Tillägg: LRF Konsult uppger att detta enbart gäller aktiebolag, och inte enskild firma.
Svenskt Näringslivs nyhetssajt fPlus rapporterar att alla så kallade fyrhjulingar inom skogsbruket och jordbruket ska förmånsbeskattas med 36 000:- SEK om året, eftersom det finns en teoretisk möjlighet att man kan använda dem privat och inte bara i företagets verksamhet. Skatteverket ville ursprungligen ha 151 200:- i förmånsvärde om året, men kammarrätten har sänkt detta.
Tack och lov har inte jag någon fyrhjuling. |
Eftersom en fyrhjuling i teorin kan använas privat ska den förmånsskattas med 151 200:- SEK om året ansåg Skatteverket, då detta var vad man kunde hyra ut den för om den var uthyrd alla dagar om året.
Kammarrätten sänkte dock förmånsvärdet till 3000:- SEK i månaden eller 36 000:- SEK om året. Detta oavsett om fyrhjulingen faktiskt används privat eller inte. Blotta teoretiska möjligheten att den skulle kunna användas privat innebär att man ska förmånsbeskatts.
En fyrhjuling i sig kan kosta från runt 20 000:- SEK till drygt 100 000:-, och ha en livslängd på 10-20 år, vilket innebär att förmånsbeskattningen vida överstiger priset på fyrhjulingen.
Många jord- och skogsbrukare har fyrhjulingar som ett miljövänligare komplement till traktorn eller tyngre skogsmaskiner – alla transporter i skog och mark kräver inte att man drar runt med ett flera ton tungt fordon. Snarare kan fyrhjulingen vara ett dagligt redskap, medan det är traktorn som används undantagsvis.
Frågan är om det skulle fungera att börja upprätta körjournal för fyrhjulingar, så man kan bevisa att den inte används privat? I den mån det finns en kilometerräknare i den. Annars blir det en direkt förlustverksamhet att ha en fyrhjuling inom jord- eller skogsbruk, då förmånsbeskattningen överstiger inköpspriset.
En Tesla Model 3 Standard Range+ har ett förmånsvärde på 3159:- SEK per månad, eller lite mer än en fyrhjuling.
Själv har jag ingen fyrhjuling, har inte heller någonsin haft en. För vilket jag just nu är tacksam.
Tillägg: I en läsarkommentar hävdas det att beskattningen bara gäller om det är ett aktiebolag som äger fyrhjulingen, och inte enskild firma. Ej bekräftat dock.
44 kommentarer
Släpet har ju fyra hjul så jag tycker det ska beskattas enligt ovan. Teoretiskt så kan man ju bygga om det till en fyrhjuling som sen teoretiskt kan användas för privat bruk.
Hade varit kul med lite fler inlägg om ditt skogsbrukande. Känns som att det var länge sen.
Kan bero på att jag från (ur minnet) 2011 slutat jobba i skogen regelbundet, då jag inte har tid pga att bok och blogg tar för mycket tid (och jag inte längre lever på svältlön och såldes inte är på den desperationsnivån att jag måste jobba med t ex vedförsäljning för att överleva).
Till det sålde jag all min externa produktionsskog 2015, och har bara kvar tio hektar mark numera. Den skogen som växer där står på tillväxt och jag har sedan dess i princip bara kört röjsåg.
Cornucopia@ lever du i den uppfattningen att skogsbruk i olika former bedrivs som en inlåsning för att vederbörande inte kan eller har förmågan att sysselsätta sig med annan inkomst?
Eh, va?
Det är som skogsägare skitdåligt betalt per timme. Skogsentreprenörer tjänar dock bra.
Jag kunde dra in kanske en tusenlapp före skatt om dagen på vedproduktion. Det blir ingen hög månadslön, nej.
Jobbar man svart hade det varit en annan fråga, men det gjorde aldrig jag.
Nej inte så, jag är själv deltids verksam skogsbrukare. Men jag tolkade i ditt inlägg att skogsbruk är ett nödvändigt ont för ens överlevnad, och att man så fort man kan avslutar det och går till nått som ger mer betalt. Jag kan tala för merparten av dom som sysslar med skogsbruk och även lantbruk att det är en livsstil som man inte vill byta för en annan inkomst trots slitet.
Det finns flera olika möjliga att registrera en fyrhjuling. Tex går den att registrera som traktor. Kommer även traktorregestrerade fyrhjulingar förmånsbeskattas?
Teoretiskt kan du bygga om det mesta till hembränningsapparater också, lika bra staten inför spritskattepålägg på allting.
