Dags för lite härligt fredagsmys. Skolverket backar från att från skolundervisningen stryka antiken, dvs perioden från cirka 3000 år före kristus till Västroms fall, inklusive antika Egypten, antikens grekiska riken och även Rommarriket. Själva idén visar på varför ständigt svällande myndigheter är ett problem – personalen måste ha något att göra, och ibland glömmer någon fredagsmyset och då stryks antiken ur skolundervisningen. Det viktiga är därför att avveckla och skära ner på antalet myndigheter och deras antal anställda, så det blir lättare med fredagsmys.
Skolverket backar alltså från att stryka antiken, och den västerländska civilisationens vagga, från skolundervisningen i ämnet historia. Ett ämne som hade blivit lätt obegripligt om historen började 300 år efter kristus eller 476 år efter med Västroms fall, beroende på aktuell definition.
Lärarkåren hade tydligen invändningar, och det verkar även en och annan bildad person haft. Tydligen ska man lära sig allt mer i historia, och då skulle lösningen vara att låta världshistorien börja efter Romarriket. Vilket kanske är lite dumt. Inte så mycket mer att diskutera om detta kanske?
Däremot kan man diskutera grundorsaken, nämligen Skolverkets anställda. Man har säkert ett stort antal verksamhetsutvecklare, som måste verksamhetsutveckla, och då blir det som det blir. Man kan ju liksom inte låta saker vara, utan personalen måste ju ha något att göra.
![]() |
Skolverket samsas med en del andra myndigheter på Fleminggatan. |
Därför kommer myndigheter alltid utveckla, om man inte stryper ner antalet anställda till handläggare. Eventuell utveckling bör istället ske med inhyrd eller tillfälligt anställd personal på projektbasis, så säkerställer man att det inte utvecklas i onödan.
Istället behöver personalen få lite tid över till härligt fredagsmys istället, så man inte får några dumma idéer. Med övertaligheten på personal hos Skolverket borde det gå att avbryta verksamheten vid lunchtid fredagar, och sedan lägga budgeten på bullar och kaffe istället.
Målet med all myndighetsverksamhet måste vara att avveckla sig själva – förekomsten och nödvändigheten av en myndighets existens är i sig ett misslyckande, och ju större myndighet desto större misslyckande. Skolverket har otroliga 800 anställda. Not great, not terrible1.. Och dessa skolverkare kommer skolverka och skolvärka. Tycker ni att de 800 gjort ett bra jobb? Är lösningen kanske ännu mer skolvärk och skolverkare? Om man inte kan leverera är då mer av samma lösningen?
Så trevligt fredagsmys där på Skolverket. Ta nu en kaffe istället. Det gjorde inte redan de gamla grekerna.
1. Obskyr pop-kulturell referens.
72 kommentarer
"Bildningen vill försvara sig, kan försvara sig, och skall försvara sig! Motstånd skall göras ständigt och i alla lägen. Det är på Dig det beror — Din insats, Din beslutsamhet, Din vilja att tänka och förstå." Fritt från "Om kulturkriget kommer"
Det blir till att byta namn – ingen kommer känna till Faidros i framtiden!
Jag tror det var antiken fram till 1700 som skulle strykas. För att vara rättvisa mot Skolverket var detta ett förslag dom la fram för kommentarer vilket de ju fick. Problemet är väl i just det här fallet inte så mycket antalet myndigheter utan att våra kära folkvalda inte tycker att historia är viktigt i skolan. Enligt nuvarande timplan är skoleleverna i grundskolan garanterade i snitt 16 timmar historia per år. Det blir tufft att säga ngt meningsfullt om ngn tid överhuvudtaget.
Nulli secundus
Problemet är ju att man undervisar om fel grejer, det blir o-engagerande.
Akvedukter är svintråkigt, men får man lyssna till Radagaisus lysande plan att invadera Rom och offra alla senatorer till sina hedniska gudar blir man ju sjukt intresserad. Eller Teja som (något otaktiskt) beslutade sig för att slakta ut hela den romerska gisslan inkl 300 barn under det pågående ostrogotiska kriget.
Nu kommer väl undervisningen om antiken att handla om andra antika civilisationer också så frågan är hur djupt man hinner dyka ned i bundsförvandskrigen.
Men det är ju gott att man släppt att historien skulle börja år 1500.
Vad bra! Då kan vi få in Basileos II "bulgarslaktaren" också! Kortväxt, enkelt klädd, närmast illiterat, men festlig nog att sticka ut ögonen på 15000 bulgariska krigsfångar.
Bulgurslaktaren? Menar du att det fanns veganer innan 1850?
There is, has always been and will always be vegans. Until the heat death of the universe.
There can be only vegan.
