Det påstås att elbilarna ska bli billigare med stigande volymer framöver, men antagligen etableras det istället en ny toleransnivå för nybilspriser. Bästa jämförelsen är vad man idag betalar för en smartphone kontra vad man betalade för en mobiltelefon förr.
Kina-Volvos Polestar |
Trots teknikutvecklingen och ökande volymer har inte mobiltelefoner egentligen blivit billigare. Eller snarare så är det idag helt normalt att för den förstaköpande medelklassen betala 10 000:- SEK för en mobiltelefon. Toleransnivån och acceptansen för vad en mobil får kosta har helt enkelt höjts hos de som har råd.
Det sägs att elbilarna ska bli billigare med stigande volymer och teknikutveckling, men snarare ser vi att så inte är fallet. Istället har en toleransnivå på någonstans uppåt 500 000:- SEK för medelklassens nya bil etablerats. Och de som inte har råd med detta får betala sin malus-skatt eller köpa en i framtiden begagnad elbil, om ens priserna på de begagnade kommer nå ner till nivåerna för fossilbilarna.
Och varför ska biltillverkarna gå tillbaka till att tillverka billiga bilar igen? Rimligtvis är förtjänsten större på en dyrare bil.
Dessutom säljs nu elbilar allt mer på privatleasing eller som tjänster likt Care By Volvo där man tittar på månadskostnaden istället för kontanter på bordet. Det gör också att återförsäljarna kan tjäna ytterligare pengar på räntorna. Helst vill man ju inte ha de där jobbiga kontantkunderna alls och gå miste om räntan.
Nu finns det förstås de som menar att konkurrens kommer driva vinsterna mot noll och sänka priserna, men konkurrens från vem? Efter att ha följt elbilsmarknaden i många år kan bloggen bara konstatera att priserna bara fortsätter att stiga med varje bilmodell, som blir allt mer påkostad och dyrare. Precis som med smartphones. Tesla är inte längre någon outlier, utan snarare de prisnivåer de andra verkar sträva mot.
I andra ändan har man staterna som aktivt motarbetar fossilalternativen och även pratar om att förbjuda fossilbilar framöver. I en sådan reglerad marknad finns ju få anledningar för biltillverkarna att sänka priserna.
Så bli inte förvånad om det nu etablerats en ny högre prisnivå för nybilar. I den till synes permanenta lågräntemiljön är det ju idag billigare att låna till en bil för en halv miljon än det var att låna till en bil för tvåhundratusen för femton år sedan.
99 kommentarer
Ser mobilmarknaden ut så? Den ser väl helt annorlunda ut? Moto G för 2k i nyköp för barn och snålisar, eller en Iphone eller nån av Samsungs toppmodeller för 10k+?
Hur mår kapitalismen egentligen om "marknader" och "valfrihet" erbjuder fem olika bilmärken som alla kostar 500 000 kr oavsett egentlig prestanda? Hö hö valfrihet är att kunna köpa ett busskort istället.
Status är väl nuförtiden att cykla på en fräsig cykel för 40k. AW:n görs sen med cykeln och ett tappat glas naturbubbel.
Moto G8 Power kunde köpas för 1100 kr på Elgiganten förra veckan. Den var slut i butiken så jag köpte en Nokia 8110 G4 Featurphone för 400 kr istället. Förra telefonen kostade inte heller över 1000 lappen, tyvärr satte jag knät i den med en skiftnyckel emellan efter två år.
Förutom iPhone-vansinnet har väl pågått ganska länge. Samsung har ju hängt på med sin S-serie. Men i övrigt finns det fortfarande många billiga telefoner, trots inflationen.
Vill minnas att jag gav över 3000 kr för min Ericsson T28 runt millenieskiftet.
Poängen är att även billiga elbilar kommer nu på bred front, Dacia Spring och MG ZT kommer förmodligen snabbt sjunka till ett pris på under 200 000 kr. Inflationen har drivit upp priserna på allt och bilar för 100 000 kr lär vi inte se igen.
Mobiltelefoner bör snarare jämföras med droger/knark. De som är beroende av att kolla skärmen varannan minut, det vill säga de flesta, får samma dopamin-kick när det händer något nytt som en drogberoende får. Googla.
