Nissan bekräftar mediauppgifterna om uppsägningar av 10 000 anställda och att vinsten kraschat för bolaget. Det går inte längre att hävda att dålig svensk bilförsäljning beror på Bonus/Malus-systemet, utan det är en global konjunkturfråga.
![]() |
Interiör Nissan Leaf. |
Allt talar för att bilindustrin leder konjunkturnedgången, vilket också bekräftats av tidigare uttalanden från underleverantörer som t ex Sandvik, SKF, Lear mfl börsbolag.
Mediauppgifter gjorde igår gällande att Nissan skulle säga upp 10 000 anställda och att vinsten kraschat för bolaget. Operativt rörelseresultat ska rasa med hela 90%. Detta bekräftas någorlunda idag av Nissan officiellt:
“While the financial results for the quarter are still being reviewed, the operating profit figure reported in the Nikkei Shimbun article was broadly accurate. However, no official confirmation can be made until the final results have been approved by the company’s board of directors tomorrow. Following that approval, the company plans to announce the results on the same day.”
I Sverige faller som bekant bilförsäljningen, men det har hävdats att det skulle bero på bonus/malus-systemets införande. Bloggen har dock hävdat att det är fel, och det bekräftas igen och igen av faktiska internationella data – svensk bonus/malus påverkar knappast andra länders bilindustri eller bilförsäljning.
Värt att notera är att Nissan Leaf är den mest säljande elbilen i världen, så att försäljningsraset skulle bero på att Nissan missat elbilsboomen faller också som argument. Nissan är också i partnerskap med Renault och Mitsubishi och tidigare VD:n för partnerskap har avgått och står åtalad för skattesmitning och eventuella bedrägerier mot företagen.
Till saken hör också att Nissan har 7 000 anställda i en fabrik i Sunderland i Storbritannien. Frågan är hur det går med den om det blir en avtalslös Brexit framöver.
![]() |
Veckochart Nikkei-225. |
Tokyobörsen steg förstås och Nikkei-225 gick upp +0.41%.
Bilindustrin i EU sysselsätter tolv miljoner personer och står för 4% av EU:s BNP enligt EU:s regering EU-kommissionen, om nu någon tror att tvärniten för sektorn går att sopa under mattan.
19 kommentarer
Caterpillar kom in sämre med. Bra, får hoppas det fortsätter ner.
Rejält under prognos. Därtill verkar man roa sig med återköp av aktier, dvs vet inte hur man ska utveckla verksamheten.
Tillsats
Vad är det som är bra med detta?
@Stefan: Han hoppas att du vill sälja till ett lägre pris.
Goofy.
Det enda som blir billigare är väl SEKetas?
@Stefan: Ja i SEKetas blir det mesta dyrt.
Skanska rapporterade väl OK men visar upp minskad orderingång och skyller det på "selektivitet" i valet av projekt….
Är det bara jag som tycker det luktar lite illa om den ursäkten?
I kontrast till de senaste åren då allt köpts urskiljningslöst så stämmer det säkert.
Imorgon får vi ny svensk arbetslöshetsstatistik. Jag bara väntar på att den kurvan ska dra iväg uppåt. Och andra sidan brukar väl arbetslösheten var som lägst under sommaren så det kanske dröjer ytterligare någon månad.
Fast i Nacka är vägarna uppgrävda i rekordnivå. Vatten, avlopp, stärkt elnät och nya byggnader. Besvärligt att köra med släp. Håller upp BNP med underhåll. Renoverar en urgammal lillstuga på tomten. Visste att taket delvis behövde bytas och en vägg och där räven kommit in från krypgrunden…
Vänliga hälsningar
Nanotec
Spännande när notan ska betalas för allt det och kommunskatten höjs 😀
Grävandet för elledningar kostar kommunen 100 miljoner till Vattenfall, sedan tillkommer en för mig okänd post till Boo Energi som också har ledningar som till stor del går i samma stråk, kul att kommunledningen inte insåg detta för troligen har detta fått till följd att ingen höjning av ledningstaxor behövs och risken för elbrist några extra kalla vintertimmar minskar kraftigt Moderaterna (kommunledningen) ska sälja den tomtmark som blir frigjorda för husbyggnad när grävandet är klart i december i år – vi får se vad det ger. Eftersom ledningarna blir kraftfullare blir det möjligen företag blandade med villor och höghus. Allt hänger nog ihop med tunnelbanan till Forum. 100 miljoner är bara 1000 kronor per invånare men sedan tillkommer den okända summan till Boo Energi.
Vatten och avlopp kommer på de avgifterna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Muteborgs Bilbolag AB har ju kommit ut med sin "hyllade" xc40 som laddhybrid. Den kommar ha HELA 4,6 mil räckvidd på batteri (på papperet, Med tanke på att Muteborgs Bil AB varit de som avvikit mest från bensinförbrukning på papper och i verkligheten så lär batteriräckvidd vara närmare 2. Under två veckor per år då utomhustemperaturen är precis lagom).
Nissan som ligger rätt i tiden går ner. Hur tror ni att bolag som Muteborgs Bil AB kommer klara detta?
Kina har en bilförsäljning som just nu gått ner med 10%. Många som byggt nya fabiuker för att kineserna skulle köpa massvist med bilar. Bland annat Muteborgs Bil AB
För mindre belästa är Muteborgs Bil AB Volvo/Geely personvagnar.
Enligt den här artikeln får den ett batteri på 9,7kWh så 4,6 mil på batteri är nog inte orimligt.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190222/klart-volvo-xc40-kommer-som-billigare-laddhybrid-t4-twin-engine/
BH, är det du?
Kollegan har en ny xc60 med laddhybrid och den nya körcykeln verkar mycket bättre. Tror den lovar 5 mil och han kommer drygt 4
Säga vad man vill men Volvo kommer med lösningar som var "bra" för fem år sen. Min chef som kör runt med en XC90 för 750.000 är gravt missnöjd då det r "väldigt mycket småstrul för en sån dyr bil.
Efter att kineserna gav dem order om sträckning har de satsat enormt mycket på design. men underliggande tekniken känns väldigt mycket mer "Penta" än el och framtid.
Kinas bilförsäljning är ner cirka 15%. En indikation på att konjunkturen viker i en av världens ledande ekonomier. Sedan säljer Volvo till ett annat sehnen än Nissan, men även de med pengar får slut på pengar så småningom när de utan pengar får slut på pengar.
Volvo Cars säljer fortfarande bättre i Kina än förra året men den explosiva tillväxten är inte kvar. Däremot har tillverkare som PSA och JLR kraschat i Kina.
Kan inte också vara vara en global väntan på bra elbilar och hårda co2lagar som får människor att vänta med sina bilköp? Förklara ju inte cat dock