Kina-Volvos bolag Polestar återkallar 4 586 bilar för två hårdvarufel. Enligt uppgifter från ett svenskt Polestarägarforum har cirka 20% av elbilen Polestar 2 bärgats sedan de levererats till svenska köpare. I samband med återkallningen ska kunderna åtminstone få OTA (over-the-air-uppgraderingar) installerade, vilket var utlovat från början.
En Tesla utmanas av en Polestar 2 |
De aktuella hårdvarufelen är två olika. 3 150 bilar berörs av ett fel med klimatsystemet i bilen, vilket gör att bilen slutar fungera och måste bärgas.
4 586 bilar återkallas på grund av fel på omformarna (inverttrarna) som omvandlar energin i batterrierrna till kraft till motorerna, vilket också kan göra att bilen behöver bärgas. Detta är alltså inte samma fel som den tidigare återkallningen.
Totalt har man nu lyckats med tre allvarliga fel på kort tid, som har behövt återkallning. Mjukvaruuppgraderingar hade inte hjälpt, om nu den utlovade och sålda OTA-funktionen hade levererats med de uppenbarligen ofärdiga bilarna. Vid återkallningen ska nu OTA installeras, och man får väl hoppas att Polestar och Volvo testat OTA-programvaran ordentligt först, även om det verkar si och så med testningen av bilarna hittills.
Enligt uppgifter till bloggen uppger cirka 20% av Polestarägarna i ett slutet svenskt Polestarägarforum att deras bilar bärgats.
Tydligt är att Kina-Volvo inte vet hur man bygger en elbil, och Polestar är samma plattform som den överprissatta Volvo XC40 Recharge som är tänkt att släppas nästa år.
Den Volvo-märkta elbilen kommer kosta endast 30 000:- SEK mindre än den betydligt större Tesla Model Y (som kan ta sju säten), men lär väl bli en försäljningssuccé i åtminstone Sverige ändå. Att man släppte Polestar 2 först kan mycket väl varit för att låta kunderna agerar testare åt Volvo, så man får bort felen på XC40 Recharge innan släpp. Eller så har Volvo brister i vad som kallas att testa bilen själva innan man släpper den till kund.
De flesta (svenska) Polestarköpare verkar dock nöjda med sina bilar. Kanske är det likt för Tesla så att elbilsköpare i det dyrare segmentet har väldigt stort tålamod och har råd med driftsavbrott. Eller så är det svensk lojalitet med Kina. Tydligt är i alla fall att befintliga fossilbilstillverkare inte verkar ha någon fördel av att ha producerat bilar i hundra år. Uppenbarligen är det något som är svårt med elmotorer och batterier.
I relaterade nyheter återkallar fossilbilstillverkaren BMW 26 000 av sina laddhybrider, då de spontant kan börja brinna. Det ska handla om samtliga modeller, inklusive Mini, tillverkade i år. Åtminstone fyra av laddhybriderna ska fattat eld och det ska handla om tillverkningsfel i batterierna och att batterierna kan kortslutas och börja brinna. Det handlar alltså inte om att en bil intill en BMW fattat eld och spridit branden, likt i fallet en Tesla i Norge, utan branden har börjat i BMW:ns batterier. Det är svårt det där med batterier och elmotorer, som sagt. Å andra sidan är spontana bilbränder standard hos BMW, som rent av fått försäljningsförbud för sina dieslar i Sydkorea, så man fortsätter bara med en etablerad tradition hos bilmärket.
12 kommentarer
Bra att de tar ansvar. Önskar att Tesla hade tagit samma ansvar för sina sedan länge konstaterade hårdvarufel (eMMC, LED-list för varselljus, handtag, spindelleder etc.).
Håller med, om alla tillverkare agerade så här vore det inga problem med barnsjukdomar eller andra krämpor. Föredömligt agerat från Polestar. Teslas sätt att agera är att i tysthet via OTA-uppdateringar begränsa batterikapacitet och laddningshastighet när de upptäcker problem, och sedan neka in i kaklet att de gjort något. "According to spec…"
Vad händer med Nevs? Hörs inte mycket men måste inte de få ut en bil snart?
Har för mig att de nu håller på med ett projekt med självkörande bilar, som ska testas på Stockholms gator med början 2021. Man ska beställa sin transport via en app, sen ska det då komma en robotbil och plockar upp en.
Om de inte är ute och rullar i faktiskt trafik nu kommer det inte att ske.
Sen får man inte glömma de tidiga användarna som tar ett stort ansvar som testbed åt företagen.
Det är lite förvånande att någon köper en väldigt dyr ny typ av produkt med bara tillverkarens löfte om hur bra den är, helt utan något track record som underbygger löftena. Men som sagt heder åt de tidiga användarna, för utan dem skulle det inte komma några nya produkttyper.
Det är ju ett värde i att vara först och att andra tycker man kör en cool bil. Det har ju varit den huvudsakliga drivkraften för Tesla-köpare hittils.
Jag har nu sett en Polestar 2 på nära håll och den är verkligen vacker. Teslas drivlina med Polestars utseende hade varit den ultimata sedanen.
Lite inkörningsproblem är inget att hänga upp sig över. Polestar tar uppenbarligen sitt ansvar och åtgärdar felen.
Viktig information till dig som äger tex elbil
https://www.uppsalabrandforsvar.se/aktuellt/ny-vagledning-for-el–och-hybridbilar/
Till dem inklusive bloggaren som envist tror att elbilsbrand är som fossilbilsbrand.
https://m.youtube.com/watch?v=tLBXYQ60kxg
Det fotot med den kommentaren, tummen upp.
Kinesiska bilar, vad annat att vänta?