Dagens Nyheter gråter ut över hur dålig Audi E-tron är och hur kass laddinfrastrukturen för elbilar som inte är Tesla är i Sverige och ropar på att politikerna måste göra något. Lösningen hade ju annars varit att istället skaffat en Tesla, men visar samtidigt att det föreligger en elbilsflopp när folk köper annat än Tesla och tror att de får en Tesla bara för att de köpt en elbil.
Övergivna Ionity-laddare |
Teslas strategi har från början varit att bygga upp ett eget lättanvänt och välfungerande nät av supersnabbladdare, Tesla Supercharger. För de tidiga kunderna var nätverket gratis, men numera kostar det generellt pengar vid nybilsköp.
Användargränssnittet i Tesla Supercharger är dock överlägset. Man stoppar bara in laddkabeln och laddar. Sedan avbryter man laddningen och stoppar tillbaka kabeln. Det är allt. Inget pill med kort, abonnemang, dosor eller appar. Dessutom fungerar Tesla Supercharger.
Själv kör jag cirka 4 000 mil elbil (Tesla Model S 100D) om året pre-corona, cirka 3 000 nu under coronapandemin och har laddat otaliga gånger på Tesla Supercharger i Sverige och utomlands, utan minsta strul. Det inkluderar att köra runt 100 + 100 mil till och från de så kallade fjällen mitt i vintern. Utan problem. Skippade rent av ett antal SuperCharger och bara körde förbi och det var aldrig tal om att komma fram till laddstationen med endast 2% kvar i batteriet bara för att upptäcka att bilen inte klarar av att ladda på grund av mjukvarufel.
Annat visar det sig vara med Audi E-tron enligt ett reportage från Dagens Nyheter, som knappt verkade klara av att köra 65+65 mil Stockholm – Umeå – Stockholm längs en välutbyggd stor väg.
VW mfl bolag har gått samman för att skapa laddnätverket Ionity, men verkar ha vissa tekniska problem utöver bristande utbyggnad utan verkar kräva att man även använder vanliga 50 kW snabbladdare för att klara delar av Sverige. Vilket kräver fungerande programvara i bilen, men Audi klarar likt t ex Polestar inte av att uppdatera sin programvara på distans och man får således köra runt med sina buggar.
Till en början slukar Audin energi i vinterklimatet, utöver att den från början redan drar cirka 20% mer än en Tesla per mil.
Dagens Nyheters journalist konstaterar fört att man behöver ha abonnemang hos 6-7 olika aktörer med olika appar och laddbrickor för att köra en Audi E-tron någon längre sträcka.
Vidare rullar man in med tre mils räckvidd kvar i batteriet till den första långsamladdaren, en snabbladdare, istället för en supersnabbladdare. Där vägrar Audin ladda på grund av “kommunikationsproblem”. Det krävs telefonsamtal till en hjälplinje för att lyckas börja ladda den nästan tomma Audin. Sedan tar det en timma och 47 minuter att ladda, inte några 10-20 minuters pissepaus och kaffe som för en Tesla.
Räckvidden vid full laddning visar sig vara 27 mil istället för 40 mil. 40 mil på en dyr E-Tron är för övrigt en räckvidd som är kortare än den billigaste Tesla Model 3-modellen med ett extra litet batteri. Normal räckvidd för övriga modeller är uppåt 50-65 mil.
Fulladdad visar bilens färddator 27,3 mils räckvidd. Det är långt från den angivna räckvidden på 40,5 mil (44,6 mil med original 19 tums hjul – vår testbil hade 20-tumshjul). Audis representanter pekar på bland annat kallt batteri som förklaring. Att vår testbil i snitt under resan drog 2,7 kWh el per mil i stället för angivna 2,19 kWh spelar också in.
Ionitys supersnabbladdnät har dessutom ett glapp på 23 mil längs Norrlandskusten, vilket blir stressigt med 27 mils räckvidd på en E-tron. I Nordmaling får Audin återigen ett felmeddelande vid laddning, men det försvann av sig själv.
På hemresan fungerade inte laddaren i Docksta trots telefonsupport i tjugo minuter och 5 mils räckvidd kvar med nästa laddare sex mil bort. Blev tydligen spännande. DN skriver inte hur det hela löste sig, men man kan misstänka bärgning.
Slutligen fick Audin också fel när de skulle ladda i Södertälje med två procent kvar. Laddaren påstår att bilen är fulladdad. Slutligen fås meddelandet ogiltligt kort och det krävs återigen telefonsamtal till Ionity för att lyckas ladda bilen.