Nu är ju grejen den att du väljer när du köper en ny fyrhjuling hur du vill ha den registrerad, om du väljer traktor så sätts en fartspärr in vid 40kmh du kan sedan registrera om fordonet till motorcykel och ta bort spärren.
Det enklaste här är att köpa fyrhjulingen på firman, ha den där i ett år och sedan sälja den till sig själv privat (billigt) och sedan äga den privat fast nyttja den i firman
Regga till T3A vid köptillfället kan lösas, men inte omreggning sedan.
Teoretisk möjlighet….Då kan ju det mesta anses kunna användas privat, vi medborgare i detta landet är ingenting annat än levande plånböcker för staten. Någonstans har våra styrande tappat all sans och förnuft i sin beskattningsiver.
Skatt är statlig stöld, vi behöver en skattereform värd namnet. Min vilja att bidra till det sk samhällsbygget blir mindre och mindre för varje år, allrahelst när man ser hur bidrag och utbetalningar som det offentliga gör missbrukas med ringa eller ingen konsekvens för den som missbrukat systemet.
Snart kommer särskild skatt på plastpåsar…. Ett slag för miljön, jo-säkert….
Det har diskuterats om en en fyrhjuling kan undantas från beskattning om den är försedd med speciell utrustning för skogsbruk.
Osäker hur bedömningen blev där.
Hmmm… det råkar inte vara så att Volvo har något slags eldriven fyrhjuling på gång?
Staten och Kapitalet som sitter i samma fyrhjuling… 😉
Jag antar att man får köpa in den privat och hyra ut till företaget istället. Borde ju gå att ta 150 000 om året (Skatteverket har ju avsett att detta är rimligt marknadspris) och bara betala kspitalskatt på mellanskillnaden. Rensa vinstaffären ju.
Problemet med det är att det skulle göra att många jord- och skogsbruk skulle gå med förlust, så några skattemässiga fördelar med den metoden finns inte när pengarna inte finns i företaget att hämta ut. Dessutom får du inte hyra ut till dig själv (eller köpa av dig själv) i enskild firma, och de flesta skogsbruk är just enskild firma.
Nja, det blir näringsverksamhet, samt ev lite räntefördelning.
Aha, ja mitt resonemang gällde aktiebolag, och det stämmer nog att de flesta lantbruk drivs som enskild firma. Om man inte får hyra ut till sig själv så kanske det går att komma runt genom att man hyr ut till grannen och grannen hyr ut till en själv.
Om det räknas som näringsverksamhet så får man väl i så fall begränsa hyresbeloppet till de faktiska kostnaderna.
Det finns inga utvägar bort från detta ifall det verkligen går igenom.
Det enklaste kommer bli att köpa loss den privat eller fejka den stulen – lycka till att få skitet sålt liksom.
Det intressanta är att en terrängregistrerad inte får köras på väg. Den får bara köras i skog och mark vid skogsbruk.
Förmånsskatten förutsätter att man bryter mot lagen…
Enda undantaget är utdrag av fällt vilt större än rådjur, men till det är en fyrhjuling ofta ganska dålig. (Älgar)
Således helt i enlighet med den sedan länge etablerade rödgröna åsikten mellan skål och vägg att alla jordbrukare (och egenföretagare) är kriminella och skall behandlas som sådana.
Jag tänkte precis det. Om den inte får framföras på allmän väg av olika tekniska skäl är det helt orimligt att den har ett förmånsvärde.
Det måste falla i högre rätt.
Enligt skattejuristerna på LRF gäller detta enbart de som har fyrhjulingen i ett bolag.
De flesta lantbrukare har enskild firma.
Men det kan bli riktigt tokigt eftersom man med samma argument skulle kunna förmånsbeskatta traktorer om de ägs av ett bolag.
Eller för den delen en minilunnare också om man rent teoretisk skulle kunna transportera, till exempel, byggnadsvirke eller ved till det enskilda hushållet.
Men detta gäller, som sagt var, bara om man har maskinerna i ett bolag.
Låter ju märkligt, vem ska förmånsbeskattas i bolaget? Ägarna? Blir ju extra kul för passiva delägare.
Vi kom också fram till detta när vi läste lagtexten, det gäller alltså inte enmansbolag i enskild firma. Det gäller anställdas förmånsbeskattning om dom lånar fyrhjulingen, det som ändrats är att Skatteverket förutsätter att alla anställda lånar fyrhjulingen för 30 000 per år. Kan cornucopia bekräfta detta
Hur reagerar Stora Enso och liknande bolag på något sådant?
Jag har svårt att se Stora Enso äga några fyrhjulingar..
Jag är som du kanske inser inte insatt i branschen men dessa är alltså fordon som respektabla stora skogsbolag eller deras underleverantörer inte äger?
