Det pågår en elbilsrevolution, skapad och driven av Tesla. Men det handlar inte egentligen om själva den elektriska drivlinan, utan det handlar om en revolutionär förändring av hela bilbranschens affärsmodell. För att överleva räcker det inte för gamla biltillverkare att pliktskyldigt lansera elbilar i premiumprisklassen, för de sitter inbyggda i en utdöende affär. Analys nedan.
Kliv in för det röda pillret. |
Detta inlägg handlar inte om Tesla-aktien, som jag fortfarande anser är övervärderad och en dålig investering på dessa nivåer. Men det kan förklara varför BMW handlas till p/e 7.24x på 2020 års konsensusestimat, Volkswagen på 6.12x, Daimler på 8.13x, GM på 5.60x och Ford på 10x, och detta trots utdelningar för Ford estimat på t ex 6.47%, och trots nollräntor som borde driva upp aktievärderingarna. Även de till synes låga värderingarna kan visa sig vara för höga på sikt, precis som Tesla är för högt på 239x.
Innan jag ens tog beslutet att faktiskt företagsleasa en Tesla (hade satt upp mig på Model 3, men tröttnade på att vänta), läste jag en artikel om hur analytiker och marknaden helt missuppfattade vad Tesla var. Själv var jag lite skeptisk också, till påståendena att Tesla är ett mjukvarubolag och ett ekosystem och i andra hand en hårdvarutillverkare. Lite som Android kontra iPhone – på pappret har rent av många Androidtelefoner bättre specar, men det som skiljer sig och är unikt är programvaran på iPhone – och förmågan att kunna ta betalt för denna omvägen via hårdvaran. Mjukvaran kanske verkar gratis, men du betalar för den när du köper telefonen.
Men sedan skaffade jag en Tesla, och har sedan dess insett att påståendet stämmer.
Sedan jag leasade min Tesla har jag bland annat via mjukvaruuppdateringar fått längre räckvidd (lägre förbrukning), snabbare accelleration och snabbare laddning. Till det bättre autopilot och en lång rad andra förbättringar, och då pratar jag inte om rena buskisskämt som pruttkuddemjukvaran. Bland annat rullade man ut PIN-kod för att komma runt stölderna via radionycklar, något andra biltillverkare inte kunnat göra och därför fortfarande får se hur BMW stjäls via radio. Tesla Model 3 fick kortad bromssträcka via en mjukvaruuppdatering.
När hade din fossilbil sänkt förbrukning, snabbare accelleration och snabbare tankning sist du gick ut på morgonen för att köra till jobbet?
Därtill har jag tillgång till ett för mig gratis (undantaget straffavgifter när jag stått kvar efter att ha laddat klart och mindre än 50% av platserna är tomma på stationen – också en funktion som införts i efterhand), men annars mycket billigt laddnätverk, som i princip är det enda jag laddar på under resor, även om jag använder den destinationsladdning som råkar finnas på destinationen – som ibland är unik Tesla, som t ex på Kungsmässan i Kungsbacka.
Andra biltillverkare har nu börjat få ur sig elbilar nästan tio år efter introduktionen av Tesla Model S, samtliga i premiumprisklassen, då det tydligen finns de som vill betala stora pengar för en elbil. Men försäljningen är ingen succé. I Sverige säljer fortfarande den 2008 lanserade Model S, med leveransstart 2012, mer än Audi E-tron – 288 Model S mot 47 E-Tron, detta trots att Model 3 sålde 604 bilar samma månad. Jaguar sålde 13 I-Pace. Och detta trots att Audi och Jaguar gör reklam. Tesla struntar helt i reklam, de har oss fanatiska Tesla-ägare istället, som gör jobbet åt dem.
Men vad är då företaget Tesla, egentligen?
Om vi bortser från solceller och energilagring och bara tittar på bildelen av bolaget, så är Tesla en vertikalt integrerad tillverkare av hård- och mjukvara för elbilar, som äger hela kedjan från fabriken till säljorganisationen och serviceverkstäderna. Via sina uppkopplade bilar samlar man in diagnosdata från miljontals mils körning, och använder för att via mjukvara förbättra bilarna, t ex laddhastighet och uttag av ström från batterierna (=kraft till motorerna).
Man har inga inbyggda arv från bilindustrin. Man har byggt upp bolaget från början med att bilarna ska vara uppkopplade, och att utbytet av information går åt bägge hållen.
Framöver kommer man med all sannolikhet starta ett eget försäkringsbolag, och även ta den delen av kakan. Man har ju exakt data på alla olyckor, och kan t ex se hur mycket lägre olycksrisk det är för bilar med autopiloten aktiverad. Man kommer således kunna sänka försäkringspremierna men samtidigt öka vinsten på försäkringarna kontra konkurrenterna.
Skulle man haft externa säljföretag skulle en Tesla kostat betydligt mer, så man har kunnat introducera bilen billigare än annars.
Det finns naturligtvis möjligheter att anmärka på saker. Bolaget har växtvärk, och sälj- och serviceorganisation behöver byggas ut, och lider även av att man pga den extrema tillväxten har många nyanställda, ofta unga och entusiastiska, men oerfarna. Samtidigt står köparna på kö och man hinner knappt med att leverera efterfrågan.
