De för de stora filmbolagen viktiga och för biograferna helt avgörande storfilmerna skjuts nu en efter en på framtiden efter att chansningen med premiären på Tenet floppat i somras. Frågan är om det alls kommer finnas kvar biografer när detta är över, och varifrån pengarna för storfilmer ska komma i så fall – för köpt nedladdning och streaming är sett till pengarna bara en eftermarknad för filmbolagen. Bloggen har pratat med Peter på Bio Metropol i Karlshamn.
Fler och fler storfilmer, som skulle haft premiär i år eller nästa år skjuts nu på framtiden på grund av coronakrisen. Exempel med besked de senaste dagarna är första delen i nyfilmatiseringen av Frank Herberts klassiska SF-roman Dune och nya James Bondrullen No time to die. Även Jurassic Park: Dominion har skjutits fram, men skulle inte haft premiär förrän nästa år.
Biografer har generellt varit nedstängda eller strypta, och i Sverige har man under våren i princip bara kunnat abonnera biografer privat för sittningar om en handfull personer, även om det nu t ex öppnats upp som Bio Metropol i Karlshamn. De privata visningarna fortsätter, men det blir även visningar med 50 av 153 platser sålda som max.
Bloggen vände sig till Peter, som driver premiumbiografen Bio Metropol i Karlshamn, och är en gammal bloggläsare, för lite bättre insyn i vad som pågår.
Peter, ägare Bio Metropol. Foto: Elin Johansson / Centrumbiografen |
Peter berättar att man i början av mars gick från ett rekordår till katastrof på några dagar, och gick från fullsatta salonger till i princip tomt på två veckor.
En modern internationell långfilm kan kosta från hundratals miljoner till flera miljarder mätt i svenska kronor. För att det ska gå att få tillbaka investeringen även för de lyckade filmerna måste de gå upp på biografer över stora delar av världen säger Peter, som uppger att för de dyraste filmerna krävs det att 80% av världsmarknaden måste vara igång för att generera de intäkter som behövs.
Filmbolagen har nu fått vänta, och i en del fall släppt filmer med lägre budget direkt till video, eller streaming och nedladdning som alternativet är idag. Ett exempel är Tom Hanks Greyhound, som köptes in av Apple TV+ som abonnentdragare. Men det är nog ett undantag att en streamingtjänst betalar de summorna för en film.
Men för storfilmerna räcker inte streaming. De måste upp på bio för att dra in pengarna.
“En majoritet av intäkterna för alla storfilmer generas av biograferna. Denna procent har till och med ökat under senare år. Folk är helt enkelt beredda att betala för den premiumprodukt som bio är.” – Peter, Bio Metropol
Det finns nu en stor mängd färdiginspelade filmer, men särskilt de stora titlarna släpps inte, då det inte finns biografer nog att dra in tillräckligt med pengar. En variant är lokala lanseringar på mindre marknader, med hopp om att släppa filmen brett senare när allt öppnar upp igen. Oavsett så tär det på filmbolagens likviditet att ligga ute med miljardbelopp utan intäkter.
“För oss i biografbranschen är det viktigt med ett antal storfilmer om året. Optimalt hade varit ca en varje månad, men det är för mycket begära.” – Peter, Bio Metropol
Peter uppger att en stor del av de totala intäkterna genereras av 10% av de största titlarna. “Utan dessa är läget bekymmersamt”. Man har delvis klarat sig än så länge via krisstöden, som permitteringar och riktade kulturstöd, samt förstående hyresvärdar. Det finns biografer som lagt ner eller är under rekonstruktion idag och Peter gissar att utslagningen kommer fortsätta.
Kom ihåg att dagens småortsbiografer ofta är väldigt teknisk välutrustade och satsat på en premiumupplevelse långt utöver de riskkapitalägda storbiograferna i våra större städer och bättre än vad de flesta kan få ens i ett specialbyggt hemmabiorum. Digital distribution gör också att man som småbiograf idag inte behöver stå i kö för en sliten filmrulle, utan kan ha storfilmspremiärer samma dag som i storstäderna.