Ledsen om det lät drygt, men skogsbolagen har väl mest anställda med bilar och sen rejäla maskiner.
Fyrhjulingar är väl mest för enskilda ägare som utför tillsyn, kör ut dagens verktyg (sågar, bränsle, mat, kläder, verktyg etc) till stället man ska jobba på fastigheten.
Har svårt att se SE ha entreprenörer som drar med extra fordon på släp för det, därav antar jag att de håller sig tysta i det hela.
???
Några frågor, jag har ju sett fyrhjulingar i stan som nöjesmaskiner och som arbetsfordon i mer rurala miljöer. I de förra fallen så har de ju kunnat framföras i ganska höga hastigheter som jag undrar om det finns behov av för de som har den som arbetsfordon? Skulle man kunna tänka sig en klass av fyrhjulingar med begränsad (strypt) hastighet som har en gynnsammare beskattning?
Håller förresten de i de billigare segmenten i 10 år?
Om man nu delvis har som jobb att köra fyrhjuling, exempelvis skogsbrukare eller turistguide, lär man knappast använda den för nöjesåkning, så roligt är det inte. Ungefär som att hävda att alla jordbrukare tar traktorn, och alla åkerier tar dragbilen till ICA Maxi för att handla och därför skall förmånsbeskattas.
För den urbana delen av befolkningen ligger väl arbetsredskap som laptop och mobil i farozonen. Men där finns förstås en stark industri som kan hålla emot, och det är förmodligen förklaringen till att de inte redan är beskattade. Svaga grupper mobbas som vanligt hårt av staten.
Den franska modellen är att lasta fyrhjulingarna fulla med sly och skräp och dumpa lasterna framför Rosenbad. Långsamma karavaner in till Stockholm via E4-infarterna naturligtvis.
Borde då inte skatteverket förmånsbeskatra sina anställda? De har ju tillgång till dator som de rent teoretiskt skulle kunna använda privat. Därtill kommer allt annat som finns på kontoret.
Men det är klart, inte troligt att de trycker åt sig själva.
Jag har en fyrhjuling med hytt och flak. Den klassas som mc, och är vägregad. Motorn är dock strypt från 40 till 20 hk, så fordonet kan knappast framföras trafiksäkert på allmän väg. Dock ska den trafikförsäkras, skattas och besiktigas som en vanlig mc. Den kommer aldrig att lämna skärgårdsön, där den används för varutransporter kanske 10 mil om året. Men det finns något som heter civil olydnad…
Men om du kan framföra fordonet i rimliga hastigheter, dvs fortare än 30 km/h på allmän väg är det inte rimligt att det sker en periodisk besintning så att det är i funktionabelt skick?
I 30 km/h misstänker jag att den strypta motorn går på toppvarv. Knappast angenämt att köra på allmän väg i 5 mil till närmsta besiktning. Fordonet körs som sagt på en nästan väglös ö i lågfart och korta sträckor. Jag fortsätter att vara olydig…
Jag har funderat på att skaffa ett sådant fordon och köra i skogen med, det är bra om man skall dra fram en älg eller annat vilt, men de är stöldbegärliga och då måste man ha ett rjält garage med ordentliga lås och det kostar mer än fordonet.
Vilket rövarland bor du i när man inte vågar köpa ett fordon pga stöldrisk?
Innan någon börjar yla om systemkallopsen, så har fyrhjulingar varit hett stöldgods sedan innan jag köpte min första skog 2003. Minns att äggbonden jag köpte ägg från typ 2000-2001 fick sin fyrhjuling stulen redan då, och då hade han redan innan det svetsat en enorm stålbur för att skydda den. Fyrhjulingar har i princip sedan de kom varit eftertraktat stöldgods – ej reggade, går att ta på ett flak, massor med folk som vill köpa billiga fyrhjulingar på Blocket.
Svensk skattelagstiftning i ett nötskal. Och omvänd bevisbörda gäller.
MP-regeringen vill alltså super-beskatta fordon som skulle kunna användas av hemvärnet i händelse av en rysk invasion.
Kan man också se det som…
Med MP i regeringen finns det ingen gräns för hur mycket man kan beskatta fordon så länge de inte går på räls. Att framföra logiska argument är bortkastad tid.
Någon som vet hur man beskattar en hästgård? Ägaren kan ju använda hästar till egen nöjesridning och borde det inte schablonmässigt förmånsbeskattas?
Ring Guillou. Om han kan fixa sommarstugan från att förmånsbeskattas, torde diskussionen med Skv ang fyrhjulingar vara en kort process…
Eller Göran Persson. Är väl möjligt att han har ett antal fyrhjulingar på sin retirement-datcha.