Varför har Tesla satsat i premiumsegmentet, egentligen? Varför inte spotta ut en folkelbil för 200 000:-?
Initialt får man förstås bättre betalt för premiumbilar. Men den korrekta analysen är att det finns flaskhalsar i att bygga ut produktionskapaciteten för framför allt batterier, vilket gör att man helt enkelt inte har utrymme för att sälja några billiga bilar, som inte bara kräver batterier och fabriker, utan lika mycket kundkontakt som en fyra gånger så dyr bil.
Istället har man alltså satsat på premium. Andra biltillverkare får bråka med kunder som inte har samma kreditvärdighet eller pengar på banken och sälja fossilbilar till dem. Eller försöka få fram billiga elbilar, där återförsäljaren ska slänga på procent på priset ovanpå vad biltillverkaren får. Om Tesla har en marginal på 20% på en Model S, och en konkurrerande bil ska tillverkas med samma kvalitet och prestanda, men återförsäljaren ska slänga på sina procent, så blir det kompromisser.
En dag kommer nog Tesla lansera en lite mindre stadsbil, den dagen när deras försäljning av de piggare bilarna stagnerat och planat ut. Idag har vi bilmodellerna S3XYC. Man får väl fundera på vad nästa bokstav kan bli…
Tesla satsar också på livslängd.
Servicen har man skippat, man lämnar in sin bil på service när det behövs, inte för att följa ett schema och leverera inkomster till certifierade märkesverkstäder, och få 500:- SEK betalt i timmen av verkstaden för certifieringen. Bilen kan säga till att något behöver servas, du kan rent av automatiskt bli kontaktad av Tesla om det, men som sagt så brister utbyggnaden av servicen än så länge. Jag har haft anmärkningar ska jag medge, men de har lösts online, t ex när ett handtag inte ville åka in. Tesla gjorde något med bilen på distans, och vips var problemet borta.
Istället satsar man på att du ska inte behöva byta bil alls. Den uppgraderas och blir bättre mjukvarumässigt och kräver du inte årets design, så kan du ha den tills vidare. Eventuellt kan du byta batteribanken, som ungefär är det enda som inte är normala slitagedelar som bytes successivt. Dock ska kommande batteriteknik tydligen innebära en livslängd som handlar om flera miljoner kilometer för batteribanken, vilket gör det hela till en icke-fråga.
Så länge elbilssegmentet växer kan Tesla bara öka livslängden på sina bilar. Det är den stagnerade fossilbilindustrin som måste ha kort livslängd och få sälja nya bilar. Det problemet har inte Tesla, så länge de ökar sin försäljning ändå.
Tesla har skapat en biltillverkare utan ett tungt bagage från fossilbilindustrin, och de gamla tillverkarna kommer få mycket svårt att konkurrera. Det handlar inte bara om att producera en elbil, och därför misslyckas de gamla biltillverkarna. Som också dras med ett kostsamt arv. Vilket gör att de inte bara kan ställa om till elbilar, om det ens fanns batterifabriker nog.
Detta kallas ibland för sunk costs, eller om man så vill inlåsta kostnader.
De gamla biltillverkarna sitter på växellådefabriker (ok, Tesla har en växellåda – den kan läggas i neutralt läge – backen misstänker jag bara innebär att man vänder polerna), motorfabriker, avgassystemfabriker, katalysatorfabriker, bränsletankfabriker och en massa annat. Visst, man kan sparka alla anstäldla, men fabrikerna är bokförda för mångmiljardbelopp i balansräkningarna och skulle man bara lägga ner dem innebär det enorma förluster.
Det är inte så att någon kommer vilja köpa en fossilmotorfabrik eller avgassystemfabrik när fossilbilarna fasas ur.
Man har också tusentals patent på olika delar av en fossilbil, bokförda som tillgångar att skriva av under patenttiden, t ex 15 år. Således behöver man fortsätta använda dessa patent avskrivningstiden ut, för att inte tvingas till stora förluster.
Således kan inte gamla biltillverkare bara hoppa över till elbil. Dessutom har flera av dem ett prissegment där det är extremt svårt att producera en elbil idag, och skulle bli av med sina kunder. Vem vill köpa en Skoda eller Dacia för 400 000? Inte så många.
Därtill har man sina återförsäljarnätverk, som man inte vill göra förbannade. Biltillverkarens själva ansikte utåt, och den som har kundkontakten. Så man måste leva med procent i påslag hos återförsäljaren, och lyckas producera bilar mycket billigare än Tesla. Således kommer man vara sist med ny teknik, inte först. Nytt är dyrt.
Sedan har vi serviceverkstäderna. Nu lever en fossilbil i ca 17 år, så eftermarknaden kommer inte försvinna över en natt. Men hur bygga en elbil som kräver service? Jo, avsiktligt. Tesla kom fram till att bilarna var så pass driftssäkra att service helt enkelt inte behövdes, och tog bort serviceprogrammen förra året. Med egna verkstäder hade man allt data om servicebehoven.
De gamla biltillverkarna måste alltså långsamt fasa in elbilar och sedan göra sig av med fossilbilingenjörer och fossilbilfabriker, som motorfabrikerna. Men Tesla kan köra på 100% vidare med sitt spår, utan att ta hänsyn till gamla investeringar.
