Kompetente och erfarne elbilstillverkaren Hyundai presenterade idag sin kompakt-SUV Ioniq 5, den första bilen i nya elbilsserien Ioniq, med samma namn som deras tidigare Ioniq-elbil med den allra lägsta förbrukningen per mil. Med Hyundais kvalitetskrav och med faktiskt vettiga funktioner så är bilen en mycket stark konkurrent till Kina-Volvos Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge, men med modernt tänk och unika funktioner.
Hyundai Ioniq 5. bilen är större än vad den ser ut – avståndet mellan hjulen är 3000 mm, mer än Tesla Model S med 2960 mm, vilket säger något om storleken på kupén. Foto: Hyundai |
Ioniq 5 är en kompakt-SUV i samma storleksklass som Kia Niro, Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge, men likt dessa således mindre än Tesla Model Y. Men den bjuder på en hel del nytt tänk till skillnad mot Volvos konservativa utformning.
Släpvagnsvikten – vilket ju är det första svenska fossilbilister närmast syndrommässigt frågar om – ska vara hela 1 600 kg. Bagageutrymmet är på 531 liter och 1 591 liter med fällda baksäten.
Förarmiljön. Foto: Hyundai |
Räcvkidden är enligt WLTP 470 – 480 km med det större 72.6 kWh-batteriet och tvåhjulsdrift. Fyrhjulsdriftversionen ska klara 0-100 km/h på 5.2 sekunder. Förbrukningen landar alltså runt 1.5 kWh per mil, inte lika lågt som föregångaren Ioniq nere på runt 1.1 – 1.2 kWh, utan mer i linje med Tesla Model 3. Oavsett når man med råge över de enligt min empiriska elbilserfarenhet nödvändiga 35 milen vid långfärd.
På tal om långfärd så stöder bilen 350 kW 800 V laddning vilket gör att man kan ladda 100 km på fem minuter eller från 10% till 80% på 18 minuter om man hittar en laddare som stöder 350 kW. Det är väldigt bra för er som inte har ägt en elbil. Du behöver redan på 480 km i teorin inte ladda Stockholm – Göteborg, men i praktiken vill man ha marginal och den kan du med råge få med bara 1-2 minuters laddning, eller ett förarbyte om man så vill. Elbilar är inte heller något nytt för Hyundai, som har erfarenhet sedan många år av Hyundai Ioniq, Hyundai Kona Electric , Kia Niro Electric och Kia Soul, och bekräftar att de ledande elbilstillverkarna hittas i Sydkorea och USA.
Extra intressant för bloggens preppande läsare är att bilen har inbyggd V2L – vehicle to load. Det finns ett 3.6 kW 230-volts växelströmsuttag i baksätet, och det går även att plocka ut växelström ur ladduttaget utvändigt. Vid fulladdat batteri kan man driva externa förbrukare om 3.6 kW i 20 timmar. I praktiken med normal förbrukning på runt 20 kWh om dagen med t ex kaminvärme så kan man driva en villa 3-4 dagar på bilens batteri utan att snåla
Uttaget i baksätet. Foto: Hyundai |
Detta innebär att du vid lokalt strömavbrott kan förse allt utom husets uppvärmning med ström, tills det är dags att åka iväg och ladda batterierna igen. 3.6 kW, eller 230 Volt och 16A räcker till allt i ett hus som inte är uppvärmning eller tvättmaskin, även om du kan behöva dra en del förlängningssladdar.
Hyundai marknadsför dock V2L för camping internationellt, men som prepper är detta högintressant. Frågan är bara varför inga andra elbilstillverkare erbjuder V2L? Tesla ska komma med det på sin CyberTruck, men nu är Hyundai först.
Bekväma möjligheter under 18 minuters laddning. Foto: Hyundai |
Interören är modern och har förkastat Volvos fasthållande vid en fossil arkitektur. Framgolvet är platt, mittkonsolen mellan sätena kan skjutas bak, så det går fritt att röra sig mellan framsätena. Man har i princip enbart skärmar som kontroller och dessutom har man AR, artificiell verklighet, på framrutan där det projiceras upp information, kanske till stöd för de förarassistansfunktionerna, som inkluderar en första lansering av highway drive assist, antagligen autopilot för motorväg samt flera andra Tesla-liknande funktioner inklusive parkeringsassistans.