Bloggaren kan iofs ändå ha rätt om kommande prisutveckling på elbilar, det är bara separat överlappande venndiagramsjämförelser.
Googlade:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6174603/
"Although the majority of research in the field declares that smartphones are addictive or takes the existence of smartphone addiction as granted, we did not find sufficient support from the addiction perspective to confirm the existence of smartphone addiction at this time. The behaviors observed in the research could be better labeled as problematic or maladaptive smartphone use and their consequences do not meet the severity levels of those caused by addiction."
Det beror förstås på vilken drog man jämför med – de där allra starkaste grejerna som du fått utskrivet Ben kanske är lite värre – det är jag beredd att tro dig på.
Din läsförmåga är fortfarande lika usel sen den där dubbelsidiga tårtspade-lobotomin ser jag. Men den verkar ju ha löst det tvångsmässiga serieonanerandet i alla fall, till dagisbarns och vårdpersonalens stora glädje.
Tror det är svårt att definiera "beroende" så strikt att det inte skulle kunna användas för mobiltelefon-beteende.
Delar din analys Cornu. 👍
Jag tror det blir svårt att få elbilen populär om den inte går ned i pris rejält. Bensinbilar är lika rena som en elbil om man kör den endast på syntetbensin. Syntetbensin kan nu tillverkas i fabrik med endast vatten, el och luft. Man suger CO2 ur luften och använder vatten och el, och du har helt co2 neutral bensin.
En bensinbil är rejält mycket mer komplicerad än en elbil, enormt många rörliga delar. Så den bör egentligen vara rätt dyr. Men om elbilar trots detta skulle vara dyrare en bensinbilar så kommer bensinbilen slå ut elbilen. Som det ser ut så är dessutom verkningsgraden på syntetbensin tillverkning och distribution överlägsen verkningsgraden på att ladda litiumJon batterier med el decentraliserat. Syntetbensin med centraliserad tillverkning och distribution i vätskeform ser ut att vara mycket mer effektiv än decentraliserad laddning med el. Om inget rejält skutt plötsligt tas på batteri-teknik sidan.
Elbil en är redan populär. Syntetbensin på vatten och luft, grattis du har vunnit Nobelpris!
Att verkningsgraden att via el -> syntetiskt drivmedel -> kinetisk energi skulle vara större än el är rena fantasier.
Om det skall hålla tätt tror jag att det behövs ännu högre krav på sådant som höjer ribban för konkurrenter som väljer andra nischer är lyxiga bilar, antingen för att de är bra på volymer eller helt enkelt inte kan leverera sådan funktionalitet eller typ av kvalitet.
Traditionellt brukar nya producenter böka sig in underifrån med billiga, enkla eller nuftiga bilar och det är egentligen enklare att bygga elbilar än förbränningsmotorbilar som har förfärliga material- och precisionskrav i motorerna. Det finns inget i elbilsteknologin som kräver att elbilen är en rullande dator.
Så utöver nuvarande krocksäkerhetskrav borde Tesla, Audi, osv snart lobba stenhårt för att en mängd elektroniska system skall bli krav, och det har väl redan börjat hända?
Ja krav på att nya bilar ska klara någon nivå av autonom körning kan nog komma. Och då alltså primärt som säkerhet, du får köra men med aktiva system som griper in vid behov. Det medför ju krav på rätt omfattande dator kraft och övrig teknik
Vill man ha ett billigt elbilsägande rekommenderas MG:s elbil på privaleasing för 1995kr/mån. Under 350kkr för en okej elbil ser inte jag komma de närmsta åren. Snart kommer väl nån rolig skatt på batteriet eller nåt,
MGn är en småbil för 350kkr
I tyskland kan du privatleasa MG:n för 139 €/månad eller för 99€ som företag. I Norge har de precis höjt priset till 239 000 kr.
Det vore märkligt om Sverige ska kunna hålla mycket högre priser än resten av världen i längden.
Norge kör inte med moms på elbilar. Sen har du 3 års vagnskada. Men visst priserna på Tesla 3 är attraktiva i Tyskland.
Yes har signat mig på comfort 1000 mil per år. 1995 stämmer ju heller inte riktigt då du måste räkna med vinterdäck och försäkring också. Landar på ca 2600 kr men det är en deal som du inte kan hitta för någon annan elbil så vitt jag vet. Kanske när Dacia spring kommer men det är å andra sidan en sämre bil än MGn.
