Det hyllade Sydkorea har fått början på en ny spik av utbrott av Covid-19 efter att ha lättat på restriktionerna. Man stänger återigen ner stora delar av landet, och nedstängningen visade sig alltså inte utrota viruset och att det är sommarväder hjälpte inte heller. Det hela bådar inte gott för de länder och ekonomier som hade tänkt sig att öppna upp igen efter att fallen klingat av.
Nåja. |
Sydkorea har hyllats för den extremt höga pandemiberedskapen man haft sedan SARS och för att man lyckades få ner antalet bekräftade fall mycket snabbt i början av mars genom att stänga ner landet.
Restriktionerna i landet har återigen lättats, varpå fallen har börjat krypa tillbaka de senaste veckorna med ett tiotal fall om dagen.
Nu spikade dock antalet fall iväg till 79 på en dag – förvisso ingenting i jämförelse med europeiska länder – och detta tas av beslutsfattarna som att man inte blivit av med pandemin och landet stängs nu ner igen i två veckor, främst den folktäta Stor-Seuolregionen med ungefär hälften av landets invånare.
Det hjälpte alltså inte med sommarväder eller att under två veckor april-maj nästan varit nere på noll fall. Så fort restriktionerna lättades dök sjukdomen upp igen. Det här är inte ett gott tecken för de europeiska länder och ekonomier som nu börjar öppna upp igen, eller meddelat att de avser att lätta restriktionerna.
Sydkorea stänger direkt ner igen, återstår att se om västländerna kommer stänga ner igen efter några veckor på samma sätt eller om man accepterar nya ökande sjukdomsutbrott.
Det ser ut som att det osannolika vaccinet, alternativt den eventuella flockimmuniteten är den enda vägen framåt. Eller att acceptera sjukdom och dödsfall. Enligt siffror från Socialstyrelsen idag är 90% av dödsfallen över 70 år gamla. 49% bodde på ålderdomshem, dvs var i den fas av livet där de inte längre klarar sig själva. 25% hade hemtjänst och kunde inte heller klara sig själva helt och hållet. Eller om man så vill så ser fördelningen av dödsfall ut ungefär som för en säsongsinfluensa, om än med högre siffror. Frågan blir när det kommer en punkt där man beslutar att den delen av befolkningen som jobbar inte ska begränsas för att skydda de som är 70+. Dessa har ändå smittats via hemtjänst och omsorgspersonal, och ska dödsfallen ner så är det där man måste göra en insats på något vis – för de som har hemtjänst eller bor på äldreboenden måste få sin omsorg, ingen social distansering hjälper dessa.
63 kommentarer
Kan de va så att Sverige ändå tagit rätt beslut
Tyvärr kam man inte lita på siffror från Kina, som synes ha varit de första som började öppna sig igen. Vi får se vad som händer med länderna i Europa de närmaste veckorna.
Nu var det ju Sydkorea. Ett land som mycket väl går att lita på. Visst deras forskare har liksom resten av asiatiska länder en övertro till mätresultat och litar blankt på att det stämmer. Att säga att sommarväder inte hjälper är dock idiotiskt än så länge. Lite som att respiratorer inte hjälper eftersom människor dör som flugor. Hur som. Det stämmer att man inte kan lita på Kina. De har stängt ner de flesta av deras storstäder ett par gånger.
Intressant värdering av människoliv.
Väldigt viktig undvika dödsfall i de flesta sammanhang (trafikdöd, rökning, drunkning, cykla utan hjälm, miljöfarliga utsläpp etc.) men inte så noga för de, i andra sammanhang, så omhuldade svaga grupperna när de får Covid 19 tydligen. Cynisk resonemang typ; de ska ju ändå dö snart. Ska vi tillämpa liknande resonemang på cancersjuka mfl.?
Fast nu gör vi ju inte det. Vi har stängt ner samhället och ekonomin för att rädda de till 90% 70+, och 49% + 25% som har permanent omsorg. Kostnaden är uppe i runt 500 miljarder kronor för detta. Tycker inte det verkar som att vi snålar.
Jämfört med grannländerna har vi inte stängt ner så mycket och dessutom senare än dem.
Det är väl snarare omvärlden som i praktiken stängt ner vårt väldigt export beroende land.
