“Det kan aldrig vara konsumenternas uppgift att rädda krisande bolag. ” – Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell
Konsumentverket förelägger nu att inte dröja mer än sju dagar att återbetala flygbiljetter till resenärerna. Annars kommer svenska staten bötfälla svenska statens flygbolag för att bryta mot svensk lag, vilket kommer kosta i sammanhanget försumbara en miljon kronor i månaden.
Sälj aset snabbt |
Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell skriver på Konsumentverkets sajt:
“Vi har fört dialog med SAS och lyssnat på företagets argument. Jag förstår att det är en besvärlig situation för både SAS och andra flygbolag, men min uppgift som KO är att vara konsumenternas ombudsman. Enligt en europeisk förordning, som gäller som lag i Sverige, har bolagen sju dagar på sig att betala tillbaka pengarna för inställda resor. I pandemins spår har jag förståelse för att det kan ta lite längre tid. Men dagens situation är fullständigt oacceptabel.”
Böterna blir en miljon kronor i månaden om svenska statens SAS vägrar följa svenska statens Konsumentverket föreläggande:
“SAS föreläggs nu att inte dröja längre än medgivna sju dagar med att återbetala biljettkostnaderna efter att resenären har framställt sitt krav. Annars hotar ett löpande vite på en miljon kronor i månaden.”
Summan är förstås skrattretande, när enskilda familjer kan ha krav på SAS på över 100 000 kronor för inställda flygresor för en familj.
Det hela sätter dock fingret på varför svenska staten inte ska leka aktiebolag. Man kan inte ha statsägda företag som skiter i lagen och pissar på sina kunder. Beskedet borde innebära att svenska staten som storägare omgående kräver styrelse och VD:s avgång, då man trots allt bryter mot lagen och har gjort så i över ett halvår. Eller är en miljon kronor i böter det enda straffet för att medvetet bryta mot lagen?
SAS har enligt flera rapporter för övrigt också bara betalat tillbaka småsummor till vissa kunder, och därmed tagit bort dem ur kön. Enligt flera bloggläsare lägger de sedan bara på luren om man ifrågasätter detta. Därmed kan man hävda att man betalat tillbaka till X miljoner kunder, men utelämnar det faktum att de bara fått någon hundralapp var av berättigade belopp på tusentals kronor.
För övrigt kraschar rese- och tjänstnäringarna på nytt igen. SAS plan var liksom svenska staten att det inte skulle komma en ny hårdare pandemivåg. Flygbolag 2020 kommer om det här fortsätter behöva ännu mer av skattebetalarnas pengar för att överleva. Det bästa är att släppa SAS och låta bolaget gå omkull. Eventuella nödvändiga flygresor inom Sverige, som inte kan bära sig själva, kan upphandlas på marknaden istället för att hanteras via ett statligt lagbrytande flygbolag som pissar på sina kunder.
Med den nya coronavågen är det nog dags att vända sig till Kronofogden för att få sina pengar. SAS nya kassa kommer snabbt brinna upp när allt stängs ner igen. SAS får väl Konsumentverkets sju dagar på sigovanpå det halvår de inte betalat tillbaka ens mina extra dyra avbokningsbara och återbetalningsbara biljetter.
30 kommentarer
Borde vara 10 miljoner per dag retroaktivt tillbaka till den äldsta bokningen….
svårt att lugga en skallig.
Är det 1 miljon per resenär? Då tickar det nog snabbt upp till betydande summor.
Att betala en miljon per månad i böter måste vara mycket billigare än att betala tillbaka till resenärerna.
Det är tyvärr så här det ser ut. Det ska mycket till innan myndigheter spottar ut löstäderna och biter ifrån.
Förmodligen anser KO Själva att man tar i ordentligt. I princip bötfäller staten sig själv som ägare till bolaget, om jag får böter vill jag betala till min fru’s konto, det skulle svida det.
Tänk då kommunerna som är tillsynsmyndigheter över sina helägda bolag och hur villiga de är att utfärda vite när bötesbeloppet hamnar hos staten och kommunen då får mindre utdelning. Det är ett rätt dåligt system där bolagen dessutom konkurrerar med privata aktörer.
Men om du tar emot deras vouchers får du dubbla summan att köpa nya flygbiljetter för! /s
Nej. Man fick en hundralapp extra och SAS höjer priserna för voucherkunder, så det är bluff. Dessutom förutsätter det att man vill flyga med SAS och att inte allt fortsätter vara nedstängt, så vouchers brinner inne värdelösa.
Nåja, vet att SAS tidigare har erbjudit dubbla värdet vid val av voucher vid inställt flyg. De mejl jag får nu erbjuder 350 kr per person (får dessa mejl trots att jag redan fått pengarna av SAS).
Det var ett sarkastiskt /s efter mitt inlägg som du verkar ha missat.
SAS har fullkomligt bombarderat inkorgen med detta ruttna erbjudande senaste månaderna, och hade det inte varit för ditt varningsinlägg om deras fasoner hade jag stått här med en illaluktande voucher i handen. Så tack för det cornu!
Vi får nöja oss med att vara bittra och kränkta istället, psltscale.
Knyter kränkt handen i fickan på min anonyma tjänstemannaarbetsplats…
Chattade med deras kundtjänst, påtalade mina tankar om Kronofogden samt konkursansökan. Ett par dagar senare kom mailet med bekräftelse om återbetalning genomförd.