Journalisten avrundar med “så om någon i regeringen läser detta: är det måhända dags att släppa sargen?”.
Lösningen för DN är alltså att politikerna måste rädda de som köpt kassa elbilar utan ett fungerande laddnätverk. Det finns annars en alldeles utmärkt marknadsbaserad lösning: Köp en Tesla istället. Den kostar inte mer än en Audi E-tron och på köpet får man ett globalt fungerande laddnätverk, dessutom med ett enkelt gränssnitt och de lägsta priserna på laddningen.
Det är uppenbart hur mycket Teslas Supercharger-nätverk betyder för upplevelsen av ägandet av bilen om man kör långa sträckor. Enda sättet att köpa en Tesla är att köpa en Tesla. En Audi är inte en Tesla vad än säljaren säger.
Överlag verkar de gamla biltillverkarna ha väldigt svårt med sina elbilar. Nu är referenserna raderade, men se t ex tidigare inlägg om E-tron här eller här. En del av Dagens Nyheters problem med Ionity-laddarna upprepas i den ena artikeln, dvs att fem av sex laddare inte fungerade och en laddare rapporterade fel laddning på bilen.
Volvos Polestar har fortfarande inte klarat av att leverera den utlovade förmågan till fjärruppdatering (OTA) eller ens en app till bilen. Det är kanske inte så enkelt för de gamla organisationerna att härma Tesla?
Sedan har jag inte hört om några av dessa problem för de som köpt asiatiska elbilar, t ex Hyundai, Nissan eller Kia. Problemen är kanske främst europeiska?
Reklam: Ska du beställa en Tesla för köp eller leasing och vill få 1500 km gratis Supercharging, använd koden LARS35932 eller denna länk vid bokning av bilen. Därmed får mitt bolag en lott i en dragning av en Model Y eller Tesla Roadster.
71 kommentarer
Polestar har visserligen ingen mobilapp än, men OTA finns sedan i december.
ropåar tjurskit på den.
Inte på alla funktioner. Då skulle inte det behövts åka in till verkstan och ha bilen stpende för att fixa mjukvarubuggarna.
Att få ny version av spotify är inte OTA för bilen.
Jag fick ny programvara för bilen OTA (dvs inte Android-apparna) i december. Sedan kan man tycka att de borde trycka ut uppdateringarna fortare, men OTA är i allra högsta grad i drift.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kan också var så att de som köper de asiatiska märkena förväntar sig mindre. Funderar själv på att köpa en sådan men då handlar det bara om att ladda hemma köra till jobbet och i närområdet.
De jag hört mycket om (främst olika årsmodeller av leaf) verkar leverera vad de lovar. Dvs ingen premium bil men en sjysst bil som lever upp till spec.
Tror mer på Auto Motor Sport som konstaterade att E-tron är den bästa el-långfärdsbilen med kortast totala laddtid och kortast restid. En Tesla Model 3 var också med i testet, med en på papperet längst räckvidd.
Eller så beror det på omständigheter vad som är optimalt varje resa.
Det var i relativt kallt men inte norrlands-inland-skall-alltid-vara-värst-kallt klimat, och en del lösningar visade sig vara mer lyckade än andra.
Tesla betalar noll för reklam i Auto Motor Sport. Hur många miljoner betalar Audi? Motorpressen är ett skämt.
Gillar bilar och är ett riktigt petrol head. Men Motorpressen är som bloggarn säger ett skämt.
Utan bjudresor eller reklam ingen tidning. Deras fokus är minst av alls opartiskhet
Det finns ett par riktiga praktexempel på det i stil med "Tesla vann 6 av7 delmoment men en Volvo är ändå en Volvo så den vinner på känslan".
DN:s motorreporrage är seiösa då, helt utan politisk vinkel?
Entusiaster gjorde om AMS-testet nu i helgen. Audi vann igen. Läs mer hos TCS.
Beror mycket på vilken sträcka man mäter. Audin står sig bra längs de stora vägarna där Ionity finns.
Jag tvekade dock att ta den till fjällen. En resa på bara 27 mil.
Med tanke på hur många gånger de fick ringa supporten och "problemet löste sig elegant på en kvart."
Hur många gånger har bloggarn fått ringa testlasupporten för att laddningen helt plötsligt inte fungerar?
Noll.
Till skillnad från många andra här har jag en e-tron och har laddat några hundra mil på vägarna.
Det finns visserligen mycket som kunde vara bättre på e-tron, tex navigator mm, men Ionity har fungerat varje gång för min del. Och det blir bra fart. Ca två mil på tre minuter.
E-tron är också en mycket bekväm bil att färdas i. Behagligare än en model 3.
