Apple lanserade i veckan sin tevetjänst Apple TV+, och man lägger sig likt Amazon Prime Video mycket konkurrenskraftigt. Netflix och HBO kanske klarar sig, men hur går det med de svenska tjänsterna som Viaplay och C More?
Apples tevetjänst Apple TV Plus, som likt Amazon Prime Video, Netflix eller HBO fokuserar på eget teveinnehåll ska kosta 59:- SEK i månaden och drar igång i över 100 länder den första november. Priset är konkurrenskraftigt och dragplåster förväntas vara postapocfantasyn See med Jason Momoa (Khal Drogo från Game of Thrones) eller den kontrafaktiska science fiction-serien For All Mankind av Battlestar Galacticas Rondald D Moore, med bland annat Joel Kinnaman i huvudrollen.
Priset på 59:- SEK är i linje med Amazon Prime Video som ligger på 29:- SEK i månaden just nu, men kommer kosta 59:- SEK längre fram. Innehållet, med fokus på mycket genreserier matchar också Prime. Prime har t ex kontrafaktiska The Man in the High Castle eller rymdoperan The Expanse, mästarna Pratchett/Gaimans Good Omens, Gaimans American Gods eller för den delen superhjältesatiren och inte helt barntillåtna The Boys. Framöver kommer också en Tolkien-serie, som verkar centrerad kring Númenor och andra tidsåldern. Men så är också Amazons grundare och VD Jeff Bezos en sf- och fantasynörd, men med miljarder i plånboken. Prime Videos externa innehåll kan dock lämna en del att önska, eller vad sägs om barnfilmen Bible Town. Prime har också ett visst fokus på sportdokumentärer.
I jämförelse kostar Netflix 89:- SEK utan HD, 109:- SEK för HD och 139:- SEK för Ultra HD, men förstås ett vid det här laget enormt utbud av eget innehåll. HBO Nordic tar 99:- SEK per månad. Prisbilden internationellt ser liknande ut.
Hur ser det då ut för de svenska tjänsterna? C More TV4 tar 139:- SEK per månad, utan sporten. Sport är dock pengar och C More All sport tar 349:- SEK per månad. Viaplay kostar 109:- SEK.
Kort sagt så prissätter sig giganterna Amazon och Apple sig mycket aggressivt. Frågan är vad priserna blir på Disneys tjänst, dit allt Disney-ägt innehåll kommer flyttas framöver, inklusive all Marvel. Ur det perspektivet är Netflix tidiga strategibyte mot eget innehåll helt rätt. Förr eller senare dras det externa innehållet och kvar blir bara kvalitet i linje med Bible Town. Amazon och Apple har således kört eget innehåll från början, medan HBO alltid gjort det.
Hur ska då de svenska tjänsterna kunna konkurrera? Att ta fram eget innehåll finns helt enkelt inte budget för. Viaplay drog in 668 MSEK 2017, och gjorde förvisso vinst. C More hade lite mer penga och sålde för 2 356 MSEK, men med en förlust på 142 MSEK. De pengarna räcker inte långt om man vill matcha produktionsvärdena hos Amazon, Netflix, HBO eller nu Apple, som har intäkter från hela världen att finansiera sitt innehåll. C More och Viaplay har bara ett av världens mindre språkområden att få pengar från, även om man kan göra samproduktioner med utländska kanaler. Men det blir ändå en viss … känsla i de svenska produktionerna, som i sin avskalade form kan sägas mer likna teater än modern teve, som snarare har produktionsvärden som inte står storfilmer efter.
Telias köp av Bonnier Broadcasting, där C More ingår, samt TV4 kan således diskuteras. Hur ska man kunna klara av priskonkurrensen, och produktionskonkurrensen?
Å andra sidan finns risken att strömmande teve skjuter sig själv i foten, nu nr man måste ha allt fler tjänster om man ska kunna se det man önskar. De som har tid till detta.
45 kommentarer
Man skall ha i åtanke att priset kanske inte är det enda som avgör konsumentens väl. Jag antar att de globala aktörerna är lite sisådär när det gäller svensk sport, svenska serier osv. Det kanske finns en marknad för det? Notera att det segmentet inte kan ha så stora fördelar med global distribution.
