I och med Konsumentsverkets sena men skarpa fördömande av det så kallade flygbolaget SAS, samt de skärpta coronarestriktionerna som eventuellt gör att SAS räddningsplan numera ligger i soptunnan, så tröttnade jag och skickade ett mail med löfte om att vända mig till Kronofogden. Med vändande e-post fick jag då besked om återbetalning, och pengarna kom in idag.
SAS svar |
Min plan var att vänta och se hur många år SAS egentligen skulle ta på sig att betala tillbaka, men med de skärpta restriktionerna så finns det risk att räddningsplanen för bolaget passerat bäst förut, och det blir därmed osäkert om man någonsin kan få några pengar.
Så den planen, som kunde gett många bra blogginlägg, byttes ut mot en ny plan.
Med Konsumentverkets fördömande och bötfällande av SAS (förvisso med småbelopp om en miljon i månaden, som sedan staten betalar tillbaka till SAS via nyemissioner) var det viktigt att få dokumentation på att de inte betalar tillbaka trots ny påminnelse. Om jag inte skulle få pengarna inom sju dagar skulle jag dels påtala detta för Konsumentverket, vilket skulle verifiera att bolaget ska bötfällas på en miljon kronor (kunder måste ju berätta för myndigheten att de fortfarande inte fått sina pengar), och dels så skulle det bli en ny serie blogginlägg om hur det skulle gå att driva in skulden via Kronofogden. Dessutom får man mer pengar om man går till fogden, eftersom man får lägga på omkostnader på några hundralappar.
Mitt mail |
SAS backade dock direkt, och mindre än ett dygn senare, efter att ha väntat sju månader på det som maximalt får ta sju dagar, kom mailet om återbetalning enligt första skärmdumpen överst.
För att inte jinxa återbetalningen – jag ville ju faktiskt få pengarna tillbaka för de återbetalningsbara extra dyra biljetter jag köpt – så har jag inte skrivit något om det förrän pengarna kom in idag, fem arbetsdagar senare.
Så rekommendationen är att informera att ni kommer gå till fogden för att skynda på återbetalningen. Men var beredda att också gå till fogden – informationen ska förstås vara korrekt annars kommer SAS sluta prioritera upp de som är stridsvilliga.
Har du ännu inte fått tillbaka dina pengar från SAS – påtala detta varje månad för Konsumentverket, så myndigheten inte missar att bötfälla bolaget.
5 kommentarer
Att ta ett ärende till Kronofogden är inte särskilt svårt, även som privatperson. Det räcker med att fylla i en blankett och skicka in, samt betala avgiften på 300 kr (som du får tillbaks sen när de drivit in pengarna). Jag har gjort det och rekommenderar det!
Man bör rimligen vara beredd att processa om ifall det behövs. Men kan nämnas att man inte behöver, om motparten bestrider och man inte tar det till domstol blir man av med avgiften. För övrigt verkar seriösa bolag som intrum fungera ungefär så att de skickar till kronofogden med rätt lösa uppgifter om man bestrider så orkar de inte svara.. Har själv haft ett sånt fall där jag skulle gjort en polisanmälan om de kunde styrka uppgifterna de uppgav per telefon (att en person uppgett mina personuppgifter). Men de bara lämnade allt utan svar både till mig och fogden. Jag tror att de bara tog en rövare och chansade på en med samma namn.. Men de sa att man uppgett mitt personnummer vid beställning. Och med tanke på vilken beställning så har jag en tydlig misstänkt. Och nu blev det mycket mer än svar på inlägget ovan 😉
Nu blev jag nyfiken. Har den misstänkte samma namn som du och ett karaktäristiskt intresse du dessutom känner till?
Bra uppmaning,
Kan det vara så att många betalningsanmärkningar är värre än själva bötesbeloppet om man anser sig ha en framtid som bolag?
Vilken mailadress använde du?