Vilket omotiverat hat mot akvedukter. Vill minnas att ett ämnesövergripande projekt i historia, teknik och bild som gick ut på att bygga en akveduktmodell var mitt livs höjdpunkt någon gång i mellanstadiet 😉
Bort med HBTQ fjanteriet genustramset och den vänsterextrema värdegrunden så blir det mycket tid över att ge eleverna riktig evidensbaserad kunskap.
Mår du bra?
Jo tack alldeles utmärkt. Ladda ner dokumentet "Öppna skolan" från MUCF så förstår du vad jag menar.
Jag tittade igenom materialet rätt fort men kunde inte hitta ett enda exempel på något som skulle ta tid från klassrumsundervisningen. Det handlade främst om saker du bör veta som pedagog som möter elever som exempelvis är homosexuella. Jag undrar som cornu, mår du bra?
Själv är jag helt för undervisning om H, B och T, Q:t ställer jag mig dock lite mer skeptisk till. Inte att jag är motståndare till Q:t det är bara det att jag inte förstår trots att jag har försökt sätta mig in i det hela. Jag tror att det är fler än mig som kommer att ha svårt för detta varför Q:t förslagsvis tas upp i någon typ av fortsättningskurs, så att det hela inte tar upp allt för mycket tid i skolundervisningen.
Om jag ska vara ärlig tror jag att väldigt få lärare ägnar någon tid åt att undervisa i HBTQ. Det är snarare att du som lärare bör vara beredd på att ha elever och menyorselever som identifierar sig själva med ovanstående kategorier och för att vara beredd behöver du kunskap.
Mycket bra skrivet Cornu, det mesta du skriver tycker jag är bra. Men det här förslaget var något som fick blodet i mig att svalla ordentligt. Därför så tycker jag extra mycket om just den här artikeln.
Ta bort allt före den vetenskapliga revolutionen! Jag litar inte på personer som Aristoteles som förfäktade den geocentriska världsbilden 😉
Ändå lite viktigt att kristna fattade att de skulle hamna på efterkälken jämfört med de modernare muslimerna om inte de också började se lite vetenskapligt på världen, och apade efter det där med Aristoteles.
Jo, Aristoteles var vad jag skulle kalla en sann vetenskapsman (till skillnad från Platon som jag inte håller lika högt). Aristoteles använde sig ju av en sorts (den tidens) vetenskaplig metod – så all heder till honom.
Nej precis! Aristoteles var ju en av Platons kritiker som jag förstått det.
En annan intressant gubbe i sammanhanget var Thomas av Aquino, som försökte sig på att förena tro (kristendom) och vetande/vetenskap (Aristoteles). Aquino övertygar inte på mig – men han gör ett gott försök. Han är åtminstone mer övertygande än den som bara tror på kristendomen utan att försöka förstå.
Aquino erkände att tro och förnuft inte går ihop, och valde tro över förnuft. Men det var i alla fall en lite förnuftigare tro.
Tycker man skall inta en vetenskaplig ståndpunkt och börja historieundervisningen med universums födelse. Antiken kan man ta på en lektion eller så. Det är ändå bara ett fåtal som orkar komma ihåg gamla dammiga greker och svenska kungar. Argumentet att man bara kan förstå nutiden genom att läsa en massa tramsig historia om personer från flera hundra år tillbaka är bara nys. Fokusera på tiden från den industriella revolutionen och framåt. Där händer det som skapar samhället som vi känner det idag.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag tog bort min kommentar härovan eftersom jag upptäckte att jag inte helt lyckades formulera min åsikt om dels Eurocentrism och dels ytterligare integrerande av ämnena Historia, Samhällskundskap och Religionskunskap under samlande beteckning SO (Samhällsorientering).
Det kan väl vara värt att nämna att det ursprungliga förslaget inte var att enkomt ta bort antiken utan att börja historien 1500. (Sen finns det kan man ju starkt ifrågasätta att sätta definitiva datum på när antiken slutar. Mycket av det antika arvet levde ju kvar t.ex. i östrom och blev mer gradvis medeltid än en plötslig övergång)
Sen kan man äl fråga sig om det är en myndighets ansvar att avskaffa sig själv. Inte ens en anhängare av förespråkar väl att t.ex polisens mål ska vara att avskaffa sig själv..
Någon måste ha tyckt sig se ett problem som då åtgärdas med detta? Undra vad?
Det är väl som vanligt att man ser de problem som finns men förmår inte att se de problem som lösningen kommer att skapa. Skälen som angetts har väl varit att det mycket som ska hinnas med och man ansåg att antiken skulle flyttas till gymnasiet, vilket ju är att spänna vagnen framför hästen, milt sagt.
