En husbil eller husvagn kan vara utmärkt för prepping och fungera som nödboende även hemmavid vid strömavbrott. Gäller även till viss del båt, men få har sjötomt.
![]() |
Eh … husbil av lite grövre karaktär. |
Husvagnar och i synnerhet husbilar brukar kunna klara sig utan elnät, och har ofta fossilbrännare för värme, samt batterier för belysning och annat strömbehov, samt exempelvis gasspis, rent av vatten och septitank. Kyl finns ofta också. Husbilen kan även köra motorn för att ladda batterierna.
Således är husbilen och husvagnen utmärkta att ha hemmavid vid strömavbrott, då det bara är att flytta ut dit, så kan man laga mat, äta, tvätta sig, umgås och sova ungefär som på semestern. I bästa fall står husbilen dessutom inne i ett garage som extra klimatskal, även om få kanske har så stora garage särskilt inne i tätbebyggda områden.
Husbilen kan man sedan köra iväg med om det inte alls går att stanna kvar hemmavid.
Som prepper kan det alltså vara en idé att ha husbilens uppställningsplats hemma, istället för på vinterförvaring långt bort. Båt kan ju ha ungefär samma preppingfunktioner som en husbil, även om den inte färdas på väg, men rätt få kan ha båten stående hemmavid. En del system på båt kan också kräva att den ligger i vattnet, t ex kylningen av motorn om man ska ladda batterierna, eller saltvattenintag till diskhon.
Sedan ställer bonus/malusbeskattningen till det för de svenska hushållens framtida krisberedskap, även om begagnatpriserna på befintliga husbilar nog får visst stöd.
Men ur preppingperspektiv kan en husbil vara en rätt enkel lösning på vad man ska ta sig till vid strömavbrott. Den förutsätter förstås tillgång till de bränslen som behövs, men det är ingen större skillnad mot nödström för den vanliga bostaden. Så har du en preppingintresserad partner har du nu en grund för argument till att skaffa husbil…
13 kommentarer
Slipper man malus när den är avställd?
Om inte reglerna är ändrade sedan vi sålde husbilen så gäller att, man ställer på husbilen när man åker ut och ställer av den närman kommer hem och det är avgiftsfritt och lätt att göra, det gäller hålla reda på betalning och återbetalning av skatt och försäkring.
Svar ja men regeringen utreder om husbilar ska få slippa karenstiden på 15 dagar vid på- och avställning. Alltså att husbilsägare i praktiken får möjlighet att endast skatta de dagar fordonet framförs på allmänna vägar utan särskilda restriktioner.
Beredningen ska redovisas senast den 28 februari 2020. Två månader Efter den senaste justeringen av bonus-malus.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/11/flexiblare-skatteregler-for-avstallning-av-husbilar-ska-utredas/
Husvagn borde väl vara att föredra i krissituation där man vill kunna framföra motorfordonet utan att släpa med sig hela hemmet längst vägarna. Tänker dels på bränsleförbrukningen och möjligheten att byta dragfordon om bilen skulle försättas ur "stridbart skick" sas.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eller köp en Amerikansk Husbil/Motorhome eller Trailer. Där kan du förresten bo på heltid utan problem.
http://www.americanmotorhomes.se
En Cybertruck med utedass!
Ibland tycker jag prepping-tilltagen verkar lite hysteriska och får en foliehatt-varning. Om man råkar ut för strömavbrott så ofta att det blir ett väldigt avbräck på livskvaliten så tycker jag man först och främst skall ta sig ett seriöst samtal med elleverantören.
Annars om man är normalt drabbad så tycker jag det är bättre satsade resurser att bita i det sura äpplet och gilla läget och göra det bästa av situationen de få gånger det händer.
Googlade på det och en husbil kostar 500tkr och uppåt, genomsnittspris var 1.3 mille. Tycker det är rätt mycket pengar för att, ja vad f*n får man för pengarna. En husvagn är billigare, runt 150tkr och uppåt. Fortfarande mycket pengar för elbelysning under strömavbrottet.
Min filosofi är att om man skall preppa och ha saker för det så skall det vara saker som man använder i vardagen, eller åtminstone saker som man använder även under normala omständigheter. Att köpa på sig saker som bara skall användas kanske-eventuelt-troligen-inte något oförutsett skulle hända är ofta bortkastade pengar.
Trodde jag skrev in en kommentar om att husbilar och husvagnar enkelt kan förses med solceller på samma sätt som båtar ofta har solceller.
Med 2*100 W paneler och batteri kan du lätt driva ett kylskåp förutom en del belysning för dygnets mörka timmar, i alla fall på sommarhalvåret. En tyngre prepper får kanske köra med flera paneler.
Alternativt större batteribank 🙂
Köpte precis en Bullpower elverk som extra backup: https://www.husvagnhusbil.se/Batterier-och-laddare/Elverk/Bullpower-H-1000i
Vare sig husbil eller husvagn…
En "overlander" är bäst, tveklöst.
Hur man håller sitt overlandande är högst individuellt…är den en jeep eller flexibel husbil fylld med värdelöst krimskams man ej har nytta av. Vill man köra tungt eller lätt?
Setupstandarden varierar. Oavsett vilken spöar de båda husvagn och husbil.
Det finns små smidiga overlandingvagnar. Men de är bara funktionella om man är en grupp med flera fordon, då vagnen alltid kommer att sitta i skiten.
Min högst personliga plattforms-preferens för overlanding är pickup.
De är billiga, vanliga(finns det ett jaktlag, så finns det massor av pickisar i byn)
Man kan köpa ett moddat flak till en Hilux och sedan slänga över det på en D-max.
Verktyg, riktiga däcklagningskit, kompressor mm. för att klara all möjlig reparation i fällt väger ej mycket och är dessutom billigt att införskaffa. Har man ex. bladfjädring bak kostar en diskret men avgörande ökning av markfrigången bara 4 plattjärn.
Har man som jag torsions-fjädring fram kostar höjningen fram bara några varvs skruvande med hylsa 27… Sedan klarar man stökiga traktorstigar mm. med de flesta formerna av fyrhjulsdrift och mer el. mindre trovärdiga diff-lösningar.
Husvagnar och husbilar har man nytta av på semestern, men det har man med sin overlander också. En pickis, moddad land cruiser el. Trooper har mycket mer att erbjuda än bara övernattning.