Enda sättet att konkurrera helt på någorlunda lika villkor med Tesla blir att starta en helt ny elbilstillverkare, som bara tillverkar elbilar. Det kräver en enorm investering, men sett till börsvärderingarna så verkar marknaden hålla med och det är nog bara (i princip) indexfonder som köper GM, Ford, BMW och Volkswagen numera – inte för att de vill, utan för att de måste följa index.
Eller så startar man ett separat bilmärke i koncernen. Börjar med en laddhybrid, för att få igång produktionslinan. En lite udda laddhybrid, inte avsedd att sälja, t ex med bara två dörrar. Fossilmotorn använder man från den gamla delen av koncernen. Sedan lanserar man och börjar tillverka en riktigt fin riktig elbil när strukturerna är på plats. Man kör detta i ett annat land, i ägarens hemland. Bilen säljer man bara online, utan återförsäljare. Bilen är uppkopplad också, förstås.
I nästa steg lägger man ner fossilbildelen i den gamla delen av koncernen. Kanske sätter den i konkurs och går därifrån. Innan dess flyttade man över de ingenjörer man ville ha kvar till ett separat utvecklingsbolag, som inte kommer beröras av konkursen.
Så kan man transformera och göra sig av med den gamla fossildelen och ta steget in i den nya paradigmen för bilindustrin – utan återförsäljare, utan serviceverkstäder, och utan en massa gamla fabriker man inte längre behöver.
T ex om man heter Geely och köper Volvo Car, och börjar tillverka en utmärkt elbil i Kina under varumärket Polestar, samt skapar ett separat utvecklingsbolag utanför Volvo Car dit man flyttar önskade ingenjörer i Göteborg.
Så kan övriga gamla biltillverkare kämpa vidare med att pliktskyldigt lansera elbilar man inte egentligen vill sälja, eftersom man sitter med sina motor- och växellådefabriker, återförsäljarnät med procentuellt påslag och serviceverkstäder som är nödvändiga för att hantera slitaget på fossilbilarna.
Sedan, när de gamla biltillverkarna är på fallrepet, så sätter väl Tesla och andra rena elbilstillverkare in dödsstöten, och släpper en liten stadsbil riktad till 200 000-kronorsklassen.
Nu återstår att se om någon mer i väst satsar de miljarder som krävs för att starta ytterligare en elbilstillverkare från början. Antagligen inte på grund av sunk costs i bilindustrin, samt nepotismen inom västerländsk industri och finansvärld. Istället blir det i Kina vi kommer se detta, där man fortfarande cyklade för 20 år sedan och inte har ett hundraårigt prestigearv av fossilbilstillverkning.
En annan konsekvens är att elbilarna hotar miljontals jobb. Bara i Sverige sysselsätter eftermarknaden för fossilbilar, inklusive bensinmackar och verkstäder mm, runt 200 000 personer (gammal siffra ur huvudet). Det är inte bara biltillverkarna som har sunk costs.
Jag ville säkert säga en massa fler saker i denna analys, men detta är skrivet i sedvanligt stream-of-conciousness och då blir det som det blir.
Vill du köpa eller leasa en Tesla? Använd denna länk eller koden LARS35932 så får mitt bolag vara med i utlottningen av en bil. I utbyte får du 1500 km gratis laddning på Supercharger-nätverket.
59 kommentarer
Källa på att återförsäljarna har 40% påslag?
Jag killgissar att det är där det ligger på billigare bilar, t ex 200000->280000. Kanske är en fast summa istället. Går nog att räkna fram utifrån t ex Hertz biluthyrning (Bilia) i Sverige och var de tar per mil – de köper ju in bilarna till inköpspris och hyr sedan ut dem tills de körts ner till inköpspris, där de sedan säljs som begagnade.
Bilhandlarna köper väl av generalagenten. Så det är nog lite olika inköpspris beroende på, volym etc. Några 40% är där nog sällan.
Påslaget är ca 5-10%
Man brukar säga att försäljningsmarginalen för bilåterförsäljaren ligger på 8-15% ungefär, den lägre siffran för volymbilar och den högre för dyrare märken. Nybilsförsäljningen står i regel för en stor del av återförsäljarnas omsättning men enbart en mindre del av deras vinst. Normalt sett så tjänar återförsäljarna ungefär lika mycket på begagnade bilar som på nya, även om förstås omsättningen är betydligt mindre.
Sedan har biltillverkare i regel inga bränsletanksfabriker eller avgassystemfabriker, inte i egen ägo i alla fall. Biltillverkare fungerar på detta område ungefär som mobiltillverkare där de flesta inte tillverkar egna minnesmoduler, kameror och annat som sitter i telefonen, utan dessa köps in från underleverantörer.
Sedan behöver förstås Tesla likt alla andra bilar service. Dess växellåda innehåller exempelvis olja som jag skulle rekommendera att ägaren låter byter då och då, likaså kyls motor/drivlina och batteri med hjälp av en vanlig etylenglykolbaserad kylarvätska som bör bytas. Andra delar som bör servas eller kontrolleras är ex. bromsvätska/bromsbelägg (rost på skivor är i regel ett problem om bromsarna inte används så mycket), kupéluftfilter och drivknutsdamasker.