Som elbilsägare ser Hyundai Ioniq 5 ut som en mycket attraktiv andrabil, som sådan med fyrhjulsdrift och det mindre 58 kWh-batteriet, samt dragkrok. Ska vi köra långt blir det Teslan, och antagligen 38 mils räckvidd räcker gott för en andrabil och är över min erfarenhet att man aldrig kör längre än 35 mil utan naturlig paus ändå. Det räcker t ex ner till Malmö utan laddning på vägen.
Men frågan är vad bilen kommer kosta i Sverige?
På pappret utan att veta priset skulle jag alla gånger väljar Ioniq 5 före Kina-Volvo, men en Cybertruck är förstås häftigare, om den nu kommer till Europa, men kanske mindre praktisk för t ex andrabilens typiska statskörning.
Tillägg: I Norge ska 4WD 72.6 kWh kosta 499 900:- NOK. Det är extremt konkurrenskraftigt jämfört med Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge, som bägge kostar som en Tesla Model Y, eller mer. Detta inkluderar vad som ser ut som allt, inklusive Hyundai Smartsens med nivå 2 autonomi i form av Highway Driving Assist och fjärrstyrd parkeringsassistans utan förare ombord, AR-HUD mm. Står dock inget om V2L i den norska prislistan. 499 000:- i Norge låter extremt billigt, frågan är om det är efter bidrag eller om man utelämnat moms och axis.
Detta inlägg är inte reklam för Ioniq 5 och ingen form av ersättning har utgått till mig, mina närstående eller till mitt bolag. Jag har inte ens testsuttit i bilen eller blivit kontaktad av Hyundai. Foton är från Hyundais nedladdade presskit.
83 kommentarer
Spännande, är den måntro bygg i Slovakien (inom EU) som flera andra av deras modeller? Tänker på prisbilden kring att undvika importtullar.
Egentligen vill jag ju ha en Cybejtjuck. Men den där såg allt mycket intressant ut
Som sagt. Sydkoreanerna och USA är de enda som är vettiga på elbilar i dagsläget
Kommer CT till EU, så är de C och för meningsfullhet även E behörighet som troligen gäller. Tur man har det
https://www.youtube.com/watch?v=jTiI1XPElK8
Iofs Marketing speak
Men jag gillar tanken på en E-GIMP 😀
när det är dags gå hem:
"Bring out the e-gimp"
"But the ER-Gimp's sleeping."
"Well, I guess you're gonna have to go wake him up now, won't you?"
Intressant, Kina får väl numera ingå som ledande elbilsland, annars är det som du skriver USA och Sydkorea som ligger främst. Låt slakten börja
Strikt talat är ju Polestar 2 kinesisk. Både kinesiskt bolag och tillverkad i Kina.
Sant, mycket av utvecklingen har dock gjorts i Sverige. Tycker ändå de ligger rätt bra till. Med Kina som elbilsland tänkte jag dock främst på Nio som sägs komma till Europa i år
Det tar tid och är svårt för helt nya bilmärken att etablera sig. Det har tagit tid för Hyundai och KIA att bli accepterade. Tror inte det bara är för Nio att valsa in.
Nä det lär nog ta sin tid. Med rätt prissättning kanske, de verkar ju köra BaaS (battery as a service) likt Renault för att trycka ned inköpspriset. Själv ser jag framemot Teslas kommande hatchback
Nu är ju inte MG ett helt nytt bilmärke, men bilen bakom är ju fullständigt kinesisk och ny? Det borde ändå MG-köpare veta om, och de har ju sålt som smör var jag förstår.
Antar att man måste kalla bilar för någon suv-variant för att sälja för den där ser ut som en normal hatchback. Jag hade tom kunna tänka mig ha en. (eller så börjar jag assimiliseas av Borg:en) Fast med tanke storleken så kanske det blir mer buss-stuk i verkligheten.
Sägs att produktions CyberTruck ska vara 3% mindre och något omdesignad. Så vi får se.
