Världens mest säljande elbil Nissan Leaf har nu kommit i ytterligare en version, med ett större batteripaket på 62 kWh, som ger en räckvidd 385 km. Därmed kommer även bilens officiella räckvidd över mina anekdotiska krav för långfärder om 35 mil utan paus.
Nissan Leaf. |
Nissan Leaf med 62 kWh kallas för e+ och kostar med den något höjda utrustningsnivån N-Conmnecta 461 500:- SEK före bonus/malus, eller 50 000:- SEK mer än den billigare 40 kWh-versionen. Tekna-versionen av e+ med högst utrustningsnivå går på 484 500:- SEK, eller 58 500 mer än 40 kWh-bilen.
e+ har också kraftigare motor på 160 kW mot den billigare versionens 110 kW och med det sportigare acceleration, samt högre toppfart. Full körning blandad körning uppges ge 270 km för ordinarie version och 385 km för e+, eller 40/270=0.148 kWh per km respektive 62/385=0.161 kWh per km.
Jag har med 50 000 km elbil bakom ratten ännu aldrig kört längre än 350 km utan en naturlig paus för t ex lunch, fika, toalettbesök eller förarbyte, som har kunnat nyttjas för snabbladdning.
Tyvärr har Nissan Leaf ChaDeMo-snabbladdare, som är relativt sett långsamma med t ex 50 kW i effekt. En halvtimmes naturlig paus för lunch ger således förenklat 25 kWh och ytterligare 25/0.161=155 km räckvidd. 385+155=540 km, och duger alltså för att köra Stockholm – Göteborg med endast en naturlig paus. Kompletterar man detta med ett toalettbesök och en kopp kaffe vid ett ytterligare snabbladdstopp har man god marginal på den sträckan.
Nissan Leaf e+ kan således vara ett seriöst alternativ även för den som kör lite längre sträckor. Dock får man en Tesla Model 3 i den billigare Standard Range Plus-modellen med 409 km i räckvidd och supersnabbladdning på upp till 250 kW från 531 700:- SEK, eller knappt 50 000:- SEK mer än en Nissan Leaf e+ Tekna. Då får man också en betydligt bättre och roligare bil, så frågan är om folk kommer stå på kö för en e+ kontra en Model 3.
Nissan Leaf har med den tidigare moderniseringen fortfarande varit lite för ålderdomlig i räckvidd, vilket delvis åtgärdas med nya e+, men utan supersnabbladdning når man inte riktigt hela vägen som långfärdsbil. Dessutom med den japanska ChaDeMo-standarden, som inte stöds av supersnabbladdnät som Ionity. För den som sällan eller aldrig kör långa sträcker duger förstås både e+ och vanliga Leaf gott, t ex som pendlingsbil. Utanför den svenska ankdammen är det värt att komma ihåg att mina 35 mil är för svenska förhållanden i det relativa glesbygdslandet Sverige. 39 mil kommer räcka gott på den tätbefolkade kontinenten. T ex är avståndet Paris-Bryssel endast 32 mil.
30 kommentarer
Kul att utvecklingen kommit så långt att räckvidd inte borde vara ngt hinder längre. Jag har gissat att det 2025 inte kommer att vara ngn större efterfrågan på bilar sim drivs med gammelteknik. Då borde det dessutom finnas en del alternativ runt 300 000 kronor.
I de mer riktigt tätbefolkade och med OK elinfrastruktur delarna av världen lär det vara så för det mesta. Men för de områden där elen inte är standard eller där det är långt mellan laddningstillfällen kommer fossilbränsle nog fortfarande vara en viktig komponent.
Om man behöver köra längre sträckor duger detta rätt illa. Man skall ha i åtanke att man måste stanna stup i kvarten för att fylla på. Om man försöker fixa det under De "naturliga" pauser som man tydligen måste ha dvs. Annars om man vill stå och vänta medan man tittar på progressbar så kanske man kan fylla på lite mer sällan.
Med tanke på att infrastrukturen inte riktigt är där än så är det liksom ändå inget alternativ för många.
Detta gör att jag inte ens övervägt elbil, men skulle inte förvåna mig om det vore typ en gokart man kan få till rimliga priser och därmed skulle gå fetbort ändå.
