Den amerikanska delstaten röstade nyligen ner ett förslag om att lägga 200 USD i skatt på varje elbil på grund av uteblivna skatteintäkter. Istället gäller nu ett hårdare förslag om 240 USD om året, plus en kilmometerskatt.
Skattepotential uppradade utanför byns ena gym |
Degen måste som bekant in, och även i USA har man skatt på fossila bränslen, om än inte lika hög skatt som i Sverige. Således vill oljestaten Texas nu införa straffskatter på elbilar. Förslaget om 200 USD per år och bil röstades ner.
Det nya aktuella förslaget är på 240 USD per år eller 190 USD om bilen väger under 2 700 kg, dvs inte en Tesla Model X. Till detta ska en kilometerksatt läggas från 30 USD för 480 mil om året till maximalt 240 USD om man kör mer än 1 900 mil. I fallet 1 900 mil per år blir alltså skatten per mil 8.32*(240+240)/1900=2.1 SEK per mil vid dagens växelkurs 8:32 USDSEK.
Man får väl se det som framsynt av Texas.
Till saken hör att Tesla just nu bygger en fabrik i Austin i delstaten, Giga Texas, med förväntade 10 000 direkt anställda, och som ska bygga Cybertruck, Model 3, Model Y och den kommande lastbilen Semi. Även den twittrande VD:n och storägaren i bolaget, Elon Musk har uppgett att han kommer flytta från f-ing California till Texas. Vilket dock inte verkar hindra lagstiftarna i delstaten från att straffbeskatta elbilar.
I Sverige har Energimyndigheten gett IVL och Chalmers uppdraget att utreda en kilometerskatt, för att täcka upp framtida förlorade skatteintäkter om cirka 50 miljarder kronor om året från de fossila drivmedlen. Det svenska förslaget är en GPS-baserad kilometerskatt om upp till 6:- SEK per mil, men det har ännu inte lagts fram som lagförslag i riksdagen. För elbilar ska skatte bli upp till 5:- SEK per mil i storstäderna, men 0:- SEK på landsbygden. Exakt hur detta ska genomföras rent praktiskt är dock höljt i dunkel och enligt utredningen ska det tidigast införas 2025. Alla bilar skulle behöva utrustas med någon form av GPS, som med hög precision rapporterar in allt kördata till myndigheterna för korrekt beskattning storstad-småstad-motorvägar-landsbygd. Man kan ju gissa att ett sådant system också kan drabbas av viss ändamålsglidning.
Återstår nu att se när straffskatt på miljöfordon införs även i Sverige. Degen måste in i ugnen, om man ska kunna baka den offentligförsörjda kakan.
38 kommentarer
Skamligt att inte sverige hann först med kilometerskatt på elbilar. Den såg jag inte komma.
Ja trist, nu blir det fler år till med billigt miljövänligare bilkörande. Skulle det inte vara dyrt att leva mer miljövänligt? Var är mp? Frågorna är många
Jag kan se värdet av en kilometerskatt då de som brukar vägar etc. bör stå för en del av kostnaden att upprätthålla vägnätet.
Lösningsförslaget med GPS verkar dock fullständig overkill om man ens kan få det att fungera. Misstänker att det är ganska god överlappning mellan de som betalar mer i skatt och de som kör elbil, så nyttan av att införa en krånglig kilometerskatt känns begränsad mot att öka statlig inkomstskatt en aning.
Kan dom som betalar elskatt slippa den isf? Iom att man betalar km skatt…
Årlig fordonsskatt har i Sverige tagits ut sedan 1922. Syfte är att bilisterna ska betala för vägunderhåll och den vägförslitning som orsakades av motorfordonen.
Alltså kilometerskatten ska alltså täcka in bortfallet från koldioxidskatt, energiskatt och moms från bensin/diesel. fram till 1981 var bensinskatten öronmärkt för olika ändamål inom trafikområdet, såsom byggnation och underhåll av vägar. Idag finns ingen sådan koppling utan de intäkter som bensinskatten genererar går direkt till den gemensamma statskassan.
D.v.s. för att Ygeman ska kunna fortsätta mygla bort miljarder av skattepengar till privata elbolag så måste kilometerskatten införas. Alternativt så sanerar man statsbudgeten på kostnader och staten på ohederliga politiker.
