Regeringen presenterade på en presskonferens att det ska bli förbjudet för långfärdsbolag att boka mer än hälften av platserna ombord på tåg eller bussar. Förslaget ska med stöd av den nya pandemilagen börja gälla på söndag och syftet är att sätta stopp för det så kallade sportlovet.
Kollektiva resor hit ska stoppas |
Redan bokade biljetter ska inte omfattas, men från söndag ska om detta beslutas endast hälften av platserna på bussar och tåg för resor över 15 mil få bokas.
Avsikten är att hindra sportlovet och framöver påsklovet för personer som inte har egen bil. På detta vis behöver man inte gå ut och förbjuda hotell, stuguthyrning eller skidåkning, utan istället slår man mot sätten att ta sig dit för de som inte har egen bil.
Samtidigt påtalar Hallengren att själva skidsemestern inte nödvändigtvis är ett problem, om man bor och reser med de man brukar umgås med. Problemet är de som åker kollektivt till resmålet, t ex unga och personer med sämre socioekonomi eller andra levnadsomständigheter som gör att de inte har egen bil.
Bokningar som sker innan den 14:e februari omfattas alltså inte.
En relaterad fråga är huruvida reseoperatöterna kommer hinna implementera det hela på två dagar från beslut den 12:e februari till den 14:e februari.
Genom att stoppa kollektivtrafik till semesterorterna kan förstås inte skidanläggningar och hotell kräva pengar av staten som kompensation, utan bara fjärresebolagen. Regeringen har trots allt inte förbjudit skidåkning, bara halverat kapaciteten att ta sig till skidorterna utan bil. Annars kunde man tvärt stoppat all fjärrtrafik till skidorterna genom ett enkelt förbud mot skidåkning, men då hade krav på ekonomisk ersättning höjts från bolagen och besöksnäringarna.
39 kommentarer
Så då kan vi förvänta oss en massiv rusning på bokningar av resor till fjällen med kollektivtrafik kommande dagar! Eller så får vi en ny marknad för "resekonsulter" som hjälper dig att pyssla ihop resan 145 km i taget?
Jag kanske inte förstår men hade man verkligen velat stoppa detta hade det inte varit bättre att gå ut med informationen att "från och med nu är det stopp för…"?
Tegnell tycker det är bättre att Stockholmarna sprider ut sig i friska luften istället för att trängas i Mall of Scandinavia, han kanske har rätt.
https://www.svd.se/svd-granskar-sveriges-vaccinering-mot-svininfluensan
@Sjunkbomben, jag vänder mig inte emot Tegnells strategi om den är att sprida ut alla i friska luften. För bövelen, jag är ingen epidemiolog så jag kan inte ifrågasätta honom men vad jag vänder mig emot är vad jag uppfattar som en meningslös åtgärd enkom designad för att signalera att man gör något (återigen jag kan ha fel).
Att förvarna om ett stopp om 5 dagar (om jag förstått rätt) gör ju att det faller ihop rätt så mycket givet att de som då är lite om sig och kring sig lär boka resan innan den 14:e februari och således inte påverkas.
Ungefär som att alla inresande skulle testas men det visade sig att 90 % undantas.
Att 90% undantas beror ju på att det i princip bara är yrkestrafik och arbetspendlare som korsar gränsen just nu bla pga karantänsreglern
Varför ska dessa undantas? Är de immuna och kan inte sprida smittan? Hinken är inte hel förrän alla hål är tilltäppta.
Det är väl inte smittsamma, precis som restauranggäster inte heller är innan kl 20.
Kan tänka mig att trängseln i skiduthyrningen blev besvärande för vissa medlemmar i regeringen senast. Bäst att se till att folket hålls borta så gott det går.
ja politikerna vill inte trängas när dom går på välförtjänt sportlov och påsklov 🙂
Bästa sättet är om alla beter sig som barn då barn inte smittar. Tex anordna skolbussar till fjällen istället för vanliga fjärrbussar. Visa Kalle anka i fjällen på bussarna och servera happy meal till alla.
Ett Tyskland för barn menar du 😉
Ett slag i luften. Det bästa vore ifall de stängde all riskfylld fritidsaktivitet såsom utförsåkning. Istället chansar man likt förra året, nu är dock den brittiska varianten etablerat och en ytterligare riskfaktor för ökad spridning. YOLO-Danne-cirkusen fortsätter alltså.
Antagligen för att se till att sjuka personer "enkelt" kan ta sig hem utan att sprida smitta i kollektivtrafiken och således för att belasta lokal sjukvård mindre.
