Det smällde till rätt rejält här för en stund sedan, elledningarna gungade till och strömmen bröts. Lågtrycket Dennis drog ner en fullvuxen trettiometers tall, som slet av ledningen upp hit. Så nu är batteribackup inkopplat. Som ensam drabbad hamnar jag nog långt ner på Ellevios prioritetslista, i synnerhet som rätt många hushålls ström måste brytas för att de ska kunna reparera eller rent av byta ledningen.
![]() |
Smack. |
Luftledningen upp till gården slets helt av när en trettiometers fulvfuxen tall gick i backen. Det smällde till rejält upp i huset när kablarna ryckte i ladan, och stolpar och ledningar gungade rejält.
Den fallna tallen lokaliserades cirka 500 meter från huset.
![]() |
Ledningnarna helt av. |
Grannarna har fortfarande ström, så tydligen är kabeln längre ner fortfarande strömförande även om den gått av upp till mig.
Som ensam drabbad lär jag hamna sist på Ellevios prioriteringslista, så jag väntar inte på att UPS:arna ska laddda ur, utan har plockat fram batteribackupen för Internetanslutningen och servrar – trots allt kommer fibern fungera tills vidare eftersom det bara är jag som är drabbad av strömavbrottet. Än så länge.
![]() |
75 Ah fritidsbatteri (tål djupurladdning) och en 300 W ren sinusväxelriktare. |
Batteribackupen består av flera 75 Ah fritidsbatterier, som vardera innehåller cirka 1 kWh energi, samt rena sinusväxelriktare. För IT-utrustningen använder jag en 300 W sinusväxelriktare från Clas Ohlson.
![]() |
70 W |
Strömåtgången just nu är 81 W, fördelat på 31 W till en server, switch och Eaton UPS (som väl laddar upp sig igen efter att ha kört 15-20 minuter), och 50 W till fiberrouter, brandvägg, switch, den andra Eaton-UPS:en och wifibasstation. Och väderstationen visar det sig. Sedan försvinner säkert 10% i växelriktaren, vilket ger 90W i förbrukning så batteriet räcker i elva timmar på det här viset. Men jag har fler batterier, och i slutändan kan man använda bilen på tomgångskörning som en tyst generator.
För vattenpumpen finns det en 1500 W ren sinusväxelriktare och separat batteri, och i övrigt är kaminen igång för vrämen.
![]() |
Bokredigering vid sjutiden i morse. Redaktörens redigeringnsförslag i formatterad PDF till vänster, mitt manus i Scrivener till höger. |
Tyvärr hade det varit enklare att redigera Redovisningnsavdelning Marviken på stor skärm som i morse innan strömavbrottet, men jag vill nog inte slösa på strömmen genom att koppla in skärmen, så jag får växla fram och tillbaka mellan PDF och Scrivener på den bärbara datorn istället.
46 kommentarer
Hoppas det löser sig snart. Du har inte övervägt ett mindre elverk?
Nä, kan köra bilen på tomgång för att driva växelriktare om det behövs. Mkt tystare än ett elverk.
Tesla på tomgång…?
Kopplar du kablarna direkt till bilbatteriet under motorhuven, för att kunna ta ut mycket effekt, eller lite effekt via cigg-uttaget med max 10 A?
Ett elverk behöver väl tak utomhus, om det regnar? Men man kan snickra ihop ett litet, ventilerat hus till sin bärbara generator, har jag sett på You tube. Bilen har redan (oftast) tak.
Att ta ut mycket ström via 12 V uttaget är inte att rekommendera. Var tvungen att fylla luft med den lilla kompressorn som levererades med bilen. Kontakten smälte fast i uttaget fast märkströmmen var lägre.
Nä 12V-uttagen i bilar ska inte användas för mycket mer än att ladda mobiler.
Jag har lyckats smälta många 12 V-kontaktdon i batteriboxar.
