I helgen blev det en begagnad ersättare till Honda-rishögen, som uppfyllde speckraven om låg skatt och fyrhjulsdrift.
Volkswagen alltså |
Rishögen ersätts nu alltså efter sexton års lång och trogen, men med allt mer servicebehov och förmodat fallerad besiktning framåt slutet av hösten. Efter sexton år och 35 000 mil går det helt enkelt inte längre med en bil där reparationerna skulle gå på 40 000 – 50 000 kronor och bilen högst kan säljas för 15 000 – 20 000, varav större delen av värdet är däcken, vinterdäcken och AirPlay-bilstereon från 2016. Paj fjädring, läckande kylarvätska, paj a/c med mera.
När jag flyttade in på gården 2006 var bilen från 2005 nästan helt ny och av senaste modell. Inte riktigt samma sak idag om man säger så.
Det blir intressant att räkna ut totalkostnaden över livscykeln när den väl går till skroten. Under 8:- SEK per mil i värdeminskning på inköpspris om 272 000:-, över 100 000:- SEK i fordonsskatt, över 300 000:- SEK i bränsle, 80 000:- i försäkring och så vidare. Underhållskostnader för däck, service, slitagedelar, reparationer. Släng på kapitalkostnad (utebliven riskfri ränta på kapital och kostnader). Handlar över 16 år om priset på en Tesla, som förvisso inte har helt gratis bränsle, försäkring eller service heller.
Men det lyfter vi till ett separat blogginlägg, då jag tror mig ha väldigt mycket av sifferunderlagen nedskrivna. Alternativt får man köra ett estimat.
Aldrig förr kört en bil från nytillverkad till skroten, så det är en ny erfarenhet.
Så vad blev det för en bil?
Det blev en fyrhjulsdriven bensinare med hög markfrigång från hösten 2018, dvs med lite Malus-skatt kvar som sänkte priset, men därefter låg skatt jämfört med Honda-rishögens 7 500:- SEK om året. Bilen är rent av nyare än Teslan om man vill se det så. Gubbautomat är ju passande, men även med lågväxelläge. Bonusfunktioner som Android Auto och Apple Carplay, adaptiv fartkontroll, nödbroms och filhållningsassistans via tre kameror och andra nymodigheter. Inte Teslanivå, men det gick utmärkt att sitta i timslång bilkö utan att röra vare sig broms eller gaspedal, även om man behövde bekräfta starter med ena fingret.
Och förstås en del begagnadegenskaper även om jag inte behövt ringa DWB och utnyttja deras beryktade garanti, efter hemresan tvärs över landet, då allt var identifierat innan.
Bilen |
Riktig fyrhjulsdrift 60/40 hela tiden istället för den gamla rishögens trehjulsdrift (dvs fyrhjulsdriften går bara på när ett framdäck släpper, vilket är det vanliga för så kallad fyrhjulsdrift på fossila personbilar). Svagaste motorn för modellen också, men tillräckligt för att använda som dragbil lokalt. Kör vi långt är det Teslan som gäller.
Rails som bonus för takräcke, vilket kanske kommer monteras permanent när rishögen väl slutligen skrotas framåt hösten. Körs ju en del brädor och liknande. Håller även denna japanare till 35 000 mil har den nästan 32 års tjänstgöring framför sig, då den som andrabil främst för lokalt bruk kommer köras under 1 000 mil om året, men vid det laget är väl fossilare förbjudna om det ens går att få tag på bränsle och författaren kanske redan är död och begraven. Sedan kommer det förstås komma en elbil med motsvarande specar och kvalitet tids nog, även om det prismässigt inte går att matcha.
Men vi lär fortsätta komma upp för backarna hit upp till toppen på berget. Även vintertid och även då med släp. Och Lena kommer kunna komma till brandstationen vid larm även när det inte är skottat på vintern.
24 kommentarer
Grattis!
Någon större risk för förbud att köra fossilt annat än i stora delar av städer kommer nog däremot inte bli. Garanterat allt svårare att köpa bensin från det att majoriteten nyförsäljningar är icke fossilt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Bensin och diesel blir nog svårt att hitta men HVO och syntetisk bensin på bioråvara däremot kommer finnas länge för de fordon där batteridrift inte räcker till.
Stor VAG logo men toyota/subaru bil 🙂
Ja, varför?
Vi artbestämmer den till Toyota RAV4
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Subaru XV, trevlig bruksbil!
Jo.