Vad kan då konsekvenserna bli på sikt? Till en början kan man misstänka att många filmprojekt som inte startat inspelning än skjuts på framtiden. Christopher Nolans Tenet släpptes trots coronapandemin, men floppade – inte på grund av dåliga recensioner av ännu en Nolandsk mindfuck-film, utan på grund av att folk inte vågar gå på bio.
Istället skjuts premiär efter premiär nu fram. Det kommer göra att ytterligare filmer också skjuts fram, vilket förstås drabbar hela branschen. Dessutom gör coronarestriktioner att mycket produktion ligger nere på grund av reseförbud eller förbud för fler än 50 personer på en plats.
Hollywoodsstjärnorna bör ha pengar på banken om de inte använt sitt kreditvärdighet till att leva på lånade pengar, men det gäller knappast de 100 000-tals grovarbetarna i filmbranschen – de som inte står med namn på filmaffischerna. Delvis kanske streamingproduktioner kan fylla en del hålrum, men det kan bli en utslagning i drömfabriken.
Allvarligast för branschen och särskilt storfilmerna är om antalet biografer kraschar. Då når man till slut en punkt där det helt enkelt inte finns filmstolar nog att finansiera en storfilm längre.
Eller så finns det kapital vid sidan om, redo att köpa upp biosalonger med problem.
Gillar du att gå på bio – vänd dig till din lokala småstadsbiograf för en privat abonnering åt vänner och familj, eller en öppen visning med varannat säte och rad tomt. Film är fortfarande bäst på bio. I morgon kanske det är för sent.
För svensk film, som vänder sig till en av världens minsta språkgrupper, så levde man redan tidigare till en stor del på skattepengar via Filminstitutet och filmfonderna. Ytterst få svenska filmer kan gå med vinst på egna meriter, och i princip ingen biofilm produceras utan skattepengar, så svensk film kanske inte är hotad så länge den kranen inte stryps helt. Men det gäller inte storfilmerna från Hollywood, som kräver kommersiell finansiering. Streaming och nedladdning räcker helt enkelt inte, utan är bara bonuspengar i förhållande till budgetarna.
Detta inlägg är inte reklam, har skrivits helt på bloggens initiativ, och ingen form av ersättning har utgått till bloggaren, bloggarens bolag eller anhöriga för detta inlägg. Däremot har Peter arrangerat föreläsningar åt mig för typ 8-9 år sedan och några länkningar som tack för intervjun tycker jag är artigt.
47 kommentarer
En film blir knappast bättre för att 1 miljard plöjts ner snarare än 0.5 miljard. De stora utgifterna verkar vara cgi-explosioner och ett känt ansikte. Något många klarar sig utan. Kommer man sakna Spindelmannen 7 eller Transformers 5 så drabbas man av detta avseende framtida utbud av filmer. Annars inte.
Sen är det såklart tråkigt att människor som jobbar inom industrin drabbas, men nu tittar jag på hur man som konsument drabbas.
Utgifter? Det väl intäkterna som är viktigaste för att kunna hantera utgifterna och framtida investeringar.
Om filmindustrins värdekedjan är i risk så kan mycket väl allt kollapsa om man inte hittar andra vägar som ger intäkter och är sammankopplade som det var tidigare.
Det är väl snarare så att CGI gör det billigare. Det som kostar är att resa runt med en stor mängd folk och utrustning bara för att göra några korta sekvenser.
@Patrik filmer har alltid finansiärer, intäkterna är viktiga ja, men jag talar post corona i relation till det inlägget talar om. Dvs att intäkterna blir mycket lägre i framtiden pga en färre mängd biografer och således biobesökare. Då kommer finansiärerna inte dega in lika mycket stålar.
@Svinto ja och nej. Det är dyrt som helvete att filma centralt och igenkänt. Det är dyrt med massa fancy CGI. Billigast att spela in på småorter/i naturen och utan CGI.
