Från halvårsskiftet har en EU-förordning börjat gälla, som innebär att nya el- och elhybridbilar måste väsnas med ett så kallat akustiskt fordonsvarningssystem. Systemet ska inte gå att stänga av, och kan säkert leda till spännande upplevelser i t ex bilköer i rusningstrafik eller på parkeringsplatser och i P-hus när elbilar blir allt vanligare.
Elbil från Volkswagen. |
Att elbilar skulle minska ljudvolymen i våra städer var alltså bara en fager dröm. Elbilar är helt enkelt för tysta, och så kan man inte ha det.
Elbilar och hybridbilar på eldrift måste nu ge ifrån sig ljud i låga hastigheter från 20 km/h och lägre, kort sagt på t ex stadskörbanor, i bilköer, parkeringsplatser, vid laddstationer, och andra tillfällen där man kör långsamt.
Anordningen, en AVAS, ska inte heller gå att stänga av. I praktiken handlar det om högtalare som ska väsnas. I den mån det handlar om artificiella ljudslingor kan det bli spännande upplevelser när fler av olika toner och melodier bildar spännande kombinationer när de går in och ur fas med varandra. Kan bli riktigt intressant på stora parkeringsplatser.
Förordningen gäller bilar med typgodkännande från och med första juli 2019, och alla nya bilar som säljs efter första juli 2021. Befintliga bilar drabbas alltså inte, och man kan förmoda att det relativa andrahandsvärdet på dessa höjs av att slippa höra pipljud när de körs långsamt.
Sedan får man hoppas att även om det inte går att stänga av oväsendet, så kan man som förare åtminstone välja i bilens inställningar mellan olika ljudbilder, beroende på vad man vill ge för intryck på sin omgivning. Ingen biltillverkare nämnd, ingen biltillverkare glömd. Oavsett ännu en aspekt vid val av bil framöver – hur vill du att du ska låta på parkeringsplatser?
Själv brukar jag slå på för stunden lämplig musik på hög volym för att påkalla fotgängare min uppmärksamhet. Cyklister kommer förstås inte bry sig oavsett, eftersom de är universums medelpunkt i sin osårbarhet och respekt för trafikregler och lagar. För att inte tala om folk med hörlurar på sig i trafiken, både till fots, cykel, eller på sådan där rullbräda.
I bilens barndom fanns krav på att en person skulle gå framför med en röd flagga och varna omgivnignen för bilens närvaro. Drygt 100 år senare är vi tillbaka där.
Jag vill förstås att min bil ska låta som skodda hästhovar mot kullersten, samt gnisslandet från en dragen kärra, för den där äkta 1800-talskänslan. När man trampar på gasen ska ljudet av en ridpiska, följt av en frustning höras, och när man bromsar ska bilen gnägga.
Hur vill du att din bil ska låta?
57 kommentarer
Swexit?
Herregud, EU är en byråkratisk koloss. Hade varit mer logiskt om bilen behövt låta vid HÖGRE hastighet än 20kmh.kommer inte moderna bilar ändå med autobroms? Gissar att detta kommer leda till eustatligt godkända ljudmelodier om nått år när folk har retat sig på jamande katter å skrikande diktatorer. Vilken studie lutar sig byråkraterna mot för sitt lagkrav? Och vilka folkvalda har kommit på lagen?
Jag antar att det är en retorisk fråga, efter som de folkvalda i EU inte kan initiera lagstiftning, bara arbeta med och godkänna sådant som de icke folkvalda har bestämt skall arbetas med.
Bra demokrati!
Tror inte det. Vilken biltillverkare tänker du skulle välja jamande katt eller skrikande diktator?
Tro inte att du som bilägare får välja ljud likt mobilens ringsignal. Du får ta det som tillverkaren väljer åt dig helt enkelt.
Snacka om att lösa ett ickeproblem. Även moderna fossilbilar är ju i princip ljudlösa under 20km/h. I alla fall så hör man normalt inte motorn framför bilen, vilket väl är det som de vill att man skall göra.
