Norwegian vill genomföra en form av rekonstruktion för att få tillgång till norska statens krispengar. Bland annat vill man konvertera skulder till aktier, en sk bail in, dvs fordringsägarna får inte tillbaka sina pengar, utan får istället en knippe aktier i det krisande bolaget.
![]() |
Kabinfoto från Norwegian anno duzmal 2013. Tillika researchbild för Stjärnklart. |
Detaljer om rekonstruktionsförsöket hittas i ett pressmeddelande hos Oslobörsen.
Som alltid är det lite oklart exakt vad det formellt juridiska handlar om i svenska termer – är det en formell rekonstruktion (=konkursskydd, amerikanska chapter 11) där man försöker omförhandla sina skulder för att undvika konkurs, eller är det ett besked om informell omförhandling?
Tydligt är att man ska hålla en extra bolagsstämma för att möjliggöra utgivandet av nya aktier till fordringsägarna. Man ska även ta in pengar via nyemission. Tanken är att man därmed ska få tillgång till norska statliga krispengar.
Bolaget verkar börsstoppat på Oslobörsen sedan efter klockan 13.
![]() |
Veckochart Norwegian. |
Aktien har väl inte direkt rosat marknaden och har fallit runt 95% på två år. Läget var inte det bästa även innan coronakrisen.
Det blir onekligen intressant att se vilka flygbolag som finns kvar när elden slocknat, glöden falnat och askan lagt sig, och om flygbranschen går tillbaka till tiden innan lågprisbolagens prispress. Eller hur branschen är tänkt att se ut. Det är också ett exempel på att ekonomin, företag och arbetstillfällen inte bara kommer studsa tillbaka som om inget hänt när coronapandemin är över.
Att det skulle gå åt helvete var tydligt enligt den beprövade indikatorn utbyggnad på Landvetter flygplats, vilket alltid föregår en ekonomisk kris. Då krisen varit lite sen den här gången har man för en gångs skull rent av hunnit sätta spaden i marken den här gången.
30 kommentarer
Lågprisbolagen gick väl runt innan krisen. Vad skall man förvänta sig för förändring för att affärsmodellen inte skall funka i framtiden?
Att folk inte längre skulle vilja ha låga priser funkar ju knappast. Möjligen kan vara att vanligt folk kommer flyga mindre i framtiden och därmed försvinner en stor kundgrupp för lågprisflyget. I så fall vad skulle orsaka en sådan förändring? Jag tror inte viljan att resa kommer försvinna i sig. Tror man att folk inte kommer ha råd att resa i framtiden? För många blivit permanent av med jobbet?
Som jag skrev vid tidigare blog-post så beror det hela på om detta blir långvarigt eller inte. Blir det kortvarigt så bör ju ekonomin och folks tillvaro återhämta sig och saker och ting kan återgå till det vanliga. Om det står Ryanair eller Norweigan på lågprisflygen eller något helt annat är en annan fråga.
Om 1-2 år så är ytan blank igen efter att den stora Corona-stenen gav en tsunami och livet tillbaka som vanligt, så precis som du är inne på, finns marknaden kvar. Den som har råd att förlora kan spela på aktier i flygbolag för det kan bli lönsamt.
Notera att jag inte tog för givet att något flygbolag skulle överleva, men flygplanen finns kvar och givet återställd efterfrågan är de lönsamma att flyga så någon kommer i så fall plocka upp dem och fortsätta branchen.
Du får flyga men karantän två veckor överallt mellan "zoner" och 100 intyg om friskhet i fickan krävs också. Hur går det då?
Hur bra det går att flyga med flygplanen i framtiden beror på hur länge de har stått still och om de har underhållits.
Fet och fluffig: varför tror du det kommer vara så en längre tid?
PD: jo, men vid en långvarig nedstängning av ekonomin så är nog inte flygplanens kondition det enda problem de kommer att ha. Jag menar att om det blir långvarig nedstängning av ekonomin så kommer den ta stor skada – har folk inte längre råd att resa så kommer det kvitta om det finns flygplan att flyga med.
