Många branscher återhämtade sig något i konjunkturbarometern per bransch, medan andra föll tillbaka. Intrycket är att efter den initiala paniken i april så har konsumtionen hos företag och hushåll stabiliserats något, även om man ändrat fokus. Bland förlorarna hittas hela byggsektorn och de relaterade tekniska konsulterna och arkitektbyråerna, mataffärerna som upplevde överhettning under hamstringspaniken, medan hotell och restaurang fortsätter falla, liksom bank- och finansbranschen. Bland vinnarna hittas Internethandeln som återhämtar sig kraftigt tillsammans med kultur- och fritid, liksom elektronikbutiker – inte osannolikt pga distansarbete och distansmöten.
Läget är generellt blodrätt fortfarande. Data: Konjunkturinstitutet |
Läget är fortfarande blodrött i de flesta branscher, och även om mataffärerna (“dagligvaruhandeln”) är en av månades största förlorare, så är man kvar i överhettning. För de flesta är det inte en fråga om huruvida glaset är halvfullt eller halvtomt, utan det är helt enkelt helt tomt.
Byggsektorn utmärker sig med att samtliga delsektorer faller, och även arkitekter och teknikkonsulter (det senare en av bloggläsarnas vanligaste yrken) faller vidare. Bygg släpade efter konjunkturkraschen i april, men verkar helt enkelt bara vara lite mer trögrörlig. Det enda i sektorn som ännu inte är blodrött är den mestadels offentligfinansierade anläggningsverksamheten, dvs vägar och annan infrastruktur.
Nettoförändring per bransch en månad april – maj 2020. Data: Konjunkturinsitutet |
Konsumtionsmönstren i krisen verkar sätta sig. T ex är Internethandeln nästan tillbaka i högkonjunkktur efter en kraftig återhämtning. Även elektronikhandeln är tillbaka i blott lågkonjunktur, och slutsatsen är att IT-utrustning och onlinehandel tillhör krisens relativa vinnare. En månad till och dessa sektorer kan mycket väl vara tillbaka på högkonjunktur. Anledningarna kan vara distansarbeten, distansumgänge och överlag att sitter man bara hemma så ser man över sin IT-utrustning. Bloggen har tidigare nämnt hur alla högkvalitativa webkameror är slutsålda. Överallt.
Även kultur- och fritidsbutikerna går framåt, men är kvar på blodrött. Likväl är det en indikator på vart hushållens pengar söker sig.
Dock fortsätter läget att försämras för hotell- och restaurang. Kanske beror detta på att den starka sommarmånaden rycker framåt, plus att man kanske tappar ännu mer hotellnätter i takt med att distansmöten blir alllt mer accepterat. Frågan blir i så fall om särskilt hotellbranschen någonsin kommer återhämta sig helt. Och då byggdes det eller planerades redan ett antal nya hotell innan krisen slog till.
Intressant är att bank- och finanssektorn fortsätter försämras, trots återhämtning på börsen. Spenen bolån och företagslån kanske håller på att torka upp? Vilket inte bådar gott för åtminstone bostadspriserna.
Coronakrisen innebär förändringar med vinnare och förlorare, relativt sett, även om alla initialt förlorar. Frågan är om förändrade vanor blir permanenta och i så fall kommer vi få se utslagningar i vissa branscher permanent.
5 kommentarer
Här finns lite intressant statistik rörande omsättning och konkurshot:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Foretagande/Entreprenorskap/coronakrisen-omsattning-och-konkurshot/?fbclid=IwAR1BABAGPBF-1_toSwtCsfJ-gVTJfm4d7IuDdsCAXA4y2rt7dLqOUMhYOdY
och här:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/coronakrisen/
Glaset är inte tomt. Det har tillgänglig kapacitet!
De företagshotell (t.ex. sky hotels) eller nya hotell som byggs nu blir förhoppningsvis bostäder snart. Hoppas verkligen folk lär sig jobba på distans nu.
Och så finns det några trotjänare som bara tuffar på, Sveriges globala stoltheter som bara kör på som vanligt.