Med instegsvikt på 3 ton så blir det nog ett sug efter CE-kort på körskolorna. Dragvikten är väl runt 6 ton eller så.
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 får man köra personbilar oavsett vikt.
@Olu, sant. Den hade jag glömt.
"Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 får man köra personbilar oavsett vikt."
Nice, det visste jag inte. Äntligen något man får tillgodoräkna sig. 🙂
"Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 får man köra personbilar oavsett vikt."
Gäller under förutsättning att du inte haft körkortet indraget någon gång sedan dess…
Vi kommer få se många elbilar med långt mellan axlarna. Det bästa stället att placera batteriet är bottenplattan och då får bilaxlarna flyttas lite.
Ioniq 5 är inte en lång bil, bara 4600 mm. Men vi svenskar som är vana med Volvo eller BMW/Audi/Mercederskombis där motorhuven är så lång att den är framme innan baklyktorna lämnat fastigheten får börja vänja oss vid lite annorlunda former.
Motorummet blir lite överflödigt också på elbilar. Eller, det behövs men inte lika mycket motorrum.
Motorrummet används men fördel som Frunk. 4600 låter kanske litet, en passat är 4800 ung.
Ja det absolut mest idiotiska jag sett var det där svenska företaget som skulle bygga in batterierna i karossen. känns…. Säkert 😀
Nån riskkapitalist med för myckt pengar och för lite förnuft nu igen.
V90, 5-serien och liknande är fan det fulaste som finns. Fronten är så jäkla lång att det ser ut att folk kör runt i likbilar.
Håller med dig angånde V90 och 5-serien. Den snyggaste Volvon är enligt mig en s60.
Synd bara att S60 är dyrare än t.ex. S90.
@Söderslätt ja ifall du jmf äpplen och päron ja. Med samma konfiguration så är det inte så.
Konkurrenterna till Tesla är i princip ikapp. Det tog några få år. Det är ju alltid lättare att följa än att leda.
Kvar är det överlägsna laddnätverket som Tesla har. Hög tid för övriga tillverkare att ta tag i det problemet?
Är det nått vi har sett senaste åren är det väl exakt motsatsen på det.
Utöver sydkorea har konkurrenterna visat att deras teknik är 5 år efter. Minst.
Tesla 3 har nu funnits i snart 4 år. Snart är de ikapp? Ikapp vadå en 4 år gammal bil? Inte direkt så att Tesla har stått stilla och snällt väntat in konkurrenterna.
Audi släpper nu en etron GT RS för runt 1,5M som kommer runt 40mil vid snäll körning. Under tiden släpper Tesla S Plaid + som går runt 80 mil för runt samma pengar men som är en betydligt snabbare bil med snabbare laddning
Kan du utveckla?
Vad på t.ex. ID3 menar du ligger fem år efter Teslas model 3?
Vad ska jag då jämföra med för Tesla som är fyra år nyare än model 3?
Du är medveten att det lanserats en ny model 3 i år väl?
megga, den är inte särskilt ny – ny mittkonsol, chrome-delete, värmepump, nya lyktor, akustikglas. En mindre facelift helt enkel. Tesla arbetar dock inte med årsmodeller eller så, så fort nåt finns klart så rullas det ut. Jag fick t ex delar av faceliften till min 3:a.
Nu rullas det större (nu strypta Panasonic batteriet ut till 3 LR, under tiden får vissa LG batteriet. ID3 stödjer än så länge inte OTA, det har Tesla gjort i över 5 år. Räckvidd och laddhastighet lämnar mycket att önska vad gäller ID3
Du är väl medveten om att Tesla släpper en hatchback snart? 🙂
Standardisera laddnätverket lite löst så är det PC vs Apple all over igen.
Om nåt år kommer väl iCar 🙂
Och alla nya bilar får OTA, så där får man väl anse att de andra är ikapp.
Model 3 2021 snitthastighet laddning 10-80% = 86 kW
ID3 snitthastighet laddning 10-80% = 71 kw
Teslan laddar alltså knappt 20% snabbare.
Precis blir nog en OTA på den, äldre 3or laddar ju snabbare. ID3 beräknas få snabbladdning i slutet av 2021 dvs 170kW, kul då blir den kanske ett alternativ till Kia t ex.
