Drömmarna om att Volkswagens första moderna elbil ID.3 skulle kosta 200 000:- SEK och därmed bli en sk Tesladödare föll till föga. Utan tillval och med 58 kWh batteri och 40 mils räckvidd kostar ID.3 från 440 900:- SEK. En Tesla Model 3 Standard Range Plus kostar 559 900:- SEK och har bland annat inte inbyggt motorljud från högtalarna, som inte går att stänga av, vilket ID.3 har.
Nä, detta är inte en ID.3. |
Det blev alltså ännu en elbilsflopp och drömmarna om en billig elbil från Volkswagen infriades alltså inte.
Priserna för småbilen ID.3 ligger på från 440 900:- SEK och ger 40 mils räckvidd, eller 125 000:- SEK billigare än den betydligt större Tesla Model 3 Standard Range Plus. ID.3 gör 0 – 100 km/h på 7.3s mot Tesla M3 SR+ 4.0 s. ID.3 kommer inte med möjlighet till dragkrok och man får inte heller Teslas SuperCharger-nätverk.
Sedan har Volkswagen i sin visdom lagt in motorljud som spelas upp från högtalarna, och inte verkar gå att stänga av, så man får njuta av oväsendet från en fossilbil. Kanske för att man inte ska höra att den inte är särskilt väl ljudisolerad mot vägljud och luftdrag?
Oavsett så är det bara att fortsätta drömma om en elbil för under 400 000:- SEK. Priset är snarare i linje med alternativ som Hyundai Kona eller Nissan Leaf, och kommer inte vara något som revolutionerar elbils- eller bilmarknaden. Det innebär också att kommande större elbilar från Volkswagen inte kommer bli billigare, utan snarare kosta lika mycket som en Tesla Model 3 SR+.
Frågan blir om VW är ett så starkt varumärke att de ändå kommer locka till sig köpare, när man för de kommande modellernas pris istället kan köpa en Tesla?
42 kommentarer
Undrar om den slår Teslans byggkvalitet?
Tjena Cornu:
Du har något vajsing på din domän, http://www.cornucopia.cornubot.se/ (med www) 404:ar och skickar inte över trafiken till httS (SSL) utan www.
Just fyi
Du ska inte anropa www och ska aldrig ha gjort det. Kör inget på http://www….
Du nej, men det finns folk som försöker länka till dig och som inte lyckas med det. Tex:
https://parapedia.se/basta-ekonomibloggarna-i-sverige-2020/
Och det är en supersimpel inställning på din sida som du kan ställa in så www-trafiken omdirigeras utan www.
Blir fel i söknotoroptimering om jag börjar med sånt. Hen får väl göra om och göra rätt.
Tvärt om, din SEO tjänar på att du ställer in grejerna rätt. Ta hjälp av någon om du inte klarar det själv. Men nåja, det är ditt eget val.
Du som är så kunnig, vad för system kör jag och hur ändrar jag det. Snälla, berätta.
Jösses.
Installerade en av världens 500 första webbservrar 1993.
Jävlar vad grinig man kan vara då?! Ola har helt rätt i det han skriver. Att du installerade en webbserver 1993 är väl jävligt irrelevant. Att du lägger in en omdirigering för www-subdomänen kommer endast att förbättra din SEO. Jobbar som webbutvecklare.
Snälla nån då.
Vi tar det igen.
Jag kör inget på http://www.cornucopia.cornubot.se. Jag kör inte heller något på idiot.cornucopia.cornubot.se. Om någon vill anropa adresser som inte finns så är det inte mitt problem. Faktiskt.
Det finns ingen server som heter ww.cornucopia.cornubot.se. Det ges alltså inte ens en 404, utan servern existerar helt enkelt inte.
Trampade visst på en öm tå här. Men, om du tror att det är positivt för din SEO att den som designade din logotype länkar fel så får du tro det:
http://www.frokenfokus.se/design/grafisk-design-27272456
Gunnar Hult på försvarshögskolan:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:748183/FULLTEXT02
Peter Andersson Karlstads Universitet (Kvinnor i Försvarsmakten):
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1367230/FULLTEXT03.pdf
Hittar 20-talet exempel till, men tänkte att just ovanstående tre borde intressera dig.
Länkarna i dokumentet från Kvinnor i Försvarsmakten är korrekta. Det är bara bloggreferensen på slutet som är fel osv.
Jag kan inte hålla på och lägga upp en massa adresser för att folk gör fel. Och kommer inte göra det. Punkt.
Alla kan tydligen ladda på Teslas supercharger, gratis
https://teslamag.de/news/verwirrung-tesla-supercharger-fremde-elektroautos-laden-kostenlos-29970
Inte nu längre, det var en bugg i de nya v3 stationerna.
Ja det skulle vara otänkbart att musk skulle hjälpa konkurrenterna till något pris.
Det är väl heller inte så långt bort till att Tesla lanserar en billigare compact car? Är väl den enda modellen som nu saknas?
Battery day den 22a snart. Kanske där något revolutionerande om om kapacitet per volym och då kommer compact car som följd av det.