Ett flertal biltillverkare har idag over-the-air updates eller kommer att införa det de kommande åren, dock inte alltid för alla delsystem. En viktig anledning till att biltillverkarna varit långsamma med detta beror på att lagligheten i dessa OTA-uppdateringar har varit ifrågasatt. Om man med dessa uppdateringar går in och gör ändringar som påverkar hur bilarna uppfyller olika lagkrav i enlighet med bilarnas ursprungliga typgodkännande, så måste dessa ändringar dokumenteras och godkännas innan dem skickas ut till bilarna. Skulle det visa sig att ex. Tesla genomför en uppgradering av bromssystemet OTA där något sedan går fel vilket orsakar en olycka, och att dessa ändringar inte har rätt godkännanden. Ja, då sitter man riktigt i skiten.
Det stämmer bra. Den återförsäljare jag pratat med nu ikväll är återförsäljare i volymsegmentet åt en av de nämnda biltillverkarna.
När det finns konkurrens i en sektor förekommer inte 40% påslag. Snarare är det att klara livhanken-nivå. Och det är ju bra för oss konsumenter. Möjligen kan den som är först ta ut hutlösa överpriser, som Tesla och iPhone under några år, men sedan sätter konkurrensen agendan.
Däremot kommer likt Tesla och iPhone high-end modellerna att ligga kvar på den initiala höga nivån som kunderna ville betala. För där handlar det om andra saker än reda pengar.
Bilbranschen är brutal. Stenhård konkurrens som kräver ständig utveckling kommer aldrig ge några marginaler att tala om. Undantag finnes i premium segmentet likt Ferrari men de är få och exklusiva.
Tittar jag på mig själv duger en telefon för 4k alldeles utmärkt om jag betalar den själv, men om jobbet betalar den så är +10k helt ok. Skulle aldrig betala mer än 200k för en bil, men om jobbet betalade skulle jag välja en Tesla för 1M
Service på en elbil borde bli ganska enkel och billig.
Kollar man vad de gör på sin fossilbil så är det ju bara motorolja och oljefilter som byts nästan. Resten är bara "kontroller". Sen ev tändstift var 6000:e mil osv.
Med tanke på att man, genom företaget, får 10-18% rabatt på bilarna så känns det som att marginalen lär ligga lite högre.
Läste (Readly) senaste numret av auto motorsport… Där de hade "stora elbilsfighten".
Mellan en Tesla 3 och en Polestar nånting jada jada HYBRID.
Så Volvo fick en massa konstiga slumpmässga pluspoäng för "jag gillar designen". Bara för att inte bli totalkrossad av Tesla. Dessutom förlorade den samtliga delar av prestandadelarna.
Men såklart valde samtliga av tidningens tre "oberoende" testare volvo…..
DET är vad som kommer smälla hårdast för Volvo. Att man mutar journalister (Det är ju ändå muteborg så inte förvånande) att släta över deras stora problem. Så istället för att jobba på att få fram en vettig elbil så kommer man med halvdanna hybrider fler aår för sent och som levererar skrattretande dålig prestanda.
Men ok…. Volvotorskarna kommer ju fortsätta köpa märket och prata om Svensk ingenjörskonst när det är en kinabil och media i Sverige kommer att hylla allt de gör. Men ett land på 10 miljoner räcker nog inte om man ska göra vinst på sikt.
Teslas koncept med mjukvara, uppdateringar, batteriteknik med kylning och värme, optimering av bilar gratis medans de står på kundens uppfart (OTA), vansinnig prestanda/räckvidd, service, garantier och laddnätverk. Kommer krossa alla andra.
Jag var länge en teslaantagonist men nu förstår jag inte hur nån inte kan köpa en dito. Själv har snöat in mig på en Cybertruck.
Grymt bra med skottsäkra rutor med så här effektiv polis 😉
När jag började fokusera på BILEN tesla istället för FÖretaget Tesla så blev det en väldigt skillnad.
Bilen är marknadsledande.
Företaget har en bit att gå. Men har man bäst produkt brukar det ordna sig på sikt.
Tesla är just nu en synnerligen bra bil, dock har jag inte pengar att köpa en, och inte heller viljan då jag alltid väntar tills produkterna är väl beprövade och prisvärda. Således ingen early adopter. Misstänker att det inom kort kommer bättre alternativ. Var samma visa med smartfånar och platt-tv. Väntade och gick in när fårket betalat för utvecklingen. Men visst kommer jag att köpa en elbil med tiden, när min nuvarande hybrid tar slut.
Företaget Tesla mår riktigt bra och har gjort det under lång tid. Det skrivs mycket dumheter i media. Det finns inget företag i historien som har lyckats att öka produktionstakten så snabbt som Tesla har gjort. Även under mellanåret 2019 växte produktionen med 50%. Den expansionstakten är långt över vad tex Amazon eller Apple åstadkom vid samma fas. Andra industriföretag har aldrig gjort något liknande. Expansionen kostar men Tesla har lätt tillgång till kapital så de väljer expansion framför vinst. Att man kanske ändå går med eller är nära att gå med vinst 2019 är en oerhörd bedrift.