Blir smidigt att lägga till GPS-baserad hastighetsövervakning i ett sådant system där en bot utfärdas per automatik vid hastighetsöverträdelse.
Kan man inte bara vara mer strikt med det här med mätarställningar? Visst det går ju att kringgå för de som vill men om det finns legitimitet för skatten (dvs att den är rättvis, ungefär lika för el- och fossilbilar och lagom låg/hög) så tror jag att den kommer att följas av den stora skaran.
Jag tror inte att Britt-Marie, 45 orkar skruva loss instrumentbrädan för att köra uret baklänges med skruvdragaren varje gång hon ska besiktiga sin 745:a eller ta sin gubbes nyare Honda till en skum verkstad i utkanten av förorten för att skriva över mjukvaran (alla laglydiga verkstäder skulle naturligtvis ha ett strikt rapporteringsansvar för sådana förfrågningar). Minst sannolikt är väl nästan att hon skulle beställa utrustningen online och lära sig hur man själv programmerar om Hondan.
Det borde inte vara omöjligt att kringgå vattenmätaren i villor osv men det tror jag inte folk gör i nån omfattning.
Man kanske kan införa halvårsbesiktningar där man bara kollar mätarställningar och bromsar?
Ja, den som inte såg detta komma måste ju vara osedvanligt naiv. Som bloggaren redan sagt, degen ska in!!
Finns det någon hänsyn i det svenska förslaget till vikt på fordonet, bland personbilar?
Skatt på batteri, 250-1000kr per kg batteri?
Lätt att motivera pga miljöskäl och ev återvinnings kostnader. Inte för skattepengarna nödvändigtvis skulle gå till miljöinsatser kopplade till batteritillverkningen…
Återvinningen får vi hoppas får lösas på marknadsmässiga villkor och utan för mycket politisk inblandning. Varje gång politikerna på nationell och EU-nivå lägger sig i blir resultatet mer utsläpp och sämre hantering. Det behövs i vart fall ingen skatt.
Om staten ska sätta en GPS i min bil så köper jag en utlandsregistrerad bil.
Staten dvs Bilderberg/NWO/Illuminati/Qanon/Greenpeace kommer ju såklart att sätta GPS i alla bilar!
Nej,inte köpa,hyra i stället.
Helt lagligt inom EU,max 1 år, (i taget).
Vi åker alla runt med en spårbar sändare som redan nu kan avlyssnas. Kallas mobiltelefon och sänder ständigt signaler om var du är osv.
@MattiasJ: Varför ska de sätta gps i bilen när vi redan fått en nano-gps i blodet med vaccinet?
Texas har ju ingen skatt på inkomst, så degen måste som sagt in.
Det är sales tax på bensin, el och det mesta annat.
Men, många bygger privat solel och då blir det ju inte mycket skatt.
MAGDALENA VILL HA SINA PENGAR…. SÅ DET ÄR BARA ATT BETALA….. Nu har regeringen lyckats sälja in tillräckligt många på
el istället för olja, så nu slår snart skatten på el-drift till….
Eldrift har väl alltid varit nästa logiska steg vill jag påstå. Det tog bara lite tid för utvecklingen att komma ikapp efter förlusten mot petroleum-motorn i början på förra seklet.
Att elbilar är med och betalar för slitage på vägar ser jag inte som något kontroversiellt.
Sen kan man ifrågasätta varför lastbilar generellt har en relativt lägre beskattning i förhållande till slitagenivå men det är en annan fråga.
Energiskatterna är rena konsumtionsskatter, de är endast till för att fylla statens fickor däremot. Gäller både drivmedel och el.
Jag har inga problem att betala fordonsskatt på bilen jag kör. Kilometerskatt ser jag som något som blir så knepigt att införa att det är nog bara att glömma. Jag antar att politikerna drabbas av selektiv minnesförlust och glömmer alla miljarder som sparas i vårdkostnader om merparten av bilismen är elburen? En totalkostnad för mig som bilist på ca 50% av vad det kostar att köra runt med en fossilbil med dagens skatter tycker jag är rimligt. Öka istället beskattningen på den tunga trafiken, om nu "degen ska in". Sen är det alltid knepigt med punktskatter. Föräldrar betalar t.ex ingen extra skatt för att deras barn sliter på skolor och daghem. Det får alla vara med och betala oavsett om du har barn eller inte. SVT får du sponsra oavsett om du tittar eller inte. Listan kan göras lång.
problemet är väl sen också att det inte finns någon garanti att just vägskatt får till vägar, utan till rosa enhörningar i Malmö som betalas via det kommunala utjämningsbidraget.