Det roligaste med Audi etron är att det är en bil för miljonen som presterar sämre en Kia för halva priset.
Premium är mer och mer "lättlurade segmentet med för mycket pengar"
Nja, detta borde väl vara etron 50. Så då räcker 800kkr plus utrustning då.
Det har alltid varit så att skutt-bilar är billigare än komfortabla bilar. Ofta har de dessutom längre räckvidd.
"På hemresan fungerade inte laddaren i Docksta trots telefonsupport i tjugo minuter och 5 mils räckvidd kvar med nästa laddare sex mil bort. Blev tydligen spännande."
Ska vi gissa att man pga att man vill ha helsidesuppslag från Audi även i framtiden inte tog med att man blev bärgade. Notera att journalisten skriver inte att de kom fram. Bara att det blev spännande….
Somm att säga att Chernpbyl var en strålande reaktor.
Not great, not terrible
På tal om Tesla. Växlar de innehavet i BTC till USD Idag så har investeringen generat mer vinst än total bilförsäljning 2020…
Musken gick ju ut och sa att det var lite väl högt värde. Så då borde han ju sälja nu 🙂
Han syftade nog på vad som hände Teslaaktien efter motsvarande kommentar kring den.
@Teslas försäljning kommer troligen öka rätt rejält 2021. Verkar som om Tesla 2 (eller vad namnet nu blir) närmar sig marknaden snabbt nu. Nu är det dock 0,25% ränta på Q1-bilarna 😉
Det hade ju även varit intressant om DN visade vad milkostnaden blir med Audis laddmöjlighet.
Genom att det utelämnas kan vi anta att det är som man befarar: Kan du inte ladda hemma (eller snika på nå¨n gratisladdare) så kostar elbilen som en bensinbil. Utom för Tesla som har ett konkurrenskraftigt pris med tanke på utbyggnaden och prestandan på laddarna.
AMS redovisade det: 6 kronor milen.
Om jag laddar på Ionity så får jag ett milpris på ca 8:60kr på vintern min e-tron 50.
På sommaren ca 7:90.
Tesla har höjt priserna med 45% på ett år. Just nu är Ionityladdning med Porsche billigare än SuC.
Synd att underhållande filmerna kring etron är borta från tuben. Nån som vet hur det gick för ägaren?
Audi verkar ha jobbat hårt för att skrubba nätet på alla referenser. .
Om man bortser från klimatargumentet (går det?), varför ska man välja en elbil framför bensin eller diesel?
1. Privatekonomi. Man räknar man hem en Tesla rent ekonomiskt framför en fossil inom bara några år om man kör 3 000 mil om året och uppåt. Med DAGENS bränslepriser. Orkar inte redovisa siffror men det är ju relativt lätt att räkna på.
2. Vridmoment i låga hastigheter. Vid rödljusen är det få turbomatade fossiler som kan konkurrera mot en Tesla om man bryr sig om det.
3. Tystare kupé. Finns ingen primitivt brölande förbränningsmotor. Plus eller minus från person till person…
4. Noll lokala utsläpp av till exempel kväveoxider och diverse skadliga partiklar. Folk får gärna avstå från att förgifta omgivningen med sitt bilval.
5. Ingen tankning vid hemmaladdning. Man har alltid en ”fulltankad” bil med minimal insats om man kan ladda hemma.
6. Prepping. Om man ska dra det riktigt långt så lämpar sig väl en elbil något bättre än en fossil i termer av självförsörjning. Har man egen elproduktion kan man alltid säkerställa bränsle till bilen. Sedan är man givetvis beroende av petroleum ändå för reservdelar…
Finns säkerligen många fler punkter jag inte kommer på spontant!
Kan väl bara nämna en sak som är bra med El fordon, har man eget tillverkande företag t.ex. en verkstad eller liknande, så är så gott som all el skattebefriad, dessutom drar man av allt i verksamheten. Det är ingen som kollar det (ännu). Kan man klara sig att ladda på företaget så kör man nästan gratis.
@Lars Sundberg
Det kommer. Finns nog många lantbrukare som kopplar in på stallets el. Gäller att ha en silo man kan peka på då…
Ekonomi och miljö var främsta anledningen till mitt val av Tesla 3. Sen är det en väldigt rol bil att leva med, inga obligatoriska serviceintervaller som kostar, t o m försäkringen var billig.
Jag har en bra cykel…. Cyklar man inte mer än ett hundratal mil om året så slår det alla andra kalkyler och investeringskostnaden blir inte så farlig heller..
Det är nog svårt att räkna hem bilen på bränslekostnad.