Jag tror långt ifrån alla nackdelar med elbilar är dominerade 2025 och därmed kommer fortfara de ICE-bilar behövas.
Efterfrågan på elbilar är högre än vad säljarna kan leverera enligt Bil Sweden så det blir spännande att se vad varje ny elbilsmodell ger i tillväxt.
2025 ska elbilar ha samma pris som fossiler och sedan blir de billigare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Sedan tillkommer hemmabatteri och solceller för 250000 men det håller dels länge och sedan går det ju att använda för att minska villains förbrukning.
Väntar troligen fem år till. Men visst är det bra att det nu börjar röra på sig. Det som jag vill se mera fart på är just hemmabatteri. Bara känslan av att trycka plattan i botten utan att Magda får en krona är värd varje krona.
Magda är en smart tjej. Hon kan nog hitta på ett sätt att få nått ändå 🙂
Varför inte kombi?
Tycker det är konstigt också. I dagsläget finns inte elbilar som kombi överhuvudtaget.
För att crossover är det nya kombi. Det är bara svenskar 50+ som vill ha kombi, så vem vill göra en än så länge nischprodukt bara för svenskar som ylar om kombi och dragkrok? Det finns flera SUV:ar (Model X, I-Pace, E-tron) och flera crossovers Kia Niro, Hyundai Kona och Nissan Leaf.
Problemet blir t.ex. som för mig där vi har garagelängor och en samfällighet. Jag kan inte ladda varken en elbil eller laddhybrid i garaget eftersom då får alla andra betala mina kostnader, vi har bara en mätare per garagelänga.
Jag påpekade detta när jag satt i styrelsen, att detta bör man fundera på hur man ska göra, men inge n tyckte frågan var aktuell. Nu står vi där.
Jag kan heller inte köra upp i gränden (ska vara bilfri) och parkera utanför mitt hus. Dels är det inte tillåtet att parkera där och dels så är inte min stenlagda framsida gjord för att ha bilar stående där.
I-i-landsproblem kanske, men jag tror just sådana här saker gör att man tvekar till att köpa elbil och laddhybrider.
Om du börjar ladda din bil i garaget så kanske det blir fart på dem när de inser att de är med och betalar 🙂
Ja det borde inte vara några problem, men köp en så där liten förbrukningsmätare för ett par hundra så om de klagar kan du betala den el du förbrukar.
Milda: Då blir brf elåterförsäljare till Melmac. Det kommer ingen brf vilja bli.
Det fungerar om föreningen tar en schablonavgift per månad för laddning, t.ex. 200-250 kr. Detta täcker ca 1500 mils körning. Men ni har förmodligen ingen debitering för garage idag? Det kan bli problem om man har en taxikusk som medlem som kör 25000 mil per år, men med normalbilister är det en bra lösning.
Jag tycker att det är extremt positivt med denna konkurrensen.
Som Bloggarn säger så är det en slags sweet spot runt 35 mil då man klarar sig med bara en el-bil.
Prismässigt är det dock "Farligt" att lägga sig på samma nivå som Tesla då det är en beprövad och bra bil. Av samma anledning känner jag att Polestar 2 inte kommer att slå. Tesla är helt enkelt beprövad teknik som ger mycket för pengarna.
Jag brukar säga att man kan klaga på Tesla som företag och Elon som "guru". Men bilarna är verkligen överlägsna.
Det jag ser är att bland de i bekantskapskretsen som skulle köpa en ny bil (högavlönade med hus) så dominerar längtan efter elbil. Och just nu sitter folk och suger på de gamla bilarna i väntan på att elbilarna ska ner ytterligare lite i pris och laddarna bli liiite vanligare.
Teslas congestion charges är dock magiskt bra för att öka tillgängligheten på laddarna som började bli en trång sektor. Betalning för att stå när bilen är full-laddad borde alla laddlplatser införa.
Roligt att asiaterna och Tesla smiskar de europeiska bolagen i pris/räckvidd fortfarande
Har bara fossilbrännare men jag kan ju nästa gång ta ett steg mot en laddhybrid.
När det gäller 100% elbil så drar jag mig i nuläget för nedanstående fobier. Rätta gärna dessa då jag gärna testar nytt om det är nära livet med fossilbrännare på landsvägsresor.
