Man kan allvarligt ställa sig frågan varför svenska myndigheter ska finnas på Faceboo och i praktiken ge bort sina följardata till ett amerikanskt miljardföretag, så företaget kan använda detta låta dess betalande kunder sälja in reklam? Myndigheterna har egna webplatser de kan publicera sin information på, och om det är något av allmänt intresse kan media återpublicera referat.
Facebooks affärsidé är att det är du som användare som är produkten. Allt du gör på Facebook kan användas för att med mycket hög precision rikta in reklam mot dig. Det inkluderar vilka myndigheter, organisationen och politiska partier du följer. Alla dessa sidor eller gruppers närvaro på Facebook bidrar till att bygga upp profilerna på produkterna, som sedan kan köpas av de som gör reklam.
Vill exempelvis Mercedes göra reklam för sina bilar på Facebook kan de välja personer som röstar följer Moderaterna på Facebook, gillar Volvo eller BMW, samt bor i vissa stadsdelar. Moderaterna har här genom sin närvaro på FB bidragit och gett bort följarprofildata. Jag kan betala för reklam riktad mot de som följer specifika andra författare på Facebook. Och de som följer min officiella sida på Facebook kan andra författares förlag betala för att göra reklam till när en ny bok släpps.
Dessutom kartläggs du som FB-användare hela tiden när du besöker olika andra websajter, som har bäddat in FB:s följar- och följwidgetar (den här websajten har inte bäddat in dito längre sedan några år tillbaka), så även ditt beteende utanför FB kartläggs och blir till något som säljs. Besöker du exempelvis ett politiskt partis hemsida så vet FB det.
Dessa metoder var sådana som användes av Brexit-gänget i det dolda när man efter mordet i valrörelsen kommit överens om att sluta med politisk reklam. Det var samma metoder som användes av Cambridge Analytica vid Trumps val 2016. Nu har FB satt ned foten mot politisk reklam, men poängen kvarstår att genom sin närvaro på Facebook så ger myndigheterna gratis bort följardata till FB, som FB säljer vidare till reklamköpare.
När det gäller privata företag och privata organisationer är det inte så mycket att orda om. Antagligen har de gjort analysen att det är värt att finnas på Facebook och att ge bort sina följares data till konkurrenterna gör det fortfarande värt det hela. Antagligen köper de själva reklam riktad till konkurrenternas kunder.
Men varför ska myndigheter bidra? Svenska myndigheter har egna kanaler i form av egna hemsidor där de kan publicera sin information, utan risk att den raderas av Facebook. Och utan att den används för att kartlägga folk.
Ska myndigheterna finnas kvar på FB borde de kräva betalt för sin närvaro och det kartläggningsdata de bidrar med. Det är ändå inte så att de syns särskilt ofta i följarnas flöden utifrån FB:s algoritmer. Går du in på de sidor du följer kommer du upptäcka att du missat en hel del poster, eftersom FB dessutom vill att sidor betalar för att deras postningar ska synas numera.
Svenska myndigheter får sedan urminnes tider inte samköra sina egna register, men bidrar öppet, villigt till att FB samkör användarnas data och säljer detta till de som köper reklam.
Motargumentet är att finns man inte på Facebook finns man inte. Fast en myndighet är inte ett varumärke eller ett kommersiellt företag. Vill man ansöka om ersättning från Försäkringskassan så sker det ändå inte via FB, utan via Försäkringskassans hemsida, telefonnummer eller kontor. Det är inte så att myndigheter har någon konkurrens, utan de facto sitter på monopol på sin verksamhet. De behöver alltså inte finnas på FB med allt vad kostnader i form av moderering och hantering det innebär.
Kom också ihåg att om du inte äger kanalen (vilket du inte gör på Facebook), så kontrollerar du den inte och den kan också när som helst tas ifrån dig. Det gäller också enskilda privatpersoner och organisationer, vilket kanske gått upp för många den senaste tiden med anledning av olika avstängningar. Nästa gång är det du som åker ut.
Kom ihåg att du är produkten på Facebook, en minutiöst kartlagd produkt och att det går att köpa dina uppgifter för att rikta reklam till dig. I och för sig inget nytt, för du har ju läst FB:s användarvillkor.
Nu vill du förstås fortsätta FB för du byggt upp ditt liv kring detta. Don’t get mad, get even. Du kan t ex påverka din estetiska upplevelse av FB genom att besöka vissa websajter som byggt upp hela sin försäljning på reklam via Facebook. En sådan är t ex Stronger.se och liknande varumärken, och ett besök där kommer förändra reklamen i ditt FB-flöde rejält. Jag är säker på att läsaren själv kan komma på en lämplig mix av varumärken vederbörande vill få reklam från på FB.
18 kommentarer
Träffade Facebook, Linkedin samt Youtube i samband med förberedelserna för en kampanj för några år sedan. Det underlaget de kunde servera mig med inför vårt beslut om hur vi skulle marknadsföra oss ledde till att jag omedelbart radera mitt Facebook konto, slutade använda Linkedin mer än att ha en uppdaterad profil så folk kan hitta mig. Det jag inte kommer undan är Youtube men betalar där för ett premium abonnemang så jag slipper reklamen.