Svensk sport, uppenbarligen. Men svensk dramateve kan aldrig konkurrera budgetmässigt med de amerikanska giganterna, och klyftan blir bara större för varje år. Det är som att gå på teater kontra bio.
Jag väntar tills branschen inser att det krävs motsvarigheten till negativ ränta för att nå ut till alla svenska NPC – det vill säga tills man börjar betala folk för att titta.
Cornu: dock verkar det finnas de som föredrar att gå på teater. Man kan inte bara stirra sig blind på budget och kostnader för en produkt. Man måste också se till vilka produkter som efterfrågas och vad kunderna är villiga att betala.
Det KAN vara så att det faktiskt finns marknad för svensk drama-tv.
Ja, det är väl därför SVT måste finansieras med tvång? Precis som teater finansieras mestadels med skattemedel och inte av brukarna.
Cornu: sjukvård, vägar och va finansieras också med tvång. Antar att man annars skulle slita i vård, sitta hemma och största ihjäl annars?!
Vet inte. Jag finansierar min egen VA med egen brunn och eget avlopp. Ingen annan som betalat för det iaf. Och jag betalar även för min egen väg, ett antal tusenlappar om året. Och jag har privat sjukvårdsförsäkring, och de första veckornas sjukskrivning betalar jag också själv i egenskap av egen företagare.
Men du avtvingas också att betala för övriga vägar, andras sjukvård. Och om kommunen önskar så kan de tvinga dig att betala för att bli tvångsansluten till kommunalt VA.
Om du menar att du kan få det från sånt du inte tvingas betala för så gäller det ju TV också. I kväll är det tydligen Maria Wern på Sjuan som du inte tvingas betala för…
Netflix har även nordiska serier, och numer har ju tom eu ställt krav på att en viss mängd material ska vara producerat inom unionen. Det finns bra svenskproducerade filmer och TV-serier, men jag gissar att det ändå blir tufft att konkurrera med star wars, game of thrones, west world, stranger things mfl. Hur många filmkanaler är en familj villig att binda upp sig på? Dock delar ju förstås en del på tjänsterna.
Vad är det som säger att alla föredrar Game of Thrones framför Maria Wern? OK globalt kanske inte Maria Wern är någon hit iofs, men sen är ju heller inte produktionskostnaden i närheten heller antar jag.
Poängen är ju att det finns andra faktorer än bara volym som spelar in.
Sen behöver man kanske inte prenumerera på alla tjänster. Man väljer de som lockar mest. Och det är ett personligt val…
En väg kan ju vara lite mer samarbeten, utbudet är ju redan olika i olika länder. Se är ju inga stora tekniska problem att branda en Netflix variant till c more, där de får sköta marknads föring och kundkontakt. Men för konsumenten tråkig utveckling valfritt är ju bra men då vill man ju inte att produkterna är låsta till en leverantör.
Förmodligen så kommer de att nischa sig. CMore är väl den som har mest svensk och annan sport, iaf verkar alla sportnördar ha den. För andra nischer som exempelvis populärvetenskap finns fristående producenter som BBC och National Geographic som säljer till alla som vill ha, exempelvis till Curiosity Stream, en dedicerad populärvetenskaplig strömmare som även den producerar en del eget, eller till UR Play.
För den stora massan av filmunderhållning kommer egenproducerat nog att att leda till att folk hoppar mellan leverantörerna. När man sett det man vill se byter man till en annan som har något nytt. Ofta får man ju första månaden gratis, så i slutändan kanske de stora drakarna förlorar på att låsa in materialet, om man byter nog ofta. Fast de flesta är nog rätt lata och hänger kvar ett tag på samma, eller har alla.
Det är lätt att tänka sig någon form av metatjänst här. En app/strömingstjänst sin listar alla tillgängliga produktioner hos alla leverantörer och som hjälper en att optimera när man ska byta.
Community löste detta för länge sedan men kanske inte helt lagligt. En kommersiell tjänst är tyvärr omöjlig men den marknadsuppdelning som finns.
Metatjänster hade varit en möjlighet om producenterna var oberoende av distributörerna, ungefär som är fallet med många av tjänsternas långfilmer. Trenden att allt mer produceras av tjänsterna själva lär dock minska sannolikheten för detta framöver. Kanske kan det börjar röra sig om det blir tuffare ekonomiskt för tjänsterna, men just nu finns plats för alla.