Apropå elverk, har ni några tips på säker biltransport av ett bensindrivet elverk, som har lite bensin kvar i tanken, eller tömmer ni ut soppan före transporten? Jag har läst nånstans att man kan stoppa in elverket i en kraftig plastsäck, som man knyter igen, under den flera timmar långa transporten i bakluckan. Bensindunken är ju lättare att tillsluta och torka av. Man kanske behöver ha nåt sidofönster lite på glänt, kanske. Eller ska man kanske transportera generatorn utanför bilen, t ex på takräcket, typ "Mitt Romney", där han under en familjesemester 1983 körde 12 timmar med sin hund i en transportbur (utrustad med vindruta) på biltaket. Bensingeneratorn har dock inga känslor, blir inte nedkyld eller orsakar medial uppmärksamhet på biltaket. Några förslag?
Hyra ett släp?
Vi har släp, men det är lite stort för att transportera ett litet elverk.
Dessutom kostar det mer diesel för dragbilen. Det är lite samma problem, när man kör sin gamla bensinklippare till service, fast då är det en kort sträcka här i alla fall.
Jag har frågat om användning av modern personbil som generator, men enligt tillverkaren kunde det bli konstiga felmeddelanden i bilens datasystem, eftersom strömmarna gick lite annorlunda än de brukar. Men i princip så kunde man ta ut ganska mycket effekt genom grova kablar under motorhuven på en stillastående bil.
Jag har varit i samma situation flera gånger. Om du verkligen trycker på att det ligger en avsliten strömförande kabel på marken, vilket medför livsfara, brukar åtminstone min leverantör Vattenfall dyka upp illa kvickt.
Det kommunalägda Jämtkraft AB har under de senaste femton åren vädersäkrat stor del av sitt nät genom att gräva ner miltals av luftledningar.
Där man inte lyckats med det har man gallrat bort träd i farlig närhet av ledningsgatorna.
En stor del av bolagets vinst återinvesterades på detta sätt. Det torde väl vara svårt att kopiera om privata intressen skall dela på överskottet.
Fast du kan inte plocka så mycket ur bilen för att ladda som ur ett elverk.
Teoretiskt kan du nog få några hundra W, rent av någon kW ur din bilgenerator (se på märkningen) men den klarar inte det någon längre tid och det är svårt med bra kontaktering och kablar, man får bulta fast på batteriet osv.
Men du slipper ju kapitalinvesteringen i en extra generator som man kör max någon gång per år (får man avbrott ftare är man nog i tur att få markledning framdraget).
Verkningsgraden är också fenomenalt låg, ner emot 10%.
Men den är inte så bra på billiga elverk heller.
Generatorn är väl typ på 600 A, så det finns nog lite att ta på. Dessutom behöver jag kontinuerligt bara runt 70-100 W, vattenpumpens 1100 W går bara i några sekunder åt gången. Finns ingen anledning att ligga och tugga generator för så små behov.
En bilgenerator är på ca 80-90A, men verkningsgraden är låg på maxlast, därför överdimensionerade man dem.
Du kan inte så lätt med vanliga klämmor plocka höga strömmar (tänk startkabel) tan behöver ordna riktiga ackbatteriladdarkontakter.
Startmotorn drar några hundra ampere, men det kommer från batteriet som kan leverera korta perioder med hög ström.
100W borde inte vara ett problem, det kan du plocka med en ciggarettändarkontakt. Uttagen finns fortfarande i många bilar för ex arbetsbelastning och dylikt.
Men du har ju en Tesla, batteriet i den borde kunna driva en Växelriktaren för hög spänning direkt 🙂
Har 180A på min generator, har en Volvo V60.
Cigaretttändar-kontakterna är ganska värdelösa för höga strömmar. T o m de som är märkta för att klara av 20 A blir överhettade, osar och smälter. Jag har köpt några 50 A Anderson-kontakter till batterilådorna, de ska visst vara bra. Jag har vanliga kontaktakter också, för mindre strömmar.
Det är nästan omöjligt att få tag på bra cigarrettändar-pluggar för höga strömmar i Sverige. Många varianter kryper dessutom lätt ut från honkontakten, särskilt när det är vibrationer. Några hyfsat bra har jag hittat i båttillbehörs-affärer, t o m med en gummiring, som hindrar fukt från att läcka in i kontaktdonet vid vattenstänk. Det mesta som säljs är skräp. I USA, där man kör mycket husvagn, verkar det finnas bättre grejer.