Har inte ångrat en sekund det beslutet, livet är bättre utan socialamedier.
Jag har funderat på att byta till flashback för min debatt och diskussionlusta (det är lite gammaldags men jag brukar försöka lyssna på de som inte håller med mig) men jag ogillar anonymiteten.
LinkedIn säger du. Det har ju blivit lite som Facebook.
Anledningen till att myndigheter finns på Facebook är förmodligen samma som varför privata företag finns där.
Komma närmare kunden och marknadsföring.
Komma närmare kunden – en privatperson kan enkelt skriva något till en myndighet och få ett svar tillbaka. Samma sak kan givetvis göras med ett telefonsamtal, mail eller personligt besök men många upplever det som enklare och snabbare på Facebook.
Marknadsföring – myndigheter marknadsför sig precis som andra företag.
I princip tycker jag inte att det är ett problem att myndigheter finns på FB. Exempelvis skatteverket verkar använda FB som en ren informationskanal, vilket jag tycker är helt ok. Men visst, de som sedan kommenterar får ju finna sig i att bli analyserade precis som vanligt.
Man kan jämföra det med att köpa reklamtid i andra kanaler för att informera.
Om det inte redan finns så borde det finnas riktlinjer för myndigheter för hur de skall använda kanaler som FB och liknande för att minimera exponeringen av användarnas information.
Nu har jag dock aldrig sett något från någon myndighet i mitt FB-flöde, så man kanske måste följa den för att få info. Och där kan man ju undra hur många det är som gör det, och ifall det i så fall är en så bra kanal.
Men skatteverket verkar ju vara lite populärt på FB:
"70 028 personer gillar detta inklusive 4 av dina vänner"
70k personer är väl inte så dåligt ändå. Och 4 av mina vänner gillar tydligen skatteverket, verkligen oväntat.
Det är väl de anställda på Skatteverket? Visar hur få som faktiskt följer en myndighet, som närmare åtta miljoner människor varje månad interagerar med medvetet eller omedvetet. Varför ska de finnas på FB om de bara når mindre än en procent av sina brukare?
Ja, frågan är om det är en bra kanal för 1% av befolkningen. Skatteverket borde kunna svara på det. Tydligen tycker ca 3% av mina vänner om skatteverket, men de kanske inte är representativa.
Nu vill jag egentligen inte bidra med några idéer som riskerar att få staten att svälla ytterligare. Men man kunde ju tänka sig en myndighetsportal där de hundratals olika myndigheter få lägga upp sina nyheter och annan relevant information. Det vore ju väldigt enkelt och hade inte behövt leda till nyanställningar.
Se gårdagens inlägg om Sveriges Internet.
Svårt att se någon större nytta med att ha informationen någon annanstans än på deras egen hemsida.
Ungefär som Altinn i Norge som är ett ypperligt bra verktyg för att hålla koll på alla sina myndighetskontakter med ett enda login.
Svenska universitet och högskolor använder Facebook som kommunikationsplattform mellan tex lärare och elever. Inte heller särskilt bra. Det borde vara något som hålls inom universitetets kontroll. Svårt att hänga med för dem som inte väljer att ansluta sig till Facebook.
För myndigheter håller jag helt med.
Vill man något så går man direkt till myndigheten (skatteverket, lantmäteriet, skogstyrelsen etc)
Problemet är ju att en stor del av myndigheterna snarare är "reklampelare" för en politisk agenda (jämställdhetsmyndigheten exempelvis) och då blir det av yttersta vikt för dem att finnas på facebook så de kan sälja in sin "reklam" till de som är intresserade av sådant.
Problemet är snarare mängden "kommunikatörer" som genomsyrar den mesta offentliga verksamheten i sverige idag. De behöver motivera sin existens bland annat genom facebook.
Haha, ja de som tror att Facebook är gratis (och dem är ganska många) kan ju fundera ett varv till. Sociala medier kastade jag bort för många år sedan och livet blev enbart bättre efter det. Är förvånad över att inga anser att det är de sociala medierna som borde regleras snarare än att de som styr de sociala medierna skall leka poliser. Inga andra lika berondeframkallande aktiviteter är så oreglerat (narkotika, spel osv) som uppmärksamhetsberoendet.
Använder Facebook Container i Firefox. Verkat blockera spårningen.
Har svårt att förstå att Facebook lyckas sälja reklam till seriösa aktörer, när de utan att tveka säljer till rena bedrägerier. Antar att de har dåligt med data om mig.. Alla verkar inte ha samma erfarenhet jag tycker jag mest får reklam för olika scams typ nya Fantastiska sätt att bli rik på bitcoin och om Zlatan promotar så måste du ju stämma..
Hmm, blev ju nästan rimligt även efter lite autocorrect..
Jag försöker driva en ny mötesplats på nätet, club33.se. Jag är alltså en konkurrent till facebook. Det ni skriver om myndigheter, gäller minst lika mycket Public Service. Som i varenda program, om och om igen ber folk kommentera på deras facebooksida. Detta är inget annat än att göra reklam för en gigantiskt kommersiellt företag. Sitter och fundera på hur man ska kunna göra en riktig stämning av detta. Andra sidor har inte en chans. Antingen ska man i Public service nämna alla, vara på alla sidor, eller inte på någon.
//