Brukar vanligtvis inte läsa inlägg om elbilar eller Teslaaktien/bilen, pga ointresse snarare än bristande kvalitét är väl bäst att tillägga, men detta är ett mycket bra inlägg och framtidsspaning.
Det verkar som att Västsverige och Tyskland står inför en så kallad utmaning i och med detta skifte.
Det finns som vanligt även i mina andra inlägg ofta en del överskottsinformation och överskottsanalys längre ner i texten, än vad inledning och rubrik kan antyda, så en del sådant här kan framgå i andra inlägg i ämnet.
Undrar hur många som vet att en mjukvaruuppdatering hos Tesla bl a ger en kortare bromsträcka? Imponerande minst sagt.
Jag hade inte en aning, men så blir det väl vid tekniksprång och när man mentalt sitter fast i den gamla tekniken (äger inte bil och har aldrig gjort).
Bra analys, håller med om allt ovan men vad som gör att jag öht inte överväger andra märken än Tesla är primärt deras Supercharger-nätverk.
Ett par gånger per månad gör vi resor på drygt 800 km och att då kunna ladda (tanka) upp bilen på runt 25 min var 300-400 km med ett nätverk av Superchargers på i princip alla europa- och större riksvägar är det absolut starkaste skälet i tillägg till det du listar ovan varför jag stannar kvar hos Tesla, trots deras tillkortakommanden gällande service och återkoppling. Sen att sätta sig bakom ratten i en fossil BMW, Porsche eller Volvo med känslan av förflyttas 20 år tillbaka i tiden förstärker ju bara detta faktum.
Tesla ligger onekligen i vinnarhålet. Men var får du siffran ifrån att en bilåterförsäljare lägger på 40%? Det låter alldeles för högt i min bok, och jag är tveksam om det ens är i närheten av att vara sant.
Utöver rabatterna Volvo hade just då på min modell så fick jag 13% rabatt på priset. I princip oförhandlat.
Säger en del om deras marginaler.
Deras marginal hamnar på 5-8% efter prutning.
Om man finansierar bilen via deras finansieringsbolag så kanske man kan pruta lite, men betalar man kontant finns oftast ingen prutmån.
Titta på bruttovinstmarginalen, där ingår då även oftast verkstad och annan verksamhet med högre marginal.
Jag förringar inte Teslas övertag men gissar att drakarna ändå kommer klara sig hyfsat och så småningom komma ikapp genom att kopiera och köpa upp. Lite som Japanerna gjorde. De svagaste och mest underfinansierade dör däremot kanske ut. Även när internet slog igenom sas det att många skulle slås ut, men än idag frodas gamla klassiska bolag on-line. I övrigt delar jag analysen om Teslas strategiska övertag.
Min erfarenhet från utvecklingssidan i bilbranschen är dock att flertalet biltillverkare redan för över tio år sedan redan gjorde ungefär samma analys som bloggaren. Dock kvarstår att se om den taktik de valt för att transformera sig kommer att lyckas.
Utvecklingen av förbränningsmotorer ströps nästan till ett minimum redan för minst 15 år sedan. Mycket av den utveckling som ändå gjorts har skett för att successivt kunna anpassa sig till t.ex. olika miljökrav. Det som också har skett är att flera biltillverkare gått ihop kring kring utveckling och produktion av förbränningsmotorer. Allt för att skapa utrymme att anpassa sig inför skiftet av teknik och affärsmodell.
Flera biltillverkare har dessutom lite bakgrunden också börjat att agera för en större vertikal integration. Ägarstrukturen bakom flera stora systemleverantörer har börjat att ändras. Flera biltillverkare har både direkt och på lite omvägar skapat sig utökat intresse och delägarskap i bl.a. systemleverantörer med såväl mekanisk som elteknisk profil.
Jag arbetar idag utanför den traditionella delen av bilindustrin då jag har kunder som bl.a. utvecklar programvara och kraftelektronik till den grönare delen av branschen.
Intressant. Förklarar i mycket hur lilla Mazda lyckats skapa en motor med gniststyrd kompressionständning då de med japansk energipolitik förstått att bensinmotorn blir ett nödvändigt ont några decenium framöver.
På sina ställen räknar de med att en sån bil drar mindre energi totalt sett än en elbil.
Såklart inte i Sverige dock, även om jag skippat elbilstankarna helt ifall de hade velat tillverka deras modell 3 sedan med röd läderklädsel.
En sak jag inte får mitt huvud runt är hur formerna kring bilägande förflyttats från "en central ägodel" som man äger MINST 10 år och kan underhålla på egen hand (såklart byta sommar/vinterhjul men även oljebyten, bromsbelägg, fixa fel som uppstår). till att vara en slit och slängprodukt som man inte kan eller bryr sig om ett dugg för man ändå ska byta om 3 år för man numera ser "problemfri" leasing som grundmodellen.