3000 mil/år är det nog inte så många som kör, men det motsvarar ju ca 30.000:-/år i fossilbränsle. Motsvarande elbil är väl ca 300.000:- dyrare i runda slängar.
Kör man mindre än så är nog fossilbilen en mer ekonomisk affär.
Och många pratar om att andrahandsvärdet är så högt på elbilar. Idag ja. Om fem år, tveksamt.
Dava: Nu hängde jag inte med. Om man cyklar mindre än ett hundratal mil så slår cykel alla kalkyler?
Jag cyklar 4-500 mil om året, borde jag köra bil istället eller hur menas? 🙂
Med Audi kan man väl mycket bättre argument för at dra av 50% mer mil per tjänsteresa pga. ladd sökning 😛
Hur fungerar det om man trots allt kör slut på batteriet någonstans längs vägen? Har bärgarna någon form av snabbladdare eller måste de släpa iväg med bilen?
Tänkte du att bägaren skulle ha med sig ett stort battteri för att fylla på elbilen? 😀
Du får skjuts till närmsta laddplats. På den där höga positionen som Kinavolvon Polestar redan gjort sig känd för 😀
Sen ska man notera att räckviddsångest är inte något jag hört Teslaägare hört. Men köper man en fossilbilbolagselbil verkar ångesten vara ständigt närvarande "Ska bilen eller laddaren inte kunna ladda nu….."
Klart det inte är lätt för de gamla organisationerna att göra något nytt när de sitter stenhårt fast i en gammaldags kultur, mindset och metoder inom produktutvecklingen. Det är helt enkelt fullt av chefer och "ledare" som bekämpar alla försök till modernisering eller förändring bort från vad de är vana vid.
Lätt skylla på företagen. men självinsikten hos de duktiga ingenjörter som är värdelösa chefer….. Var finns den? 😉
Noll problem med min e-Niro. 17 kWh/100 km genomsnittlig förbrukning och endast ett medlemskap för laddning (plugsurfing). Men så bor jag inte i Sverige heller, temperaturer och avstånd här på kontinenten är mer fördelaktiga.
Äger själv ingen etron. Men kan konstatera att den (etron 55) och Taycan är bland de bilarna som laddar fortast (enorm buffert i batteriet). Detaljen är att bilen ihop med laddarna inte alltid verkar fungera. Som de flesta kanske vet så är 20% av pengarna för att bygga upp Ionity s k EU-pengar. Tesla SuC står på egna ben, och kostar betydligt mindre. Speciellt nu när de halverat priserna valda icke-trängsel dagar.
Vad jag förstår är det bara Hyundai/Kia och Tesla som har en acceptabel nivå av fel i sin programvara.
Jag finner det obegripligt hur man kan köpa eller leasa annat än Tesla med sin ENORMA fördel med laddnätverk.
Många företag erbjuder Polestar2, som enda elbil, som förmånsbil. Då blir det att folk väljer den. Gissar att det ligger någon form av korruption bakom när fleet-managern väljer Polestar2 framför Tesla. Rationella argument verkar det inte finnas.
Hyundai Ioniq har jag hört mycket bra om också och var nära på att köpa en förra året men valet föll tillslut på fossilt ändå för att det med min årliga körsträcka och behov passade bättre och blev billigare.
Prius är för övrigt den enda laddhybriden taxichaffisar köper. Den funkar också.
Jag kör Model S. Har aldrig köpt en konsumentprodukt med så många mjukvarubuggar som min Tesla.
Pratade med bekant som skulle skaffa en Tesla som firmabil på ABt.
Tesla sverige strulade så mycket att han valde att köpa en Kia istället 😀
Så där är anledningen till ovan. KinaVolvo och de andra gammelföretagen är duktiga på fleet. Tesla skiter i fleet då de ändå säljer slut på allt de tillverkar (Och de ser en provatperson som lika mycket värd som en företagskund, vilket företagen blir upprörda över).
Skall man åka långt med elbilen är det ännu så länge bara Tesla som är pålitliga men man undrar hur många Teslor ute på vägarna som laddnätverket klarar utan köbildning, om alla hade en Tesla hade man ju fått vänta i enorma köer för att ladda.
Tesla har nog koll på hur många bilar som tillkommer och bygger ut i takt.
Då bygger de nog ut på de ställen som köer uppstår på.
Jag har aldrig varit med om en kö. Men så åker jag inte till fjällen under pågående pandemi heller 😉
Tänk på att det är sällan man laddar på supercharger. Man laddar hemma och börjar dagen full-laddat.