Jag tror dock pga av den skada ekonomin kommer ta så kommer nedstängningen upphöra när notan för nedstängningen börjar trilla in. Skadan på ekonomin är helt enkelt för stor för att låta detta fortgå.
För att den här smittan nu används enormt globalt just som omsorg om barn och rädsla för terrordåd gjort. Reserna manhelst flyg kommer det komma sjukdomar, om man reser med en båt brukar det vara softare, det tar en stund att åka så man ser om ngn är smittad. Det har ju varit bra billigt att flyga vs ta en båt, tåg eller bil.
För det första kommer det knappast att bli tillåtet för kreti och pleti att flyga över gränser till uppdaterat säkerhetsmedvetna länder utan någon form av "papieren bitte" i form av verifierbart hälsointyg.
Det är antagligen inte alltför svårt att kopiera och skala upp det globala system som idrottsrörelsen och WADA redan har – det vill säga det som kallas "Athlete biological passport" och används för att förhindra bloddoping.
Sådant har ju redan funnits i minst tio år, så en modern version 2.0 för big data är long overdue anyway. Om alla icke-demokratiska länder också hakar på är en separat fråga, men räkna med att något sånt här kommer igång på funktionell nivå snabbare än vad EU:s så kallade samarbete kan återstartas.
Sedan är det ju ingen vågad gissning att modellerat på det gamla systemet med vad som kallats för det militärindustriella komplexet så får vi dessutom snabbt (och av ekonomiska skäl helt korrekt infört i efterförloppet till coronakrisen) ett globalt hälsoövervakningsindustriellt komplex.
Bloggaren här får säkert anledning att återkomma på med många aktietips på den fronten framöver.
Det gamla mer renodlade militärindustriella komplexet hade ju tyvärr nackdelen att befolkningen delade upp sig 50-50 för eller emot efter de politiska åsikter de redan hade. Det fanns således där en tyvärr indirekt inbyggd begränsning för hur långt den ekonomiska tillväxten inom det området kunde nå.
Det hälsoövervakningsindustriella komplexet kommer inte att ha den nackdelen – pandemirädsla och vanlig mänsklig dödsrädsla överbryggar politiska uppfattningar och kommer att vara mycket mer lönsamt i längden. Så länge majoriteten av människor är rädda för att dö så är den potentiella tillväxten där faktiskt obegränsad. 🙂
Kan rekommendera dokumentären Icarus om du tror WADA har något att sätta emot doping. Det är bara korkskallarna som åker dit.
Nu var det ju inte det som var poängen. 😉
Ett globalt system för rapportering existerar alltså redan, men givetvis har det luckor – och notera ovan att jag skrev kreti och pleti – tillräckligt rika och kända människor kommer aldrig att behöva stå i kö med vanligt folk.
Jag tror att din dystopiska spaning är en aning överdriven. Visst kommer stängda gränser att vara regel snarare än undantag ganska länge, men sen hänger det på hur immuniteten utvecklas hos de som har blivit infekterade och/eller hur det går med vaccinutvecklingen.
Om inte SARS-CoV-2 är ett virus som är mer eller mindre osårbart så är det troligare att vi kommer att återgå till ett normaltillstånd i närheten av det vi har lämnat.
Dystopiska? När det globala hälsoövervakningsindustriella komplexet får fria händer i väst att börja implementera all övervakningsteknik som redan finns (och redan används i t.ex Kina sedan några år) så kommer det att leda till den största ekonomiska uppgången i mänsklighetens historia! Det blir svårare att resa oplanerat – men det blev det ju t.ex i USA redan i och med TSA-kontrollerna efter 9/11 – och det var inget som slog ut ekonomin eller egentligen minskade resandet, det bara ändrade hur genom att göra det svårare för de som inte borde få resa.
Vad skatterna landar på under övergångsperioden är en separat historia, för varje land för sig beroende på politisk kompetens – men på säg fem års sikt kommer världens pengar att cirkulera snabbare än någonsin och det genomsnittliga välståndet att fortsätta rusa uppåt.
Islamistiska terrorister försvann inte efter 11/9 så det gick fortfarande att trovärdigt hävda att det behövdes skärpta säkerhetskontroller (om de sen verkligen har haft någon effekt är en annan sak).