Håller inte med dig Emigrera. Sverige och världen har lagt ned mer pengar och resurser på att rädda Covid 19 drabbade än vid någon annan typ av död. När vi om några år gör en sluträkning är jag övertygad om att priset per uppskattat räddat liv kommer att vara skyhögt och sakna motsvarighet i historien. I beräkningen ska även läggas alla andra som kommer att dö eller få sina liv förkortade pga de åtgärder som görs för Covid 19. Liksom alla de som nu får ett försämrat liv när deras sjukdomar / hälsoproblem får stå tillbaka, blir arbetslösa m.m.
Jag håller med dig vad gäller att det är cyniskt men jag ser det helt från motsatt perspektiv. Man "leker" nu med miljarder människoliv.
Det är alltså 4 månadersdagen idag. Det fanns ingen som kunde ana att Corona skulle spridas på äldreboenden i den inledande fasen. Så inga beslut kunde fattas helt enkelt då både processen och förstås utfallet var okänt.
Jag förstår inte hur detta gick till, sportlovsfirare i Italien -> gigantiskt utbrott äldreboende men relativt lite i övriga samhället, bara 7 % i det mest drabbade området i Sverige dvs Stockholm.
@Emigrera det är ju precis det inlägget handlar om. Lycka till att stänga ner igen för länder inom Europa som kört lockdown.
@Sjunkbomben de for 7%, det är väl en siffra som isf avspeglar antalet smittade för… Orkar inte ens kolla upp, men 6-7 veckor sedan?
Smittan har nog varit mer spridd än man anat hela tiden. Den flyger lätt under radarn tills den slår till mot äldreomsorgen.
För Sveriges del verkar vi haft två inkörsportar. Dels alpturister. Dels Järvaområdet med vår mest trångbodda och generationsöverskridande befolkning. Och den senare kan lätt kopplas till äldrevården då personalen till stor del kommer från liknande områden. Fokus var hela tiden på alpturisten, men frågan är om inte trasproletariatet i järva var det vi borde följt med lupp.
Stor Ek, Dels Alpturister och dels Iranturister handlar det väl ändå om även om.
Men det är väl tydligen för rasistiskt att kalla en spade för en spade.
För HIV har vi varken flockimmunitet eller vaccin, men vi har lyckats hantera det i 40 år. Testning, smittspårnig, skyddustrustning och antivirala mediciner är framkomliga vägar. Se på Sydkorea.
Om man skulle få ett utbrott, så kan man stänga ner lokalt i några veckor,
HIV finns ett enkelt sätt att skydda sig emot. Och vill man bryta det skyddet pga en ny fast relation finns det billiga, snabba och på närmaste VC tillgängliga test.
Smittsamheten är ju minst sagt lägre för HIV än för Corona, tycker du inte?
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/
Sydkorea har rapporterat noll döda både idag och igår. Kollar man kurvan på antal fall så känns tal om en ny "spik" och en andra vår grovt överdrivna.
Smittan har börjat spridas på en känd nattklubb för homosexuella i huvudstaden. Nästan alla fall har koppling till denna klubb. Skulle tro att deras smittspårning och omfattande testverksamhet kommer att hålla dödstalen på en fortsatt minimal nivå.
Ja, och? Poängen är att så fort man öppnar upp – även i genomskickliga Sydkorea – så får man nya utbrott av sjukdomen.
Är det så allvarligt?
Sydkorea har 50 miljoner invånare och det dör en person per dag i corona. Tragiskt, men långt ifrån de över 10 som dör i trafikolyckor där dagligen.
Ibland är grundvattnet lågt eller så sker det gasutsläpp och kommun / myndigheter skickar ut förhållningsregler via SMS. Samma sak kan göras för Corona. Blir det en olycka/utbrott så hanterar man det.
Noll döda låter ju bra. Det ska vägas mot lockdown tills det finns ett pålitligt vaccin tillgängligt. Kanske en acceptabel ekvation för de som klarar av det och har råd. De flesta länder har helt enkelt inte förutsättningar för det, exempelvis Sverige.
Själv så går man runt i matbutiken och häpnar när 70+ are envisas med att ställa sig axel i axel med mig när jag ska plocka potatis eller lök och kan inte vänta 20-30 sekunder till jag är klar eller när man öppnar kylskåpsskåpet och ska rycka tag i ett paket bacon så står en 70+ are bakom och sträcker fram sin hand samtidigt och står 10 cm ifrån mig. Senare under dagen sätter man sig på en parkbänk i stan och förvånas när en 70+ kvinna sätter sig på samma parkbänk som mig trots att det finns flera andra lediga och börjar prata om vädret och tar fram en matlåda med sallad och börjar äta.
Yep, it is not over
Potatis och lök?
