Nybilsregistreringarna till och med juni är ner med 13.2% jämfört med år 2017, året innan bonus/malus infördes. Det går inte längre att skylla på bonus/malus-beskattningen utan det är en konjunkturfråga – i Kina är nybilsförsäljningen ner motsvarande utan denna skatt.
Nybilsregistreringar Sverige per månad och år, 2015-01 till 2019-06. Data: Bil Sweden |
Industrijätten ABB rapporterade nu på om en ökad orderingång på en procent och ökade intäkter på 2%, vilket tydligen ska tolkas som positivt. Operativt resultat per aktie föll 10%. Man påtalar likt i princip alla andra att bilbranschen påverkar negativt:
”Den totala orderingången och intäkterna fortsatte att öka, lett av Electrification och Motion medan i synnerhet Robotics and Discrete Automation kände av nedgången inom bilbranschen och maskinkonstruktion.”
En ökad orderingång på en procent tyder ju inte direkt på någon större BNP-ökning, då allt annat lika borde orderingången öka med global BNP + global inflation (“nominell global BNP”), men så var alltså inte fallet.
Börsen och ABB kommer säkert stiga ändå.
Från bilbranschen kom Teslas rapport igår kväll efter stängning. Blir intressant att se hur bolaget ska klara lågkonjunktur eller recession, då man enbart verkat i en starkt trendande positiv ekonomi med slaktade krisräntor. Till hatarnas sorg kommer inte bolaget och bilarna försvinna, men däremot får vi se hur det blir med ägande och ledning. Till skillnad mot bilbranschen som helhet ökade man dock leveranser till 95 356 bilar under kvartalet och 87 048 tillverkade bilar. Bägge är kvartalsrekord. Man hade positivt operativt kassaflöde, dvs oräknat investeringar och finansiering.
Men som helhet går bilbranschen svagt.
I Sverige har den vikande försäljningen skyllts på bonus/malus – allt annat än lågkonjunktur.
Nybilsregistreringar Sverige januari till juni 2006 – 2019. Data: Bil Sweden |
Nybilsregistreringarna januari till juni 2006 – 2019. Data: Bil Sweden
Dock är försäljningen januari till juni lägre än 2017, såväl som 2016. Sedan 2017 har försäljningen fallit 13.2% och sedan 2016 10.5%. Siffran 13.2% är i linje med Kina, där bilförsäljningen föll 13.7% under första kvartalet och första halvåret är försäljningen ner 9.3%, dvs i samma intervall som Sverige ovan. Fordon totalt föll 12.4%. Nedgången i Kina är den första på över två decennier, om nu någon fortfarande tror att världsekonomin tuggar vidare som tidigare.
Bonus/malus är inte någon ursäkt för svensk del. Då hade försäljningen första halvåret åtminstone legat över första halvåret 2017, men så är inte fallet. Som bloggen länge hävdat är det konjunkturen, men nu verkar alla ha bytt ståndpunkt och konjunkturförsvagningen är helt plötsligt “väntad” och det tidigare förnekandet är nu borta.
Tidigare nedgångar första halvåret för svensk del ser vi 2008, inför den akuta finanskrisen, och 2012 i svallvågorna från skuldkrisen.
Senare idag kommer konjunkturbarometern. Vi får se hur Konjunkturinstitutet ska sälja in den positivt. “Starkare än hösten 2008?”
Men börsen stiger säkert (skriver jag för att som vanligt ha fel).
12 kommentarer
Börserna är så dopade av lägräntepolitiken så att det kommer nog krävas en hel del negativa nyheter innan det börjar ske något där. Investerare kräver avkastning och så länge det finns utdelning att hämta i bolagen så kommer börsen vara bättre än räntor.
bristen på alternativavkastning till börsen är verkligen problematiskt. Det är bubblor både på börsen på grund av detta. Sen om det är räntedopat eller om det finns andra strukturella utmaningar utäver det lär vi bara veta om 10 år när vi kollar bakåt åpå katastrofen
Undrar hur länge det dröjer innan någon ABB-chef träder fram och skriker om att de måste ha ännu liberalare regler för arbetskraftsinvandring för att kunna få tag i den "spjutspetskompetens" de behöver för att kunna fortsätta vara världsledande och expansiva.
