Till och med juli månad registrerades 10 495 elbilar i Sverige. Marknadsandelarna hittas nedan, medan traditionella media för att få favoriten Volvo i topp istället redovisar laddhybrider och pratar om laddbara bilar. Tre bilmärken har nästan 50% av elbilsmarknaden i Sverige. Graf nedan.
En något pimpad Tesla Model S. |
Tesla leder förstås elbilstoppen med 22.8% av marknaden eller 2 389 nybilsregistreringar i år, flåsad i nacken av Kia på 14.3% med succén e-Niro och sekundärt Soul, och Renault med Zoe, Sveriges näst mest sålda elbil efter Tesla Model 3. Tillsammans har man 49.2% av marknaden.
På fjärde plats hittas Audi med sina 1 211 registrerade E-Tron, som kan sägas vara en försäljningsmässig succé och har i år sålt mer än Tesla Model X och Tesla Model S tillsammans.
Nybilsregistreringar elbilar till och med juli 2020. Data: Bil Sweden |
Värd att notera är Porsche, som med nya Taycan mitt under coronakrisen lyckats komma in på tionde plats och 198 nyregistrerade bilar. Bilar som däremot floppat är Jaguar I-Pace, men det kan förstås bero på att Jaguar inte vill sälja bilar till någon som inte är lönnfet 55+ med flint. Målgruppen för de dyraste elbilarna är kanske något annorlunda än vad Jaguar är vana vid.
Antalet nyregisterade Kina-Volvo har stigit till 56 stycken Polestar 2, vilket talar för att leveranserna till kund kommer igång när som helst, då det endast var sex bilar – sannolikt demobilar – registrerade i juni. Det blir myckeet spännande att se om Polestar 2 kan bräda exempelvis E-Tron, även om Tesla Model 3 sannolikt är ohotad i toppen.
Tidigare ledande Nissan Leaf ser sig omsprungen av allt fler bilmodeller, men står sig uppenbarligen inte i konkurrensen, utan Tesla Model 3, Renault Zoe, Audi E-Tron och Kia Niro är större idag. Gammal är inte alltid äldst, och en anledning kan hittas i att Leaf alltjämt förblir förra generationens elbil, vilket i och för sig även gäller Zoe.
Tillväxten i elbilsregisteringar under årets sju första månader var blygsamma 11% jämfört med 2019. Dock kan introduktionen av Tesla Model 3 dragit upp registreringarna förra året. Kanske kommer Polestar 2 göra att andra halvåret blir starkare och drar upp den totala tillväxten i elbilar under 2020?
I övrigt saknas Volvo på elbilslistan, men när väl alla svenska biljournalisters älskling med sina fullständigt och alltid perfekta anmärkningsfria bilar börjar säljas kanske man kommer börja redovisa elbilar separat istället för att tala om laddbara bilar. Men bara om Volvo säljer mest, annars får vi nog nöja oss med pratet om laddbart istället.
29 kommentarer
Det är lustigt hur enormt olika det ser ut i Sverige och Norge.
I norge ligger Audi i topp med 17.7% och Tesla model 3 på femte plats med 5% andel, knappt fler bilar sålda än BMW i3 (1818 mot 1443). Detta är alltså för hela 2020.
Smaken är som baken. Eller är det bara att Norge är en mognare marknad?
Notera att jag summerat bilmärkena ovan. Tesla är tre modeller. Model 3 har ca 17% av svenska marknaden i år, E-Tron ca 12%.
Sedan är Norge en mognare marknad. I Sverige har elbilsköparna gått på fossillobbyns yranden om räckvidd. Därför säljer BMW i3 så bra relativt Model 3 i Norge, norrmännen vet att de inte behöver köpa långfärdsbilar.
Det är fruktansvärt ekonomiskt fördelaktigt med elbil kontra fossilbil i Norge, inte bara de är skattefria utan bom-avgifter etc som utgår (ja jag vet att oslo har andra regler för dessa bommar). Detta driver i tillägg till att elbilar är fantastiska 🙂
Norge slipper väl EU-tullar på Tesla och sen har väl de ganska tuff beskattning på bensindrivna.
Tullmässigt likt, eu/eøs är Norge med i. Elbilar säljs utan moms och andra avgifter som co2-avgift etc vilket gör elbilar mycket attraktiva. Vidare är vägutbyggnad finansierat med vägtullar och i huvudsak är elbilar fritagna från dessa. Summa sumarum så är försäljningen efter detta
Misstänker att e-tron kommer dala framöver om inte Audi fortsätter prisdumpa den. Jag leasar min e-tron i två år för ca 120000:-. Motsvarar knappast värdeminskningen.
Vet inte om det är fossillobbyn eller teslahjorden som yrar mest om räckvidd och effektivitet 🙂
Hur som haver. Finns det batterier eller går det ens tillverka i den volym som behövs för att ersätta HELA fossilflottan? Det är det som är intressant.