8amp har jag kört med Feltema utan problem. Det är 96W, lite mer om motorn är igång eftersom generatorn laddar då. Men det är ett bra tips att inte pressa på dem för allt vad de står märkta som, lite som att ladda elbilen med en sliten gammal Schuko.
Har man jobbat på lager vet man vad en Andersonkontakt är 🙂
En hel del bilar kan fås med 230-uttag så då utgår jag från att tillverkarna tänkt på att man ska ta ut märkeffekteb under lång tid.
Jag behöver 15 A (konstant, under några timmar åt gången), men 20 A kontaktdon blir överhettade och börjar osa. Som provisorisk lösning funkar flatstift-kontakter, tills jag har hunnit löda Andersönerna. "Blå hallen" öppnar snart så det känns tryggare att jobba med med gasol och eld där.
Jag har för mig att gamla ryska Belarus traktorer hade både inbyggda elverk, pinnsvets och kompressor. Det är ju nått för en prepper 🙂
Min mors Saab 9-3 har en generator på 140A vilket är den större varianten.
Jag renoverade en begagnad i somras genom att byta lager på den.
Köpte ett dieselelverk förra söndagen som jag tänker placera bakom ladan eller nåt. Tror den var märkt med 83 dB.
Det är då rätt rejält överdimensionerad för enklare behov då det kan ge 5,6KW.
Främst tänkt för att toppa upp frysar. Få upp vatten ur brunnen och kunna elda fullt i pannan.
Hittade verket begagnat på blocket och jag ville ha ett diesel trefas så då slog jag till när ett sådant dök upp.
Kan nog vara just sådan ren sinusvågsomvandlare jag också har. När vedpannan från antiken byttes ut till modern hos föräldrarna så tänkte jag igenom och ville att systemet skulle fungera i händelse av strömavbrott (nedgrävda ledningar så händer inte ofta längre). Panna och cirkulationspump behöver ju el.
Så det blev ett system med en automatiskt omkopplare samt en vippa för manuell styrning till batteridrift. Omvandlarens on/off ersattes av kablar till automatiska omkopplaren.
En smart batteriladdare som är permanent kopplad till fritidsbatteriet. Testkör det lite då och då.
Bra blev det också så att matningen (från omvandlaren) blev stickpropp utan att jag bad om det. Så de timmarna det här räcker kan man alltså få en redan brinnande panna att brinna ut rätt med värme till tankarna. Men sedan går det alltså att koppla vadhelst för drift, t.ex. bensinelverk utifrån.
Har liknande på vattenpumpen, dvs den är inkopplad med en stickpropp (med egen säkring förstås), så det är enkelt att koppla den till reservkraft, istället för att den ska vara helt fast monterad.
Har man pengar och gillar teknik så finns det "vedeldade" Stirlingmotorer med generator, svenskt märke.
En kontaktor som växlar över när nätströmmen faller är ju ett relativt billigt alternativ.
Mitt Honda elverk (EU22i) är riktigt bra. Har väggintag på utsidan och några uttag som är kopplat till det på strategiska platser.
Funderade på att köpa ett med automatisk inkoppling men är sällan borta längre stunder så detta fungerar fint.
Lite hygienfaktor att ha en generator när man är i IT-branschen.
Dedikerade UPS:er till all nödvändig infrastruktur samt LED belysning på strategiska platser.
Nästa delen på inköpslistan är batteribank växelriktare och solpanel som klarar kyl och frys.
Höststormar i februari och utebliven vinter. Inget strömavbrott av Dennis men väl under Ciara. Här ikring (östra delen av älvsborg) är dock flertalet översvämningar nu i vattendragen i skogen och runt inägorna, genom hagar, trädgårdar och åkrar på grund av enorma mängder vatten efter oavbrutet regnande.
Men så har vi ju fått höra detta ganska långt tillbaka nu att vårat väder kommer att förändras pga. de stora förändringar i klimatet till allt mer extrema svängningar och det får vi ju se nu med all önskvärd tydlighet.
Enligt de äldre i byn så har här aldrig någonsin har här vart torka ena året så en kunnat gå rakt ut på både moss- och myrmark och dessa översvämningar nästa, med knappt en minusgrad på hela vintern.
Hmm, en del tjäle så kanske tallen stått kvar.
