Jakten på en ersättare för Honda-rishögen går vidare och aktualiserades av att min fru Lena adrenalena.se igår fick laga motorn i fält mha en kombination av silvertejp och buntband. Jag kan dra en del intressanta slutsatser kring handlare av begagnade bilar och bilannonser på nätet. Samt att alla annonser man får upp som resultat av att leta efter bil är elbilar, som aldrig verkar säljas kontant, utan på privatleasing.
![]() |
Bloggen ser ner på en begagnad bilförsäljare |
Personligen har jag aldrig köpt en begagnad bil förr, utan alltid köpt nybil kontant och har ägt åtta bilar i mitt liv (Saab-Saab-Honda-Honda-Citroen-Honda-Honda-Honda), plus nu indirekt ägande via företagsleasingen av Teslan. Iofs var den sista Hondan ett demoex, så det kanske räknas som begagnat?
Eftersom jag fortsätter envisas med kontantköp så finns det idag ingen prisvärd ny elbil att köpa för att köra 500 mil om året med, mest som dragbil och för att köra saker till tippen med, eller korta ärenden in till byn. Och elbilar på begagnatmarknaden har minst sagt bra andrahandsvärde, och går bort av den anledningen med. Därtill vill jag köpa en bil med låg fordonsskatt, vilket har varit ett problem på den sönderfallande Honda CR-V från 2005 som med sina 35 000 mil kraxar på sista versen, trots Lenas lagning med silvertejp och buntband. Det är måttligt kul att betala 7 375:- SEK om året i skatt på den gamla Hondadieseln när man samtidigt kör 500 mil om året.
Så det letas efter en begagnad fossilare med dragkrok och fyrhjulsdrift. Det senare är nödvändigt vintertid pga 50 m höjsskillnad ner mot stora vägen, inklusive två branta backar av karaktären sandlåda-för-nödsituationer och det-blev-ingen-sophämtning-eller-post-idag pga vinter.
Jag kan konstatera några saker om bilannonseringen online. Inget nytt för er som köpt begagnat förr.
1. Begagnade bilhandlare är måttligt intresserade av att ta bort annonser för sålda bilar
Särskilt om man har en annan bil av samma modell och märke till salu. Förstås dyrare. Då kan man få folk att ringa på den billiga, uppenbarligen felprissatta bilen, säga “nej, den är precis såld, men vi har den här istället kostar bara 100k mer”.
2. Felprissatta bilar köps direkt av andra bilhandlare och läggs ut korrekt prissatta
Det finns bilhandlare som ägnar sig åt arbritagehandel. Ser de en felprissatt bil kniper de den direkt, och så dyker den upp med 50 000:- SEK i påslag i Stockholm eller … Norrland. Trots allt letar jag efter fyrhjulsdrift med dragkrok. Att detta sker understryks av att ursprungligen säljande bilhandlare inte tar bort annonsen enligt 1. ovan, och samma bil därmed finns med två annonser, där den nyare är till högre pris. En kontroll med bilregistret ger dock facit på vilken annons som gäller om datumen inte ger ett självklart besked.
3. Elbilar läggs ut till privatleasingpriset
Det betyder att om man söker på Blocket på elbilar till salu och sorterar på pris, så har man ett tjugotal sidor att bläddra igenom innan kontantprisbilarna dyker upp.
4. Det finns gott om elbilar för omedelbar leverans
Söker man på elbil finns det just nu 6 441 elbilar till salu på blocket. Filtrerar man på dragkrok faller det till 219. Sorterar man på dragkrok och minst 20 000:- SEK i pris för att slippa annonser med privatleasingpris eller direkta vrak blir det 181 bilar med dragkrok, eller 4931 utan dragkrok, vilket iofs inkluderar golfbilar och permobiler. Lägger man cut-off på 50 000:- slipper man dessa och får 4 920 annonser utan dragkrok.