Konstigt ändå att fortsätta reglera den låga smitta som är nu. Kanske blir influensaregler nästa år i fjällen då. Borde ju finnas fog för en rejäl influensavåg i höst eller varför inte lite vinterkräksjuka nu när immuniteten dalar i europas nedlåsta samhällen.
Coronasjuka personer ska väl isoleras och inte åka kollektivtrafik.
2020 var det 7e dödligaste året på 20 år.
Ja, och givet det och de alltmer underliga insatserna man sätter i rörelse så undrar man ju om det är något som helst utöver ren och tom signalpolitik man håller på med?
Risken är att vi kommer att ta rygg på Portugal som nu fått sin omgång av den brittiska varianten. Hoppas inte dock men detta känns riskfyllt.
Preliminärt avled 98.124 personer i Sverige 2020.
Medelvärde för perioden 2015-2019 har varit 90.962 avlidna.
Som ni kan se har trenden varit svagt ned sedan 2002 då 95.009 avled.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Ointressanta siffror i nominella antal. Måste vara per capita för att vara relevant. Annars är ju Sverige ett av länderna i världen med lägst antal döda 2020.
Du har svart på vitt att överdödligheten existerade 2020 kontra 2015-2019.
Den medicinska vården går framåt och det är den mest relevanta perioden att mäta mot.
Meningslösa siffror utan per capita. I USA dog det väl gissningsvis 3-4 miljoner personer 2020 och i Kina säkert 20 miljoner.
US death rates är preliminärt 8.977 år 2021.
Sverige death rates är preliminärt 9.126 år 2021.
https://www.macrotrends.net/countries/USA/united-states/death-rate
Tack, där har du relevanta siffror.
Tänkte blogga om det när SCB:s officiella fastställda siffror kommer. Gissar att 2020 blir det dödligaste året sedan det tragiska året 2013.
Tittar man på absoluta tal så måste man också ta hänsyn till årskullarnas storlekar och säkert många andra parametrar. T.ex. 1945 föddes 145000 men 1936 föddes 85000 personer.
Barnadödligheten har varit tämligen konstant i Sverige de senaste 10 åren.
Den medicinska vården har som redan konstaterats förbättrats vilket lett till sjunkande antal döda trots en ökande befolkningsmängd.
Enligt Globalis var barnadödligheten 3 på 1000 levande födda år 2019 i Sverige.
https://www.globalis.se/Statistik/barnadoedlighet
Stockholms län hade högst överdödlighet halvårsskiftet 2020.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/statistiknyhet/befolkningsstatistik-forsta-halvaret-2020/
Statistik per capita blir också svårtolkad i länder med stor befolkningsökning. Man kan nog bevisa lite vad som helst
Gissar att det ställer till det på de linjer som släpper av och samlar upp en massa folk på vägen. Linjer mellan storstäderna tex, som stannar i alla de mellanstora städerna på vägen.
Vad jag förstår så får filminspelningar fortgå som vanligt. Vad bussbolagen kan göra är alltså att smälla upp en kamera längst fram, rikta den bakåt, skriva statistavtal med resenärerna, fylla bussen som vanligt och spela in en indiependentfilm under resan.
Finns ju inget krav på att en svensk film skall vara bra eller ha något slags meningsfull handling eller att en buss som använts under filminspelning måste stanna och släppa av skådespelarna på samma ställe som den startade. Kopia på den oklippta råfilmen säljes sedan direkt vid avstigning för även det en symbolisk summa.
Hörde om någon restaurang i USA som slingrat sig förbi politikernas försök att dräpa deras näring genom att erbjuda filminspelning. Även någon frisör därborta har gjort liknande.
Vad skulle vi göra utan juridiken?
Skulle dock inte gå i Sverige. Det här är inte USA.
Det är ju allmänt sett mycket lättare att bryta mot reglerna i Sverige än i USA.
Hur kan det vara olika svårt att bryta mot en likartad regel i olika länder? Krävs väl samma handling, eller är jag trög som vanligt?
Mina barn lånar nu för tiden min bil när de skall åka på semester. Men det är ok då jag jobbar hemifrån och knappt använder den.
Annars är det väl rimligt att rikta in sig på att minska det som man tror är smittsamt, som att sitta och trängas i bussar.
Beroende på hur stor nedgången är så kommer de visst kunna begära pengar från staten via omställningsstödet vilket kommer att förlängas in i 2021.
Vore det inte bättre att lägga åtgärderna på alla de som strömmar in i Sverige. Alla som är undantagna från kravet på en negativ test kommer förmodligen att införa mer ny smitta och kanske nya varianter än vad kollektivresor kan göra.