CGI är förhållandevis dyrt, exempel är när man filmar stora publiker/armeer osv. så används uppblåsbara dockor som är lätt att blåsa upp och transportera vilket många storfilmer använt sig av. Billiga plastdockor typ.
Jag killgissar att det här blir just dödsstöten för biografer. Det gick väl knackigt redan innan pandemin med konkurrens från streamingtjänster och många potentiella besökare avskräckta pga väsnande publik med störande mobiler.
Biograferna gick bra innan Corona, och det är inte första gången som biograferna spåtts dö ut. Tyvärr blir det väl ännu mer konsolidering i branschen, det som dör är ju mindre biografer eller nischade aktörer men stora kedjan som visar (nästan) enbart säkra publikdragare kommer överleva / återuppstå i någon form.
Jag skulle se Tenet på Royal i Malmö vilket är den enda bion värd att se storpremiärer på i Malmö men prislappen för 1 plats var 195kr. Visst jag fattar att biografer behöver pengar men jag undrar om dom inte fått in mer pengar med rimliga priser än att folk avstår helt och hållet
Försök att hjälpa din lokala biograf, stötta med föreningsmedlemskap eller ett par biobesök. Tycker ett riktat kulturbidrag till biografer i småstad och landsbygd kunde vart en viktig åtgärd dessutom. Vi behöver inte utarma kulturen ytterligare och nu behöver vi hjälpas åt för att bevara allt det vi innan tog för givet.
Nog för att vi verkar träda in i "det nya normala" med kraftigt minskat resande världen över och ökat hemarbete vilket är positivt, men bio vore väldigt tråkigt att mista.
Ifall repertoaren blir lite bättre … så varför inte. Det finns just nu ett antal superfloppade superhjältefilmer som kryssar jorden runt som är av en karaktär som megalandet i öster tycker om oavsett åldersgrupp.
Wanda – som är ett kinesiskt bolag äger Filmstaden (Tidigare SF), och halva hollywood. och ens manliga intuition säger en att Kinerserna inte bara tar hand om distribution utan även har ett starkt ord i vilka filmer som ligger i pipelinen att visas i biografer som bolaget har kontroll över. Det är därför vi har fått ett övermått av huvudvärksframkallande smörja som ska passa en 10 åring likväl som hens föräldrar. Biografdöden är snart här.
Vi har fått Netflix istället.
Ja jag vet inte, jag har ingen åsikt direkt om det.
Vi har en bio i vårt folkets hus i vår lilla stad som är supermysig. Den är dessutom viktig för sammanhållningen och gemenskapen. En plats att umgås på helt enkelt.
Jag vill gärna att den skall vara kvar och köper andelar i den och försöker gå dit och se film med jämna mellanrum. Jag hoppas fler gör detsamma i sin by, sitt samhälle eller var man nu bor och hjälper det kulturliv och dom kulturföreningar man har omkring sig på de sätt man kan.
De lokala småbiograferna har fått och får kulturstöd. T ex grannbyns Fotskäls Bio har fått en del. Gäller att vara bra på att skriva ansökningar dock.
Tror jag rent av lyckades få en vän från Filminstitutet och en vän från Fotskäls bio att springa på varandra i förstaperson på en privat bokrelease ett år. Hade bara kommunicerat via offentliga handlingar tidigare. Typ.
Min egen cineastiska "utbildning" hände i Folkets Bio på Linnégatan i Gbg, påbörjat redan sent 80-tal. Orden räcker inte till för hur många briljanta filmer som hela vår kultursfär gått miste om eftersom de inte digitaliseras idag för visning, och inte heller hittar någon distribution värt namnet.Redan då ett hett ämne. Nu-Helt utraderat.
För väldig kräsna biograftittare en Lisa för själen och t.o.m intellektuella kan hacka loss en och en annan visdom.
Långfilmen innan digitaliseringen har enorm kraft i sammansättningen i ens nutidshistoria och ger helt klart fördelar att gestalta framtiden när man väl befinner sig i den positionen.