Hyundai är dock före Tesla när det handlar om elektrisk UAM/PAV/PBV som helhetskoncept. Det är den riktiga framtiden för städer, bort med all asfalt.
@Tim, ja Hyundai och Kia verkar ligga långt framme. Dina förkortningar ovan förstår jag dock inte men jag tolkar det som flygande bilar.
Så vad är det då med bilarna från Tesla som gör dem flera år före konkurrenterna som ni påstår?
Ja du megga, jag tror inte jag orkar faktiskt. Hela branschen vet om detta. Du känns som en äldre man som kör runt i en el-SUV. Typ i den extremt ineffektiva etron. Kräver den service för att behålla den tvååriga nybilsgarantin förresten?
Intressant argument.
Just nu åker jag i en e-tron av den anledningen att den kostade några tusen mindre än en model 3 per månad att leasa. Och det var också en av väldigt få elbilar som då kunde dra 1500 kg på kroken.
Ville ha en bekväm långfärdsbil, och där glänser faktiskt Audin.
Nästa gång blir det nåt annat. Det avgörande argumentet som talar för en Tesla för min del är laddnätverket. Ett problem är att när man åkt väldigt bekvämt så är det lite trist att byta ner sig komfortmässigt. Och model S är ju lite dyr för min del. Men det är något år kvar innan beslut ska tas så det kanske finns någon vettig modell då.
Det var inget argument utan ett konstaterande. Men du kanske inte är insatt i branschen och killgissar? Ifall de andra tillverkarna nu är ikapp som du påstår, varför beställer de då demonteringsrapporter av Tesla. Dessa är väldigt dyra, en Teslabil ingår i prislappen som brus. Du kan ju fundera på varför din etron eller en P2 väger så mycket och är så ineffektiva. Trist du är missnöjd med din etron, de laddar trots allt snabbt. Men det beror väl kanske på den stora bufferten i batteriet som de än så länge inte lyckats använda till körsträcka. Jaja, de lär sig nog tids nog att inte släpa runt på onödig vikt.
Att den kostade så lite att privatleasa beror på att de/VAG leasar dessa med förlust på bilen. Hur modernt det är får väl lämnas som en övning till dessa 5 år+
Killgissningar är väl syftet med det här forumet. 😉
Jag är relativt väl insatt i branschen faktiskt, och förstår att Tesla är ledande. Däremot gör nu andra tillverkare bilar som är i princip lika attraktiva för köpare. Det är det jag menar med att de är ikapp.
Se på försäljning i Norge.
Få bryr sig om Teslas "full autonomous drive" när du i Sverige i princip får samma funktionalitet med en adaptiv farthållare + filbyteshjälp.
Just e-tron tror jag inte är någon framtidsbil om man inte behöver den breda hjulbasen och dragvilligheten. Komforten är outstanding, men bör ju gå att få till på mindre bilar, även om den kanske delvis beror på hjulstorleken.
Och att biltillverkare "spionerar" på andra tillverkare är faktiskt tradition.
Jag är väldigt mycket för en ökat konkurrens till Tesla. De är väldigt duktiga på vissa saker dock. Audi är dock grymma på sina bitar. Hade inte Taycan varit så snygg, så hade man ju lätt kunnat avskriva den
Har elbilar samma regler för tomgångskörning som fossilbilar?
Jag frågar åt en miljöpartist.
Nej de reglerna gäller inte elbilar. Du kan alltså ha AC:n igång med gott samvete.
Miljöpartiet svarar ja.
Vad blir vikten? Det är rätt meningslöst med 1600 kg dragvikt om bilen väger 2500 kg i totalvikt – då får jag ändå bara dra 1000 kg med mitt B-kort
Typiskt problem med elbilar.
Har B96 kort, men måste ta ett nytt körkort för att koppla på min husvagn.
Det är inte unikt för elbilar. Vilken XC60 som helst kräver utökat B-körkort om du skall dra något mer än en enkel hyr-kärra.
Min Subaru Forester får dra 1470kg med B-kort men å andra sidan är all lastvikt inne i bilen förbrukad om man klämmer in 4 stabila pojkar i den.