Erik: Du kan ju privatleasa en Nissan Leaf för 2698kr, inkl försäkring, vinterdäck och 1500mil/år. Inte 2600kr men bra nära? 🙂
Känns som att japaner å Nissan kan elbilar lite bättre än MG som jag knappt ens hört talas om likväl Leaf:en har ju funnits ett tag så barnsjukdomar är nog borta med.
Erik, JB. Fördelen med MGn är att den har väl rätt uttag. Vill minnas Leaf har nåt som kallas Chademo. Fast det var kanske bara den äldre farmor-anka bilen som hade denna koppling.
Erik
Du vet att Comforten inte har rövvärme va?
Torsten, finns på biltema ifall 12V finns dvs
Torsten, finns på biltema ifall 12V finns dvs
Jajamen Torsten, använder jag aldrig ändå. Och jag behöver inte fler mil än 1000 per år. Så bra deal helt enkelt.
Och jb… Du pratar skit, leafen kostar 2999 kr. Och då ingår inte däck eller försäkring.
VW ID3 kostar från EUR 20 500 i Tyskland (www.ludego.com). Skulle bli ytterst förvånad om det inte går att köpa en begagnad dito för EUR 15 000 om ett par år.
Erik
Fint! Provkörde en själv häromdagen. Riktigt trevlig!
Roligt att höra Torsten! Har inte provkört 😉 Vi ska ha den som andra bil extraval är inte så viktigt.
Erik: Jag tecknade avtal på att leasa en nissan leaf för priset ovan två timmar innan jag skrev det meddelandet. Så nej, jag prata inte skit. 2698kr kostar den, eller kostade i varje fall igår. Försäkring och vinterdäck ingick med.
JB: Okej good for you then 🙂 Jag googlade lite och då fanns det bara uppgifter om Nissan kampanj på Leafen för 2999 kr. Så grymt jobbat får jag säga till den dealen! Ursäkta mitt starka språkbruk igår.
Dacia Spring?
"I den till synes permanenta lågräntemiljön är det ju idag billigare att låna till en bil för en halv miljon än det var att låna till en bil för tvåhundratusen för femton år sedan."
Det stämmer dock inte, eftersom det inte är en värdebeständig tillgång man köper som fallet är när man köper bostad. Vid ett bilköp är alltid värdeminskningen och den därtill hörande avbetalningen av skulden den största kostnaden, inte räntan – vad än säljarna ofta vill få oss att tro. En bil för 250.000 tappar utan vidare 50.000 i värde på ett år, och då spelar 2% eller 5% ränta mindre roll, då det bara handlar om 5000 eller 12500 på ett år.
Visst är det så att Kia och Hyundai som varit lågprisbilar försöker etablera en image om mer exklusiva bilar.
Samma fenomen har funnits i branschen länge. Kommer ihåg när Ford skulle jobba mot att klassas som premium för att konkurrera med Volvo, istället för att klassas som en rosthög.
Drivkraften är naturligtvis högre marginaler.
Men det finns ju alltid förlorare också. Märken som tappar glans och får sämre efterfrågan. Dessa märken brukar behöva rationalisera och tänka nytt eller kanske gå under, som i vilken bransch som helst. Det är dessa förändringar som jag tror kommer pressa priserna. Kanske Toyota, Ford, Renault eller Seat?
Vi har sett att man kan gå från fossiltillverkare till framgångsrik elbilstillverkare på ca 5 år, så loppet är definitivt inte kört för de som är sena.
Kört är det inte, men många kommer slås ut alt. Samarbeta mera. Avståndet till Tesla har krympt nu när de nu bygger elbil ifrån grunden.
Tesla är en marginalspelare med 1.5 procent av marknaden i US. Det är knivskarp konkurrens i branschen igår idag och imorgon.
megga. Ford är rejält på gång både fossilt och elektriskt.
Bronco sålde slut på nolltid i staterna.
Östergren, Munro går igenom det rätt bra på tuben. Han hade hoppats på mer av ID4:an.
Denna lilla marginal-spelare kanske inte är så liten 2030.
När Tesla väl är igång med one-piece-welding så lär de kunna pressa ned priserna på budgetbilarna rätt bra (ifall det behövs).