Det är skillnad mot ett virus som vi kan få bukt med så att det har ungefär samma inverkan på folkhälsan som vinterkräksjukan eller säsongsinfluensan.
Men PD, om det nu går ok med detta virus, vad med nästa?
Jag är med dig på tanken Peter men jag tror du har flera biz intreserade, big data, big pharma, men varför det skulle leda till så snabbt ökat välstånd fattar jag inte?
Nya virus kommer inte jätteofta. Svininfluensan orsakades av en variant av H1N1 så det gick ganska snabbt att ta fram ett vaccin mot den. SARS var värre, men det var nästan 20 år sen.
Jo men numer åker vi från alla möjliga miljöer till alla möjliga snabbt och direkt, det finns många andra smittor som inte fått nån större påverkan.
Jovisst är reser folk mer nu. Framförallt reser kineser mycket mer nu än för tjugo år sen, så en del hänger på hur Kina hanterar risken för nya virusutbrott. SARS medförde en tillfällig stängning av marknader där kött från vilt, och levande vilt, säljs (s.k. "wet markets"). De förbjöds igen i år enligt Wikipedia (med källa Financial Times, som jag inte kan läsa) så vi får väl hoppas att det nuvarande förbudet inte hävs.
Kan du fixa så att sidan är helt säker? Får upp en varning om osäker anslutning och att vissa komponenter på denna sidan är osäker.
Var nya loggan som låg på http, behövde manuellt ändras till https. Fixat nu.
Let'em burn
Enligt Håkan Gergils så har regeringen bara några dagar på sig att rädda landet. Tisdag den 14 april kommer det bli en stor mängd konkurser såvida inte regeringen vidtar kraftiga åtgärder. Gergils menar att konkurslagstiftningen tillfälligt måste inaktiveras, och dessutom måste företrädaransvaret ges moratorium, förutom ett stödpaket så att livskraftiga företag kan klara sig genom kristen. Instämmer bloggarjäveln och läsarna i bedömningen?
http://www.gergilsinnovation.se/regeringen-har-ett-par-dagar-pa-sig-att-radda-landet/?fbclid=IwAR18YtlXtcLocbGV-hOrQERbSmC-Luou4tGhXyYzDSPA9STOzbC2Jx5TdEQ
Ja det verkar kosta att stå på marken
Lufthansa förlorar 1 miljon euro per TIMME enligt vd… jisses, då äter det snabbt på kapitalet…
https://www.di.se/live/lufthansas-vd-vi-forlorar-elva-miljoner-i-timmen/
Norwegian log vel risigt till innan Corona?!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Enligt narcissist Linus så skulle vi ha och framförallt Stockholm haft en krigszon. Tur han hade fel även denna gång p g a sitt bristande stela intellekt. Nu planar det ut i Stockholm, men det är långt ifrån över. Men det blir troligen en bris för övriga Sverige denna gång. Tacka FHM för de förhållandevis låga ekonomiska konsekvenskerna. Se Lex- Danmark vs Sverige nu för referens.
Förre statsepidemiologen Johan Giesecke tror att resten av Sverige snart får en liknande utveckling som Stockholm har haft.
https://omni.se/giesecke-stockholmskurva-vantar-snart-ovriga-landet/a/K3melX
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Niklas. Brukar uppskatta det du skriver men nu hänger jag inte med.
Danmark har ju vunnit på knockout kontra omvärlden.
Danska börsen är ner lika mycket som deras valuta är upp mot SEK, ca 4%, så en investering i Danmark från ett svenskt perspektiv hade varit break even sen årsskiftet.
Det eviga hyllandet av Tegnell och company börjar nästan bli komiskt. Vi har inte en aning om FHM handlat rätt eller fel, det kommer tiden att visa.
Att de har haft en nedgång på 95% innan denna kris säger egentligen allt man behöver veta om luftslottet. Björn Kjos Frankenstein.
De har aldrig haft en sund affärsidé. Åtminstone om man tänker sig att världen/börsen etc kan ändras.