Dagens Industri uppger att Kronofogden börjar utmäta SAS. Dels för fordringsägande kunder, där SAS inte betalat tillbaka uteblivna biljetter, och dels på grund av skadestånd från en dom i tingsrätten där SAS vägrar betala ut det lagstiftade skadeståndet för inställt flyg.
SAS struntar nu i flera krav på ersättning som ställts från fordringsägande kunder till Kronofogden. Många har tidigare rapporterat att SAS vid krav via fogden skyndsamt betalat tillbaka inklusive de merkostnader man kan begära ut för att skicka ärenden till Kronofogden, samt bett kravställaren att dra tillbaka kraven.
Men nu verkar det slut med det.
Dagens Industri uppger att två utmätningsärenden nu inletts mot det inkompetenta flygbolaget. Det ena fallet handlar om en flygresa för 31 000:- SEK Stockholm – Los Angeles, som ställdes in men som inte betalats tillbaka enligt de lagstiftade sju dagarnas krav.
I det andra fallet handlar det om en dom i Stockholms tingsrätt, där SAS vägrar betala de av tingsrätten utdömda 9 000:- SEK i skadestånd, plus rättegångskostnader. SAS dök inte ens upp till förhandlingarna i rätten, och pissar alltså aktivt på sina kunder även om de går till domstol. Domen blev därmed en sk tredskodom. Dessa 9 000:- SEK handlar inte om biljetterna, utan om schablonersättningen för inställda flyg enligt EU-reglerna.
Du har nämligen rätt till upp till 600 euro (drygt 6000:- SEK) i ersättning för inställt flyg om du inte bokas in på ett annat flyg omgående och i samband med samma resa. Detta förutom att du ska få tillbaka biljettpriset.
SAS hävdar till Dagens Industri att skadestånden inte gäller på grund av coronapandemin, men brydde sig alltså inte om att hävda sin rätt i tingrätten. Med en miljon inställda resor än så länge hanterade handlar detta om ytterligare miljarder som SAS ska betala ut till kunderna, även om de tydligen måste gå till tingsrätten för att få sina pengar.
Enligt reglerna åligger det flygbolaget att bevisa att det inte föreligger rätt till skadestånd, så skadestånd kan man kräva ovanpå biljettpriset om man inte inom några timmar bokats på ett annat flyg, och SAS måste bevisa att man inte har rätt till dessa pengar. Utöver skadeståndet ska man ha ersättning för hotellkostnader med mera, inklusive kostnader för boenden man inte kunnat resa till pga det inställda flyget.
Det blir nu intressant att se om det finns några utmätningsbara tillgångar hos SAS eller om bolaget är konkursmässigt. Nästa steg som kund, som inte fått tillbaka sina pengar, är att lämna in en konkursansökan mot SAS. Det kommer bli kul.
SAS påstår sig hanterat en miljon ärenden, vilket är en halv månads flygsäten för bolaget, så på ett halvår har man klarat av att hantera en halv månads återbetalningar. I nuvarande takt kommer det dröja flera år innan alla fått tillbaka sina pengar. SAS hävdar dock årskiftet, men den så kallade fan trot.
Bloggen har inte fått tillbaka sina pengar för de extra dyra avbokningsbara och återbetalningsbara biljetterna, men SAS har försökt luras via e-post att man ska klicka på en voucher-länk som innebär att man accepterar en värdelös voucher som inte ens går att betala med online, och där SAS vid den manuella hanteringen höjer flygbiljettpriserna om det nu finns något flyg att boka. SAS pissar alltså inte bara på små privatkunder, utan även på affärsresenärer som betalat extra pengar för tryggheten att inom 7 dagar få tillbaka pengarna. I jämförelse så betalade BRA (Braathens) tillbaka på en dag för motsvarande biljetter.
Tack och lov att man bor på västkusten och kan ta tåget till Kastrup, och där använda andra flygbolag än SAS.
SAS erbjuder inget unikt, och har uppenbarligen noll kompetens och förmåga att hantera kunder smidigt. Det är en skam att svenska staten går in med pengar för att rädda skiten. Samhällsekonomiskt nödvändiga flygrutter kan upphandlas av andra mer kompetenta flygbolag och det är förlegad prestige att ha ett statligt bolag 2020.
17 kommentarer
Tredskodom, det borde innebära betalningsanmärkning också. Tyvärr har den som fått en sån dom emot sig möjlighet att begära återvinning av ärendet inom en viss tid. Kan vara rätt jobbigt om man som privatperson har en motpart som vill förhala.
Hoppas kronofogden mäter ut något roligt, flygplansfälgarna kanske😀
Ägs själva planen av SAS?
De flesta ägs av leasingbolag
Det jag tänkte. Så då går de ju inte utmäta liksom.
Kan ju för övrigt tipsa om att använda eventuella Eurobonuspoäng i deras shop i ett försök att få ut så mycket som möjligt innan konkursen…
Har du anmält dem till kronofogden ännu Lars?
Nä. Roligare blogg att få facit på hur många år man måste vänta på att få tillbaka pengarna på sin mega-premium-business-extra-allt-återbetalningsbara biljett.
Tror faktiskt det är roligare att följa med på resan att inkassera 🙂
Har ett bokmanus att skriva, så har jag (sannolikt) inte fått pengarna till deadline sista januari kan jag ta tag i det via fogden då.
Ah. Följer med spänning, dina inlägg om SAS är underhållande!
Håller med om att det är dåligt hanterat men det är det för alla andra bolag också. Det påminner mig lite om vad du skrev för några dagar sedan. Skillnaden är att du är själv drabbad och läser om det här. Men det är likadant hos alla andra stora bolag i Europa, du hör bara inte om det.
Absolut. Men med andra bolag så blir det andras skattepengar jag tar del av. Roligare flyga sponsrad av franska staten än av den svenska.
misstänkte att nåt spnt var på gång när jag såg att de lagt ut nya direktflyg på min normala flysträcka. gick inte i fällan den här gången.
Kul att jag fick reklam för SAS AmEx på detta blogginlägg. Jag klickade.
Jag slutade flyga SAS för många år sedan därför att jag hade en returbiljett från Asien som inte var ombokningsbar men tiden skulle passa för ett affärsmöte i Sverige. SAS bokar om mig till en annan dag som gjorde att jag inte kunde infinna mig på mötet. Jag tog kontakt med SAS och sa att det inte fungerade med den nya dagen för mig vilket dom högtidligen sket i och sa att min biljett inte var ombokningsbar. Jag framhärdade då att det inte var jag som bokat om biljetten utan att dom gjort det utan att fråga mig om jag godkände den nya dagen som flygdag. Det verkade som dom hade en träskalle på plats och jag avslutade samtalet med att upplysa om att SAS inte längre existerade i min värld.
Har sedan dess aldrig flugit med dom utan tar vilket flygbolag som helst (förutom arabägda) vid mina resor.
Bör jag oroa mig för mina bonuspoäng som jag har hos sas?
Du tänker att de kanske blir aggressiva och opålitliga i sitt beteende? Isf ja.