Troligen inte om Musk får bestämma, att minsta acceptabla räckvidden är typ 500 km.
Sa han inte 40 mil? Jag menar att det räcker med 35, men det är bara personligt.
300 miles, 480 km, överdrev lite. Men i övrigt som du säger, det är helt personligt vilken räckvidd man behöver, personligen har jag klarat mig med 18-20 mils räckvidd i fyra år, och ändå kört sthlm-gbg, ungarna måste ju rastas på liseberg emellanåt.
Det tillverkas idag runt 90 miljoner bilar per år, någon miljon av dessa är i dagsläget laddbara. Räkna med att det kommer ta många år att bygga ut batteriproduktionen för att dessa ska kunna elektrifieras. Väljer man batteribilar med stora batterier likt Tesla så kommer det att ta längre tid än med laddhybrider där batteriet kan vara betydligt mindre. Du kanske kan få fem laddhybrider för varje batteribil för samma batteriproduktionskapacitet, dessutom kan man välja mindre energitäta kemier utan alltför stora nackdelar som litiumjärnfosfat istället för NCA.
Hoppas P2 lyckas möta efterfrågan, kan säkert bli en dundersuccé. Kul med en vettig konkurrent till Tesla 3, mot vilken den även vunnit de flesta tester som bästa köp.
Jag bor i bostadsrätt i Stockholmsförort. Det finns en laddare vid köpcentret 5 minuter härifrån så laddning går att lösa. Har provkört Tesla Model 3 och efter 30 sekunder ville jag ha en. Priset är fn för högt för plånboken men infrastruktur finns för jobbresorna. Håller ett öga på bilar med 35 mils plus räckvidd. Över 40 är önskvärt. Det återstår att se vad det blir för EV men pris vs laddstruktur avgör om två år.
Det är ganska sällan man kör längre än 20 mil. Jag skulle helst se att man enkelt kunde koppla på en liten vagn som kunde hyras på macken med extra batteri efter bilen de få gånger man ska längre..
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/batterie-anhaenger-ep-tender-gegen-reichweiten-angst-2020/
Fantastisk anläggning, klimatavtryck?
kontrar med den här.
http://www.gengas.nu/bilder/144.shtml
Gengas med generator skulle vara intressant, eftersom generator känn nytt as alltid på högsta verkningsgrad.
https://electrek.co/2020/01/06/tesla-model-3-hybrid/
Anekdot: tänkte slå till på en ID3 som tjänstebil (den eller Kia e-niro som känns realistisk för småbarnsfamilj, när 8,5 basbelopp är begränsning).
Max 6 månaders väntetid trodde dem, dessutom finns det osålda "1st Edition" som går att få med princip omgående leverans (dyraste modellen för 530 tkr). Säljaren kunde dock knappt något om bilen och kunde inte ens prissätta den eftersom VW inte bestämt rabattsatser för företag än…
Fossillobbyn är onödigt pessimistisk kring elbilar, finns ingen förbränningsmotor som kan lagra och nyttja kolkraft som elbilen, kolkraft är under stor utbyggnad och så naturgas där elbilen
är även där betydligt bättre än förbränningsmotorn.
Elbilen är den verkliga flexifuel bilen.
Bensin/dieselmotorn ersatte ångmaskinen för över hundra år sedan men övergångs perioden var lång särskilt på fartygssidan och på järnvägen och det blir samma sak nu lättare fordon först, sedan lastbilar och hur det blir med flygplan och fartyg vete sjutton.
Vätgas och bränsleceller med batteri enbart för att jämna ut effektuttaget.
Jag har inte varit speciellt bekymrad över räckvidden vad gäller elbil förrän jag i helgen drog runt på en husvagn med laddhybriden och var glad över att jag inte behövde knö in mig på en laddplats med påkopplat åbäke på kroken.
Än så länge finns det ju inte många elbilar som klarar av en husvagn men några finns och fler lär det bli. Dock kommer det att behövas laddas oftare vilket ställer en del krav på hur laddplatserna utformas.
Husvagn med inbyggt batteri? 👍🏻
Var lite orolig över räckvidden med ca 1400 kg husvagn med e-tron 50. Det gick bättre än jag trodde. Ca 17 mil räckvidd. Vi drar sällan vagnen längre än så.
Sen tog det två dygn att ladda bilen på camping-el…
En personlig anekdot ang. e-tron och deras ökning är att de har (hade åtminstone när jag beställde min) väldigt attraktiva leasingpriser. De vill alltså trycka ut dem på marknaden helt enkelt.
Bilen kostar ju ca 900 kkr, men leasingkostnaden är mindre eller likvärdig vilken "normal" tjänstebil som helst runt 7,5 pbb.
Första Polestar 2 levererades till kund i onsdags (29/7) enligt Vi Bilägare. https://www.vibilagare.se/nyheter/forsta-kunden-i-sverige-har-fatt-sin-polestar-2