Vid en preliminär titt på bloggens mest lästa inlägg från innevarande år, så seglar elbilar upp som ett mycket populärt ämne – så till den grad att jag nu lägger till ämnet som en rubrik ute till vänster (nedtill för er som läser på mobil). En liten enkät om vad du har för bil nedan.
![]() |
En Nissan Leaf från elbilspoolen Move About. Ej reklam, men jag har minst en bloggläsare som jobbar på bolaget. |
Så det är bara att beklaga för alla fossilbilister och alla andra som gnäller över blogginlägg om Tesla eller elbilar. Det är i själva verket ett av bloggens populäraste ämnen, och bara det faktum att ni går in, klickar på inlägget och beklagar er bidrar till ytterligare trafik.
Jag tittade preliminärt på listan över 2019 års mest lästa blogginlägg, och det ser än så länge ut som fem av de tjugo mest lästa handlar om elbilar. Tre av dessa om mångas hatobjekt Tesla.
Således får ni helt enkelt leva med elbilsinläggen, då de drar trafik, oavsett vad ni tycker om elbilar i sig. Som bekant går det bra för oss i reklammedia att ni hatar, så länge ni klickar. Varsågod och gnäll, ni läser ju ändå.
Det mest intressanta är dock att uppenbarligen går snacket kring elbilar, åtminstone bland bloggens relativt välbeställda manliga tjänstemannaläsare – de som har råd att köpa en ny dyrare bil. Och det kommer ge konsekvenser för bilmarknaden.
Man kan dra slutsatsen att biltillverkare som hamnar efter i elbilsboomen kommer förlora marknadsandelar framöver, och hela elbilsrevolutionen kan handla om vinna eller försvinna för en del tillverkare. Detta om man nu inte har en specifik nischad kundgrupp som gillar att väsnas och släppa ut avgaser, samt tvingas åka och tanka på bensinmacken istället för att varje morgon vara fulltankad utan arbetsinsats.
Vi kör väl en kort avstämning om vad du har för bil. Svara på enkäten nedan.
Inlägg med årets mest populära inlägg kommer vid nyår. Året är inte slut än, och man kan ju irriteras över de som redan börjat publicera året-listor i olika ämnen.
37 kommentarer
När man kan dra på sig en vuxenblöja och köra 120 mil med husvagn i ett svep, då ska jag överväga att köpa en elbil. Innan dess är dom dåliga och ingen borde få köpa dom.
Skämt åsido så hyr jag numer en Renault Zoe via Aimo vid behov och både bilen och Aimo funkar jättebra.
/sätter på mig gnällhatten
JAG SAKNAR ALTERNATIVET "ICE KÖRD MED 100% FÖRNYBAR DIESEL (HVO100)" 🙂
En avgasbil helt enkelt, dvs en bil som tex släpper ut kväveoxider förutom andra avgaser.
Du vet att en inte obetydlig del av Svensk elproduktion kommer från förbränning va?
Ibland är produktionen från förbränning större än vindkraften.
Jag kör så kort per år att det än blir dyrt med elbil. Gissar att många företag går helt in för elbilar under 2020. Företag står för en stor del av nya bilar.
Peak nya fossiler har vi passerat så de efterblivna tillverkarna får det svårt strax,
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det vore intressant med en uppdatering betr hr Bloggarens erfarenheter av sin solcellsanläggning!
Jag har 30 km enkel resa till jobbet.
Samt tillgång till både garage och trefas hemma.
Nu när det var dags för en nu bil blev en Zoe 41Kw.
Jag är nöjd.
En stor fördel är att man slipper åka iväg och tanka så ofta.
När det kommer snyggare soltak ska jag köpa det.
Helst spåntaksliknande eftersom huset är byggt på mitten av 1800 talet.
Det börjar att komma fördelar med att bo på landsbyggden nu.
Inte precis spåntak. Tesla (!) har lanserat ett par mera shingelliknande el-glastak, och det kommer ett par till i andra utföranden. Dock inte i Sverige än; knappt ens i USA. Husbatteriet PowerWall är knappast kostnadseffektivt, än.
Men den här är kärnsvensk, från Järfälla (IBM:s gamla lokaler) :
webtools.bequoted.com/news/post?key=midsummer-lanserar-ny-solpanel-exklusivt-for-sveriges-popula-71170&channel=1384&ecss=
Säljkanal:
http://www.benders.se/benders/artikelarkiv/2019/varldsunik-solpanel-fran-benders/
Anpassad till en viss typ av mörkgrå takpanna.
Ikea säljer också solpaneler, men av den mer iögonenfallande typen av stora glassjok. Billigt och relativt enkelt verkar det vara. Och bor man ute i skogen kanske estetiken får stryka på foten?