På tal om autobroms så kanske det vore häftigare ifall man använder interferens för att släcka ljudet för trafikanter som systemet identifierat (och således kan bromsa för vid behov). Då skulle ljudet kunna funka som en bra varningssignal, kanske kombinera med explicit tuta ifall trafikant är på väg att göra något dumt som bilen inte ko..er kunna parera.
Anonym@ precis det var smart. Men jag tror inte på statliga regleringar, jag tror på marknadslösningar. En sån sak ska komma från producenten inte staten.
Finns det nån som är nördig på ljud här? Jag har för mig att ljud fungerar så att ju fler ljudkällor du har ju högre db får de samlade ljudet, även om alla ljuskällorna var för sig ha samma db
Det låter iallafall rimligt tycker jag. Det räcker ju att ställa sig vid en väg med många bilar (som i medel låter ungefär lika mycket) jämfört med ett fåtal. Där tycker iallafall jag att ljudstyrkan upplevs som högre. Mer luft i rörelse?
Akustisk: -Ljud eller instrument som ej är elektriskt förstärkt eller behandlat(Wiki) Därför har en del akustisk hänvisningstext i elinstallationsreglerna tagits bort. Så vi får anta att om de har skrivit att det skall vara akustisk att det blir ringklockor runt bilen, så som spårvagnar.:)
I bilens barndom drevs väl bilarna på el också?
Jepp, det funkade inte så bra då heller.
Men du vet den där om att återupprepa misstag och förvänta sig annat resultat…
Fast om parametrarna ändras kan ju resultatet bli något helt annat. Hade inovatörer tänkt som du hade vi inte haft mobiltelefoner, ipads, digitalkameror, bärbara datorer, eller en mängd annan teknologi idag. Tur att det finns folk, som trots att surpuppor ser dem som idioter, vägrar att ge upp och uppfinner ny rolig teknologi.
Finns det någon bestämmelse hur högt eller lågt bilen skall låta? Annars kan man ju välja allt mellan 0 och 180dB…
Lägsta tillåtna är 56 dB. Förhoppningsvis får man ge högre ljud ifrån sig.
Och du "oroar" dig för att det skall låta hemskt på parkeringar? Är det inte så att fossilbilist låter mer ändå?
Sen beror det lite på var man mäter ljudnivån förstås…
Då kan alla låta som en cool V8 eller varför inte V12.
När förbjuds hörlurar på fotgängare? Det måste väl bli den logiska följden av detta. Det är så tramsigt idiotiskt att endast en politiker skulle kunna hitta på det. Next stop elsparkcyklar med ljudvarning. Och elcyklar, dom låter ju inte heller.
Viss självbevarelsedrift får man väl anta? Samma sak med att gå med näsan ner i mobilen. Går det snett är det fotgängare som drabbas.
Syftet med AWAS är att varna oskyddade trafikanter och jag kan lite tycka att det låter mer rimligt.
Man får flashbacks till besöken i Asien där den täta trafiken livas upp med allsköns tekniska hjälpmedel för att tala om att 'här kommer jag'. Efter lång tid på plats och väl hemkommen till förhållandevis tysta Europa hände det mer än en gång att man klev ut i vägen framför sina medtrafikanter eftersom man plötsligt i hög grad börjat förlita sig på öronen.
Läste någonstans att det är pga omtanke av synskadade som lagen införs, men att inga organisationer som företräder synskadades intressen ska ha efterfrågat det.
Att elbilar numera skall låta vid lägre hastigheter är väl mest för att synskadade skall uppfatta dem (om jag kommer ihåg rätt)
A
Fick jag välja ljud själv så skulle Jesus Built my Hotrod (av Ministry) spelas på hög volym. 🙂
Min bil – som inte ens är eldriven – har redan förmågan att vid behov avge ljud från en högtalare (eller motsvarande attiralj vad det nu är). När man som förare vill göra sig påmind är det bara att trycka mitt på ratten, fungerar hur bra som helst.