De billigare batterierna (LFP) ifrån CATL sitter redan i vissa varianter byggda i Giga-Shanghai. Men visst Ford verkar vara på banan. Mest intressant är dock vad som nu kommer ifrån Hyundai/Kia. Spana på deras nya Ionity-serie som rullas ut strax på bred front.
Tysk bilindustri toklobbar på EU för ständigt nya och allt knasigare krav på bilar, givetvis för att hålla priserna uppe och livslängden nere. Ingen hybridbil kommer att bli äldre än 7-8 år eftersom reparationer kommer att kosta mer än vad bilen är värd.
Det luktar ordentligt av ångestsvettningar från bilindustrin numera. De är hotade till sin existens, främst för att det inte kommer att finnas bensin och diesel nog för att tanka med, men också för att yngre människor inte ser bilen som ett statusföremål i samma utsträckning som boomers.
Samma ångestsvett droppar från läkemedelsindustrin sedan rätt många år tillbaka eftersom de inte kommer på några nya patenterade blockbusters längre och patenten på de gamla grejorna har gått ut. Det är extremt enkelt att göra prognoser på Pharma eftersom deras utvecklingspipelines är väl kommunicerade många år i förväg och deras existerande patent och marknadsandelar är ännu bättre kommunicerade. Sitter man i styrelsen för ett pharma-företag är det självklart att se vacciner som en totalt lysande räddning.
"yngre människor inte ser bilen som ett statusföremål i samma utsträckning som boomers."
Tror du sätter fingret på punkten i springan där. Men blir det alltför illa kommer/kan bilindustrin kontra genom att snacka in körkortsutbildning som ett obligatoriskt ämne på gymnasiet.
Vilket de iofs borde ha gjort redan för två generationer sedan, men som ordspråket säger så syndaren vaknar inte tidigt.
Jag tror inte att det kommer att etableras en högre prisnivå på sikt. Mobiltelefoner var dyra i början också av sin tid också.
Känns spontant som relativt olika marknader. Det finns ett brett prisspann på mobiltelefoner att köpa fjolårets modell är vanligtvis (innan covid) en rätt god affär.
Mobilmarknaden liknar mycket mer chipmarknaden än bokmarknaden.
*bilmarknaden
Kanske stämmer det bloggaren skriver för några kundsegment och elbilar men säkerligen inte alla kundsegment, marknader och alla bilar. Sedan kanske det inte spelar någon roll om det visar sig att råvarubrist gör att det inte går att tillverka tillräckligt många elbilar för att ersätta alla fossilbränslebilar (vilket verkar vara fallet). Elbilar förblir då premium med premiumpriser. Det kommer nog alltid erbjudas billigare bilar eftersom ganska stor efterfrågan för detta.
Vilken råvarubrist? Ja brist för något år eller så, men sedan finns råvaran, i bred bemärkelse, åter att tillgå. Helt nya gruvor tar längre tid, men gamla är på väg att bli effektivare. Priset går upp ett tag och en kraftig inflation är inte osannolik.
Min uppfattning är att nya fossiler blir svårt att köpa efter 2030. Fossilmackar blir snabbt glesare efter 2025 i Sverige. I Norge var andelen ”rena” fossiler som såldes i april redan under 10% och vi är inte så många år efter det ledande landet.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Om några år kommer ju Tesla 2. Ska vi intressant att se vad priset landar på för instegmodellen. Blir genast mycket billigare pris med batterier i och med övergång till LFP (LiFePO4). Slipper dyrt nickel och innehåller inget ännu dyrare kobolt. 7000st Tesla 3or med dessa batterier rullar redan inom EU.
@Nano, diverse jordartsmetaller? http://www.nhm.ac.uk/press-office/press-releases/leading-scientists-set-out-resource-challenge-of-meeting-net-zer.html De kan förstås ha fel
Är ganska kass på råvaror men priset säger sitt.
Vilken sorts mackar vi kommer ha beror väl även på hur mycket el det finns att tillgå.
Teheimar, laddning sker till största delen på natten. Räcker i regel med 230V/16A eller 3,7kW. De flesta villägare kör väl tre-fas dock (killgissning).
Jag menade inte nu utan framöver. Plus tänk dig att alla skall ladda på natten för att det är billigt, det håller kanske inte i längden.