5. Efter att ha letat bil så får jag enbart annonser för elbilar
Det verkar som att biltillverkarna inte längre gör reklam för annat än elbilar. Enda undantaget är de som inte har några elbilar i sitt sortiment. Annars är det elbil som gäller på annons. Eller möjligen laddhybrid. För framtiden bådar det gott. Det verkar som biltillverkarna ser fossilbilar som något från forntiden. Dock är det förstås tvärt om hos bilhandlarna.
6. Köp begagnad fossilare från 2018 eller äldre
På grund av bonus/malus så ska man förstås köpa en begagnad fossilare som är från första halvåret 2018 eller äldre. Andra halvåret kommer strax reduceras i skatt, men även den skatten är höjd jämfört med samma bilmodell från första halvåret 2018.
Frågan är vad detta kommer göra med andrahandsvärdet på fossilare. Antagligen är rådet att inte sälja sin fossilare förrän efter tre år när malus-delen har fallit bort.
![]() |
Typ vad jag just nu letar efter |
Annars kunde förstås en elbil vara perfekt. Med dragkrok. Och billig. Förra generationen med dålig räckvidd och som skulle ge fossilbilister rejäl räckviddsångest. Detta eftersom den i princip enbart kommer köras några mil åt gången. I värsta fall in till IKEA och hem igen, så den behöver orka säg tio mil med släp. Finns t ex en Renault Kangoo hantverkarelbil till salu i Stockholm för 150 kSEK, men den faller på frånvaron av fyrhjulsdrift. Finns till mer än det dubbla priset en Hyundai Kona med dragkrok, men det är över vad jag har lust att betala, men ska medge att det är mycket frestande. Konan har dock inte fyrhjulsdrift, utan är en sk fejksuv avsedd för stadsbor som vill låtsas att de bor i djungeln istället för betongdjungeln och inte högst upp på ett berg en kilometer in på en privat skött och förvaltad grusväg.
För övrigt så saknas det elbilscabrioleter. Borde ju vara en solklar nisch för någon biltillverkare att kapa åt sig när Tesla inte verkar lyckas producera sin nya Tesla Roadster. Dyrt, lyxigt och små volymer. Perfekt för elbilar helt enkelt.
![]() |
Lena kör begagnad bil. Dock utan drag, så den går bort. |
64 kommentarer
Marknadsföring och elbilar i all ära men jag vill i stället framföra mina varmaste gratulationer till dig som äkta man till en kvinna som i fält lagar en bil med buntband och silvertejp.
Tack.
Söker du bil med dragkrok? Du har ju i många inlägg gett oss dragkroksknarkare en känga eller två. Dragkrok är ett måste enligt mig och nu verkar det som du har kommit över på rätta sida till slut.
Jag har en bil med dragkrok. Inte bägge bilarna. Har behov av dragkrok pga gården.
En pickup med dragkrok (diesel) – två flakmöjligheter och brukar väl ha fyrhjulsdrift? Hilux är ju en säker trotjänare.
De är dieslar allihop med tillhörande skatt. En Cybertruck hade jag köpt ny direkt om den funnits, men inte en dieselpickis.
Tror iofs att Ford Ranger går att få som bensinare om jag minns rätt nu men dom är säkerligen ganska hög prisbild på och jag kan inte skattesatsen.
Om du sköter din bil och följer reglerna för privatleasing så är det ett mycket bra alternativ enligt mig, det ger en enkel kostnadsbild av ägandet av en bil som du kanske ibland glömmer om du finansierar på annat sätt framförallt andrahandsvärdet.
Om det blir en elbil nästa gång så blir det absolut privatleasing så jag slipper fundera på andrahandsvärdet om det blir så att batterierna är omorderna om tre år.
3. Du kan dölja privatleasing i sökningarna genom att klicka i följ privatleasing
Om en bil används så sällan, så kan du köpa valfri bil och ställa av/på den vid behov.
Görs smiidigt online.