Nu är förvisso min bil nästan 9 år gammal så det kanske hänt något med moderna bilar som gör att de saknar denna eminenta finess…?
Jodå, även blinkersbefriade bilar har signalhorn och helljus. Det du och många verkar missat är skiftet med det och att det faktiskt är olagligt att använda i annat syfte.
…För att förtydliga verkar ditt förslag dock kanske vara avsedd användning, men eftersom så många missuppfattat kommer det tolkas annorlunda.
Självklart; att varna andra trafikanter – och endast då förstås när det verkligen behövs – är väl avsikten med denna installation?
Man vill ju inte åka omkring och väsnas i onödan.
Med smartphones och dumb Walkers så vore det bra med något mer nyanserat än att lägga sig på rutan…
Föreslår att elbilarna spelar Grotescos "Det är b*garnas fel" på minst 130 db volym.
Tidigare diskussion på Hacker News: https://news.ycombinator.com/item?id=20317050
Ett relevant citat:
> I live in the Netherlands and there are electric cars here that already make these sounds. Its like a really faint 'vmmm' found. Its great because when I'm cycling I can hear a car coming up behind me, but its still way softer then regular car sounds so its still a decrease in night noise pollution vs regular cars (the 'vmmm' is really soft and doesn't carry far).
> I also noticed it already when walking around parking lots, if there wasn't a 'vmmm' i would never realize that there are cars driving around. Sound really is one of the most important senses for situational awareness.
Japp, ett mycket nyktert uttalande. Sedan är det ju så att däck och annat ger upphov till ljud även på en elbil.
Vi kan nog utgå från att varje bilmärke kommer att försöka designa ett attraktivt ljud, ser inte riktigt vad det är för upplevelse folk är rädda för.
"eller på sådan där rullbräda." Anar man ett "Dagens ungdom" där?
Men on topic: Hehe, det kan bli ett riktigt lekland av alla olika ljud.
Det ger ju iallafall jobb åt interaktions- och ljuddesigners:
https://www.youtube.com/watch?v=nY2wB_PCEm8
Inspelat V8-muller som spelas upp via högtalarsystemet vid behov. 360 W gör att det låter rätt bra, folk tittar i alla fall konstigt på bilen.
Valfrihet kanske kommer från några tillverkare och framöver men av den inblick jag har/hade så fokuserar man mest på att använda befintliga ljudkällor till att skapa detta ljud, och det var inte valfritt. Så det blir nog lite tut-ljud den närmsta tiden.
Jag vill att min bil ska kunna spela något av följande ljud.
1. Glassbilenmelodin
2. La Cucaracha
3. Plingljudet som stolparna gör vid övergångsställena i Reims. Låter exakt som plingandet i början av Lenny Kravitz låt "I belong to you" > https://www.youtube.com/watch?v=ucvLuGgsGS8
4. Ljudet från en varvande MTU MB 873 V12'a.
5. Ljudet från en Viggen som precis lättat, med EBK i zon 3.
Så här låter min grannes bil. Tycker det är helt okej och störs inte av det. Låter ganska häftigt faktiskt. > https://www.youtube.com/watch?v=mNkGD_Sryxg
Jag hörde att glassbilenmelodin spelas flitigt i Guantanamo?
Stämmer det?
6. Another day in Paradise med Phil Collins.
Det skulle antagligen framkalla fler "frivilliga" dödsfall än om bilen varit ljudlös.
En elbil med autentiskt ljud från en formel 1 bil, tidigt -70 tal skulle få mig att överväga köp.
"Higway to hell" kanske kunde ge någon cyklist självbevarelsedrift?
"I shot the sheriff" är kanske olämpligt…
En inspelning av en slirande fläktrem.