5M bilar som laddar samtidigt känns inte så farligt. Vi får väl stänga nåt datacenter 🙂
LiFePO4 har bara drygt halva energitätheten hos NCA så dessa är inte något riktigt alternativ för batteribilar med lång räckvidd.
Edis, riktigt så illa är det inte dock. 44 mil WLTP har min. Räcker för mig då jag följde Goofys rekommendation att träffa en flickvän utan körkort. Väljer 160kg extra vs NCA
Nästa bil blir dock NCA och 600Nm på fyra. Ett skepp med 3m mellan axlarna, camping på riktigt med V2L och 230/16A
Jag tror ungefär som bloggaren. Totalkostnad för bilar inkl service och drivmedel kommer vara ungefär detsamma som för fossilbilar. Det vi får istället framöver är betydligt bättre bilar inom respektive prissegment.
Ja tills den blir 7 år gammal och man antingen köper ett nytt batteri för en kvarts miljon eller skrotar skiten. De e grejer det för miljön!
Varför skulle du köpa nytt batteri efter sju år? Lika troligt som att man behöver en ny motor i fossilbilen.
@Balkongståarn https://electrek.co/2018/07/17/tesla-model-s-holds-up-400000-miles-3-years/
Saihtam: Den artikeln är tre år gammal, och bilen i fråga tillverkades då för sex år sedan. Det har ju hänt oändligt mycket på de åren i både batteriteknik och elbilar. Batteri i en tesla model2021 kommer sannolikt hålla mycket längre. Sedan är ju 650,000km på tre år inte något man kan säga hör till vanlig körning direkt. Det är 21,666 mil per år eller sisådär tio gånger så mycket som man kör vanligtvis på ett år. Så egentligen kan man säga att batteriet höll i trettio år? Ganska så jäkla bra för teslas tidiga bilar/batterier.
Nej, det har inte hänt "oändligt mycket" i batteriteknik. Det är snarare så att moderna batterier har färre cykler än gammal teknik. Och laddteknik har hänt exakt noll med sista åren.
Tesla supercharges, v1 150kw, v3 250kw, och en på 350kw på g.
Chademo från 65kw till kommande 400kw.
Litiumbatterier som kostade $1100 per kwh 2010 nu nere på $137 per kwh och Elon hoppas nå $50 per kwh inom några år.
Samtidigt som batterierna inte längre har mindre lämpliga kemikalier som cobolt.
Men nej, "det har inte hänt nånting". Läs på till nästa gång.
Det är antagligen korrekt, med stigande inflation på gång så är nog det bästa man kan hoppas på priser som ligger srill.
Det är inte meningen att "vanligt folk" ska äga (bil) i framtiden. Priset är således irrelevant.
Behövs malusbilar för att hålla igång bonusenutbetalningar var 6:e månad för oss som konsumerar dessa. Singalong in the katching-tjing song 😉
Om den lokala taxinäringen inom kommunen blir tillräckligt billig kan jag tänka mig att leva utan egen bil – så länge det går att hyra för de 3-5 långresor inom landet jag gör varje år.
Utflykter till närliggande kommuners köptempel och/eller idrottsanläggningar är en gråzon som i nuläget landar i lägret motivering att äga egen bil, men i alla fall det förstnämnda landar ju ändå allt oftare i postorderzonen, så den tippar också åt taxisidan mer än ägandezonen.
Ska bli intressant att se när vi vrider klockan tillbaka till säg slutet på 1800-talet. Knösarna åker automobil med chaufför och vi får alla gå med trasiga skor.
Bloggpostidé: Kommunal hemtjänst vs elbilar vs prisutveckling. Vad jag förstår så håller kommunala hemtjänster runtom i landet mer och mer på att gå över till elbilsflottor. Både inköpskostnader, driftskostnader, försäkringskostnader mm borde således vara offentlig handling. Vet inte om det finns någon nationell jämförelse-databas, men bloggarens egen hemkommun kanske kan vara behjälplig med lokala siffror?
Kan vara så att kommunen vill miljöprofilera sig och köper in elbilar även om det blir lite dyrare på totalen.
Å andra sidan så slipper man ju att någon måste åka på arbetstid för att tanka då bilarna laddas på natten eller lunchrasten.
Besökte bilhandlaren idag för lite research.