Har du övergett rysk kaviar och champagnedieten?
Reagera på samma sak på Ica kvantum idag.
Har varit tvungen o handla på lidel några gånger. Där är det helt respektlöst. Inte jätte förvånad men ändå.
@Stefan: Med mina felinvesteringar får jag rätta munnen efter plånboken 🙂
@Turboprop: Visst är det skumt? Det är riskgrupperna vi skyddar. Dom kan åtminstone försöka själva.
Goofy. Det är bara att riva upp parketten och köra närodlat.
Är det någon som vet när nya antikroppstester kommer göras i Sverige, med trovärdiga "specificity" värden? Dvs så vi inte får för stora falska positiva svar. Dom tidigare testerna var ju rätt usla då 95% "specificity" förstörde hela mätningarna, dom nya är ju ca 99,8% typ, dvs 2 av 1000 är falska positiva.
Antikroppstestning säger dock inte hela sanningen. En okänd andel personer är mer eller mindre immuna utan att ha stött på det nya viruset. Så det behövs andra mätningar också för att få reda på hela sanningen.
"mer eller mindre immuna", ja asså, även om man har jättestarkt immunförsvar, vilket jag själv anser mig ha, så tror jag inte att man inte skulle utveckla nån mängd antikroppar. Det är ju hela poängen med immunförsvaret, bromsa virusreplikeringen, ta hand om dom smittade cellerna (förstöra dom dvs), samt inte överreagera. Tvärt om så borde ett starkt immunförsvar vara snabbare på att utveckla antikroppar.
Minnas jag rätt var det det de med starkt immunförsvar som drabbades hårdast av spanska sjukan
Nu är ju detta inte spanska sjukan. Tror spanska sjukan muterade åt det värre för att mam skickade hem dom sjukaste hela tiden, detta var mitt i kriget. Även där lärde man sig om D vitaminbrist förresten, man upptäckte att det hjälpte att låta patienterna ligga ute i solen. Det är iad vad jag läst nåmstans, ingen aning om det är sant.
Känns hemskt att säga…. men vad är ett människoliv värt…. Om man personen är döende inom några år…
Är det värt att rädda 10 000 redan döende till priset att 2 000 000 pensionärer får sitt privata pensionsspar halverat till följd av börskrasch, massarbetslöshet, mm
De få vi räddar får persosner med hela livet framför sig betala för….
Är det relevant?
Om du har t ex äggstockscancer, så kanske du får cellgiftsbehandling som kostar under 50k om du är över 60, om du är 20-30 så kanske du får immunoterapi om det är möjligt och då kanske det kostar 1500-2000k. Så fungerar samhället, människoliv är INTE ovärderligt, kanske för en själv, men inte för andra.
Med det sagt glömde jag poängtera att rehab för en 70 åring som "klarat" sig från covid ofta får så bestående men att det krävs rehab i flera år, och även då kommer dom inte återhämta sig fullt ut. Om en 55 årig smittad läkare behöver rehab i ett år och knappt kan gå, vad tror man det blir med dom gamla?
Förstår…. Jag säger inte att man ska ställa in hjärt operationer…. canser behandligar, mm vilket man just nu gör för COVID-19
Det är snarare så att vissa får svåra men, frågan är om alla får det, infon pekar på att de flesta blir helt återställda.
Vi har tiden på inlägget här nu ju Så vi ska undvika börsens hicka vid katastrofer?
Det var en ekonomisk bluffbomb så kom den svarta svanen, igen, inget egentligt förvånande. Nu klipper jag och klistrar så vi kan se, när ska vi ange Coronas start för att jämföra?
Världsindex
Index +/- % Senast Tid
OMX Stockholm 30
2,11 1 657,58 17:29:59
OMX Stockholm PI
1,73 637,39 17:32:58
OMX Helsinki 25
1,12 3 998,19 17:30:00
OMX Copenhagen 20
3,45 1 233,47 16:59:58
OSEBX Oslo
0,00 806,19 16:41:43
Dow Jones
-0,58 25 400,64 23:13:29
NASDAQ
-0,46 9 368,99 23:38:00
DJ USA
-0,28 748,99 22:00:05
NASDAQ 100
-0,27 9 416,71 23:38:00
DAX
1,06 11 781,13 17:35:31
DJ UK
1,21 276,76 22:20:01
Nikkei
2,32 21 916,31 16:40:04
Hang Seng
-0,72 23 132,76 10:10:11
Räntor
Index +/- % Senast Tid
3-mån stibor
0,00 0,18 11:00:01
3-mån ränta
0,00 -0,32 08:50:06
6-mån ränta
0,00 -0,13 08:48:05
5-års ränta
-4,17 -0,25 16:19:25
10-års ränta
-33,33 -0,04 16:19:25
Det kan ju stämma att pensionerna kommer gå ner pga kraschen men vi vet ju inte ännu. ETFe
40.5 miljoner enligt trafikverket. Som jämförelse så har vi nu spenderat 117 miljoner per död (om vi utgår från Cornus siffra på 500 miljarder ovan).
