Det lokala nätmonopolet Ellevio varnar i en artikel hos Fastighetsnytt för akut effektbrist i Stockholm, sedan regeringen gjort lokal elproduktion olönsam via chockhöjda skatter. Problemet kommer kvarstå till minst år 2027 och tills dess ansluts inga nya stora förbrukare i området. Kort sagt blir det stopp för stora arbetsplatser och infrastrukturprojekt. Stockholms Handelskammare skriver också ner tillväxtprognosen för Stockholm kraftigt.
Än byggs det. |
Efter att Stockholm Exergi drar ner på elproduktionen på grund av regeringens höjda skatter, så uppger nu Ellevio att man inte kommer anluta några nya storförbrukare av el i Stockholm. Alla kundförfrågningar över en megawatt (t ex bostadsprojekt på några hundra lägenheter) ställs i en kö och man diskuterar förbrukningsmönster, och avtal om att kunna koppla bort strömmen från dessa nya förbrukare och laststyrningsavtal.
Nya anslutningar till stamnätet med större kapacitet kommer inte vara klara förrän “tidigast 2027”, givet att Svenska Kraftnäts tidplaner håller och projekt inte försenas av tekniska orsaker eller på grund av överklaganden från markägare och andra sakägare.
Hur det blir med nya infrastrukturprojekt, som den nya tunnelbanan som av någon anledning ska byggas av ett statligt kinesiskt företag i vad konkurrenterna kallar en suspekt upphandling, får vara osagt.
Fastighetsnytt rapporterar också om att Stockholms handelskammare skriver ner tillväxtprognosen för Stockholm, från 2.9% i bruttoregionalprodukttillväxt (BRP) år 2019 till 2.0% och från 3.0% år 2020 till 1.9%. Man kallar förstås Stockholm för “Sverigs tillväxt- och jobbmotor” och menar att hela landets således drabbas.
Sedan får vi väl se om klösmärkena är på insidan eller utsidan av tullarna när nedsläckningarna av huvudstaden sätter igång framöver. Och varför etablera i Stockholm, när man behöver förhandla fram att strömmen kan brytas? Det finns bättre och billigare placeringar, där marken också kostar en bråkdel och lönerna är lägre. Och det inte är något problem med strömförsörjning. Det kallas Norrland.
39 kommentarer
Sundsvall skulle kunna vara ett utmärkt alternativ men då har vi problemet att Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall fortfarande är enkelspårig och har 100 % beläggning. Av någon anledning vill man inte bygga ut denna konventionella järnväg till dubbelspår utan focuserar på fantasier om snabbtåg Sthlm-Gbg
Sundsvall har väl redan Försäkringskassans IT, plus att FK hyr ut molntjänster åt andra myndigheter. Flygplats har man iaf, men järnvägen är väl för att det inte ska gå för fort att ta sig FRÅN Stockholm.
SCA Ortviken ska visst stänga ned en pappersmaskin till nu och jag tror inte att aluminiumsmältverket kör på samma kapacitet idag som det en gång gjorde. Så elnätskapacitet lär det ju finnas.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/massaproduktion-kan-ersatta-papper-pa-ortviken
Om det blir sulfatmassa så brukar det höra till att man bränner svartluten och producerar egen el, så massabruk, till skillnad från pappersbruk, brukar vara självförsörjande på el.
Nej, inte självförsörjande på el, men nästan på energi.
"Detta betyder att Östrands sulfatmassafabrik blir självförsörjande på el och att fabriken tidvis dessutom kommer att kunna sälja elenergi."
https://www.sca.com/sv/om-oss/Investerare/pressmeddelanden/2006-10/sca-okar-produktionen-av-gron-el/
Jämfört med tillverkning av mekanisk massa+tryckpapper, så är nettoförbrukningen av el väldigt mycket lägre vid tillverkning av sulfatmassa, typ Östrand. Jag ser nu att Ortviken (mekanisk massa+papper) drar ca 2TWh per år, över 200 MW i snitt.
Aluminiumsmältverket tuffar än så länge på med ungefär samma elförbrukning som Ortviken, ca 2% av sveriges elförbrukning. Vet inte statusen nu men pga USA's sanktioner mot Ryssland och ägaren Oleg Deripaska så har det varit tal om att stänga ner fabriken.
https://www.di.se/nyheter/om-kubal-tvingas-stanga-kan-elpriset-sjunka/
Påverkar det även laddkapacitet för elbilar? Kanske blir fortsatt fossildrivet för Stockholmarna en bra period i så fall.
Porsche toppar 270 kW och ska skrämmas upp till 350 kW år 2021 så sådana laddare borde gå att anlägga ett tag till, en och en eller tre-fyra per anslutning.
Ellastbilar kan dock få behöva stå stilla lite längre om Teslas kommande Megacharger måste strypa effekten till under 1 000 kW för att inte slå i taket förluster inräknat.
Å andra sidan kan elbilar ibland laddas när övrig läst är mindre. Elbilar kan alltså ge jämnare nätlast, det bör iaf vara möjligt att lösa förhållande vis enkelt (rent tekniskt).
Det finns appstyrda trefasladdare för runt 10 000 kronor plus installation.
Att ladda elbilar bör inte vara något problem för de som har egen laddbox.
Vilka skatter ledde till minskad elproduktion hos Stockholm Exergi? Det verkar som att politikerna är galna på riktigt när de samtidigt beklagar bostadsbristen.
Precis min tanke och vilka skatter/pålagor sänkte lönsamheten för Ringhals 1 och 2 så att Vattenfall "måste" stänga dem?
