PostNord brukar hänvisa till GPS-data att PostNord Logistics minsann visst vart hemma hos folk och försökt leverera. En övervakningsfilm visar hur det går till, nämligen att man bara vänder på uppfarten hos mottagaren utan att gå ut, och på så sätt fått en loggning i GPS-systemet. Det hela tar fjorton sekunder på filmen.
PostNord Logistics. |
Filmen finns publicerad på Twitter, och är eventuellt inbäddad nedan.
Hej @PostNordSverige! Ibland går det snabbt. Kanske lite för snabbt? pic.twitter.com/4FzBNOe0P5
— J (@janthun) January 30, 2020
PostNord hävdar att de minsann visst besökt mottagare men kunde inte leverera, och lämnade istället in paketet till ombud för avhämtning nästa vardag, dvs ytterligare en dags leveranstid.
Nu är det väl förvisso sant att man besökt mottagaren och inte kunde leverera, för man hade inte lust med det. Men man kan tycka att bara vända på uppfarten inte räknas riktigt som ett försök.
Vore ju rysligt intressant att höra vad PostNord Logistics har att säga om detta. Registreringsnummer på bilen finns till och med på filmen.
Vi har väl alla varit med om meddelanden från i synnerhet PostNord Logistics (fd Posten Logistik) om att de sökt eller varit hemma, men inte kunnat leverera. Jag har varit det iaf, och som bekant jobbar jag hemma. Fast hos mig körde de inte ens upp och vände, utan dök helt enkelt inte upp, men den så kallade kundtjänsten hävdade rent aggressivt att de visst varit här. Lustiga i det fallet var att de körde cirka 5 mil på en minut.
Själv beställer jag numera aldrig något för hemleverans, eftersom man aldrig får den tjänst man betalar för när PostNord Logistics är inblandad. Dock, med lantbrevbärare (som inte är PostNord Logistics) så får jag ändå ibland hemleverans eftersom vederbörande har kundkännedom och vet att jag är hemma och lämnar paketen direkt till mig istället för att lägga dem hos ombud.
Nåja, PostNord Logistics kunde ju varit Bring, som tappade bort elva utemöbler för mig på sin terminal, möbler som sedan spårlöst försvann.
Det kan inte finnas mycket yrkesstolthet hos de anställda hos PostNord Logistics i alla fall.
31 kommentarer
Händer kanske 50% av fallen med postnord när saker ska till kontoret, de märker att vi sitter några våningar upp. Har aldrig hänt med andra leverantörer ex UPS eller DHL.
Det hände mig med DHL för ett par veckor sedan. "Kunde inte leverera". På övervakningskameran såg jag ljuskäglorna till en bil köra upp på min uppfart samma tidpunkt som det påstått misslyckade leveransförsöket skedde. Sedan åkte den iväg igen utan att någon ens gått fram till min dörr.
Som föredetta anställd på UPS (låtgå 15 år sedan) så får varje chaufför vid återkomst till terminal inför tjänstgörande chef redogöra för sina eventuella returer och varför försändelsen ej är levererad. Detta driver ett beteende om att till varje pris leverera.
Bör tas upp i Riksdagen via infallsvinkel "miljöfientligt bränsleslöseri" om det skall hända något…
Är detta inte organiserat bedrägeri?
Nej just det, det är okej när statliga bolag gör det.
En anekdot ur egen fatabur: Vid min senaste beställning från Apotea.se till hemmaförrådet märkte jag under leveransalternativen på sajten att hemkörning till dörren med Budbee kostade 0 kronor medan leverans till ombud via PostMord kostade 40 kronor om jag inte minns fel. Skrattade högt åt detta. Budbee funkade dessutom galant.
Kom medicinen i diskret förpackning och privat avsändare?
Dom äter igenom riskkapitalet och får upp nyckeltalen för nästa investeringsrunda.
Njut så länge det varar.
@gbdcrvs Det stod Apotea.se med stor gröna bokstäver på kartongen så diskret kan jag inte kalla det. 😀
"Underleverantör har inte följt vår policy"
"Att filma våra medarbetare är inte okej. Det är en trygghetsfråga."
"Av filmen att döma så vet vi inte att bilen verkligen tillhör oss"
"Registreringsnumret på bilen i filmen kan vara fejkat för att skada Postnord".
Bara att välja fritt och eller bland från ovan.
UPS pajade ett paket av 4 för nån vecka sedan. Fick mail om package has damage in transit och en del varor i paketet var trasiga. Fick dom 3 hela och efter 2 dagar kom dom utan förvarning och lämnade det 4e. Dock i en helt annan kartong, jag frågade varför detta paket ej hade företagets logga som dom andra 3 . Fick inget bra svar så vi öppnade paketet innan jag skrev under. Där fattades då en del produkter plus att en del varor var kantstöta. Jag fick ringa upp nån mellan chef på Ups som sa att dom tagit ur dom trasiga sakerna, slängt dom och lagt dom hela i en ny låda. Självklart tog jag inte emot paketet. Hade nog varit en omöjlig process att få igen dom varorna annars. Men nu 3 veckor efter många mail ersatte till slut firman i Tyskland mig.