Intressant att läsa om Fotskäls Bio och jobbet dom gör i deras bygdegård / byalag. Sådana initiativ gillar jag 🙂
Det kanske är så att filmproducenterna kommer att anpassa sig till den nya kostnadsnivån , dra ner på det bombastiska och lägga mer energi på CGI eller helt vanligt mänskligt umgänge och konversation. Det finns utmärkta exempel på bra filmer där hela handlingen och spänningen drivs av konversation på en begränsad plats, exempelvis https://en.wikipedia.org/wiki/The_Man_from_Earth.
Varför inte köra lite konserter på Bio. Finns en uppsjö fantastiska att välja mellan, kräver noll investering i filmmaterialet.
Biografer idag är under kontroll av multijättar. Så fort någon oberoende privatägd biograf sätter igång går det att bestämma innehållet,annars inte.
Sedan måste en privat biograf ändå betala för licenser och royalties …
Extrem svår branch. Endast vikt åt extrema entusiaster med djup plånblok…
När det gäller konserter så kör vi det ibland, oftast tillsammans med någon partner i form av restaurang för att göra ett helt paket. Att få tag på rättigheter är oftast det svåra..
På hela taget så är konceptet biograf livskraftigt och absolut inte en krisbransch. Mer en mogen bransch som har funkat i mer än 100 år.. Dock finns det alla sorters aktörer, varav vissa har gått på enorma inköpsrundor senaste åren.. Till exempel AMC. Och att sitta med enorma skulder när du står utan intäkter under ett halvår eller mer kan vara mindre roligt.
Väldigt bra film!
Varit ganska mycket snack om Cineworld på CNBC och det är ingen munter lyssning.
Cineworld är världens näst största biokedja. Aktien öppnade på 220 i år, kurs idag 27.
Går inte på bio längre, det är för mycket stök.
Samma här. Man har blivit gammal och bekväm.
Barnen var med mamma på Trolls 2 premiär, i förra veckan. Jag avundades henne inte 🙂
Samma här. Vet att det var Simpsons the movie jag såg sist.
Kollade upp när den kom å det var 2007…
Så ingen bio, å knappt någon långfilm på TV/steaming heller, sen 2007.
Har helt enkelt tappat intresset efter att ha sett tusentals filmer i tonåren.
Samma här. Vet att det var Simpsons the movie jag såg sist.
Kollade upp när den kom å det var 2007…
Så ingen bio, å knappt någon långfilm på TV/steaming heller, sen 2007.
Har helt enkelt tappat intresset efter att ha sett tusentals filmer i tonåren.
Håller med om stöket. Det prasslas både till höger och vänster. Respekten för att man inte ska prata efter filmens start existerar ej med dagens ungdom.
Biografer är nödvändiga för filmbranschen på samma vis som heroin är nödvändigt för en heroinmissbrukare – man har satt sig själv i den positionen. Till skillnad från missbrukaren dock, så har filmbranschen tillräckligt med resurser för att kunna ta ur beroendet.
Släpp nya storfilmer samtidigt på både bio och streaming (och marknadsför båda alternativen) så ska vi se vilket alternativ som lockar flest.
Så, är du beredd att betala 500:- SEK för att din tvåbarnsfamilj (med två vuxna) ska se den nya storfilmen hemma i soffan? För det är vad det kostar att gå på bio för fyra. Om man nu ska bibehålla samma intäkter för filmerna.
Lars, nu tog du upp något intressant.
Varför kostar det mer att gå på bio i Sverige än i resten av världen?
Gör det? Nu var det länge sedan jag var på bio utomlands, men har vairt på bio i London och eventuellt även Paris (oklar minnesbild dock), och har för mig att priserna var likvärdiga med Sverige. Annars är väl svaret arbetskraftskostnaden för biograferna, förstås, du vet det svenska skattesystemet.
Absolut, skattesystemet är som det är.
Dock är vi ju ruggigt effektiva inom andra branscher att hålla priserna nere trots löneläget.
Jag skulle vara beredd att göra det ja, men jag kan också se att många inte skulle vara det.
