Dags för lite sent fredagsmys efter att ha varit på utflykt i Göteborgs hamn och yttre skärgård under dagen, och fyllt på bildbanken med alldeles för många bra bilder. Så pga brist på tid att gå igenom bilderna får det bli ett inlägg om den nya hårdvaruuppgraderingen för full självkörning jag fick installerat i min Tesla Model S100D igår. Det handlar om en ny processor som ska klara över 2000 foton av trafikmiljön per sekund.
Aktuell mjukvara. Nya navigeringskartor – kritiska för Göteborg där Västlänken gör att kartorna ändras en gång i veckan på väg att laddas ner. |
Teslas målsättning om fullt självkörande fordon är ett ständigt undanglidande mål. Man är uppe på tredje versionen av hårdvaran, då de tidigare 1, 2 och 2.5 inte klarat kraven i verkligheten. Den nya 3.0 installeras retroaktivt i åtminstone 2.5-bilarna om man köpt till full självkörning, vilket jag gjorde under ett billigt erbjudande förra vintern.
Den nya processorn ska klara av att hantera 2300 bilder från kamerorna per sekund och skapa 3D-modeller av omgivningen utifrån detta, och med åtta kameror landar det alltså på över 280 bilder per sekund och kamera, vilket tydligen är nödvändigt för en självkörande bil. Man kan i små grupper diskutera bandbredden mellan kamerorna och och processorn.
Gamla hårdvaruspecen. |
Igår torsdag blev det processorbyte, en process som skulle ta två timmar, så jag väntade och satt och jobbade i Teslas lounge.
Det visade sig dock ta hela sex timmar i slutändan, då man misslyckades med mjukvaruuppdateringen efteråt och fick ladda ner och installera denna igen, vilket tar en stund. Men sedan var det klart.
Nya hårdvaruspecen. |
Sedan var det dags för självkalibrering av systemet, vilket åtminstone är en förbättring. Så autopiloten fungerade inte alls initialt. Personalen sade att det kunde krävas 60 km körning, men för min del räckte det att jag körde till Gnistängstunneln från Tesla i Mölndal, så var det klart.
83% kalibrerat. |
Blev det då någon skillnad i självkörningen?
Inte vad jag kunde märka. De flesta funktionerna är ju förbjudna i EU eftersom Volkswagen och BMW inte har motsvarande funktioner och därmed inte kan konkurrera.
Enda var väl något mjukare filbyten, och framför allt att den reagerade mycket bättre på bilar snett bakom och vägrade byta fil själv vid anmodan.
Sedan var animationerna av omgivande trafik helt mjuka, istället för att omgivande bilar skulle hacka sig fram på skärmen.
Återkommer med rapport när väl trafikljus, stoppskyltar och T-korsningar börjar släppas på i EU med en framtida uppdatering som åtminstone jag ännu inte fått.
Så fortsatt trevligt fredagsmys. Avslutar med en bild från dagens utflykt, där ett hus som varit med här på bloggen många gånger förut finns med ur en liten annan vinkel.
Nej, Oscar II Fort är inte ett skyddsobjekt om någon undrade. |
25 kommentarer
Som jag sagt tidigare, en självkörande bil behöver vara självmedveten i någon mån för att uppnå sitt mål. Typ som en insekt, och kunna göra en prognos av sig själv i en presumtiv framtid.
Medvetande är inte binärt, utan en gradvis egenskap. Det finns ingen anledning att en bil inte skulle kunna ha en släng av det.
Just processorkraften som krävs för 3D-analys av dylika sensordata är ju en av drivkrafterna för 5G-utbyggnaden – att ha t ex Teslakod körandes på mobiloperatörenernas edgedatacenter istället för i fordonet. Men vi har nog ett par år dit.
Knappast. Med tanke på att 5G-hastigheter bara har hundratalet meters räckviddoch alltså är värdelöst utanför täta städer kommer det inte fungera och i övrigt så lär överföringskapaciteten kräva långt mer än gigabit, plus att det inte får vara någon lag.
Det är en förenkling, 5G har också bra räckvidd, beroende på vilket frekvensband som används. Finessen är att kunna använda både höga (kort räckvidd och många Gbps) och låga band (lång räckvidd och få Gbps). Men ja, du kommer inte _alltid_ ha > 1Gbps och < 10ms latens, men mycket av analysen behöver inte ske så snabbt utan kan batchas. Full självkörning i rurala områden är ju inte realistiskt inom säkert 50 år. Såvida inte alla individer som upplevs viktiga för samhället har chip i handleden som är uppkopplade mot molnet och delar positionsdata. Öppnar för intressanta påverkansoperationer dock.
Bandbredd är väl bara en parameter, latency är ju en annan och den ändrar man ju absolut inte lika lätt (varken i praktiken eller teorin). Fråga vilken seriös datorspelare som tävlar på nätet om de är villiga att låta datorn finnas i molnet och skicka alla muskommandon dit för processning. Den är bara en som inte kan något om naturvetenskap som tror på sådana saker. Jag vet inte hur många sådana diskussioner man fått höra: att tekniken går framåt i rasande fart och jämförelsen med bilar. Men de menar på fullt allvar att det snart ska gå arg spela på servrar i kalifornien trots att naturlagarna sätter stopp för det.