Som husvagnsägare kom man ju tidigare rätt långt med utökat B. Nu räcker inte det längre.
Med risk då för att låta som att jag reflexmässigt säger det men, dragkrok och fyrhjulsdrift ser lovande ut. Om nu bara markfrigången är 20 cm eller mer (jodå jag behöver det då jag kör på en hel del skabbiga vägar) så kanske man på allvar får fundera på att slå till.
Visst hade det varit trevligt med en Cybertruck men den verkar lite dyr i sammanhanget eller så får man hoppas att Toyota tar sitt förnuft till fånga och elektrifierar Hilux.
Polaris ranger EV?
Eller ska du köra utomgårds också?
Får väl direkt erkänna min dåliga koll på elbilsmarknaden. Ska kolla den och nja, det är nog inte utomgårds utan skulle gissa att det blir max 10-20 mil per dag. Tack för tipset!
Förslaget har halvt på skämt.
Men å andra sidan.
En större gård och ett behov av att transportera röjsåg, långt till älgpasset och dyligt.
I kombination med för mycket pengar på skogskontot.
Kommer Cybertrucken att räknas som den har luftspalt? Kan ju bli en sjukt förmånlig tjänstebil om den kommer till EU. (Håller hårt i min preorder)
Den är väl pickup om det är momsen du tänker på?
Hoppas att skidluckan kommer finnas på de nordiska bilarna. En av de bästa finesserna utöver värmaren i nuvarande bilen. Med två personer i bilen så är det onödigt att ha skidorna på taket.
Ska kosta 59 000€ i Tyskland före bidrag https://ev-database.org/car/1381/Hyundai-IONIQ-5-Project-45
Rätt högt då. Som en Tesla Y LR ganska precist.
Enligt förväntat med tanke på de andra elmodellerna de har. Ändå i min prisklass 🙂
Omräknat till SEK och svensk moms runt 650kkr för en Hyundai. Jag tycker det låter rätt dyrt. Strax över 500kkr låter mer rimligt, annars uteblir nog succen.
Ioniq 5 ser ju riktigt lovande ut. Med rätt pris så lär det bli en succe. Norge har väl ingen moms på elbilar? Undrar ifall Kia snart kommer med motsvarande modell.
Precis en Tesla 3 kostar 399 000 NOK i Norge
Och i Tyskland 40 000 Euro. Sen 9000 Euro i bonus.
Vill ha en Xpeng P7. Hoppas den blir lika bra prissatta här som i Asien. Ska bli spännande att se hur deras G3 blir mottagen i Norge!
Det smartaste är att den är 800 Volt. Det gör att det elektriska kan göras mindre och man sparar vikt. dvs. den blir effektivare än lågspänningsbilar.
800 V, låter faktiskt marknadsledande. Det vanliga är väl annars runt 400 V. Den stora fördelen är väl snabbare laddning.
Porsche kör 800 V i sin elsportbil så man kan nog förvänta sig det av framtida elbilar från VW också.
Högre spänning är väl också möjligt i framtiden om man kommer längre inom halvledarteknik och hur man kan seriekoppla battericeller driftsäkert, men i Sverige går ju en hård gräns vid 1 kV där kablarna får ett helt annat regelverk att lyda under som kan skapa problem för elinfrastrukturen.
Haha, hade Tesla haft 800 Volt hade det hetat att Tesla varit ljusår före konkurrenterna…
De är ju marknadsledande på så många andra plan. Själv så tycker jag Taycan är väldigt snygg och överväger den. Tyvärr är den dyr, relativt långsam och har en maximal körsträcka som en Zoe. Dyrare elbilar 1,2M+ så är fortfarande Tesla marknadsledande, tyvärr sopar de konkurrens också.
Apple har ju fortfarande elbilsambitioner får vi till oss igen numera. De har ju letat partner och har säkert löst det nu. Koreaner enligt vissa rykten nu på det senaste men vem vet.
I augusti 2020 öppnade Apple kontor i Gbg på Stora Nygatan, skall fokusera på maskininlärning enligt officiell info.
Samtidigt finns Geely Groups Global Design Center och dess globala center för motor- och drivlinor CEVT i Gbg med Volvo Cars och klonerna Polestar, Lynx & Co etc.