Men varför skulle man behöva betala samma pris som på bio? En avgörande del av kostnaden på biobiljetten måste väl ändå gå till mellanmannen biografen i form av lokaler, personal mm?
Filmataden AB omsatte 1709 MSEK 2019, resultat 106 MSEK.Övriga externa kostnader var 1060 MSEK och bör inkludera royalties. Personalkostander var 339 MSEK och avskrivningar (av lokaler och utrustning får man förmoda) var 326 MSEK. Handelsvaror (godis etc) gick på 79 MSEK. Man förde över 132 MSEK i räntekostnader till moderbolaget i koncernen, så egentligen var vinsten 238 MSEK men maskerades delvis som interna räntor.
Utan vinst och utan personal skulle priserna kunna sänkas med 1/3 alltså.
Filmstaden.
Mattias J, som du ser ovan så är ca 1/3 av biografens kostnader för lokaler och personal. Förenklad uträkning. Så kanske 350:- för att se filmen hemma om man klipper bort mellanhanden?
Avskrivningarna för Filmstaden ser ut att i mycket vara goodwill, dvs överpriset som kineserna betalade för bolaget som nu ska skrivas av. Innan Kina köpte hade man inte koncernlånen för övrigt.
Konkurrensen är ju minst sagt mördande.
Numera finns det tekniskt briljanta tjänster som Netflix, Viaplay och Spotify som kostar en spottstyver.
Ljud, ljus, soffa kan du ordna hemma som överglänser biografen.
Sen tror jag Sverige är en extremt svår marknad för biografer då svenskar ligger i framkant gällande teknik, bredband etc. Biografen är inte modern ur den aspekten.
I USA kostade en biobiljett år 2001 5.66 USD. År 2019 kostade en biljett 9.16 USD.
Det "känns" som att inflationen har varit högre i Sverige men visa gärna siffror den som vet.
Vi ligger ganska högt jämfört med andra länder. Har inte kollat exakta siffror men något tiotal procent över snittet i jämförbara länder. Dock har vi också sannolikt högre personalkostnader och framförallt så har vi mycket högre moms.
Efter momsen höjdes från 6 till 25% tig priserna ett skutt uppåt. Vi höjde med ca 20% då. Men har inte höjt något sedan dess.
Generellt så brukar vi säga ett ett besök på en normal "vuxenfilm" kostar som en arbetstimme efter skatt. Och jag skulle tro att vi har följt den kurvan relativt väl om vi inte fick den drastiska momshöjningen…
Tack för svaret Bio Metropol.
Nu är jag inte alls insatt i biografbranschen men är det inte möjligt att branschen har nått sitt "Kodak moment"? Vill minnas att jag läst någonstans att samtidigt som filmer på bio har haft svårare så har streamingbolagen blivit mer aktiva i egenproducerat innehåll, film ja men framför allt har man satsat på serier som om jag minns rätt är billigare att producera, "stickier" på publiken och således lönsammare. Är det något jag lärt mig så är det att inget är för evigt och sannolikt inte biografer heller, men visst lite nostalgisk kan man väl bli. Vad gäller intäkter till filmbolagen så är det kanske så att dom kommer få vänja sig vid ett lägre normalläge, lite som mobiloperatörerna fått göra med lägre roamingintäkter och vem minns inte när LJJ körde sin klassiska "Tre kronor per minut" på klingande Kalmarmål. Då var 3:-/minut revolutionerande billigt, skulle någon ge det idag???
Kanske ingen slump att Filmstaden såldes? Tror mer på de små lokala premiumbiograferna i så fall.
Jag håller med i båda delarna, i tider av radikal omställning av en marknad så slår det ofta hårt mot de stora aktörerna som siktar på skala och volymfördelar medan jag tycker historien visar att för nischade och kundnära aktörer finns det nästan alltid en marknad.