Cmore dör när sporten försvinner. Discovery (m eurosport) tar över allsvenskan från cmore nästa säsong och jag tror de kommer satsa hårt på att bli den främsta tjänsten för strömning av sport. De satsar ju även på kill-program i övrigt med oändliga avsnitt av gubbar som fiskar krabbor och gräver guld i alaska och dylikt.
De nischar sig helt enkelt stenhårt mot målgruppen män. En målgrupp som historislt antagligen lagt betydligt mer pengar på tv än kvinnor.
Ta inget för givet, vet flera kvinnor som gillar de program du räknade upp. Själv tycker jag de är helt meningslösa.
Att nischa sig mot en grupp som är villig att betala låter ju som en rimlig strategi, kanske riskabel, men rimlig. Att gruppen är mindre kan vägas upp av betalvilligheten.
Det är klart att det finns massvis med kvinnor som gillar sport och krabbfiske. Men faktum är att majoritetskonsumenterna av sport är män.
Det bästa med Prime är att till skillnad från Netflix inser de att om de har marknader där man inte kan se allt som sänds på huvudmarknaden så har man lägre pris.
Netflix betalar vi mer för än amerikanerna och ändå får vi ungefär 40% av utbudet.
Sen att prime har halva priset i ett halvår till att börja med gör ju att man fastnar 🙂 Jag skulle testa dplay då de har en del bra dokumentärer men har helt ärligt inte tid för det (och de ÄR jävligt dyra)
Har Amazon Prime fixat stöd för den fantastiska uppfinningen Chromecast ännu? Annars är den ju värdelös fortfarande.
Nej, men den stöder AppleTV och FireTV.
Nej och det känns långt borta innan de gräver ner den stridsyxan tyvärr.
Så informationen att det finns stöd från den 9 juli stämmer inte?
Jo https://blog.google/products/chromecast/prime-video-chromecast-android-tv-youtube-fire-tv/
Finns Prime som app till Android TV?
Prime stöds av chromecast sedan Juli 2019. Det finns även app för LG smarttv. Kör du prime i desktop chrome kan du dessutom casta hela fliken.
Även Android-TV stöds, men än så länge inte på alla modeller (kanske kräver uppdatering av tillverkaren?)
Något som alltid har gjort att streaming tjänsterna ligger efter t.ex. Canal Digital via parabol är bild- och ljudkvalitet, framförallt om man har en större skärm eller projektor. De börjar bli bättre men för min del så är en film med pixlig bild vid mörka scener och inget 5.1 ljud inte riktigt 2019.
Det där varierar från tjänst till tjänst. HBO:s streaming har så fruktansvärd kvalitet att jag inte längre tittar på något där utan väntar på bättre källor. Helt uruselt är det. Framgår i synnerhet i mörka scener där det finns en ljuskälla som en fackla och man tydligen kan se bristen på färger i ljusets övergångar. Misstänker att bitraten är lägre än en bra .mp3…
Netflix är å andra sidan faktiskt helt okej när man skruvat upp det till max. Jag är faktiskt helnöjd med deras grejer i Dolby Vision. Går inte att jämföra med en blu-ray, men jag är inte SÅ kräsen att det påverkar mig.
Nu har jag inte sett 4K på Netflix men 1080 är en bra bit ifrån BluRay.
HBO skiter totalt i nordiska marknaden. Deras tekniska lösning är ett hastigt hopplock.
Netflix lägger enorma resurser på att optimera kvalité på sin content. De går mycket längre än någon annan. Skulle vara förvånande om det inte märktes 🙂
Vill man ha riktigt hög kvalitet på sina sportsändningar är det parabol eller iptv från en riktig aktör som gäller.
@Melmac: det minst intressanta med övergången till UHD är upplösningen. Ökningen i skärpan är i mitt tycke inte värt en uppgradering. Det mesta som påstås vara "4K" är ändå mästrat i 2K (~1080p) och uppskalat, "fejk-4k". Det som däremot gör formatet intressant är HDR-tekniken, vilket Netflix gör bra.
@RB: Tror jag säkert. Många köper en 4K TV efter att ha sett demon i affären och tror då automatiskt att allt ser bättre ut, även uppskalat.
Inte alla hellre som förstår sambandet mellan upplösning och bithastighet, dvs. spelar ingen roll vilken upplösning man har, så länge bithastigheten är kass.