Jag är fullt med på att i normal pendling är det bekvämt, god acceleration och servicevänligt med minimalt underhåll drivlina jämfört med fossilbrännare.
– De gånger jag åker längre så gäller det ju att tima in en laddstation innan juicen är slut
– Ju kallare det är ute, desto kortare blir räckvidden
– Det är kö på laddstationen, jag får snällt bevaka min plats i kön
– Laddningen tar en stund, även om snabbladdning så tar det en stund och snabbladdning laddar väl inte fullt på kort tid, alltså ut på vägen efter viss väntan med typ 50% batteri
Nu tillhör jag tesla sekten är således inte opartisk.
1. räckviddsångest är inget problem om man planerar sin körning, antingen med bilens inbyggda ruttplanerare eller en extern ruttplanerare som ABRP (https://abetterrouteplanner.com/)
2. Kan tyvärr inte uttala mig om det då jag bara kört Tesla i 5 mån. Men jag antar att det bara är att planera sin resa lite noggrannare.
3. Har inte upplevt kö på Tesla Supercharger, är ibland kö på den lokala laddstationen här i Skövde dock.
4. Laddar man på en långsam 50kW laddare tar det tid att ladda, ionitys och Teslas nya laddare gör dock att tiden kommer att gå ner till att man precis hinner in på macken för att gå på toa och köpa en snickers.
Hur är det med slitage på elbilar?
Tänker på drivknutar, kamremmsbyten med mera.
Jag har ingen koll alls på hur t.ex tesla är uppbyggd.
Stift och motorolja är ett minne blott antar jag.
Upphängningar och sånt måste väl vara lika som vanliga bränsledrivna bilar?
Finns de någon beräknad servicekostnad/mil eller livslängd?
Hur långt rullar en billigare! Tesla?
Elbilar har inte kamrem. Tesla är ändå rätt dyr att serva, ca 5 000 kr. Men tesla model 3 har å andra sidan 24 månaders serviceintervall
Däcken slits ganska snabbt, åtminstone på Tesla Model S eftersom den är ganska tung.
Men det är bara vad jag har läst, bloggförfattaren kanske har bättre information efter 50000 km med Tesla?
Mina däck har jag bara skiftat vinter/sommar, får se om det är dags för nya sen. Sommardäcken har klarat två säsonger iaf. Bakdäcken sägs slitas rätt mycket om man trampar gasen i botten mycket, men pga mjukvaran kan man iaf inte slira.
Jag har ett svagt minne av att Tesla för ett tag sen gick ut att någon modell av deras bilar inte skulle behövda service för att garantin ska gälla, enligt hörsägen är det däck det som är det som kostar mest i "slit delar".
Korrekt. Servicen är frivillig, och vill man absolut göra service är det 24-månadersintervall som gäller. Däck är i princip det som slits. Bromsarna slits inte, eftersom man mestadels bromsar på regen, kan dock vara ett problem att bromsarna därmed inte putsas ordentligt, men det kan botas med lite hårda bromsningar ibland.
Bra däck är ju ganska dyra. Men betydligt bättre än komplicerade slitage i maskinen.
Sen är det ju en lite smålustig sak för miljömedvetenheten, eftersom partiklar från däckslitage är hyfsat skadligt för hälsan samt miljön vad jag förstått.
Låter ändå rätt lovande. Får ge det tills bilarna är i prisklass att jag har råd att köpa.
Kör ca 4000 mil varje år så de kanske lönar sig.
24 mån? Ingen milbegränsning där?
Kör du hela 4000 mil/år så är det absolut lönsamt att byta till elbil redan idag! Vi bytte ut vår 13 år gamla skoda octavia diesel mot en ny nissan leaf 40kWh och med allt inräknat så sjönk den totala årskostnaden med över 10000kr/år för vårt bilägande! Utförde då även service osv själv på vår gamla bil..
Är det bättre rostskydd på Leafen än på Tesla 3?
I höst lär Peugeot komma med en hel bil som går långt!?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Problemet är att ju större batteri desto mer CO2-utsläpp bildas i samband med produktionen. Ska en elbil vara miljövänlig ska den ha så kort räckvidd som möjligt.