Elon har också sagt att ett högt prio för Tesla är att göra deras bilar affordable.
Det är så roligt att han heter ELON
Min nästa bil blir en E-Golf. ID.3an ser för gräslig ut.
När Tesla kom med sina bilar och alla pratade om Tesla-dödarna från vanliga biltillverkare som skulle kosta 200.000 kr så var det nog frågan om bilar med räckvidd på 10-15 mil och tveksam kvalitet.
Nu när "vanliga" biltillverkare kommer medelbilar som närmar sig Teslas bilar kvalitetsmässigt och räckviddsmässigt så visar det sig att dessa bilar kostar över halvmiljonen också.
En TM3 SR+ tar inte 4.0s snarare 5.6s, 0-100km/h. Hursomhelst synd att ID.3 blir så dyr, men kanske kan det komma attraktiva privatleasingerbjudande likt e-tron.
Motorljud inne i bilen? Det känns märklig, en varningssiren utvändigt är väl EU-krav i hastigheter upp till 30km/h.
Ja, flera bilar kör motorljud i alla farter invändigt. Jaguar och Mazda också. Inga lagkrav, oerhört fjantigt.
Låter ungefär lika klokt som om koncernen skulle namnge med Turbo. Just ja det har de redan gjort.
Teslor har pruttljud till blinkersen. Men det får man slå på själv. Om man så vill.
Men om man väljer leasing verkar det inte bli så dyrt, ganska attraktivt. Om man nu har den möjligheten vill säga
Hyundai Kona är ju i samna prisklass, med 350 kg dragkrok. Dessutom SUV. Inget svårt val.
Seats går på 200k med miljöbilsbonus. Men det är ju en pyttebil. För samma pris får man ju en fullsizekombi av andra märken (hyundai, skoda mfl).
Enligt Auto Motor & Sport, som testat ID.3 – en pre-produktionsbil, var räckvidden bara strax över 26 mil vid blandad körning.
Källa finns här, ungefär 11 minuter in:
https://youtu.be/HNXg7NavoFM
Finns lite olika resultat på räckvidden. Detta var i underkant. Men uppenbarligen är inte ID3 klar, OTA stödjs tydligen inte än. Ifall man får tro ryktena så kommer snart kinaproducerade Tesla 3 till Europa, då lär det bli ett uppsving i kvaliteten. Eller ännu hellre bilar ifrån Berlinfabriken (Model Y).
Kona EL med ”lilla” batteriet går ca 28 riktiga mil. Har 5 st. Pris runt 320 tk efter miljöbonus.
Kinaproducerat ger högre kvalitet? Är du onykter eller är världen uppochner?
https://www.teslarati.com/tesla-china-model-3-build-quality-shanghai-manufacturing/
Det var en tysk som fick en av de första bilarna, han körde ett par range test, vid 90 km/h fick han 440 km räckvidd, vid 130 km/h tror jag det blev 280 km
Battery life heter han, på youtube, för den intresserade
En annan som har kört långfärdstest München — Garda är Herr Herbert Diess (VW-chefen) som refereras här:
https:// teslaclubsweden.se/langfardstest-av-volkswagen-id-3/
Förefaller rätt nöjd.
Skodas Enyaq ser intressant ut, men risken finns att de prisar ut sig tyvärr. Kanske går få precis under halvmiljonen på deras lpnfigurator (80) men då får man snåla med tillvalen. Svenska versionen verkar hamna på 551 i standard. Liite högt men det är kanske mer bil än en ID.3..
Kommer ta tid innan jag har råd med en elbil som kan gå 50-60 mil på en laddning.
Gå ju iofs att ha en elbil för vardagskörning och sedan hyra en bil för de längre.
Vem kör så långa sträckor regelbundet? Genuin undran. För mig låter det olidligt. Jag rör mig i de häraderna högst en gång om året.
Ja det är ett rätt fånigt argument. Iallafall avseende tesla där laddhastighet och tillgänglighet är outstanding.
Hahaha, vilket skämt! Renault Zoe är ohotad budgetkung.
Åtminstone har de o Nissan hållt på med elbilar länge. De har dessutom de mest nöjda sådana, vill minnas Zoe hade de flest nöjda köparna för inte så länge sedan. Jag brukar nå runt 25-30 mil på en laddning. Vid långresor är det ändå billigare att hyra, så det är ett ickeproblem. Dessutom är det lite kul att den är rätt ensam om att klara 21kWh AC, tillskillnad ifrån övriga (äldre Teslor exkluderade). Dessa är rätt ofta gratis nämligen samt finns i mängder.
Batteribrist och låg konkurrens (tillverkarna maxar intäkten på de batterier de kan få tag i) trycker upp priserna några år till. Inom fem år kostar motsvarande bil under 300.000.
Men vad är det för prat om kupéljud? Alla som testat den säger att den är väldigt tyst?
130 k billigare för samma räckvidd får man anse som, inte kaffepengar i alla fall. Efter avdraget är det 374k.
Dålig och vinklad artikel.