Det svensk-danska postmonopolet PostNord utsätts för en del kritik kring priser och service, vilket väcker frågan varför det inte etableras en privat nationell konkurrent, som med lite högre kvalitets- och servicekrav, samt avsaknad av arv borde kunna konkurrera? Några svar nedan.
Postlåda |
PostNord höjer ständigt portot snabbare än inflationen, försämrar servicen med att bara dela ut post varannan dag, och senast chockhöjde man även postboxarnas pris med 75%. Så varför etableras det inte en konkurrent? Hur svårt kan det vara att få en önskad avkastning på kapital med dagens obefintliga räntor?
Det finns konkurrenter lokalt i främst storstäderna till PostNord, vilket mest handlar om företagsutskick. Men ingen rikstäckande konkurrent inom brev.
Det finns flera konkurrenter inom paket, som DHL, Schenker, Bring, FedEx mfl, men ärligt talat så är deras tjänster vare sig snabbare eller bättre än PostNord på paket.
Så varför finns det ingen konkurrent inom post? Uppenbarligen kan man konkurrera nationellt om paket, så varför inte brev?
För det första – vem vill investera i en utdöende marknad?
Fysiska brev är under avveckling. Hade det inte varit för lagkrav hade antagligen PostNord lagt ner brevhanteringen. Det är inte en trend som kommer vända. En konkurrent ska alltså konkurrera på en krympande marknad.
Höga investeringskostnader.
Ska man konkurrera nationellt ska det upp postlådor i hela Sverige, minst lika tätt som
PostNord. Det ska till infrastruktur för att hämta in denna post, och sedan sortera den. PostNord sorterar automatiskt i enorma sorteringsmaskiner för miljardbelopp och det går inte att konkurrera med manuell sortering. Sedan ska lokala brevbärarkontor med lokalsortering upprättas och det ska till fordon för allt detta. Det är en rätt omfattande infrastruktur man ska investera i.
Låg avkastning
Uppenbarligen är inte PostNord särskilt lönsamt, prishöjningar och serviceförsämringar till trots. Ska man konkurrera måste man in med en billigare tjänst för att kunna etablera sig, och i bästa fall få en mindre andel av marknaden av marknaden. Man ska alltså lyckas bli lönsamma på en mindre marknad – dels att man inte når PostNords 100% de facto monopol, marknaden krymper för varje år, och man ska dessutom lta lägre betalt.
Möjliga investerare?
Möjliga investerare skulle möjligen vara Kina, som skulle vilja få möjligheten att även övervaka vår fysiska postgång, men då handlar det inte om avkastningskrav på verksamheten utan andra faktorer. I brott mot lagen, pga posthemligheten. Även utan att öppna brev skulle det vara mycket intressant att kartlägga vilka som får post från vem och när.
Nej, vi får acceptera allt sämre brevhantering, och se denna försämring som ett incitament att helt sluta med papperspost. Kvar kommer till slut bara pakethanteringen vara och priset för ett brev kommer ändå gå mot priset för ett paket framöver.
För paketen blir inte dyrare. Där finns det nämligen konkurrens. Och när breven väl når paketens pris per försändelse så kommer man kunna skicka brev även med DHL, Schenker och de andra. De få brev som vid det laget alls kommer skickas.
10 kommentarer
Finns väl konkurrens på det viktiga i storstäder, dvs paket till privatpersoner som ökar explosionsartat. Budbee är fantastiska t.ex. Levererar till dörren när du vill, med avisering att dom är på gång, går att följa var dom är, för låg kostnad. Skillnad på DHL och Schenker (vi levererar mellan 8-17 och kräver att du är på plats för att ta emot) vilket verkar vara sämre än Postnord tom.
Budbee och Airmee har ett alldeles för lågt pris per leverans.
69 kr till dörren på helgen.
Risken är uppenbar att båda tjänsterna går omkull innan någon av dessa blivit tillräckligt dominant.
Instabox lockar med att de någon gång snart ska lansera en frakttjänst för privatpersoner. Skåp till skåp så att säga.
Intressant alternativ och säkert rationellt (=hållbar prissättning) iaf i våra större städer för mindre försändelser ("brev").
Ja, tycker det är lite intressant att det tagit så långt att lansera det efter de först publicerade planerna för det publikt. De kan redan hantera paket inlämnade i boxar (så de gör returer).
Om man idag inte hämtar ett paket tar de tillbaka det och man kan välja en helt annan box att hämta ut det på nästa gång. Dvs. de har redan möjlighet att hämta ett paket i boxen, sortera det, och dela ut det på nytt. Det enda som saknas är att man själv ska kunna starta första steget så det inte behöver vara en retur eller icke-hämtat paket.
Men Instabox är ju inte smidigt? Fattar inte varför folk använder det.
Klart som korvspad att det inte går att få lönsamhet i att köra ut en räkning 20 mil var tredje dag till Agda i norrländska obygden.
Tänkte skriva varför har PN inget Kivra-alternativ. Tydligen har de E-Boks sedan 2015 som jag aldrig hört talas om. Om man skapar ett konto på PostNord finns ingen info alls om E-Boks. Utan det är ett separat företag/sajt på e-bok.se Fast det finns ingen anledning att skaffa E-boks verkar det som. 2018 (Aftonbladet) hade de 60 företag jämfört Kivra 1500 st. Jag skapade ett konto hos Eboks och antalet företag verkar inte mycket mer än ~100 st två år senare.
Hos stat/kommun/ osv verkar många ovilliga att erbjuda digitalt. Det jag märkt mest är sjukvården. Kallelser och fakturor från sjukvården borde man kunna få digitalt 2020.
När det gäller paket så köper jag rätt mycket mat i olika former, som levereras med Early Bird (tidningsbudet). Fri frakt för mig, och direkt levererat till dörren. Alltid funkat perfekt.
Nu kommer jag inte ihåg på rak arm siffrorna, men svenska delen av PostNord är väl lönsam, det är danska sidan som blöder.
Inte minst pga väldigt förmånliga pensionsavtal i DK för övertalig personal. Det hela var ju i proncip ett sol-och-vår trick mot Maud O, de skickade ju fram en erkänt slick gentleman att förklara alla synergifördelarna för den lättbländade centerpartisten.
Lite skruvat kan man säga att svenska skattebetalare och brevskickare nu betalar danskarnas rundliga förtidspensioner.
Jackpott, två gånger under en dag håller jag med helt!
Inte tänkt på det från det sättet. Gillade sista fetmarkerade stycket också!