Så kan du ju inte räkna. De som har dött har man ju inte räddat och de man har räddat ingår inte i statistiken. Det kommer nog dröja innan vi med någon säkerhet kan modellera hur många som skulle ha dött utan åtgärder.
Hej Rob.
Jag tror att din fråga f.n. är tabu. det är lite som det var att ställa skeptiska frågor om Me too då det var som allra hetast. Det blir en häxjakt på alla som sticker ut huvudet.
Men om ett par år tror jag att vi kan debattera detta när alla ser , förstår och är drabbade av de katastrofala ekonomiska resultaten av dagens politik.
Klart min fråga är tabu….
Det är politiskt självmord att försöka prisbestämma ett människoliv…. även för en 90-åring
MEN… Trumph (idioten) har även insett det och sagt om det kommen en andra våg ska man inte stänga ner… Det kostar mer än de liv man räddar…
Vi kraschar världsekonomin…. för att rädda några få väst-levande pensionärer…..
skulle vi i stället ha lagt pengar på att lösa de som svälter till döds (gigantiskt många fler) globalt skulle det ha kunna skett till en mikroskopiskt kostnad…
Det är pandemin som krashar ekonomin, inte nerstängningarna.
Det som hade räddat ekonomin var tidiga proaktiva åtgärder. Då hade SARS COVID-2 försvunnit på samma sätt som SARS COVID-1. Taiwan är föregångslandet, inte Sverige.
Hey guys, I got some bad news. Förr eller senare blir vi tvugna att hantera det – döden. Ingen har klarat sig undan hittills. Varje dag på den här sidan av gräsmattan är en bra dag, men vi vet att tiden är utmätt, åtminstone inom några standardavvikelser.
Nåväl, när jag dör vill jag helst dö som min morbror – lugnt och stilla i sömnen. Inte skrikande i panik och ångest som passagerarna i hans bil.
Är det nån av er som tittat in på ett "äldreboende"? Det har jag. Lägg mig hellre på rälsen än i en säng på ett sånt där ställe! Eller visa mig samma nåd som gamla hundar, katter och hästar får uppleva. Det där med att "dö under sotad ås" sågs som ren förnedring förr i världen. Hostande, svag, tandlös och till slut en välsignad lunginflammation som ger ett snabbt slut. Bättre med ett snabbt hugg i strid och sen var det klart!
Medellivslängden på ett äldreboende var innan Corona bara 3 månader så "ättestupan" har funnits hela tiden. Folk i allmänhet verkar tro att folk inte dör och blir fruktansvärt upprörda på myndigheter och vårdpersonal som framställs som bödlar. Vill dessa att deras dememta multisjuka gammelmormor som är förlamad av en stroke ska få ligga i sitt kroppsliga fängelse, ta hand om henne själva då! Gissar att då kommmer kudden över ansiktet fram snabbt för att dela på arvet istället.
Jo, så är det allt, Sjunkbomben. Har man jobbat på demensboende, eller inom hemtjänsten så inser man det… Det är en effekt av en svensk politik som infördes – 1945 – på allvar och som kallas "socialdemokrati" men som är en socialfascism där medborgarna är Produktionsfaktorer. Och när en produktionsfaktor utrangeras så har vi hittills använt en modern form av fattigstugan – men som nu avslöjas som just – fattigstugan. Ett system som man inte haft riktigt så exakt i andra delar av Europa där socialfascismen inte blev lika etablerad efter 1945… Nåväl, immigranterna som kommit hit under de senaste femtio åren har dock en mänskligare syn på åldrandet så fattigstugan kan vara på sluttampen som del i socialfascismens produktionsfaktorteknik. Det är däremot litet synd om "köttberget" som först som åldringar inser att de just bara varit – Produktionsfaktorer…
@Faith. Jag håller med dig helt och hållet. Kommer osökt tänka på de äldre paret i serien Skärgårdsdoktorn som åker till Spanien, äter en god middag, njuter av den stilla stunden för att sedan gå och lägga sig på sängen och ta en överdos av tabletter. Enligt mig ett oändligt bättre sett att gå vidare på än att hamna inom äldreomsorgen.