(Har några aktier i Midsummer. Fler i Tesla.)
Förlåt, måste bara fråga: Hur ofta tankar du nu då? 😉 Gräsklipparen och motorsågen?
Det är väl ungefär de sakerna jag driver på bensin.
Sen kör jag med Husqvarnas elserie där det är praktiskt.
Vilket det ofta är.
Dessutom har jag har en farmartank på tre kubik.
Kanske lite väl stor eftersom jag knappt gör av med 300 liter diesel om året.
Nu var väl inte frågan till mig, men jag tankar aldrig gräsklipparen, roboten laddar på el. Röjsågen och motorsågen är fortfarande fossil, men överväger seriöst att skaffa elröjsåg, nu när det finns proffsversioner.
Det vore intressant att få kalla fakta på läsekretsens boendeform och tillgång till egen laddplats/ laddmöjlighet. Avsaknad av laddmöjlighet torde begränsa viljan att "go electric".
Vilja och möjlighet är två olika saker.
Förvisso, men finns viljan kan möjligheten skapas på olika sätt, finns redan möjligheten kan viljan påverkas positivt. Det kunde ge uppfattning om hur stor marknaden för el- och hybridbilar är idag.
Jag har inte möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet. Annars hade en elbil passat ypperligt dom dagar jag inte cyklar till jobbet. Bensinmotorn hinner inte bli ljummen, trots 5 cylindrar och turbo.
Om politiker/marknaden menar allvar kommer det krävas enorma investeringar för att fixa fram laddplatser till alla som inte bor i villa (och en del BRF).
En bekant till mig använde el-skateboard till jobbpendling. (Sommartid.) Vet inte exakt hur långt det var, men flera kilometer tror jag. Så här års kan det vara värre. Den gick säkert att ladda vid båda ändpunkterna.
För dig som inte tar bilen varje dag är bilpool optimalt. Den löser laddningen.
Exakt. För den bästa bilresan är den som inte görs.
Ja och nej. Där jag bor finns inte enkel tillgång till poolbil. Det fungerar inte heller med min användarprofil i övrigt. Bilen är mer än bara ett sätt att ta sig till jobbet.
Kollar lite smått på en bensin/diesel/el hybrid men har inte riktigt funnit något som gör det värt investeringen kontra min nuvarande bränsleåtgång. Ligger på ca 1000 liter om året just nu ochh ungefär samma miltal.
En bra hybrid hade säkert fått ner den siffran till 500 liter med samma kör profil. Det ger en besparing på 8000 om året med rådande bensinpris. Räknat på mitt typiska bilinnehav på 4 år så är jag inte i närheten av mellanskillnaden på de bilar som intresserar mig. Jämfört bensin kontra hybrid.
Ifall du inte sett det, kolla Teslakalkylen! Räknesnurra för olika märken och situationer, nu även beg-lista.
https://www.teslakalkylen.com/dashboard
Det var en nyhet, bra sida!
Ser inget direkt alternativ till fossilbilen än så länge. Kör ca. 10 mil ToR varje dag och bor i samfällighet som inte är intresserad av att ordna möjlighet att ladda elbil i garaget. Inte heller laddstolpar är aktuellt av samma anledning + lantmäteriet.
Har funderat lite på mildhybrid/elhybrid á la Toyota, men det finns ingen modell jag vill ha.
Lantmäteriet är felaktigt. Det går alldeles utmärkt att installera laddstolpar, de styrelser som hänvisar till lantmäteriet vill bara skylla ifrån sig. Lantmäteriet skriver själva att de inte har något problem med detta
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/gemensamhetsanlaggningar/laddstolpe-for-elbil-pa-gemensam-parkeringsplats/
"Samfällighetsföreningen kan ge rätt för en enskild fastighetsägare eller en ekonomisk förening att ladda sin bil – så länge det inte hindrar användandet av anläggningen på det sätt som är beslutat om sedan tidigare eller att det medför kostnader eller olägenheter för övriga medlemmar."
Således kan du fixa din laddstolpe själv, så länge du betalar själv.
Det är sas föreningen som gör detta till ett problem, inte Lantmäteriet. Det finns förstås elbilhatare överallt, även i samfälligheter. Snarare där problemet ligger.
Finns ändå stoppbockar. En i min krets har hybrid som tjänstebil och fick med sig flera grannar på att sätta upp några ladduttag i garagen. Ström fanns, ekonomin löst. Men en tvärvigg inlade Njet så nu får han dra en skarvsladd över sitt staket.