@Niclas, just nu laddar jag bara gratis 150 kW DC då. Bekostat av fosdilbilister 🙂
De har ju den smarta lösningen att du får betala ett par kr per minut för parkeringen när du laddat klart om det är kö 🙂
De europeiska biltillverkarna har gjort en jättemiss. De borde ha lobbat regeringarna till att stödja seriehybrider och på så sätt lärt sig bygga elbilar utan att vara beroende av snabbladdare.
Seriehybrider, är det de som kör i kö precis bakom varandra i vänsterfilen på motorvägen?
Varför kan inte laddstationerna fungera som bensinmackarna? Öppna för alla bilmärken och betalning med kort eller i kassan.
Det är förstås jättebra att Tesla driver på utvecklingen och även löser helhetsproblemet genom att ha ett bra nät av laddstationer men på längre sikt är det antagligen sämre för konkurrensen och samhället i stort. Då hoppas jag att man med lag tvingar alla laddstationer att ta emot alla bilar (givet att de har rätt kontakter förstås).
Elbilsmarknaden verkar fortfarande omogen, ja faktiskt rena vilda västern. Jag avvaktar att köpa elbil, tills "elmackar" finns för alla.
Kongo
Varför ska Tesla eller annan bry sig om samhället, bryr sig samhället om dom ?
Eget system gör att ingen kan dra nytta av Teslas investeringar, inga free raiders.
Men då Tesla börjar få överskott på laddstolpar börjar dom nog med betalkort för konkurrenter och 50kr milen typ, tills marknaden mättats och stolpinvesteringarna gjort sitt pay off , då börjar nog konkurrensen av laddstolpar och då dom köper så mycket ström så kommer det att bli billigare att ladda vid stolpe än hemma och bilen blir transportör av ström från stolpen – hem , några ören billigare.
Men den dagen är nog jag död, man kan gå 'off-grid' genom bilen !!!.
Tror nog Ionity bygger ut sitt nät. Skulle vara häpnadsväckande annars. Polestar 2 har fått bra betyg i tester vad jag sett på youtube. (ej svenska). Tystare och högre kvalité än t.ex. Tesla. Skulle iofs kunna tänak mig en Tesla men vill helst inte bygga in mig i deras koncept. Frihet ör mitt viktigaste ledord. Kommer nog mkt nu de närmsta året. Även Kia har fått bra betyg.
Så kostar det visst en kvarts miljon att byta batteri i en BMW i3…
Lite därför man undviker fossiltillverkare som försöker göra elbilar.
Lite märkligt då det påstås finnas Teslor som går 100-tusen mil, men klart har man ett 4-mils batteri så blir 75% 3-mil och man kommer inte hem från jobbet
Nils: Precis, små batterier misshandlas _mycket_ mer än stora batterier.
Lars W.
Har du någonsin funderat kring (o-)lämpligheten i att laddnätverken är mer eller mindre beroende av olika bilmärken och inte fristående? Detta är absolut inte menat som ett angrepp mot något märke eller mot dig.
Laddinfrastruktur tycker jag verkar vara en typ av vara som kanske borde standardiseras så att konsumenten inte blir inlåst. Ungefär som diesel och bensin även om det nu finns många olika leverantörer så kan en konsument ändå välja samma produkt, men från olika leverantör.
EU satte väl upp krav om USB för att kunna ladda småelektronik typ mobiltelefon för att standardisera.
Får jag gissa så lär ju något liknande komma på laddstationer också. Bilägarna, vare sig det är Tessla eller ej gynnas väl av att det blir tätare mellan laddstationer och att konkurrensen ökar.
Alternativt, så är det en sorts infrastruktur där det bara finns plats för en lönsam aktör, ungefär som elnätet, vägnät eller (Host!) posten…
Ännu så är ju det här relativt nytt, men det börjar verkligen bli dags för en enhetlig standard.
Är detta med standard för laddning något du har bloggat om?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tesla kan ladda på Ionity.
"långt från den angivna räckvidden på 40,5 mil". Det är den räckvidden man får enligt körcykeln, det betyder inte att bilen går så långt i verkliga livet och det är inget bilfabrikanterna påstår (undantaget tidig I-pacereklam). Det är viktigt att förklara för dem som ännu inte har elbil att körcykel och verklighet inte är samma sak, annars kommer garanterat besvikelsen som ett brev på posten.
Jag kommer Göteborg -> Stockholm på en laddning om det inte är för kallt ute. På den nivån utgör räckvidd inget problem, men kräver ändå viss planering. Dock vill jag ändå oftast stanna och äta/lätta trycket på vägen.