Dags för lite riktigt fredagsmys, nämligen att Marieholmstunneln i Göteborg är invigd och färdig. Sparar rejält med tandagnisslan och varnagel än så länge, genom att göra Tingstadstunneln valfri.
Marieholmstunneln |
Tingstadstunneln i Göteborg har varit ett tämligen unikt vägprojekt i Sverige. Den överdimensionerades när den byggdes och har i princip haft tillräcklig kapacitet fram till nutid, men till slut gick det inte längre.
Så nu finns Marieholmstunneln och E20 till Partille, Lerum och Alingsås (“Stockholm” som det kallas, men ingen som kör till Stockholm tar ju E20 – till Stockholm tar man riksväg 40 till Jönköping och sedan E3), som ansluter direkt till fastlandsbron Röde Orm, och bör avlasta Tingstadstunneln en del med sina sex filer.
Än så länge är det dock sommar, så faktiskt facit är svårt att säga.
Navigatorn ger för mig ingen tidsskillnad i att välja Marieholmstunneln istället för Tingstadstunneln och sedan fortsätta E6-riksväg 40, så det är nu valfritt när man kommer norrifrån. Att köra Marieholmstunneln-Röde Orm-E20-Partille-Landvetter-Riksväg 40 fördröjer hemresan med tre minuter, eller det samma åt andra hållet. Är det dock tjockt på trafikinfarkten E6 är det alltså Partille-Marieholmstunneln som gäller för min del.
Blir intressant att se framåt hösten hur detta löser upp situationen på E6 när de som kör Hisingen – E20 börjar använda Marieholmstunneln istället. Infarkten hamnar väl i höjd med Backaplan istället …
Och så finns det ytterligare en väg man kan köra fel på och därmed hamna på Hisingen. Alla vägar bär till Hisingen, som bekant. Nu återstår att Götatunneln ska bli klar från sviterna av Västlänken någon gång i en okänd framtid, plus att krondiket Västlänken ska fyllas igen så resten av Göteborg går att köra bil i.
Ha ett fortsatt trevligt fredagsmys!
8 kommentarer
Är detta alltså svaret på de där dekalerna om "Ny älvförbindelse nu!" man kunnat se på yrkeschaufförers bilar då och då i trakten kring Göteborg?
Färgnyansen på väggen påminner om SAAB 99 ("kastanjebrun?" Nja, bajsbrun va?) men det kanske ska vara så, så tänker man på att man är på väg till Trollhättan?
Tingstadstunneln kommer genomgå renovering under våren 2022 till hösten 2023. Det kommer vara ett tunnelrör öppet i taget enligt trafikverket. Man får passa på att njuta av bättre trafikflöden nu innan renoveringen drar igång. Själv påverkas jag minimalt då min subventionerade elcykel bäst framförs över någon av broarna – till Hisingen.
Förövrigt var väl Marieholmstunneln ett lyckat projekt som höll budget och tidsplan, trots att den typen av tunnlar inte byggs så ofta.
E3 finns sedan 1992 inte i Sverige längre då den bytte namn till E20. Vägen man växlar över till i Jönköping för att komma till Stockholm heter E4.
E3 som numera heter E20 är en kostig mellan Sveriges två största städer. Men skit samma. Bygg ut R40 till motorväg de sista 7 milen(eller vad det nu är) istället och lägg ner E20-fiaskot. Vi har rätt många fiaskon i Sverige.
Man kan ju tycka att dom borde skyltat "Marieholmstunneln" på relevanta påfartsvägar om dom nu vill ha trafik dit för helt enkelt är det inte att hitta rätt.
Sedan BB i Mölndal stängde 2017 och all förlossning plus lejonparten av Storgöteborgs neonatalvård koncentrerades till Östra sjukhuset ("Drottning Silvias barnsjukhus", Sveriges största enskilda förlossningsklinik med ca 10k födslar om året. Man har alltså till skillnad från de andra storstadsregionerna inte fler förlossningskliniker i storstadsområdet än den numer) har behovet av snabbare förbindelser mellan E20 och Hisingen ökat för utryckningsfordon. Till BB i Mölndal från Hisingen kunde man tidigare hänvisa över Älvsborgsbron/Söderleden eller E6/Tingstadstunneln, korsningarna vid Olskroken var däremot den enda och en kritisk punkt för trafik mellan Hisingen och E20.
Ett projekt som hade hjälp det sjukhuset i sammanhanget vore en fortsättning av Ugglumsleden österut mot Björndammen eller Allum/Partillemotet, då hade man även nått ut mot riksväg 40 snabbare (Öjersjövägen) och skapat mer redundans i vägnätet. Fast Partille kommun är kanske inte så intresserad av att hjälpa regionen, och regionen har kanske inte förstått att de måste betala för vägen i så fall.
Du menar E4 va?
Sen på bollen?
Marieholmstunneln har varit öppen sedan 16 november 2020.
Götatunneln öppnar i september.
Den hade varit klar i mars om de hade fått jobba dygnet runt, men folk som bor i närheten tyckte det var bättre att ha bullret i ett år istället för 6 månader…