Använder fortfarande dragbilen typ 1x i veckan.
jag hade tittat på Suzuki SX4 tror den är i din pris klass Lena kommer nog tycka bilen är liten och sött vilket brukar vara viktigt för kvinnor 🙂
Skoda Yeti är trevlig också kanske en pris klass upp från Suzuki dock, om man tycker märke är viktigt.
Dragkrok ka du få eftermonterat, prisvärt dessutom, lite varstans.
Står du ut med fast så är det jättebilligt.
Dacia Duster?
Malus är inte så farligt. Vi betalar 4000/år för de tre första åren för vår bensinare (2020), kombi. Sen går det ner till 1200/år. Det är vad elbilen hade kostat mer i värdeminskning per månad.
Vissa elbilar går dock upp i värde. Det är dessa vissa av oss handlar.
Bra du fyller på med maluspengar så att vissa som gör miljöval får bonus 🙂
När det fullkomligt kommer spruta ut elbilsmodeller inom kort så blir nog inte begagnatmarknaden lika het längre.
Precis, gäller såklart utan att hela skrivas. Timing is king. Nu är det dock komponentbrist som begränsar tillgångssidan, efterfrågan är urstark. Priset på en Tesla tre i US har ökat den senaste tiden.
Sålde själv mitt gamla PS4, nu när det inte går att få tag i PS5. Snart drabbar detta fler komponenter. Så fick en datorbeställning idag med i7 samt lite delar för bygge ikväll.
Bloggaren har uppenbarligen kommit undan med att köra en läcker Tesla medans hans hustru kör en total rishög. Min rekommendation är "don't push your luck" inför nästa bilköp. Köp något med muskler och pondus så att hon glömmer incidenter likt den med buntband/silvertejp. Typ en Hummer. Så diversifierar ni ert fordonsbränsle dessutom.
Johan, jag gick på rekommendationen. Träffa en utan körkort, så slipper man fälgskrap. Triggervarning/ironi, så att ingen tar illa upp.
Johan, Teslan går 4000 om året, Hondan 500. Vi kör bägge Teslan, Hondan är i princip bara för skräp, last och släp.
Jag har vart väldigt nöjd med de Suzuki Vitara jag haft. Finns med både fyrhjulsdrift, bränslesnåla små turbomotorer, apple carplay och dragkrok. Nu blev det förvisso en Subaru istället när jag bytte bil senast men är nog egentligen innerst inne sugen på Suzukin.
Beställt en Ioniq 5, köper nytt med runt 1% ränta. Dragkrok för 1600kg och 4WD. Ger 570kkr, med all utrustning förutom 20" fälg och solceller på taket.
Räknar med att kunna sälja 6-7månader senare med 30k + 70k i vinst. Sen byter jag till i5 N för nästa (4:e) bonusperiod.
Bilarna såldes slut på 2h, och nu är det runt 18 månader leveranstid och prishöjning. Går säkert få de enklare varianter nästa år dock. Min kommer i Oktober, ifall komponenter finns. World-wide succé och bättre och billigare än Tesla Y.
Tesla har dock sitt laddnätverk. Nu rullar dock Circlek ihop med Ionity ut sitt 350kW nät (för de moderna bilar som stödjer 800V som numera är industristandard), så det är ett övergående problem.
Ägarhistorik
Peugeot -> Ford -> VW -> VW -> Renault -> Tesla -> Hyundai
Tesla var ju åratal före… Nu är de plötsligt omsprungna?? Hur ska du ha det?
Lyssna på Munro istället och bilda dig en egen uppfattning. Ja försprånget har krympt och Koreanerna är duktiga. Så kan det gå när åren får gå. Hur länge är det nu Tesla funnits? Model S har funnits några år, och saknade konkurrenter då. Men självklart är de före på många områden, ingen annan jag känner till som har ett billigt laddnätverk som de äger.
Jämför floppen etrons drivlina med Tesla eller Kia/Hyundai så ser du. Inte konstigt norrmännen nu byter eldragbil när bättre alternativ nu finns till en mindre peng.