Och det här hade att göra med bilindustrin på vilket sätt?
Iofs om man går in på valfri fabrik så är en stor del av personalen ickesvensk. Det kanske var det du menade. Att de jobbar hårdare än tjocka, bidragstagande SD och AFS anhängare som får gå på bidrag istället? 😀
Handlade inlägget bara om fordonsindustrin? Varför nämns då ABB på första raden? Jag drar en parallell till den påstått "ovärderliga" arbetskrteftsinvandrade maskiningenjören Ali Omumi som ABB ställde till ett otroligt liv om, samtidigt som det visade sig att han var gravt underbetald. Vi kan gärna fortsätta prata om det här med hårt arbetande arbetskraftsinvandrare. Jag kommer ihåg en kampanj från Almega/Svenskt Näringsliv där vdn för Cybercom uttalade sig och sa att han skulle anställa arbetskraftsinvandrare även om inhemsk kompetens fanns tillgänglig, eftersom dessa tillförde ovärderlig dynamik. Märkligt nog ansågs inte ledningsgruppen vara i behov av denna ovärderliga dynamik. Där var det pursvenskt.
Det är lite av svenska sk liberaler (dvs personer ofta i svenska Arbetsgivarföreningen/svenskt näringslivs koppel) signum. " Vi måste ta in kompetent arbetskraft från utlandet för vi vill manipulera marknaden för svensk kompetens" att vi är resultat som ex, halverade bygg infrastruktur projekt eller problem för rikets säkerhet (som med transportstyrelsen) bryr de sig inte så länge pengarna flödar uppåt i näringskedjan(livet). De som har skall få mera, de som inget har ska ersättas av de som har ännu mindre eller nåt liknande är väl budskapet från alemga, Lööf, Kristersson eller andra sken liberaler. Marknadsekonomi ja gärna men bara om rätt personer tjänar på det. Ayn Rand vänder sig i sin grav…
*havererade
J'vla auto correct
@Unknown, jag det är skumt att ingenjörer och programmerare ska jämföra sina löner med arbetare i Indien, Pakistan, Bangladesh, Albanien och Moldavien. Chefslöner däremot ska jämföras med Schweiz och USA.
En försvagad konjunktur har väl varit väntad länge och av de flesta aktörer. Den stora frågan har väl varit hur mycket konjunkturen kommer att försvagas och när.
Det vi ser inom min bransch (flyglogistik) är att all flygtransport minskade med 8-10% worldwide från Q3 ifjol. Detta är väldigt talande då flygtransport ofta är det som man måste ta till i högkonjunktur då efterfrågan är så stor att man inte vill binda varor i veckor på båt/kaj.
Nu finns mycket ledig kapacitet. Flödena går mycket bättre…
Men det beror på en minskad efterfrågan. Vi jobbar mest med Widebodies så vi har inte sett det andra ser i och med Boeings katastrof med MAX lanseringen och groundingen som nu sker. Den slår massivt mot vissa bolag. OM alla de planen kommer ut på marknaden samtidigt kommer vi få en game changer vad gäller möjligheten att ta betalt för lågprisbiljetter. Om de planen kommer till Europa kommer bolag att gå i konkurs.
Jag tror många blundar för att det här INTE kommer bli en mjuk inbromsning. Vissa ekonomier är helt fel placerade. I Sverige har risk(sic)banken sett till att vi står intet rustade för en lågkojunktur. Samt den demografiska utmaningen som föreligger.
Bilindustrin, flygtransporter, arkitekter/konstruktörer med flrea tidiga spelare som ligger tidigt i cykeln kommer ryka först.
Vad gäller Tesla så är min åsikt "Superbilar. Men ett bolag med enorma svagheter". Det är det som kommer att fälla dem. Samtidigt är de så stora (och viktiga)nu så att det kommer lösa sig. Kanske bara inte för aktieägarna 🙂
När jag pratar med bekanta (medelsvenssons) så vill många ha en elbil och är beredd att ha sin gamla bil tills elbilar blir lite billigare. Tror det kan spela roll för nybilsmarknaden.