Jag är inte super expert. Men enligt mina beräkningar och googlingar så kommer syntetisk bensin alltid vara mer energieffektivt än el-bilar. Både batteri-drift och syntet-bensin-drift nyttjar bara el. Men syntet-bensin-drift mindre el per mil, färre förluster i distribution framför allt.
Syntet bensin kan man göra av bara luft, vatten och el. Alltså helt CO2 fritt. Jag kan inte se hur batteri-bilar kan konkurera med syntetbensin miljömässigt om inget överaskande händer inom batteri-teknologin. Så miljömässigt borde bensin-bilar som körs på syntet-bensin vara det bästa. Därför tror jag inte att bensin bilen är på väg bort.
60-70% av bensinens energi blir spillvärme, så nä, el är effektivare.
Plastpåseskatt. Vill man straffbeskatta fossilbränsle så kommer det även att omfatta fossilfria substitut. Logik göre sig icke besvär när symboliken ska stå i centrum.
Energidensiteten i ett batteri är väl helt sanslöst dålig?
Verkningsgraden är mycket högre i elbilen än i ICE bilen. Så i längden kommer alltid elbilen att vinna. Du behöver stoppa in mycket mindre energi i bilen för samma sträcka.
Sen släpper syntetisk bensin också ut koldioxid, buller och sot. Oundvikligt.
Fördelen med flytande bränsle är att det går att lagra och distribuera energi lätt, så det kommer väl alltid att finnas ett kompletterande behov jämte elen och då är ju syntetisk bättre än fossil.
Redan idag har ju Sverige energiöverskott vissa dagar. Lagra i syntetisk bensin då?
Vet att jag fick mothugg i kommentarerna när jag sade att fossilare mycket väl kan vara ekonomiskt mer fördelaktiga än elbilar.
Nu har vi en till kalkyl som visar så.
Min kalkyl var på ny bensinare 2020 som drar ungefär 0.5 på landsväg (mina flesta minuter och mil är över 80 km/h) och inköpspris 250kkr. Kör ungefär 1500 mil per år.
(då har vi inte än gått in på hur man ska få plats med barnvagn och massa annat skit i en elbil som ens är i närheten av samma inköpspris).
Var inte super entusiastisk över min Tesla S jag nyss bytte bort på grund av räckvidd ångesten. Jag är ju en sådan där dåre som kör 120mil enkel resa och vill
Gärna inte stanna mitt i natten för att ladda. Dock får jag väl försvara elbilen med att åtminstonde i min fd Tesla så rymdes barnvagn plus övrig semester packning för 5 personer gott och väl. Även min kollegas nya Skoda (osäker på modell/el suv) rymmer detsamma så just packning är sällan ett problem i elbilar. Dock att dra tunga släpp kan vara något som jag önskar att framtiden löser. Alternativt får jag byta till en mindre husvagn vilket iförsig snart inte är ett bekymmer då avkommorna snart ska stå på egna ben.
PHEV finns ju flertalet med utrymme men vill inte ha två olika dyra system som kan gå sönder. Köper för att äga.
Hur
Hur tar man bort ett inlägg?
Klickar på "Radera" under kommentaren.
Kör Outback själv och använder den adaptiva farthållaren hela tiden.. den och autobromsen har aldrig gjort fel. Inte en enda felaktig inbromsning under snart fem år. Vilket låter bättre än dina berättelser om Teslas autopilot. (Enda gången jag märker att den faktiskt fungerar är när jag börjar köra in i garaget innan garageporten är helt uppe)
Kul. Nä, just nu har Teslans slutat spökbromsa med senaste mjukvaran. Fortfarande skillnad i bilköer, Teslan har jag köat från Södertälje till Gullmarsplan utan annat än att hålla i ratten. Den svänger ju också, samt startar från stillastående i kö. Men det var helt okej att styra och pilla med fingret varje gång kön rörde sig, klart mycket bättre än att köra helt manuellt inklusive lådan på rishögen.
Men välkommen till team Subaru då. En perfekt bruks/skogsbil, kör ju själv "storebror" Outback och är väldigt nöjd.
Sveriges nöjdaste bilägare tydligen. Jag behövde förstås inte storebror som andrabil – ska vi åka långt och packa mycket vanlig packning är det Teslan som gäller, förstås.
Så är det men XV är en perfekt bil, tror jag, för den kravspecen du listat. Jag en del elände med mig i "vardagen" (när man inte sliter på kontoret) så outbackens packutrymme passar mig bra. Inte minst två hundar, modell större, som ska få plats 🙂