* Ökad energi och koldioxidskatt för fossileldad kraftvärme slår mot KVV6 (kraftvärmeverket som eldar kol).
* Införandet av avfallsskatten slår mot verken i Högdalen som eldar olika typer av avfall.
Läs exvis fredagsmys på denna blogg från 2019-04-26
https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/fredagsmys-flera-kraftverk-slutar-kora.html
Utsläppen av CO2 ökar med 50k ton per år…
När den ena handen inte vet vad den andra gör.
Positiva nyheter för landsbygden. Hur ofta urbaniseringsnormen än hamras in i folks medvetande så går det inte att komma ifrån att städer är helt beroende av en i övrigt fungerande landsbygd, som levererar det som staden kräver, exempelvis elenergi.
Glöm inte att Stockholmarna har röstat fram smurfpartiet som är ansvariga för detta. Smurfpartiets Trafikborgarrråd har också låtit sätta upp skyltar över hela staden som informerar om att enkelriktad trafik inte gäller cyklar i strid med existerande lagstiftning. Om man inte behöver behöver bry sig om juridiken och dess lagar behöver man givetvis inte heller bry sig om verkligheten i övrigt.
Amen! Hörde i morse på P1 hur Stockholm Exergi slog sig på bröstet över sin plastsortering vid sina värmekraftverk, antar att det är de gröna som tvingat framn detta. Att sedan det är svårt att återvinna återvunnen plast är ju en helt annan femma.
I DI 2019-10-01 så var chefen för Cementas fabrik på Gotland intervjuad. Han la ut texten om elbristen och hur den påverkar produktionen för företaget. Med 40 totalavbrott på 13 månader och dygnslånga stopp vid varje avbrott så var inte stämningen på topp.
Det är ju med blandade känslor som man läser om det, dels så är det sorgligt hur ett så kallat utvecklat land som Sverige kan hamna i en sån situation samtidigt som man jublar över att det här kanske blir en trendbrytare när det gäller urbaniseringen.
Tidigast 2027? Varför, var finns bristen här?
Är det ont om pengar i budgeten eller är det ont om händer?
Det låter samhällsfarligt att vänta 8 år med ett så här kritiskt projekt.
Och lika illa att Trafikverket ställer in upprustningar för järnvägen.
Visst, det var en storbrand, men inte f-n ska det sätta stopp för viktiga upprustningsarbeten!
Det tar minst 8 år att planera såpass viktiga projekt. Sedan ett antal år att bygga. Antagligen har man dock redan ett antal projekt färdiga fram till stadiet där man ska börja bråka om tillstånd med lst och domstolar. En sån process kan för övrigt också ta ett par år.
Är ju inte ens säkert att det blir något av projekten alls, jmf det stoppade projektet i Småland-Blekinge, efter var det sex års arbete så vann de som överklagade. Sex år bortkastat. Och nya kabeln från Jönköping söderut fungerar ju inte tekniskt osv. Ska nog mkt till för att tidplanerna ska hålla.
Finns en annan kul grej, ska blogga om den i morgon – Stockholm kan bli eget elområde, i princip helt utan egen elproduktion. Blir kul med särskilda elpriser för Stockholm…
Tidigast 2027 verkar visst vara ett klardatum.
Projektet för att stärka nätet är redan igång och färdigställs bit för bit, helt rimligt.
https://www.ellevio.se/privat/om-oss/vara-projekt/projekt-i-stockholm/
Varför framkom inte detta i inlägget?
Vad är det som är rimligt menar du?
Att man inte kan bygga om hela elnätet på en gång.
Föreslår 100 miljoner i veckan i vite tills problemet är löst. Kan någon påminna mig om vad de var för rikspucko som tyckte det var en bra idé med privata monopol?
Som svar på dina frågor.
Riksdag och regering.
Lycka till med att försöka få de riks(dags)puckorna att betala böterna.
Det beror inte på otur eller att något oförutsett har hänt , allt beror på medveten politik ingen behöver vara överraskad .
Regeringen är mycket framgångsrik med att göra Sverige fattigare – Sverige är Europas skämt!
Nu ska vi se här.
Vi har påbörjat nedläggningen av baskraften i södra Sverige.
Samtidigt får norra Sverige ha kvar sin baskraft.
Dessutom ska det mesta av den intermittenta kraften byggas i norra delen av landet.
Stämmer detta så är det inte så konstigt att det behövs rejäla investeringar i kraftnätet.
Samt att det blir kapacitetsbrist här i söder.
Det är bara en tidsfråga innan vi har en majoritet för utbyggd kärnkraft i landet. Så snart strömmen börjar bli en riktig bristvara i huvudstaden lär det svänga… Hoppas jag.
Fortums aktieägare skäller över minskade vinster från smutsig kolkraft och den underinformerade svansen ylar med. Stockholmarna som redan har olagligt smutsig luft skall nog vara nöjd med stängningen.
Vad gäller Ekhyddan-Nybro så är det glädjande i allt myndighetsmörker att EI synade SvK:s bluff, ledningen behövs inte för energiöverföring.
Eftersom Stockholms Handelskammare anser att lösningen på i stort sett allt är mer arbetskraftsinvandring så är väl lösningen även här mer arbetskraftsinvandring.
Alternativet behöver ju inte vara fossildrivet, men kanske förbränningsdrivet. Sant att elbilar kan ge jämnare nätlast, givet att vår vana att "tanka när vi behöver det" bryts. En schysst bil med halvtafflig laddbox kan ju isf behöva ett par nätter innan den är mätt.