktig havsluft.
Marjatta ta en kopp kaffe och fundera på skillnaden mellan betong och cement. Den stora mängden betong, som inte redan torkat till färdiga delar, transporteras kort väg i specialbilar medan cement oftast transporteras många mil. Fast en mindre del betong finns i små säckar för lokal tillsats av vatten.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är vanligt att broar bl.a. produceras i billigare länder och fraktas hit, så var det även med tex Stadshusbron i Stockholm. Även alltfler handlingar produceras utomlands idag, Indien har billiga ingenjörer som ritar och så granskas de sannolikt här. För stål finns europastandarder så det är inga stora problem med material och utförande.
Cement däremot ska jag undersöka när jag är tillbaka från semestern hur standarderna ser ut och vad det beskrivna standardproblemet består i där.
Nanotec. Nono, inget kvällskaffe till mig, det blir "sömnlös på Värmdö" då. Jag vet skillnaden mellan betong och cement.
Är det någon som har koll på om det är möjligt att åter bryta kalk och tillverka cement vid Cementas anläggning (som de fortfarande äger) i Degerhamn? Eftersom fabriken nyligen lades ner (2019) och ansökan om miljöprövning då var inlämnad för fortsatt brytning kanske det ändå finns någon möjlighet här? Det är säkert inte möjligt att återstarta på mindre än 2-3 år men för den långsiktiga cementförsörjningen av Sverige kanske ändå något som måste undersökas? Man får bara hoppas att ansökan om miljöprövning inte var administrerad av samma juridiska ombud.
Ståplats i Nybroviken för svensk bomarknad i betongkrisens spår? Så långt lär det inte gå innan någon ansvarig politiker *tar sitt ansvar*.
Utan cement så är det ingen som kan få ståplats i Nybroviken.
GP kör det som ledare nu (Fredagsutgåvan).
Lustigt att Cornu nämner "sjukhus och förlossningskliniker". Jag trodde att "förlossningsklinikerna" ingick i begreppet "sjukhus". Behöver man kanske extra mycket betong till just förlossningskliniker? Men vad vet jag om det, när jag inte har fött några barn alls eller ens försökt att hamna i en sådan situation.
Aha, nu fattar jag, det behövs stora mängder av ljuddämpande betong till förlossningskliniker: i en massiv konstruktion uppnås god ljudisolering med hårda, lufttäta och tunga material, exempelvis betong, tegel, trä, plåt, osv.
Graviditet och förlossning är ingen sjukdom.
Både "förlossningssjukhus" eller "förlossningsklinik" namnen används, ser jag.
Då får jag åka till benmekanikern och inte sjukhuset nästa gång jag bryter något då… 😉
Kan betongbristen göra att ännu fler av de blivande föräldrarna i Stockholm inte får plats på den klinik de listat sig på, utan blir istället hänvisade till ett annat sjukhus eller till ett sjukhus utanför Stockholms län? Jag tycker att det redan nu är orimligt att behöva åka land och rike runt för att föda barn. Det verkar så osäkert och stressigt i ett så känsligt läge.
Mina barn föddes på Nacka Sjukhus, som fick välförtjänt bra betyg. Men politikerna i Landstinget tyckte att centralisering var bättre så nu gäller SÖS, ja om det finns plats. Dvs inte betongbrist.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Hade ett intressant samtal med en person som jobbar i branschen.
Han berättade att Slitefabriken tillverkar konstruktionscement, vilket inte påverkar annat än större projekt. Enligt honom är det stora skillnader på cementklassningar och det om används till hus och mindre konstruktioner kommer från andra fabriker.
Problem kvarstår, men kanske inte i den omfattning som industrin och facken försöker få det att framstå som.
Inga invändningar mot detta, men en reflektion ang konkurrensrätten. Den har som yttersta syfte att skydda den fria marknaden för konsumenters bästa, men har alltid haft sin största tillämpning på förfaranden mallen företag. På 70-talet i Sverige var emellertid konkurrensrätt en i princip obefintlig disciplin. Det var EU som tvingade på oss den i samband först med den inre marknaden och sedan vårt inträde.
När Cementa fick sitt "monopol" på cementtillverkning var det helt i linje med S-märkt ekonomisk politik som drev landet mer och mer mot storskalig planekonomi. Minns någon kanske Stålverk 80?