De här klimatförändringarna knäcker många husgrunder som står på lermark. Vatteninnehållet i leran varierar mycket beroende av fukt och temperatur. Hus med källare på lermark och husgrunder byggda i flera etapper är extra känsliga. Fuktfläckar på källarväggen är ofta första tecken.
Vilket är driftsäkrast ur preppersynpunkt, mobilt bredband eller fiber?
Man har förstås bägge. Vid större strömavbrott är det en fråga om vilka system som har längst backupsystem. Sannolikt fibern – mobilnäten kan prioritera om till enbart telefoni vid kris, så den nödström som finns går till nödsamtal och inte surfande på Facebook.
Mitt mobila bredband "Tele-snor" funkar i 4 timmar efter att strömmen har försvunnit. Förut var det 2 timmar. Några grannar har klagat på att deras fiber fungerar sällan b l a pga hackspettar. Fibern är dragen mellan elstolparna och det faller ganska mycket träd över ledningarna här. Längs stora vägen är den nedgrävd, förstås.
Switcharna och fläktarna i har på sin höjd några timmar på ups:erna innan allt slocknar i valfri fibernod. Undantaget några av gamla televerkets kc:s av strategiskt värde som faktiskt kan ha ett helt batterirum.
Hos övriga är det i princip godnatt 3 timmar efter strömmen gått om ingen kör dit en generator.
Vid ett strömavbrott hos mig så gick fibern ner såklart, men 4G blev överbelastat istället.
Har själv egen brunn, men till min pump är det trefas trodde det var standard. Har du inte det eller kan man kanske köra på en fas med lägre tryck.
Bytte till enfas när min pump dödades av åskan typ 2010. Numera finns det enfaspumpar med samma kvalitet som trefas förr. En trefaspump går bara att köra på tre faser, går inte på en fas.
Trefaspumpen (nedsänkt i den borrade brunnen) var sårbar, när en av faserna föll bort pga storm eller när en 35 A säkring gick i stolpskåpet, dit man som elabonnent inte äger tillträde. Det kom inte en enda droppe från pumpen med två faser kvar. Det hände då och då och det var mycket irriterande att inte kunna duscha/tvätta/diska/spola muggen eller fika. Då hade man inte börjat preppa eller så var man inte så sugen på att lagra extremt järnhaltigt brunnsvatten, som såg ut som ett urinprov.
Det går att köra en trefaspump på en fas med en VFD. Dom är billiga dessutom från kina.
Tyvärr så brukar grejer som är byggda för bilbatterier lägga av senast vid 10,5 Volt vilket egentligen blir under urladdat batteri beroende på tillfälliga belastningen och efter vila ungef. halva ang. batterikapaciteten kvar.
Tar man runt 5%A av angivna batteri-Ah så brukar apparaterna gå typ 75% av egna teoretiska tiden, går man upp i 10% o över så måste man räkna på batteriets inre motstånd som drar ner utspänningen o apparaterna slår ifrån tidigare, men batteriet repar sig bättre.
Använder man bil som laddare så lägg en tegelsten på gaspedalen o mot-palla den till typ 2-tusen varv eller om gasvire bryt stoppblecket, men mät med en A-mätare, batterierna suger inte åt sig mer än nån 10-20A vid 14-15V oavsett vad det står på generatorn då kan tomgång vara fullt tillräckligt på dom stora generatorerna runt 100A, en del bilar har 2-växlade genratorer..
Den som har en Lucasgenerator, stoppa inte i vattenpumpssladden med generatorn igång, då pumpen startar med säkert 200A ur batteriet och det där med att 'Lucas uppfann mörkret' stämmer iaf. på dom gamla grejerna, lika italienaren.
50W för router och switch! Det är enormt mycket. Vad är det för grejer du köpt? Enterprise-level?
Eh, läs igen. 50W för att ladda UPS, samt, router, switch, fiberrouter, wifibas och väderstation. Om UPS:en laddade med 10W så ska övriga fem enheter dela på 40W eller drar 8W styck.
Får man fråga vad du har för modell på 1500W-växelriktarn, och kan den köra en frys eller kyl? Jag har funderat på att skaffa en samt batterier för att kunna köra frysen vid strömavbrott men kompressorn kräver ju rätt hög startström för att starta så det vore surt att köpa en som sedan inte räckte till..