Ja, inte minst under renässansen så återupptäcktes antikens kulturarv, och byggde vidare på dess idéer. Så om man ser det på det viset så kan man ju se en linje från antiken fram till vår tid…
Tja, optimalt skulle det ju inte behövas någon polis, om man lyckas stoppa all kriminalitet innan den ens uppstår. Sedan kommer vi aldrig nå dit pga personer med medfödda empatistörningar, och dålig impulskontroll, medfödd, eller påverkad av substanser. Nu kanske det dock gått upp för politiker att det inte fungerar att önska sig noll kriminalitet genom att minska på polisen.
Jag kan rapportera att tiden för detta i åk7 är ungefär max 8 lektionstimmar då dottern precis haft detta. Tycker de verkar sila mygg.
Så vad skulle eleverna göra istället under denna tid?
Jupp. Som historielärare på gymnasiet kan jag intyga att väldigt många elever har går ut grundskolan utan att kunna ett smack om antiken de senaste 10 åren. Nu är det klart att de uppemot tusen eleverna jag har undervisat på något sätt varit unika i detta avseende men inte särskilt troligt…
De har väl kommunikatörer oxå, kommunikatör är en tämligen ny yrkesgrupp kommunikatören finns främst inom den kommunala verksamheten.
Alla vet att demokratin uppfanns på 80-talet av socialdemokraterna. Pratet om Aten blir bara förvirrande i undervisningen.
Snarare tvärtom. "demokratin" i Aten omfattade ju en minoritet av den vuxna befolkningen, det framgick inte särskilt bra under skolundervisningen vill jag minnas.
Grekerna/romarnas eviga bögande med unga pojkar gick man inte särskilt djupt inpå heller vilket i mina unga ögon gjorde en del festliga fresker helt obegripliga när man såg dem på museum.
Det du nämner kan göra att undervisningen får vara kvar, passar bra i dagens samhälle.
Att det inte var en demokrati var det enda de berättade i det ämnet i min skola.
Så visst gäller sosseteorin bland vissa lärare.
Angående fokus på unga pojkar var det locket på, sånt finns ju inte i machokulturer.
Som jämförelse så kostar den skånska länsstyrelsens djurskyddskontroller 36 miljoner årligen… det finns troligen massor av onödigheter inom svensk byråkrati, det som man förr kallade AMS-jobb…men som tydligen kallar "utvecklingsarbete"…numera.
Snart är vi som USA, läste (amerikansk) historia på gymnasiet i USA. En bok, om dock 400 sidor, täckte hela landets historia på 230år.
Övriga världen och innan år 1776 var så klart ointressant.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Här nämner vi inga barn under 18 år, ej heller via omskrivningar. Upprepa och vitlistan står på spel.
Alla som inte fyllt 18 är barn, det är hugget i sten numera. Men ponera att två 17-åringar ligger med varann, vilket väl händer då och då, är det då barn som har sex?
Verkar lite överdrivet att ta bort hela vitlistan, kan du inte bara hota med att Per G Erikson försvinner från den. Vi andra har ju inte gjort något ont.
Tja, man kan iofs kalla sig ateist och förkasta jesus om man vill, men det blir lite löjligt när man egentligen bara byter en religion mot en annan.
klimatkyrkan är ju en religiös kult..
Domedag – check
klarar inte av kritik av sin "tro" – check
en jungfru – check
ivrigt missionerande – check
Kräver total underkastelse – check
f.d. medlemmar smutskastas osv – check
aktivister känner sig ständigt otillräckliga – check
Ledare är ofelbara, trots att de gång på gång kommer med felaktiga förutsägelser (Al Gores berömda isfria arktis) – check
Ledare lever inte som man lär – check
Faktiskt uppfyller klimatrörelsen alla definitioner av en kult, utifrånde riktlinjer som ledande experter på kulter utvecklat.
Varför det? Människor har väl i alla tider efter hand bytt ut det gamla mot bättre fungerande religioner.
Det är ju inte heller så att ens Kristendom a la 300 efter Kristus är samma sak som Kristendom vid tex 1300 eller senare.
Till folk som vill diskutera religion: Jag tar bort er från vitlistan, så ni kan diskutera det någon annanstans.
Ni får helt enkelt väga era intressen:
1. Vill ni kunna diskutera bloggens ämnen i övrigt.
eller
2. Vill ni tas bort från vitlistan.
Ordningsfråga: Är alla aspekter av religion förbjudna att ta upp? (Dvs totalförbud)
Antagligen, eftersom det alltid leder till att svärjisar ska få bajsa ur sig sina agendor.
Ok, tack för svar. Jag får hoppas att jag kommer ihåg det. Ha en bra fredag.
Står i kommentarsreglerna.
Tänkte mest att religion är, på gott och ont, en betydande del av mänsklig kultur att det kan vara svårt att helt undvika.