Sen kan man fråga hur mycket energi som går åt för att processa denna enorma mängd data. Nånstans finns det ju helt enkelt en gräns när man kan avlöna en mänsklig chaufför (”enkla jobb”) som intar sin energi på McD och kör bättre än den där felbenägna datorn.
Det kan vara interessant när net1 inför 5g pà 450mhz.
Det tvivlar jag verkligen på. Det skulle räcka med lite latens och plötsligt sitter din bil i en annan bil. 5G löser inte det.
Man ska även komma ihåg att 5g bara kortar ner latencyn till basstationen. Man måste fortfarande ha ett datacenter nära om det ska fungera.
Självkörning är nog INTE beroende på att ett datacenter ska hinna processa och svara.
Då är man nog fel ute. Självkörning måste vara autonomt utan extern hjälp då det alltid kommer att finnas vita kommunikationsfläckar.
Däremot kan det finnas fördelar med att få uppdateringar om status i närområdet.
700 kommer att täcka in landet bra.
Men efter vägarna är det på tok för trångt, för att en radiobas ena sektor…om vi får fjärrstyrda bilar.
Vad kostade kalaset? Tesla har ju nyligen höjt priset på FSD med drygt 10’ helt obefogat enligt mig. Min P100D med FSD och NOA kör som en nervös 18-åring. Allt är så hett och alla vill verkligen uppleva FSD, men vi lär nog få vänta ytterligare några år till konkurrenterna i Europa är med på banan och full funktionalitet släpps även här och inte bara i USA.
Processorbyte är inte möjligt via uppdatering, inte ens av tesla. 5g saknar lag, finns lag är det inte 5g uppkoppling.
Intressant. Det blir ju en del bilder. Däremot ser jag nog större möjligheter att mer partiell autonom körning blir enklare att uppnå just i rurala områden eller iaf mellan städer.
Vad gör en självkörande bil när någon lägger sig en halv meter bakom i 90 ? Eller när en SL buss försöker preja en av vägen där 2 filer går ihop till 1 ? Kommer man någonsin att kunna använda detta i Sth rusningstrafik ?
Sänka till säker fart eller stanna vore kanske logiskt och säkrast och då kan man passa på och fråga vad vederbörande har för avsikt.
Enklast att bli av med rumptryckarna är att pendla mellan 80/90 så det blir jobbigt att ligga i rumpen, ju tyngre bil bakom desto snabbare brukar de ge sig, långtradarna fattar oftast direkt.
Det ligger en bit bort att tillåta bilen köra utan händer på ratten, det har ingenting med BMW eller Volkswagen att göra.
Att avläsning av miljön med kameror är tillräckligt är en hypotes. Det är inte ens känt eller reglerat vad "tillräckligt" betyder.
Dock, givet en tillräckligt god modell av trafiksituation behövs sedan en policy som styr bilen. Den behöver kunna tränas och justeras enligt lokala regler. Det kan behöva bevisas (utöver demonstration) att bilen beter sig korrekt och förutsägbart i gränsfall eftersom policyn är delvis stokastisk.
Imponerande ökning från 110 bilder per sekund till 2800 och bara en ökning med 25% vad gäller strömförbrukningen.
I sig säger det inte så mycket. De kan ha reducerat upplösningen eller flyttat komprimeringen närmare kamerorna. Frågan är om man "ser" mer på 100 bilder/s eller 10? Krutet borde ligga där all beräkning sker men svårt att göra begriplig marknadsföring av det.
Om du är nyfiken på svaret rekommenderar jag att kika på tesla autonomy day på youtube. Du kan hoppa över biten om utvecklingen av själva chipet
Tack för tipset
Gissar att det kommer att funka bra på motorvägar, halvtaskigt på smala ringlande 70-vägar och i småstäder med mkt trafik, och inte alls i storstäder med komplicerade scenarios. Alltså en massa skitsnack som aldrig kommer att funka, lite som Kejsarens nya kläder. -:)
Min roligaste bil har inte ens en ECU.
Kan man ens sladda en tesla ordentligt???
Vad skall man med en självkörande bil till???
Skicka paket kan jag förstå. Eller om man är skadad/skjuten och behöver kunna vara gravt medvetandevarierad på väg till en fungerande akutvårdsinrättning.
Bara de nya volvobilarna verkar sjukt tråkiga, lama och karraktärslösa.
Är då en tesla mer intryckslös än en psykvårdsavdelning, blir självkörningsfunktioner dödsstöten för vilken själ som helst.
300 hästar med allt vrid direkt på en bakhjulsdriven bil? Man ska nog vara ganska kass om man inte kan få ut bakändan på en sån bil. https://www.autoevolution.com/news/turns-out-the-tesla-model-3-is-a-factory-drift-machine-139929.html
Är det Göteborgsskämt idag? Hur många tyskar bor det i Göteborg? Gör many