Kontentan blev. Undvik privatleasing för den är inte bra för kunden.
Anledningen till att den existerar är att folk inte har råd att lägga cash och därmed väljer leasing. Typ forna tiders avbetalning.
Flaskhalsarna består och det är svårt att få in bilar i den takt som vore önskvärt.
Fortsatt het bransch med andra ord.
För att dölja prissänkningar på modeller med låg efterfrågan så använder tillverkarna sig av förmånlig privatleasing tydligen. Så man kan nog hitta bra erbjudanden i vissa fall.
Precis. Ingen regel utan undantag.
Privatleasade, när det kom billigt vi VW till Sverige.
Räknade ihop milkostnaden efter jag lämnat tillbaka bilen. Hade lite övermil samt en parkeringsskada som jag hade lagat.
Landa ganska exakt på 30kr/mil. Detta var en Golf. Bilen efter en Tiguan 220 TSI ägde jag 15 månader, landade på 28kr/mil. Dock gick jag drygt 15% rabatt på den.
Nu är livet elektriskt, klart billigare. Säljer jag Teslan för 479kkr så är kostnaden 0kr/mil (exklusive försäkring).
Jag håller dock med om man ska undvika privatleasing som oftast. Dock drabbar den inte ens kreditvärdighet.
Banken är hopplöst omodern och gillar inte större billån/konsumtionslån
Tycker privatleasing är bra, visar verkliga kostnaderna för en bil för ekonomiskt inbassilla människor(mig själv antagligen inkluderad). För det är väl ingen här som inte tänker på värdeminskning och tror att en skada på en kontant betalad bil inte kostar antingen genom värdeminskning eller självrisk.
Dom körde ju små Nissan Micra innan. Mycket enkla och välbyggda småbilar som kräver lite resurser vid tillverkningen. Nu får pensionärerna lätta på plånboken och betala mer i avgift.
Tror det är lite både och.
Först kommer det vara lite lyxigt, men allteftersom dels elteknik och drivlinor blir bättre och kan göra billigare eller andra lösningar tillkommer, samt när krav och kommunikation blir standardiserade så kommer det synas vilka marknadsnischer som finns och då blir det större prispress. Men håller med om att lågränteläget gör att det som säljer är kombinationen billiga lån plus vräka på med lyx.
Det är ju fortfarande en bil.
Tesla behöver lite verklig konkurrens. Just nu konkurrerar de med gammelföretagens nybörjarelbilar och då kan de ta nästan vilket pris de vill för de är ändå mer prisvärda.
Men i övrigt delar jag också din analys. Glad att jag köpte TSLA istället för Tesla.
Då blir bilkörning till för de som har råd igen. Så länge vi har demokrati kan förbud upphävas. De som har inte har pengar att köpa dyr elbil kommer ihåg den gyllene fossilbilsepoken och röstar bort förbudsivrarna.
Är man okunnig så är det lätt att bli pålurad en svindyr lur, men sanningen är att det är ytterst lite som skiljer toppmodellen från en mellanklassmobil. Ser man till ex batteritid så är ofta mellanklassen överlägsen. Även funktioner som dubbla simkort eller hörlursuttag (3,5mm) är mer vanligt på mellanklass än toppmodeller.
Själv håller jag mig till tumregeln att etän vettig bärbar kan fås för 5000kr och detsamma mobil. Har gått från en (Nokia) Lumia 800 till Oneplus One, sen vidare till Nokia 7+ och nu senast en Xiaomi 10T Pro. Aldrig saknat något mot toppmodeller som kostat de dubbla, snarast tvärt om…
Folket blir fattigare, det är därför.
När stater beskattar hårdare och hårdare och pengar eldas upp, klart att folket blir fattigt
Äckligt är det. Vi blir bara fattigare men många verkar inte fatta den ekvationen.
Äckligt är det. Vi blir bara fattigare men många verkar inte fatta den ekvationen.
Äpplen kostar snart lika mycket som kött. Frågan är då, är det kött som blir billigt eller äpplen som blivit dyrt
Bodde tidigare i ett sånt där happy-meal-hus, då ingick ett Aroma äppelträd på tomten. Nu går motsvarande happy meal hus för 6,5M. Sick!