+1
Tunga lastbilar sliter så där 10.000 ggr mer per km än en personbil. Betyder att tung trafik är kraftigt subventionerad. Sedan ger diesel en del skador på levande varelser samt en del CO2.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Är denna elbilsskatt en följd av "Texas Blackout" i vintras?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2021_Texas_power_crisis
Jag trodde inte att Texas ville beskatta elbilarna så tidigt även om jag nog tror att alla stater och länder och kommer beskatta dessa så småningom. Hoppas bara man gör det i Sverige på ett sätt att det fortfarande blir ekonomiskt värt att både köpa och köra fossilfritt.
Frågan är väl var degen ska bakas när Sverige drabbas av effektbrist och södra Sverige av elbrist. H2 Steel ska äta upp hela Luleälvens generering så de kommer inte att skicka något sydvart längre. Noterade att S-riksdagsmannen Hans Hoff gått ut och krävt ny kärnkraftssatsning baserat på den gamla sanningen att god tillgång till billig energi är vad som byggt industrin stark. Men att ta den frågan genom en regering som inte ens kan förmå sig att ta beslut om hantering av befintligt utbränt kärnbränsle är nog ett äventyr.
Krav om att gps tracka alla nya bilar ska i princip vara krav från juni nästa år iom att bilen ska reglera hastigheten efter rådande regler. https://www.bytbil.com/nyheter/okanda-eu-regeln-fartsparr-kommer-i-alla-nya-bilar-27489
Inför högre avgifter för utlandsreggade lastbilar och släp på våra vägar.
Inför vägtullar för tung trafik!
Vi borde ta minst 200 kr för en lastbil med släp som kör Göteborg-Norska gränsen. Dvs lite mer än 1 kr/km för all tung trafik och särskilt utlandsregistrerade!
Utlandsregistrerade tunga lastfordon borde ha ytterligare pålägg eftersom de alltid smiter från dieselskatt och fordonsskatt. (500 kr för in passage över gränsen, plus 500 kr om dagen inklusive första dagen.)
Förövrigt så borde man ju tokspara på alla försörjningsstöd.
Särskilt till icke-medborgare efter första året. Helt enkelt svälta dem till att antingen bli skattebetalande jobbare, eller att flytta iväg och få bidrag från något annat land.
Där finns ungefär 100 miljarder att tjäna, varje år eftersom vi knappast går miste om några läkare och raketforskare.
Tja, antingen får man göra så här eller höja några andra skatter men det mest rimliga är väl att man betalar vägarna i relation till hur mycket man använder dom? Tycker det mer låter som en vanlig skatt än en straffskatt.
Eller hade herr bloggare bara tänkt skjutsa över sin del av kakan på nån annan?
Har jag skrivit vad jag tycker?
Ja, med ditt val av ordet straffskatt så tar du tydligt ställningstagande tycker jag.
Vad du tycker är dina känslor.
Ok, nu är min känsla att nån vaknat på fel sida i morse. Oklart om det stämmer men hoppas du får en fin dag.
GPS-tracking av alla bilar skulle vara mycket användbart för att optimera trafiken och lösa fler brott. Givet förstås att det går att lösa rent tekniskt och lagmässigt utan att folk börjar böla för mycket om nån påhittat integritet för att slippa undan. Måste man tvunget begå brott kan man ju alltid cykla.
Bilar är bra, jag har en också, men man ska komma ihåg att dom också avrättar över 200 personer per år varav 9 barn och lemlästar runt 2000. Vi lägger mycket kraft på att hålla nere de siffrorna och varje verktyg som kan hjälpa till är bra.
Fordonkatten borde baseras på axeltryck, samt så borde det bli enklare att ställa av och på fordon.
Det borde vara körandet, inte ägandet som beskattas och då i en stigande skala.
På samma sätt att fordonskatten borde kunna väljas som månadsbetalning.