Nummer tre är extra jobbig för mig som bottenfiskare eftersom det i prisspannet 5-20 000 kr finns väldigt många leasingbilar. En lösning är att filtrera på enbart äldre bilar. Alla bilar nyare än 5 år för pris under 20 000 kr är det något skumt med.
Begagnad Mitsubishi Outlander Hybrid. Får några mil på elen så korta sträckor blir billiga. Oftas utrustad med dragkrok och alltid AWD. Kan varmt rekommenderas men åkerskönt och väldigt praktiska utrymmen.
Dock rätt dyr sett till milen. Kostar ju en slant ny.
Och ingen vidare 4WD heller (fusk-4WD mha elmotor), vilket visats i flera tester.
Eftersom elbilar med den spec du söker bara funnits på marknaden en kort tid är det inte konstigt att du inte hittar begagnade till vettigt pris. Och med tanke på hur kort den ska köras är väl inte eldrift heller det viktigaste kriteriet – bulken av alla mil är det väl Teslan som tjänstgör?
Får jag istället föreslå en enkel och robust lösning som dessutom är mekvänlig, Lada Niva. Här är en relativt ny, finns fler på Blocket:
https://www.blocket.se/annons/skane/lada_niva_urban_1_7_i__83hk__4x4_1ag/95408306
Nivan är fyrhjulsdriven, går att utrusta med allt möjligt som vinschar och annat. En utmärkt andrabil för tjänsgöring på mindre jordbruksfastigheter helt enkelt 🙂
Köp en Volvo 945 -91 eller äldre. Galvad kaross, billiga delar på Biltema, motorn odödlig, skattefri behöver ej vinterdäck besiktning vartannat år billig försäkring lastar massor svensk kvalitet. Med 500 mil om året kan du strunta i förbrukning det går inte att åka billigare i alla fall.
Bara bloggaren lovar att förvarna eller filma när han ska ladda på uppför backen på vintern med sommardäck och släp så säger jag kör hårt!
Snökedjor? I och för sig lite bökigt att lägga på bara för ändamålet men med lite träning så går det ganska snabbt.
Bilen må vara skottsäker men inte föraren vid en kollision! Även om jag anar ett visst mått av sarkasm.
Några säckar betong i skuffen på vintern så går den som på räls.
Jag dumpar Hondan för att jag inte vill ha ett mekprojekt. Kommer inte köpa en rishög.
Det finns tokfina gubbkörda på blocket blanka och fina i lacken och allt.
Köp en ny Dacia duster
Ja den tänkte jag också på, det är ju en relativt lågprisad fyrhjulsdrifts-historia. Sett folk som har den som "släp-bil" för att dra hästar och sånt.
Typ avdelningen "har bränt alla pengarna på hästgård men måste ha en billig bil som funkar på landet".
Det beror på hur mycket man värderar sitt liv och hälsa antar jag.
Även om man inte är rädd för döden är det ju tråkigt att bli invalid i en mindre olycka: https://www.euroncap.com/sv/results/dacia/duster/29898
Tre av fem stjärnor, nåt får man ju göra avkall på om man ska tillverka en billig bil?
Vad tror du beryget varit ifall man frånser från avsaknad av isofix fram (behövs inte), lane assist och annat?
Har en 7 år gammal sån för just det som BD antyder (hästsläp och gårdssläp) men har ännu inte bränt alla pengar på ponnyerna…
Och Saitham; har ännu inte dött eller kört ihjäl någon och att det inte piper om någon skulle sätta sig i baksätet utan att ta på sig bältet kan jag leva med. Och varningsljud för hög hastighet har jag heller inte behövt.
Skatten är 2480 sek/år vilket jag också kan leva med för de 1000 mil/år jag kör.
De viktigaste säkerhetsdetaljerna för en 3:e bil som den är menar jag finns, ABS, antisladd och bälten. Att sedan Euroncap för att berättiga sin egen existens hittar på mer och mer sökta saker bekymrar mig inte så mycket.
Fiat panda 4×4 Diesel.