Ja, det är jättebekvämt, men innebär det inte att vi återvänder till slit-och-släng där ingen vill ha en begagnad bil och där vi börjar skrota fullt fungerande produkter för att de inte är "moderna". I jämförelsen iphone så är det ju ganska tydligt att man inte vill ha en 3 år gammal iPhone oberoende hur många iOs uppdateringar som de tvingar på en. Dessutom är det alltid hårdvaran som är begränsande och till slut slutar uppdateringarna komma…
Klimatnyttan i detta uppsnabbade konsumtionsmönster måste ju leda till en logaritmisk sjunkande kurva…
Jag spenderade just kvällen med att motionera bromsoket höger bak på min Peugeot 508 hybrid 2014 (diesel som jag kör på HVO100). Jag ser det som en dygd och ren klimatkämperi att kunna hantera sin egen ägodel. Det jag erfar genom de bilar jag ägt genom åren är att INGA fordon är servicefria. Det finns rörliga delar på alla bilar som kommer att slitas och behöva justeras, bytas, repareras. Framför allt i vårt klimat och med våra saltade/sandade vägar. Det de traditionella tillverkarna har är en etablerad bi-industi av tillverkare av reservdelar som medför att man också kan köpa dessa delar över disk. Det är ju underleverantörer (bosch, brembo, gates, SKFmm mm.) som ser detta som en inkomstkälla i sig och därför stöder tillverkarna och deras produktutveckling.
Jag roade mig med att kolla i svenska webshopar efter reservdelar till en Tesla. Jag hittade en universal damask till en drivknut. Men det var allt. Konstigt nog hittade jag även bränslefilter och ventilsäten, men det antar jag var rent fel i produktindexeringen. Så om jag nu köer en tesla så måste jag förlita mig på att kunna lämna in den till teslaverkstaden och betala deras priser för deras egna delar. Låter också likt apple på många sätt.
Åter igen med tanke på en framtid där vi ska satsa mer på att äga bättre kvalitet längre och bli bättre på att ta hand om dem så känns denna brist till reservdelar kontraproduktivt. Men kanske miljöpartiet kan komma på ett RRT-avdrag i framtiden (Reparera Rikisars Teslor)?
Den sista tanken är kring batterteknik.
Är det verkligen sant att det finns någon som helst möjlighet att uppdatera batterierna i en Tesla till en nyare version? Har inte sett detta erbjudas någonstans.
Det jag funderar är vad som händer med andrahandsvärdena när det plötsligt dyker upp en modell 3 med nyare teknik, tex Litium-Svavel som medför klart bättre räckvidd och billigare i produktion och nypris. Vem vill ha din gamla modell 3 från 2020 till 70% av nypriset 2025? Jag slår vad om att det sitter ett gäng strateger på tela och med panik i blicken funderar på hur de ska kunna släppa nya produktutvecklingar i lagom takt för att köparna ska känna sig säkra med sin investering. Eller vad skulle hända om en elbil plötsligt blir billigare än en motsvarande fossil?
Intressant inlägg och kommentarer,
extra intresant efter att ha lyssnat på stive eisman om varför han blankar tesla.
Blir inteesant vart tekniken står om typ 5 år.
Länka gärna till intervjun.
Nuvarande teknik, framförallt batterierna kommer sannolikt vara helt förlegad om 5-10 år.
En intervju där han
Pratar om lite allt möjligt.
Intervjun gord av EFN.
https://www.youtube.com/watch?v=abu-RxPpUL8
Det är rätt så grova fel i inlägget, borde kanske rättas?
Biltillverkarna äger inte alls så många fabriker för tillverkning av diverse komponenter och delsystem som bloggaren låter påskina och det är inga 40% påslag hos bilhandlarna.
Över 80% av bilens värde kommer från underleverantörer (även Tesla har ett stort gäng underleverantörer) och det är i den delen av industrin som omställningen görs (batterier, elektriska drivenheter).
Det stora drakarna kommer långsamt avveckla tillverkning av fossilmotorer och växellådor men kostnaden för R&D kommer vara minimal och dessutom är kostnaden för just fossilmotorn inte alls så hög som många verkar tro, trots alla "tusentals rörliga delar som elbilar inte har…".
Det är säkert gamla spelare som kommer försvinna och vissa kommer misslyckas med att tima marknaden (Hur snabbt/långsamt skall vi elektrifiera modellprogrammet? Helt eller delvis? Hybrider eller ej? Hur många batterier ska vi beställa?) men systemet med underleverantörer (samt det faktum att Tesla faktiskt inte hunnit få en större del av kakan sedan Model S introducerades) gör att alla de stora tillverkarna av fossilbilar idag kan få till en elbil mer eller mindre framgångsrikt.
Att man sitter på ett etablerat återförsäljarnätverk kan nog även ses som en fördel. Finns nog många bilkunder som är osäkra på en elbil som helst väljer att köpa en på samma ställe som man köpte sin gamla bensinare på och det är ju inget som hindrar biltillverkarna att ha en ny affärsmodell som fasas in hos återförsäljarna i takt med att elbilarna blir vanligare (elbilshörnan i butiken växer och snart har man en bensinbilshörna istället). Och om det nu är ett så framgångsrikt koncept att sälja bilar på nätet är det väl ingen svår sak för de gamla spelarna att börja göra det heller?