Gisecke har rätt som säger att alla kommer bli smittade. Ju mer lockdown desto längre plåga.
Giesecke är en nöt. Han trodde Wuhan hade nått flockimmunitet när alla satt instängda.
https://www.svd.se/over-100000-tillfrisknade-fran-covid-19
Jag blev idiotförklarad av experterna här förra veckan angående att jag tycker att den svenska modellen känns bra avvägd. Så en fråga till alla experter här när kommer vaccinet? Att köra lockdown i 5 år känns lite sådär, på den relativt låga dödligheten i covid-19 (85år plus är i största farozon) för de som håller igång arbetsmarknaden, skolan och samhället. Vad hände förresten med den där krigszonen? Är det Danskarna som kommer med smittan till Södra Sverige måhända?
"AstraZeneca could supply potential coronavirus vaccine from September"
https://www.theguardian.com/world/2020/may/21/astrazeneca-could-supply-potential-coronavirus-vaccine-from-september
Ingen kan säga exakt när vi får ett fungerat och vältestat vaccin. Det finns runt 70 projekt runt om i världen för att skapa vaccin. Flera är redan testade och har visat att de framkallar antikroppar. Chansen att det kommer finnas ett vaccin att ge till riskgrupper inom ett år är hög.
VÄNTA TVÅ VECKOR TILL BARA SÅ SER SVERIGE UT SOM EN KRIGSZON
Ouch.
Åldrades inte så väl den där kommentaren. Linus är sedan dess kickad.
12 april,
https://www.expressen.se/nyheter/qs/anette-jobbar-i-landets-mest-drabbade-region-krigszon/
"Hon liknar sin arbetsmiljö vid en krigszon"
Brooklyn 31 mars, ”Som en krigszon”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/se-bilderna-fran-sjukhuset-som-en-krigszon/
Italien 10 mars, ”Som en krigssituation”
https://www.svd.se/lakare-i-italien-slar-larm-som-en-krigssituation
Med all respekt för deras yrke verkar sjuksköterskor vara lite för generösa med ordet "krigszon":
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/augusti/akutsjukskoterskor-pa-danderyd-larmar-om-vard-som-i-en-krigszon/
Sedan menade Linus att Sverige skulle se ut som en krigszon. Inte ens sjukhusen ser ut som krigszoner, iaf inte för de som tjänstgjort på ett sjukhus i en krigszon…
Första testet på relevansen av "krigszon" är den regelmässiga förekomsten av triagering, d v s sortering av patienter i behandlingsbara resp utsiktslösa fall.De sistnämnda läggs för sig och får, om möjligt, palliativa åtgärder. Finns inte resurser för detta förekommer smärtavbrytande euthanasi. Tänk på det – var varsam med orden!
Poängen är inte att man dör poängen är att Covid äter IVA-resurser och folk är långtidssjuka(ev kroniskt). Finns redan facebookgrupper med 8000 medlemmar som växer fort. Frågan är vad som händer om vi har ett viruset som slår ut unga arbetande på längre tid. Ekonomin kommer snabbt hamna på morfindrippen i ett sånt läge.
Just dessa isoleringar kan driva fram en farligare våg #2 då är all bets off.
Mars var bara första slaget i ett krig som kommer vara en LÅNG tid framöver är jag rädd.
Nej, Sydkorea har inte stängt ner. Kolla alltid Lars uppgifter med verkligheten.
"Man stänger återigen ner stora delar av landet,"
Vad har de egentligen gjort: Stängt barer i området. Stängt museum och andra offentliga byggnader i området och 200 skolor har gått tillbaka till att ha undervisning på nätet. De uppmanar även folk att arbeta hemma. Som jag förstår det har de fortfarande färre åtgärder för nedstängning än i Sverige.
https://www.smh.com.au/world/asia/south-korea-worries-about-covid-19-resurgence-20200529-p54xow.html
https://www.bbc.com/news/live/world-52844350
Skolor, parker och museér stänger exempelvis. Dessa är öppna i Sverige (högre utbildning lika på distans). Munskydd på.
Förstår inte vad du klagar på här?
Har Sverige "stängt ner"? Om du svarar nej på den frågan så har inte heller Sydkorea stängt ner.
De har inte exakt samma regler som här. Några regler är lite hårdare, vissa skolor är stängda, men andra regler är mer öppna.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.