Läste en intressant analys i ett privat forum om att personbilsföretagen kan vara på väg mot en S-kurvedisruption, delvis självförvållat och delvis på grund av den Tesla-drivna elbilsrevolutionen. Stämmer analysen kanske bilmarknaden ser helt annorlunda ut efter 2025.
Tesla vs Polestar |
Nedanstående är ett omskrivet referat av en analys från ett privat forum, och jag tar inte på mig någon som helst ära för detta eller huruvida det är rätt eller fel, även om jag gjort vissa kompletteringar och lagt till egna funderingar.
S-kurvedisruptionen kan t ex historiskt setts inom mobiltelefoni, där iPhone helt transformerade mobilmarknaden och förpassade ett antal tidigare ledande tillverkare som Nokia för evigt till historiens hög, men även tidigare för ett antal tekniker som snabbt i princip dött ut. Saken är den att omställningen kan gå fort, mycket fort, och helt förkasta tidigare aktörer.
Bilbranschen tappade cirka 5% 2018 – 2019 och prognoser för 2019 – 2020 är på -17%. Ovanpå detta har biltillverkarna i panik dragit ner på beställningarna av halvledare (“datorer”) till bilarna under coronakrisen och lider nu av att leverantörerna inte kan leverera när de antingen dragit ner eller hittat andra mer tillförlitliga kunder utanför fordonsbranschen. Detta gör att produktionen av personbilar mycket väl fortsätter falla 2021 och kanske även 2022 – 2023.
S-kurvedisruption. Produktionsvolym på Y-axeln, årtal på X-axeln. |
Vid det laget kommer Teslas lågprismodell vara släppt, samtidigt som de gamla bokstavliga fossilbiltillverkarna har organsiationer och produktionsmodeller med underleverantörer och outsourcad mjukvara, inga egna laddnätverk, ingen fungerande komplett OTA osv som gör att de aldrig kan komma ikapp Tesla.
Man kommer redan i år kunna köpa en Tesla i USA för 30 000 USD med ett utlovat bidrag på 7000 USD från regeringen. Snittpriset på nybilsförsäljningen inom EU är tydligen 45 000 euro, inklusive fossilbilar. Teslas bilproduktion i Tyskland drar igång i höst och kommer leverera bilar i denna prisklass, och framåt 2023 kommer Tesla även släppa en småbil perfekt för den europeiska kontinentala marknaden med ett pris på antagligen under 30 000 USD eller EUR.
Samtidigt som fossilbilstillverkarna nu sackar efter på grund av den självförvållade bristen på halvledare och inte kan leverera fungerande elbilar så ska man då ställa sig frågan vem som vill köpa en fossilbil för över 30 000 USD framöver? Kvar för fossilbilstillverkarna blir bara segmentet med billiga småbilar. Samtidigt införs fossilbilsförbud successivt, t ex i Paris där dieselbilar nu förbjuds och framöver även bensinbilar utom allra högsta miljöklass från 2024. Och med bara billiga småbilar som konkurrensmässigt alternativ, vad kommer ske med lönsamheten? Det är inte så att en Skoda med Audis inredning är särskilt mycket dyrare, egentligen, bara lönsammare.
Ja, många fossilbilstillverkare kommer överleva, men hur blir det för underleverantörer särskilt till den fossila delen av bilindustrin? Växellådor, motorer, avgassystem, bränsletankar mm? Och när ska biltillverkarna lära sig utveckla fungerande mjukvarulösningar som kan ens komma i närheten av Teslas integration?
De asiatiska tillverkarna verkar stå sig bättre i sammanhanget. EU:s bilindustris starka kort är förstås EU. Man kan räkna med räddningspaket för den döende fossilbilsbranschen, för det handlar om miljontals jobb. Tekokrisen, varvskrisen, stålverkskrisen, personbilskrisen.
Motargument är bland annat den så kallade månfararvillfarelsen, dvs bara för att Tesla existerar så finns det inget som säger att man kan nå någon väsentlig volym som kan förändra allt.