Jag tror nog inte att man kan komma så hemskt långt med mjukvaruuppdateringar även om det är sjukt mycket smidigare än att behöva åka in till verkstaden. Moores lag och begränsningarna som kommer av vilken hårdvara (tex sensorer för självkörning) som monterats från fabrik kommer nog fortsätta göra bilar mossiga efter 10 år och mer eller mindre värdelösa efter 15. Vi ser ju nu en ganska snabb utveckling på elbil- och självkörningssidan så de närmaste 10 åren kanske bilar sjunker i värde ännu snabbare än vad vi har vant oss vid? En Volvo från 2010 skiljer sig inte så hemskt mycket från en som tillverkas idag, men en Polestar från 2030 är nog grymt mycket bättre än den som börjar säljas nu.
Det känns som en bra analys av dagsläget. Eftersom el ändå inte är en optimal lösning, utan ett som det tycks lite lindrigare problem som ändå måste lösas, dvs. fasas ut, finns det någon tillverkare som helt står över och tar risken att ta nästa steg till något annat?
Jag tror även att bloggaren missförstått vad som menas med "sunk cost". Det har inget med "kostsamma arv" att göra utan betyder rätt och slätt "kostnader man redan haft" (och som man ej kan återfå). Dessa kostnader har ingen som helst relevans när det gäller beslut om framtiden.
Just precis. Ett vanligt misstag även bland folk som borde veta bättre.
Om plötsligt alla bilar som såldes var elbilar skulle patentportföljen/bokfört värde vara ett problem, men det kommer i att ta decennier innan fossilbilar fasats ut, alltså gott om tid att i normal ordning skriva ned detta.
Tesla har lika många leverantörer som alla andra tillverkare, bromsar, rutor etc. Batteriet är det enda de (delvis) bygger själva. Ett teknikskifte i batteriteknologi kan göra den egna batteriproduktionen till en belastning.
Tesla är säkert helt förträffliga bilar men folk vill vara unika, vem kommer att betala 500-600k+ för en bil som alla andra också har? De enda bilarna som detta fungerat för är de väldigt billiga, T-ford, folkabubblan, fiat etc, där priset är en avgörande faktor.
I Norge verkar elbilsförsäljningen (tyvärr) ha gått ned kraftigt de senaste månaderna.
Om folk vill vara unika, varför ser då nästan samtliga bilar som tillverkas idag inklusive Tesla ut som min morsas Volvo V70 från 2006?
Troglodyten: En liten detalj bara, orkar inte ta hela elbilsdebatten igen nu.
Att Norges elbilsförsäljning visar en minskning sista tiden har främst två orsaker tror jag:
1. "Tesladödarna" har haft stora problem med att få ut produkterna, av olika skäl. Audi och Jaguar har krängt några stycken i alla fall men inte många.
2. Nederländerna har infört ändrade regler för "firmabilar", som många haft som löneförmån (relativt få köper tydligen bil privat i NL) men som i ett slag blev väsentligt mindre förmånligt på årsskiftet — vilket gjorde att t ex Tesla maximerade sina Europaleveranser dit och t ex Norge blev mer eller mindre helt utan förra kvartalet. Nu har roro-trafiken på Oslo återupptagits men båtarna har inte kommit fram än. Snart så.
@lessmog, att du gift dig med tesla är din ensak men din självgodhet gör dig helt ointressant att ta in, det här är en helt annan diskussion än vad som ev. diskuterats tidigare (sol/vind för att framställa vätgas som buffertlagring?)
Som sagt, det var bara en detalj. Ingen tvingar dig att ta in den.
En annan detalj som du givetvis också slipper ta in är att avskrivningar bara har något värde om det finns något kvar att skriva av mot. Jag är inte lika säker på att det gör det i decennier (gott om tid för fossilbils_produktion_) som troglodyterna. Fast jag är heller ingen bokhållare eller revisor.
Elbilars andel av nybilsförsäljningen är typ 1.5-2% i USA och Tyskland, variationen i försäljning är större än så. Patent håller max 20 år, nyutveckling av fossilmotorer har upphört sedan några år så nedskrivningar utöver plan kommer rimligen inte att behövas.
Som ägare av en Volvo från 2017 kan jag bara hålla med angående mjukvaran. Fruktansvärt utdaterat infotainmentsystem helt utan möjlighet att uppgradera. Skulle dock kunna få lite extra hästkrafter, men då måste jag givetvis åka in till en verkstad och öppna plånboken.
Nästa bil blir en Tesla 3 eller Y
Jag hatar pekskärm i bil. Det ska vara knappar och rattar som man hittar utan att titta bort från vägen.
Det finns inte en biltillverkare som tillverkar sina delar internt förutom möjligtvis motorn och växellådan utöver kaross. Resten köps från externa leverantörer som genom sina skalfördelar kan sälja till optimalt pris genom upphandling. Det är därför du får en flera gånger lyxigare fossilbil med betydligt högre kvalitet än en Tesla för motsvarande peng.
Dessutom finns infrastrukturen klar för fossilbilar men inte för elbilar vilket självklart gör att en liten nischad tillverkare som Tesla kan producera utifrån sin maxkapacitet och slå sig för bröstet att dom "slår rekord" men bara kan drömma om att komma ikapp GM eller Daimler på länge än såvida inte fossilbilar förbjuds helt över en natt vilket dock skulle leda till dålig stämning bland 99% av världens bilägare.