Det är nog inte en generell högre prisacceptans som etablerats utan en prisnivå som visar vilka som är kreditvärdiga resp vanligt folk.
När räntan är noll och lånen amorteringsfria är det endast din kreditvärdighet som bestämmer vilken prisnivå du kan kosta på dig att visa grannen du har.
Vi är den sista slit och släng-generationen, låt oss konsumera oss lyckliga de dagar vi har kvar.
Elbilar är bara en hype. Det kommer snart återvända till det normala, bensin och diesel. Inte en chans att världen kommer bestå av enbart elbilar inom några år. Man måste nog ha lättat rätt mycket från marken om man tror det. Och elflyg sen? Man blir full i skratt.
Törs du läsa din egen kommentar om 8 år?
I Västeuropa kommer elbilen helt dominera nybilsförsäljningen före 2030.
Jag tror du har helt fel även om vi nog får vänta (minst) 15-20 år på kommersiellt elflyg av någon större volym.
Ja absolut om 8 år om inte priset går ner. Om elbilsförsäljning ska dominera behöver den subventioneras. Men de flesta längtar tillbaka till en mullrande fossil V8 ändå.
Eh, projicering much. När man med en tyst elbil kör cirklar runt den där V8:an längtar man knappast tillbaka.
Elflyg blir propellerflyg. Långsamt.
Att det drivs av propeller är inte problemet, men jo, det kommer nog krävas någon hybridlösning om vi ska kunna flyga fort med el-flyg.
Det finns många projekt på gång. Men helt på el kommer vi nog bara se små privatflyg under många år framöver.
Jag tror verkligen att elbilar är en återvändsgränd. Särskilt om priset inte blir överkomligt. Laddplatser och hastighet? En fossilbil laddas på tre minuter. Väntetider lika långa. Så länge inte alla har elbilar fungerar det idag. Men läste i motortidning att det tog tre timmar längre med laddning under högtrafik från Göteborg till Stockholm.
Elflyg kommer aldrig över 300 km i timmen. Under WW2 kom de upp i 650 men då var det ingen som brydde sig om förbrukning.
Cirkla runt runt i elbil är tråkigt. Det är fantastiskt att ha el i cykel dock. Det är här för att stanna.
Betänk en cruising med elbilar!
Cruising med elbil, perfekt, man hör musiken, alternativt livet runt omkring och luften är frisk!
Hyrde en liten elbil för ett tag sedan. Hygglig acc trots att det var långt ifrån premium. Minns inte vilket märke men en liten fjuttig småbil som fanns i bilpoolen.
Elbilar borde ju ändå kunna slå även i glesbygden. Man behöver inte åka iväg flera mil och tanka. Bilen kan laddas vid behov när den står hemma eller på jobbet.
Bloggaren här har ju ofta raljerat om räckviddsångest och jag är nog böjd att hålla med. Rimligen funkar även dagens elbilar bra även i gles glesbygd. I synnerhet om man laddar även på jobbet.
Tycker det är trist att höja bara för att toleransnivån är högre. Det är ju oligopol!
Men men. Spännande framtid med elbilar och självkörande bilar. Jag ser fram emot Volvos självkörande bilar i samarbete med Nvidia.
Cornu, du gör en fel jämförelse. Mobiltelefon för 15-20 år sedan hade endast en max två funktioner. Att ringa och eventuellt skicka sms.
Dagens mobiltelefoner tillgodogör många fler funktioner och fler värden för användaren än bara ringa/sms. Det genererar ett högre värde och ett pris som fler är villiga att betala.
Jämförelse med elbilen så torde analysen vara att: priset ska ner givet att funktion och värde inte ökar på sikt. På sikt kan ett värde vara att du slipper köra bilen själv – vilket kan generera ett högre värde och ett högre pris. Men då detta inte finnas idag så borde priserna fortsätta ner.
Du har delvis rätt. Men även elbilen kan sägas tillföra fler funktioner eller nyttor än att kanske bli autonom.
Det går att diskutera om kostnader för t.ex. utsläpp, olyckor, trängsel m.m. ska internaliseras eller externaliseras. Dvs ska bilkunden betala direkt eller via skatter eller bli subventionerad?
Trängsel är ju något som går att minska med hjälp av smarta fordon och smarta transportnät och viss ökad flexibilitet hos den som transporteras.