Vi kan nog också räkna med omfattande PR-kampanjer riktade till beslutsfattarna, men också till allmänheten via media. Det är t ex inte en slump att många av Teslas funktioner för självkörning är förbjudna i EU men tillåtna i USA – ingen europeisk biltillverkare är i närheten, och därmed kan det inte tillåtas. Men som Elon Musk sagt “om ditt enda försvar är en vallgrav kommer du förlora kriget”. Propagandan mot elbilar handlar inte egentligen om att de skulle innebära något negativt – utan det är bara lögner maskerade som bristfälliga analyser – utan om den befintliga gammaldags fossila europeiska bilindustrins överlevnad, ungefär som Nokia-telefonernas överlevnad i förhållande till iPhone. Tills överlevarna är i kapp om 10-15 år så kommer PR-maskineriet fortsätta jobba. Vi kan t ex räkna med försök att stoppa Tesla från att bygga ut sin produktion i EU – kan det inte levereras bilar är de inget hot.
31 kommentarer
Räkna med EU lobbyism deluxe ifrån Tyskland, Frankrike och Italien.
2020 var VW största elbilsleverantören i Europa. Renault-Nissan-Mitsubishi tvåa med Tesla som trea.
Tesla gick från 31% marknadsandel 2019 till 13,3% 2020.
ID3 är väl antagligen den mest sålda elbilsmodellen just nu, i december så var den 2:a mest sålda modellen av alla bilar efter Golf.
Hänger inte riktigt med på att Tesla kört ifrån med tanke på detta.
Missade du att VW krängde ID3 och etron 50 med förlust på privatleasing?
Dom kommer inte visa vinst på EV förrän tidigast 2022
Sälja prylar med förlust och ta in det på eftermarknaden är väl ett beprövat koncept? Såklart inte optimalt, men det är inte nödvändigtvis någon katastrof eller ens oplanerat.
Eller som i detta fall minska EU-böter / köpa utsläppsrättigheter av Tesla.
Volvo verkar fattat grejen med eftermarknaden genom att avsluta med Bilia (främst som försäljningskassako dock), så den tror jag inte på. Vid däckbyte kan man se över / fixa bromsar när man ändå byter däck ifall det behövs. Kupéfilter och spolarvätska fixar de flesta själva. Resten sker ofta av mobility-servicen. Men det är klart VW har bara 2-års nybilgaranti, så det kan nog bli lite profit där.
Det kan vara på plats att påminna att vw producerade en rejäl dos med ID3 som ställdes upp på diverse parkeringar för att få sin mjukvara installerad när den "fungerar". Den installerade produktionskapaciteten på MEB plattformen är cirka 350.000 fordon per år, detta för alla fordon som byggs på MEB. Batterileveranser för 350.000 fordon per år verkar osannolikt att VW har säkrat.
@Per, precis. Finns fina bilder på alla sladdar kors och tvärs där. Blir mycket sladdar, när man inte stödjer OTA. Bilarna krängdes i slutet av förra året på privatleasing (nästan uteslutande här i Sverige). En bra Q4 försäljning gjorde så att EU-böterna kunde minimeras (kanske elimineras?)
Intressant är att biltillverkarnas Just In Time är det som sparkar dem i röven nu
De skrev ner prognoserna på chipbeställnignar kraftigt i samband med covid.
Sen har inte alls försäljningen påverkats så mycket som man trodde vilket gjort att man nu vill ha "full fart i beställningarna" igen.
Men till skillnad från andra gånger så är underleverantörerna inte beroende av bilindustrin och måste stå med mössan fint i hand för att ens få förmånen att sälja till 1% marginal, 180 dagars betaltid och ta all risk. Utan i detta fall säger leverantörerna (med rätta) "Er slot togs av en smartwatchtillverkare. ställ er i kö".
Och precis som i inlägget om laddnätverket till etron så springer man till staten och kräver interventioner. För biltillverkarna är som politiker. Det är alltid någon annans fel.
Och oförmågan att se det egna ansvaret i vad som händer är det som gör att jag tvivlar på att fossilbilsmaffian ska kunna komma ikapp Tesla.