Om jag minns rätt från artiklar i stor svensk affärstidning så har både Filmstaden och ägarbolaget sedan några år tillbaka varit involverade i ett flertal transaktioner (visst var det något med etableringen av Heron som såldes till svenskt bolag, köptes tillbaka av amerikanskt bolag som idag ägs av kinesiskt bolag dvs. Filmstaden är idag kinaägt). Möjligen kan det amerikanska (AMC tror jag) sett en trend tidigt i USA och gått ur.
De enda filmer som jag ser på bio är imax-varianter, det är en maffighet som inte går att uppnå hemma.
Resten av biosalongerna förstår jag mig inte riktigt på längre, har inte behovet av vanlig biofilm sjunkit markant de senaste 10 åren?
Dyrt, stökigt och massa okänt folk som "håller på".
Faktum är att de totala besöken per capita i Sverige har legat i samma intervall mellan 1,4 till 1,9 besök sedan omkring 1990..
Sedan finns lokala variationer. Här nere i vår sydöstra hörna ( Blekinge) har besöken stigit dramatiskt de senaste 10 åren. Det har att göra med att vi har en levande konkurrens som lett till mycket hög standard på biograferna.
Vi har biografer i absoluta toppskiktet i relativt små städer, och för grannarna gäller det att hänga med eller tappa besök.
Vi ser att många är beredda att åka långt för att gå på bio i tex Ronneby..
Intressant artikel. Jag har varit bosatt i Australien sedan 2016 och bor just nu i Sydney. Har nere sa ar bio-upplevelsen aningen annorlunda mot vad jag var van vid hemma och de har 4 olika typer av bio-upplevelser i foljande ordning.
Original – vanlig svensk bio
V-Max – gigantisk rundad duk med "state of the art" ljudsystem
Gold Class – en VIP upplevelse dar biografen ar mindre med 35-45 gaster. GC ar avskild gentemot resterande bio-salar och foajen bestar av fatoljer och en bar dar man kan sitta och avnjuta en drink eller en appetizer innan filmen startar. Man kan aven bestalla mat och dryck som personalen kommer in med under filmens gang. Senast jag gick och kollade pa Tenet sa kom middagen in efter 10 min och en efterfoljande ostbricka med 2 glas rott vin halvvags in i filmen. Stolarna ar "reclining" och oerhort bekvama.
Boutique – Det senaste tillskottet i bio-djungeln har nere och ett kliv upp fran GC med endast 25-30 gaster. Man sitter i vad som ser ut som ett stort bibliotek och har uppassning fran personalen under hela filmen. Har inte haft tid att prova annu men kommer gora nasta gang jag gar pa bio.
Kostnaden for GC ar kring 250 SEK per person men klart vart det da man slipper sitta och trangas med 350 andra besokare som pratar och prasslar med godispasar etc. Utover detta sa tillkommer sa klart kostnaden for mat och dryck men klart vart det da man slipper ga pa restaurang fore/efter filmen. Jag var initialt valdigt skeptisk till andra gaster som ater under filmens gang men har aldrig storts av varken servitorer eller de andra besokarna i GC. Biografen ar utformad sa att servitorerna ror sig utanfor gasternas synfalt for att stora sa lite som mojligt. Maktar man inte med 250 SEK for en biljett sa ar det halva priset pa Tisdagar.
Jag ar tamligen overtygad att "lyxiga bio-upplevelser" kommer bli allt vanligare aven hemma i Sverige i framtiden och nastan saker att bion ar har for att stanna. Aven om det ar i ett annat format an vad vi ar vana vid.
P.S. Drive-in bio ar tamligen vanligt har nere ocksa och de snackar om att gora Drive-In koncerter framover. Kanske det ar nagot som hade fungerat hemmavid ocksa?
Varma Halsningar fran Sydney
Nu är väl det en rätt liten del i de stora, men har svårt att känna något medlidande med filmbolag när de uppenbarligen har råd att betala helt sjuka löner till de större skådespelarna. Nu har väl iofs Netflix seglat upp och av top 10 bäst betalda är väl flera numera knutna till Netflix, säger kanske något om vart det är på väg.. Dessutom corona säkert med streaming men som med mycket annat har det nog bara accelererat en tidigare trend.