Utöver detta skulle ett sådant drag totalt sänka miljön en gång för alla med den onödiga och smutsiga produktion av batterier som krävts för att under 20 år (?) ersätta befintliga bilparken med nya dyra elbilar – vilket de flesta ändå inte har råd med eftersom dom kör en 15 år gammal bil som kostat dom en spottstyver.
Många bostäder saknar laddningsmöjligheter. Alla dom som bor i radhus, bostadsrätt, hyres, osv. Det är en stor majoritet av landet.
Så jag tror det kommer dröja länge då elbilar enbart kan växa via företagbilar eller dom i villa/hus i dagsläget.
Så även om man viljan så kan man inte.
Enklast kortsiktigt att lösa laddning är ny lagstiftning. Kan också tänka mig att laddning sker med fordon som kör runt till beställare och laddar de bilar som behöver. Nya batterier som är på väg kan laddas på betydligt kortare tid vid speciella laddplatser inom bekvämt promenadavstånd tex köpcentra och köer kan styras med flexibla kostnader.
När de helt självkörande fordonen kommer minskar behovet av egen bil radikalt. Jag tror tidpunkten är nära för ai utvecklas och 5G ger den behövliga hastigheten för kommunikation.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec, hur menar du att man löser laddningen med ny lagstiftning?
Jag har tänkt på det där och i området där jag bor är det många som bor i kedjehus, radhus, bostadsrätter där man parkerar antingen ute på gatan eller på gemensamma parkeringar och garagelängor med personlig garageplats.
Där jag bor får man inte ens koppla in motorvärmare ifrån garaget eftersom effektuttaget skulle bli för stort, att möjliggöra laddning av elbil har kommit på tal på årsstämmor men hur många i samfälligheten skulle vara intresserade att göra en stor investering som bara ett fåtal välbeställda medlemmar kan utnyttja?
Tror säkert att vi kan se lite växtvärk när det gäller laddning och utbyggnaden av laddstationer. Laddning hemmavid på natten kommer säkert vara billigt som idag, men det kommer kosta att ladda längs populära stråk där många rör sig.
Andelen av bilköparna som aldrig kommer köpa en elbil förrän förfarandet och beteende vid bilanvändning/"tankning" är exakt lika smidig som för fossilbilar är nog större än vad många tror.
När elbilarna laddas på 10 minuter och har 100 mils räckvidd tror jag att proppen går på riktigt.
@nanotec, lagstiftningsvägen är rimligen minst 3-5 år, att ändra förutsättningarna för försäljning/vidareförsäljning av el för BRF och gemensamhetsanläggningar.
Självkörande fordon låter trevligt och kan säkert tilltala många men om jag inte kan kliva ut genom porten och ha en bil inom samma tid som min egen kommer jag personligen inte att välja bort egen bil. Har försökt med drivenow och allt vad de heter men det har inte fungerat.
Fantastisk artikel, tack Lars
har själv en renault twizy, ljusår från teslan, men otroligt praktisk att susa runt i stan på. elbolagets laddkort kostar mig 5 euro i månaden (bor ej i sverige), naturligtvis går de på en rejäl förlust där, men min stad försöker få igång elbilskörandet pga loka luftförsmutsning som kostar miljarder i hjärtsjukdomar varje år. så jag antar att elbolaget blir kompenserat via skatter.
De giftiga föroreningarna ger mer än hjärt- och lungproblem. Utgår från att förbjudna områden för fossilfordon i städer kommer att öka kraftigt i takt med att elbilar blir allt billigare i inköp. Finns prognos att ny elbil kostar som genomsnittsfossil 2025 och fortsätter falla i pris med volym.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Bra analys, cornu leverera+++++
Har haft en Model S i snart tre år. Nu är det dags att byta och att gå tillbaka till en bil med förbränningsmotor känns helt otänkbart. Efter att arbetat ett tag i bilindustrin är inköp av första årsmodellen helt otänkbart.
Tesla är det enda vettiga alternativet som har några år på nacken av elbilsproduktion och ett välfungerande laddnätverk. För mig är detta det absolut viktigaste.
Det blir utan någon som helst tvekan en ny Model S.
Tesla är världsledande , det var Nokia också men på mobiltelefoner.
Det var nog den tunnaste och mest ogenomtänkta analysen… Nokia hade suttit som marknadsledare i en stel marknad i något decennium, en gigantisk förändring tornade upp sig och de valde att hålla kvar vid det gamla. Tesla är sannolikt det enskilt mest dynamiska bilföretag med massproduktion och de ligger kanske fem år före övriga tillverkare.
En teknisk petitess: Växellådan är bara en reduktionsväxel med två drev, motorn snurrar med dubbla varvtalet jämfört med hjulen. N-läget är att ingen spänning går till motorerna, det har inte med växeln att göra.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167863060
Elon Musk nämnde ju vid första leveranserna från Giga Shanghai att man skulle etablera designcenter i Kina för att utveckla en mindre bil för världskonsumption.
Gissningsvis kommer den kanske 2022? Produktionen av Model 3 kan göras avsevärt billigare med.
S
3
X
Y
C-ybertruck
A-TV (den lilla som kördes upp på ovan bils flak)
R-oadster
S-emitruck
Spekuleras även i att den nya lilla bilen påväk kommer heta model 2, för då får man lineupen "2 Sexy Cars".