Då är snarare chansen bättre för de tillverkare som kommer från scratch i Asien.
Alla stirrar så mycket på det där med "el" i teslorna men jag börjar misstänka att eldriften mest är en distraktion. Det Tesla *verkligen* gör är att bryta sönder och effektivisera gamla sklerotiska organisationsmodeller inom transportindustrin. Bara det där med att slippa återförsäljarna…!
Precis varav Volvo avslutade samarbetet med Bilia. Aktien (Bilia) har inte direkt varit en lysande affär sedan dess.
Håller med. Nu tvingas de gamla bekväma fossilbilstillverkarna tänka nytt och optimera organisationen lite. Till gagn för oss konsumenter.
Tror dock det är lätt att ha en övertro på Teslas överlägsenhet. Elbilarna som släpps nu är i mina ögon i princip lika bra som Teslorna. Självkörning ligger långt fram i tiden i Sverige, precis som bloggaren flera gånger påpekat, så där har Tesla inget försprång idag.
Tesla har dock ett överlägset laddnätverk, och där tror jag inte de andra leverantörerna har någon lösning på flera år.
Svensk exempel: Facit i Åtvidaberg var så stora på manuella skrivmaskiner och räknemaskiner att man kunde sponsra det lokala fotbollslaget ända fram till två SM-titlar på sjuttiotalet. De där enkla elektroniska leksakerna från Japan som kunde göra samma sak avfärdades till att börja med. Sedan gick det som det gick och numera är Åtvidaberg en av Östergötlands mest värsta bonnahålor.
Så blir det när man följer en linjär utveckling. Vad gör Nokia nuförtiden? Gummistövlar och basstationer ihop med Siemens (som också tillverkade mobiler en gång i tiden).
Vad är egentligen oddsen för en helt ny elbilstillverkare utanför Tesla och fossilvärlden? Verkar ju inte finnas något vettigt och då menar jag något som går att köpa.
"S-kurvedisruptionen kan t ex historiskt setts inom mobiltelefoni, där iPhone helt transformerade mobilmarknaden och förpassade ett antal tidigare ledande tillverkare som Nokia för evigt till historiens hög, men även tidigare för ett antal tekniker som snabbt i princip dött ut. Saken är den att omställningen kan gå fort, mycket fort, och helt förkasta tidigare aktörer."
Det kan bara gå fort om den nya produkten är tillräckligt revolutionerande samt om den/de nya aktörerna kan producera enheter i ett tillräckligt stort antal för att hinna slå ut de befintliga producenterna som ännu inte anammat den nya tekniken.
För mobiltelefoner och digitalkameror var det möjligt eftersom de produkterna rent fysiskt var små samt att produktionskapaciteten i mångt och mycket redan fanns. För elbilar (och framförallt för batterier) är det svårare att skala upp tillräckligt snabbt för att hinna slå ut de gamla drakarna. Det är ju trots allt snart tio år sedan model S kom och Tesla sitter på 1%(!) av bilmarknaden.
Det är knappast heller någon disruptiv innovation vi ser (jämför med digitalkameran), en Tesla har 5 stolar, 4 hjul och används till exakt samma saker som man använder fossilbilen till. Detta är nog en av anledningar till att intresset för elbilar egentligen är ganska ljumt och att det krävdes politiska beslut för att få branschen (både producenter och konsumenter) att ändra sig
Jag kill-gissar att batteriproduktionskapaciteten i mångt och mycket sätter takten för hur snabbt övergången till eldrift sker, att Tesla tar över och att folk i gemen skulle rata Volvo eller Audi bara för att man inte kan uppdatera mjukvaran trådlöst eller för att man inte säljer bilar på nätet tror jag nog egentligen på (ett ganska vanlig argument från Tesla-fanatiker).
Det är dock fullt möjligt att en stor andel av kunderna väntar med sitt bilköp när avgasbilen är uppenbart föråldrad.