Ibland är det inte den egna viljan det faller på. (Ung som Cornu sade)
Det kommer säkert bli lite extra fart på BRF:er och samfälligheter när mäklarannonserna inkluderar ord som;
Egen laddstolpe
Sällsynt möjlighet till 16A 3fas laddning
Bostadsföreningen arbetar aktivt för miljön, så i högsta grad elektrifierar vi våra parkeringplatser.
Roligt att läsa om elbilar, jag ser gärna ärliga gästinlägg i ämnet. Kanske ska jag författa ett själv över julledigheten som ofta innebär lite längre körningar med elbilen.
Du är välkommen med gästinlägg.
Cornucopia?2019-12-17 19:50
"…så länge det inte hindrar användandet av anläggningen på det sätt som är beslutat om sedan tidigare…"
Det ska tydligen vara ovanstående som Lantmäteriet krånglar med. Våra garage är inte avsedda för något annat än för parkering av bil och att man ev. kör någon liten kupéfläkt eller liknande. Det krävs väl någon form av "omklassificering" av vad garagen ska användas till, för att det ska vara möjligt att uppgradera hela elanläggningen (inklusive fixa separata mätare för varje enskild plats), installera laddboxar osv.
https://mitti.se/nyheter/darfor-radhusagarna-elbilen-laddning-jarfalla/
"Om en styrelse anpassar anläggningen för elbilsladdning på eget bevåg kan de göra sig skyldiga till brott. Alternativet är att få till en ändring i anläggningsbeslutet och för det krävs att Lantmäteriet gör en förrättning.
– Då måste lantmätaren tycka att det är en bra idé att tillåta elbilsladdning och det verkar de hittills inte tycka. De måste bedöma att de ekonomiska fördelarna är större än nackdelarna. Förmodligen bedömer de att det fortfarande finns för få elbilar, säger Eric Brodin."
Hmm. Mitt exempel var också taget från just Järfälla. Jag lyckades dock komma undan 😉 som f d Järfällabonde. (Någon annan kallade orten Jäklafälla)
Har Görvälns vattenverk intagit något olämpligt, tro?
Jag kör på biogas men finner inget lämpligt val i undersökningen. Förmodar att du vill att jag ska välja fossilgas, men min lokala producent intygar att det är biogas.
Kör min VW passat fuskdiesel. Har vägrat att uppdatera motorprogramvara för att slippa riskera sämre prestanda och högre förbrukning som flera rapporterade.
Förhoppningsvis blir det en tesla model y när den kommer till Sverige
Så du förpestar miljön för alla andra. Grattis. Du är dagens fullblodsegoist 🙂
Som jag förstår det kommer varken motorgarantin eller en del av försäkringarna gälla när du inte uppdaterat. Så hoppas att du inte får tillvälle att utnyttja VAGs sämst i klass service. Det kommer bli dyrt 🙂
Off topic.
Någon måtte ha talat om trollen här … 😉
Eller så är "Lauras" ex verkligen så förbannad att hon tvingas rekommendera trolldoktorn från Nigeria.
Dags att blocka?
Ordningsfråga: Vad då "ute till höger"? Jag har minsann ämneslistan – inklusive Elbilar – till VÄNSTER i mitt browserfönster (Chrome).
Allt eftersom fossilbränslen fasas ut och el kommer mer in i bilden, är det någon som har koll på hur elproduktion och infrastruktur är rustade framåt för en kraftigt/realistiskt(?) ökande elfordonsanvändning?
Ringhals 1 och 2 stängs. De var föråldrade och med den tillfälliga ökade kärnkraftsskatten så var det inte läge för en sista renovering. Skatten backades men point of no return var passerad. Är mans som tant Lövin så räcker det ju lite abstrakt att säga att vind- och solkraft fixar biffen, men hur ser det konkret ut?
Är vi på rätt spår med elförsörjning eller är tänket att typ tex danska kolkraftverk och finska kärnkraftverk fixar biffen?
Ett klarläggande kring en av Ringhals reaktorer är ju att man har okända korrosionsskador i botten. Dessa kan inte åtgärdas pga konstruktionen, dvs det står fundament ovanpå som inte går att flytta. En av reaktorerna kan alltså inte investeras i skick utan är helt enkelt bortanför sin ekonomiska och tekniska livslängd alldeles oavsett.
I övrigt är din fråga berättigad. Hur ska Sverige lösa effektproblemet? Att bara bygga ut mer vind- och solkraft hjälper inte. Vi behöver något mer. Om det sedan är mer vattenkraft, ny kärnkraft, gasturbiner eller en jävla massa nya ledningar från utlandet är frågan som inte fått svar ännu.
Batteriteknik som är ekonomisk och som kan lagra producerad energi från t.ex. vindkraft i tillräcklig mängd finns som alla tekniker vet inte ännu.
Du Harrington även minster en användare av moveabout.. inte ofta men and