@Stoffe: De är säkert bäst i klassen, men de kommer fortfarande inte upp i t.ex. parabol kvalitet, även fast de har en modern codec och därmed kan ha lägre bithastighet.
Netflix är *möjligen* dugligt för eget content, men det är riktigt illa att de slaktar råmaterialet totalt för bio-filmer. Inte bara ljud, utan framförallt bild. Exempelvis tenderar de att göra om allt till 16:9 innan något når kunden. Vilket såklart är helt sjukt, men man fattar ju att de kommer undan med det för 95%+ av betalande kunder.
Apple prisbild blir ju än bättre i och med att de bjuder på ett års abonnemang när man köper utvalda Apple produkter (IPhone/IPad/Mac). Och de äpple människor jag känner uppdaterar ju sin telefon,padda och laptop ungefär vartannat/vart tredje år. Så de kommer uppleva att de får tjänsten "gratis".
Det verkar som om det är serier som drar till streamingtjänsterna och allt som överstiger 10-12 avsnitt är totalt ointressant för mig personligen. Tappade intresset för ovan nämnda Expanse efter 1,5 säsong exv och känner att jag skiter fullständigt i hur det går.
Känns bra att man när man sitter som en grönsak på hemmet och väntar på Fonusbilen kommer ha mycket att titta på som man faktiskt INTE har sett – inte bara glömt av att man sett.
Mm fast är ju 2D och spelas upp i en stor, platt låda. Kidsen kommer bli rädda för dig.
Det är primärt serier som driver användare att fortsätta betala för en viss tjänst (jag jobbar inom streaming och har tydliga siffror på detta, vilka jag så klart inte delar med mig av pga anledningar).
Så det är ingen slump att alla aktörer som lanserar en ny streamingtjänst gör detta genom att presentera sina serie-originals. Samtidigt är det tråkiga att man gett upp en och annan serie efter ett tag, och känt att denna storyn hade gjort sig mycket bättre som film.
Tyvärr är svenska tv-serier relativt taffliga så det är väl i min mening främst där som vi tappar mot ffa amerikansk konkurrens. Jag blir nästan lite ledsen varje gång svenska streamingaktörer presenterar nya originals. Det är inte som att det inte finns bra material att göra bra tv-serier av, känns bara som att viljan inte finns att testa nytt.
Tekniskt ligger svenska aktörer bra men innehållsmässigt inte så bra.
Sjukt mycket killgissningar innan så jag välkomnar ditt inlägg.
Några kommentarer. Netflix är otvivelaktigt nr1 på den svenska marknaden. Viaplay är otvivelaktigt nr1 av de svenska aktörerna och därmed nr2 på den svenska marknaden.
Rent tekniskt är Netflix och Viaplay bättre än konkurrenterna.
Innehållsmässigt är det Netflix serier som drar samt Viafree, Viaplay med sport som fullständigt äger Cmore/Telia både innehållsmässigt och tekniskt.
Jag har testat alla streamingtjänsterna och kör i dagsläget 5 tjänster med mycket varierande kvalitet på den tekniska sidan.
Nån som provat Telenors streming tjänst?
Har abonnemang på flera streamingtjänster som används av hela familjen. Rullar på TVn via Chromecast flera timmar per dag. Prismässigt så sticker Youtube Premium (familj) ut med smått hutlösa 179 kr/mån. De kan tacka Mathem för att jag helt enkelt inte stod ut med reklamen längre och bara ville få tyst på skiten. 🙂
Ingår visserligen Google Music så vi kunde säga upp Spotify 99 kr/mån. Utbudet är tyvärr inte alls lika bra som Spotify men skulle vi kapa nåt så…
Svenska tjänsterna får ju behålla svenska nisher. Tex är Allvenskan en fullständigt ointressant produkt internationellt, men folk betalar flera hundra per månad för den här.
Apple TV+ är ju ett skämt, men Apple har fortfarande sitt eget enorma nätverk. De har kommit undan med många skämt förut. Den ursprungliga Apple TV var ett sådant skämt, som ändå kunde utvecklas till en extremt lönsam produkt.
Disney dödar per all sannolikhet Netflix, som inte ens är lönsamt *idag*. Amazon… vet man aldrig. De har ju inget superläge, men Amazon är Amazon.