Reklamera hos relevant kortbolag när ni betalat med kreditkort, så får ni tillbaka era pengar.
Intressant om vite utfaller med X antal miljoner och SAS konkar.
Vem kommer först i kön att få sina pengar ur konkursboet, går statens rättigheten till vitesbeloppet före resenärernas fodran?
Resenären kommer så långt bak i kön att det inte spelar någon roll. Är min lekmanna bedömning..
Jo, så är det säkert, men min poäng var att staten som ägare tillika myndighet bör ju inte kunna tränga sig före i kön bland fodringsägare genom att utfärda ett vite och i praktiken roffa åt sig pengar ur bolaget.
Vitet bör inte få minska möjligheten än mer för resenärerna att få ut något vid en konkurs. Staten är ju ägare till bolaget och bör då inte kunna erhålla vitet, blir något över bör vitet hamna sist i kedjan om det fanns någon rättvisa.
Om man ändå kunde komma på något sätt att lura på danskarna SAS i sin helhet? Vi kanske kan byta? De får SAS, vi tar Rasmus Paludan. Båda verkar ju orsaka ungefär lika mycket ilska och irritation.
Varför denna aversion mot SAS som bloggen driver? Jag skulle säga att det som gäller för SAS, gäller för de flesta andra flygbolag i världen med få undantag. Och en del saker som skrivs stämmer helt enkelt inte, det brukar vara rätt så sakligt skrivande men detta börjar få lite slagsida.
Lars har tidigare lyft fram BRA som ett exempel för snabb återbetalning; nu var det ju bara ett litet antal passagerare som fick tillbaka sina pengar innan rekonstruktionen. Så många fick inte sina pengar tillbaka alls. Kanske bättre då att vänta längre men få faktiskt få sina pengar som i fallet med SAS. Även om lång väntan inte är så rolig.
Det står väl staten helt fritt att sälja sina aktier i SAS och det är inget som hindrar dem. Och styrelsen/VD skulle jag säga har gjort ett mycket bättre arbete än sina föregångare.
Visst kan andra bolag driva trafik från/till Sverige men de skulle knappast skapa arbetstillfällen eller betala skatt här.
En del passagerare har fått tillbaka mindre summor men då antagligen aktivt själva avbokat sin biljetter och endast fått skatter och avgifter. För en del av dessa hade inte inställda avgångar men ville inte resa, och då får man inte alla pengar tillbaka. De bör kunna få en voucher på detta dock.
Förhoppningsvis får alla berättigade snart tillbaka sina pengar, och SAS flyger vidare på ett eller annat sätt. (Kanske till bloggarens förtret)
+1
Man kan ju undra över Konsumentverkets existensberättigande om det tar dem över ett halvår att göra något i Sveriges största scam.
Det är ju ett rätt solklart fall dessutom.
Statens myndigheter är många men de är i alla fall långsamma, väldigt dyra i drift och ger lite tillbaka.
Tänkte samma…
+1
Knappast Sveriges största scam. Exempelvis Volkswagens dieselgate lär vara mycket större, där svenska myndigheter inte satte ner foten som tex. amerikanska/tyska gjorde. Och krävde att kunderna kunde få ersättning. Finns fler scamexempel
Jo det var ju sjukt ryggradslöst att släppa den enkla bollen som dieselgate var. Var ju en enkel slam dunk som våra myndigheter återigen tittade åt andra hållet och lät skattebetalarna ta notan för det var ju jobbigt att göra sitt jobb.
Myndigheter är som ett enda stort Samhall – Sveriges viktigaste företag. 😉
Men varför just SAS? Jag sitter och väntar på 15000 som jag ska ha tillbaka ifrån Ryanair för en resa som de ställde in i maj. Det här ska väl gälla alla flygbolag!
+1
Har en dotter som skall flyga hem från USA i slutet av November, tillbaka i Januari. En dag var flyget inställt, samma kväll var samma flyg återigen tillbaka. Samtal till SAS gav förvirrade svar om "systemfel". I förrgår hände det igen, nu definitivt efter samtal med kundtjänst igen. Iģår flyttades januariflygningen på samma sätt. I bägge fallen är det direktflyget från Stockholm som ställts in, till via CPH. Känns som att SAS har tappat detta fullständigt. Gissningsvis har flygen från Arlanda gått tomma. Det går inte längre att välja plats i kabinen på SAS hemsida på sina bokningar, där kan man annars se hur många lediga platser det finns.
Inget konstigt med detta, du skriver själv i slutet om anledningen. Det finns en gräns på antal passagerare där det inte är försvarbart att flyga. Då blir det inställt och omdirigerars via CPH. För övrigt är det bara Cargo som håller uppe SCA-USA, utan den skulle det i stort sett inte flygas alls.
Nej, såklart inte försvarbart flyga med tomma plan. Verkar dock inte som de på kundtjänst vet detta. alt. inte får säga något. Inte så konstigt om det SAS fått trassel med sina återbetalningar också, förmodligen har väl folk blivit permitterade/fått sparken i kundtjänst/admin. Moment 22, skall man behålla fler anställda för att betala tillbaks avbokningar snabbare, det gör ju inte kassaflödet bättre direkt. Fortsätter det här wuhansjukefiaskot ett år till, kommer det inte finnas någon resebransch kvar.
Håller med dig M. Ström
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.