Lynx & Co är väl ett koncept från Kina-Göteborgarna som inte ligger avgrundslångt bort från Apples livsstilstänk. Torde behöva en re-make dock då det hittills handlat om fossil-stil.
Ja det är väl sen gammalt att de ska samarbeta med just Hyundai.
Jovisst funderade mer över varför Apple fick för sig att etablera eget utvecklingskontor i motorstaden Gbg.
Ok, maskininlärning är det nog inte. Det är nu 20 år gammalt. Finns väl en hyfsad högskola aka Chalmers i GBG, så det är nog anledningen. Apple finns i Lund med som brukar rankas som bästa universitet i Sverige.
Hyundai kommer inte samarbeta med Apple om elbilar enligt pressmeddelande förra veckan.
Om det stämmer att koreanerna inte är med, så är det någon annan. Som sagt Apple har öppnat kontor i Gbg i Augusti.
V2L verkar jättebra. Blir mycket enklare att fricampa med husvagn.
Absolut bäst vore förstås en seriehybrid med den funktionen.
Arbetarklassen har inget som helst intresse av att byta till en elbil. Gränsen går nog vid elcykel. Intresset torde även vara noll att köpa era begagnade bilar på en eftermarknad.
En bilberoende livsstil gör en sårbar. För mig är prepping starkt kopplat till bilfrihet. Räcker att infartsvägen till Ica Maxi blockeras så får medelklassen svårt att hitta mat. Typ. 😉
Lite så, känns som en bilberoende livsstil skulle kunna vara något vi kommer lämna bakom oss i framtiden eftersom det inte är hållbart i längden. Varför skulle någon vilja pendla in till en stad och trängas i trafiken varje dag i en plåtburk, stå och vänta vid rödljus och slösa bort sin tid?
För mig som bor långt ut på landsbygden som också typiskt ansetts vara "bilberoende" så har jag under pandemin och det kraftigt ökande hemarbetet också kraftigt minskat mitt bilåkande, med så välutbyggt fiber som vi har i Sverige finns ingen anledning att åka till ett kontor i nån bullrig, stressig storstad, man kan vara hemma i lugn och ro på landsbygden utan trängsel.
Allt går att beställa hem till gården, även mat, sista hemkörningen är ibland till o med gratis via lantbrevbärare, som även kan hämta paket åt en om man skall skicka själv. Har under en period noterat att det inte funnits någon anledning för mig att ta bilen någonstans. Det gick så långt att vår ena bil började mögla invändigt efter att ha stått oanvänd i veckor i novemberregnet. Arbetsbilen, en pickup, kommer såklart brukas mer nu under våren och vårbruket nu när det drar igång.
Ur det perspektivet känns det ganska oattraktivt för mig att spendera mer pengar på ett bilägande, det duger gott med en gammal skorv om den ändå aldrig används till annat än att spontanförflytta mig. Börjar kännas meningslöst att betala skatt och försäkring på en bil som står still så stor del av tiden.
Ja framtidens bilåkande blir nog väldigt annorlunda, om vi ens behöver åka i fordon så mycket framöver.
Kan fö meddela att familjens elbilar, två koreaner, rullat 5000 mil 2020 utan minsta problem. Kanske är de lite i minsta laget storleksmässigt men är annars mycket trevliga bilar. Kan inte säga samma sak gällande problemfrihet om polarens ID3 som strulat en del. Skärmar som slocknar, prekonditionering som inte funkar etc. Men det lär väl bli bättre med tiden.
Har såklart en gigantisk fossilmatad terräng-SUV som back up, men den rullar kanske en vecka per år.
Skulle gärna se en smidigare lösning för V2L (eller V2H Vehicle to House) där laddkabeln och laddboxen är anpassad för att mata huset vid behov. Skulle vara trevligt om allt bara fortsätter fungera vid ett elavbrott.
Det vore också bra bara för att låta bli att konsumera under pristoppar, eller för att lagra solenergi från mitt på dagen till när den faktiskt behövs. Att sälja elen är generellt inte det mest lönsamma.
Ett bilbatteri kostar dessutom mycket mindre per kWh än ett husbatteri.