DHL gjorde samma sak med mitt beställda parkettgolv. Vid andra leveransen av samma trasiga returnerade paket tog jag emot det och övertalade själv Bauhaus att gratis skicka nya paket som kompensation för de trasiga, som jag dessutom för säkerhets skull hämtade själv i butiken. Sånt här ställer till det rejält i ens planering, och till slut orkar man inte, eller har inte tid att bråka med fraktfirman. Paketen såg ut som att någon kört gaffeltruck på fyllan, med stickhål efter gafflarna mitt på flera paket och mosat innehåll.
Hur länge har du varit anställd på postnord?
Beställde också lite silvermynt från Tyskland för några år sedan. Man kunde inte välja transportombud utan det gjorde silverföretaget. Man kunde inte heller välja att hämta ut varorna på en terminal utan endast hemleverans. Jag ringde ändå ombudet som var FedEx och sa att jag ville hämta ut grejerna på deras terminal så dom inte bara ställer av det hemma hos mig om jag inte är hemma. Dom lovade kontakta mig innan varan skulle levereras. Nästa dag när jag kom hem efter jobbet stod ett paket med silvermynt utan för min ytterdörr. Bra jobbat eller?
Problemen som beskrivs här måste vara specifikt svenska. Undertecknad boende långt ute på landet i Normandie har aldrig haft några olevererade paket eller brev. Hittar föraren inte adressen ringer han och ber om vägbeskrivning. Dessutom bor jag vid slutet av en 110 m asfalterade vägstump som fortsätter i en chemin rural. Bloggaren vet hur sådana ser ut! Skåpbilar och lastbilar måste backa 110 m i ena eller andra riktningen. Chaufförerna och brevbärarna är alla vänliga och hjälpsamma. Är hustrun ensam hemma och paketet är tungt bär chauffören det till garaget. Skulle ingen vara hemma lämnas paketet hos grannen 150 m bort.
Det finns kanske anledning att fundera på varför skillnaden är så stor mellan Sverige och Normandie. Kan det bero på personalen?
Njut så länge som det varar.
Även det franska postverket kommer att känna av minskningen i fysiska brev.
Och om det är en paket-speditör så gäller egentligen samma sak, när marknaden prispressas kommer servicenivån att sjunka.
Ifall det är en personalfråga, kanske?
Primärt handlar det nog ändå om företagets ekonomi.
Hur det blir framöver är omöjligt att veta, men snarare är det det väl så att konkurrensen i Sverige är svag, så att transportörerna kan kosta på sig dålig servicenivå. Jag talar då om paketleveranser. Nog är det mer än transportkostnaden som räknas. Som företagare kan jag inte tillåta att min kund lovas en vara som inte levereras som avtalat. Själv säljar jag trähus i byggsats. Ett av mina starkaste argument är att jag levererar punktligt som avtalat. Nog måste samma gälla för transportörer?
Jag har rätt långt till utlämnings stället. Tyckte det var tråkigt att behöva åka iväg och hämta mindre paket och större brev. De som inte går ner i den låsbara brevlådan. Satt då upp en extra brevlåda där det står paket och större brev. Nu verkar inte postens anställda kunna läsa ens enkla texter. De lägger all post i den öppna. Inte riktigt som tänkt dessa id-kapnings tider.
Lustigast är det när man har en av Posten certifierad paketbrevlåda, men de ändå inte lägger i paketen.
Men är brevbäraren certifierad?
Nej. Analfabet. Eller så slö att han inte orkar lägga i brevet i låsta lådan. Likadant nu i kväll. Ett brev/räkning i öppna lådan. Hur ska man göra? Stort plakat med pilar. vanliga brev///stora brev o paket. Fattar dom det?
Citymail förstår lådorna men inte postens personal!
Man får hoppas att de styr upp det, svårt att neka när det finns film. Här, där jag bor, fungerar företagspaket utmärkt. Chauffören går ut, ringer på, och väntar.
Ja, jag jobbar hemifrån, i en vanlig villa. Företagsnamnet står dock på både brevlåda och dörr.
Var själv på altanen och sågade av granen för att passa den i foten torsdag innan julafton, när postnordbilen vände med mitt paket. När jag på fredagen hämtade paketet på terminal vägrade de ta tag i det påtalade problemet, och inte fanns det något system för klagomål heller utan att åka hem och göra det över Internet. Jag gjorde inte det…
Ska kanske påtala att jag aldrig tidigare haft något problem.
Jag har funnits tillgänglig på företaget så många gånger hela dagen när Postnord angivit att de gjort ett misslyckat leveransförsök hos mig, så jag kan med 100 procents säkerhet säga att de ljuger.
På mitt jobb har vi dygnet runt bemanning Trots det ”var mottagarna inte anträffbar” eller ännu mera patetiskt ”de kunde inte göra fram till huset”
Pluspoäng om bilen som filmats varit gul också.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Borde ju vara rätt lätt för nåt grävande TV-program typ UG att granska och sätta ihop ett program om postnord.
På ett tidigare jobb så åkte rätt många dit för bonusfusk. Min dåvarande gruppchef frågade ett par av de som hade fuskat "-varför?". Svaret i från de flesta var kort och gott "-för att jag kan". Och det är ju lite det landet som vi lever i.
I somras fick vi en avi i lådan där tom. chauffören kostat på sig att skriva en egen påhittad notering till varför det inte gick att leverera paketet. Vi hade, enligt chauffören, tydligen semesterstängt! Det blir dessutom extra komiskt när just semestern är den perioden vi till och med har extraöppet pga. det höga kundflödet. Men inte enligt chauffören, nopp. För då hade vi minsann semesterstängt…