Risken är väl också beroende på antalet mil. Har man den som nån slags tredjehandsbil för lokala transporter blir ju risken lägre. Sen uppgraderar bloggaren också från en 16 år gammal rishög, hur säker är den? Men det där är saker alla själva får ta ställning till, vilka risker de vill utsätta sig själva osv för.
En stjärna avdrag var i alla fall pga dåligt fotgängarskydd, folk man kör på kan skadas än om de skulle bli påkörda av en Volvo.
Den andra kan jag inte minnas, har för mig att ABS inte var standard, men det är många år sedan jag läste på om dustern.
Har ägt två och varit mycket nöjd.
Doxk sätter malus käppar hjulet för den, över 8.5k om året för 4wd diesel och 8k för 4wd bensin…
Nu skriver ju inte bloggaren hur tunga släp (eller stenar) han skall köra, men en två- eller tresitsig paketbil (Peugot eller Citroën, har haft båda) får jobbet gjort här. Skuffens footprint som rymmer en EU-pall har rättat oss många gånger.
Brukar väl kunna fås för 60-90 kSEK på auktionssiter. Inte världsklass på vad man kan dra efter, men att köra runt ett släp med skoter eller fyrhjuling på är inga problem. Kommer man upp i 90 hk eller så så blir de ganska trevliga att köra också. Inget för bilsemestern men bra slit-å-släng-på-gården bil. Man blir inte heller ledsen om en idiot i en finbil backar in i sidan på den i kaoset återvinningsstationen.
Med fyrhjulsdrift?
Berlingo finns som 4×4 vet jag i alla fall. Kostar en del extra dock ser jag på Blocket. Kanske inte så flärdfull, men får jobbet gjort.
Jeep grand Cherokee. Driftsäker som fan och äkta 4wd. Kan sovas bekvämt i vid behov, t ex om man råkar bli bjuden på sprit av någon längs vägen.
Fortfarande tumdimensioner och amerikanska lösningar på de där? Haft en USA-bil, det räcker. Haft en Fransk bil också, även det räcker.
Det där med sida efter sida med leasing brukar jag lösa genom att sätta filter på "från" pris, dvs pris från 10 000 och uppåt. Då försvinner all leasing, iaf på Bytbil.
Fiat panda 4×4 m drag fr 2017 tror jag uppfyller din spec. Ca 500 i skatt. Såg en för 99 lax på blocket. Funderar faktiskt själv på en.
Andlir. Vilken motor i Jeepen rekommenderar du?
Bensin 6a hemi.
Måste det ens vara en bil ? Varför inte en fyrhjuling ?
Eller gå några steg till i prepper svängen, och hästgårds träsket en nordsvensk. Vore väl något att ta till återvinnings centralen 😉
Från söderslätt hälsar vi att Subaru outback är en kanonbil, fyller era krav, rymlig säker och framför allt driftsäker. Drar upp hantverkarna här på slätten dom få gångerna det snöar har snittat 2st stressade rörmokare varje vinter.
Trevlig kväll.
Med 4 tkr/timme efter ROT förstår jag att de stressar.
Synd om dem.
Byt modell s mot en modell 3 med dragkrok så kan du ju skippa andra bilen. Alternativ köpa en zoe eller ioniq eller likande och bara ha när det behövs en extra bil? Verkade ju som du var sugen på att byta Teslan till en ny.
Är 4wd ett krav. Annars finns där ju vissa "hantverksbilar" med diffspärr för högre framkomlighet i lera och på is/snö. Svårt att styra samtidigt dock 🙃
I min värld är privatleasing det sämsta alternativet då man betalar den största värdeminskningen gång på gång. Men tar jag en Q4 e-tron som exempel är privatleasing lägre kostnad än om jag betalar kontant och räknar med 50 % värdeminskning de första tre åren. Var tänker jag fel? Eller är privatleasing ett bra alternativ även om jag har pengarna på kontot?
Jag vill slå ett slag för kvd. Man får en undersökt bil och eftersom det är auktion så bör man få marknadspris.