Magnus det är troligt att många väntar på en lite billigare elbil och försöker hålla liv i sin fossil något år till. Jag gissar att nyförsäljning av fossilt i Sverige har nått sin peak.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vi ser en deflation när det gäller fossilbilar. Nybilsköparna väntar ut elbilsmarknaden.
Du ser resultatet på begagnatmarknaden av bilar nu när de flesta behåller fossilbilen i väntan på en bättre eller billigare elbil.
Under tiden kör vi elbilister prestandabilar för 20kr/mil efter bonusen 🙂
Lite fakta: Gamla fossilbilstillverkare som Audi och VW har på första försöket konkurrerat ut Tesla på världens mest mogna elbilsmarknad – Norge. Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020 (inget konstigt egentligen med ökat utbud). Tesla minskade sin försäljning i Europa i absoluta tal 2020. I Sverige var minskningen 25%. USA är en mycket mindre BEV-marknad än Europa och Kina, bara en tredjedel av Europa exempelvis.
Som sagt ovan, tänk utanför boxen där. Tänk valueshare allt annat är relativt ointressant. Jmf ex iPhone där
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Back2Black
Har inte Tesla sålt mängder av bilar under många år utan att redovisa vinst? 2020 ser ut att vara första året man redovisade en vinst. Att VW exempelvis väljer att sälja några modeller med förlust är väl ingen skillnad.
2019 gjorde VW en vinst om 282 tusen miljoner usd.
Hade återkommande kommentarer som det här tagit hänsyn till utbud-vs-efterfrågan, så kunde de eventuellt vara aktuella och intressanta.
Att tesla säljer färre bilar i norge, eller EU, en viss månad eller kvartal eller vad fasen som spelar ingen som helst jäkla roll, när de säljer varenda bil de producerar och du får ställa dig i kö för att få köpa en, och deras fabriker kör för fullt och fler å fler fabriker byggs i ett aldrig tidigare skådat tempo.
Så so what att tesla sålde färre i EU period X? De kanske sålde fler i Asien eller usa? Eller kanske inte, då de andra biltillverkarna börjar producera elbilar de med. Det enda intressanta är om tesla producerar bilar som inte blir köpta alternativt att de måste sälja med förlust (Som t.ex. id3) och liknande, å där är vi inte.
Tesla producerar så mycket bilar de bara kan i sina fabriker, och samtidigt bygger fler fabriker för att möta efterfrågan. Men det kommer nog dröja ett bra tag innan de är ikapp efterfrågan, framförallt om de ska börja producera lastbilar som kommer sluka en hel del av tillgängliga batterier, likväl om de inte som i dagsläget håller tillbaka Powerwall som också kräver batterier, då det är mer gynnsamt att stoppa batterierna i en bil och sälja.
Ska bli intressant att se när teslas mindre och billigare bil kommer, som inte behöver 50mil+ räckvidd utan räcker med en 15-20-30mil och därmed tar färre batterier i anspråk (än mer så då den bilen kommer väga mycket mindre och borde komma längre på mindre batteri).
I USA har Tesla 80% av BEV-marknaden 🙂
Elbilar är toppen, om man kan ladda dessa trots att man inte bor i villa med egen laddmöjlighet.
Om man saknar egen laddningsplats är elbilen inte ett alternativ, oavsett hur förlegad en förbränningsmotor är.
"Ja, många fossilbilstillverkare kommer överleva, men hur blir det för underleverantörer särskilt till den fossila delen av bilindustrin? Växellådor, motorer, avgassystem, bränsletankar mm? Och när ska biltillverkarna lära sig utveckla fungerande mjukvarulösningar som kan ens komma i närheten av Teslas integration?"
Den dagen de stora tillverkarna har löst sina mjukvaruproblem, då är problemet löst även för kommande modeller. Detta betyder att bristen är övergående.
Även det nya blir med tiden passé och "ute".
Vilken av bilarna på bilden ser sexigast ut?
(En av dem påminner faktiskt om min gamla ford från 2000.)
Att VAG letar köpare till Porsche säger väl en del om hur mycket pengar dom insett att dom måste satsa.