Det blir "Ode to joy" av Beethoven, om EU får bestämma.
Tips till bloggaren:
Om det blir tillåtet att lägga in egna ljudfiler så kan du skapa och köra en reklamjingel för dina böcker!
Men troligen blir det inte det. Bilar är inga leksaker även om vissa verkar tro det…
Allt är leksaker!
Till er som funderar på att lägga in känd musik som ljudfil till bilens externa högtalare:
Räkna i så fall med att Både STIM och Copy Swede kommer att kräva avgiftsbeläggning/beskattning ifall detta blir möjligt – för hur skall annars artisterna få betaaaalt?
Gör det omvända: spela upp ljud från brunstiga rådjur och hävda sedan BESTÄMT att det är Magnus Ugglas senaste platta.
Ett brunstigt rått djur? BD tillsammans med en morsa?
Min kommer ropa: Rädda Sverige slå en EU Byråkrat och en miljöpartist på käften !
Efter att AIMO bilpool rullade ut en massa Renault-elbilar i sthlm har man vant sig vid att höra deras "bromsljud" i staden. Låter som en klagande utdragen ton i molö typ, som om bilen suckar melankoliskt när föraren blir tvungen att bromsa in av någon anledning. Tänker mig att deras inspirationskälla var hissen i Liftarens guide till galaxen.
"ton i moll".
Ahh, hissen. Vilka minnen. När vi ändå är igång, varför inte något negativt från Marvin?
""Yeah, yeah," said Zaphod as the elevator doors opened.
"Hello," said the elevator sweetly, "I am to be your elevator for this trip to the floor of your choice. I have been designed by the Sirius Cybernetics Corporation to take you, the visitor to the Hitch Hiker's Guide to the Galaxy, into these their offices. If you enjoy your ride, which will be swift and pleasurable, then you may care to experience some of the other elevators which have recently been installed in the offices of the Galactic tax department, Boobiloo Baby Foods and the Sirian State Mental Hospital, where many ex-Sirius Cybernetics Corporation executives will be delighted to welcome your visits, sympathy, and happy tales of the outside world."
"Yeah," said Zaphod, stepping into it, "what else do you do besides talk?"
"I go up," said the elevator, "or down."
"Good," said Zaphod, "We're going up."
"Or down," the elevator reminded him.
"Yeah, OK, up please."
There was a moment of silence.
"Down's very nice," suggested the elevator hopefully.
"Oh yeah?"
"Super."
"Good," said Zaphod, "Now will you take us up?"
"May I ask you," inquired the elevator in its sweetest, most reasonable voice, "if you've considered all the possibilities that down might offer you?""
Hiss med höjdrädsla;)
Stoffe: hur kan EN ton vara moll? Såvitt jag ser så krävs minst två toner för att det skall kunna bli moll…
Angående Renault Zoé. Det kommer en förbättrad version snart med bl.a. möjlighet att snabbladda med likström.
https://www.mynewsdesk.com/se/renault/pressreleases/nya-renault-zoe-tar-100-procent-eldrift-till-en-ny-nivaa-2887128
Ähh! Mycket "skitkommentarer" och gnäll om detta. Uppenbarligen är det inte många som förstår tanken med att bilar bör ge ifrån sig någon form av ljud utan istället väljer att förlöjliga det och komma med allsköns idioti. Och ni skulle platsa i Bryssel och ta beslut, tycker ni? Lyft blicken och se lite längre och försök åtminstone förstå grundproblemet. Läs gärna Dave Punkins inlägg kl 12:51 igår.
Jag är även av den åsikten att även elcyklar bör ha någon form av ljud kopplat till sig. Precis som mopeder.
Antar att det har med synskadade att göra. Hur stor sak skulle det vara för synskadade att ha någon sorts sändare/fjärrkontroll som sätter igång "motorljud" inom 30 meter?
EU kan ju besluta om frekvens etc.
Imperial March! Och lite Darth Vader flås ibland…