Skum regel. Enligt boken Sapiens fungerar det sekulära samhället på många sätt som en religion.
Och dessutom som svar till kommentarerna till ett inlägg som innehåller Jesus.
Ohhh, det har kommit en ny sheriff till byn. Gillar din nya stil Cornu. Endast med en fast hand kan kommentarsfältet hållas i ordnung!
Ahhh, Så skönt och glädjande att ens fördomar faller ibland.
Det finns bildning i lärarförbundet!!! Och önskemål därom!?!?
De som gick vidare till lärare i min bekantskapskrets var de statuskåta som inte lyckats fjäska sig till betyg och inte var intresserade av kunskap inom något enda område. Men eftersom intagningskraven föll till botten för 20 år sedan kunde de skaffa ett statusyrke. Så nu piper de om jämlikhet och rättvisa istället och ser förnumstiga ut. Kunskapslösheten inom allt utom värdegrund till trots.(eller på grund av?)
Nåväl!, hoppet tänds igen! Vrid kajutan rätt!
Att stryka något är förmodligen dumt men att omfördela och bredda ämnet historia kanske hade varit vettigt. Mitt minne av histroiaundervisningen från grundskolan är att relativt stort fokus ligger på antiken, vikingatid och medeltid. Inte ett ord under hela skolperioden nämndes om Kina. USA nämndes enbart som hjälten som kommer in och räddar Europa i två världskrig. Historia som ämne tog dessutom av någon anledning slut 1945. Kanske dags att fundera över vad som ä viktigast att förstå i dagens samhälle.
Ett starkt minne som jag har av historia från mellanstadiet är en karta på det medeltida Sverige som slutar i höjd med Gävle. Som norrlänning kändes det väl sådär.
Japp, samma här: Efter andra världskriget och Kina ingenting. (Om man ni inte räknar in samhällskunskapen som något slags nutidshistoria förstås.)
MVh
Egon
Det var väl just efterkrigstiden man ville stärka upp med förändringen. Och det hände ju ganska mycket mellan 1950 och 2000. Vi tog den perioden först på gymnasiet. Fast inte längre än till 70-talet förstås.
Mer och roligare historia i skolan tycker jag.
Blir kul när illbattingarna är i skolålder. Har haft noll insyn i skolvärlden sedan jag själv var i den och det var ändå ganska många år sedan.
Tips till Tim!
Efter andra(eller fler) årets föräldramötes ändlösa värdegrundsmåi ställer man frågan
– om man inte ska försöka uppfylla något enda av förra årets mål?
– ja, innan man ställer upp nya?
– Eller var de gamla förlegade?
Ett tips är att välja skola med omsorg.
Vad är ett värdegrunsdmål? Jag har jobbat som lärare i 11 år men har aldrig om något sådant.
Du får tänka på att du har med vita kränkta män och svärjisar att göra. Har de läst något på dagenstestikel.se så är det sant.
Citat ur remissen. Följande moment är centralt innehåll i årskurs 1-3:
– Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt förändrade levnadsvillkor i
samband med övergången till jordbruk.
– Norden befolkas. Människors levnadsvillkor under nordisk stenålder, bronsålder och
järnålder.
– Berättelser i antik och nordisk mytologi samt i äldre samisk religion
Länk: https://www.skolverket.se/download/18.472714ce16b70ab98271364/1569251324908/Historia_GR.pdf
Skolungdomarna kan väl läsa Asterix.
Svenska grundskolans historie timmar var i princip miserabla för mig, ren tur att Pappa är närmast besatt utav Andra Världskriget samt ett eget intresse, vilket hjälpt mig rätt betydligt(plus vissa datorspel och moddar som exempelvis EVROPA BARBARORVM till Total War: Rome).
Huruvida mitt projektarbete om hur Mongolerna avrättade en Persisk Shâh(låter lite väl mycket likt hur Crassus avrättades av Surena) skulle släppas igenom idag är en annan fråga.
800 anställda för skatte(våra) pengar, sannolikt helt bortkastade pengar.
Att lägga fram förslaget att slopa antiken inkompetensförklarar ledningen direkt, att de backar vittnar bara om en rudimentär förmåga att försöka skyla över ett misstag och rädda sin egen försörjning
Där jag jobbar ser vi det som positivt att kunna lägga fram och sedan avfärda förslag, som steg på vägen mot nyttiga förbättringar.
De som tror att de själva kan tänka ut de bästa lösningarna löser ofta fel problem.
Bra att de lägger pengar på detta istället för att se till att deras rekommendationer om antalet barn på förskola efterlevs.
Skolverket har inte tillsyningsansvar, det är skolinspektionen.
Lägg ner Skolverket då, men kom inte och gnäll när läroplanen fastställs av de kommunala fritidspolitikerna istället.